Dranken, wat mag je hebben behalve water en thee??

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Dranken, wat mag je hebben behalve water en thee??

Bericht door alieblabla » 27-03-2012 17:42

Ik ben maandag begonnen, moet het basisboek nog binnen krijgen, maar wat mag je drinken buiten water en (groene) thee? Een vriendin die Sanaslank deed zei dat ze wel gewoon light frisdrank kon nemen. Ik heb dat niet gedaan, maar smacht soms naar een glas cola... Graag advies!
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 27-03-2012 20:13

Stevia met een smaakje in je water.
Maar er is ook iets van Barleduc citroen waar geen suiker enz in schijnt te zitten.

Het went verder vanzelf om geen ongezonde frisdranken te nemen hoor, ik mistte in het begin ook mijn vruchtensapjes, nu vergeet ik ze soms gewoon te nemen in mijn uurtje, terwijl ik het weleens van plan ben om te doen :wink:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Jetty
Berichten: 396
Lid geworden op: 19-10-2011 12:46

Bericht door Jetty » 29-03-2012 11:36

Light frisdrank :shock: :shock: :shock: Nooit doen!

Ik ben nooit van de frisdrank als cola/7up/sinas geweest. Wel vruchtensappen en droge rode wijn. Vruchtensappen ben ik eigenlijk wel vanaf, tenzij zelf vers gemaakt en in mijn kh uurtje. Een glas rode wijn trakteer mezelf zo nu en dan op, meestal ook in mijn uurtje. Hooguit eens per week daarbuiten. Maar vaak komt het er niet eens van.

Verder drink ik graag koffie en kruidenthee. Met die thee kun je eindeloos variëren qua smaakjes. Heerlijk. Ik neem nooit zwarte thee, dat vind ik niet zo lekker. Ik drink veel rooibos, een ochtendthee, avondthee en tussendoor verschillende kruidenmelanges. Keus te over in de super. Ik drink het ongezoet maar eventueel zou je er wat stevia door kunnen doen.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 29-03-2012 14:09

Met de zomer in het vooruitzicht: ijsthee.
Dan natuurlijk wel de zelfgemaakte zonder suiker!
Eventueel zoeten met stevia.

Gast

drinken buiten water en thee

Bericht door Gast » 25-04-2012 20:41

ikzelf heb zowel Stevia poeder als zoetjes in huis gehaald want ik ben een echte zoetekauw. Maar nu.........in de koffie vind ik Stevia echt niet lekker smaken en in de thee dronk ik nooit zoet. Dus ik gebruik het nu amper.

Ik moet ook echt zoeken naar wat te drinken. Ik word een beetje gallisch van alleen water, probeer het vaak met een flinke scheut citroensap. Koffie drink ik nu wel vaker(caf.vrij) en ik dacht met de 20-kruidendrank van AH ook een slag te slaan. Helaas bevat die ook teveel koolhydraten dus daar moest ik ook mee stoppen (ongemerkt toch teveel kh). Dus ik ben ook wel benieuwd naar pakken sap / drinken wat wel mag.

Gr. Saskia

Gast

Bericht door Gast » 25-04-2012 22:19

Hey dankjewel Clau!

Gebruikersavatar
vida
Berichten: 329
Lid geworden op: 16-04-2012 23:13

Bericht door vida » 25-04-2012 22:30

Ik was ook een cola light junk. Heerlijk vooral met een sigaretje. :oops:

Nu gebruik ik beiden niet meer ... tis een questie van een gewenning afleren. Lukt het je echt niet dan zou ik iets in je kh uurtje pakken. Succes!

alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Bericht door alieblabla » 25-04-2012 22:52

Ik drink momenteel heeeel veel groene thee en water. En dat terwijl ik dacht niet zonder mijn slaapmutsje te kunnen... (rood wijntje) Ik kan de verleiding prima weerstaan, zelf met manlief naast me met een glas... :D
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

Sjetje
Berichten: 942
Lid geworden op: 08-03-2011 13:19

Bericht door Sjetje » 29-04-2012 07:36

Drink zelf naast water, thee en koffie Spa rood. Heb heeeeeeel veeeeeel cola gedronken en moest echt wennen aan Spa rood. Nu vind ik Spa rood erg lekker en cola echt niet lekker meer, hoe kan je smaak veranderen he?!
Gr. Sjetje 🐸
Dagboek van Sjetje (niet actief: gluur hier en daar)

Lengte: 1.63m
Gewicht 2006: 82kg
Gewicht januari 2021: 69kg
Streefgewicht: 62kg
BMI: 26

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Zelf frisdrank maken.

Bericht door Yvonne Lemmers » 05-05-2012 11:45

Maak toch allemaal je eigen frisdrank variant.
In Kookboek 2 staat een aantal recepten.

Zo simpel en zo lekker.

Vul een longdrinkglas met ca. 2 cm drank (sinaasappelsap, appelsap, bitter lemon, ginger ale) vul aan met spa rood en 5-7 druppels stevia.
Ben je nog in fase 1 dan alleen gebruiken in je koolhydratenuur.
In fase 2 zou je het als tussendoortje kunnen gebruiken.
En voor kinderen is het een ideaal zoet koolhydraatbeperkt drankje.

Bedenk dat bijv sinas gemaakt wordt van 6% sinaasappelsap, aangevuld met koolzuurhoudend water en veel suiker, ongeveer 10 gram per 100 ml.
Dus in 1 liter frisdrank zit 100 gram suiker.
Met je eigengemaakte stevia frisdrank zit je op ca. 10 gram suiker (= 10 gram KH) per liter.

Mooi toch!

En de eigengemaakte Icetea blijft natuurlijk ook overheerlijk en zonder KH ;-)

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 05-05-2012 12:05

Tja, ik heb eigenlijk sinds ik gok helemaal geen behoefte meer aan frisdrank, ik drink uitsluitend thee en water, 's morgens 2 en 's avonds 1 kop koffie en in het weekend 2x 2 glazen droge witte wijn. Maar ik maak ook nooit zoete gerechten met stevia, ik vind de smaak niet lekker.
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Stevia

Bericht door Yvonne Lemmers » 05-05-2012 12:14

Kaatjekat schreef:Maar ik maak ook nooit zoete gerechten met stevia, ik vind de smaak niet lekker.
Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde stevia gehad.
Als ik bovenstaand receptje maak met de druppeltjes uit mijn webshop dan proef ik weinig verschil met een suikergezoete drank. Ook in de thee en in de yoghurt geeft het een aangename smaak, zeker geen dropachtige die er weleens aanzit door de hulpmiddelen.

En het leuke is dat vooral kinderen de smaak van stevia gelijk lekker vinden.
"Die miepen niet zo over bijsmaken ;-) "

Karin,
Leuk trouwens dat je weer komt buurten op ons forum.
Bij jullie weegclub loopt het ook storm met GOK-kers begrijp ik.
Hadden we toch niet kunnen bedenken daar op de forummeeting bij Alexandra dat we nu zoveel mensen op het forum hebben ;-)

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 05-05-2012 12:20

Ik griezel bij het woord frisdrank al! Getsie wat is dat vies.

Geef mij maar afgekoeld gekookt water of desnoods met verse pepermunt erin. De rest kan me echt gestolen worden. Ja ok, wel biologische thee zoals brandnetel/echte chineze theebladeren/ grove zoethout/etc. Smaakjesthee van bijv. Pickwick vind ik ook niet lekker.

In de zomer vul ik altijd een karaf met daarin pepermuntbladen of citroen. Super lekker!

Het is doorzetten om van die zoete zooi af te komen, maar op een gegeven moment kom je dus aan op het punt waar ik ook ben uitgekomen: je vindt het goor/smerig en je griezelt ervan! :lol: :wink:

Ik drink al jaren geen frisdrank meer en toen ik "afkickte" van de suiker hadden ze ook nog geen stevia. Je smaakpuppillen wennen er vanzelf aan :!:

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 05-05-2012 12:22

Mijn idee Renate, laat mij dan maar lekker miepen, ik mis het niet. :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Sjetje
Berichten: 942
Lid geworden op: 08-03-2011 13:19

Bericht door Sjetje » 05-05-2012 12:28

Zal je zeggen dat ik normaal koffie, thee, water en SPA rood drink.
Dacht gister ook even in de schappen te kijken, wegens dit forum bericht. Het leek mij wel makkelijk;-), zo hup uit een pak zo in je glas:-) Zal in het vervolg maar eens beter gaan opletten, want ben er wel even van geschrokken! Pak inmiddels door gootsteen gegooid,..
Neen, ik hou het gewoon bij mijn drankjes die ik altijd al drink, heb er weer van geleerd!
Gr. Sjetje 🐸
Dagboek van Sjetje (niet actief: gluur hier en daar)

Lengte: 1.63m
Gewicht 2006: 82kg
Gewicht januari 2021: 69kg
Streefgewicht: 62kg
BMI: 26

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Re: Stevia

Bericht door kaatjekat » 05-05-2012 12:44

Yvonne Lemmers schreef:Karin,
Leuk trouwens dat je weer komt buurten op ons forum.
Bij jullie weegclub loopt het ook storm met GOK-kers begrijp ik.
Hadden we toch niet kunnen bedenken daar op de forummeeting bij Alexandra dat we nu zoveel mensen op het forum hebben ;-)
Ik lees hier nog regelmatig mee hoor Yvonne, ik houd alleen geen dagboekje meer bij. Ik gok nu bijna 3 jaar en wil nooit meer anders, het geeft zoveel rust in mijn lijf. Nooit gedacht dat ik dit nog zou meemaken, haha! Ik heb pas nog bij mijn laatste ingevulde weeg- en meetgegevens gekeken, ik ben al ruim een jaar stabiel!

En die meeting was inderdaad erg leuk, ik heb er goede herinneringen aan.
De weegclub 'gok'kers groeien, we hebben een deelneemster die ruim 20 kilo afviel en daarmee in De Vriendin heeft gestaan, dus er wordt viavia ook weer reclame gemaakt. Maar dit forum is helemaal mega gegroeid, top!
Dat heb je toch maar mooi allemaal teweeg gebracht he... moet toch wel goed voelen. :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

het lijkt wel alsof ik vergiftigd wordt

Bericht door Yvonne Lemmers » 07-05-2012 14:29

Dat heb je toch maar mooi allemaal teweeg gebracht he... moet toch wel goed voelen
We hebben het wel met zijn allen voor elkaar gekregen hoor.
Misschien dat ik af en toe wat zetjes geef...
En het GOK-basisboek is eigenlijk ook ontstaan uit de vraag van anderen.
Ik geniet zeker van de steeds groter wordende bekendheid van het koolhydraatbeperkte kunstje van GOK.
Maar meer nog geniet ik van de verhalen hier op het forum en in mijn mailbox van dankbare mensen.
Soms krijg ik ook verontwaardigde mailtjes in mijn mailbox.
Laatst nog van een 66-jarige vrouwelijke huisarts met diabetes, die door koolhydraatbeperking eindelijk verlost is van haar gevoel van "Het lijkt wel of ik word vergiftigd".

Kort relaas van een 66-jarige arts en diabeet type II dat het mogelijk is om weer een normaal nuchter glucose te krijgen opdat je kinderen en kleinkinderen wat langer van je aanwezigheid, liefde, kennis en kunde kunnen genieten.

September 2010 was ik zo ziek dat ik nadacht over het maken van mijn testament. In wanhoop riep ik mijn man toe:"het lijkt wel alsof ik vergiftigd wordt", een uitroep die onze huwelijkse harmonie op dat moment niet ten goede kwam maar naar later bleek de situatie niet beter had kunnen weergeven.
Door cardiale ritmestoornissen meldde ik mij bij de cardioloog die mij dezelfde middag van het bloedonderzoek nog opbelde; mijn bloedglucose was bijna 25. Omdat ik zelf arts ben vielen ineens alle puzzelstukje in elkaar; de bewustzijnsdalingen, de niet helende buikwond en de niet aflatende vaginale prurigo. Ik ben door de huisarts op Metformine gezet maar hoewel ik absoluut geen voorstander ben van dieten werd in de boekwinkel op een onverklaarbare wijze mijn aandacht getrokken door het boek van Dukan. Normaal gesproken zou ik zo'n boek nooit kopen, al die diëten zijn immers onnodig en geldverslindend. Ik kocht het boek en na enkele bladzijden lezen viel het kwartje. Ik stopte met brood, aardappelen, pasta's etc. de enige koolhydraten die ik gebruikte kwamen uit het fruit dat ik at en de twee eetlepes tarwezemelen voor de stoelgang. Mijn man kocht elke week halal gehakt en maakte dat met kruiden heerlijk. Ik probeerde zoveel als mogelijk fysiek in de beweging te zijn maar door zeer drukke en stresserende werkzaamheden als medisch adviseur bezwaarzaken is dat er het afgelopen jaar helaas niet echt goed van gekomen.
Ik verloor snel gewicht(18 kg) en mijn nuchter glucose daalde naar normaal< 6 maar ook de HbAc1 was al snel normaal met 40.

Sinds 1 maand heb ik de metformine teruggebacht naar 1 dd 500(dus 1 T). vanochtend bloed laten prikken en het glucose was 5.5. het kan dus wanneer je de koolhydraten maar, waar niet nodig, weglaat.

Ik ben mij gaan interesseren voor voeding waar ik eerder alleen maar interesse had in ziekten en hoe die te genezen,maar in feite ben je dan al een belangrijk station gepasseerd. Jammer dan mijn huisartse mijn handelswijze niet begrijpt. Zij geeft de voorkeur aan meer tabletten en een normaal koolhydraatdieet. Tot op heden heb ik haar niet kunnen overtuigen van het belang de koolhydraten drastisch te verminderen en met name de 'snelle koolhydraten'.
Jammer ook dat de omgeving met obesitas en hypertensie mijn voorbeeld met enorm succes niet willen volgen en vasthouden aan de conservatieve voedingsadviezen van de conservatief opgeleide diëtisten in de volle overtuiging goed voor hun gezondheid te zorgen.
Vaak stel ik mijzelf de vraag:"wil men eigenlijk wel gezond zijn?" Zonder de koekjes, snoepjes e.a. snelle koolhydraten(fruit uitgezonderd mits niet te rijp) blijft er nog zoveel leven over dat een heel wat grotere kwaliteit heeft.


Hier ga ik binnenkort wat mee doen ;-)
Ik denk dat er weer een zetje nodig is.
De tijd is er rijp voor.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 07-05-2012 14:51

Dit zijn voorbeelden die in tijdschriften enz horen te komen, vooral een arts die ziet wat KH beperkt eten met je doet.

Zo heb ik met mijn man nog een discussie gehad. Die had een artikel in de Intermediar gelezen dat je juist KH nodig hebt voor snelle verbranding als je sport en dat sporten op eiwitten je prestaties minder worden. Dit laatste heb ik Yeppe nog nooit over gehoord, volgens mij komt zij nog steeds met de 'kopploeg' binnen bij het spinnen en niet als laatste :shock: :lol: en dat terwijl zij het doet op een paar gebakken eieren en water en de rest zich tijdens het spinnen volgooien met sportdrankjes omdat de verzuring tussendoor opspeelt......

Alleen als je KH op de juiste manier verbrand met sporten kan het geen kwaad, maar verder is het helemaal okee om meer eiwitten en vetten te eten en je KH uit groente en fruit te halen als je sport. En dat krijg je bij sommige mensen er gewoon niet in, die denken dat je altijd KH moet eten om te kunnen sporten :roll:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 07-05-2012 20:30

Wat ik ook erg lekker vind is water met wat Keltisch zeezout erin.
Daar zet ik een kan van op het aanrecht (vooral als het wat warmer wordt) en aan het eind van de dag moet ie leeg zijn.
Het is een prima dorstlesser.

alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Bericht door alieblabla » 09-05-2012 23:25

Zout water?!? Jak! Klinkt helemaal niet lekker. Met een schijfje citroen is wel lekker fris...
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-05-2012 03:31

alieblabla schreef:Zout water?!? Jak! Klinkt helemaal niet lekker. Met een schijfje citroen is wel lekker fris...
Dat valt mee. Als je heel veel water drinkt is het zelfs aan te raden om natrium maar ook wat andere mineralen aan te vullen omdat je die anders je lichaam uitspoelt en je het risico loopt de elektrolytenbalans te verstoren. En dat Keltische zeezout, of sel gris, smaakt veel minder zout dan gewoon keukenzout.

Andere tip voor een smakelijk drankje is met water verdunde Griekse yoghurt. Ik doe meestal half om half maar ook met meer water smaakt prima.

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 10-05-2012 08:23

Als je het goed maakt[sole] smaakt het zelfs een beetje zacht [lees flauw 8) ], je kunt er dan alsnog wat citroen aan toevoegen :wink: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gebruikersavatar
Josefina
Berichten: 4237
Lid geworden op: 20-04-2012 19:22

Bericht door Josefina » 10-05-2012 08:48

Mag ik iets vragen?
Waar koop je Keltisch zeezout?
Hoe weet je welke mineralen je moet toevoegen?
Mijn dochter had in een vakantie een verstoorde elektrolytenbalans en werd doodziek afgevoerd naar een ziekenhuis: ze at veel vis en dronk veel water (dacht goed bezig te zijn) maar kwam duidelijk te kort aan mineralen en zouten! Ze heeft 3 dagen een infuus gekregen.
1-4-2012 startgewicht 94 kg
mijn dagboek

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-05-2012 09:35

Josefina schreef:Mag ik iets vragen?
Waar koop je Keltisch zeezout?
Hoe weet je welke mineralen je moet toevoegen?
Mijn dochter had in een vakantie een verstoorde elektrolytenbalans en werd doodziek afgevoerd naar een ziekenhuis: ze at veel vis en dronk veel water (dacht goed bezig te zijn) maar kwam duidelijk te kort aan mineralen en zouten! Ze heeft 3 dagen een infuus gekregen.
Je onderschrijft mijn bezwaren tegen de rigide oproep tot zoutbeperking van overheid en andere organisaties. Met name in het warme seizoen vallen er ieder jaar weer slachtoffers, soms dodelijke, onder sporters, wandelaars en anderen die met veel water hun mineralenhuishouding naar de gallemiezen helpen. Zeker hartpatiënten lopen enorme risico's door te weinig zout/teveel water. Goed, het gaat natuurlijk om de juiste verhoudingen maar als je per halfliterflesje een theelepeltje sole, die zoutoplossing gebruikt kun je al die ellende voorkomen. Een beetje gewoon keukenzout of minder water drinken scheelt overigens ook wel.

Ik heb zelf een poos geleden een grote zak 'sel gris' bij Succesboeken gekocht, maar er zijn meer adressen. Het is momenteel een beetje een hype waardoor het spul belachelijk duur is, maar goed, zelf halen in Frankrijk is ook niet echt een optie.

O ja, het gaat bij verstoring van de elektrolyten met name om een natriumtekort. Dat is het enige mineraal dat van nature nauwelijks in voedsel voorkomt. Omdat aan brood en veel andere voedingsmiddelen ruimschoots zout wordt toegevoegd lopen we niet snel een natriumtekort op. Bij veel water drinken raken we echter teveel natrium kwijt waardoor de natrium/kaliumbalans wordt verstoord. Dat kan o.a. cardiale problemen veroorzaken. In dat Keltische zeezout zitten van nature veel meer mineralen dan alleen natrium. In de hoeveelheden heb ik me, eerlijk gezegd, niet zo verdiept maar daar valt wel op te googelen, evenals op de benodigde hoeveelheden.

(gecorrigeerd: ik doe een half theelepeltje sole per glas en een heel per halfliterflesje in het water)

Gebruikersavatar
Josefina
Berichten: 4237
Lid geworden op: 20-04-2012 19:22

Bericht door Josefina » 10-05-2012 09:54

Dank je wel voor dit antwoord. Hier kan ik iets mee!
gr Josefina
1-4-2012 startgewicht 94 kg
mijn dagboek

Jetty
Berichten: 396
Lid geworden op: 19-10-2011 12:46

Bericht door Jetty » 10-05-2012 10:19

Zout water lijkt mij ook niet echt lekker. Ik vind water drinken sowieso al niet echt een optie, tenzij het heel warm is dan wil ik nog wel eens een bekertje drinken. Doe mij maar lekker mijn rooibos en kruidenthee maar om daar nu zout aan toe te voegen is ook zo wat. Tijdens mijn wandeltochten heb ik altijd wel een liter mee maar ook dan drink ik meestal thee onderweg.

Dat Keltische zeezout is mij echt te duur en wat moet ik in hemelsnaam met 5 kilo van dat spul???

Verder denk ik dat er zeker wat in je verhaal zit, natrium is belangrijker voor je dan dat "men" jarenlang heeft verkondigd. En probeer dat er bij het gros van de mensen nu maar weer eens uit te krijgen :roll:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-05-2012 10:50

Jetty schreef:Zout water lijkt mij ook niet echt lekker. Ik vind water drinken sowieso al niet echt een optie, tenzij het heel warm is dan wil ik nog wel eens een bekertje drinken. Doe mij maar lekker mijn rooibos en kruidenthee maar om daar nu zout aan toe te voegen is ook zo wat.
Dat Keltische zout smaakt gewoon niet zout maar zelfs een beetje zoetig, hoewel het niet echt ergens mee te vergelijken is. Smaken verschillen maar ik kan me best voorstellen dat sommigen het moeilijk vinden om koolhydraatarme alternatieven te vinden voor vruchtensap e.d. Thee is natuurlijk ook prima en als je veel zweet op een warme dag kun je naast water e.d. ook een stuk worst of iets dergelijks eten voor het broodnodige zout.

Dat bloeddrukverhaal waar mensen bij bosjes aan sterven als ze niet een grammetje zout minderen slaat zo goed als nergens op. Het is vergelijkbaar met het cholesterolsprookje en zal ook wel een of ander commercieel doel dienen. Het is in ieder geval de legitimatie voor veel fabrikanten om zo'n gezondheidslogo op de verpakking te zetten.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-05-2012 11:42

Kees schreef:
alieblabla schreef:Zout water?!? Jak! Klinkt helemaal niet lekker. Met een schijfje citroen is wel lekker fris...
Dat valt mee. Als je heel veel water drinkt is het zelfs aan te raden om natrium maar ook wat andere mineralen aan te vullen omdat je die anders je lichaam uitspoelt en je het risico loopt de elektrolytenbalans te verstoren. En dat Keltische zeezout, of sel gris, smaakt veel minder zout dan gewoon keukenzout.

Andere tip voor een smakelijk drankje is met water verdunde Griekse yoghurt. Ik doe meestal half om half maar ook met meer water smaakt prima.
Daarom gooi ik vaak herbamare over mijn groente, of ik doe wat gewoon zout door de roerbakschotel en eet ik af en toe gewoon wat kaas, zoute ham, zoute gehaktballetjes enz. Ook als ik een quiche maak, maakt niet uit wat erin zit, doe ik er altijd wat zout in. Zelfs crackers doe ik altijd wat zout door. Alles waar een beetje keukenzout doorheen kan doe ik dat eigenlijk bij, ook op het vlees om zo te braden.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 10-05-2012 12:03

Josefina schreef:Mag ik iets vragen?
Waar koop je Keltisch zeezout?
Hoe weet je welke mineralen je moet toevoegen?
Mijn dochter had in een vakantie een verstoorde elektrolytenbalans en werd doodziek afgevoerd naar een ziekenhuis: ze at veel vis en dronk veel water (dacht goed bezig te zijn) maar kwam duidelijk te kort aan mineralen en zouten! Ze heeft 3 dagen een infuus gekregen.
Watervergiftiging..
http://www.keltischzeezout.com/
Ik heb echt een grote behoefte aan zout, niet dat ik zo'n mega drinker ben maar op een of andere manier tier ik daar goed op. Als ik transpireer door veel lichaamlijke arbeid of sport moet ik zelfs extra Kalium tabletten nemen anders krijg ik s'nachts last van spierkrampen :roll: .
Ik mag ook graag kelp,spirulina en astaxanthine slikken :wink:
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-05-2012 12:09

Als veel zweet kan extra zout idd helemaal geen kwaad, maar ook als het buiten warmer wordt waardoor je extra vocht verliest kan het zeker geen kwaad om wat extra te nemen. In dat soort situaties beter iets teveel zout dan te weinig zeg ik altijd maar.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

alieblabla
Berichten: 184
Lid geworden op: 26-03-2012 09:42

Bericht door alieblabla » 10-05-2012 22:46

kaartendraak schreef:
Kees schreef:
alieblabla schreef:Zout water?!? Jak! Klinkt helemaal niet lekker. Met een schijfje citroen is wel lekker fris...
Dat valt mee. Als je heel veel water drinkt is het zelfs aan te raden om natrium maar ook wat andere mineralen aan te vullen omdat je die anders je lichaam uitspoelt en je het risico loopt de elektrolytenbalans te verstoren. En dat Keltische zeezout, of sel gris, smaakt veel minder zout dan gewoon keukenzout.

Andere tip voor een smakelijk drankje is met water verdunde Griekse yoghurt. Ik doe meestal half om half maar ook met meer water smaakt prima.
Daarom gooi ik vaak herbamare over mijn groente, of ik doe wat gewoon zout door de roerbakschotel en eet ik af en toe gewoon wat kaas, zoute ham, zoute gehaktballetjes enz. Ook als ik een quiche maak, maakt niet uit wat erin zit, doe ik er altijd wat zout in. Zelfs crackers doe ik altijd wat zout door. Alles waar een beetje keukenzout doorheen kan doe ik dat eigenlijk bij, ook op het vlees om zo te braden.
Wij gebruiken Lo Salt en Herbamare. In het zeezout in de molen zit het benodigde jodium.
Ik wil graag op een prettige manier op mijn streefgewicht komen en dan blijvend! En vooral NOOIT MEER OP DIEET! Groetjes Alie

Afbeelding
[/url]

Suzalle
Berichten: 429
Lid geworden op: 24-03-2012 20:49

Bericht door Suzalle » 11-05-2012 09:13

Er bestaat ook roze himalaya zout? Mijn zus gebruikt dit, weet verder niet wat het voor spul is. Ik heb hier zeezout in de molen zitten maar gebruik bij het koken alleen zout op het vlees, nooit op de aardappels of de groente. Op de groente heb ik ook liever alleen versgemalen nootmuskaat afhankelijk van de soort groente.

Eigenlijk eet ik verder alleen zout op mijn versgekookte eitje want dan vind ik het echt heerlijk, en in voedingsmiddelen waar door anderen zout is toegevoegd. Van te zout eten (zoals bij de chinees vaak het geval is) krijg ik vaak hartkloppingen.

Mijn moeder had laatst 1 of ander potje van yozo met gezond zoutspul ofzo? Ik deed het op mijn eitje, was zoooo smerig. Vies chemisch smaakje zat eraan...brrr kippevel, doe mij maar gewoon zout hoor. Ik gebruik het tenslotte verder niet veel.
Leven en laten leven...


mijn dagboek

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 11-05-2012 09:31

Suzalle schreef:Er bestaat ook roze himalaya zout?
Dat himayalazout is vergelijkbaar met sel gris qua mineralensamenstelling. Gewoon zeezout bevat nauwelijks tot geen extra mineralen. Het is bijna zuiver natriumchloride. Ik denk dat je moeder dieetzout had. Dieetzout bevat bijna geen natriumchloride. Dit is vrijwel geheel vervangen door kalium- en/of ammoniumchloride. Ik vind het ook niet lekker.

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 11-05-2012 12:21

Ik ben al aan mijn tweede 5 Kg bezig zolang ik Gok :D .
Je kunt er sole van maken, daar kun je ook je planten mee bemesten.
Leuk verpakken en kado doen. Je kunt er je tanden mee poetsen en een eetlepel in je badwater doen. Ook doe ik regelmatig wat sole in het drinkwater van mijn paarden. Dit Keltisch zeezout kan niet in de molen want daar is het te vochtig voor. Ik vijzel wat van dit zout voor b.v. op mijn eitje :wink: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

muzieknootje
Berichten: 4845
Lid geworden op: 07-02-2011 20:01

Bericht door muzieknootje » 11-05-2012 21:46

Ik drink alleen nog Kangenwater ,iemand daar ook ervaring mee ?
Het schijnt vol mineralen te zitten,proeft heel zacht en in het begin smaakte het vissig ,maar gewoon water vind ik nu niet echt lekker meer .Het kangenwater werkt op de zuurgraad van je lichaam .Het is te koop in druppelvorm ,om in het kraanwater te doen ,maar er zijn ook speciale apperaten voor die aan de waterleiding moeten worden aangesloten .Dat vind ik het lekkerst ,vers uit het apperaat .

Ik gebruik Keltischzout met koken en door dressings enz .Ik eet niet zonder zout (ook niet zonder peper )

Gebruikersavatar
bernnet
Berichten: 2
Lid geworden op: 03-03-2015 19:44

Bericht door bernnet » 04-03-2015 23:44

Is Slimpie limonadesiroop ook mogelijk? allerlei sites zeggen dat het prima kan in een koolhydratenarm programma. Zie: http://www.slimpie.com/bewuste-keuze.html

Gebruikersavatar
Hoogm
Berichten: 1
Lid geworden op: 04-11-2015 07:59

Bericht door Hoogm » 05-11-2015 14:41

en cola zero?
Mag dat wel?

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 05-11-2015 15:19

Hoogm schreef:en cola zero?
Mag dat wel?
Heb je de rode lijst niet gelezen? Wat dacht je dat in cola zero voor gif zit?
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
KarinJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-09-2015 18:27

Bericht door KarinJ » 25-11-2015 13:13

Misschien ook iets om te proberen: Spa rood met daarin munt blaadjes.

Plaats reactie