Ik wil zo graag mijn vriendin helpen, maar het lukt niet.

Laat je inspireren door deze ervaringsverhalen van GOK-kers. Wil je ook lid worden van dit forum en / of van de besloten facebookgroep van Grip op Koolhydraten (GOK) kijk dan op https://gripopkoolhydraten.nl/gok-forum/

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
waterman1957
Berichten: 174
Lid geworden op: 13-11-2010 21:20

Ik wil zo graag mijn vriendin helpen, maar het lukt niet.

Bericht door waterman1957 » 06-12-2011 20:36

Hallo allemaal,

Het liefst zou ik dit bericht aan Yvonne zenden omdat ik het best gecompliceerd vind. Ik begrijp dat zij overladen wordt met gevraagde adviezen en raad. Daarom plaats ik het bericht in deze rubriek. Wellicht komen er vele positieve reacties.

Ik promoot aan alle kanten de GoK methode.
Ik vind het een uitdaging om mensen die af willen vallen en/of gezonder willen gaan leven over de streep te trekken.
Helaas lukt dit niet altijd.


Nu wil ik zo graag iemand helpen waarvan ik vind dat zij het hard nodig heeft.

Een vriendin van mij is erg ziek. Zij is zwaar diabetes patient en moet daarvoor dagelijks insuline spuiten.
Daarbij heeft zij ook nog sinds een jaar spierreuma. Artsen zijn constant bezig de juiste medicatie voor haar te vinden. Bij dit alles heeft zij ook zwaar ovegewicht. Onlangs is zij 50 jaar geworden, is moeder van 3 bijna volwassen kinderen die nog thuis wonen. Helaas ligt zij het grootste deel van de dag op de bank of in bed. Is vreselijk moe en heeft pijn in haar lijf. Als zij de wasmachine gevuld heeft keert ze moegestreden terug naar de bank.
Man en kinderen regelen het huishouden naast hun werk en school.
Ik zie dit met lede ogen aan. Ik denk dat als zij anders gaat eten dat zij een stuk op zal knappen.

Artsen wijzen haar hier helaas niet op.
Echt 100% beter worden zal zij nooit. Maar haar kwaliteit van leven kan volgens mij veel beter. Als zij af kan vallen zou dat de belasting van haar spieren ten goede komen.De diabetes werkt naar mijn idee ontstekingsbevorderend op haar spierreuma en lijkt het mij beter om via de voeding de insulineaanmaak te verminderen. De gevaren van hypo's liggen hierbij natuurlijk op de loer. Zij zal haar diabetes begeleidster om mederwerking moeten vragen. Dat begrijp ik.

Ik wil mijn vriendin zo graag overtuigen van mijn visie, maar het lukt mij niet.


Zijn er mensen met ervaring die wellicht dezelfde klachten hebben of die het uit hun omgeving kennen?
Of mensen uit de medische wereld?
Wie kan mij helpen met goede raad?????
Ik hoor heel graag van jullie.


Groet, Yvonne.

Gebruikersavatar
margos
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-01-2010 22:35

Bericht door margos » 06-12-2011 22:46

Dat is een herkenbaar verhaal. Ik ken ook iemand die het niet wilde horen. Ik had al een paar keer aan gegeven wat de voordelen van het GOKken voor haar zouden kunnen zijn. Toen heb ik haar mijn reserveboekje van Yvonne gegeven. Ik zei: "kijk hier maar eens in". Maar steeds had ze een reden om maar niet te starten. Toen ik het boekje weer terug vroeg, zie ze dat ze het toch een keer wilde lezen.
Vorige week is ze begonnen. Ze is er enthousiast over geworden nu ze er eenmaal mee bezig is.
Ik hou het er maar op dat ze er voorheen nog niet aan toe was. Bij mij heeft het ook even geduurd voor ik er mee begon.
Het welbekende 'kwartje' zal bij je vriendin toch eerst moeten vallen. En als ze jouw resultaten zal zien met jouw enthousiaste eetverhalen, vraagt ze binnenkort misschien toch naar je boekje. En als ze het echt niet wil; niet aandringen. Dat lukt dan toch niet.
Succes.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: HELP?!

Bericht door Kees » 07-12-2011 07:08

waterman1957 schreef:Echt 100% beter worden zal zij nooit. Maar haar kwaliteit van leven kan volgens mij veel beter. Als zij af kan vallen zou dat de belasting van haar spieren ten goede komen.De diabetes werkt naar mijn idee ontstekingsbevorderend op haar spierreuma en lijkt het mij beter om via de voeding de insulineaanmaak te verminderen.
Je beschrijft precies wat de komende tijd veel meer mensen zal overkomen als er niet ingegrepen wordt.
Ik heb nogal eens discussies met collega's die praten in termen van 'afgeschreven' en dergelijke.
Ik begrijp het heel goed, omdat ze uit hun ervaringen putten en ook mijn ervaringen met patiënten tegenover mij met (morbide) obesitas zijn lang niet altijd positief.

Zoals gezegd, de knop moet om, echter, zolang je niet in de gaten doorhebt dat het gaat om wat je naar binnen kiepert en dat je daar helemaal zelf de baas over bent kun je het schudden.
Het is een beetje een kip-ei situatie. je voelt je rot, gaat eten, voelt je daardoor rot, etc. Ik ben eerlijk gezegd toch geneigd om mensen aan te raden GOK te proberen als ik denk dat ze er ook maar enigszins bij gebaat zijn. Het is net als stoppen met roken. Als je je in de eerste week, twee weken, een stuk beter voelt kan dat heel stimulerend werken om ermee door te gaan.
En dat is nu juist een van de sterke punten van GOK. Je houdt binnen een enkele dag liters minder vocht vast en je insuline- en glucosespiegels schommelen dramatisch minder, waardoor vrijwel iedereen die ermee begint meteen al stukken meer energie heeft. Uitzonderingen daargelaten maar anders heeft GOK natuurlijk nog wel wat voordelen.

Uitgangspunt is voor mij een beetje 'wat heb je te verliezen?'
Waarbij ik wel laat doorschemeren dat het noodzakelijk is om je voedingsgewoontes de rest van je leven te wijzigen.

Marian!
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01-02-2010 11:26

Bericht door Marian! » 07-12-2011 08:45

Hoi Yvonne,

Ook ik heb zo'n vriendin, al jaren voelt ze zich ellendig, moet nu sinds een tijd insuline gaan spuiten naast de tabletten, maar haar situatie verslechterd alleen maar. Ik heb haar al verschillende malen over GOK verteld en dan luistert ze aandachtig. Haar partner heeft het boek van Yvonne gekocht en gelezen, maar zelf gunt ze zich daar de tijd niet voor. Maar elke week klaagt ze over hoe slecht het met haar gaat. De knop wil maar niet om, jammer maar het is zo en ik heb het los gelaten ze weet dat ze altijd bij me terecht kan maar ik ga er niet meer over beginnen.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 07-12-2011 09:19

Het is moeilijk om mensen te overtuigen, maar als je ze echt wilt helpen is op ze blijven inpraten om het gewoon te proberen het beste. Geef aan dat je ze wilt helpen de menu's samen te stellen. Probeer als ze echt niet ineens volop willen GOKken om te zien of ze dan iig KH's kunnen/willen minderen, ik bedoel, alleen al je aardappels en rijst laten staan en meer groente eten is al een enorme stap vooruit. Zo heb ik mijn moeder met haar diabetes ook zover gekregen dat ze iig daar veel minder van eet en ook dat ze zich houdt aan de KH-arme boterhammen, hoe onsmakelijk ze ze ook vindt, het is tenslotte wel voor haar gezondheid.

Misschien helpt het ook als je bij succesverhalen even zoekt naar mensen die ook zwaar diabetes hadden en daar helemaal vanaf gekomen zijn door GOK. Print die verhalen uit en laat die lezen aan die persoon. Misschien als ze dat soort verhalen leest dat ze meer overtuigd raakt om het te proberen.

Als de diabetes begeleider ook begrijpt dat teveel KH slecht is voor een diabetes patiënt kan die daar idd ook bij inspringen, maar niet alle snappen het. Toen mijn moeder de diagnose kreeg moest ze ook naar een diëtiste. Die gaf een lijst mee met 3 kolommen. Alles in de eerste kolom mocht ze dagelijks hebben, de 2e af en toe en de 3e kolom heel weinig tot niet. Dat waren ongeveer dezelfde dingen als de groene en oranje lijsten voorschrijven. Dus dagelijks groente en 1 of 2 stuks fruit, gewoon vlees enz. De 2e kolom stonden dingen als aardappels enzo, bepaalde soorten koekjes die met mate mochten en in de 3e kolom dingen als chips, zoete dranken enz dus echt de flink suikerhoudende dingen enzo waar veel KH in zitten.

Als zij ook zo'n lijst heeft gekregen, want iedereen die met diabetes wordt gediagnostiseert wordt normaal gesproken naar een diëtist gestuurd, dan kan ze zich daar al flink aan houden en komt ze al een heel eind.

Succes iig!
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Cabogirl
Berichten: 3304
Lid geworden op: 25-11-2010 19:49

Bericht door Cabogirl » 07-12-2011 09:39

Kijk eens in het dagboek van Bethina.
Zij heeft/had ook diabetes. Misschien heeft je vriendin er wat aan.

http://opgewicht.forum2go.nl/bethina-me ... t2467.html
Afbeelding
05-'02 maagband 116 kg
11-'10 start GOK 82,3
01-'16 gastric bypass 97,7
Mijn Dagboek

nita
Berichten: 4778
Lid geworden op: 09-03-2010 16:22

Bericht door nita » 07-12-2011 10:39

Onder het motto: Wat heb je te verliezen?? Probeer het eens twee weken, kijk wat het je brengt en als het niks is kun je het alsnog laten. Help haar met menu's te maken. laat haar eens proeven ed. maar als ze niet wil wil ze niet. heb eeb vriend die ook flink spierreuma heeft, heb vanalles geprobeerd maar het is hem te lastig met koken. Dus ik laat hem nu maar, zoals het sperekwoord zegt; aan een dood paard moet je niet trekkken!!

Gebruikersavatar
waterman1957
Berichten: 174
Lid geworden op: 13-11-2010 21:20

Bericht door waterman1957 » 07-12-2011 15:37

Hallo Allemaal,

Hartelijk dank voor de spontane reacties.Ik begrjp dat bij mijn vriendin
zelf de knop om moet.Ik weet ook niet precies wat haar tegen houd. Ze is daar niet duidelijk over. Ik heb haar het basis boek al kado gedaan.
Die stap is dus al gezet. Ik zie haar niet zo vaak. Ze woont aan de andere kant van het land. En als ik haar bel ligt ze vaak op bed.
Ik zoek nu aankopingspunten om haar te overtuigen. En wat ik een hele goeie vind is dat ze niets te verliezen heeft. Ik ga ook het dagboek van Bettina lezen. Dat zal morgen worden. Ik sta op het punt om weg te gaan en kom vanavond laat pas weer thuis.

Groet, Yvonne.

pandora40
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-11-2011 16:18

Bericht door pandora40 » 10-12-2011 09:51

Ik wil niet lullig zijn, maar sommige mensen zijn al zo ver heen dat ze ook gewoon de puf niet meer hebben om aan zichzelf te werken. Eigenlijk zouden dit soort mensen aan de hand moeten worden genomen en zouden ze op weg geholpen moeten worden liefst intern. Er zijn ook mensen die gewoon niet willen. Hoop voor haar dat het jou lukt haar zover te krijgen sterkte....

Cabogirl
Berichten: 3304
Lid geworden op: 25-11-2010 19:49

Bericht door Cabogirl » 10-12-2011 13:09

Bethina schreef:Wellicht is mijn verhaal een motivatie voor ze. Ik wil niet uit de hoogte doen, maar ik heb ook in diezelfde situatie gezeten.

Dit is mijn website:

https://sites.google.com/site/bethinasgokervaring/home

En ik zie dat mijn dagboekje al is aangeprezen hihihi :oops: Maar mijn website is voor iedereen toegankelijk!
Ja natuurlijk is het al aangeprezen! Jij bent toch HET GOK voorbeeld! :lol:
Afbeelding
05-'02 maagband 116 kg
11-'10 start GOK 82,3
01-'16 gastric bypass 97,7
Mijn Dagboek

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-12-2011 15:01

Bethina schreef:Wellicht is mijn verhaal een motivatie voor ze. Ik wil niet uit de hoogte doen, maar ik heb ook in diezelfde situatie gezeten.

Dit is mijn website:

https://sites.google.com/site/bethinasgokervaring/home
Zojuist even wat tijd uitgetrokken om je relaas te volgen. Of moet ik 'ontwikkeling' zeggen? Echt geweldig en heel mooi, ontroerend beschreven. Doe daar inderdaad maar niet al te bescheiden over!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 10-12-2011 19:22

Bethina is een Gokkanjer !
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gebruikersavatar
waterman1957
Berichten: 174
Lid geworden op: 13-11-2010 21:20

Bericht door waterman1957 » 10-12-2011 20:59

Bethina schreef:Wellicht is mijn verhaal een motivatie voor ze. Ik wil niet uit de hoogte doen, maar ik heb ook in diezelfde situatie gezeten.

Dit is mijn website:

https://sites.google.com/site/bethinasgokervaring/home

En ik zie dat mijn dagboekje al is aangeprezen hihihi :oops: Maar mijn website is voor iedereen toegankelijk!
Hallo Bethina,

Hartelijk dank voor je reactie. Je hebt een mooie website. En doe vooral niet bescheiden ( al hoewel dat een ieder siert). Maar als je in dit geval bescheiden op de achtergrond blijft kan je niemand bereiken. Ga vooral door met je motivatie en positieve resultaten naar anderen.
Je bent een voorbeeld voor anderen. Ik vind je een KANJER!

Groet, Yvonne.

Groet, Yvonne.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Van diabeet naar ex-diabeet

Bericht door Yvonne Lemmers » 11-12-2011 17:16

Dag Yvonne,

Zoals je wellicht gezien heb, heb ik je berichtje verplaatst en inmiddels wat aangepast om het bericht vooral op te laten vallen.

Goed dat je dit bericht op het forum geplaatst hebt.
Je had het mij gemaild, maar inderdaad door de dagelijkse stroom van mailtjes en bezigheden rondom GOK kom ik vaak niet toe aan het terugsturen van een uitgebreid en weloverdacht antwoord.

Ik ben blij met de antwoorden die je gekregen hebt tot nu toe.
Ik zal het nog meer onder de aandacht brengen via twitter en in de volgende nieuwsbrief.
Want hetgeen jij hier meldt, dat maken we allemaal mee.
Ook ik.

Je ziet gewoon mensen om je heen waarvan je weet dat ze met koolhydraatbeperkt eten zonder kunstmatige zoetstoffen zouden opknappen.
Maar het lukt vaak niet om mensen te overtuigen.
Ik vind het vergelijkbaar met een flinke roker proberen over te halen om niet meer te roken. Ook dat lukt je niet van de een op de andere dag.
Het besef moet groeien.
Mensen zullen eerst het inzicht moeten hebben en daarna komt wellicht de wil om over te gaan naar een andere manier van eten.
Velen kunnen/willen hun dagelijkse brood niet missen. Ze kunnen zich niet inbeelden om zonder brood de dag door te komen.
Net zoiets als ineens geen sigaret meer mogen roken.
Daarom heb ik in mijn boek vooral veel uitleg gegeven zodat het HOE en WAAROM duidelijk wordt. Dat het besef komt dat de manier waarop ze nu bezig zijn niet goed is. Vetarm, veel koolhydraten en kunstmatige zoetstoffen is de combinatie om al jojoënd een zieke zwaargewicht te worden.


Laat haar de koolhydraatverslaafden test zien op de site http://www.gripopkoolhydraten.nl/voor-w ... lhydraten/ of in het basisboek pag 29.
Het schemaatje op pagina 105 (basisboek) werkt ook vaak verhelderend.
En print wat forumverhalen uit, zoals het verhaal van ex-diabeet Bethina http://opgewicht.forum2go.nl/bethina-nu ... t2461.html
of van ex-diabeet Janny
http://opgewicht.forum2go.nl/doel-berei ... t5399.html
Wellicht dat ze dan het licht ziet.

Vertel haar ook dat als ze overgaat op koolhydraatbeperking dat ze dan binnen 1 week een ander mens is. Veel meer energie en zin in het dagelijkse leven. Ze is dan nog steeds zwaar maar haar stofwisseling is dan anders. Ze kan dan eindelijk bij haar vetreserves. Ze krijgt daar energie voor terug.

Laat haar 6 weken de uitdaging aangaan. Daarna wil ze wellicht niet meer terug naar een leven wat dag in dag uit moeizamer gaat.
De eerste dagen zal ze even doormoeten komen, want de overgang naar de vetverbranding kan met wat lichamelijke ongemakken gepaard gaan. (zie pag 53/54)
Ik ben ook 51 jaar en ik bruis nu de hele dag door :-)

Doe je vriendin de hartelijke groeten van me.

Bertria
Berichten: 81
Lid geworden op: 27-10-2010 19:34

Knop om

Bericht door Bertria » 22-12-2011 12:06

Hier iemand die begrijpt hoe moeilijk het is om de knop om te zetten, ik ben diabetes, heb een poos gegokt, maar wat mij zo tegenviel het constant nadenken over je eten, en dan steeds iets eten wat je eigenlijk niet lekker vind, en niet zomaar spontaan nemen wat je graag lust.En zo gericht boodschappen doen enz... Eeerlijk is eerlijk ik viel er niet van af, maar kwam niet bij en nu wel, dus wie helpt mij om mezelf te overtuigen om weer te Gokken?
Grs Bertria

Bertria
Berichten: 81
Lid geworden op: 27-10-2010 19:34

Bericht door Bertria » 22-12-2011 14:26

Leg uit aub, probeer me eens te stimuleren, want ik voelde me toen goed, maar ik vond het wat ingewikkeld!

Gebruikersavatar
waterman1957
Berichten: 174
Lid geworden op: 13-11-2010 21:20

Re: Knop om

Bericht door waterman1957 » 22-12-2011 14:55

Bertria schreef:Hier iemand die begrijpt hoe moeilijk het is om de knop om te zetten, ik ben diabetes, heb een poos gegokt, maar wat mij zo tegenviel het constant nadenken over je eten, en dan steeds iets eten wat je eigenlijk niet lekker vind, en niet zomaar spontaan nemen wat je graag lust.En zo gericht boodschappen doen enz... Eeerlijk is eerlijk ik viel er niet van af, maar kwam niet bij en nu wel, dus wie helpt mij om mezelf te overtuigen om weer te Gokken?
Grs Bertria
Als je zelf een week menu samenstelt hoef je maar 1x per week na te denken wat je zal eten. In het basisboek staat hiervoor een mooi schema.
Kopieer het en je hoeft het alleen maar in te vullen. Aan de hand daarvan maak je een boodschappenlijstje en klaar. Zo kom je veel minder vaak in de verleiding om fout te gaan.

sjimmie
Berichten: 219
Lid geworden op: 26-09-2010 16:54

Bericht door sjimmie » 24-12-2011 12:17

Hallo Yvonne, mijn man is eind september begonnen. is van 140 naar 127 gegaan.

heeft ook diabetes, kan al minder spuiten, dat klinkt simpel maar dat is het niet. het is echt wel uitproberen soms . onder begeleiding van de diabetes juffrouw.

ik heb ook best wel een tijdje moeten zeuren voordat hij begon.
en er kwam bij dat hij zijn enkel had verstuikt, dus het was echt noodzakelijk dat er wat gebeurde.

zelf ben ik maar drie kilo afgevallen. gewoon maar weer doorgaan.

ze zijn ook niet altijd de makkelijkste de diabetes patienten. maar er staat altijd alleen maar overal wat de lichamelijke klachten zijn, maar nooi iets over het humeur, daar weten de partners wel over mee te praten.

heel veel sterkte met het steunen van je vriendin. ze zou toch moeten begrijpen dat je het beste met haar voor hebt.

Plaats reactie