vetbelasting als middel tegen overgewicht

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meesje
Berichten: 393
Lid geworden op: 07-02-2010 21:40

vetbelasting als middel tegen overgewicht

Bericht door Meesje » 03-10-2011 09:24

Vandaag staat er een artikel in Trouw dat Denemarken als eerste land ter wereld de zogenaamde vetbelasting heeft ingevoerd. Het doel is om Denen gezonder te laten eten en overgewicht tegen te gaan.
De vetheffing betreft voedingsmiddelen met verzadigde vetten, zoals vlees, kaas en zuivelproducten. Kant-en-klare producten met veel vet worden dus ook duurder. Het vreemde is dat olijfolie en andere plantaardige oliën ook duurder worden, net als mager vlees en kip.

Inmiddels zijn er al zoveel onderzoeken geweest en is er al zoveel bekend over vetten in voeding, dat heel veel mensen weten hoe onzinnig deze maatregel is als het gaat om het tegengaan van overgewicht. De kennis over voeding is kennelijk nog niet doorgedrongen tot de hogere regionen in de samenleving die op deze manier denken te weten hoe je gezond zou moeten leven.
Ik denk dat dit inderdaad wel een afslankende maatregel is. Helaas zal dit alleen de portemonee van de Denen betreffen.

Maar ach, aan de andere kant heeft accijns op alcohol in de Scandinavische landen ook het alcoholgebruik niet kunnen terugdringen. Misschien toch zo'n gekke maatregel nog niet?
Groetjes, Meesje

Dagboekje: http://opgewicht.forum2go.nl/meesje-opn ... t2083.html

startgewicht 13 nov 2016: 82,2 kg
3 dec: 80,6 kg

streefgewicht: 70 kg

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 03-10-2011 17:20

Ja het is toch te gek voor woorden!
Juist hetgeen waar je niet dik van wordt gaat in de ban.
Het zijn juist de koolhydraten -weten we nu- waar je dik van wordt.

http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZO ... l-in.dhtml

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Geen vettax maar koolhydratentax.

Bericht door Yvonne Lemmers » 03-10-2011 22:35

In Denemarken de vettax en in Groot Brittanië het verkeerslicht systeem.
Lees hier mijn mening over dit systeem.
zie http://www.gripopkoolhydraten.nl/2011/0 ... etiketten/

Voor mij geen vettax, maar een koolhydratentax en additieventax (tax op lightproducten en producten met E-nummers van de rode lijst)

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 05-10-2011 09:43

Het is idd heel jammer dat juist de hoge heren alleen maar luisteren naar de voeidngsindustrie die hun mager en light producten willen pushen. Het wordt tijd dat ze eens boeken en artikelen in medische tijdschriften van artsen gaan lezen, zoals prof. Hartenbach en andere medestanders van hem.

Het zou niet gekker moeten worden, zoals laatst dat er melding was, kon je ook op stemmen, bij Kassa dat rokers meer premie zouden moeten betalen, terwijl ik notabene pas nog gelezen heb in "de cholesterol leugen" dat roken GEEN kanker veroorzaakt. Het zorgt alleen ervoor dat je weerstand minder wordt waardoor je lichaam vreemd kan gaan doen, zoals kankergezwellen vormen. Gelukkig waren er vele tegen stemmers bij die poll, want ze gaven ook meningen als:

-En dikke mensen, die moeten ook meer gaan betalen
-Alcoholisten moetem meer gaan betalen
-chronisch zieken moeten meer betalen, want die zijn al ziek
-doe je gevaarlijk werk, dan betaal je ook maar meer want je kan ziek worden
-rijd je dagelijks door de binnenstad op je fiets, of ben je buschauffeur? betaal maar meer want je loopt kans ziek te worden door al het fijnstof

En zo is Denemarken dus bezig met de verkeerde dingen duurder te maken, want je kan er ziek(lees dik)van worden, terwijl de echte foute dingen zo enorm gepushed worden.

Overigens valt het mij op bij de PLUS waar ik altijd kom dat het schap met roomboter van het merk Botergoud vrijwel altijd leeg is, of bijna leeg. Ik zei tegen mijn moeder "ligt dat er nou aan dat veel mensen roomboter eten dat het steeds zo snel is uitverkocht, of wordt het gewoon te weinig besteld?" :lol:

Ik hoop iig niet dat ze hier met zoiets onzinnigs als vet-tax gaan komen, maar ja, de tekorten in de staatskas moeten ook ergens vandaan aangevuld worden :roll:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

MarionE
Berichten: 282
Lid geworden op: 18-10-2011 19:46

Bericht door MarionE » 28-10-2011 09:14

Sluit me bij de krachtige woorden van Bethina aan!!! (minus die kilo's dan hé.... :lol: )

Soms... zou je het wel eens met een botte bijl er in willen hakken... of met een rubberen hamer er in slaan...

Maar hoe meer mensen GOKken... hoe meer zichtbaar wordt dat het andersom beter werkt!! Misschien is zo'n passief verzet wel beter...
Beetje alla Ghandi?

Dus we gaan heel lekker door met GOKken en heel veel mensen ermee besmetten en laten starten!!!

Wie doet er mee???

MarionE
Berichten: 282
Lid geworden op: 18-10-2011 19:46

Bericht door MarionE » 28-10-2011 09:24

Dat is gaaf Bethina.... als ik het ritme te pakken heb gaat mijn moeder ook beginnen... die staat te trappelen...

Misschien maar het boek voor haar bestellen? hm... ff puzzelen met bruin!

MarionE
Berichten: 282
Lid geworden op: 18-10-2011 19:46

Bericht door MarionE » 28-10-2011 09:26

das nog wel even weg... en ik moet nu vechten om mijn boek niet af te staan... hihi.... maar wat betreft de kookboeken... ja die staan bovenaan mijn lijstje...

Ik ben ook blij dat we nog aan beide doen! hihi... kan ik twee kookboeken vragen... (nu maar duimen dat ik ze krijg)

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: vetbelasting als middel tegen overgewicht

Bericht door Kees » 29-10-2011 15:38

Meesje schreef:Vandaag staat er een artikel in Trouw dat Denemarken als eerste land ter wereld de zogenaamde vetbelasting heeft ingevoerd. Het doel is om Denen gezonder te laten eten en overgewicht tegen te gaan.
Degenen die die vettax invoeren weten donders goed dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat zo'n belasting de gezondheid bevordert. Sterker, het zou me niets verbazen als de lobby van de voedingsmaffia, bedrijven als Unilever voorop, hierbij wederom een bedenkelijke rol speelt.

MarionE
Berichten: 282
Lid geworden op: 18-10-2011 19:46

Bericht door MarionE » 29-10-2011 18:53

Alsof dat helpen gaat... de belasting op roken is ook giga.. en hoeveel mensen roken nog a (wat is het tegenwoordig?) 6 euro voor 20 sigaretten?

Dus zal dat dan wel gaan werken??? :?:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 29-10-2011 19:21

MarionE schreef:Alsof dat helpen gaat... de belasting op roken is ook giga.. en hoeveel mensen roken nog a (wat is het tegenwoordig?) 6 euro voor 20 sigaretten?
De torenhoge accijnzen op rookwaren hebben bedroevend weinig uitgehaald. En dat terwijl iedereen, ook rokers, heel goed weten dat roken én slecht is voor je gezondheid én nergens voor nodig is. Bij voeding ligt dat radicaal anders. Om in leven te blijven kun je niet zonder. Ongezonde voedingsmiddelen bestaan er in principe niet, ongezonde voedingsproducten en een ongezond voedingspatroon wel. De draak die er met die vettax ontstaat is dat eerlijke en volstrekt in een gezond voedingspatroon passende producten als karbonaadjes, kokosolie, kaas, volle melk, room, extra zwaar zullen worden belast terwijl junkfood zoals light pizza's, suikerrijke mueslirepen, frisdranken met chemisch zoet, witbrood dat pretendeert bruinbrood te zijn, en veel meer van dat soort chemisceh knutselvoedingsrotzooi buiten schot blijft en zelfs in aanmerking komt voor de Jaarprijs Goede Voeding van mijn vrienden van het Voedingscentrum. Kun je het gekker bedenken?

MarionE
Berichten: 282
Lid geworden op: 18-10-2011 19:46

Bericht door MarionE » 29-10-2011 19:41

De torenhoge accijnzen op rookwaren hebben bedroevend weinig uitgehaald. En dat terwijl iedereen, ook rokers, heel goed weten dat roken én slecht is voor je gezondheid én nergens voor nodig is. Bij voeding ligt dat radicaal anders. Om in leven te blijven kun je niet zonder. Ongezonde voedingsmiddelen bestaan er in principe niet, ongezonde voedingsproducten en een ongezond voedingspatroon wel. De draak die er met die vettax ontstaat is dat eerlijke en volstrekt in een gezond voedingspatroon passende producten als karbonaadjes, kokosolie, kaas, volle melk, room, extra zwaar zullen worden belast terwijl junkfood zoals light pizza's, suikerrijke mueslirepen, frisdranken met chemisch zoet, witbrood dat pretendeert bruinbrood te zijn, en veel meer van dat soort chemisceh knutselvoedingsrotzooi buiten schot blijft en zelfs in aanmerking komt voor de Jaarprijs Goede Voeding van mijn vrienden van het Voedingscentrum. Kun je het gekker bedenken?
Ja dat is waar.... helemaal met die vreemde producten in het klavertje vier logo... light frites met een gezond logo??? Eeeh...
Kees je hebt hier gelijk in!! [/quote]

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 30-10-2011 08:40

MarionE schreef:
De torenhoge accijnzen op rookwaren hebben bedroevend weinig uitgehaald. En dat terwijl iedereen, ook rokers, heel goed weten dat roken én slecht is voor je gezondheid én nergens voor nodig is. Bij voeding ligt dat radicaal anders. Om in leven te blijven kun je niet zonder. Ongezonde voedingsmiddelen bestaan er in principe niet, ongezonde voedingsproducten en een ongezond voedingspatroon wel. De draak die er met die vettax ontstaat is dat eerlijke en volstrekt in een gezond voedingspatroon passende producten als karbonaadjes, kokosolie, kaas, volle melk, room, extra zwaar zullen worden belast terwijl junkfood zoals light pizza's, suikerrijke mueslirepen, frisdranken met chemisch zoet, witbrood dat pretendeert bruinbrood te zijn, en veel meer van dat soort chemisceh knutselvoedingsrotzooi buiten schot blijft en zelfs in aanmerking komt voor de Jaarprijs Goede Voeding van mijn vrienden van het Voedingscentrum. Kun je het gekker bedenken?
Dat is idd het gevaar, precies ook wat ik ga zien in de stoplichten actie die Foodwatch wil gaan proberen erin te krijgen. Dingen die teveel vet bevatten maar juist gezond zijn, zoal doodnormale kaas van 48+ waar geen rommel in zit, zal dan een rood stolicht krijgen, terwijl je juist die 48+ kaas moet nemen omdat je daar minder van eet, want je zit eerder vol.

Roken is niet goed te praten, maar wat wel het probleem voor de overheid zal zijn is dat als er steeds minder mensen roken er minder geld in de staatskas zal komen, want ze gaan steeds minder accijns binnen krijgen, dat zal toch ergens vandaan moeten komen dan. Als ze dan het 'licht' zien en ook aan zo'n vettax beginnen zitten wij die gezond zijn met de gebakken peren :cry:

Ja dat is waar.... helemaal met die vreemde producten in het klavertje vier logo... light frites met een gezond logo??? Eeeh...
Kees je hebt hier gelijk in!!
[/quote]
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Plaats reactie