Feiten en fabels over cholesterol

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Feiten en fabels over cholesterol

Bericht door Thea Bremer » 23-09-2011 10:28

Feiten en fabels over cholesterol
Samenvatting & achtergrondinformatie

Dr. Uffe Ravnskov vond het na vele jaren studie tijd worden om de feiten en fabels over cholesterol naar buiten te brengen. Het feit dat miljoenen mensen ten onrechte cholesterolverlagers slikken - het nummer één medicijn in de wereld - moet doorbroken worden. In een prettig leesbaar boek beschrijft dr. Uffe Ravnskov hoe onderzoeken worden verdraaid ten gunste van de farmaceutische industrie. De consument moet al deze feiten weten en aan zijn of haar gezondheid denken, i.p.v. de kas van de farmaceuten spekken. Dr. Ravnskov stelt vele 'wist je dat-vragen' die voor de consument angstvallig worden weggehouden door de industrie.

Wist je ...
... dat je je geheugen kunt verliezen of agressief kunt worden, of zelfs suïcidaal, als je je cholesterol te veel verlaagt?
... dat je, wanneer je tot het mannelijk geslacht behoort, impotent kunt worden wanneer je je cholesterol verlaagt?
... dat door lage cholesterol het risico toeneemt dat je kanker krijgt?
... dat oudere mensen met hoge cholesterol het langst leven?
... dat veel van deze feiten al decennialang gepresenteerd zijn in wetenschappelijke tijdschriften en boeken, maar zelden door de voorstanders van de cholesterolhypothese aan het grote publiek verteld worden?
... dat de cholesterolcampagne immense rijkdom creëert voor onderzoekers, artsen, medicijnfabrikanten en de voedingsindustrie?
... dat je de volgende bijwerkingen kunt krijgen als je cholesterolverlagende medicijnen slikt: je ziek voelen, spierpijn, spierzwakte, koorts, misselijkheid, braken, buikpijn, verstopping, winderigheid, misselijkheid, zuurbranden, diarree, hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, slapeloosheid, een gevoel van zwakte, huiduitslag, jeuk, pijn op de borst, rugpijn, gewichtstoename, geheugenverlies, leverontsteking en tientallen andere aandoeningen?

Over de auteur:
Uffe Ravnskov werd in 1934 geboren in Kopenhagen, Denemarken. Hij studeerde in 1961 af aan de Universiteit van Kopenhagen als MD (Doctor of Medicine), maar heeft de meeste tijd als clinicus en onderzoeker in Zweden gewerkt, waar hij zijn PhD (Doctor of Philosophy) behaalde aan de Universiteit van Lund.

http://www.succesboeken.nl/?isbn=978907 ... &PC=acc237
Thea Bremer

Gebruikersavatar
Mariekje
Berichten: 477
Lid geworden op: 12-04-2011 09:33

Bericht door Mariekje » 23-09-2011 19:33

Elke keer weer word ik hier opnieuw flink aan het denken gezet!! Wij zijn nog jong, flexibel in onze denkwijze...Nemen niet al het geschreven woord van artsen en wetenschappers voor 'waar' aan...Maar onze ouders, dat is toch wel een ander verhaal...Want wat de dokter zegt, dát is de waarheid...

Hoe kunnen we toch meer mensen bewust maken van het feit dat de farmaceutische industrie een veel grotere macht heeft dan bijvoorbeeld onze ouders willen geloven!? Dat de arts het niet persé altijd goed met ze voor heeft, maar ook uit winstbejag de medicatie voorschrijft?

Hoe krijg je mensen in je omgeving zover dat ze eens wat meer informatie gaan opzoeken over voeding? Neem iets als de E-nummers...of aspartaam... Hoe krijg je ouders van kinderen zover dat ze inzien dat je kinderen niet hoeft te troosten met een snoepje, maar dat een kusje ook volstaat? Want hoe kan het anders, dat we emotie-eters zijn? Tsja, toch onder andere door het snoepje wat we in onze jonge jaren kregen als we gevallen waren...Daardoor associëren onze hersenen pijn met eten...verdriet met eten....eenzaamheid met eten...
Triest, maar waar...

Er valt nog veel te leren merk ik al wel...!

Maar hier zijn we met z'n allen op de goede weg lijkt me...!

Fijne avond Yvonne,

Groetjes, Marieke

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 26-09-2011 11:50


kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 30-09-2011 10:32

Lees in dit licht ook eens de boeken De Cholesterolleugen van Hartenbach en De Cholesterolhype van Kendrick, echt aanraders!
Wie niet waagt, die niet wint!

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 01-10-2011 13:15

kaatjekat schreef:Lees in dit licht ook eens de boeken De Cholesterolleugen van Hartenbach
Deze ben ik in bezig. Enkele van de symptomen die Thea vermeld had mijn moeder last van, spierpijn, meer pijn in haar rug, vermoeidheid, uithoudingsvemogen ging achteruit, ze kon bijv door de pijn en vermoeidheid niet meer in 1 keer naar de winkels lopen, moest 3 keer rusten onderweg en sinds ze gestopt is kan ze dat allemaal weer, ze heeft ook veel minder pijn. En het gekke, ze kreeg ook een hele droge huid, lijkt me wel logisch want als je chol. te laag is worden er minder 'vetten' door je lichaam vervoert die het nodig heeft voor cel op- en afbouw. Die droge huid heeft ze nu niet meer.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 01-10-2011 13:23

Ik heb bij mijn zus gezien welk effect die grote hoeveelheden medicijnen hadden, ernstige spierafbraak, hevige pijnen... mijn huisarts vind het maar niets dat ik geen statines wens te slikken, maar hij heeft er gelukkig niets over te zeggen, haha... Mjn zus is er inmiddels ook mee gestopt en voelt zich veel beter. Mijn moeder heeft jammer genoeg zolang ik me kan herinneren een streng dieet en veel pillen moeten slikken, in haar tijd deed je nog braaf wat de dokter zei. Het heeft haar niet geholpen overigens, ze is aan een hartkwaal overleden.
Wie niet waagt, die niet wint!

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 07-10-2011 10:25

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Feiten en fabels over cholesterol

Bericht door Kees » 08-10-2011 07:47

Thea Bremer schreef:Feiten en fabels over cholesterol
http://www.succesboeken.nl/?isbn=978907 ... &PC=acc237
Ik heb het boek inmiddels al half uit. Met name een heel recent hoofdstuk over een artikel van de Cochrane Collaboration, een niet-commerciële, door vriend en vijand gerespecteerde club wetenschappers, zou dynamiet moeten zijn in het wereldje van de anticholesterolmaffia.

Ik zat al een poosje op het spoor dat als reactie op stress in het algemeen en op ontstekingen in het bijzonder meer cholesterol aangemaakt wordt. Ik begin nu nog meer tot de overtuiging te geraken dat cholesterol juist beschermt tegen hart- en vaatziekten.

Vanaf 1956 wordt er campagne gevoerd tegen verzadigd vet en cholesterol in de voeding. Tot nu toe is er domweg geen enkel bewijs geleverd voor verhoging van het bloedcholesterol en evenmin voor een hogere kans op hart- en vaatziekten door die voedingsstoffen. Het wordt steeds duidelijker dat we tientallen jaren belazerd zijn door de voedings- en farmaceutische industrie. Sterker, ze hebben mensenlevens op hun geweten.

Kees

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 08-10-2011 11:53

Het lijkt mij ook zeer logisch na wat ik in 'De cholesterol leugen' gelezen hebt dat cholesterol juist een lichaamseigen afweersysteem is, zo stom zijn dat een mens van nature zoiets niet zou hebben.

Dat bijv bij kankerpatienten het chol. juist heel laag is, wat ik las dat door express je chol. te verlagen je kankerachtige gezwellen kan krijgen denk ik dan: zouden veel van die patienten misschien toevallig cholesterolverlagers ofzo slikken?

Verder lijkt het mij ook heel logisch dat als je cholesterol als een soort afweersysteem en cellenopbouwend 'middel' werkt dat als je ziek bent, al ben je maar verkouden, dat het omhoog gaat.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Plaats reactie