Leugens over boter en marg. – Waarheid over verzadigde vet

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Leugens over boter en marg. – Waarheid over verzadigde vet

Bericht door Clau » 22-03-2011 09:57

Onderstaand bericht stond op het WLS forum
Daar het past bij onze levenswijze.. maar even gekopiërd.

Gevonden op de site van Jesse van der Velde.

Leugens over boter en margarine – Waarheid over verzadigde vetten

Leugens over boter en margarine – Waarheid over verzadigde vetten
21 maart 2011 Categories: Cholesterol verlagen


Boter is decennialang als ongezond belasterd. Gelukkig is de Weston A. Price Foundation (WAPF) het daar niet mee eens. De WAPF decennia geleden gestart door Weston Price, DDS. Samen met zijn vrouw rees hij naar afgelegen locaties en onderzocht het dieet van volkeren die vrij waren van de degeneratieve ziekten van onze beschaving.

Anderen hebben de waarheid over boter ontdekt en zijn het ook niet eens met de slechte reputatie van boter. Het is gezonder voor je dan alle alternatieven ontworpen om boter te vervangen, die eigenlijk uw gezondheid kunnen schaden. Boter is beter.

Waarom de Negatieve Pr-campagne Succesvol was
Dieet rages promoten aspartaam en margarine als gezonde keuzes. Mensen met overgewicht en zelfs minder slanke mensen werden gemanipuleerd diëten te volgen met alleen gewichtsverlies voor ogen. Deze populaire beweging was gefundeerd op medische misinformatie, voornamelijk gebaseerd op verzadigde vet onzin. Die onzin werd nog verergerd door de cholesterol vrees.

Het laten staan van alle verzadigde vetten werd gepromoot als een gezonde keuze. Boter, kokosnoot olie en palmolie werden allen zwart gemaakt. De dokters, niet geleerd in echte voedingsgezondheid wetenschappen, deden gelijk mee. Maar juist al die drie verzadigde vetten zijn juist gezondheidsbevorderend.

Deze trend was versneld door zakelijke hebzucht in de voedingsmiddelen industrie. Ze konden nu gerechtvaardigd goedkopere transvet vloeibare oliën in voorverpakte producten verwerken, of deze verkopen als gezonde bak- en braadoliën. En nu blijkt dat juist die oliën de oorzaak zijn van chronische gezondheidsschade, zoals obesitas, hart- en vaatproblemen, diabetes en zelfs kanker.

Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw bekritiseerde Johanna Budwig de transvet giftige oliën welke de markt veroverden. Ze zei dat de bak- en braadolie industrie haar daarvoor censureerde. Ze is bekend in de natuurlijke genezing kringen als de uitvinder van het kanker genezende Budwig dieet, wat pure lijnzaadolie en hüttenkäse bevat, beiden vetrijk.

Maar haar grootste bijdrage aan nutritionele wetenschap was haar baanbrekende onderzoek welke verschillende types vet categoriseerde. Dit was onbekend terrein tot ze dat onderzoek deed in Duitsland. Dus ze wist waar ze het over had toen ze transvetten zwart maakte.

Waarom boter beter is
Er zijn drie niveaus boter. De ideale boter is gemaakt van rauwe melk van uitsluitend grazende, gezonde koeien. De op één na beste en meer toegankelijke is biologische boter van gepasteuriseerde melk van uitsluitend grazende koeien die niet geïnjecteerd zijn met antibiotica of rBGH. En dan is er het meest verkrijgbare commerciële spul. Zelfs deze laatste verontreinigde soort boter is beter voor u dan margarine.

Het vetarme dieet is eigenlijk voor de meeste mensen niet gezond. En de hartziekte hype geassocieerd met cholesterol is buiten proporties getrokken, zelfs gezien als een mythe. Een studie uit 1991 van de Medical Research Council stelde vast dat mannen die boter aten half zoveel risico liepen op hartziektes dan mannen die margarine aten! Natuurlijke vetten kunnen als het nodig is omgezet worden naar koolhydraten.

Cholesterol is nodig voor gezonde zenuwen, de hersenen inbegrepen, en het maag-darmkanaal. Boter van uitsluitend grazende koeien is eigenlijk heel rijk aan mineralen. Het bevat ook veel vitamines A, D en K2, welke osteoporose en artritis helpen voorkomen. De korte en medium ketens vetzuren en geconjugeerd linolzuur (CLA) in boter helpen kankertumoren voorkomen.

Glycosfingolipiden in botervet bieden bescherming tegen gastro-intestinale infecties. Dit zijn niet alle gezonde aspecten van de boter. U kunt er meer vinden in de bronnen hieronder.

De Dwaasheid van Valse Vetten
Een groot deel van de algemene verslechtering van de gezondheid veroorzaakt door voedingsbronnen komt door transvetzuren in margarine en gehydrolyseerde, hitte bewerkte onverzadigde oliën welke aangeboden werden als gezonde alternatieven de afgelopen vijf decennia.

Het komt allemaal neer op echte voedingsmiddelen versus synthetische voedingsmiddelen. Houd het simpel: de natuur weet het altijd het best.

Meer info over verzadigde vetten en cholesterol? Bekijk deze video.

Bron: Naturalnews.com
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

Smile
Berichten: 867
Lid geworden op: 27-10-2009 10:45

Bericht door Smile » 22-03-2011 10:34

dit is een heel erg duidelijk stukje, maar is onze roomboter van uitsluitend grazende koeien, dan bedoel ik de roomboter die ik in de supermarkt koop??

ik hoor over grasboter ook niets anders dan onzin, dit schijnt ook allemaal niet zo natuurlijk te zijn

greetz smile

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 22-03-2011 12:26

Er is bij de AH ook biologische roomboter te koop.
Daarvan weet ik natuurlijk niet wat ze gegeten hebben maar het is wel het beste van wat er in de supermarkt te koop is.
dat hoop ik tenminste dan maar.

Karin Kooy
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-04-2010 15:49

Bericht door Karin Kooy » 28-03-2011 16:36

Ik vind de laatste zin erg goed en op veel producten toepasbaar.

Houd het simpel: de natuur weet het altijd het best.



Groet,

Karin
Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 28-03-2011 16:42

Smile schreef:dit is een heel erg duidelijk stukje, maar is onze roomboter van uitsluitend grazende koeien, dan bedoel ik de roomboter die ik in de supermarkt koop??

ik hoor over grasboter ook niets anders dan onzin, dit schijnt ook allemaal niet zo natuurlijk te zijn

greetz smile
O, vertel ?
Ik eet altijd biologische grasboter.
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Smile
Berichten: 867
Lid geworden op: 27-10-2009 10:45

Bericht door Smile » 28-03-2011 18:50

ik heb het dan over gewone grasboter, ik zag laatst een tv programma en het schijnt dat de fabrikanten het er gewoon opzetten grasboter om beter te verkopen!

nou dat is lekker dan!!

Smile

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 28-03-2011 19:48

Ik heb laatst een programma gezien waaruit bleek dat de goedkoopste roomboter van Aldi en Emtee , die in zo'n vetvrij papiertje zit in het grasseizoen vaak juist echte grasboter bevatten :P .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Smile
Berichten: 867
Lid geworden op: 27-10-2009 10:45

Bericht door Smile » 28-03-2011 22:26

hahaha tja nu moeten we maar verder op onderzoek gaan over hoe en wat.....

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 30-03-2011 22:43

Programma waar Yeppe he tover heeft heb ik ook gezien en er werden allerlei klompen roomboter onderzocht, was een boer bij die er verstand van had en de boter in de goedkoopste en meest simpelste wikkeltjes kwamen echt niet slechter er uit als de boter met die dure wikkels en bakjes.

Wel leuk eigenlijk, het is allemaal hetzelfde zei die man.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 31-03-2011 11:11

Volgens mij was dat van De Keuringsdienst van Waarde.

Riky
Berichten: 185
Lid geworden op: 07-09-2010 10:03

Bericht door Riky » 17-04-2011 21:36

Om dit draadje weer op te pakken

Op de site van Martijn Katan staat in een artikel over pindakaas het volgende:

"De belangrijkste bron van transvetzuren is tegenwoordig melkvet, dus kaas, volle melk en roomboter. Er is een tijd lang gedacht dat natuurlijke transvetzuren uit melk geen effect op het cholesterol hebben, maar dat idee is achterhaald, het is nu goed onderzocht en alle transvetzuren doen hetzelfde.[4] Wat we nu nog binnenkrijgen komen eerder uit kaas dan uit pindakaas."

Het hele artikel staat hier:
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/394-21 ... akaas.html

Dat betekent dat ik als grootgebruiker van mn kaas dus te veel transvetzuren gebruik. Dan toch veel minder kaas of magere kaas? Volle melk gebruik ik nooit, maar wel roomboter, over op kokosolie?

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Transvetzuren in kaas niet ongunstig

Bericht door Yvonne Lemmers » 17-04-2011 22:04

Met onderstaand artikel wordt het bovenstaande bericht ontzenuwd:

Uit: http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageI ... len.id=453

De afgelopen ca. 10 jaar zijn honderden publicaties verschenen over gehalten aan transvetzuren en CLA in voedingsmiddelen en over gezondheidseffecten van deze vetzuren. In de EU en de Codex Alimentarius is regelgeving in voorbereiding voor de labeling van transvetzuren in voedingsmiddelen.
Als hierbij de som van de gehalten van alle vetzuren met een trans dubbele binding moet worden gedeclareerd is dit zeer nadelig, en onterecht, voor zuivelproducten.
Onterecht, omdat de beschikbare gegevens van transvetzuren van herkauwers laten zien, dat zij niet dezelfde ongunstige effecten met betrekking tot het cardiovasculair risico opleveren als industrieel geproduceerde transvetzuren.

Lees verder: http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageI ... len.id=453

Riky
Berichten: 185
Lid geworden op: 07-09-2010 10:03

Bericht door Riky » 17-04-2011 22:34

Dank voor je reactie Yvonne,

Het onderzoek waar Katan naar verwijst is echter van veel recenter datum dan dat van ZVG.
Ik ben daarnaast ook altijd wat sceptisch tegenover onderzoeken die door de branche zelf worden gedaan, zoals in dit geval.

Plaats reactie