Volkorenproducten en extreem dieet helpen tegen diabetes

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Volkorenproducten en extreem dieet helpen tegen diabetes

Bericht door Doortje58 » 26-06-2011 08:45

Dit artikel vond ik op Nu.nl.
Wat vinden jullie hiervan??



Volkorenproducten helpen tegen diabetes

Laatste update: 8 december 2009 11:17 info.

GRONINGEN - Het eten van volkorenproducten zorgt echt voor minder kans om diabetes type 2 te krijgen. Wetenschappers vermoedden al langer dat ongeraffineerde granen hielpen tegen de specifieke vorm van suikerziekte.

Voedingsdeskundige Marion Priebe van de Rijksuniversiteit Groningen heeft daar nu als eerste bewijs voor geleverd, zo maakte de universiteit dinsdag bekend.
Diabetes type 2 komt steeds meer voor en bij steeds jongere mensen. De ziekte heeft veel te maken met het feit dat Nederlanders dikker worden en minder bewegen.

In Nederland hebben zeker 250.000 mensen diabetes type 2 zonder het te weten, terwijl er al ruim 800.000 patiënten zijn.

Koolhydraten

Priebe heeft nu uitgezocht dat volkorenproducten er in de dikke darm voor zorgen dat de niet-verteerbare koolhydraten worden omgezet in korteketenvetzuren. Deze vetzuren hebben een gunstige werking in het lichaam.

Nader onderzoek moet uitwijzen of het mogelijk is om voedingsmiddelen zonder volkorengranen zo aan te passen, dat ze dezelfde gunstige uitwerking hebben. Dat zou diabetes type 2 belangrijk kunnen indammen.

Priebe promoveert volgende week op haar onderzoek. De Groningse universiteit houdt die dag ook een symposium over de rol van volkorenproducten in de voeding.

En deze:


'Extreem dieet kan diabetes type 2 genezen'

Laatste update: 24 juni 2011 14:11 info.

BAARN - Een extreem dieet van acht weken kan ervoor zorgen dat mensen die nog maar net de diagnose diabetes type 2 hebben van de ziekte af kunnen komen. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

Wetenschappers van Newcastle University ontdekten dat door een dieet met weinig calorieën de hoeveelheid vet in de alvleesklier en de lever af nam.

Hierdoor ging de productie van insuline terug naar normale waarden.

Zeven van de elf mensen bleken drie maanden later geen diabetes type 2 meer te hebben. Alle elf de deelnemers aan het onderzoek hadden niet langer dan vier jaar geleden de diagnose gekregen.

Dieetdranken

Tijdens het dieet van twee maanden mochten de deelnemers alleen dieetdranken en groenten zonder zetmeel nemen.

De onderzoekers noemen de resultaten veelbelovend, maar ze benadrukken dat verder onderzoek noodzakelijk is. Over de effecten van het dieet op lange termijn is nog niks bekend. Ook is nog onduidelijk of mensen die al langer diabetes hebben baat kunnen hebben bij het dieet.
*
*
Afbeelding

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 26-06-2011 10:03

Volkorenproducten zijn sowieso altijd betr dan wit brood enz, in wit brood zit nou eenmaal meer KH en ook meer suiker dan in stevig donkerbruinbrood en als je van het snoepen kan afblijven zal je suikerwaarde heus wel dalen, maar veel mensen kunnen nu eenmaal niet van het snoepen afblijven, of eten gewoon fruit tussendoor die ook weer invloed hebben op je insuline spiegel. Dus dan laat je de KH's en suikers an het een staan, maar krijg je het toch van iets anders weer binnen.

Wat dat dieet over minder cal. betreft, dat heb ik ook weleens gelezen, ik denk dat dat te maken heeft met dat je lichaam dan de energie die het mis uit je lichaam zelf gaat halen, maar dat is dan toch de verkeerde manier om af te vallen enz, want je lichaam gaat zichzelf opeten, je hebt dan zelfs grote kans dat je spiermassa opgebrand wordt. Dat zie je bijv ook bij annorexia patienten(of mag je die geen patienten noemen?). Iigkrijgen die ook zo ontzettend weinig binnen dat het lichaam de spiermassa gaat opbranden.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 06-07-2011 00:02

logisch toch?

Zolang je minder kcal tot je neemt dan dat je verbruikt val je af. Als je afvalt, heb je minder kans op diabetes 2..... dus :roll:

Maar het probleem is juist het afvallen met name de valkuilen. Afvallen is geen kunst, maar het vol kunnen houden en het op gewicht blijven daar gaat het om. :!:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 06-07-2011 09:11

Ja, maar te weinig cal. opnemen is ook niet goed.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 06-07-2011 10:42

kaartendraak schreef:Volkorenproducten zijn sowieso altijd betr dan wit brood enz, in wit brood zit nou eenmaal meer KH en ook meer suiker dan in stevig donkerbruinbrood en als je van het snoepen kan afblijven zal je suikerwaarde heus wel dalen, maar veel mensen kunnen nu eenmaal niet van het snoepen afblijven, of eten gewoon fruit tussendoor die ook weer invloed hebben op je insuline spiegel. Dus dan laat je de KH's en suikers an het een staan, maar krijg je het toch van iets anders weer binnen.

Wat dat dieet over minder cal. betreft, dat heb ik ook weleens gelezen, ik denk dat dat te maken heeft met dat je lichaam dan de energie die het mis uit je lichaam zelf gaat halen, maar dat is dan toch de verkeerde manier om af te vallen enz, want je lichaam gaat zichzelf opeten, je hebt dan zelfs grote kans dat je spiermassa opgebrand wordt. Dat zie je bijv ook bij annorexia patienten(of mag je die geen patienten noemen?). Iigkrijgen die ook zo ontzettend weinig binnen dat het lichaam de spiermassa gaat opbranden.
Anorexia nervosa is een psychiatrisch ziektebeeld en zijn zeker wel patiënten.
Afbeelding

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 06-07-2011 10:51

Diabetes type 2 kan je rustig tien jaar hebben zonder dit te weten. De schade aan je vaatstelsel is dan al gedaan, jammer genoeg.
Deze schade is nog erger wanneer je veel omega 6 gegeten hebt, denk aan de becelproducten en alle halvarines en margarines en zo.

Wanneer een van je ouders/grootouders type twee heeft dan heb je zelf 25% kans om het ook te krijgen. Heb je twee ouders/grootouders dan gaat
je risico naar 50% en ga zo maar door. Mocht dit het geval zijn laat dan jaarlijks via de huisarts een labonderzoek doen naar diabetes. Dat is dus niet
een eenmalige bloedsuikercontrole door middel van wat bloedafname via de vinger maar een veneusbloedonderzoek. Dit onderzoek geeft je bloedsuikerwaarde
aan van de afgelopen drie maanden.

Het afvallen waar over gesproken wordt in dit artikel klopt. Mensen kunnen dan vaak zonder Metformine of Tolbutamine verder leven maar...............
wanneer het gewicht er weer aan komt...................tja dan loop je het risico weer medicatie te moeten slikken. Je blijft diabetes type twee alleen zonder
medicatie!
Zodra een lichaam een ontsteking of virus heeft, een griep of zo, dan kunnen je bloedsuikers al onstabiel raken en diabetes weer de kop op steken.

Laatst hoorde ik van een diabetesverpleegkundige eindelijk goede berichten over voeding voor een diabeet. Koolhydraten altijd verpakken met een eiwit.
Jarenlang worden diabeten met een laag bloedsuiker in instellingen behandeld met snelle suikers, limonades, en deze diabeten komen dan in pieken en dalen met hun bloedsuikers. Zo zie je maar....................ook daar is het niet echt duidelijk.
Afbeelding

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 09-08-2011 16:20

Nu je het over Becel hebt.........
hier nog een artikel wat ik toevallig las..........
Staat in de Gezond NU van januari 2006........kan je nagaan! :?


Afbeelding
*
*
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 09-08-2011 16:51

Doortje58 schreef:Afbeelding
Wat mij betreft geldt die kritiek nog steeds. Let maar eens goed op wat Karin Bloemen in dat irritante spotje beweert. Het goedje verlaagt haar 'chollesterol' en dat is dan ook bewezen. Maar ze rept met geen enkel woord over gezondheidswinst van wat voor aard dan ook. Als daar ook maar een flinter van bewezen zou kunnen worden dan zou Karin Bloemen heus niet de enige zijn die dat van de daken schreeuwde maar minstens een kúdde bekende Nederlanders. Zo worden we belazerd om producten te kopen die niets voor onze gezondheid doen en er hoogstwaarschijnlijk nog schade aan toebrengen ook. Erger, die voedingsmaffia laat niets na om eerlijk, natuurlijk voedsel zwart af te schilderen. Alsof de mens na honderdduizenden jaren ineens binnen een halve eeuw geëvolueerd is tot een wezen dat slechts gedijt op industrieel bewerkte voedingsproducten. Onzin!

Kees

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 09-08-2011 22:22

Als ik wel iets geleerd heb sinds dat ik GoK is dat we belazerd worden door de voedingsindustrie, maar ook de farmaceutische industrie!
En de politiek roert in de pap!!
Thea Bremer

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 09-08-2011 23:50

kaartendraak schreef:Ja, maar te weinig cal. opnemen is ook niet goed.
TE weinig is niet goed, maar ik heb het over minder calorieen. :wink:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-08-2011 08:02

Thea Bremer schreef:Als ik wel iets geleerd heb sinds dat ik GoK is dat we belazerd worden door de voedingsindustrie, maar ook de farmaceutische industrie!
En de politiek roert in de pap!!
Klopt allemaal. In de afgelopen paar decennia was zelfregulering het credo. Alsof dat bij commerciële bedrijven zou werken. Die willen maar één ding en dat is geld verdienen. Daar is op zich natuurlijk niets op tegen maar wel als maatschappelijke belangen, zoals gezondheid, daardoor in het gedrang komen. Daardoor zat Ab Klink vorig jaar met miljoenen overtollige griepvaccins die hij heus niet van zijn zakgeld betaald had. Daardoor worden nog steeds tienduizenden mensen met depressieve klachten met twijfelachtige middelen behandeld, waarvan bewezen is dat placebo's net zo goed en st. janskruid beter werken. Goed, ik generaliseer iets maar daar komt het wel op neer. De handel in statines is natuurlijk altijd pure zwendel geweest. Door cholesterol als ziekte te bestempelen kwam de farmamaffia erachter dat het veel lucratiever is om eerst medicijnen te ontwikkelen en daar achteraf ziektes bij te verzinnen. Bizar? Absoluut maar het is wel de hedendaagse realiteit. Een andere, zeer bedenkelijke ontwikkeling is de groeiende, buitenproportionele macht van de voedselindustrie. In de VS is het al zover dat biologische boeren, die rauwmelkse kazen maken, als een bedreiging voor de volksgezondheid worden gezien. Ik denk niet dat die biologisch producten de reden zijn dat deze boeren vervolgd worden als wel dat ze zich onttrekken aan de tentakels van Monsanto, Cargill en andere heel enge en heel grote bedrijven. En dat is niet een louter Amerikaanse ontwikkeling. Hier zien we bijvoorbeeld dat er al vergevorderde plannen zijn om de handel in supplementen moeilijker te maken, als voorschotje op de Codex Alimentarius. Breek me de bek niet open...

Kees

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 10-08-2011 08:48

We mogen niet gezond worden, want dan verdienen ze niets meer!
Ik heb het boek "Bijwerkingen" van John Virapen en "Censuur, wat u niet mag weten over u gezondheid" van Dr Lenkei gelezen en dat zegt ook weer genoeg over de farmaceutische industrie.

Er zijn medicijnen verkocht voor depressies die de zaak verergeren. Zetten aan tot doden van!
Nou sla de krant maar eens open. Tegenwoordig blijft het niet bij zelfmoord, maar kijken we hoeveel mensen we mee kunnen nemen naar de andere zijde.

En waarom stamt de adh op vitamines nog uit de jaren 50?
Precies, we mogen niet gezond zijn!!
Thea Bremer

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 10-08-2011 09:17

Ik zat bij de orthomanueel therapeut een artikel te lezen dat we op dezelfde mannier belazerd worden i.v.m "hoge bloeddruk". Vroeger werd gezegd , je leeftijd + 100. Daar is helemaal vanafgestapt met als gevolg dat er hele volksstammen meer aan de bloeddrukverlagende medicijnen gingen. Zelfs de mannier van bloeddrukmeten schijnt niet te deugen :shock: .....Alleen maar om ons nog meer te laten slikken :lol: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-08-2011 09:25

yeppe schreef:Ik zat bij de orthomanueel therapeut een artikel te lezen dat we op dezelfde mannier belazerd worden i.v.m "hoge bloeddruk". Vroeger werd gezegd , je leeftijd + 100. Daar is helemaal vanafgestapt met als gevolg dat er hele volksstammen meer aan de bloeddrukverlagende medicijnen gingen. Zelfs de mannier van bloeddrukmeten schijnt niet te deugen :shock: .....Alleen maar om ons nog meer te laten slikken :lol: .
Sommige huisartens schrijven ook veel te makkelijk iets voor als je bloeddruk maar een klein beetje verhoogd is. Als ze het bij elke controle steeds te hoog meten en dan pas medicijnen voorschrijven kan het terecht zijn, maar er zijn er die het al gelijk bij de 1e controle al doen. Ook met andere kwaaltjes worden er vaak te makkelijk recepten uitgeschreven. Het is toch zo dat een huisarts geld krijgt voor elk recept wat ze uitschrijven, of is dat een fabeltje wat ik gehoord heb?
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 10-08-2011 09:57

Dat is geen fabeltje.
Op sommige medicijnen krijgen ze provisie. Ze zouden ook eerder een medicijn uitschrijven waar ze aan verdienen dan dat ze kijken wat beter voor jou is.
Maar laten we niet alle artsen over 1 kam scheren!
Thea Bremer

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-08-2011 10:14

Okee, klopt dat dus idd. nee, ik scheer ook niet alle artsen over 1 kam, maar er zijn er wel genoeg die het zo klakkeloos doen, dat is best jammer.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 10-08-2011 10:25

Daarom is het van belang dat er tegengeluiden komen.
Volgens mij was het een uitspraak van Dr. Gert. E. Schuitemaker , eerst goede voeding , dan suppletie dan pas medicatie
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-08-2011 10:34

Precies mijn gedachte. als er iets mis is bij een patiënt wat ook met voeding opgelapt kan worden, eerst navragen wat iemand eet, kijken of daar iets mee gedaan kan worden. Voor hetzelfde ga je met een soort exceem naar de huisarts en krijg je er een zalfje voor, terwijl het ook een allergische reactie op een bepaalde voedinsgstof kan zijn. Meestal krijg je dan idd eerst een zalfje, pas als het niet wegtrekt wordt er verder gekeken, ga je door een hele onderzoeks mallemolen, terwijl het misschien heel simpel kan zijn, zoals geen kaas meer eten. een huisarts moet niet alleen veel van medicijnen enz afweten, maar eigenlijk ook over voeding, wat allergische reacties enz kan geven.

Ach ja, als we het voor het zeggen hadden, LOL!!
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 10-08-2011 10:55

Het is niet eens iets van de laatste tijd.
Als ik vroeger toen ik nog een tiener was met een klacht naar de dokter ging zat ie al te schrijven als ik nog helemaal niets had gezegd.
En het was wel het briefje dat ik even later mee kreeg waar een recept op stond.
Hij kon het zeker al aan m'n neus zien!
Daar kan ik me nu nog steeds over verbazen.
Het is gewoon jammer dat ie niet meer leeft want ik zou het graag aan hem gevraagd hebben. :lol:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-08-2011 11:06

Hahahaha, die was gewoon helderziend......... :lol:
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-08-2011 11:45

Thea Bremer schreef:We mogen niet gezond worden, want dan verdienen ze niets meer!
Ik heb het boek "Bijwerkingen" van John Virapen en "Censuur, wat u niet mag weten over u gezondheid" van Dr Lenkei gelezen en dat zegt ook weer genoeg over de farmaceutische industrie.
Dat boek van John Virapen heb ik in één adem uitgelezen. Het zou een pure misdaadroman zijn, ware het niet dat het allemaal echt gebeurd is. Ik heb eens verder gezocht maar wat hij beweert over de onwerkzaamheid van Prozac en dergelijke middelen en de dramatische bijwerkingen klopt helemaal. Dat andere boek ken ik niet maar ik ga er zeker naar op zoek.
En waarom stamt de adh op vitamines nog uit de jaren 50?
Precies, we mogen niet gezond zijn!!
Heel langzaam worden die normen wel bijgesteld. Vitamine c is al verhoogd van 50 naar 70 mg en voor vitamine D zie je steeds meer instellingen streven naar een bloedwaarde van 75 nmol/l i.p.v. 50. Ook K zag ik onlangs voorbijkomen als een vitamine waar veel mensen een tekort aan hebben.
Thea Bremer schreef:Op sommige medicijnen krijgen ze provisie. Ze zouden ook eerder een medicijn uitschrijven waar ze aan verdienen dan dat ze kijken wat beter voor jou is.
Dat ligt iets ingewikkelder. De verzekering geeft absoluut geen provisie en de farma-industrie mag dat zeker niet doen. Ook de cadeautjesregen is al een aantal jaren geleden drastisch ingeperkt. Maar er zijn wel wat trucs om artsen bepaalde middelen als voorkeur te laten voorschrijven. Ten eerste de bijscholingen die geheel of tenminste voor een groot deel gesponsord worden door de farma-industrie. Dat doen ze natuurlijk niet als ze daar niets voor terugkrijgen. Artsen denken dat ze er niet door beïnvloed worden maar dat hebben ze mis, blijkt uit onderzoek. Ook in hun praktijk worden ze benaderd om mee te werken aan klinisch onderzoek. Dat blijken meestal flutonderzoekjes te zijn die de arts nauwelijks meer tijd kosten dan het zetten van een turfje per patiënt. Maar er staat natuurlijk wel een beloning tegenover en iedere keer als zo'n turfje gezet moet worden springt de naam van de fabrikant met het te promoten middel in beeld. Ook daarmee blijken artsen veel beïnvloedbaarder te zijn dan ze zelf denken. Een andere, uiterst effectieve methode is het zo goed als gratis weggeven van nieuwe middelen aan ziekenhuizen. Die kunnen op hun budget besparen omdat medicatie onder het all-in tarief valt maar dat geldt na ontslag niet voor poliklinisch en door de huisarts voorgeschreven medicijnen. Omdat ook de patiënten graag door willen gaan met het middel waar ze beter van geworden zijn gaan artsen daar vaak maar in mee. Kassa voor de industrie en wij betalen met zijn allen onnodig hoge premies dankzij dat soort constructies.

Kees

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 10-08-2011 12:11

Thea Bremer schreef:Maar laten we niet alle artsen over 1 kam scheren!
Precies. De mijnest wilt wel, maar mag niet verder kijken :? En dat zegt ze ook heel eerlijk.
Toen ik een paar weken geleden met mn oog kwam, werd er eerst gevraagd of ik iets raars heb gegeten of iets anders dan anders gebruikte in de vorm van wasmiddel/parfum. Pas toen kreeg ik een zalfje.

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 10-08-2011 13:13

Kees schreef:
Doortje58 schreef:Afbeelding
Wat mij betreft geldt die kritiek nog steeds. Let maar eens goed op wat Karin Bloemen in dat irritante spotje beweert. Het goedje verlaagt haar 'chollesterol' en dat is dan ook bewezen. Maar ze rept met geen enkel woord over gezondheidswinst van wat voor aard dan ook. Als daar ook maar een flinter van bewezen zou kunnen worden dan zou Karin Bloemen heus niet de enige zijn die dat van de daken schreeuwde maar minstens een kúdde bekende Nederlanders. Zo worden we belazerd om producten te kopen die niets voor onze gezondheid doen en er hoogstwaarschijnlijk nog schade aan toebrengen ook. Erger, die voedingsmaffia laat niets na om eerlijk, natuurlijk voedsel zwart af te schilderen. Alsof de mens na honderdduizenden jaren ineens binnen een halve eeuw geëvolueerd is tot een wezen dat slechts gedijt op industrieel bewerkte voedingsproducten. Onzin!

Kees
Dat de Hartstichting in 2006 moest bekennen dat ze het niet wisten, oké, maar NU weten ze het toch? Waarom dan toch die reclame??

Maar weet je.........het is inderdaad: de een zijn dood is de ander zijn brood.....
Zo ook met Shell, we kunnen allang auto's hebben op waterstof, maar dan gaat Shell failliet en waar blijven al die werknemers dan????????
*
*
Afbeelding

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 10-08-2011 13:14

Renate schreef:
Thea Bremer schreef:Maar laten we niet alle artsen over 1 kam scheren!
Precies. De mijnest wilt wel, maar mag niet verder kijken :? En dat zegt ze ook heel eerlijk.
Toen ik een paar weken geleden met mn oog kwam, werd er eerst gevraagd of ik iets raars heb gegeten of iets anders dan anders gebruikte in de vorm van wasmiddel/parfum. Pas toen kreeg ik een zalfje.
Waarom zou jouw dokter niet verder mogen kijken????
Leg eens uit?
*
*
Afbeelding

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 10-08-2011 13:29

Ze adviseert wel (geeft alternatieve adressen door) maar mag het zelf niet doen/uitoefenen.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 10-08-2011 13:35

Doortje58 schreef:
Dat de Hartstichting in 2006 moest bekennen dat ze het niet wisten, oké, maar NU weten ze het toch? Waarom dan toch die reclame??

Maar weet je.........het is inderdaad: de een zijn dood is de ander zijn brood.....
Zo ook met Shell, we kunnen allang auto's hebben op waterstof, maar dan gaat Shell failliet en waar blijven al die werknemers dan????????
Die reclame gaat van Becel/Unilever uit, heeft de hartstichting niks mee te maken. Het enige wat die kunnen doen is hun beweringen hard maken tegenover Becel zodat er iets aan gedaan wordt en er echt verbetering in het product kom, olijfolie erin en zonnebloemolie eruit bijv.

Misschien zijn dit soort dingen ook goed om Foodwatch over te schrijven. Die doen ook veel met producten die als gezond bestempeld worden en het niet zijn.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 10-08-2011 18:25

Nog even iets over bloeddruk.
Het ligt er helemaal aan bij welk specialisme je zit en welke klachten je hebt.
Kom je bij een neuroloog i.v.m. herseninfarcten dan willen ze juist de bloeddruk hoog hebben. En met hoog bedoel ik ook hoog.
Heb je last van krampen op de borst en kom je bij een cardioloog................dan moet de bloeddruk erg laag zijn.

Tja, voor mij als verpleegkundige in een vervolgopleiding net zo verwarrend geweest? Wordt helemaal verwarrend als je op een symposium zit
en een cardioloog en neuroloog geeft een lezing...........................die twee bijten elkaar.

Zo schrijft de ene plavix voor en de ander persantin.
Beide artsen schrijven de ascal en jajaja daar is hij weer; statines voor. Daar zijn ze het samen wel mee eens
Afbeelding

miesje1959
Berichten: 7467
Lid geworden op: 24-03-2010 18:55

Bericht door miesje1959 » 10-08-2011 18:48

Klinkt helemaal nieuw voor mij wat je schrijft..
Bij www.beroerte.info

Vond ik echter het volgende...

Wat te doen bij hoge bloeddruk
Te hoge bloeddruk is één van de risicofactoren voor een hartaanval (hartinfarct) en een beroerte (herseninfarct of hersenbloeding). Daarom is het verstandig om hoge bloeddruk te voorkómen of in het geval dat er al sprake is van te hoge bloeddruk, om deze weer te verlagen.
Groetjes Astrid

mijn eetdagboek

Afbeelding

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 10-08-2011 21:08

Klopt wat betreft hogebloeddruk en hartinfarct.

Wanneer iemand een bloedstolsel heeft in de hersenen dan willen de artsen juist een hogere bloeddruk. Artsen maken zichzelf dan niet druk wanneer je
een druk hebt van 190/110. Een cardioloog is zeer blij met een druk van 100/60.

Je snapt dat er een probleem ontstaat wanneer iemand met ritmestoonissen propjes gaat schieten en een herseninfarct gaat krijgen :?
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-08-2011 23:35

yeppe schreef:Daarom is het van belang dat er tegengeluiden komen.
Volgens mij was het een uitspraak van Dr. Gert. E. Schuitemaker , eerst goede voeding , dan suppletie dan pas medicatie
Dat kan ik wel bij hem plaatsen. Natuurlijk is hij evengoed apotheker als producent van supplementen; dus helemaal onafhankelijk zal hij niet zijn maar met deze stelling ben ik het wel eens.

Kees

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 10-08-2011 23:44

Yentle schreef:Nog even iets over bloeddruk.
Het ligt er helemaal aan bij welk specialisme je zit en welke klachten je hebt.
Kom je bij een neuroloog i.v.m. herseninfarcten dan willen ze juist de bloeddruk hoog hebben. En met hoog bedoel ik ook hoog.
Heb je last van krampen op de borst en kom je bij een cardioloog................dan moet de bloeddruk erg laag zijn.
Vind je het gek dat we regelmatig gekke bekken naar elkaar zitten te trekken als we weer eens een medisch specialist aan de telefoon+speaker hebben? De huisarts mag al die versnippering naar de patiënt vertalen... Aan de andere kant vind ik dat er in het ziekenhuis waar we het meest mee samenwerken wel redelijk goed op elkaar afgestemd wordt wat betreft de verschillende specialismen.

Wat betreft bloeddruk las ik kort geleden een interessant artikel in Medisch Dossier, een kritisch magazine naar de gevestigde medische orde. Ik ga eens kijken of ik dat hier mag publiceren. Er stond onder andere in dat koolhydraatbeperking gunstig uitwerkt op hypertensie.

Kees

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 11-08-2011 06:28

Een patiënt van mij doet koolhydraatbeperkt. Ik ga straks gelijk es naar zijn bloeddrukken kijken.
Ik weet dat deze patiënt geen bloeddrukverlagers had voor de opname. Ik ben benieuwd of
zij bloeddruk keurig is.......................wordt vervolgd
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 11-08-2011 07:50

Yentle schreef:Een patiënt van mij doet koolhydraatbeperkt. Ik ga straks gelijk es naar zijn bloeddrukken kijken.
Ik weet dat deze patiënt geen bloeddrukverlagers had voor de opname. Ik ben benieuwd of
zij bloeddruk keurig is.......................wordt vervolgd
Langzamerhand denk ik dat zout nauwelijks invloed op de bloeddruk heeft en suiker wel degelijk en mogelijk zelfs veel. Naast beperking ven overgewicht is dit wederom een punt in het voordeel van GOK. Het is overigens bekend dat suiker vocht vasthoudt in het lichaam. Het kan twee à drie kg schelen.

Kees

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 11-08-2011 08:35

kaartendraak schreef:
Doortje58 schreef:
Dat de Hartstichting in 2006 moest bekennen dat ze het niet wisten, oké, maar NU weten ze het toch? Waarom dan toch die reclame??

Maar weet je.........het is inderdaad: de een zijn dood is de ander zijn brood.....
Zo ook met Shell, we kunnen allang auto's hebben op waterstof, maar dan gaat Shell failliet en waar blijven al die werknemers dan????????
Die reclame gaat van Becel/Unilever uit, heeft de hartstichting niks mee te maken. Het enige wat die kunnen doen is hun beweringen hard maken tegenover Becel zodat er iets aan gedaan wordt en er echt verbetering in het product kom, olijfolie erin en zonnebloemolie eruit bijv.

Misschien zijn dit soort dingen ook goed om Foodwatch over te schrijven. Die doen ook veel met producten die als gezond bestempeld worden en het niet zijn.
De Hartstichting ondersteund dit product en wil juist dat we het vaker gaan gebruiken. Unilever is de sponsor van de Hartstichting, zoals je kon lezen! Dus zo onpartijdig zijn ze niet............

Maar lees deel 2:

Afbeelding
*
*
Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 11-08-2011 08:49

Kees schreef:
Yentle schreef:Nog even iets over bloeddruk.
Het ligt er helemaal aan bij welk specialisme je zit en welke klachten je hebt.
Kom je bij een neuroloog i.v.m. herseninfarcten dan willen ze juist de bloeddruk hoog hebben. En met hoog bedoel ik ook hoog.
Heb je last van krampen op de borst en kom je bij een cardioloog................dan moet de bloeddruk erg laag zijn.
Vind je het gek dat we regelmatig gekke bekken naar elkaar zitten te trekken als we weer eens een medisch specialist aan de telefoon+speaker hebben? De huisarts mag al die versnippering naar de patiënt vertalen... Aan de andere kant vind ik dat er in het ziekenhuis waar we het meest mee samenwerken wel redelijk goed op elkaar afgestemd wordt wat betreft de verschillende specialismen.

Wat betreft bloeddruk las ik kort geleden een interessant artikel in Medisch Dossier, een kritisch magazine naar de gevestigde medische orde. Ik ga eens kijken of ik dat hier mag publiceren. Er stond onder andere in dat koolhydraatbeperking gunstig uitwerkt op hypertensie.

Kees
Dat artikel dus gelezen bij de ortho in de wachtkamer :wink: .
Het is net als jaren geleden met smogmeldingen, gewoon de norm naar boven bijstellen zodat je niet meer zo vaak een melding hoeft te geven :shock: .
Dus de "ideale"bloedruk naar beneden stellen zodat je fijn medicijnen voor kunt schrijven :lol: .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 11-08-2011 12:17

Doortje58 schreef:De Hartstichting ondersteund dit product en wil juist dat we het vaker gaan gebruiken. Unilever is de sponsor van de Hartstichting, zoals je kon lezen! Dus zo onpartijdig zijn ze niet............
Klopt. Veel van dergelijke stichtingen en verenigingen die primair ten doel hebben de belangen van een patiëntengroep te behartigen hebben hun ziel en zaligheid verkocht aan sponsors. Ik heb ooit even in de clinch gelegen met Hans Stam van de Hartstichting, die dat glashard ontkende. Het staat nota bene op de website zelf! Toen ik hem daarmee confronteerde hulde hij zich in stilzwijgen. Kan verder best een aardige man zijn maar die stichting is domweg niet onpartijdig.

Dank voor deel 2!
Kees

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 11-08-2011 12:35

yeppe schreef:Het is net als jaren geleden met smogmeldingen, gewoon de norm naar boven bijstellen zodat je niet meer zo vaak een melding hoeft te geven :shock: .
Dus de "ideale"bloedruk naar beneden stellen zodat je fijn medicijnen voor kunt schrijven :lol: .
Ja, maar er staat veel meer in. Ik zal het eens opzoeken.

Kees

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 11-08-2011 14:39

Langzamerhand denk ik dat zout nauwelijks invloed op de bloeddruk heeft en suiker wel degelijk en mogelijk zelfs veel. Naast beperking ven overgewicht is dit wederom een punt in het voordeel van GOK. Het is overigens bekend dat suiker vocht vasthoudt in het lichaam. Het kan twee à drie kg schelen.
Niet noodzakelijk alleen suiker, ook andere soorten KH's kunnen dit blijkbaar veroorzaken. Hoe vaak lezen we niet hier op het forum dat iemand te buiten is gegaan aan KH's en flink patat oid heeft gegeten en later op de avond ineens hartkloppingen kreeg? Ook gewoon omdat ze het niet meer gewend zijn.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Jojo-Anne
Berichten: 22
Lid geworden op: 10-03-2011 17:45

Re: Volkorenproducten en extreem dieet helpen tegen diabetes

Bericht door Jojo-Anne » 16-08-2011 22:28

Doortje58 schreef:


'Extreem dieet kan diabetes type 2 genezen'

Laatste update: 24 juni 2011 14:11 info.

BAARN - Een extreem dieet van acht weken kan ervoor zorgen dat mensen die nog maar net de diagnose diabetes type 2 hebben van de ziekte af kunnen komen. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

Wetenschappers van Newcastle University ontdekten dat door een dieet met weinig calorieën de hoeveelheid vet in de alvleesklier en de lever af nam.

Hierdoor ging de productie van insuline terug naar normale waarden.

Zeven van de elf mensen bleken drie maanden later geen diabetes type 2 meer te hebben. Alle elf de deelnemers aan het onderzoek hadden niet langer dan vier jaar geleden de diagnose gekregen.
Zo spectaculair vind ik dit niet. Het is algemeen bekend dat gewichtsverlies een positief effect heeft op diabetes type 2, met name als diagnose relatief kort geleden is gesteld of bij mensen die zich op het randje van diabetes bevinden. En daar hoef je niet eens een extreem dieet voor te volgen. Elke kilo minder helpt.
Meer bewegen, gezonder eten en proberen de overtollige kilo's kwijt te raken, is wat de meeste artsen hun (potentiële) suikerpatiënten aanraden.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Volkorenproducten en extreem dieet helpen tegen diabetes

Bericht door Kees » 17-08-2011 08:02

kaartendraak schreef:Niet noodzakelijk alleen suiker, ook andere soorten KH's kunnen dit blijkbaar veroorzaken.
Ik bedoel daar eigenlijk alle geraffineerde koolhydraten mee, die qua effect weinig verschillen. Alleen fructose is een buitenbeenje.
Jojo-Anne schreef:Het is algemeen bekend dat gewichtsverlies een positief effect heeft op diabetes type 2, met name als diagnose relatief kort geleden is gesteld of bij mensen die zich op het randje van diabetes bevinden. En daar hoef je niet eens een extreem dieet voor te volgen. Elke kilo minder helpt.
Meer bewegen, gezonder eten en proberen de overtollige kilo's kwijt te raken, is wat de meeste artsen hun (potentiële) suikerpatiënten aanraden.
De meeste mensen die gaan diëten eten neit alleen minder maar ook gezonder. Behalve minder calorieën gebruiken ze ook minder suiker, brood aardappelen en pasta. Daardoor wordt het lichaam weer gevoeliger voor insuline, hetgeen helpt tegen de diabetes én het gewicht doet verminderen. Lichaamsbeweging helpt zeker ook tegen insulineresistentie maar afvallen doe je voornamelijk door anders en minder te eten.

Je ziet dat ik de gangbare redenering omdraai: overgewicht is voornamelijk het gevolg van insulineresistentie, evenals diabetes. Dat verklaart meteen waarom niet iedereen met overgewicht diabetes heeft en niet iedereen met diabetes overgewicht heeft, hoewel erfelijkheid en etniciteit ook een grote rol kunnen spelen. Het gaat over type 2, voor de goede orde.

Kees

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 17-08-2011 10:17

Kees schreef:
Yentle schreef:Een patiënt van mij doet koolhydraatbeperkt. Ik ga straks gelijk es naar zijn bloeddrukken kijken.
Ik weet dat deze patiënt geen bloeddrukverlagers had voor de opname. Ik ben benieuwd of
zij bloeddruk keurig is.......................wordt vervolgd
Langzamerhand denk ik dat zout nauwelijks invloed op de bloeddruk heeft en suiker wel degelijk en mogelijk zelfs veel. Naast beperking ven overgewicht is dit wederom een punt in het voordeel van GOK. Het is overigens bekend dat suiker vocht vasthoudt in het lichaam. Het kan twee à drie kg schelen.

Kees
Jammer genoeg was mijn patiënt al een dag of 5 opgenomen en onze ontbijt en lunchkar zeer uitgebreid met koolhydraatrijke producten.
De patiënt heeft hier heerlijk van genoten en geen lage bloeddruk kunnen constateren :cry:
Afbeelding

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Re: Volkorenproducten en extreem dieet helpen tegen diabetes

Bericht door Yentle » 17-08-2011 10:20

Kees schreef:
kaartendraak schreef:Niet noodzakelijk alleen suiker, ook andere soorten KH's kunnen dit blijkbaar veroorzaken.
Ik bedoel daar eigenlijk alle geraffineerde koolhydraten mee, die qua effect weinig verschillen. Alleen fructose is een buitenbeenje.
Jojo-Anne schreef:Het is algemeen bekend dat gewichtsverlies een positief effect heeft op diabetes type 2, met name als diagnose relatief kort geleden is gesteld of bij mensen die zich op het randje van diabetes bevinden. En daar hoef je niet eens een extreem dieet voor te volgen. Elke kilo minder helpt.
Meer bewegen, gezonder eten en proberen de overtollige kilo's kwijt te raken, is wat de meeste artsen hun (potentiële) suikerpatiënten aanraden.
De meeste mensen die gaan diëten eten neit alleen minder maar ook gezonder. Behalve minder calorieën gebruiken ze ook minder suiker, brood aardappelen en pasta. Daardoor wordt het lichaam weer gevoeliger voor insuline, hetgeen helpt tegen de diabetes én het gewicht doet verminderen. Lichaamsbeweging helpt zeker ook tegen insulineresistentie maar afvallen doe je voornamelijk door anders en minder te eten.

Je ziet dat ik de gangbare redenering omdraai: overgewicht is voornamelijk het gevolg van insulineresistentie, evenals diabetes. Dat verklaart meteen waarom niet iedereen met overgewicht diabetes heeft en niet iedereen met diabetes overgewicht heeft, hoewel erfelijkheid en etniciteit ook een grote rol kunnen spelen. Het gaat over type 2, voor de goede orde.

Kees
Laatst moest ik weer eens op cursus "diabetes" en daar is mij verteld dat diabetes niet erfelijk is zoals wij in ver verleden wel geleerd werd.
Etniciteit heeft wel te maken met diabetes
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Volkorenproducten en extreem dieet helpen tegen diabetes

Bericht door Kees » 17-08-2011 13:59

Yentle schreef:Laatst moest ik weer eens op cursus "diabetes" en daar is mij verteld dat diabetes niet erfelijk is zoals wij in ver verleden wel geleerd werd.
Etniciteit heeft wel te maken met diabetes
Dat lijkt me in tegenspraak met elkaar. Als genen een rol spelen is er toch juist wel sprake van erfelijkheid? Ik las niet zo lang geleden dat bij de type 2 zonder overgewicht sprake kan zijn van erfelijkheid. Die komt, als ik me niet vergis, vaker voor bij mensen met een Indiase etniciteit. Kan ook zijn dat ik die wijsheid opdeed tijdens mijn post- HBO diabetesmodule, ruim 5 jaar geleden.

Kees

Yentle
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-04-2011 17:56

Bericht door Yentle » 17-08-2011 14:13

Zo is het mij ook geleerd, net zo goed dat er verteld werd dat mensen van Hindostaanse afkomst diabetes krijgen door hun voeding. Dat blijkt ook niet waar te zijn.

Diabetes is niet erfelijk maar komt vaker voor bij mensen van Hindoestaanse afkomst. Het bloedsuikerprotocol bij de verloskunde is hier zelfs op aangepast, voor te lichte en te zware baby's is anders dan voor alle andere volkeren.

Het is eigenlijk niet tegenstrijdig als je bedenkt dat Multiple Sclerose ook niet in alle landen voorkomt. Zo blijken bepaalde ziektebeelden niet onder alle volkeren voor te komen.
Neem cholesterol, er zijn volkeren waarbij een te hoge waarde hiervan niet voorkomt. Vraag mij niet welke want dat weet ik niet precies.

Laten wij het maar voortschrijdend inzicht noemen :wink:
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-08-2011 15:39

Yentle schreef:Zo is het mij ook geleerd, net zo goed dat er verteld werd dat mensen van Hindostaanse afkomst diabetes krijgen door hun voeding. Dat blijkt ook niet waar te zijn.
IJs en weder dienende ga ik me de komende tijd eens wat meer verdiepen in voedselallergieën en -intoleranties. Die hoeven ook niet erfelijk te zijn maar komen bij bepaalde etnische groepen wel vaker voor dan bij andere. Lactose-intolerantie is een bekende uit mijn praktijk, hoewel mijn vader (vele generaties blank, westeuropees etc.) het ook had.

Het zou ook de verklaring kunnen zijn waarom niet iedereen hetzelfde reageert op een bepaalde afvalmethodes. Dat zeg ik heel voorzichtig maar het zou wat mij betreft weer een stap zijn in de richting van adviezen op maat.
Neem cholesterol, er zijn volkeren waarbij een te hoge waarde hiervan niet voorkomt. Vraag mij niet welke want dat weet ik niet precies.
Er wordt veel te stellig over gedaan. Er zijn landen waar een te laag cholesterol geldt als een gezondheidsrisico. Inderdaad, voortschrijdend inzicht. :wink:

Kees

Jojo-Anne
Berichten: 22
Lid geworden op: 10-03-2011 17:45

Bericht door Jojo-Anne » 18-08-2011 10:09

De website van het diabetesfonds spreekt wel degelijk over erfelijke factoren bij diabetes 2.
Misschien is niet de ziekte erfelijk, maar kun je wel een erfelijke aanleg hebben om het te ontwikkelen, net zoals bij sommige soorten kanker en cardiologische aandoeningen.
Ik ben geen expert op medisch gebied, maar het is wel aangetoond dat de kans dat je diabetes 2 krijgt beduidend groter is als het in je directe familie voorkomt.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 18-08-2011 12:36

Jojo-Anne schreef:De website van het diabetesfonds spreekt wel degelijk over erfelijke factoren bij diabetes 2.
Misschien is niet de ziekte erfelijk, maar kun je wel een erfelijke aanleg hebben om het te ontwikkelen, net zoals bij sommige soorten kanker en cardiologische aandoeningen.
Ik ben geen expert op medisch gebied, maar het is wel aangetoond dat de kans dat je diabetes 2 krijgt beduidend groter is als het in je directe familie voorkomt.
Zo zou ik het ook formuleren. Voor verreweg de meeste ziekten kun je meer of minder gevoelig zijn. Door externe factoren kan die ziekte uitgelokt worden. Overigens moet je altijd wel uitkijken dat er geen sprake is van pseudo-erfelijkheid. In het artikel van de NRC van afgelopen zaterdag ging het over een meneer met obesitas, zijn vrouw die de stoel niet meer zelfstandig uit kon en ook de hond en de kat leden aan ziekelijk overgewicht. Het ging om mensen van halverwege de zestig, dus zeker niet hoogbejaard. Maar dan denk ik in de eerste plaats aan verkeerde leefgewoontes.

Kees

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-08-2011 13:15

Diabetes type 2 hoeft niet erfelijk te zijn, ik denk dat het idd meer ligt aan het feit wat je eet. In mijn familie, vooral aan mijn moeders kant, was iedereen bijv fors gebouwd, een flinke aanleg om dik te worden, ik dus ook. En juist dat overgewicht kan ervoor zorgen dat je D.type 2 krijgt en in die zin, dus het feit dat je vrij makkelijk gewichtstoename van het een of ander kan krijgen, zou het dus wel erfelijk kunnen zijn.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 18-08-2011 14:22

kaartendraak schreef:Diabetes type 2 hoeft niet erfelijk te zijn, ik denk dat het idd meer ligt aan het feit wat je eet. In mijn familie, vooral aan mijn moeders kant, was iedereen bijv fors gebouwd, een flinke aanleg om dik te worden, ik dus ook. En juist dat overgewicht kan ervoor zorgen dat je D.type 2 krijgt en in die zin, dus het feit dat je vrij makkelijk gewichtstoename van het een of ander kan krijgen, zou het dus wel erfelijk kunnen zijn.
Overgewicht is het gevolg van een oververhitte insulinehuishouding; niet de oorzaak, hoewel op de duur inwendig buikvet het hele metabool syndroom wel versterkt. We hebben hier stuk voor stuk ervaren dat afvallen door domweg minder te eten niet helpt. Ja, voor een relatief korte periode. Het beklijft pas als je ingrijpt in de sóórt calorieën die je naar binnen kiepert, waardoor je insulinehuishouding tot rust komt. Daardoor verminder je én je hongergevoel én er wordt minder lichaamsvet opgeslagen. Dat afvallen op zich ook wel helpt wil ik graag geloven omdat je daarmee ook flink minder koolhydraten naar binnen krijgt. Ga je echter door met een hoog percentage geraffineerde koolhydraten, zoals bij Sonja Bakker, dan werkt het zolang je onder de knoet van Sonja blijft, hetgeen bijzonder onwenselijk is bij een crashmethode.

Het is aardig dat ene William Banting het koolhydratenmechanisme al in 1869 beschreef in zijn 'Letter of corpulence'. Onbegrijpelijk dat die wijsheid niet is blijven hangen want hij was ongekend populair in die tijd. 'Banting' werd zelfs als synoniem voor 'diëten' gebruikt. Maar de macht van de voedingsindustrie is kennelijk al veel langer groter dan die van de overheid en gezondheidsdiensten.

Kees

Plaats reactie