actieve spijsvertering???

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
nita
Berichten: 4778
Lid geworden op: 09-03-2010 16:22

actieve spijsvertering???

Bericht door nita » 24-08-2010 11:08

Hallo denktank, een vraag van een paar nachtdienstwerkers.

Gezien de omschakeling van dag naar nachtritme gaan we tijdens de nachtdienst geregeld net na het eten naar bed. Sommigen na een ontbijt en andere na het avondeten om nog wat bij te slapen.

Mijn vraag is nu of het verschil maakt met de spijsvertering of je na het bv avondeten actief bent, wakend in ieder geval of bv wandelend. Of dat je in bed ligt en slaapt waardoor je spijsvertering toch ook in een andere stand staat. Zelf heb ik altijd het idee dat ik aankom tijdens mijn nachtdiensten omdat ik na het avondeten naar bed ga. Neem zelf 's morgens dan ook om ong. 5.00 mijn ontbijt zodat ik nog even moet werken. Dan ga je tenminste niet met een volle maag t bed in.

of is dit puur een gevoelsmatig iets??????

Laat er jullie licht eens over schijnen aub.

skippy
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-08-2010 17:08

Bericht door skippy » 24-08-2010 12:41

Ik kan je alleen maar uit ervaring vertellen dat nachtdiensten een aanslag zijn op je lichaam. Ik kon er heel slecht tegen, om een uur of 4 kon ik amper meer uit mijn woorden komen, orientatie was ver te zoeken...liep tegen de deurpost op bv als ik ergens naar binnen liep. Ook dagenlang diarree... Ik doe nu zelden nog een nachtdienst en dan maar 1 nachtje. Ik haat nachtdiensten omdat mijn lichaam enorm protesteert....

eevster
Berichten: 12660
Lid geworden op: 14-04-2010 15:02

Bericht door eevster » 24-08-2010 15:35

Mijn ex dietiste ( jawel van het voedingscentrum) zei dat het geen probleem was om je diner te nuttigen vlak voor het slapen gaan.
Zij vertelde dat het voor je verbranding niet uit maakte.

Of dit waar is.....geen idee?!

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 31-08-2010 05:36

Typisch eetpatroon van (opera)zangers; eten na het concert.
Daarom zijn ze zeker zo mager....

Ik zou de gok niet meer nemen om voor het slapen te gaan eten.
Heb het jaaaren gedaan, tot ik 129 kilo woog!

Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 31-08-2010 06:46

Nou Gerard, wat eefster vertelt komt wel aardig overeen met mijn ervaringen. Bij nachtdiensten raken je lichaamsritmen in de knoop. Ik voelde me er het beste bij om qua eten de gezinsroutine te blijven volgen, althans vooral 's avonds warm eten. Dat was dan, kort uit mijn bed, meestal wel wat lichter verteerbaar dan normaal. Ik denk achteraf dat ik met minder koolhydraten gedurende de nacht de man met de hamer meer op afstand had kunnen houden. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 31-08-2010 08:31

Ja Kees, ik draai echter geen nachtdiensten (hoewel ik een nachtbraker ben, meer door korte slaap).
Ik kon vroeger niet slapen zonder een vol gevoel in mijn maag. Die gewoonte (m.i. dikmakend - proefondervindelijk) heb ik totaal doorbroken.
Maar ja, dat is eigenlijk off-topic, het gaat hier over nachtdiensten.

Het verwerken van eten kost energie, het lichaam op temperatuur houden ook. Valt er dan wat voor te zeggen dat je het beste warm kunt eten als de zon op zijn hoogst staat - 's middags om 12.00 uur?
Zoals vele senioren in Nederland nog doen?
Gerard

nita
Berichten: 4778
Lid geworden op: 09-03-2010 16:22

Bericht door nita » 31-08-2010 08:45

Zou het daardoor komen dat ik het veel kouder in bed heb als ik 's avonds na het eten even bij ga slapen. Heb dan altijd ( ja, behalve als t echt zomer is ) een deken meer op liggen in vergelijk met als ik 's nachts slaap.
Komt natuurlijk ook door het slaap/waak ritme dat er voor zorgt dat als je 's avonds naar bed gaat je lichaamstemp. omhoog gaat. Maar die extra energie voor de vertering zou ook kunnen schelen.

Mar=ka
Berichten: 285
Lid geworden op: 16-08-2010 13:48

Bericht door Mar=ka » 31-08-2010 12:25

Ik heb vorige week twee nachtdiensten gehad (de eerste sinds ik gok :lol: ) en was al aan het bedenken hoe ik dat eet-technisch moest doen.

De eerste nacht heb ik rond twee uur een salade gehad en rond zes uur een cracker met kaas. Hierna had ik echt een vol gevoel, te vol zeg maar.

De tweede nacht heb i'k alleen een paar blokjes kaas met komkommer gehad en 's morgens een cracker met kaas.

Dit beviel me beter.
Groetjes,
Mariska

Begonnen met Gok op 20-8-2010

Gebruikersavatar
linda in de zon
Berichten: 118
Lid geworden op: 28-07-2010 15:52

Bericht door linda in de zon » 12-09-2010 10:59

hallo Nita,
ik draai zeer regelmatig nachtdiensten. Voordat ik met gokken begon deed ik het met de hele nacht door "lichte"koolhydraten te eten zoals pepsils en volkoren biskwie, op weg naar huis heel langzaam een ontbijtkoek wegknabbelen om levend thuis te kunnen komen.
Sinds ik Gok gaat het veel beter, gewoon avondeten, niet teveel omdat ik dan net uit bed kom, rond 1 uur 's nachts wat (salade of cracker met kaas) en om 6 uur wat. (meestal griekse yoghurt met noten). Naar huis rijden gaat prima en om 8:45 rol ik mijn bed in. Voor mij een prima ritme en dat valt op want met mijn afvallende lijf heb ik op mijn werk mede Gokkers gekregen! wel zo gezellig! Luister naar je lijf, dan komt het goed.
Bmi van 28 naar 23,5
Start augustus 2010 - op gewicht januari 2011
Januari 2015; start met het opfrissen van mijn GoK, stiekum 4 kilo aangekomen de laatste 1,5 jaar.

Plaats reactie