Alle E-nummers op een rijtje

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Alle E-nummers op een rijtje

Bericht door hennysmeenk » 13-04-2011 22:53

Ik vond al googelend een site waar alle E-nummers worden opgesomd. Eerst alfabetisch op naam van de stof en daaronder op nummer. Handig om na te kijken of toegevoegde E-nummers al dan niet schadelijk zijn.

http://www.e-net-commerce.net/gezond/E-nummers.html

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-04-2011 15:03

Echt ongelooflijk hoeveel er chemisch gemaakt wordt om in ons voedsel te stoppen. Je kan beter een stukje chocolade nemen waar normaal suiker in zit, dan suikervrije chocolade.

Ik zag gisteren toevallig iets, in een dieetwebshop notabene, waar ik ipv suiker polydextrose in zag staan. Sacharinge en maltitol enzo wist ik al dat dat troep is, maar deze poly-dinges kende ik nog niet, dus ff googlen en las dat het uit fruitsuikers gehaald wordt, dus origineel dextrose wordt chemisch bewerkt om een caloriearme zoetstof te krijgen die dan weer in suikervrij voedsel gestopt mag worden. Deze stof staat ook in die lijst als rood.

Toen ik die naam las had ik al zoiets van: beter afblijven, zeker nadat ik het op wiki las wat het is.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

miesje1959
Berichten: 7467
Lid geworden op: 24-03-2010 18:55

Bericht door miesje1959 » 18-04-2011 15:51

De dieetwebshop pretendeert ook niet gezonde zoetstoffen te gebruiken..
ook in veel atkins producten zitten niet GOK proof zoetstoffen..

Het blijft daarom zelf goed opletten en de rodelijst uit het boek te gebruiken bij het checken welke stoffen niet toegestaan zijn...
Groetjes Astrid

mijn eetdagboek

Afbeelding

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-04-2011 16:07

Uiteraard, maar je zal maar denken, lekker dieten met al die lekker shakes, nagerechten enz, zit er toch rommel in, waardoor je dieet/afvallen niet lukt, of iig minder goed dan je bedoeling zou zijn.

Valt me op dat tagatose niet in de lijst staat, was misschien nog niet bekend toen die lijst gemaakt werd? Tagatose wordt weer uit lactose gehaald, ziet er op wiki onschuldig uit, maar misschien is dat nog te nieuw om bekend te zijn of je er wat van kan krijgen.

Zal nog wel ff duren eer er op stevia overgestapt wordt.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 18-04-2011 21:41

Ik had onlangs het e.e.a. besteld bij dieetwebshop.nl. En wat kreeg ik als "aardigheidje" meegestuurd? Juist ja, een tasdispenser met zoetjes... Dat wil je nou juist niet! Linea recta de prullie in dus.

Wat is overigens tagatose? Ik bedoel: waarvoor wordt dat gebruikt? Als conservering of als smaakversterker? Kortom: wat is het "doel" van deze stof, weet je dat?

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-04-2011 22:17

Tagatose is een nieuwe zoetstof wat uit lactose gehaald wordt. Moest het ook googlen. Iig, wat ik ervan begreep is dat het op een minder chemische manier gaat, zoiets als dat ze melkpoeder van melk maken. Sacharose wordt op een zeer complexe chemische manier uit suiker gehaald, uit elkaar gesloopt en weer in elkaar gezet, zoiets, maar dat schijnt met tagatose niet gedaan te worden. 'k zou het nog eens op moeten zoeken en lezen.

De voedselindustrie weet nog niet veel van stevia af, dus ze zijn steeds op zoek naar minder gevaarlijke zoetstoffen.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 18-04-2011 22:20

Hier is nog ff de link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tagatose

Dus ik denk en hoop dat het idd een veilig alternatief is in suikervrije snoeperijtjes als ze dit erin willen gebruiken.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Tagatesse

Bericht door Yvonne Lemmers » 18-04-2011 22:31

Zie http://opgewicht.forum2go.nl/viewtopic.php?t=58

Tagatesse van Damhert bevat meer dan alleen tagatose, dus let op!

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 19-04-2011 12:08

Ja, maar dat is dan de zoetstof zelf voor in je koffie enz. Ik kijk bijv wel naar jam oid als het erin zit en dan even verder kijken of er iets anders inzit wat weer niet goed is, als er dan alleen tagatose in zit als zoetstof is het oke.

Het is wel lastig hoor, wil je gezond eten, zijn er vervangers voor jam die dan suikervrij zijn, zit er weer rommel in. Kan je dan niet beter van die camping verpakingen nemen met die kleine kuipjes jam en heel af en toe dara 1 van nemen als je soms trek in jam hebt?
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Gebruikersavatar
Koningskind71
Berichten: 227
Lid geworden op: 21-03-2011 10:45

Bericht door Koningskind71 » 19-04-2011 12:11

Wanneer je suikervrije jam wilt kun je het beste de jam van St. Dalfour gebruiken. Die is gezoet met druivensap. Je moet hem dus alleen in je KH-uurtje gebruiken.
Ik kocht die jam altijd in de tijd dat ik in ieder geval al de geraffineerde suikers en zoetstoffen uit mijn eten weerde.

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 19-04-2011 12:20

Dat merk ken ik niet, waar kan je die kopen? En is die lang houdbaar? Ik eet nl bijna nooit jam, heb er hooguit 1x in de 2 maanden eens trek in, dan is het prettig als het hele lang houdbaar is. Vandaar dat ik verwijs naar die kleine vakantiecupjes.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 27-04-2011 13:12

Ik krijg zo af en toe toch ook wel mijn bedenkingen bij die lijst. Toevallig kwam ik op het internet een artikel tegen over Konjac. Het artikel kun je >>>HIER<<< lezen. Als ik dat dan lees, kan konjac bij verstandig gebruik heel nuttige diensten bewijzen. Kijk ik dan echter op die lijst met E-nummers, dan blijkt Konjac rood te zijn. Hoe betrouwbaar is dan die informatie? :?:

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 27-04-2011 13:38

Dat had ik ook, want er wordt gewaarschuwd voor bijv Johannebroodpitmeel, terwijl je dat gewoon bij de dieetwebshop kan kopen als bindmiddel. Ik denk dat je sommige dingen gewoon kan gebruiken, maar niet overmatig.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 27-04-2011 13:45

Dat je het bij de dieetwebshop kunt kopen is natuurlijk nog geen garantie dat het "dus" automatisch gezond is. Je kunt daar tenslotte ook aspartaam zoetjes kopen. En wij weten inmiddels dat dat verre van gezond is. Maar ik ben wel met je eens dat ik ook weinig gevaar zie in Johannesbroodpitmeel als bindmiddel. Dat lijkt mij toch zo ongeveer het enige koolhydraatarme alternatief als je iets wilt binden tenslotte?

kaartendraak
Berichten: 6178
Lid geworden op: 06-04-2011 20:02

Bericht door kaartendraak » 27-04-2011 14:44

Dat bedoel ik ook. Net zoals suikervrije chocolade. Ondanks dat er zoetmiddelen in zitten is het niet zo erg om een keer een stukje te eten, maar als je er teveel van eet kan je er diarre van krijgen. Teveel is nooit goed van wat dan ook, dus alles wat je kan vermijden is prima, maar soms lukt dat gewoon niet.
Groetjes,
Astrid
Let food be thy medicine and medicine be thy food.....Hipocrates

Mijn dagboekje

Afbeelding

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 27-04-2011 22:19

Colon Clean kun je dan beter als bindmiddel gebruiken, heel klein beetje maar heb je gelijk extra vezels.

En all zoetstoffen waar ose aan het einde bij staat is rommel, alleen de zoetstof die je hier op het forum bij Yvonne kunt kopen is goed en ook nog lekker.

Er zijn meerdere merken van maar zijn ook soms gewoon smerig van smaak.

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 27-04-2011 23:30

Oh, bedankt voor de tip zeg! Ik wist niet dat je met Colon Clean kon binden! Ik neem aan dat dat dan ook geldt voor de darmreiniger die je b.v. bij het Kruidvat kunt kopen? Ik gebruik geen darmreiniger omdat ik laxantia op recept van de huisarts gebruik i.v.m. morfinegebruik i.c.m. mijn immobiliteit. Daarbij heb ik dan ook nog diverticulose en het heeft zó lang geduurd eer ik een goede balans had qua laxantia, dat ik nu niet durf te gaan "rommelen" met darmreinigers. Maar een beetje bij wijze van bindmiddel e.d. kan natuurlijk geen kwaad. Ik zag het nl. ook staan bij het recept van de Giant cracker van Annemarie/Yeppe.

Nee, aan zoetstoffen waag ik me ook niet meer. Als ik chocolade eet, dan neem ik "gewone" (pure) chocolade, dus met gewone suiker. Dat lijkt me dan altijd nog beter dan met al die enge zoetstoffen.

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 27-04-2011 23:36

Die van De Kruidvat zal ook wel kunnen, ik ken die niet en chocolade puur minstens 70 % nemen.

Ik lustte dit in het begin echt niet maar alleen melk chocolade en nu vind ik die melk zelfs heel vies en alleen die echte pure, doop een stukje in je koffie, capuchino of zo in je uurtje en smaakt het echt lekker.

Als je al langer aan Gok doet gaat je smaak zo veranderen, zul je nog wel gaan merken denk ik.

Ik was gek op chip, alle smaken en nu raak geen chippie meer aan sta ook af en toe versteld van mij zelf hoor maar ben er wel blij mee.

En zoetstoffen alleen de Stevia die je hier bij Yvonne kunt kopen, geen ander merk, smaakt bitter en deze niet.

hennysmeenk
Berichten: 5081
Lid geworden op: 15-03-2011 20:29

Bericht door hennysmeenk » 27-04-2011 23:48

Ik merkte na een week of 2 al dat mijn smaak veranderd was. Ik proefde toen een hapje van Jan zijn ijs. Ik ben toch altijd een uitgepsproken ijsliefhebber geweest, maar ik vond het echt afschuwelijk zoet, echt niet lekker! Verbazingwekkend hoe snel je van zoet bent afgewend. Ik was voorheen ook altijd een liefhebber van melkchocolade, maar heb nu idd ook een reep Côte d'Or extra Puur gekocht. Ik neem maar heel af en toe een stukje, want als ik het dagelijks doe krijg ik daverende migraine. Ik doe het meestal verkruimeld in kleine stukjes door de kwark met een peer of ander fruit. Mjammmm..... Goh, wat afzien toch, dat Gokken. ;)

Plaats reactie