Karin: Mijn succesverhaal met ‘Grip op Koolhydraten’

Laat je inspireren door deze ervaringsverhalen van GOK-kers. Wil je ook lid worden van dit forum en / of van de besloten facebookgroep van Grip op Koolhydraten (GOK) kijk dan op https://gripopkoolhydraten.nl/gok-forum/

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemoon1971
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-06-2015 09:32

Karin: Mijn succesverhaal met ‘Grip op Koolhydraten’

Bericht door Annemoon1971 » 10-01-2016 20:11

Mijn succesverhaal met ‘Grip op koolhydraten’
Karin, 44 jaar en zelfstandig ondernemer.

10 januari 2016


Tijd voor actie!
Begin 2015, ik voelde me niet meer lekker in mijn vel zitten. Een vol , dik en sloom gevoel. Langzaam was ik zichtbaar kilo’s aangekomen; al mijn kleding zat te strak en ik moest alweer overstappen naar een maatje groter. Blij werd ik er niet van. Op de een of andere manier lukte het me ook niet om wat gewicht kwijt te raken. Ik had er me bijna bij neergelegd dat die extra kilo’s er niet meer af zouden gaan en dat het bij het ouder worden hoorde. Maar dat zat me toch niet lekker en besloot actie te ondernemen. Met alleen niet snoepen zou ik er niet komen of niet snel genoeg, zover was wel duidelijk. Ik herinnerde me op enig moment een gesprek met een collega die me al eens had verteld over een ander eetpatroon. Ik weet het nog goed, toen ze erover begon wilde ik er niets van weten. Diëten dat is niet mijn ding dacht ik, dat werkt in mijn ogen tijdelijk en na een tijdje kom je dubbel zo hard aan. Toch maar eens contact met haar opgenomen. Zij had een boekje wat ze haar bijbeltje noemde; ‘Grip op koolhydraten’ van Yvonne Lemmers. Ik besloot het boekje ook aan te schaffen. Half februari 2015 ontving ik het basisboek ‘Grip op koolhydraten’.

Afbeelding


Eyeopener

In het begin vond ik het nog best een puzzel; groene, oranje en rode lijstproducten, max. 5 koolhydraten maaltijden, fruit eten terugschroeven, koolhydratenuur, 4 x 1/4. Ergens in maart 2015 ben ik begonnen. In het begin heb ik veel vergissingen gemaakt in de samenstelling van menu’s en keuze van producten. Maar ik was vastbesloten om het vol te houden en grip op deze levenswijze te krijgen. De uitleg van Yvonne Lemmers in haar boek over welke voedingsstoffen we nodig hebben, wat ze doen in ons systeem en in het bijzonder wat koolhydraten doen, was een eyeopener! Met die nieuwe inzichten was ik ervan overtuigd dat ik een gezonder voedingspatroon wilde. Geen pakjes en zakjes meer maar puur koken en eerlijke producten. Ook ben ik voor het eerst goed gaan letten op de ingrediëntenlijstjes, wat ben ik geschrokken van alle toegevoegde suikers (onder verschillende benamingen).
Voor mij is het geen issue meer of ik iets lekker vind, maar vooral ook of het een gezond en verantwoord product is. Ik wil niet langer in de luren gelegd worden door mooie praatjes van de producenten van de voedingsproducten.

In het begin vond ik het best lastig om verantwoorde producten te vinden, want ik ben er wel achter gekomen dat heel veel suiker(s) worden toegevoegd. Ergens in de zomer van 2015 heb ik de 2 kookboeken van Yvonne Lemmers aangeschaft. Toen ging er opnieuw een wereld voor me open! Zelf brood bakken, dat leek me wel wat. Ik weet het nog goed, mijn eerste goed gevulde brood en wat was het lekker!! Inmiddels heb ik het bakken helemaal te pakken. Wekelijks bak ik een brood en gezonde tussendoortjes uit de GOK boekjes, maar ook haal ik leuke recepten van internet en Facebook. Inmiddels, eind 2015, zit het gokken in ons systeem.

Snel resultaat
Het andere eetpatroon had direct effect. Eerst voelde ik me vermoeid en niet lekker, maar gaande weg kreeg ik meer energie en niet onbelangrijk, ik verloor gewicht. Ik denk dat ik begin januari 2015 ongeveer 80 kilo woog. Precies weet ik dat niet omdat ik toen nog geen weegschaal had. Half juni 2015 was ik een weegschaal rijker, ongeveer 10 kilo lichter en op 17 oktober 2015 haalde ik mijn doel van 65 kilo.

Afbeelding


Bewegen

Naast een ander eetpatroon wilde ik ook meer gaan bewegen om zo het afvallen te bespoedigen. In maart ben ik daarom naar de sportschool gestapt, waar ik al jaren niet meer was geweest. Ik ben cardiofitness en krachttraining gaan doen. Krachttraining om zo de vetverbranding te stimuleren. In oktober ben ik weer gestopt bij de sportschool; ik vond het er niet leuk, te warm en ik kreeg er weinig tot geen begeleiding. Mijn algehele conditie is verbeterd en ik loop nu regelmatig een rondje hard. Daarnaast leg ik vele kilometers af met mijn hond. Mijn hond is groot en dat betekent flink doorstappen. Wellicht dat ik in de toekomst wel weer iets met fitness ga doen om de conditie van mijn lichaam op peil te houden. Vooral buik- en rugspieren om zo je ‘core’ (hippe term die ik uit de sportschool heb overgehouden) in balans te houden, dat lijkt me wel verstandig.

Beter in mijn vel
Naast het verlies van gewicht heeft gok mij ook een betere huid gegeven. Mijn gezichtshuid was bijvoorbeeld altijd erg droog en trekkerig, dat is nu over. Mijn gezichtshuid is niet meer droog en vlekkerig.
Ook ben ik af van de after lunch dips na het eten van (la place) broodjes van de bakker. Voor gemak op mijn werk haalde ik vaak een broodje. Na het eten van broodjes kreeg ik vaak enorme slaapaanvallen die ik probeerde tegen te gaan met veel koffie drinken, nu weet ik beter! De suikerpieken ben ik gelukkig kwijt.
Het herstel na het sporten is super. Eigenlijk heb ik nooit spierpijn en heb ik meer energie dan voorheen. Mijn algehele fysieke conditie is verbeterd.

Samen aan de Gok
Het kost me weinig moeite om het GOK leefpatroon te volgen. Ik eet meer gevarieerd en lekkerder dan dat ik ooit heb gedaan. Mijn resultaten inspireerden anderen. Mijn man was in het begin wat sceptisch over het nieuwe eetpatroon. Net als mijn zwager, die dacht dat het een bevlieging van me was.

Na een familie-uitje met veel witte boterhammen voor mijn man en nog ‘verboden’ producten voelde hij zich beroerd. Voor hem ging toen ook de knop om. ’s Avond zij hij tegen me, ‘heb je nog wat van jouw brood in de vriezer liggen?’, ‘ik wil er ook graag wat van eten’. Vanaf dat moment is hij op fase 1 ingestapt en binnen no time (echt weken) was hij 10 kilo kwijt. Geen anijshagel, chocoladehagel of -pasta op brood, geen dagelijkse ontbijtkoeken meer en het resultaat is ook bij hem duidelijk zichtbaar. Het duurde even voordat hij er zich ook beter bij ging voelen. In het begin had hij last van weinig energie, maar dat is ook helemaal over. Ook mijn zwager is inmiddels kilo’s lichter en let op de koolhydraatjes.


Lekker en gevarieerd
Ik denk dat we GOK goed kunnen volhouden. We eten meer gevarieerd als ooit te voor. Het is geen dieet en het voelt ook niet als een dieet. Het heerlijke is dat je eigenlijk alles wel mag eten; allerlei soorten kaas, vlees, vis, groenten, noten, chocolade etc. En ja, ook pasta, aardappelen en rijst. Het enige waar je op moet letten zijn de koolhydraten of eigenlijk de suikers. De producten die je beter kan laten staan zijn ook helemaal niet goed voor ons. Het laten staan van de ‘verboden’ producten kost me geen moeite. Ik moet er wel bijschrijven dat ik ook geen koolhydraatverslaving had en nooit veel heb gesnoept. Koekjes, snoepjes of chocolade hebben wij ook eigenlijk nooit in huis, alleen voor bijzondere gelegenheden zoals een verjaardag of wanneer we bezoek verwachten.

Ik vind het leuk om zo nu en dan een brood of een lekker tussendoortje te bakken en die worden dan met liefde opgegeten. Voorheen was het bakken van een taart of iets lekkers niet leuk, want daarna moest je het nog opeten en voelde ik me schuldig over het teveel dat ik had gebakken.
Het nadenken over het diner met lekker veel groenten bevalt me/ons prima. In het weekend drinken we een of meer glaasje wijn (eerlijk! doordeweeks ook wel eens), wat gemengde nootjes erbij en soms doen we gezellig mee op een verjaardag of feestje. We voelen ons niet schuldig over het eten van een taartje of ijsje, zolang het maar af en toe is en geen gewoonte wordt!
Door de GOK leefwijze blijven we goed op gewicht. Zoals ik het nu zie denk ik dat ik eigenlijk niet meer anders zou willen.

Ik dank iedereen voor hun tips, adviezen en lekkere recepten!! Maar bovenal dank ik Yvonne Lemmers, zij heeft mij weer grip op mijn gewicht gegeven. Super bedankt!

Groet,
Karin
Groetjes Karin

Mijn dagboek

Gebruikersavatar
anna de enige
Berichten: 248
Lid geworden op: 04-08-2015 22:26

Re: Karin: Mijn succesverhaal met ‘Grip op Koolhydraten’

Bericht door anna de enige » 11-01-2016 16:12

Hoi Karin, wat een leuk positief en opbeurend stuk!
Groet, anna de Enige

Gebruikersavatar
Annemoon1971
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-06-2015 09:32

Bericht door Annemoon1971 » 12-01-2016 09:47

Hi Anna, wat leuk om te horen. ik ben zo blij met mijn grip op koolhydraten :-). Ik hoefde niet zoveel af te vallen, maar toch. Geen suikerpieken en lunchdips meer, heerlijk. Groet, Karin
Groetjes Karin

Mijn dagboek

Cinneke74
Berichten: 451
Lid geworden op: 03-02-2016 16:32

Bericht door Cinneke74 » 04-02-2016 08:11

Wat een mooi verhaal en wat heerlijk dat jullie nu samen Gokken, een extra stimulans om vol te houden lijkt me!
Behandel een ander, zoals jezelf behandeld wilt worden ❤️
Mijn dagboek

Gebruikersavatar
Annemoon1971
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-06-2015 09:32

Bericht door Annemoon1971 » 04-02-2016 13:44

Cinneke74 schreef:Wat een mooi verhaal en wat heerlijk dat jullie nu samen Gokken, een extra stimulans om vol te houden lijkt me!
Hi Cinneke, dank voor je leuke reactie. Het is inderdaad fijn om thuis samen dezelfde 'eetwijze' te hebben, voor ons is het eten nu een feestje en goed vol te houden. Ik wens je succes met jouw 'gok'
Groetjes Karin

Mijn dagboek

Plaats reactie