Groene trend? Zet juist de joker in!

Populair bericht met uitleg waarom je beter niet alleen maar GOK-groen gaat eten.

Moderator: Y. Lemmers

Gebruikersavatar
Nienke60
Berichten: 254
Lid geworden op: 27-11-2011 09:40

Bericht door Nienke60 » 09-02-2012 13:32

Kees schreef:
Renate schreef:Je hersens kunnen niet zonder kh. Ook als je sport, heb je kh nodig. Dus bij mij nooit meer een dag zonder kh-uur!
Je hersenen kunnen geen minuut zinder glucose. Gelukkig voor ons (en dus ook voor de koolhydraatarmen) beschikt het lichaam over een uniek mechanisme: gluconeogenese, het genereren van glucose uit eiwitten en vetten. Da's maar goed ook, want juist daardoor kan het overtollige lichaamsvet als brandstof worden gebruikt als je afvalt. :-)
Bij het Orthica-congres '10 heb ik in een lezing over serotonine-productie echter wel begrepen dat de tryptofaan die nodig is om serotonine te produceren eerder ten goede zal komen aan de spieren dan aan de hersenen en dat er toch KH nodig zijn om tryptofaan de BHB te laten passeren.
Als ik het me goed herinner, was het de lezing van Rob Markus
http://www.foliaorthica.nl/p/15/279/mo6 ... n-en-ritme
GOKken? Heerlijk! Eindelijk een dieet waarbij je kunt geWELlen ipv geNIETen
Afbeelding

Erna
Berichten: 982
Lid geworden op: 30-07-2011 17:29

Bericht door Erna » 09-02-2012 16:16

Dank voor je duidelijkheid Yvonne. Ook ik realiseer me nu dat ik teveel doorgeslagen ben naar "groen". Had al aangekondigd dat ik voorzichtig meer kh wilde gaan toevoegen. Voorzichtig, want de angst om weer helemaal te gaan groeien is en blijft aanwezig. Ik ga nog weer eens lekker neuzen in je boek 1 en met zog mijn menu voor de komende week samenstellen met voldoende kh in het uur!
:lol:

miesje1959
Berichten: 7467
Lid geworden op: 24-03-2010 18:55

Bericht door miesje1959 » 09-02-2012 18:35

lala schreef:Wel heb ik net zoals meerderen veel moeite met het nieuwe 1/4 principe uit het derde boek.
Maar.......is het zo fout om door te gaan volgens het principe van boek 1 wat ik op de automatische piloot toepas en waar ik me goed bij voel?? :shock:
Nee daar is niets mis mee...

In het oude boek was het 1/2 groen, 1/2 oranje

Dus net als Groep C in het derde boek.
Groetjes Astrid

mijn eetdagboek

Afbeelding

Gebruikersavatar
Karina12
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-08-2011 11:58

diabetes

Bericht door Karina12 » 09-02-2012 18:39

Carla! schreef:Pillen voor je cholesterol, niet aan beginnen, heb het ooit gedaan, kreeg zo vreselijk last van mijn gewrichten van die Statines, en er was toen ene uitzending van Tros Radar en hoorde daar zo veel dezelfde symthomen in en wat voor narigheid je er van kunt krijgen, gelijk gestopt er mee, de zooi in de vuilnisbak en nooit meer genomen.

Ik voel mij prima kan met veel minder medicijnen toe als voor GoK, misschien wordt het nog wel eens minder, maar voorlopig ben ik dik te vreden
@Carla: ik begrijp dat je dus wel medicijnen gebruikt? Welke en waarvoor dan?
Nou de waardes van vanmorgen vielen vies tegen: 8,8.
Volgende week dus nogmaals prikken in het bloedlab en dan ook de lange suiker. Die was de vorige keer nl. spectaculair gezakt van 62 naar 50 (hij mag max. 52 zijn geloof ik).

Maar ik denk wel te weten waar het door komt. Heb de afgelopen weken net ff iets te vaak chocola in het KH uur gegeten. Ik ben dol op chocola maar kreeg daar altijd ook hoofdpijn van. Nu ik GOK kan ik chocola eten zonder hoofdpijn!!!
Ik vrees dus met grote vreze dat volgende week niet zo een mooie lage score eruit komt als de laatste keer.

Ik weet heel zeker dat ze mij giga eigenwijs vindt dat ik geen pillen wil, niet voor suiker en niet voor cholesterol. Maar ik ben daar wel heel open over: als ze wil voorschrijven, moet ze doen, ik ga ze niet ophalen!
Heb heel duidelijk aangegeven dat ik van mening ben (op basis van de eerdere successen) dat mijn lijf best kan corrigeren en ik wil dat een kans geven! Ook als het nu een beetje tegen zit.
Dagboek Karina

Als je doet en denkt, zoals je altijd al deed en dacht, dan zul je krijgen wat je altijd al kreeg.

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 09-02-2012 20:01

Karina, medicijnen voor diabetes, insuline en pillen en bloedverdunners, vanwege 2 x een trombosebeen, 16 jaar terug, maar moet deze blijven gebruiken.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-02-2012 06:29

Nienke60 schreef:Bij het Orthica-congres '10 heb ik in een lezing over serotonine-productie echter wel begrepen dat de tryptofaan die nodig is om serotonine te produceren eerder ten goede zal komen aan de spieren dan aan de hersenen en dat er toch KH nodig zijn om tryptofaan de BHB te laten passeren.
Als ik het me goed herinner, was het de lezing van Rob Markus
http://www.foliaorthica.nl/p/15/279/mo6 ... n-en-ritme
Interessante link! Ik moet dat artikel nog eens goed lezen. Zag al dat Rob Markus onderzoek in opdracht van de suikerindustrie had gedaan en dan word ik altijd ietwat wantrouwend. Het hoeft over de kwaliteit van het onderzoek niets te zeggen maar met de manier van publiceren, wel of niet, om mee te beginnen, valt heel wat te manipuleren. Maar ik ga het artikel eens goed lezen.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-02-2012 10:08

Ik heb mijn uurtje nog nooit groen gehouden, juist omdat ik dan mijn lekkere easiyo yoghurt mag eten en mijn stukje chocola mag hebben. als ik alleen groen in mijn uurtje doe, heb het weleens geprobeerd, dan mis ik iets, het is voor mij een gevoel alsof mijn maaltijd dan niet af is, dus dan pakte ik toch iets van fruit of yoghurt.

Alleen mijn uurtje naar de middag ofzo verplaatsen lukt me niet, ook dan heb ik 's avonds het gevoel dat ik iets mis, al zit ik nog zo vol van het groene menu. Is het heel erg als je echt altijd alleen maar 's avonds je uurtje hebt?

Wat ik wel heel af en toe doe is toch 2 uurtjes nemen, dan neem ik bijv 's middags wat meer KH, bijv door wat meer fijnlintje brood te eten, waardoor de 5gr KH overschreden wordt, om een voorbeeld te noemen. Ik laat dan op die manier mijn lijf schrikken door toch wat meer KH te nemen en dan 's avonds mijn gewone uurtje. Of ik eet iets wat niet helemaal GOKproof is, bijv een koekje bij de koffie 's middags, die neem ik dan van mijn moeder mee :wink: De volgende dag is het dan weer wel volgens de regels.
Op deze manier kan ik mezelf ook goed in de hand houden door niet door te slaan in het snoepen. Als ik eens trek heb in iets extra's kan ik het gewoon pakken zonder de boel in 1 keer op te maken.

Op die manier werkt het wel voor mij, dan sta ik weken stil, schommel een beetje rond een vast gewicht en dan ineens zakt de 'meter' een flink eind. Dan schommel ik weer zo'n 5 ons erboven en gaat het ineens weer een flink stuk omlaag. Dus niet de normale 5ons per week bij mij :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

jacoby
Berichten: 748
Lid geworden op: 07-03-2011 21:02

Bericht door jacoby » 10-02-2012 11:47

Zo doe ik het eigenlijk ook. Af en toe de teugels eens laten vieren
en dan weer wat strakker in het gareel. ik heb het idee dat ik daardoor juist de gang er in hou en niet extreem ga reageren op elke k.h.
Ik sta soms ook weken stil en maar dan is er ineens een kilo af.
Mijn tussenstreef was 80 kilo maar dat feestje heb ik niet gevierd omdat ik ineens van 81,5 onder de 80 schoot.
Zolang ik gok neem ik 's avonds voor ik ga slapen een kopje thee met een stukje chocola. Misschien helemaal fout, maar ik ben er toch 14 kl mee afgevallen. :wink: en vind het gewoon een fijne manier om de dag af te sluiten. (naar uit te kijken)

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: diabetes

Bericht door Kees » 10-02-2012 12:20

Karina12 schreef:Nou de waardes van vanmorgen vielen vies tegen: 8,8.
Was dat je nuchtere bloedsuiker? Dat is zo'n momentopname. Zegt op zich zo goed als niets. Wacht inderdaad je HbA1c eerst maar eens af.

Pillen voor cholesterol hebben zo goed als nooit zin en dan nog, in zeldzame gevallen, wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Metformine, het eerstaangewezen middel bij DM type 2 vind ik een ander verhaal. Echter, zakken je bloedsuikerwaarden, dan ben je op de goede weg om het zelf allemaal te doen.

Gebruikersavatar
Karina12
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-08-2011 11:58

Re: diabetes

Bericht door Karina12 » 11-02-2012 13:42

Kees schreef:
Karina12 schreef:Nou de waardes van vanmorgen vielen vies tegen: 8,8.
Was dat je nuchtere bloedsuiker? Dat is zo'n momentopname. Zegt op zich zo goed als niets. Wacht inderdaad je HbA1c eerst maar eens af.
@Kees: ja dat was de nuchtere bloedsuiker. Ik ga inderdaad afwachten wat het volgende week aangeeft.

Ik ben overigens blij te lezen dat er nog meer GOKkers zijn als ik die zich niet altijd even strak aan het regiem houden. Zolang als ik GOK, heb ik 's morgens mijn 150gr. yoghurt. In iets anders heb ik om 07 uur echt geen trek en 100 gr is gewoon te weinig.

En daar waar ik schrijf over "groene dagen" bedoel ik dat er dan 's avonds wel altijd iets bijzit van stukje chocola of wat yoghurt of tiramisu oid, maar geen aardappelen/rijst/pasta.
Maar we gaan beleven wat de waardes volgende week zijn. Ik heb besloten om de dag ervoor 's avonds iets met pasta te eten, dus MET voldoende KH's! Ik had nl ook gehoord dat je lijf in reactie op te weinig KH juist 's nachts extra insuline aanmaakt (????). Klopt dit? Voor mijjn gevoel staat het haaks op wat Yvonne aangeeft!
Dagboek Karina

Als je doet en denkt, zoals je altijd al deed en dacht, dan zul je krijgen wat je altijd al kreeg.

Aliesss
Berichten: 937
Lid geworden op: 19-05-2011 08:54

Bericht door Aliesss » 14-02-2012 23:13

Yvonne dank je wel voor je verhaal, kging ook voor alleen maar groen, dacht idd dat t dan sneller zou gaan, met als gevolg, doorslaan in snoepen en het niet meer weten.
Kga nu ook beter mijn koolhydraat uurtje toepassen, hopelijk met goed resultaat.

Liefs Alice.

Gemma
Berichten: 550
Lid geworden op: 08-01-2011 13:41

Bericht door Gemma » 15-02-2012 17:21

Dank je wel weer voor je heldere uitleg!
Ik blijf ook al geruime tijd hangen in mijn gewicht en stond nu te twijfelen of ik dan maar misschien wat meer volledig groene dagen moest gaan proberen. Niet doen dus! Ik ga gewoon zo door en dan zal het vanzelf wel weer gaan dalen.
Kun je trouwens ook te veel drinken? Misschien dat het daar aan ligt? Ik drink namelijk gemakkelijk 2lt thee op een dag en een 1lt water.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: diabetes

Bericht door Kees » 15-02-2012 17:38

Karina12 schreef:@Kees: ja dat was de nuchtere bloedsuiker. Ik ga inderdaad afwachten wat het volgende week aangeeft.
Ik ben benieuwd!
Ik ben overigens blij te lezen dat er nog meer GOKkers zijn als ik die zich niet altijd even strak aan het regiem houden. Zolang als ik GOK, heb ik 's morgens mijn 150gr. yoghurt. In iets anders heb ik om 07 uur echt geen trek en 100 gr is gewoon te weinig.
Vanuit de richtlijnen kun je prima zelf bepalen waar grenzen liggen. Hier ben je volgens mij prima mee bezig!
Ik had nl ook gehoord dat je lijf in reactie op te weinig KH juist 's nachts extra insuline aanmaakt (????). Klopt dit? Voor mijjn gevoel staat het haaks op wat Yvonne aangeeft!
Ik moet nog weleens terugdenken aan wat een huisarts-docent me ooit leerde: voor het transport van glucose zowel in als uit de cellen is insuline nodig. Het antwoord zou dus ja moeten zijn en degenen die beweren dat je een (kleine) hoeveelheid koolhydraten nodig hebt om de verbranding op gang te houden zouden dus het gelijk aan hun kant kunnen hebben. Echter, 'extra' insuline lijkt me overdreven. De hoeveelheden zijn in schril contrast met de gigantische hoeveelheden die nodig zijn om een teveel aan geraffineerde suikers weg te werken.

lala
Berichten: 490
Lid geworden op: 20-04-2011 16:57

Bericht door lala » 15-02-2012 18:45

Hoe zou het kunnen dan als je strak GOK eet mét koolhydraat-uurtje en dan toch niet afvallen?
Niet extreem veel vetten en wat betreft calorieën niet overdreven
Moet ik dan nog mee koolhydraten gaan eten om de verbranding op gang te brengen/houden?
Liefs Lala

eerste doel 2012 BMI <30

Afbeelding
Mijn dagboek

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 15-02-2012 20:20

lala schreef:Niet extreem veel vetten en wat betreft calorieën niet overdreven
Ik weet niet hoeveel 'niet extrreem' is, maar het per ongeluk zelfs zo zijn dat je juist te weinig vetten dan binnen krijgt en te weinig kcal. Je moet zo rond de 1600 kcal zitten om mooi uit te komen, kan iets meer, of ietsje minder, maar niet veel.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

lala
Berichten: 490
Lid geworden op: 20-04-2011 16:57

Bericht door lala » 15-02-2012 21:46

Ja, zal wel ongeveer daarop uitkomen wat betreft calorieën en vetten de normale dagelijkse behoefte of zelfs iets hoger
Heb echt de neiging minder vetten gaan te eten....... maar weet dat dat niet de bedoeling is! :?
Liefs Lala

eerste doel 2012 BMI <30

Afbeelding
Mijn dagboek

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-02-2012 04:53

lala schreef:Hoe zou het kunnen dan als je strak GOK eet mét koolhydraat-uurtje en dan toch niet afvallen?
Niet extreem veel vetten en wat betreft calorieën niet overdreven
Moet ik dan nog mee koolhydraten gaan eten om de verbranding op gang te brengen/houden?
Nee hoor, op de keper beschouwd kun je zonder koolhydraten. Astrid geeft aan waar het om gaat: niet te weinig maar wel minder calorieën dan je nodig hebt voor je verbranding. Daar verbrand je vet mee en de koolhydraten die je in je uurtje eet verbrand je in dat proces gewoon mee.

Ik bekijk het steeds vaker vanuit evolutionair oogpunt. De mens is fysiologisch gezien exact hetzelfde als in prehistorische tijden. Uitgerust met een opslagmechanisme voor brandstof als voorraad voor schrale tijden. Dat lichaamsvet wordt in overvloedige tijden door een overschot aan inname opgebouwd. Dat overschot bestond voor een belangrijk deel uit voedsel als honing en vruchten. Ook nu nog doen natuurvolken zich in korte tijd tegoed aan dit soort zoetigheid als ze die vinden. De rest van de dag bestaat het dieet uit knollen, wild, vis en dergelijke, of ze eten zelfs dagenlang geen zoetigheid. GOK sluit daar mooi bij aan met het ene kh-uurtje per etmaal.

De ideale paleo-supermarkt, ik ga nu even lekker doordraven, zou dus hoogstens eenmaal per dag wat zoetigheid aan je mogen verkopen die ter plekke, maar zeker meteen daarna opgemaakt wordt. De rest van de dag is de chipknip geblokkeerd voor dergelijke waar. In de huidige praktijk zien we het tegendeel; juist van al die zoetigheid en andere geraffineerde fabrieksmeuk moeten supermarkten het vooral hebben. Je moet eens kijken hoeveel winkelstellingen je over kunt slaan als je niets met suikers en meel in je winkelwagen wilt. Mijn ervaring is dat ik zeker driemaal zo snel klaar was met boodschappen doen in mijn 'strenge' GOKperiode.

Ergo, boven al die suikers zou eigenlijk met grote neonletters 'VOOR UW LICHAAMSVET' of iets dergelijks moeten staan. Het punt is dat we de afgelopen decennia significant minder vet zijn gaan eten terwijl tegelijkertijd overgewicht sterk gestegen is en nog stijgt. Dat het vet ingeruild is voor koolhydraten zal geen verrassing zijn.

lala
Berichten: 490
Lid geworden op: 20-04-2011 16:57

Bericht door lala » 16-02-2012 09:01

maar dat betekent dan wel dat ik maar héél kleine porties mag/kan eten van een normale (niet vetbeperkte,) maaltijd.
Ik zit denk ik rond de 1400 kcal per dag, dan moet ik terug naar 1200 of zo (terwijl we eigenlijk geen kcal tellen !!) Met vetten erbij zit je daar natuurlijk zo aan. Zonder vetten ben ik weer aan het Dr Franken........toch?
Liefs Lala

eerste doel 2012 BMI <30

Afbeelding
Mijn dagboek

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 16-02-2012 11:46

Zoals het vaak gezegd wordt, je moeyt rond de 1600 kcal komen om ideaal te zitten, als je stevig sport heb je zelfs wat meer kcal nodig. Dus wat je zelf zegt, je moet dus juist MEER nemen, want met 1400 zit je juist iets te laag.

Als je na je eten wat yoghurt neemt, doe daar dan 2 eetlepels dikke room of geklopte slagroom door, al dan niet met stevia gezoet. Dan krijg je toch wat meer vetten binnen=meer kcal. Ik doe dat ook sinds anderhalve week en dat werkt lekker.

Een andere kreet bij al die zoete dingen kan ook: "wilt u dik worden, koop MIJ dan!" :lol: :lol: Net als Alice in wonderland "drink mij.......eet mij........."
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-02-2012 15:51

lala schreef:maar dat betekent dan wel dat ik maar héél kleine porties mag/kan eten van een normale (niet vetbeperkte,) maaltijd.
Ik zit denk ik rond de 1400 kcal per dag, dan moet ik terug naar 1200 of zo (terwijl we eigenlijk geen kcal tellen !!) Met vetten erbij zit je daar natuurlijk zo aan. Zonder vetten ben ik weer aan het Dr Franken........toch?
Zoals Astrid aangeeft zit je met 1200 calorieën aan een crashdieet, ongeacht waar die calorieën door gegenereerd worden. Dat moet je niet willen. Je hoeft geen calorieën te tellen. Laat de weegschaal of de centimeter maar spreken, maar zwijgen die dan kan het geen kwaad de oorzaken te achterhalen.
kaartendraak schreef:Een andere kreet bij al die zoete dingen kan ook: "wilt u dik worden, koop MIJ dan!" :lol: :lol: Net als Alice in wonderland "drink mij.......eet mij........."
Nog mooier. Ik ben niet in de wieg gelegd voor marketeer. ;-)

lala
Berichten: 490
Lid geworden op: 20-04-2011 16:57

Bericht door lala » 16-02-2012 16:04

Kees schreef:
lala schreef:maar dat betekent dan wel dat ik maar héél kleine porties mag/kan eten van een normale (niet vetbeperkte,) maaltijd.
Ik zit denk ik rond de 1400 kcal per dag, dan moet ik terug naar 1200 of zo (terwijl we eigenlijk geen kcal tellen !!) Met vetten erbij zit je daar natuurlijk zo aan. Zonder vetten ben ik weer aan het Dr Franken........toch?
Zoals Astrid aangeeft zit je met 1200 calorieën aan een crashdieet, ongeacht waar die calorieën door gegenereerd worden. Dat moet je niet willen. Je hoeft geen calorieën te tellen. Laat de weegschaal of de centimeter maar spreken, maar zwijgen die dan kan het geen kwaad de oorzaken te achterhalen.
Wat zouden dan nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, slik geen medicatie behalve micardis een laag gedoseerde bloeddrukverlager?
Liefs Lala

eerste doel 2012 BMI <30

Afbeelding
Mijn dagboek

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 16-02-2012 16:25

Je zegt dat je ws rond de 1400 kcal op een dag zit, dat is dan te weinig, je zal wat meer moeten eten. Er wordt steeds gezegd dat je met GOK op ongeveer 1600 kcal ideaal zit, dus 1400 is te weinig.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

peetje1983
Berichten: 8471
Lid geworden op: 05-07-2010 12:26

Bericht door peetje1983 » 16-02-2012 16:28

maw je lichaam staat in de spaarstand en slaat alles op wat het aan energie binnenkrijgt
liefs Petra

mijn dagboekje staat in dagboeken 4, kom gezellig langs en laat een berichtje achter!

mijn dagboek

startdatum 22 april 2010

lala
Berichten: 490
Lid geworden op: 20-04-2011 16:57

Bericht door lala » 16-02-2012 17:17

Dat doet ie dan dus ook op dagen dat ik wel meer binnen krijg, ik bedoel die extra kcal slaat hij dan ook op, begrijp ik dat goed?
Dus structureel meer eten zou op den duur tot betere verbranding moeten leiden? :roll:
Liefs Lala

eerste doel 2012 BMI <30

Afbeelding
Mijn dagboek

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 16-02-2012 19:04

Dat weet ik niet, ik vermoed van wel, omdat je lichaam op een dag als je wel aan de 1600 komt dan misschien 'denkt' van "he, ik heb nu eens een keer genoeg binnen, kan ik het tekort van gisteren aanvullen" ipv dat ie moet denken "ah, weer zoveel, ik ga maar eens wat verbranden"

Dus het idd zomaar zijn denk ik dat als je de ene dag niet meer dan 1400 hebt en je de dag erna wel 1600 dat dat gecompenseerd wordt met het tekort van de vorige dag.

Nou moet het niet zo zijn dat je moet gaan tellen of je echt exact aan de 1600 komt, maar probeer bijv eens wat extra volle producten ergens bij te nemen, bijv wat ik voorstelde om wat room door de yoghurt of ander toetje te doen, of met aardbeien eten ofzo. In room zit aardaig wat kcal en dan kom je al snel aan voldoende. Je merkt het na een aantal dagen vanzelf of dat beetje extra idd werkt.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
Margot85
Berichten: 23
Lid geworden op: 20-02-2012 09:22

Bericht door Margot85 » 23-02-2012 11:30

Ik ben ook blij met dit advies Yvonne.
Ik ben nog maar 3,5 weken en na een week sta ik al stil of kom aan..dus ik dacht ik ga mij uurtje ook helemaal groen eten....gisteren heb ik dit ook gedaan, met gevolg dat ik na een uur echt trek had. Vanochtend was er wel 3 ons weer af. Ik heb ook het idee zodra ik fruit eet dat ik aankom....ik zal vandaag in mijn uurtje weer een stuk fruit nemen..ik heb dat uurtje nog steeds niet door ik lees of bladder elke dag de boeken wel door om het goed te begrijpen.

Ik heb dan ook een vraag,
Als dit mijn menu is doe ik dit uurtje dan goed?

100 Gr groente vd groene lijst
100 Gr. Vis/vlees
Sinasappel
Stukje chocolade

Ik hoor het graag, het is frusterend als je niet afvalt terwijl je best doet en een week stil staan oké..maar 2.....

muzieknootje
Berichten: 4845
Lid geworden op: 07-02-2011 20:01

Bericht door muzieknootje » 23-02-2012 11:41

Misschien eet je te weinig !!! Start een dagboekje met je menuutjes vd hele dag , krijg je advies van de gokkers die al een hele tijd bezig zijn en afvallen of al op gewicht zijn ! Ik ga niet zitten voor 100 Gr. hoor !! Bij mij vind je niet veel menuutjes maar er zijn genoeg boekjes met veel voorbeelden !!! Bv bij Yeppe , Peetje enz succes !!!!

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 23-02-2012 12:32

muzieknootje schreef:Misschien eet je te weinig !!! Start een dagboekje met je menuutjes vd hele dag , krijg je advies van de gokkers die al een hele tijd bezig zijn en afvallen of al op gewicht zijn ! Ik ga niet zitten voor 100 Gr. hoor !! Bij mij vind je niet veel menuutjes maar er zijn genoeg boekjes met veel voorbeelden !!! Bv bij Yeppe , Peetje enz succes !!!!
Idd, zeker voor je uurtje is het veel te weinig groente en vis. Neem minimaal 200-250gram groente en vis/vlees van minstens 1,5ons tot zeker 2 ons. Die 2 dingen moeten je maag echt wel goed vullen. Fruit is goed om dat elke dag te nemen, maar hoeft niet perse, als je een keer vergeet of geen trek heb mag je overslaan.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
HeidiC
Berichten: 520
Lid geworden op: 16-01-2012 09:10

Bericht door HeidiC » 23-02-2012 14:25

zelfde risico loop ik ook door weer te weinig te gaan eten merk ik. Niet afvallen.. dan gaat de knop snel om naar minder eten... meer trek meer snaaien en valkuil.

Mirela
Berichten: 407
Lid geworden op: 28-04-2010 16:45

Bericht door Mirela » 28-02-2012 13:27

heey yvon,

grappig dit! ik had je geloof ik al verteld van die vriendin van mij.. die GOK dus niet kon 'volhouden'. zij at inderdaad helemaal geen koolhydraten meer en daarom ging het bij haar niet goed. nu neemt ze lekker aardappels of pasta in het koolhydratenuur, en nu gaat het beter!!
Afbeelding
Goede GOKdag = Happy me

Mijn dagboek

aniwe
Berichten: 13
Lid geworden op: 25-02-2012 11:47

Bericht door aniwe » 09-03-2012 13:42

het is allemaal zo herkenbaar wat hier staat.....Ben blij dat ik dit weer eens doorgelezen heb...
Ben nu bijna vier weken bezig met GOK en de laatste twee schommelde mijn gewicht steeds neer en weer op, neer en weer op...werd er moedeloos van en dacht nou ja dan maar helemaal geen kh in mijn uurtje. |Niet doen dus. gelukkig.
Gisteren kreeg ik eters en heb daarvoor pasta (gewone) met grote garnalen in boursinsaus (boursin-slagroom-beetje tomatenpuree)gemaakt. Als toetje kop koffie met stroopwafel. Heb meegegeten met alles maar slechts klein beetje pasta genomen en wel veel garnalen.... 's avonds wel direct de overgebleven stroopwafels aan dochterlief meegegeven zodat ik niet in de verleiding kom :wink:
En JOEPIE vanmorgen stond de weegschaal ineens weer een kilo lager......Ben nu dus 4 kilo kwijt in 4 weken.....

Ook ik heb inmiddels (naast- of dankzij?- de schildklier)diabetes2 gekregen. Omdat die waardes heel hoog waren (bijna 20 af en toe) en ik steeds vaker redelijk forse hoofdpijn had ben ik wel aan de medicijnen gegaan (metformine). Die is steeds iets verhoogd want had er echt vreselijk veel (stofwisselings)klachten van. Heb nu 3 x per dag 500 met. en 1 x per dag 30 glimipiride. Waarde zit nu nog steeds wat wisselend rond de 7 -8-9 maar zo gauw die onder de 7 zit wil ik de glimipiride stoppen.....en daarna ook de metformine afbouwen...
Ook mijn diabetesverpleegkundige wilde mij direct aan de cholestorolremmers en bloeddrukverlagers hebben. Mijn bloeddruk was altijd (soms zelfs erg) laag maar sinds de overgang en mijn te snelle schilklierproblemen is ie hoger. Niet echt verontrustend maar ook weer heel schommelend...heb beide pillen geweigerd. Er werd wel wat druk uitgeoefend (dat is normaal want..., iedereen doet dat)maar ben gelukkig lekker eigenwijs en heb een fantastisch mooi cholestorol gehalte..... Ben van mening dat je pillen alleen maar moet slikken als het niet anders kan. En als het ook maar enigszins mogelijk is er ook weer mee moet stoppen.
Ik hoop dat GOK me daarbij ook wat gaat helpen.
Trouwens mijn dietiste kent het boek wel en probeert me er ook wat mee te helpen...al schrok zij wel toen mijn vetpercentage de laatste keer hoger was dan daarvoor.... Maar we zullen zien.....
Groetjes,
Anita

Gebruikersavatar
Karina12
Berichten: 9
Lid geworden op: 06-08-2011 11:58

Re: diabetes

Bericht door Karina12 » 11-03-2012 12:39

Kees schreef:
Karina12 schreef:@Kees: ja dat was de nuchtere bloedsuiker. Ik ga inderdaad afwachten wat het volgende week aangeeft.
Ik ben benieuwd!
Met wat vertraging maar dit waren de uitslagen:
7,5 (dus nog wel wat te hoog maar gelukkig niet meer boven de 8 ) en 49!! Daar was ik wel erg blij mee. Toch weer iets lager dan de vorige keer.

Overigens blijft het feit bestaan dat ik verre van energiek ben. Dat ligt niet aan GOK maar zeer ws aan het feit dat ik een beetje aan het "opbranden" ben. Zal zo 's kijken wat daar zoal over geschreven wordt in de diverse blogs.
Dagboek Karina

Als je doet en denkt, zoals je altijd al deed en dacht, dan zul je krijgen wat je altijd al kreeg.

Gebruikersavatar
Donccrady
Berichten: 27
Lid geworden op: 12-02-2012 20:52

Bericht door Donccrady » 25-03-2012 14:50

Het afvallen lukt bij mij ook nog niet echt met het GOK dieet. En als ik al die tickers zag met vele kg's dacht ik af en toe wel, van waarom lukt het bij hun wel?
Dan bekruipt je het oude gevoel wat er bij iedereen ingestampt is over Kcal weer. En denk je, nou dan laat ik de mayo maar meer weg op m'n lunch eitje. Dat vet zal vast niet goed zijn... Maar nu ik dit weer lees, begrijp ik dat ik gewoon door moet zetten en nog beter op moet letten wat groen en wat oranje is. Dat zit er ook nog niet helemaal goed in bij mij!

Bedankt voor de uitleg in elk geval en we gaan vrolijk verder!
Groet, Amber

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 25-03-2012 15:03

Maar nu ik dit weer lees, begrijp ik dat ik gewoon door moet zetten en nog beter op moet letten wat groen en wat oranje is. Dat zit er ook nog niet helemaal goed in bij mij!
Daar zijn dus die groene en oranje lijsten in het basisboek zo handig voor, elke keer weer erbij pakken :wink:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
anmir
Berichten: 512
Lid geworden op: 09-01-2012 12:00

Bericht door anmir » 01-04-2012 09:19

Eerst snapte ik ook niet zo goed hoe dat KH uurtje werkte en nam ik geen fruit o.i.d. en dacht dat het beter was om dit te vermijden. Mijn 1e poging mislukte echter en ik kwam alleen maar aan ook omdat ik teveel smokkelde met meer tussendoortjes en nog wel eens suiker producten. Een maand geleden woog ik 85 kg, nog nooit had ik zo zwaar gewogen.
Opnieuw de GOK-draad opgepakt, de principes herlezen, wat hulp gevraagd bij Gokgoeroes en mijn dagmenu's beschreven, supplementen
genomen s morgens.
Ook begonnen met voor het diner een appel, geschild in stukjes met kaneel op te warmen in de magnetron en te eten met een schepje gr.yoghurt. Ik eet niet veel aardappels of rijst, soms wat gebakken aardappels of gewoon pasta, of meer groenten van de oranjelijst zoals tomaat, wortel etc.
Het KH - uur werkt prima, inmiddels ben ik bijna 5 kilo kwijt na 4 wk.
Nu kijken wat de volgende maand gaat doen.
In het begin is het wel goed om de info uit de boeken te lezen en te herlezen en inspiratie op te doen op het forum.

Gebruikersavatar
Donccrady
Berichten: 27
Lid geworden op: 12-02-2012 20:52

Bericht door Donccrady » 01-04-2012 21:15

anmir schreef: Nu kijken wat de volgende maand gaat doen.
In het begin is het wel goed om de info uit de boeken te lezen en te herlezen en inspiratie op te doen op het forum.
Hoi Anmir,

Bedankt voor je bemoedigende woorden en info. Ik heb sinds dit weekend het GOK dieet even over boord gegooid. Ik woon 68kg. Nog nooit in m'n leven zoveel gewogen. Ik zal de 3 boeken nog eens rustig doorlezen en wat surfen op het forum en wellicht pak ik het over 'n poosje weer op. Op zich voelde het wel goed en geloof ik er wel in, maar mijn lichaam reageerde nog niet zoals ik graag zou willen.

Jij succes met de resterende kg's.

Groetjes, Amber

Gebruikersavatar
themoo
Berichten: 33
Lid geworden op: 31-03-2012 20:08

Fruit eten

Bericht door themoo » 13-04-2012 20:13

anmir schreef:Eerst snapte ik ook niet zo goed hoe dat KH uurtje werkte en nam ik geen fruit o.i.d. en dacht dat het beter was om dit te vermijden. Mijn 1e poging mislukte echter en ik kwam alleen maar aan ook omdat ik teveel smokkelde met meer tussendoortjes en nog wel eens suiker producten. Een maand geleden woog ik 85 kg, nog nooit had ik zo zwaar gewogen.
Opnieuw de GOK-draad opgepakt, de principes herlezen, wat hulp gevraagd bij Gokgoeroes en mijn dagmenu's beschreven, supplementen
genomen s morgens.
Ook begonnen met voor het diner een appel, geschild in stukjes met kaneel op te warmen in de magnetron en te eten met een schepje gr.yoghurt. Ik eet niet veel aardappels of rijst, soms wat gebakken aardappels of gewoon pasta, of meer groenten van de oranjelijst zoals tomaat, wortel etc.
Het KH - uur werkt prima, inmiddels ben ik bijna 5 kilo kwijt na 4 wk.
Nu kijken wat de volgende maand gaat doen.
In het begin is het wel goed om de info uit de boeken te lezen en te herlezen
en inspiratie op te doen op het forum.

Hoi,
Ik eet het fruit altijd na mijn avondmaaltijd. Kan dit ook i.p.v. eten voor de maaltijd?

Gebruikersavatar
anmir
Berichten: 512
Lid geworden op: 09-01-2012 12:00

Re: Fruit eten

Bericht door anmir » 13-04-2012 21:37

Hoi,
Ik eet het fruit altijd na mijn avondmaaltijd. Kan dit ook i.p.v. eten voor de maaltijd?[/quote]

In antwoord op je vraag themoo:
Je kunt volgens mij dit zelf kiezen. Zelf geef ik de voorkeur aan voor het avond eten omdat ik wel eens gelezen heb dat fruit sneller verteerd dan bijv. vlees. Daarom eet ik het eerst anders kan het gaan gisten.
Voor het gokken at ik eigenlijk nooit een toetje, het voelt wel een beetje raar om nu "vooraf" een toetje te eten. Maar ik hou meer van hartig dus na afloop iets zoets/ kouds vind ik niet lekker.
Weet niet of er meer mensen beamen dat fruit vooraf beter is?

gr. Anmir

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 13-04-2012 22:00

Klopt, fruit verteert sneller.

Zeker meloen verteert heel snel en als je het er na eet, blijft het de hele tijden liggen draaien op het eten dat je er na eet en is nie tlekker.

Ook wel eens eendieet gedaan en moest je altijd minimaal wachten na het eten van fruit voor je iets anders neemt.

Maar is uitvinden voor je zelf hoe je er op reageert.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Fruit eten

Bericht door Kees » 14-04-2012 00:51

anmir schreef:Weet niet of er meer mensen beamen dat fruit vooraf beter is?
Fruit voor of na de andere gerechten bij één en dezelfde maaltijd maakt niets uit. Het wordt toch vermengd tot één grote brei in de maag. Doe dus gewoon wat je zelf prettig vindt.

alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Bericht door alieblabla » 15-04-2012 11:16

Ik ben het met Kees eens. Fruit vooraf vind ik niet lekker. Maar wat is die kiwi in het kh uurtje toch heerlijk!

Groeten Alie
Afbeelding
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

Pauline*
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-02-2012 15:04

Bericht door Pauline* » 18-04-2012 08:44

de kinderen eten soms wat moeilijker fruit in het 'KH" uurtje maar onderstaand dessert vinden de kinderen prima


1 beker hangop (AH)
1 bekertje slagroom (zonder zoetstof stijf slaan)
1 bak aardbeien (schoonmaken en in stukjes snijden)
1 doosje zomerfruit (AH) vooraf laten ontdooien en met de blender pureren
stevia

door elkaar roeren en klaar, super makkelijk en erg lekker

Petra70
Berichten: 69
Lid geworden op: 12-03-2012 21:24

Bericht door Petra70 » 18-04-2012 13:55

ik ben juist blij met het KH uurtje
dan heb je juist het idee dat je niet op dieet bent maar"gewoon" kan eten.
Dat geeft mij het gevoel dat ik dit langere tijd kan gaan volhouden
anders zou ik bang zijn toch weer in oudere gewoontes terug te vallen.
Leve het KH uurtje! :D
Groeten Petra mijn dagboekje
06-2009 maagverkleining (Sleeve)met 120 kg, -45 kilo
26-11-2012 GBP ivm veel maagzuur en spugen met sleeve. Gewicht nu rond 77 kg

alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Bericht door alieblabla » 18-04-2012 18:10

Pauline* schreef:de kinderen eten soms wat moeilijker fruit in het 'KH" uurtje maar onderstaand dessert vinden de kinderen prima


1 beker hangop (AH)
1 bekertje slagroom (zonder zoetstof stijf slaan)
1 bak aardbeien (schoonmaken en in stukjes snijden)
1 doosje zomerfruit (AH) vooraf laten ontdooien en met de blender pureren
stevia

door elkaar roeren en klaar, super makkelijk en erg lekker
Dat klinkt heerlijk!! Alleen zijn de aardbeien nu nog niet echt lekker. Zijn nl vooral Spaanse en geen Hollandse aardbeien. Ga het zeker proberen.
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 18-04-2012 18:20

Doosje diepvriesaardbeien bij de AH kopen gelijk met het zomerfruit, er zijn nog blauwe bessen ook, neem je overal wat van en de rest gebruik je voor een vlg. keer.

Diepvriesaardbeien zijn ook behoorlijk zoet, koop ze zelf ook.

De verse zijn nog niet lekker heb je gelijk in die Spaanse dingen, maar ik kan ze nu ook weer gelukkig bij de kas halen, Hollandse, zijn niet goedkoop, maar wij zijn maar met zijn tweetjes.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-04-2012 18:30

Dat klinkt heerlijk!! Alleen zijn de aardbeien nu nog niet echt lekker. Zijn nl vooral Spaanse en geen Hollandse aardbeien. Ga het zeker proberen.
Ik had dinsdag aardbeien bij mijn vaste turkse groenteboer/mini supermarktje en die waren heerlijk. Normaal zijn nu zelfs de Spaanse niks, maar dit winkeltje heeft gewoon superfruit :lol: Zelfs pruimen en kiwi's die in deze tijd vaak niet rijp worden zijn bij hem perfect en overheerlijk :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Bericht door alieblabla » 18-04-2012 18:46

Die ervaring heb ik idd ook met Turkse winkels. En het is er vaak ook veeeel goedkoper. Koop er ook vaak thee en verse munt voor muntthee

Groetjes Alie
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-04-2012 18:57

Wat prijzen betreft scheelt het idd. Mijn man eet iedere avond een tomaat en stukje komkommer en dat haal ik ook altijd daar, scheelt wat tomaten betreft haast 2 euro op een kilo. En zo haal ik veel dingen bij dat winkeltje, eieren, potjes dikke room, roomyoghurt, dverse groente, notenmix, enz, wat ie niet heeft haal ik dan bij de supermarkt
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Sjetje
Berichten: 942
Lid geworden op: 08-03-2011 13:19

Bericht door Sjetje » 19-04-2012 14:26

Bedankt Yvonne, voor je duidelijke uitleg. Ik ben ook iemand die te veel doorgeslagen is / was naar groen en wat krijg je dan?
KH aanvallen die uitslaan naar rood,.....
Een geluk is wel dat ik GOK altijd heb weten op te pakken :-)
Wil heel graag (ben bijna bij mijn streef) toch nog mijn 2e streefgewicht gaan. Dat is dan intotaal nog 3 kilo eraf en dat ga ik doen met elke dag een KH-uurtje nemen!
Ben benieuwd want met groen is mij dat niet gelukt ;-)
Gr. Sjetje &#128056;
Dagboek van Sjetje (niet actief: gluur hier en daar)

Lengte: 1.63m
Gewicht 2006: 82kg
Gewicht januari 2021: 69kg
Streefgewicht: 62kg
BMI: 26

chocolacaat
Berichten: 7
Lid geworden op: 15-05-2012 12:39

Helaas....

Bericht door chocolacaat » 20-05-2012 15:51

Bij mij werkt het uurtje niet. Jammer genoeg. Ik heb diabetes en kan het met low carbs dus wel onder controle houden maar met het uurtje gaat het toch mis. Dan zou ik dus minder koolhydraten tot me moeten nemen maar dan is zo'n uurtje ook niet meer wat het zou moeten zijn. Zucht.....ik heb inmiddels besloten dat ik dan toch kies voor mijn Grip op Koolhydraten en dan gespreid over de dag. Atkins? Echt niet, dat is te streng voor me en daar blijf ik ook maar in fase 1 hangen want meer betekent ook hogere waardes. Stomvervelend. NB: ik heb MODY met inmiddels type 2 erbij en ik denk dat de type 2 diabetes zo reageert op de koolhydraten.
Carpe Dieet

Plaats reactie