Henny (50) vind het doodeng maar ook zó lekker!

Laat je inspireren door deze ervaringsverhalen van GOK-kers. Wil je ook lid worden van dit forum en / of van de besloten facebookgroep van Grip op Koolhydraten (GOK) kijk dan op https://gripopkoolhydraten.nl/gok-forum/

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Henny (50) vind het doodeng maar ook zó lekker!

Bericht door hennysmeenk » 18-03-2011 14:04

Hallo mede-gokkers! Ik ben Henny, vrouw van 50, getrouwd met Jan van iets meer dan 50 en de liefste man van de wereld, moeder van twee uitgevlogen dochters van 24 en 25 en Oma van een kleinzoon van anderhalf. En je voelt 'm al aankomen: te dik natuurlijk.

Eigenlijk zijn de problemen met mijn gewicht pas op latere leeftijd ontstaan. Ik ben dus niet zo'n mens dat haar leven lang al met de kilo's tobt. Ik heb eigenlijk zo lang ik me kan herinneren zo'n 63 kilo gewogen. Bij een lengte van 1,70 m niks mis mee dus. En ondanks dat ik in beide zwangerschappen 18 kilo aankwam (mijn kinderen kwamen ter wereld mét zwemdiploma) was ik altijd binnen een week of 6 weer op mijn "oude gewicht". Na de geboorte van de tweede schoot ik zelfs door naar 57 kilo, want dat was wat je noemt een echte huilbaby en daar werd ik zó bloednerveus van dat de kilo's er vanzelf wel af gingen.

De klad kwam erin toen ik dusdanig veel last kreeg van migraine dat ik daar dagelijks medicijnen voor moest gaan slikken. Zo langzaam aan kwamen er steeds wat kilo's bij.
Daarbij heb ik een hypermobiliteitssyndroom (kortweg HMS), hetgeen berust op een afwijkend bindweefsel, met als voornaamste kenmerk dat gewrichtsbanden te lang en te soepel zijn, waardoor gewrichten constant de neiging hebben om uit de kom te schieten. De functie van die gewrichtsbanden proberen de spieren over te nemen, met als gevolg dat die feitelijk de hele dag topsport bedrijven en eigenlijk altijd overbelast zijn. Gevolg is dus veel pijn en blessures.
Maar goed, daar word je natuurlijk nog niet dik van, maar wel van het feit dat ik steeds immobieler word en inmiddels de meeste tijd liggend doorbreng en me verplaats in een elektrische rolstoel.
Om verschillende redenen wordt er daarbij nog wel eens een Prednisonkuur in gemikt en dan kun je dus wel nagaan hoe het er zo langzamerhand uit gaat zien: breed.

Er moet dus nu écht iets gaan gebeuren, want anders vrees ik dat ik nog slechts met veel groene zeep en een schoenlepel in die rolstoel ben te proppen en da's nogal genant natuurlijk.

Een jaar of 5 geleden ben ik m.b.v. de Weight Watchers ook eens ruim 20 kilo afgevallen. Ik heb er weliswaar bijna 2 jaar over gedaan, maar goed, het is gelukt! Eigenlijk is het nadien ook nog wel een hele poos redelijk stabiel gebleven, tot om de één of andere duistere reden in het voorjaar van 2009 er al eens lichterlijk de klad in kwam.
Maar het is afgelopen zomer echt helemaal fout gegaan. Toen ben ik dus een paar maanden aan de Prednison geweest. Daar word je sowieso dik van maar daarnaast krijg je er ook nog eens een geweldige eetlust van. Hoppa, door de 80 kilo!
Begin van dit jaar nóg eens een Prednisonkuurtje, dus nog een paar kilo en nu zit ik dus op die verdrietigmakende ruime 85 kilo.

Dat is dus hoe het gekomen is.
Nou is mijn hobby sieraden maken en ik ben ook lid van een forum op dat gebied. Ook daar dwalen we wel eens af en zo kwamen we als echte dames op het onderwerp "gewicht". Daar schreef iemand dat ze sinds december al 10 kilo was afgevallen. "Wazeggu? 10 kilo?" Dus even heen en weer gepraat en ze raadde me aan om eens te googelen op Grip op koolhydraten en zo is het gekomen.
Ik heb hier wat rond zitten vlooien op het forum en besloot nog diezelfde avond de boeken te bestellen. Het lijkt me allemaal geweldig lekker, maar aan de andere kant lijkt het me doodeng.
Ik kan me nl. nauwelijks voorstellen dat ik met zulk smakelijk eten af ga vallen. Ik val nl. toch niet echt in het plaatje van de typische koolhydraten-verslaafde. Ik vind zelfs dat ik behoorlijk weinig at. Het enige waar ik behoorlijk mateloos ik ben is in het weekend de chippies. Geef mij een zak chips en die gaat leeg. Maar goed, dat is dan alleen in het weekend. Ik ben nog niet eens zo'n mens die 4x in de week zo'n zak leeg móet eten.
Ontbijten deed ik met een bakje yoghurt met een beetje fruit omdat het moet en een plak ontbijtkoek (zwaar zondig, weet ik nu) en
's middags kon ik zelfs regelmatig vergeten om te eten. :oops:
's Avonds gewoon aardappels, groente en vlees, maar ook dan ben ik niet mateloos. Ik schep gewoon één keer op en dat is het. En door de week neem ik expres al bijna nooit een nagerecht, want ik weet wel van mezelf dat ik een "toetjesmonster" ben. Dus daar begin ik dan maar niet aan.
In het weekend veroorloofde ik me dan wel eens een toetje, vooral met ijs kun je me héél blij maken!

Ik zie dus echt met angst en beven tegemoet wat er gaat gebeuren als ik "lekker" ga eten. Vanmorgen heb ik notabene een gebakken eitje met spekjes gegeten en vanmiddag twee zoute haringen met salade, beetje geitenkaas, wat pijnboompitjes en mayonaise, aangelengd met een beetje water.
Wel erg leuk om weer eens echt werk van je eten te maken!
Maar tegelijkertijd denk ik: dit is toch veel te lekker om van af te vallen? Ik moet mezelf trouwens wel heel erg dwingen om meer te drinken. Daar ben ik slecht in. Dan zie ik Yvonne in haar boek als tip schrijven dat je b.v. na elke toiletgang meteen weer een glas water kunt drinken. Haha! Dan onderschat Yvonne toch mijn blaascapaciteit hoor! Want als ik met drinken moet gaan wachten op mijn toiletgang, dan kan het zo middag worden!
Nee, ik moet er echt bewust werk van maken, dat weet ik best. Ik ben dus vandaag "vrolijk" aan het tanken geslagen. En nou ben ik zó benieuwd wat die weegschaal volgende week aanwijst!
Ik ben echt als de dood dat die 86,4 aangeeft of zo...

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 18-03-2011 18:31

Heel veel succes en plezier met GoK!
Thea Bremer

Grytz
Berichten: 5425
Lid geworden op: 07-05-2010 17:34

Bericht door Grytz » 18-03-2011 21:56

Hoi Henny, ik herken veel in je verhaal, en zelfs bij mij lukt het.
Dus jij kan het ook he? ;)

heel veel succes met dit lekkere eten. Ik wil niet meer anders, is een way of life geworden.

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 18-03-2011 22:58

Dank je wel voor je bemoedigende woorden!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 18-03-2011 23:52

Een heel verhaal Henny, heel veel succes gewenst met Gok !
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 19-03-2011 14:37

Dank je wel! Erg is dat hè? Op de één of andere manier schijn ik het nooit kort te kunnen houden. Dat ik übehaupt nog tijd heb om te eten...

skwakie
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-12-2010 12:12

Bericht door skwakie » 19-03-2011 16:34

Succes met GOKken en ik sta nog elke week verbaasd op de weegschaal dat ik weer ben afgevallen terwijl ik zo lekker eet en geen hongergevoel meer heb!

n0ralien
Berichten: 836
Lid geworden op: 11-10-2010 10:26

Bericht door n0ralien » 19-03-2011 19:30

Hey Henny, je bent een vrouw naar mijn hart..... heerlijk mens lijkt me.

Weet je, probeer dit gewoon, ga lekker violieren in je keuken en ga de keukenprinses uithangen (je man zal dat heeeeerlijk vinden).
Geniet van al het lekkere eten en op een gegeven moment wordt die vervelende weegschaal ook nog jouw vriend!

Ik wens je heel veel plezier toe en het resultaat dient zich vanzelf aan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Afbeelding

n0raliens dagboek

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 19-03-2011 21:48

Dank jullie wel voor de stimulerende woorden! Ik heb dat nog zó nodig! Was vandaag bij mijn dochter en die had zo haar twijfels. Dat kan toch niet goed zijn, zoveel vet. En wat denk je van je cholesterol. Blabla... Ongetwijfeld goedbedoeld en zij heeft lekker kletsen, want die trek je zo door het sleutelgat. En ik ben dan nog net niet goed genoeg thuis in dat gegok om even pittig weerwoord te hebben. Ik kan alleen maar zeggen dat het blijkbaar werkt en dat ik op het forum lees dat velen zich veel beter voelen en dat een "heuse diëtiste" dit bedacht heeft en niet de één of andere wildebras Of was die Bakker ook diëtiste? Want dan is mijn argument natuurlijk weer niet steekhoudend. Want als je je stofwisseling of z'n kont wilt hebben, dan moet je gaan "sonjabakkeren". Dan houd ik het toch liever op een gokverslaving!

marry v
Berichten: 17863
Lid geworden op: 16-06-2010 09:34

Bericht door marry v » 19-03-2011 22:19

succes en we hopen dat het ook jou mag brengen wat ons zo gelukkig maakt
afvallen is een kunst, op gewicht blijven een uitdaging


Dagboek

Gebruikersavatar
caldo
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-02-2011 14:18

Bericht door caldo » 20-03-2011 20:21

Hoi HennY,

Het gokken is heel goed vol te houden hoor! Met een beetje fantasie en veel recepten op internet kun je echt heel erg lekker eten. (Allerhande AH bijv.)
Ik ben inmiddels bijna 4 weken bezig en ik moet zeggen dat ik me veel fitter voel.
Zelfs vrienden en familie geven toe dat ze niets te kort komen als ze bij mij eten. en zij zijn behoorlijk kieskeurig kan ik je vertellen.
Heel veel succes en ik weet zeker dat iedereen op dit forum met je mee zal leven. :)
Groetjes, Caldo
Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 20-03-2011 22:50

Dank je wel weer voor jullie bemoedigende woorden. Alleen dit forum al is zo'n geweldige steun in de rug! De wetenschap dat je altijd terug kunt vallen op "lotgenoten" (hoewel dat een zwaar woord is bij deze smakelijke manier van afvallen) is gewoon een prettig idee. Maar ook de knowhow van ervaren "gokkers" is fijn om evt. op terug te kunnen vallen.

Krullebol
Berichten: 200
Lid geworden op: 25-02-2011 17:34

Bericht door Krullebol » 21-03-2011 09:32

Hoi Henny,
Welkom en heel veel succes met het gokken! Ik ook nog niet zo lang bezig! En merk dat het steeds meer in mijn systeempje komt!
Net lekker weekendje weggeweest en ja dan gaat het niet helemaal zoals het moet maar al veel bewuster.
Succes liefs van krullebol
Houd van je zelf. Vertrouw op je keuzes.
En alles is mogelijk!
http://opgewicht.forum2go.nl/dagboek-va ... t4595.html

Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 21-03-2011 09:46

Dit forum is idd een heerlijke steun in de rug, alleen al doordat je zaken lekker van je af kunt schrijven. Je onzekerheden , je vragen, gooi ze maar in de groep. Als je goed Gokt eet je altijd nog minder vet als dat je van te voren gedaan hebt hoor. Je krijgt nu alleen veel minder verbogen [trans] vet binnen. Kijk maar eens wat er allemaal in kant en klaar voeding zit :lol: . Nee door heerlijk eerlijk eten te gaan eten ga je je alleen maar fitter en gezonder voelen. Even afkicken en je draai weten te vinden :wink: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 21-03-2011 13:17

Heel veel succes met GOK.

Ga je ook nog een dagboekje aanmaken?
Dan kunnen wij je helpen als je ergens de mist mee ingaat. :wink:

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 21-03-2011 16:39

Ja hoor Sifra, het dagboekje is er al. Het linkje staat helemaal onderaan, onder de Ticker. Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Dunne doos voor Henny!

Bericht door Yvonne Lemmers » 08-06-2012 15:34

Henny,
Proficiat met de eerste dunne doos van Linda de Mol.


zie http://www.gripopkoolhydraten.nl/eerste ... lid-henny/

Ik ben trots op je!
En waarschijnlijk het hele forum met me.


Dat verdient een bloemetje

Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 08-06-2012 15:41

:lol: Dank je wel! Kijk, zo komt mijn voorstelbericht ook nog weer eens tot leven. ;)

Vanmorgen bovendien nog telefonisch geïnterviewd door de LINDA. Dit weekend zou dat interview ergens online moeten komen. Zodra ik dat gevonden heb plaats ik ff een linkje. Grip op Koolhydraten leeft als nooit tevoren!

marry v
Berichten: 17863
Lid geworden op: 16-06-2010 09:34

Bericht door marry v » 08-06-2012 15:55

leuk hoor, en verdient natuurlijk :D
afvallen is een kunst, op gewicht blijven een uitdaging


Dagboek

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 08-06-2012 19:31

gaaf :D !
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 09-06-2012 10:10

Het interview staat online! >>>KLIK<<< Beetje typische slinger aan het eind van dat verhaal. Daar herken ik mezelf niet in, maar goed. Kennelijk moest ik toch nog even lijnen om binnen de doelgroep te vallen, haha!

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 09-06-2012 10:14

Het intervieuw staat er op...................geweldig.!!!!

En Henny, je bent een kanjer.
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

little_twinkle_star
Berichten: 109
Lid geworden op: 20-02-2012 15:18

Bericht door little_twinkle_star » 09-06-2012 10:44

wat mooi, gefeliciteerd!
elk eind heeft een nieuw begin

Artemis
Berichten: 57
Lid geworden op: 15-04-2012 16:41

Bericht door Artemis » 09-06-2012 12:27

Driewerf wauw en gefeliciteerd!
groeten van Diane

Dagboek

Gebruikersavatar
Roussa
Berichten: 490
Lid geworden op: 01-05-2010 09:10

Bericht door Roussa » 09-06-2012 12:43

Henny wat zijn we allemaal trots op je! Je bent een ware ambassadeur!
Chapeau en inderdaad als jij het kunt kan iedereen het!!!!
Fijn voorbeeld ben je. :) :) :) :)

Elja
Berichten: 2124
Lid geworden op: 03-05-2010 10:41

Bericht door Elja » 09-06-2012 14:31

Ik kan alleen maar zeggen: WAUW!!!!!
Pluk de dag!

Mijn dagboek

Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 09-06-2012 15:38

Oh, wat een lieve reacties allemaal!

En Yvonne, wat lief dat je bloemen stuurde! Wat ben je toch een enorm hartelijk mens!

Kijk dan, die werden vanmorgen bezorgd. Van Yvonne!

Afbeelding

marry v
Berichten: 17863
Lid geworden op: 16-06-2010 09:34

Bericht door marry v » 09-06-2012 16:22

attent en lief.
afvallen is een kunst, op gewicht blijven een uitdaging


Dagboek

Gebruikersavatar
corina
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-12-2007 11:56

Bericht door corina » 09-06-2012 21:15

Gefeliciteerd met de dunne doos. En natuurlijk ook met het behaalde resultaat.

Gebruikersavatar
jeanette-angel
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-03-2012 09:12

Re: Henny (50) vind het doodeng maar ook zó lekker!

Bericht door jeanette-angel » 10-06-2012 12:25

heel veel succes gewenst!
Afbeelding

Grytz
Berichten: 5425
Lid geworden op: 07-05-2010 17:34

Bericht door Grytz » 10-06-2012 23:38

Gefeliciteerd meis, ook hier, en wat zijn we toch bofkonten met Yvonne Lemmers, ik denk zo vaak, wat als ik haar niet had gevonden op internet, wat als ik maar had aangerommeld en geluisterd had naar de light industrie waar ik voorheen lekker aan meedeed en alleen maar van groeide omdat alles gewoon een leugen is. Van vet groei je niet, van koolhydraten wel, dat is een feit. Wat ben ik nog steeds blij dat dit mijn manier van eten is geworden!!

Gebruikersavatar
jeanette-angel
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-03-2012 09:12

Re: Henny (50) vind het doodeng maar ook zó lekker!

Bericht door jeanette-angel » 11-06-2012 09:55

jeanette-angel schreef:heel veel succes gewenst!
had verkeerde bericht vermeld, maar heel erg gefeliciteerd met het behalen van de Dunne Doos, super!
Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 12-06-2012 13:27

Allemaal heel erg bedankt voor de lieve reacties/felicitaties! Zó leuk om te zien dat iedereen zo meeleeft! Ik hoop dat er bij veel lijners een knop omgaat door het interviewtje. Dit gun je toch gewoon iedereen?
Grytz schreef:Gefeliciteerd meis, ook hier, en wat zijn we toch bofkonten met Yvonne Lemmers, ik denk zo vaak, wat als ik haar niet had gevonden op internet, wat als ik maar had aangerommeld en geluisterd had naar de light industrie waar ik voorheen lekker aan meedeed en alleen maar van groeide omdat alles gewoon een leugen is. Van vet groei je niet, van koolhydraten wel, dat is een feit. Wat ben ik nog steeds blij dat dit mijn manier van eten is geworden!!
Ik ben het zó met je eens! Ik ben ingeschreven op die 'lijn-nieuwsbrief' van LINDA. en lees daar uiteraard ook met regelmaat alle reacties. Als ik dan steeds weer die strijd lees die veel mensen leveren voor elke moeizaam bevochten kilogram en wat ze daarvoor allemaal gelaten hebben, dan krijg ik zó'n medelijden! En dan weet je vrijwel zeker dat ze over een jaar of héél misschien iets langer als ze geluk hebben, vrijwel allemaal weer voor de bijl gaan. Al die zwaar bevochten kilo's er weer bij! Terwijl wij genieten van gewoon lekker eten én ons gesteund weten door een geweldig mens als Yvonne die ook voor je klaar staat als je eens ergens onzeker over bent en het bovendien weet te waarderen als je GOK positief belicht in de media. Dan hoor ik over mevr. Bakker wel andere verhalen!

Gonnetje
Berichten: 982
Lid geworden op: 11-06-2012 17:35

Bericht door Gonnetje » 12-06-2012 17:09

In elk geval is er door die 'dunne doos' een GOKker bijgekomen Henny! Naar aanleiding van dat artikel ging ik jouw reactie lezen, bestelde de boeken en dook in het diepe!
Bedankt - ik ga ervoor!

Grytz
Berichten: 5425
Lid geworden op: 07-05-2010 17:34

Bericht door Grytz » 12-06-2012 18:55

Mevrouw Bakker ken ik niet persoonlijk, al ben ik zelf nu ook een mevrouw Bakker :lol:
Ik weet zeker dat dit de nieuwe trend in afvallen en gezond eten gaat worden. Steeds meer mensen worden wakker en zullen er achter komen dat we steeds niet goed zijn voorgelicht door het voedingscentrum. Ik ben benieuwd wanneer daar eens verandering in zal komen.
Ik las gisteren een artikel dat kinderen van een gezin onder toezicht nu staan, omdat ze veel te dik zijn.
Ik zou zeggen, stuur Yvonne er maar op af :lol: Dat zal vast meer helpen.

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 13-06-2012 11:10

Gonnetje schreef:In elk geval is er door die 'dunne doos' een GOKker bijgekomen Henny! Naar aanleiding van dat artikel ging ik jouw reactie lezen, bestelde de boeken en dook in het diepe!
Bedankt - ik ga ervoor!
Geweldig Gonneke! Om te variëren op een bekende reclame-slogan:

Zo'n mens gun je toch GOK?

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 13-06-2012 11:16

Grytz schreef:Mevrouw Bakker ken ik niet persoonlijk, al ben ik zelf nu ook een mevrouw Bakker :lol:
Ik weet zeker dat dit de nieuwe trend in afvallen en gezond eten gaat worden. Steeds meer mensen worden wakker en zullen er achter komen dat we steeds niet goed zijn voorgelicht door het voedingscentrum. Ik ben benieuwd wanneer daar eens verandering in zal komen.
Ik las gisteren een artikel dat kinderen van een gezin onder toezicht nu staan, omdat ze veel te dik zijn.
Ik zou zeggen, stuur Yvonne er maar op af :lol: Dat zal vast meer helpen.
De ene Bakker is de andere niet, hè? ;)
Idd, enerzijds vind ik het echt wel zinnig dat gezinnen met hardnekkig veel te dikke kinderen begeleiding krijgen, maar anderzijds houd ik wel mijn hart vast over de vorm van die begeleiding. Als men daarbij de richtlijnen van het Voedingscentrum gaat hanteren wordt het paard alsnog achter de wagen gespannen. Dat wordt weer mager eten, koolhydraten in zo'n kind proppen en sporten tot het erbij neervalt. Terwijl wij weten dat zo'n kind veel beter 'gewoon' lekker kan eten en eigenlijk gewoon lekker buiten moet spelen. M.i. moet je kinderen geen sport opdringen als ze daar niet van houden. Niet elk kind is nou eenmaal sport-minded. Wél verbaas ik mij er tegenwoordig over dat je soms geen enkel kind meer buiten ziet spelen. Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Bij mooi weer of sneeuw hoort een kind m.i. buiten te spelen en niet achter een pc spelletjes te doen.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Dikke kinderen dupe van vetarm

Bericht door Yvonne Lemmers » 13-06-2012 11:59

Wat ik opmerk als ik dikke kinderen in mijn omgeving zie, is dat ze meestal de dupe zijn van het vetarme eetpatroon van de ouders.
Door al die vetarme koolhydraten en light producten creëer je honger bij kinderen.
En een kind kan niet anders dan luisteren naar zijn buikgevoel, lees honger, en gaan eten.
En als het dan vetarme ontbijtkoek, cola light, optimel, sultana's, evergreens, babykoekjes en japanse mix krijgt aangeboden, is het niet gek dat er een kind ontstaat dat de hele dag om eten 'zeurt' en niet vooruit te branden is.

Wel fijn dat een kind heel snel reageert op een ander (= koolhydraatbeperkt) eetpatroon.
Minder honger, meer energie, een beter humeur en ineens zin om te bewegen/spelen.
Met als bonus betere leerprestaties.
Welke moeder wil dat nu niet?

Grytz
Berichten: 5425
Lid geworden op: 07-05-2010 17:34

Bericht door Grytz » 13-06-2012 13:27

Elke moeder zou dat moeten willen. Maar het is vaak de onwetendheid, vermoed ik.

Hier spelen de kinderen gelukkig nog wel veel buiten, voetballen, skeeleren, fietsen etc. Mij lijkt dat ook gezonder dan die topsport hoor en het is ook nog veel goedkoper.
Ik vind het advies, om zo en zo vaak per week te sporten, wel eens overdreven gezond wordt voorgespiegeld.

Dat vetarm en light wordt de kinderen tegenwoordig ook met de paplepel ingegoten. Op tv zie je eigenlijk ook alleen maar reclame van "Ik kies bewust" met alle troep erin.
De ouders denken gezond bezig te zijn, ook door m.i. verkeerd advies van veel diëtisten die alles doen volgens het boekje van het Voedingscentrum.

Mijn zoon heeft gelukkig altijd liever een blokje kaas of een stukje worst.
Zakjes chips, welke hij vaak krijgt als traktatie op school, blijven onaangeroerd liggen, net zoals zakjes snoep. Na verloop van tijd gooi ik dat maar in de afvalbak.
Hijzelf heeft al een aantal jaren achter elkaar getrakteerd op spiesjes met blokjes kaas en worst en ananas.
Volgens hem veel lekkerder.
Ik was trouwens bij de kinderen van begin af aan al tegen teveel zoete troep. Zoet beleg hebben ze eigenlijk op latere leeftijd "leren" eten.
Ook op de basisschool hier, mocht je niet trakteren op snoep of chips.

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Re: Dikke kinderen dupe van vetarm

Bericht door hennysmeenk » 13-06-2012 23:03

Yvonne Lemmers schreef:Wat ik opmerk als ik dikke kinderen in mijn omgeving zie, is dat ze meestal de dupe zijn van het vetarme eetpatroon van de ouders.
Door al die vetarme koolhydraten en light producten creëer je honger bij kinderen.
En een kind kan niet anders dan luisteren naar zijn buikgevoel, lees honger, en gaan eten.
En als het dan vetarme ontbijtkoek, cola light, optimel, sultana's, evergreens, babykoekjes en japanse mix krijgt aangeboden, is het niet gek dat er een kind ontstaat dat de hele dag om eten 'zeurt' en niet vooruit te branden is.
Wat een triestigheid toch eigenlijk, hè? En dan mag je nóg blij zijn als zulke ouders dan op een gegeven moment open staan voor GOK, maar ik wil ze toch ook de kost nog niet geven die er toch echt niet aan willen. Ik kom toch ook echt nog regelmatig mensen tegen die bij hoog en laag vol blijven houden 'dat die regels van het Voedingscentrum er toch wel niet voor niks zullen zijn' en daar dus blind achteraan blijven rennen. En dan nog echt met de beste bedoelingen ook. Dat is nog het meest erge van het verhaal.

Gebruikersavatar
Diny2008
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-09-2015 20:04

Bericht door Diny2008 » 30-09-2015 21:33

Thea Bremer schreef:Heel veel succes en plezier met GoK!
heel veel succes.ik ben een paar weken bezig ik vind het wel leuk.gr Diny

Plaats reactie