Kunstmatige zoetstoffen in tandpasta, ook in peutertandpasta

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Kunstmatige zoetstoffen in tandpasta, ook in peutertandpasta

Bericht door Yvonne Lemmers » 21-03-2012 22:12

Sinds kort bevat de tandpasta Sensodyne de kunstmatige zoetstof SUCRALOSE, het broertje van aspartaam.
Heel vervelend, want sensodyne gebruikte ik al enkele jaren.
Ik merkte het gelijk dat er iets veranderd was in de samenstelling. Vreemd zoet en na het spoelen bleef die zoete smaak in mijn mond hangen. Toen ik de ingrediënten zag en vergeleek met de oude tube begreep ik dat sucralose de boosdoener was.
Vreemd toch dat er in tandpasta's ook al kunstmatige zoetstoffen toegevoegd worden.
Zelfs in de peuter tandpasta zit sucralose, zie http://www.degroeneluifel.nl/product.ph ... ticle=4548

Ik ben overgestapt op ZENDIUM, die bevat alleen de suikeralcohol SORBITOL als zoetstof.
In zendium sensitive zit xylitol, die gebruik ik maar liever niet.

Graag jullie mening.
Waar poets jij je tanden mee en welke zoetstof zit daar in.
Of poets je je tanden met zout, dus 100% gifvrij volgens Julia Kang. http://puurengroen.blogspot.com/2011/11 ... fvrij.html

Gebruikersavatar
zara
Berichten: 33
Lid geworden op: 20-11-2010 15:52

Bericht door zara » 21-03-2012 22:25

ultradent zonder flueride, sorbitol

miesje1959
Berichten: 7467
Lid geworden op: 24-03-2010 18:55

Bericht door miesje1959 » 21-03-2012 23:23

Ik gebruik al 25 jaar zendium.....classic!!
Dit op aanraden van mijn baas...(toendertijd was ik tandartsassistente)

Ik had vaak last van aften en die heb ik nu dus echt niet meer :wink:
Groetjes Astrid

mijn eetdagboek

Afbeelding

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 22-03-2012 12:41

Ik gebruik al jaaaaaaaaren Macleans Fresh mint, gewoon omdat ik die het lekkerst sterk vind smaken. zit sorbitol in, maar gek genoeg ook aroma's, wat moet ik me daar bij voorstellen, smaakversterker? :lol:

In mijn haargel zit ook sorbitol trouwens, niet om het zoet te maken, maar omdat dat de boel zo lekker laat kleven :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 23-03-2012 11:00

Ik heb geen tube Sensodyne maar een soort 'bus'.
Daar zit sorbitol in en geen sucralose.

Ik gebruik ook Parodontax.
Die is fluoridevrij, smaakt heel zout en daar zit helemaal geen rommel in.
Ik bedoel aan zoetstoffen dan....
De frisse smaak die er ook aan zit komt van munt.

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 23-03-2012 12:40

Ik "poets"mijn tanden met Keltisch zeezout en een wijsvinger en ik gebruik sinds een aantal weken de Bio Dent tandpasta van Terra Natura.
Met Stevia, zonder kunstmatische zoetstoffen en zonder synthetische conserveermiddelen.
Ik merk steeds meer aversie tegen allerlei toevoegingen in producten. Met de huidverzorging ben ik overgestapt op spullen van de Harmonie op advies van Astrid. Nu wil ik nog mijn make up producten gaan aanpassen ...
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Zaagje
Berichten: 310
Lid geworden op: 09-01-2012 21:21

Bericht door Zaagje » 23-03-2012 14:27

Paradontax zit sodium sacharine in, gebruik ik ook.
Heb opgezocht wat dat is:

Sodium saccharin
Een kunstmatige zoetstof die kanker veroorzaakt bij laboratoriumratten. Wordt toegepast in suikervrije voedingsmiddelen, maar ook in tandpasta en lippenstift.

Lekker dan :cry:
Groetjes Ageeth

Opnieuw begonnen 13 mei 2015

Mijn dagboek
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 24-03-2012 09:30

Zaagje schreef:Sodium saccharin
Een kunstmatige zoetstof die kanker veroorzaakt bij laboratoriumratten.
Bij extreem hoge doseringen. Bij normale doseringen is hoogstens sprake van zeldzame allergische reacties.
Sacharine (of saccharine)

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 24-03-2012 10:17

Misschien zijn het dan geen hoge doseringen, maar toch pas ik er dan voor hoor :? :wink:
Thea Bremer

Gebruikersavatar
ijgenweis
Berichten: 50
Lid geworden op: 08-08-2011 15:44

Bericht door ijgenweis » 24-03-2012 12:45

Tja als je zo denkt kun je maar beter niks meer eten. Maar zelfs dát is dodelijk :wink:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 24-03-2012 13:28

Thea Bremer schreef:Misschien zijn het dan geen hoge doseringen, maar toch pas ik er dan voor hoor :? :wink:
O, maar dat doe ik ook, hoor. Ik verdiep me er echter al een paar jaar in en daardoor ben ik wel gaan relativeren. Niet alleen de gevestigde orde maar ook het alternatieve, kritische circuit slaat de plank nogal eens mis. Daarom vind ik dat je te allen tijde moet proberen om de bron te achterhalen. Waar is een stelling, uitspraak of antwoord op gebaseerd? Vaak praten websites elkaar eindeloos na zonder de oorspronkelijke bronnen te raadplegen. Omdat die informatie zo eindeloos vaak herhaald wordt, gaat Jan Publiek erin geloven. Maar daarom klopt die informatie nog niet.

Door kritisch genoeg te zijn weten we dat Atkins en andere koolhydraatbeperkte varianten zo gek nog niet zijn om af te vallen en op gewicht te blijven. Tegen de gevestigde stroom in maar wetenschappelijk ruim voldoende onderbouwd. Inmiddels is bekend dat griepvaccinaties zinloos zijn en dat verzadigd vet beter is voor hart- en bloedvaten dan meervoudig onverzadigd. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor dat cholesterolverlaging de gezondheid ten goede komt. Dat is allemaal commerciële push van de farmaceutische en margarineindustrie en nog ten koste van onze gezondheid ook. Maar ook vanuit de hoek van de niet-gevestigde orde wordt notoire onzin uitgekraaid. Bijvoorbeeld vader en zoon Campbell, fanatieke vegetariërs, gaan op de loop met de resultaten van de China Study, waarbij ze dezelfde titel aan hun boek geven. Het komt er ongeveer op neer dat je doodgaat van vlees. Verreweg de meeste websites geven deels juiste, deels onjuiste informatie. Er zijn maar weinig voor leken redelijk leesbare bronnen die ik betrouwbaar acht. Chivo.nl is er daar een van maar ook die van Melchior Meijer en zijn geestverwant Ravnskov. Hoewel Medisch Dossier voor mijn gevoel soms op het randje zit worden de artikels wel onderbouwd met wetenschappelijke publicaties die je gewoon kunt opzoeken. De Cochrane Collaboration, weliswaar met een engelstalige website, acht ik uiterst betrouwbaar, want onafhankelijk. Aspartaam.nl en smaakversterkers.eu vind ik ronduit onbetrouwbaar, evenals het veelgeciteerde 'Wat zit er in uw eten?', een boekje over additieven van Corinne Couget.

Wat me bij al dat geneuzel hindert is dat wetenschappelijk onderzoek op zich steeds vaker in twijfel wordt getrokken dan wel niet serieus genomen wordt. Daardoor krijgt het geluid van de schreeuwers de overhand. Natuurlijk, opdrachtgevers bepalen welk onderzoek er wordt gedaan en wat ervan wordt gepubliceerd. Daar kunnen we niet kritisch genoeg over zijn maar dat betekent nog niet dat er met de onderzoeksresultaten op zich iets mis is. Sterker, het zijn exact die onderzoeken waarmee de industrie 'aantoont' dat we Becel pro-activ en statines moeten gebruiken die meestal het tegendeel van die aanbevelingen bewijzen. Neem nu weer de zoutreductie, waar talloze organisaties als het Voedingscentrum en de Consumentenbond mee bezig zijn. Natuurlijk hoeft ons voedsel niet bremzout gemaakt te worden maar het is ronduit overdreven om te stellen dat de volksgezondheid erop vooruitgaat als we ons beperken tot zes gram per dag. Zoutreductie heeft maar op heel weinig mensen een gunstig effect en lang niet zoveel als gesuggereerd wordt. Ik erger me gruwelijk aan dergelijke afleidingsmanoeuvres, want dat zijn het. De fabrikanten kunnen weer een klavertje of iets dergelijks met 'koop mij' erop in de winkel zetten als er een paar korrels minder zout in zitten.

Maar inderdaad, laten we kritisch blijven en om te beginnen naar puur voedsel streven.

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 24-03-2012 15:01

En dat is precies wat ik doe en wil. Zo puur mogelijk eten :wink:
Thea Bremer

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 24-03-2012 15:26

Kees schreef:
Zaagje schreef:Sodium saccharin
Een kunstmatige zoetstof die kanker veroorzaakt bij laboratoriumratten.
Bij extreem hoge doseringen. Bij normale doseringen is hoogstens sprake van zeldzame allergische reacties.
Sacharine (of saccharine)
Nou lekker zeg! :shock:

Aan de andere kant denk ik dan: ik eet de tandpasta niet op.
Ik poets er alleen maar mee en dan nog maar 2 minuten.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 24-03-2012 15:59

Sifra schreef:Aan de andere kant denk ik dan: ik eet de tandpasta niet op.
Ik poets er alleen maar mee en dan nog maar 2 minuten.
Onder 'extreem hoog' moet je hoeveelheden verstaan die je met je eten echt niet wegkrijgt, zo smerig bitter, laat staan dat het spoortje sacharine of andere zoetstof in tandpasta schadelijk is. Maar toch, alles schijnt tegenwoordig maar zoet te moeten smaken en daar ben ik het dus hartgrondig mee oneens. Suiker, sorbitol en zoetstof hoeven niet en horen niet in tandpasta en mondspoelmiddelen thuis.

curlzzz
Berichten: 668
Lid geworden op: 09-04-2012 03:05

Bericht door curlzzz » 26-04-2012 02:16

Ik gebruik
paradontax.. of Stevia Tandpasta Biodent Vital, met stevia dus...
Nelleke


Afbeelding

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 18-06-2012 08:29

Ik gebruik de Fluoride versie van Parodontax.

Met de sodium saccharine. Deze staat in de ingrediëntenlijst na Sodium Fluoride (1400ppm). Hmm, het overwegen van een brief richting Parodontax waard.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Gewoon niet lekker.

Bericht door Yvonne Lemmers » 18-06-2012 09:58

Tandpasta met saccharine of sorbitol vind ik persoonlijk nog wel gaan, niet echt zoet en die zoetstoffen maskeren de smaak van de andere ingrediënten.
Maar tandpasta met sucralose smaakt gewoon 'vreemd' zoet en die zoete smaak blijft daarna nog een hele tijd in je mond aanwezig.
Gewoon niet lekker en wie weet reageert een koolhydraatverslaafde met de aanmaak van insuline, met een hongerdipje tot gevolg.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 18-06-2012 12:27

Er is ook tandpasta zonder troep:

https://www.stevija.nl/Stevia-Producten ... Tandpasta/

Zelf zou ik hierbij nog wat zuiveringszout op m'n tandenborstel doen om de tanden witter te maken.

(Zuiveringszout -sodium bicarbonaat- is het eerste wat er in Paradontax whitening zit, wat ik nu gebruik).

tine
Berichten: 309
Lid geworden op: 22-03-2010 16:17

Bericht door tine » 18-01-2013 12:21

@yeppe
Ik gebruik de make-up van Herbs of grace(internet) dit is echt goed spul! Alles is in poeder vorm, als ik het als lippenstift gebruik doe ik eerst uierzalf (vet) of kokosolie eronder. Ze hebben geen mascara en oogpotlood maar die gebruik ik van lavera
nieuwe poging!

tine
Berichten: 309
Lid geworden op: 22-03-2010 16:17

Bericht door tine » 18-01-2013 12:22

Of mineralogie :)
nieuwe poging!

Janina
Berichten: 196
Lid geworden op: 06-08-2010 13:03

Bericht door Janina » 26-01-2013 20:45

Ik gebruik niks met zoetstoffen en zeker niet meer met fluoride :shock:
Heb veel gelezen over fluoride waar ik niet vrolijk van werd.

Ik gebruik sinds een tijdje tandpasta van Urtekram.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

tine
Berichten: 309
Lid geworden op: 22-03-2010 16:17

Bericht door tine » 21-02-2013 13:11

En lavera. Die gebruikt mijn zoontje ook. Wij doen niet aan fluoride
nieuwe poging!

Gast

planten tandpasta

Bericht door Gast » 06-03-2013 18:21

Ik gebruik de planten tandpasta van Weleda. Geen zoetstoffen o.i.d. en geen problemen met mijn gevoelige tanden.

In veel soorten tandpasta (zeker de wit makers) zitten miniscuul kleine plastic bolletjes. Die spugen wij uit en dan komen ze in het water terecht. Of we spugen ze niet uit en dan komen ze in ons lichaam terecht. Er was bij radar o.i.d. een uitzending over. Ik heb gezien hoe wij onze aarde aan het verkl... zijn met plastic. Alle vogels en vissen die dood gaan omdat wij van die bende in het water dumpen. NO MORE dus voor mij.

Gast

kokos

Bericht door Gast » 06-03-2013 18:22

en ik heb ook nog ergens gelezen dat kokos ook een perfecte tandpasta is. Maar ben even kwijt waar ik dat gelezen heb.

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Re: kokos

Bericht door carjans » 06-03-2013 19:21

Jose schreef:en ik heb ook nog ergens gelezen dat kokos ook een perfecte tandpasta is. Maar ben even kwijt waar ik dat gelezen heb.
Bij koffiepraat Oil pulling, mondspoeling met kokosolie :wink:
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Plaats reactie