Ervoor gaan!

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wendymanon1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-07-2019 20:02

Ervoor gaan!

Bericht door wendymanon1979 » 01-08-2019 09:22

Hallo allemaal!

Ik ben Wendy, 40 jaar en ben getrouwd met Patrick. Samen hebben we 3 kinderen van 14, 11 en 9 jaar.

Mijn gewicht is al jaren een issue. Niet veel te zwaar, maar wel flink wat overgewicht. Met name de laatste twee jaar is het een hopeloos gevecht. Na een zeer stressvolle periode waarin ik mijn masterstudie afrondde en mijn nieuwe baan startte (4 dagen in de week werken) waarbij ik veelal plaatsvervangend directeur was op een school waar veel onrust heerste, kwam er vorig jaar meer rust. Mijn studie afgerond en mijn functie meer in balans én één dag per week ouderschapsverlof. Meer aandacht voor mezelf dus.... maar er ging geen kilo af, wat ik ook probeerde.

In het verleden heb ik vele pogingen gedaan: Sonja Bakker, Atkins, IF, calorieën tellen (want las ik ergens: een calorie is een calorie, je kunt zelfs afvallen met 6 cornetto's op een dag. Nou bij mij niet! Niet dat ik dat probeerde :lol: ). Ik viel weleens af, 5 of 6 kilo en sportte daarbij 3x per week. Maar niks blijvends... en daarna kwam ik nog sneller weer aan!

Een paar maanden geleden las ik iets over uitgeputte bijnieren. En traag werkende schildklier. Het lijstje met klachten kon ik bijna allemaal afvinken. En door het volgen van een glutenvrij dieet (vanwege Coeliakie, glutenintolerantie) eet ik nooit gewoon brood. Het zou dus kunnen dat ik een jodiumtekort heb. En dus dat mijn stofwisseling niet goed werkt. Koolhydraten eten zorgt bij mij waarschijnlijk voor ongezond overgewicht. Want zelfs met een streng dieet van 1500 kcal viel ik niks af! Mijn voeding moet meer in balans: goede koolhydraten/vetten en weinig tot geen suikers. Veel groenten, matig fruit en rustig aan met melkproducten. Ik weet het allemaal wel....maar door het uitblijven van gewichtsverlies zakt de moed me regelmatig in de schoenen.

Al googlend op onze camping kwam ik op de combinatie "trage schildklier en GOK". En laat ik nu die boeken thuis hebben! Dus eenmaal de vakantierommel opgeruimd, ga ik vandaag starten! Om nu eindelijk verlost te raken van de +12 kilo en me weer beter te gaan voelen.

Voor onze vakantie was ik al gestart met elke morgen minimaal een halfuur te wandelen. Daar ga ik ook weer mee beginnen nu, moet met dat beetje extra impuls zijn voor mijn stofwisseling!

Ik ga snel verder neuzen hier! Leuke topics zag ik al, veel inspiratie!

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Re: Ervoor gaan!

Bericht door carjans » 02-08-2019 08:43

Hoi..................

Welkom op dit GOK forum............

Ik zou zeggen, ga aan de slag met GOK en ga voor een goede gezondheid.

Je bent bij alle boekjes welkom....................ook bij mij ;)

Heel veel succes met GOK en maak er een gezond feestje van.........................
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

anjazingt
Berichten: 102
Lid geworden op: 14-03-2011 09:03

Re: Ervoor gaan!

Bericht door anjazingt » 02-08-2019 15:03

Wat leuk dat je gaat GoKken, Wendy!
Het kan inderdaad heel goed zijn om bij anderen in het dagboekje te kijken, met name voor de verdeling in het koolhydratenuur.

Als jij in je dagboek schrijft wat je wanneer gegeten hebt, kijken er vast mensen mee.

Veel plezier en geniet van de eetrust die het straks gaat opleveren!

Gebruikersavatar
Saskia287
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-08-2019 09:35

Re: Ervoor gaan!

Bericht door Saskia287 » 02-08-2019 16:41

Hoi Wendy! Leuk, ik ben ook vandaag begonnen. Lekker alles uitvogelen hier. Mn broccolitaartje staat nu in de oven trouwens.
Er zal vast wel ergens een topic zijn waar meer mensen in zitten die net begonnen zijn. Vind ik dat zo niet, dan schrijf ik gewoon hier in dit topic en vind ik het wel leuk, omdat we tegelijk beginnen ;)
Alvast heel veel succes!
Groetjes Saskia

Gebruikersavatar
Saskia287
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-08-2019 09:35

Re: Ervoor gaan!

Bericht door Saskia287 » 02-08-2019 17:03

Ik schrijf het toch maar even hier, want ik denk dat ik idd beter op mijn laptop kan kijken...
Maar die is al ingepakt, want ik vertrek morgen op vakantie naar de Veluwe met mijn twee puberdochters. En ja...Ik ga op vakantie beginnen! Hahaha.
Ik ben dus Saskia en net een paar dagen 45. Ik ben alleenstaand moeder en werk fulltime; de ene helft van de tijd als zorgass op een basisschool en de andere helft op een BSO. De ideale combi voor mij. Maar druk met het huishouden en de zorg voor de meiden.
Ook ik "worstel" al jaren met mijn gewicht. Al vanaf mijn puberteit. Ik had alleen bij mijn geboorte ondergewicht volgens mij :D
Ook al van alles geprobeerd en t ging er op zich wel af, maar daarna weer het zo hard bij. Tot ik een jaar of 4 geleden dacht...t is goed zo! Ik voel me goed, waarom telkens weer dat lijnen en weer aankomen? Zoek het uit...
Op Facebook volg ik ook iemand die heel veel afgevallen was volgens de GOKmethode. Ik was er eens over gaan lezen een paar weken terug en zag zoveel herkenning. En het leek me wel wat, volgens mij is het iets wat bij mij past! Maar niet nu hoor...na de vakantie wel n keer of zo! Het bekende uitstellen weer.
Tot ik van de week met mijn meiden en moeder naar MamaMia ging. Mijn moeder had n foto gemaakt van mij en mn dochter en ik zag die foto waar ik in zn geheel opstond en ik dacht " jemig, zien anderen mij ook zo? Nou ik zie t wel, daar moeten echt wat kilo's af! En niet na de vakantie , nee nu!". Ik kwam savonds om 00.30 uur thuis en ben meteen in mn bed naar de site gegaan om de boeken te bestellen. Nog eens lezen en vooral de succesverhalen en ik dacht dit gaat het worden! Dus vandaag al keurig aan t gokken en in mijn vakantie heb ik juist zeeën van tijd om van alles uit te proberen. Ik heb er zin in. Mijn streven is iig 15 kilo, mooi zou zijn 20. Maar mn broccolitaartje is ondertussen bijna klaar, dus ik zeg smakelijk ;)

anjazingt
Berichten: 102
Lid geworden op: 14-03-2011 09:03

Re: Ervoor gaan!

Bericht door anjazingt » 02-08-2019 18:33

Leuk verhaal hoor, Saskia!

Als je nou een eigen dagboekje aanmaakt kun je ons op de hoogte houden van je wel en wee... Het is, zeker in het begin, erg aan te raden om elke dag een lijst te posten van ontbijt, lunch en diner, met eventuele tussendoortjes. Als je dat doet, kunnen medeforumleden beter ondersteunen 😉

Veel GoKplezier!

Gebruikersavatar
Saskia287
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-08-2019 09:35

Re: Ervoor gaan!

Bericht door Saskia287 » 02-08-2019 18:58

Hoi Anja,
Ja dat wil ik ook zeker gaan doen. Maar het uitzoeken daarvan gaat beter op de laptop. En die is al ingepakt voor de vakantie. Maar vandaag heb ik ontbijt 2 gekookte eitjes op met mayo. Als lunch n volkoren broodje met veel sla en gerookte zalm en kruidenkaas. En het broccolitaartje als avondeten. Voor de rest alleen maar water en water en water oh en 1 glas rooibosthee. Wel goed toch?

anjazingt
Berichten: 102
Lid geworden op: 14-03-2011 09:03

Re: Ervoor gaan!

Bericht door anjazingt » 02-08-2019 19:09

Ja hoor, prima.

Ik zie in je uurtje
1/4 eiwitten: zalm en kruidenkaas
1/4 groente van de groene lijst: sla
1/4 overige koolhydraten: volkoren broodje

Dan mis je alleen 1/4 fruit. Dat erbij had het 100% in orde gemaakt!

Gebruikersavatar
justjazz
Berichten: 59
Lid geworden op: 05-04-2015 10:11

Re: Ervoor gaan!

Bericht door justjazz » 02-08-2019 19:28

Hallo ik wens jullie heel veel succes met gokken.
Ikzelf doe dit al een aantal jaar alleen was ik nooit actief op het forum. Mocht je ergens niet uit komen mag je ook bij mij aankloppen of mee gluren in mn boekje😁
Afbeelding

Op zoek naar lekkere recepten dan kun je ook mijn blog bekijken op https://demankookt.wordpress.com of http://demankookt.blogspot.com

Gebruikersavatar
Saskia287
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-08-2019 09:35

Re: Ervoor gaan!

Bericht door Saskia287 » 02-08-2019 19:49

Ik had eigenlijk wel n vraagje. Ik zie veel voorbeelden van dagmenu's. Heel fijn! Maar mag je de onderdelen van de verschillende dagen ook wisselen? Als je maar wel 1x een koolhydraatuurtje aanhoudt. Ik denk eigenlijk van wel. En hoeveel mayo eten jullie dan bij je eitjes? En oude kaas mag?

anjazingt
Berichten: 102
Lid geworden op: 14-03-2011 09:03

Re: Ervoor gaan!

Bericht door anjazingt » 03-08-2019 11:15

Oude kaas mag zeker!

De hoeveelheid mayonaise doe je op gevoel. Het is natuurlijk wel zo, dat als je veel veel mayonaise eet, dat je dan ook veel vet binnen krijgt. Alles met mate is het devies.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met onderdelen wisselen. Als je op een dag 2 maaltijden GoKgroen houdt (zie boeken Yvonne) en 1 maaltijd koolhydratenuur (in de goede verhoudingen), dan mag je alles zelf invullen. Eet vooral waar je zin in hebt! 😋

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Re: Ervoor gaan!

Bericht door carjans » 03-08-2019 12:31

Eet vooral waar je zin in hebt! 😋
Als het maar in het GOK principe past............. :) ;)
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
Saskia287
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-08-2019 09:35

Re: Ervoor gaan!

Bericht door Saskia287 » 03-08-2019 22:40

Bedankt voor jullie antwoorden alvast! Wij zijn gesetteld op de camping. Een plank vol in mn kastje met roggemeel, tarwezemelen, amandelmeel, psylliumvezels, noten etc hahaha. Wat ik bedoelde met t switchen vd dagdelen was uit 2 vb van een dagritme, bv van de ene het ochtendvoorbeeld en vd andere het middagvb nemen. Maar ik snap wat jullie bedoelen. 2x kharm en 1x khuurtje aanhouden! Ik heb vanmiddag tijdens t opzetten t restantje van mn broccolitaartje op en vanavond mee frietjes gegeten met n frikadel en mayo. En fout geen groente. Had ik nog niet. Veel water weer op. Voor morgen heb ik de boodschappen al in huis. Ik ga morgen crackers maken in mn leventje en smiddags de pannenkoeken maken. Er was vanmorgen al 8 ons af. En gelukkig kan ik nu 2 weken niet wegen.

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Re: Ervoor gaan!

Bericht door carjans » 04-08-2019 08:35

Saskia287 schreef:
02-08-2019 19:49
Ik had eigenlijk wel n vraagje. Ik zie veel voorbeelden van dagmenu's. Heel fijn! Maar mag je de onderdelen van de verschillende dagen ook wisselen? Als je maar wel 1x een koolhydraatuurtje aanhoudt. Ik denk eigenlijk van wel. En hoeveel mayo eten jullie dan bij je eitjes? En oude kaas mag?
Je mag de indeling ook anders indelen op een dag. Inderdaad is het principe dus 2x tot aan de 5 gram KH en dan je KH uurtje......................Je ontbijt is dan 'meestal' tot aan de 5 gram KH, je kan dan je KH uurtje als lunch doen en de avondmaaltijd weer tot aan de 5 gram KH.........................maar of dat handig is???????? dat is aan jou, er zijn forumleden die dat KH uurtje tussen de middag doen......................

Het 1/4e fruit is geen must, je kan best wel eens zonder, als het zo uitkomt of als je het vergeet. Het belangrijkste is je groenten, je eiwitten (vlees, vis etc). Het fruit en de overige KH, dat is niet echt het belangrijkste in de maaltijd......daar hoef je dus ook geen grote hoeveelheden van te nemen, een klein beetje volstaat. En het maakt je maaltijd niet saai en dan is je eet-methode goed vol te houden.

En oude kaas mag..................maar denk ook aan kleine hoeveelheden, neem er geen 'kilo's" van...............want kaas is wel calorierijk. Zo af en toe kijk je dus wel naar de calorieën. Net als (gekochte) mayonaise, hou het bij een smaakmaker en denk in eetlepels.

Wat een gerecht lekkerder maakt, dus met smaak en naar smaak...............zijn (verse-gedroogde) kruiden...................dat zijn geen KH of calorieën, daar kan je dus rustig mee strooien.................teveel is niet goed voor je smaakpapillen :lol: , misschien.

Heel veel vakantie plezier en maak er een zonnige GOK vakantie van..............*zwaaien*
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
wendymanon1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-07-2019 20:02

Re: Ervoor gaan!

Bericht door wendymanon1979 » 04-08-2019 09:18

Hé Saskia,

Goed dat je ook bent begonnen! Ik vond in mijn vakantie beginnen iets té ambitieus :lol: , maar heb nog wel twee weken vakantie. Zo kan ik me rustig de methode eigen maken. Het voordeel van werken en diëten (ok, dit is geen dieet!) is dat ik dan regelmatiger eet merk ik. En ook ik zag een foto van mezelf....ben ik dat? Wat een propje... 🙈 Tijd voor actie dus!!

Leuk om te lezen dat je ook werkt op een basisschool!

Een fijne vakantie verder, zet hem op! En hopelijk kunnen we elkaar op de hoogte houden van onze vorderingen. En elkaar steunen 💪

Gebruikersavatar
Saskia287
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-08-2019 09:35

Re: Ervoor gaan!

Bericht door Saskia287 » 04-08-2019 11:28

Ja dat dacht ik dus ook Wendy...nu alle tijd om t me eigen te maken en wat dingetjes uitproberen. Zoals de lijnzaad-amandelcrackers die nu weer in mn oventje liggen. Ze zullen hier op t veldje wel denken, wat is zij toch allemaal aan t kokkerellen en waar komt die heerlijke lucht vandaan? Straks de pannenkoeken proberen.
Erg hè als je dan n foto ziet van jezelf en je er bijna voor schaamt...
Mn meiden zeiden vanmorgen bij het ontbijt :" leuk dieet mam!". Terwijl ze een warm bruin broodje met zalm en kruidenkaas maakten haha. Heb t zelf besmeerd met roomboter en daar moet ik aan wennen zeg. Want A dat is toch slecht? ;) en B ik hou niet van boter op mn brood. Maar ik proefde het amper. Veel succes Wendy en leuk om hier elkaar te volgen!

Plaats reactie