Waarom juist vitamine D(3) in de winter

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Waarom juist vitamine D(3) in de winter

Bericht door carjans » 14-10-2012 11:15

Vitamine D

Vitamine D speelt naast vitamine C een cruciale rol in je weerstand. Het wordt door de zon in je huid aangemaakt en is een van de redenen waarom veel mensen vooral in de winter een tekort ontwikkelen. Vijftien minuten per dag zon op je gezicht en armen is vaak al voldoende, maar in de winter is de zon (als die aanwezig is) daarvoor niet sterk genoeg. Een vitamine D3 supplement (altijd in combi met een goede multi-vitamine) kan in deze maanden uitkomst bieden. Bovendien speelt ons leven zich in vergelijking met duizenden jaren geleden steeds meer binnenhuis af. Zeker mensen die in een regenachtig en grijs klimaat wonen, ’s nachts werken, gesluierd zijn of een donkere huidskleur hebben, lopen het risico niet genoeg vitamine D aan te maken. Zonde, want deze vitamine speelt een grote rol in onze gezondheid. Het zorgt bovendien voor sterke botten en tanden doordat het calcium “binnenhoudt”. Essentieel bij het voorkomen van botontkalking. Ook voor een goede schildklierfunctie heeft je lichaam voldoende vitamine D nodig.

Vitamine D zit in niet veel voeding. Omdat de zon de grootste bron is. Maar in vette vis zit veel vitamine D2, makreel, zalm, oester, haring, maar ook in hüttenkäse, boter, eieren, lever en plantaardige oliën bevatten vitamine D2.

De volgende symptomen kunnen optreden bij een tekort aan Vitamine D.
Verminderde weerstand, stijve gewrichten en gewrichtspijn, rugpijn, pijn in botten, osteoporose, slechte tanden, spierkrampen en haaruitval.
Een tekort aan deze vitamine komt zeker in de winter vaker voor dan je denkt. Met name ouderen(>55 jaar), omdat hun lichaam minder vitamine D aanmaakt. Er gaan steeds meer stemmen op die beweren dat voldoende inname van vitamine C en D3 in de winter heel wat griepjes en snotneuzen kan voorkomen en zelfs vaccinaties overbodig kan maken.
Neem vitamine D (wanneer je dit gaat slikken) altijd samen met calcium.
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Rapport vitamine D: misleidende tekst Gezondheidsraad

Bericht door Kees » 14-10-2012 11:37

Feitelijk staat in het vandaag verschenen Gezondheidsraad-rapport met de vitamine D-aanbevelingen dat iedere Nederlander in de winter dagelijks een vitamine D-supplement moet nemen. Weliswaar slechts een supplement van minimaal 400 IE (10 mcg), maar toch.

Geraffineerd geformuleerd
De tekst is echter zó geraffineerd geformuleerd dat hiermee is voorkómen dat er krantenkoppen verschijnen waarin elke Nederlander wordt aanbevolen om daadwerkelijk voedingssupplementen met vitamine D te nemen. Inderdaad. Wat zien we? In veel kranten, overgenomen van het ANP: “Het grootste gedeelte van de bevolking heeft geen extra vitamine D nodig uit een supplement.

Opzet? Ik denk van wel. Enthousiasme voor suppletie is er in elk geval niet te bespeuren.

’s Winters dus suppletie. Maar in de zomer dan?
Lees hiervoor dit citaat uit het rapport: “Kinderen, adolescenten en volwassenen met een lichte huidskleur, die voldoende aan zonlicht blootstaan en die goed en gevarieerd eten (met gebruik van halvarine, margarine en bak- en braadproducten) hebben geen vitamine D-supplement nodig.” Kortom: elke dag een wandelingetje aangevuld met beetje fabrieksvoer en je bent voldoende van vitamine D voorzien.

Vergrootglas

Leggen we dit tekstje voorts nog eens onder het vergrootglas: wie heeft voldoende zonlichtblootstelling? Dat is volgens de definitie van de Gezondheidsraad dus: dagelijks 15 tot 30 minuten aan hoog staande zon (tussen 11.00 en 15.00 uur) met hoofd en handen ontbloot. Deze orakeltaal roept vragen op, zeker bij wie dagelijks zijn job binnen heeft: wat te doen als het al een beetje bewolkt is? En als er zo’n dag is, wat te doen als hij even geen tijd heeft?

Dus: hoeveel procent van de Nederlanders heeft wat aan dit veel te lage suppletieadvies? Voor de winter en voor de zomer?

Conclusie
Al met al een misleidend rapport met bovendien aanbevelingen die veel te laag zijn. Overeind blijft wat internationale vitamine D-experts aanbevelen voor een land als Nederland met relatief weinig zon: 2000 IE per dag, ‘s winters én ‘s zomers. (sla het boek erop na: Nieuw licht op vitamine D). Daar verandert dit Gezondheidsraad-rapport niets aan.

Dr. Gert E. Schuitemaker (26 september 2012)

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 15-10-2012 08:42

Bij mij rijst altijd de vraag: als je nu wel achter glas zit, maar in de zon? Werkt dat ook of is dat glas dan een soort filter? Moet je echt buiten in de zon lopen dus of kan je ook achter glas in de zon zitten?

Iig heb ik tot nog toe nooit symptomen gemerkt dat ik tekort zou hebben en ik kom niet vaak buiten, hooguit 3x in de week om boodschappen te doen en af en toe even de tuin in om wat in de kliko te gooien :roll: :lol: Wie weet als ik ouder wordt dat ik wat ga merken :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 15-10-2012 12:58

kaartendraak schreef:Bij mij rijst altijd de vraag: als je nu wel achter glas zit, maar in de zon? Werkt dat ook of is dat glas dan een soort filter? Moet je echt buiten in de zon lopen dus of kan je ook achter glas in de zon zitten? Dat vroeg mijn dochter ook al? volgens mij werkt het niet achter glas. Dat houd denk ik teveel tegen.
Iig heb ik tot nog toe nooit symptomen gemerkt dat ik tekort zou hebben en ik kom niet vaak buiten, hooguit 3x in de week om boodschappen te doen en af en toe even de tuin in om wat in de kliko te gooien :roll: :lol: Wie weet als ik ouder wordt dat ik wat ga merken :lol:[ Ik slik al een paar jaar visoliecapsules en calcium en Multi vit en vit C 1000, ben eigenlijk nooit ziek en voel me verder goed.
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 15-10-2012 13:08

carjans schreef:
kaartendraak schreef:Bij mij rijst altijd de vraag: als je nu wel achter glas zit, maar in de zon? Werkt dat ook of is dat glas dan een soort filter? Moet je echt buiten in de zon lopen dus of kan je ook achter glas in de zon zitten? Dat vroeg mijn dochter ook al? volgens mij werkt het niet achter glas. Dat houd denk ik teveel tegen.
Iig heb ik tot nog toe nooit symptomen gemerkt dat ik tekort zou hebben en ik kom niet vaak buiten, hooguit 3x in de week om boodschappen te doen en af en toe even de tuin in om wat in de kliko te gooien :roll: :lol: Wie weet als ik ouder wordt dat ik wat ga merken :lol:[ Ik slik al een paar jaar visoliecapsules en calcium en Multi vit en vit C 1000, ben eigenlijk nooit ziek en voel me verder goed.
Ik heb sinds ik GOk alleen vit. C en een goede multi vit. maar ben ook nooit zek. Ergens in het voorjaar was ik wat snotterig en ging mijn oog heel licht tranen dat ik dacht dat ik wat verkouden was, maar dat was 1 dag dat ik het merkte en mijn oog ging altijd tranen tegen het einde van de verkoudheid, nu ging het ongemerkt voorbij. Ziek werd ik toch al nooit, griep hooguit een dag of 2 als ik het al kreeg, ik werd alleen altijd elk jaar verkouden, maar zelfs dat is me dit voorjaar voorbij gegaan :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
vida
Berichten: 329
Lid geworden op: 16-04-2012 23:13

Bericht door vida » 15-10-2012 15:30

Ik slik de laatste 2 jaar extra D3, sinds mijn post depressie. Het schijnt ook te kunnen helpen om een depressie te voorkomen dus ik slik het nu uit voorzorg bij mij 2e zwangerschap. (Al is slaaptekort bij mij destijds de échte boosdoener geweest daarvan) Mijn zoontje geef ik extra D3 omdat hij geen zuivelproducten mag maar anders had ik heb ook gegeven ondanks dat consultatie bureaus het afraden zodra je overstapt op flesvoeding en vaste voeding. Met hun adviezen raak je alleen maar verward. :roll: ik heb echt nog nooit een tip gehad die klopte of waar ik te aan wat. :wink:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-10-2012 07:06

vida schreef:Ik slik de laatste 2 jaar extra D3, sinds mijn post depressie. Het schijnt ook te kunnen helpen om een depressie te voorkomen dus ik slik het nu uit voorzorg bij mij 2e zwangerschap.
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Recent onderzoek naar depressies geeft aanwijzingen dat ontstekingen en/of vitaminegebrek ze in de hand kunnen werken. In geen van die verhalen speelt (deregulering van) serotonine een rol.

Goed, vitamine D is de laatste tijd veel in het nieuws. Dat komt omdat dit stofje een veel grotere rol speelt bij het in stand houden van de gezondheid dan tot voor kort werd gedacht. Behalve reguleren van de kalkstofwisseling doet vitamine D ook iets met of bij de spierfunctie, het immuunsysteem, insulineresistentie, de hersenfunctie, de celdifferentiatie en depressies.

Vitamine D is een investeringsvitamine. Je hebt er niet alleen genoeg van nodig voor enkele dingen op de korte termijn maar vooral voor later, voor langdurige processen. Je slaat vitamine D op in je vetweefsel voor de winter en voor je oude dag, als je botten brozer dreigen te worden. Tekorten wreken zich dan ook niet zozeer in acute ziektes maar in chronische processen, waarvoor vaak geen goede verklaring te vinden is. "Ik voel me goed, dus..." is m.i. dan ook een tekort-door-de-bochtconclusie.

Ik teken hier wel bij aan dat je voeding, dus ook vitamines altijd in het totale verband moet zien. Vitamines werken onderling en met andere voedingsstoffen samen. Daarom ben ik er zelf voor om een multivitamine- en mineralensupplement en extra C te gebruiken.

Gebruikersavatar
Dreetje
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-09-2011 22:09

Bericht door Dreetje » 16-10-2012 14:04

Wat is een goed vit D supplement?

Gebruikersavatar
Hiltsje
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-01-2010 13:33

Bericht door Hiltsje » 16-10-2012 15:09

Ik gebruik een softgel van Solgar. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat deze beter opgenomen worden dan tabletten. Kees, weet jij misschien of die theorie juist is?

Gebruikersavatar
vida
Berichten: 329
Lid geworden op: 16-04-2012 23:13

Bericht door vida » 16-10-2012 16:06

Hiltsje schreef:Ik gebruik een softgel van Solgar. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat deze beter opgenomen worden dan tabletten. Kees, weet jij misschien of die theorie juist is?
Die slik ik nu ook. Ben benieuwd wat de Kees zijn bevindingen zijn

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-10-2012 18:29

Hiltsje schreef:Ik gebruik een softgel van Solgar. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat deze beter opgenomen worden dan tabletten. Kees, weet jij misschien of die theorie juist is?
Voor zover ik weet is Solgar een goed merk maar erg duur. Het effect van enkelvoudige preparaten is redelijk goed meetbaar. In de geneeskunde, ook in 'mijn' huisartsenpraktijk, worden bij aangetoonde (bloedonderzoek) tekorten tijdelijk hoge doses van 50.000 IE per week gegeven om te stapelen. Dat is een vloeistof. Lagere doseringen worden gewoonlijk in tabletvorm gegeven in de vorm van Devaron of Calci Chew. Plantina, de firma van Schuitemaker, levert ook gewone tabletten van 600 IE. Hoewel ik het commerciële belang van Schuitemaker onderken hecht ik wel waarde aan zijn oordeel. Zo zegt hij van een aantal supplementen dat het niets uitmaakt of je de synthetische of de natuurlijke vorm neemt, bijvoorbeeld vitamine C. Daar zegt hij feitelijk mee dat je die dus gewoon bij de HEMA kunt halen. Voor vitamine D lijkt hetzelfde te gelden, dunkt mij.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 16-10-2012 20:08

Wat ik begrepen heb is dat als je vitamines als extra bovenop je eten neemt en het niet medisch noodzakelijk is, dat je elk merk kan nemen die je wilt en dan gewoon zien waar jij je het lekkerst bij voelt, welke dus ook werkt. Ik heb bijv gewoon vit.C van Kruidvat, het is wel met suiker omdat ik gewoon moeite met pillen slikken heb en zelfs deze kleintjes van 60gram te groot zijn. Ik kan hier gewoon op kauwen en dan slikken :lol: vandaar die met suiker, die zjn tenminste 'kauwbaar'.

Maar elk merk en soort die bij jou lekker werkt is goed volgens mij?

Zolang er maar geen aspartaam ofzo in zit :wink:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-10-2012 05:11

kaartendraak schreef:Wat ik begrepen heb is dat als je vitamines als extra bovenop je eten neemt en het niet medisch noodzakelijk is,
Ik denk dat 'niet ziek' en 'gezond' niet hetzelfde is. De meesten van ons zijn wel in staat om te functioneren op een evenwichtige voeding, voldoende rust en een voldoende verweking van stress e.d. Maar het wordt normaal gevonden om een aantal keren per jaar verkouden te zijn, af en toe keelontsteking, een enkele keer diarree, hoofdpijn, eens in de zoveel jaar griep, regelmatig chagrijnig en noem maar op. Omdat zoveel mensen er last van hebben vinden we dat normaal. Maar is dat wel zo normaal en weten we altijd precies wat de oorzaken zijn? Pas als die kwalen erg hardnekkig zijn of heel frequent voorkomen zijn we geneigd om eens na te gaan denken, zeker als het allemaal wat heftiger wordt in de vorm van migraine, depressie of maagpijn, om een paar dingen te noemen. In dergelijke gevallen ligt het al meer voor de hand om aan ons leefpatroon te denken. Drinken we teveel koffie, is de werkdruk misschien te groot of slapen we te weinig? Dan proberen we wat minder vaak met een lege maag de deur uit te gaan, nemen een extra stukje fruit en heel misschien wat meer lichaamsbeweging, waarbij sommigen dan weer doorschieten.

Voordat ik teveel afdwaal wil ik er mee zeggen dat maar weinig mensen kijken naar eventuele tekorten in de voeding, zeker als het om onschuldige kwaaltjes gaat. Dat ik al een decennium geen verkoudheid van betekenis en geen griep meer heb gehad wijt ik aan het gebruik van extra vitamine C. "Maar alles wat je te veel(sic) neemt plas je toch weer uit?" is steevast de reactie van nagenoeg iedereen die ik dat vertel, zonder zich eerst eens af te vragen wat ik nu eigenlijk zeg. Zo zitten de vooroordelen en de gemeenplaatsen er ingehamerd...

Hoe je je voelt is een belangrijke graadmeter maar verre van objectief. Als je ettelijke keren per jaar een verkoudheid normaal vindt dan beleef je dat anders dan in de wetenschap dat ze nergens voor nodig zijn. Dat is een van de redenen dat ik een aantal aanbevelingen van de Gezondheidsraad in twijfel trek, in ieder geval die over vitamines.

Kijk tenslotte wel uit met dat kauwen. Vitamine C is behoorlijk zuur en kan door de ontkalkende werking je gebit aantasten.

Gebruikersavatar
vida
Berichten: 329
Lid geworden op: 16-04-2012 23:13

Bericht door vida » 17-10-2012 11:22

Heb je dus naast een goede multi ook nog een extra vitamine C nodig?
Wat is een goede vit C?? (ik had voorheen Solgar met Rosehips)

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 17-10-2012 13:30

Kijk tenslotte wel uit met dat kauwen. Vitamine C is behoorlijk zuur en kan door de ontkalkende werking je gebit aantasten.
Dat doet fruit en diverse KH's ook en als je die gegeten hebt ga je ook je tanden poetsen.......En je moet natuurlijk niet uuuuuuuuuuuren op een paar tabletjes kauwen, gewoon even fijnmalen en wegslikken ben je er gelijk vanaf. Overigens vind ik ze wel heel erg lekker smaken, heerlijk dat zure :lol: :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 17-10-2012 16:47

kaartendraak schreef:omdat ik gewoon moeite met pillen slikken heb en zelfs deze kleintjes van 60gram te groot zijn. Ik kan hier gewoon op kauwen en dan slikken :lol: vandaar die met suiker, die zjn tenminste 'kauwbaar'.
Ik heb ook moeite met slikken en daarom heb ik ontzuurde vit C gekocht. Die capsule knip ik open en roer de inhoud s'morgens door m'n yoghurt.

Vit D is ook in vloeibare vorm te koop.
http://www.leefbewust.com/webwinkel/all ... ls-2000ie/

https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -NOW-60-ml

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-10-2012 17:48

kaartendraak schreef:Dat doet fruit en diverse KH's ook en als je die gegeten hebt ga je ook je tanden poetsen.......
Met alle respect maar als je je gebit echt grondig wilt vernielen moet je vooral gaan poetsen vlak nadat je iets zuurs gegeten hebt. Die zuren maken het tandglazuur zacht waardoor je het wegborstelt. Dat gaat niet in één keer maar doe je dat vaker, en dat is al af en toe, dan krijg je echt schade. Koop dan liever poeder of maal ze fijn en roer dat door een glas groentesap of iets dergelijks.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-10-2012 18:03

vida schreef:Heb je dus naast een goede multi ook nog een extra vitamine C nodig?
Wat is een goede vit C?? (ik had voorheen Solgar met Rosehips)
Daar geldt misschien wel meer voor dan voor vit. D dat duur niet nodig is. Ik koop grote potten met tabletten van 1000 mg voor een euro of 10 bij de HEMA en ik heb ook altijd wel een kilocontainertje poeder in huis. Vitamine C is ascorbinezuur en ascorbinezuur is vitamine C. Het is een tamelijk simpele chemische stof, die vaak voor veel geld met toevoegingen verkocht wordt zoals biovflavonoïden of inderdaad, rose hips oftewel rozebottel. Ik denk dat je er heel dure Roosvicee mee weg zit te werken

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-10-2012 18:06

Sifra schreef:Ik heb ook moeite met slikken en daarom heb ik ontzuurde vit C gekocht.
Die is wel duurder maar zeker ook een aanrader bij maagklachten, als je toch C wilt suppleren.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 17-10-2012 18:35

Kees schreef:
kaartendraak schreef:Dat doet fruit en diverse KH's ook en als je die gegeten hebt ga je ook je tanden poetsen.......
Met alle respect maar als je je gebit echt grondig wilt vernielen moet je vooral gaan poetsen vlak nadat je iets zuurs gegeten hebt. Die zuren maken het tandglazuur zacht waardoor je het wegborstelt. Dat gaat niet in één keer maar doe je dat vaker, en dat is al af en toe, dan krijg je echt schade. Koop dan liever poeder of maal ze fijn en roer dat door een glas groentesap of iets dergelijks.
Met alle respect terug, dat weet ik. Je moet ook niet direct nadat je iets gegeten hebt, wat dan ook, al is het maar iets van koffie gedronken gaan poetsen, altijd een tijdje wachten na het eten of drinken van iets andesr dan water, hehe, dat werd ons als klein kind al verteld.......

Vit. C neem ik voor mijn eten in en dan is het dus eten en eerst aan de afwas, pas dan wordt er gepoetst. Ik ben slimmer dan ik eruit zie :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-10-2012 19:20

kaartendraak schreef:Met alle respect terug, dat weet ik. Je moet ook niet direct nadat je iets gegeten hebt, wat dan ook, al is het maar iets van koffie gedronken gaan poetsen, altijd een tijdje wachten na het eten of drinken van iets andesr dan water, hehe, dat werd ons als klein kind al verteld.......

Vit. C neem ik voor mijn eten in en dan is het dus eten en eerst aan de afwas, pas dan wordt er gepoetst. Ik ben slimmer dan ik eruit zie :lol:
Dan is het goed maar ik maakte me oprechte zorgen. Ik heb geen flauw idee hoe je er uitziet maar ging slechts af op de verbale output, doorgaans oraal, die dan incidenteel ook knap zuur kan zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. :roll:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 17-10-2012 19:46

Kees schreef:
kaartendraak schreef:Met alle respect terug, dat weet ik. Je moet ook niet direct nadat je iets gegeten hebt, wat dan ook, al is het maar iets van koffie gedronken gaan poetsen, altijd een tijdje wachten na het eten of drinken van iets andesr dan water, hehe, dat werd ons als klein kind al verteld.......

Vit. C neem ik voor mijn eten in en dan is het dus eten en eerst aan de afwas, pas dan wordt er gepoetst. Ik ben slimmer dan ik eruit zie :lol:
Dan is het goed maar ik maakte me oprechte zorgen. Ik heb geen flauw idee hoe je er uitziet maar ging slechts af op de verbale output, doorgaans oraal, die dan incidenteel ook knap zuur kan zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. :roll:
Proest, ja dat komt door al die vit. C natuurlijk :lol: :lol:

Het is meer dat ik een nuchtere Rotterdammer ben met af en toe een beetje zwarte/galgenhumor. Zo van doe maar gewoon dan doe je gestoord genoeg. En ja, dat kan je niet altijd lekker in geschreven taal over laten komen, das net zoiets als moppen vertellen, die kan je wel opschrijven, maar dan komt de clou toch niet lekker over. En het zit in de familie, bijv dat we zeggen als iemand moeizaam aan komt strompelen "joh, ga eens gewoon lopen" of wat mijn man verzonnen heeft als je heel stijf opstaat enzo "Atleet!" te zeggen. Maar dat moet je wel op het juiste moment weten te zeggen, anders krijg je een mep voor je kanis :lol: :lol:

Daarom maak ik vaak gebruik van de :lol: :lol: enzo, dan worden veel dingen wat verzacht dat het als geintje gezien kan worden.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Malle Babbe
Berichten: 1599
Lid geworden op: 31-07-2012 11:34

Bericht door Malle Babbe » 17-10-2012 22:39

:lol:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 18-10-2012 04:57

kaartendraak schreef:"Atleet!"
<LOL>!

Ik doelde eigenlijk op braken maar deze keer wel heel cryptisch verpakt. Mensen met boulimia hebben daardoor vaak een slecht gebit.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-10-2012 11:39

BRAKEN!?????!!!!!!????????? Ik dacht het niet hoor, als ik daarmee bezig was geweest had ik niet hoer hoeven te zijn om af te vallen, toch? Daarbij, is veel te zonde van mijn eten om dat weer eruit te gaan gooien.

Geen idee hoe je erbij komt, maar dan heb je toch een verkeerd beeld van me :wink:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 18-10-2012 14:00

kaartendraak schreef:BRAKEN!?????!!!!!!????????? Ik dacht het niet hoor
Sloeg ook niet op jou maar bedoelde ik in het algemeen.
had ik niet hoer hoeven te zijn
En dat beweerde ik ook al niet... :?

Malle Babbe
Berichten: 1599
Lid geworden op: 31-07-2012 11:34

Bericht door Malle Babbe » 18-10-2012 14:57

:lol: :lol: :lol:
<vertaalmodus>
hoer = hier
<vertaalmodus>
:wink:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-10-2012 15:03

Malle Babbe schreef::lol: :lol: :lol:
<vertaalmodus>
hoer = hier
<vertaalmodus>
:wink:
:lol: :lol: ja dat bedoelde ik ook, ik vergeet nog weleens terug te lezen wat ik nou getypt heb :lol: :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Malle Babbe
Berichten: 1599
Lid geworden op: 31-07-2012 11:34

Bericht door Malle Babbe » 18-10-2012 15:04

Ik zit hier echt hardop te lachen!
(op mijn werk achter het beeldscherm)
:lol:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-10-2012 15:28

En dan het priveberichtje van Yvonne waarin ze zet: "Vandaar dat je nooit buitenkomt..........." :lol: :lol: :lol:

Ach ja, lachen is gezond voor hart en geest.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Malle Babbe
Berichten: 1599
Lid geworden op: 31-07-2012 11:34

Bericht door Malle Babbe » 18-10-2012 15:42

:lol: :lol: :lol:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 18-10-2012 16:45

kaartendraak schreef:ja dat bedoelde ik ook, ik vergeet nog weleens terug te lezen wat ik nou getypt heb :lol: :lol:
Dat overkomt mij nooit! Vraag maar aan Carla. :P

Plaats reactie