Koolhydraten en depressie

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Rina
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-01-2012 18:01

Koolhydraten en depressie

Bericht door Rina » 17-01-2012 00:06

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum maar wel een ervaren lijner. Heb vorig jaar een kooldydraatarm dieet gedaan en viel daar langzaam maar zeker van af. Voelde me er goed bij. Echter......na ongeveer 6 maanden begonnen (ondanks mijn gewone gebruik van antidepressiva) mijn depressies enorm op te spelen. Na veel zoeken en een doktersbezoek bleek er een verband te bestaan tussen koolhydraten(gebrek?) en depressies. Ben gestopt met het dieet en na een tijdje ging het beter. Maar..........inmiddels weer dubbel en dwars aangekomen. Ben nu dus begonnen met GOK, echter nog steeds een beetje angstig gezien de vorige ervaring. Iemand hier vaker van gehoord? En iemand tips?
Rina

pandora40
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-11-2011 16:18

Bericht door pandora40 » 17-01-2012 15:01

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je inderdaad door geen koolhydraten eten een depressie kan krijgen of verergeren?

Gebruikersavatar
llanda
Berichten: 80
Lid geworden op: 21-04-2011 08:33

Bericht door llanda » 17-01-2012 16:01

Wat wel bekend is,onderzocht is, is dat bij een winterdepressie het verminderen van inname van koolhydraten zorgt voor een minder erge winterdepressie.
Persoonlijk doel:Eens per week een nieuw recept uitproberen en drie keer per week een uur wandelen.

pandora40
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-11-2011 16:18

Bericht door pandora40 » 17-01-2012 16:48

Dat laatste klopt! Mijn man heeft altijd last van een winterdepressie maar nu is het de eerste winter die hij, tot nu toe, prima door komt!!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 17-01-2012 18:32

Gok is niet koolhydraat arm maar koolhydraatbeperkt en dat kan veel koolhydraten verschil uitmaken :wink:
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 17-01-2012 20:11

Wat ik me bedenk is , welke zoetstoffen gebruikte je toen ?
Sommige zoetstoffen kunnen rare dingen doen :lol: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Cabogirl
Berichten: 3304
Lid geworden op: 25-11-2010 19:49

Bericht door Cabogirl » 17-01-2012 21:17

Mijn vriendin wordt ook depri van gokken. Ze heeft het een paar keer geprobeerd en is ook veel afgevallen, maar elke keer schiet ze in een dip. Dus nu is ze toch gestopt, helaas...
Afbeelding
05-'02 maagband 116 kg
11-'10 start GOK 82,3
01-'16 gastric bypass 97,7
Mijn Dagboek

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 17-01-2012 21:48

Nou bij mij is het juist andersom, ik was vaak depri tijdens het vele nuttigen van KH's. Al in de eerste maand dat ik aan de GOK zat, klinkt dat leuk......werd ik vrolijker. Zelfs mijn humeurige buien in mijn maandelijkse periode week heb ik niet meer. Vroeger kon ik in die week om het minste of geringste uit mijn vel springen, nu niet meer.

Ik geloof het dus niet echt dat je depri wordt van KH gemis, het zal ws meer te maken hebben met de verslaving die de hersens missen en dat die de terugval bezorgen waardoor men misschien denkt dat ze depressief worden? Of misschien eten ze tijdesn GOK te weing KH's, bijv de uurtjes alleen groen houden? KH's heb je wel nodig, alleen niet in grote hoeveelheden.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 18-01-2012 09:15

Cabogirl schreef:Mijn vriendin wordt ook depri van gokken. Ze heeft het een paar keer geprobeerd en is ook veel afgevallen, maar elke keer schiet ze in een dip. Dus nu is ze toch gestopt, helaas...
Nou ben ik toch heel nieuwsgierig naar haar manier van eten Cabogirl [ om van te leren]. Heeft ze hier op dit forum een dagboekje ?
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Rina
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-01-2012 18:01

Bericht door Rina » 18-01-2012 22:05

Pandora: er is inderdaad wel een aangetoond verband tussen depressie en koolhydraten. Ikzelf denk dat het er om gaat om de goede balans te vinden. Je zou dus moeten uitvinden (als je lijdt aan- of aanleg hebt voor depressies) wanneer je te weinig koolhydraten binnenkrijgt en dan net boven die grens blijven. De vorige keer nam ik inderdaad heel erg weinig koolhydraten ongeveer 6 maanden achter elkaar, en toen ging het mis. Daarom hoop ik echt dat GOK iets is, omdat er een koolhydratenuurtje in zit.
Yeppe: ik eet ongeveer als volgt: als ontbijt havermout (omdat daar langzame koolhydraten in zitten) met kaneel en wat stevia, als lunch 2 atkinscrackers met roomboter en kaas of vlees en als diner groenten en vlees of ei of kaas. Eventueel tussendoor een stukje kaas of worst of nog een cracker. Ik moet zeggen dat ik het nu moeilijker vind dan de vorige keer, toen ben ik een paar dagen echt ziek geweest van het afkicken van de koolhydraten, daarna ging het goed en had ik ook geen honger. Deze keer voel ik me al een paar weken niet ziek maar ook niet lekker en heb ik veel honger. Afwachten maar......
Bedankt voor jullie reacties!!! (Doet een mens goed)

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 19-01-2012 08:37

Ik zou je toch eens willen wijzen op het boek De sluipende moordenaar van Andrè de Vries. Ik kreeg dit zelf als tip van Yvonne Lemmers en heeft me echt weer stof tot nadenken gegeven. Gok heeft me veel gezondheids voordelen gegeven en zodoende zijn bij mij de voedings schellen van mijn ogen gevallen en moest het in mijn ogen nog beter kunnen :lol: . Ik ben al een eind op de goede weg [ al zeg ik het zelf]. Dit boek heeft me weer een heel stuk wijzer gemaakt.
Ook depressie's komen in dit boek flink aan bod m.b.t voeding en laat ook zien dat het iets genuanseerder ligt maar wel wat je er evnt zelf aan zou kunnen doen of wat een aandachtspunt zou kunnen zijn .
Ik zeg altijd , beetje Yvonne Lemmers, beetje Ralf Moorman, beetje Paleo :wink:
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 19-01-2012 20:35

yeppe schreef: Ik zeg altijd , beetje Yvonne Lemmers, beetje Ralf Moorman, beetje Paleo :wink:
:lol:
en daarbij ook nog Amanda Cross en Amber Albarda! :wink:

Rina
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-01-2012 18:01

Bericht door Rina » 20-01-2012 21:21

Bedankt voor de boekentips!! :D

Ria
Berichten: 181
Lid geworden op: 26-04-2010 20:26

Bericht door Ria » 20-01-2012 21:40

Hoi Rina

wat ook depressies kan veroorzaken is kaneel wat in veel dingen zit maar ook veel in cosmetica zit en waar je dan on gemerkt heel veel van binnen kunt krijgen

Ria
groetjes RiaAfbeelding

2010 met Gokken begonnen Mijn dagboek

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 24-01-2012 18:48

Een verslaving aan zoet blijkt dus te kunnen ontstaan op basis van een hoe dan ook ontstaan tekort voor de pancreas aan zink en andere spoorelementen, waardoor insulineresistentie, of tenslotte zelfs een echt insulinetekort, is ontstaan en in de hersenen het serotoninegehalte structureel is verlaagd.

Ik heb Johan Sprietsma er maar weer even bijgepakt. Ook deze auteur is, zoals André de Vries, ervaringsdeskundige en wetenschapper. In de periode dat hij zijn boek 'Overgewicht' schreef, stond zink erg in de belangstelling als noodzakelijk spoorelement. Hij heeft daar zelfs een heel boek over geschreven. Toch laat hij andere spoorelementen en vitamines niet buiten beschouwing. Chroom is ook een bekend spoorelement dat vaak aangeraden wordt als je wilt afvallen. Jaha, als je er een tekort aan hebt zou suppletie kunnen helpen.

Wat ik lees in Sprietma's boek is dat je inderdaad depressief kunt worden van gebrek aan koolhydraten. Echter, alleen of vooral (dat laat ik even in het midden) als je daarvóór een insulineresistentie had opgebouwd. Het lichaam probeert er namelijk voor te zorgen dat de hersenen voldoende serotonine aanmaken onder invloed van tryptofaan. Ga je meer eiwitten en minder koolhydraten eten dan gaat er minder tryptofaan naar de hersenen waardoor er minder serotonine wordt aangemaakt. En van serotonine mag verondersteld worden bekend te zijn dat het een stofje is waar je stemming van op peil blijft. Door suiker te gebruiken zorg je ook voor een toevloed van tryptofaan naar de hersenen, dat een rustgevend en stemmingsverbeterend effect heeft, maar dreig je wel de insulineresistentie te vergroten waardoor er voor dit fysiologische trucje steeds meer suiker nodig is.

Ik maak grote stappen door een heel ingewikkeld verhaal over te slaan, maar je kunt de aanmaak van tryptofaan, en dus serotonine, beter op peil houden door een multivitamine- en mineralenpreparaat te gebruiken. Precies zoals Yvonne adviseert. Als je daarnaast voorzichtig wat koolhydraten, bij voorkeur minimaal geraffineerde, in je uurtje gebruikt zou je de serotoninedaling in je hersenen enigszins op kunnen vangen.

Maar, realiseer je dat depressie ten gevolge van de vermindering van de hoeveelheid koolhydraten in je voeding heel goed mogelijk toegeschreven kan worden aan diezelfde (geraffineerde!) koolhydraten, die insulineresistentie en daardoor overgewicht, prediabetes, depressie en nog wat ander onheil tot gevolg hebben. Je kunt dat onheil beter voorkomen of een halt toeroepen door geraffineerde koolhydraten uit je voeding te weren. En als het een keer zoet moet, doe dat dan met ongeraffineerde suikers, zoals honing en ruwe rietsuiker, want daar zitten die hoogstnoodzakelijke spoorelementen nog in om ze te verwerken. En stevia is natuurlijk ook een prima alternatief.

Het moge duidelijk zijn dat ik de stelling dat je depressief wordt door gebrek aan koolhydraten nogal kort door de bocht vind. Maar er is dus wel een verklaring voor. :-)

Mery
Berichten: 89
Lid geworden op: 27-11-2011 23:41

Bericht door Mery » 24-01-2012 19:44

Duidelijk verhaal Kees! Heel verhelderend (voor mij dan toch tenminste :-) )
Dankjewel :D
vincit qui in labore persistit

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 24-01-2012 21:13

Dank je Kees :wink: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Rina
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-01-2012 18:01

Bericht door Rina » 24-01-2012 23:34

Ontzettend bedankt voor je reactie Kees! Het is een heel duidelijk en logisch verhaal. Dat van die insulineresistentie klopt, denk ik, wel. Ik had, voor ik vorig jaar begon met koolhydraatarm eten en ook nu voor ik begon met Gok, een enorme hang naar zoet. En dat werd erger en erger, je kunt zeker van verslaving spreken. Ik moest en zou iets zoets eten en had dan daarna weer spijt. Ik zorg er nu inderdaad voor dat ik tijdens het uurtje wat (goede) koolhydraten binnenkrijg. Ook ga ik maar eens zoeken naar een goede multivitamine. Best lastig want er waren laatst toch de nodige berichten over de schadelijke gevolgen van het extra slikken van vitamines. Door mijn eerdere ervaringen en door jouw verhaal kom ik in ieder geval deze keer beter beslagen ten ijs, en dat is positief!!

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 25-01-2012 03:32

Rina schreef:je kunt zeker van verslaving spreken.
In die sfeer moet je het inderdaad zoeken. Ik heb regelmatig discussies met mensen die ervan overtuigd zijn dat de mens niet buiten koolhydraten kan. De tekort-door-de-bocht-redenering is dat (met name) de hersenen glucose nodig hebben. Voor mij is inmiddels wel duidelijk dat het lichaam prima in staat is glucose te genereren uit eiwitten en vetten, de zogenaamde gluconeogenese. Maar ook koolhydraatarme goeroes, zoals Atkins bewijzen dat wel.

Echter, helemaal zonder koolhydraten is in de praktijk helemaal niet goed werkbaar en daarom is GOK zo handig. Binnen zekere grenzen, die je verder individueel moet verfijnen, kun je met je uurtje meedoen aan een etentje, een verjaardag vieren met wat lekkers en in ieder geval één moment op de dag gewoon sociaal met je gezin meedoen, d.m.v. een normale maaltijd. Enigszins naar keuze natuurlijk, maar dat maakt dat je helemaal niet zo het gevoel hebt dat je aan het diëten bent. Omdat je niet hoeft te gaan zitten zuurpruimen boven een lullig crackertje of met lange konijnentanden een bord droge sla weg moet wegwerken, om over die vieze, droge eierkoeken van mw. S. Bakker nog maar te zwijgen, blijft je serotoninespiegel, oftewel je stemming al veel beter op peil. Maar goed, dat is inmiddels een bekend verhaal, dat ik overigens wel graag blijf vertellen.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 25-01-2012 07:31

Rina schreef:Best lastig want er waren laatst toch de nodige berichten over de schadelijke gevolgen van het extra slikken van vitamines.
Ik zag later nog iets waar ik op wil reageren. Ik vind dat je best kritisch mag zijn op het gebruik van supplementen. Natuurlijk moet je in de eerst plaats zorgen voor een evenwichtige voeding maar je kunt je afvragen wie daarin iedere dag weer glansrijk in slaagt. Bovendien kunnen leeftijd, huidskleur en legio andere factoren een rol spelen waardoor je tekorten oploopt. Neem alleen al het gegeven dat de huid alleen maar vitamine D aanmaakt als je voldoende huid aan zonlicht blootstelt. Dat kun je 's winters sowieso wel vergeten. En zo zijn er wel meer voorbeelden, zoals de normen voor vitamine C, E en K die eveneens worden of al zijn verhoogd.

Daarom neem ik de Consumentenbond die ongenuanceerde bangmakerij kwalijk. Erik-Alexander Richter, schrijver van een van de blogs die ik zeer serieus neem, heeft daar een kritisch stuk over geschreven: vitaminepil belooft veel doet weinig volgens de consumentenbond/.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 25-01-2012 08:37

Die kwade berichten waren volgens mij van wat ik gelezen had alleen maar gebaseerd op 'overdoses' van vitamines waar je juist niet teveel van moet innemen. Een multivitamine moet je bijv ook niet overdoseren, gewoon aan de aanbevolen hoeveelheid houden. Bepaalde andere vitamines zoals C kan je wel meer van nemen.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 25-01-2012 09:01

Die aanbevolen hoeveelheid is voor mij toch echt te weinig hoor Kaartendraak :lol: . Gebaseerd waarop en onderzocht door wie 8) ?
Ik denk dat je net als binnen Gok moet kijken waar je zelf wel bij vaart !
Ik mag juist graag overdoseren hetgeen wat er op de potjes staat 8) .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 25-01-2012 09:17

Ik heb geen wetenschappelijke onderzoeken om te laten lezen hier, maar wat ik een keer via de Kassa nieuwsbrief las was een proef met vit. E oid, waarbij de mensen overdosis van kregen en die kregen toch ergens problemen mee, het is alweer enkele maanden geleden, maar ik begrijp daar echt wel uit dat er heus wel vitamines zijn waar je mee moet uitkijken om niet teveel van binnen te krijgen.

In een multivitamine zit van alles, oa vitamines waar je juist niet teveel van hoort binnen te krijgen en het lijkt mij niet echt verstandig om een multi veel te veel van te nemen. En met teveel bedoel ik ook echt TEveel.

Vit. A schijn je bijv niet teveel van mogen te hebben. Ik vroeg het nl eens een keer ook hier op het forum of je een multi meer van mag nemen dan op de potjes staat en toen werd mij verteld van niet, vanwege oa vit. A die je dan teveel zou krijgen.

En zo zijn er echt wel meer vitamines waar je niet te veel van kan hebben. Vit. C wordt bij een teveel weer uitgeplast, tenminste, dat is mij ooit verteld, maar andere vitamines worden niet door je lichaam verwijderd als je er teveel van krijgt. Die kan dus geen kwaad.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 25-01-2012 09:21

kaartendraak schreef:Die kwade berichten waren volgens mij van wat ik gelezen had alleen maar gebaseerd op 'overdoses' van vitamines waar je juist niet teveel van moet innemen. Een multivitamine moet je bijv ook niet overdoseren, gewoon aan de aanbevolen hoeveelheid houden. Bepaalde andere vitamines zoals C kan je wel meer van nemen.
Inderdaad, wat is teveel? Dat is nu juist de kritiek. Zeker de orthomoleculaire leer gaat van veel hogere minimale doses uit dan de overheidsrichtlijnen, die keer op keer inderdaad veel te laag blijken te zijn. Dat heeft neits met een overdosis te maken maar met andere wetenschappelijke inzichten en invalshoeken. Natuurlijk, bij sommige vitamines loop je risico bij te grote hoeveelheden maar dat zijn er echt maar een paar. Bij veel vitamines is niet eens bekend bij welke hoeveelheden ze schadelijk worden, ervan uitgaande dat niemand er kilo's van naar binnen kiepert.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 25-01-2012 09:27

Kees schreef:
kaartendraak schreef:Die kwade berichten waren volgens mij van wat ik gelezen had alleen maar gebaseerd op 'overdoses' van vitamines waar je juist niet teveel van moet innemen. Een multivitamine moet je bijv ook niet overdoseren, gewoon aan de aanbevolen hoeveelheid houden. Bepaalde andere vitamines zoals C kan je wel meer van nemen.
Inderdaad, wat is teveel? Dat is nu juist de kritiek. Zeker de orthomoleculaire leer gaat van veel hogere minimale doses uit dan de overheidsrichtlijnen, die keer op keer inderdaad veel te laag blijken te zijn. Dat heeft neits met een overdosis te maken maar met andere wetenschappelijke inzichten en invalshoeken. Natuurlijk, bij sommige vitamines loop je risico bij te grote hoeveelheden maar dat zijn er echt maar een paar. Bij veel vitamines is niet eens bekend bij welke hoeveelheden ze schadelijk worden, ervan uitgaande dat niemand er kilo's van naar binnen kiepert.
Daarom ben ik dus voorzichtig met zeggen dat je van een multivitamine best meer kan nemen dan op het potje staat. Beter van 'losse' vitamines als C en D enzo wat meer nemen en een multi gewoon houden aan de voorgeschreven dosis, dan zit je volgens mij altijd goed zonder dat je op de lange termijn problemen krijgt.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 25-01-2012 09:34

Inderdaad, van vitamine A is het bekend dat, met name bij zwangere vrouwen, het niet verstandig is om de maximale dosis van 1200 mcg (die is hoger dan de ADH) te overschrijden. In mijn hooggedoseerde multi zit keurig netjes iets minder dan die ADH. Bij heel veel C verandert er iets met de koper- en ijzerresorptie. Het gaat ook om keuzes. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat vitamine C een krachtig hulpmiddel is om ontstekingen tegen te gaan die o.a. cardiovasculaire problemen veroorzaken. Wat is beter en wat is slechter? We weten hier allemaal dat we jarenlang voor de gek gehouden zijn over verzadigd vet en cholesterol tot meerdere glorie van de voedings- en farmaceutische industrie en dat dit nog steeds gebeurt. Veel mensen eten zich nog steeds dood aan een overdosis zonnebloemolieproducten, tot overmaat van ramp vaak nog verhit ook. Diezelfde industrie heeft er weinig belang bij dat we vitamines gebruiken. Door het ontbreken van patenten wordt daar immers niet veel op verdiend, in tegenstelling tot medicijnen en functional foods.

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 25-01-2012 12:24

Neus hier ook maar eens wat rond Kaartendraak :wink: .
http://www.pilliewillie.nl/
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Plaats reactie