Roomboter

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Caro63
Berichten: 512
Lid geworden op: 09-08-2012 08:19

Roomboter

Bericht door Caro63 » 26-09-2012 07:18

ik ben erg aan het lezen over voeding/voedsel. Nu lees ik overal dat er in harde boter de hele slechte transvetten zitten. Hoe zit dit met roomboter?
Mijn dagboek

Groetjes,
Carolien

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 26-09-2012 08:27

Roomboter is uiteraard DE gezonde boter die je juist moet nemen, die wordt zoals de naam zegt van room gemaakt en nergens anders van. Daarom staat het ook in het boek dat je alleen roomboter moet nemen als je boter wilt smeren. Daar wordt tenminste niet mee gerommeld. Het is de boter zoals die al eeuwen gemaakt wordt en zoals boter bedoeld is, gewoon room karnen en geen chemisch gedoe.

Let wel op dat je echt roomboter neemt, niet dingen waarop dingen staan als 'op basis van' enz. want dan zit er zeker weten rommel in.

Alle andere boters worden met plantaardige olie gemaakt die normaal gesproken niet stolt, maar die gestolt wordt door allerlei chemische truukjes, heb eens gelezen dat het proces om dat te doen lijkt op het maken van plastic.........dat wil je toch echt niet meer eten als je dat eenmaal weet :shock:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Caro63
Berichten: 512
Lid geworden op: 09-08-2012 08:19

Bericht door Caro63 » 26-09-2012 09:56

gelukkig, dank je wel!!
Mijn dagboek

Groetjes,
Carolien

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 27-09-2012 13:25

Smeren met en bakken in kokosolie is ook erg gezond én erg lekker. :wink:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 27-09-2012 13:30

Bakken erin wel, vooral voor roerbakken, maar op mijn crackers smeren vind ikzelf toch niet zo smakelijk, ik vind het niet erg lekker om zo te eten.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 27-09-2012 16:09

Een giant-cracker met kokosolie en een plak geitenkaas erop, hmmm, lekkerder dan een gebakje. :D
Mijn man moet altijd lachen als ik het aan het eten ben om de geluiden die ik erbij maak. :lol:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 27-09-2012 19:28

kaartendraak schreef:Alle andere boters
Pardon? Er bestaat maar één soort boter en dat is boter. Alle andere smeervetjes voor op brood verdienen niet meer dan het predikaat 'margarine' of, erger, 'spread', oftewel smeersel.

Geheimpje? In boter zit ook een klein beetje transvet. Voor de margarinefabrieken is dat een argument te meer om boter in diskrediet te brengen ten faveure van de verkoop van hun kunstmatige vetjes. Als ik ter zake deskundige wetenschappers mag geloven zijn de transvetten in melkvet onschadelijk, i.t.t. de kunstmatig gefabriceerde zoals in margarine. Misschien ben ik ietwat bevooroordeeld maar ik denk wel dat het waar is. Ik ben in ieder geval al jaren geen goed argument tegengekomen om boter te vervangen door margarine, op de kostprijs na dan.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 27-09-2012 19:32

kaartendraak schreef:
Alle andere boters
Pardon? Er bestaat maar één soort boter en dat is boter. Alle andere smeervetjes voor op brood verdienen niet meer dan het predikaat 'margarine' of, erger, 'spread', oftewel smeersel.
Jahaaaaa, dat weten we wel :lol: maar in de volksmond praten we toch over BOTER....we vragen niet aan de winkelmedewerker 'joh, waar staan de transvetbakjes nou toch' of 'waar staat de margarine, halvarine, deacaferine(zou me niks verbazen als ze dit uitvinden), choleterolirineLeuke naam voor becel) enz enz' we vragen simpelweg aan de medewerker 'waar staat de boter?'

Dus we noemen het gewoon voor de makkelijke weg 'alle andere boters' waarom moeilijk doen als het ook gewoon even simpel kan :roll:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 27-09-2012 20:42

kaartendraak schreef:Jahaaaaa, dat weten we wel :lol: maar in de volksmond praten we toch over BOTER
Er zijn grenzen. Ik weiger aan die vervalsing mee te doen. Punt uit! :-)

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 28-09-2012 08:19

En als iemand vraagt hoe het zit met het verschil tussen roomboter en harde boter zal het mij worst wezen of het nu wel of geen boter mag heten, als we nou maar weten welke je moet hebben om gezond bezig te zijn maakt het mij niet uit of je het nou boter, transvet, eetbaar plastic of zelfs cement noemt :wink:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 28-09-2012 08:47

kaartendraak schreef:En als iemand vraagt hoe het zit met het verschil tussen roomboter en harde boter zal het mij worst wezen of het nu wel of geen boter mag heten, als we nou maar weten welke je moet hebben om gezond bezig te zijn maakt het mij niet uit of je het nou boter, transvet, eetbaar plastic of zelfs cement noemt :wink:
Er is geen verschil tussen roomboter en boter. Boter is boter en margarine is margarine. Zolang instanties als het VC harde margarine en boter over één kam scheren en zolang de voedingsmiddelenindustrie de suggestie wekt dat margarine gelijkwaardig aan of zelfs beter is dan boter zal ik me verzetten. Ik verzet me tegen de deels geslaagde poging van die industrie, geslaagd omdat nota bene mensen zoals jij er potverdorie ook in al in meegaan! Margarine is ersatz, nep, veredeld kaarsvet. Een chemisch goedje, gemaakt van spotgoedkope, smerig ranzige plantaardige olie en voor veel geld de consument aangesmeerd als gezondheidsproduct.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Roomboter

Bericht door Kees » 30-09-2012 10:29

Caro63 schreef:ik ben erg aan het lezen over voeding/voedsel. Nu lees ik overal dat er in harde boter de hele slechte transvetten zitten. Hoe zit dit met roomboter?
Om even terug te keren naar de oorspronkelijke vraag. Dat margarine en boter twee verschillende voedingsstoffen zijn is inmiddels wel duidelijk. Margarine kan van zeer diverse vetten worden gemaakt, variërend van boter (jawel), via rundvet, walvistraan tot de momenteel gebruikelijke diverse plantaardige oliesoorten. Hoe vloeibaarder de grondstof, des te groter de noodzaak om die kunstmatig te harden. Hydrogenatie, met behulp van waterstof, is de bekendste hardingsmethode en vele jaren massaal gebruikt. Het nadeel is echter dat er daarbij transvetzuren ontstaan, die erg slecht voor de gezondheid zijn. Dat was in 1956 al bekend bij de wetenschap en bij de voedingsmiddelenindustrie. Pas in 1990, na het publiceren van een onderzoek van o.a. prof. Martijn Katan, kon de margarine-industrie er niet meer onderuit om andere methodes te gaan gebruiken. De meeste momenteel verkrijgbare margarines zijn op een manier gehard waarbij geen transvetzuren ontstaan. Dat neemt niet weg dat ze in veel koek en gebak nog wel voorkomen.

Voor de volledigheid vermeld ik maar even dat er ook in dierlijk melkvet, o.a. boter, een kleine hoeveelheid transvet voorkomt. Hoewel de margarine-industrie dit gegeven graag aangrijpt om boter in diskrediet te blijven brengen zijn de chemische eigenschappen van deze natuurlijke transvetzuren anders dan de chemische, waardoor ze niet schadelijk voor onze gezondheid zijn. (o.a. Mary Enig).

Gebruikersavatar
Ingridmcp
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-05-2011 12:03

Bericht door Ingridmcp » 01-10-2012 07:55

Maar waarom mikken ze soms in roomboter ook dingen die niets te maken hebben met roomboter???????
Ik zal doorgaan.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 01-10-2012 08:05

Wat voor dingen bedoel je dan Ingrid? De transvetten die in roomboter zitten zijn niet schadelijk, maar als er ook andere rotzooi in zit dan moet je het gewoon laten liggen, dan is er gewoon teveel mee gerommeld om het maar goedkoper ofzo te maken, dat is de enige verklaring die ik eruit kan trekken als er overbodige rommel in zit.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ingridmcp
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-05-2011 12:03

Bericht door Ingridmcp » 01-10-2012 08:38

Precies.......dus die laat ik dan ook links liggen....
Ik zal doorgaan.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 01-10-2012 10:50

Ingridmcp schreef:Maar waarom mikken ze soms in roomboter ook dingen die niets te maken hebben met roomboter???????
Dat doen 'ze' niet. Er zitten van nature transvetten in dierlijk melkvet, Zoals ik aangaf is de structuur anders dan de chemische, waardoor ze niet schadelijk zijn.

Bootje87
Berichten: 260
Lid geworden op: 17-04-2011 12:04

Bericht door Bootje87 » 01-10-2012 13:13

Ik vind het moeilijk om te kiezen welke roomboter ik dan moet nemen uit de supermarkt.. grasboter, botergoud, gezouten of ongezouten.. en dan ook nog deze..

Afbeelding

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 01-10-2012 13:54

Ik heb gewoon de goedkoopste die ik kan vinden, van de Aldi, is prima en lekker. Vloeibare roomboter heb ik altijd weer zoiets van: hoort dat wel vloeibaar te zijn? Net zo als dat plantaardige olie niet gestold hoort te zijn, maar wat ze wel doen voor de margarines enzo. Bij vloeibare roomboter krijg ik dan weer twijfels, dus die zal ik echt nooit nemen. Als je pan heet wordt smelt het toch wel.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 01-10-2012 18:06

kaartendraak schreef:Bij vloeibare roomboter krijg ik dan weer twijfels, dus die zal ik echt nooit nemen. Als je pan heet wordt smelt het toch wel.
Het is dus half boter, half zonnebloemolie. Ik schat dat je de helft goedkoper uit bent als je beide ingrediënten zelf mixt en inderdaad, dat kan best in de pan. Ik vind dit een flauwekulproduct dat nergens toe dient behalve het vergroten van de omzet van Campina Friesland. Ik gebruik overigens liever geen zonnebloemolie vanwege het risico op een overdosering linolzuur.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 01-10-2012 18:20

Bootje87 schreef:Ik vind het moeilijk om te kiezen welke roomboter ik dan moet nemen uit de supermarkt.. grasboter, botergoud, gezouten of ongezouten.. en dan ook nog deze
Doodgewone, ongezouten roomboter is altijd goed, vind ik. Al die boterproducten voegen weinig toe. Ze vergroten de smeerbaarheid op koelkasttemperatuur, zijn minder vet of, in dit geval verandert de vetzuursamenstelling. Ik vind dergelijke manipulatie bijna altijd een verslechtering, qua smaak en hulpstoffen. Op die manier is boter ook niet meer universeel bruikbaar en heb je al gauw een koelkastrekje vol met die verschillende producten, als je niet uitkijkt. De vloot staat bij ons altijd buiten de koeling in de keuken, behalve als het heel warm is. Op die manier is de boter altijd smeerbaar en klaar voor gebruik als bakproduct, al dan niet in combinatie met olie. Moet het echt heet dan kun je de boter klaren, waardoor ook de houdbaarheid wordt verlengd.

Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Bericht door Clau » 02-10-2012 08:09

Kees schreef:
Bootje87 schreef:Ik vind het moeilijk om te kiezen welke roomboter ik dan moet nemen uit de supermarkt.. grasboter, botergoud, gezouten of ongezouten.. en dan ook nog deze
Doodgewone, ongezouten roomboter is altijd goed, vind ik. Al die boterproducten voegen weinig toe. Ze vergroten de smeerbaarheid op koelkasttemperatuur, zijn minder vet of, in dit geval verandert de vetzuursamenstelling. Ik vind dergelijke manipulatie bijna altijd een verslechtering, qua smaak en hulpstoffen. Op die manier is boter ook niet meer universeel bruikbaar en heb je al gauw een koelkastrekje vol met die verschillende producten, als je niet uitkijkt. De vloot staat bij ons altijd buiten de koeling in de keuken, behalve als het heel warm is. Op die manier is de boter altijd smeerbaar en klaar voor gebruik als bakproduct, al dan niet in combinatie met olie. Moet het echt heet dan kun je de boter klaren, waardoor ook de houdbaarheid wordt verlengd.
Bedankt voor je heldere inbreng weer Kees.
Even een vraagje, ik lees vaker dat je boter kunt klaren.
Wat is dit en hoe doe je dat?
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 02-10-2012 12:08

Volgens mij zo: boter laten smelten, niet bruin laten worden en dan gewoon laten staan. De Ghee, dat is de geklaarde boter, komt dan boven drijven zeg maar, dat is het vet wat jegebruikt om in te bakken. Ghee wordt ook veel in India enzo gebruikt heb ik begrepen, ooit in een ver verleden eens horen zeggen :?:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 02-10-2012 12:37

Clau schreef:Even een vraagje, ik lees vaker dat je boter kunt klaren. Wat is dit en hoe doe je dat?
Klaren is het verwijderen van de melkbestanddelen door de boter matig te verhitten en ze eraf te scheppen. Als je toch bezig bent kun je er net zo goed ghee van maken door ook het nog aanwezige water te laten verdampen. ayurveda-samanalaya of Coquinaria. Die laatste website vind ik sowieso een aanrader voor kookliefhebbers.

Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Bericht door Clau » 02-10-2012 15:55

Dank je Kees.
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

miesje1959
Berichten: 7467
Lid geworden op: 24-03-2010 18:55

Bericht door miesje1959 » 02-10-2012 17:45

Kees schreef:
Clau schreef:Even een vraagje, ik lees vaker dat je boter kunt klaren. Wat is dit en hoe doe je dat?
Klaren is het verwijderen van de melkbestanddelen door de boter matig te verhitten en ze eraf te scheppen.
Wanneer je de eiwitten die bovenop de gesmolten boter ligt eraf hebt geschept, de boter voorzichtig over schenken in een bakje. Onder in de pan zit namelijk nog wat bezinksel en dat hoort ook niet in geklaarde boter.

Na het goed klaren van boter blijft er een mooie heldere vloeistof over.

Geklaarde boter kan hogere temp verdragen.

De eiwitten verbranden altijd bij te hoge temp.
Met geklaarde boter is dat probleem opgelost.
Ik klaar vaak mijn boter..
Een klusje van niks :wink:
Groetjes Astrid

mijn eetdagboek

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 02-10-2012 18:08

miesje1959 schreef:Wanneer je de eiwitten die bovenop de gesmolten boter ligt eraf hebt geschept, de boter voorzichtig over schenken in een bakje. Onder in de pan zit namelijk nog wat bezinksel en dat hoort ook niet in geklaarde boter.
Of zeven door een lapje neteldoek. Inderdaad een klus die zo geklaard is. :-) Doe je twee pakjes tegelijkertijd dan heb je een voorraadje waar je even mee vooruit kunt. En een hoogwaardig bak- en braadproduct.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 12-10-2012 11:01

Ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering een blik geklaarde boter oftewel Ghee gekocht bij een toko.
Daarvan was de helft vloeibaar en de helft vast.
Heel vreemd en dat doe ik dus nooit meer.
Het rook ook nog eens eigenaardig.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 12-10-2012 11:35

Sifra schreef:geklaarde boter oftewel Ghee gekocht bij een toko.
Ghee en geklaarde boter zijn niet helemaal hetzelfde. Maar zelf maken is echt een fluitje van een cent, zelfs als je twee culinaire linkerhanden hebt.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 13-10-2012 17:02

Kees schreef:Ghee en geklaarde boter zijn niet helemaal hetzelfde. Maar zelf maken is echt een fluitje van een cent, zelfs als je twee culinaire linkerhanden hebt.
Dan moet ik toch maar es proberen.

Plaats reactie