Lees over :

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Lees over :

Bericht door Doortje58 » 24-08-2010 07:55

Afkomstig van Blog van Harriët Verkoelen
  • Fruit..... wel of niet doen?


    De laatste tijd laait de discussie op over fruit: gezond of dikmaker? Laat ik u zeggen wat ik er van vind en hoe fruit past in een koolhydraatarmere voedingswijze.

    In mijn boek ‘Andere gezonde voeding’ leg ik uit voor wie een koolhydraatarmere voeding gezonder is dan ‘gezonde voeding’. Niet iedereen heeft dezelfde stofwisseling dus je kan niet iedereen dezelfde voeding adviseren.
    Voor wie geen overgewicht heeft is 2 stuks fruit per dag prima om een bijdrage te leveren aan vitamines, mineralen en vezels.
    Voor wie wel overgewicht (en ook nog eens diabetes heeft) pakt fruit niet goed uit. Want naast de vitamines, mineralen en vezels bevat fruit ook nog eens koolhydraten in de vorm van vruchtensuiker. Eenmaal in het bloed is geen onderscheid meer te maken tussen natuurlijke (vruchten)suiker of kristalsuiker. Heb je aanleg voor de andere stofwisseling (insulineongevoeligheid of insulineresistentie, dit is iedereen met type 2 diabetes en overgewicht) dan wordt alle suiker grotendeels omgezet in buikvet.
    Maar niet al het fruit is hetzelfde en niet elke persoon is hetzelfde. Er is fruit met minder suiker en er zijn personen met een minder forse insulineongevoeligheid.
    Persoonlijk ben ik niet zo’n ‘fruitmens’, ik eet nog geen 2 stuks fruit per week, laat staan per dag! Geef mij maar liever meer groenten: wel vitamines. mineralen en vezels maar veel minder koolhydraten.
    Voor wie wel ‘fruitmens’ is kan je er rekening mee houden. In mijn boek ga ik niet lager dan 50 gram koolhydraten per dag. Maar iemand met een minder forse insulineongevoeligheid kan meer koolhydraten verdragen. Als je je dagelijkse inname van koolhydraten aan fruit wilt besteden feel free to do so.
    Reken voor een appel, peer of sinaasappel 15 gram aan koolhydraten (ter vergelijking: dit komt voor je bloed overeen met 3 klontjes suiker). Een banaan is nog meer. Maar een kiwi, pruim, mandarijn, nectarine is minder: 7 gram koolhydraten per stuk en ook aardbeien, frambozen en bessen is minder per 150 gram. Kersen en druiven is weer meer en zeker als je pas kunt stoppen als het pond kersen op is![/list:u]

*
*
Afbeelding

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 24-08-2010 07:56

http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/d ... _dr_frank/

Gisteren 22.02

Harriët Verkoelen
  • Zo ik geloof dat de emoties wat bedaard zijn dus ik durf me nu wel te mengen in deze discussie :-)
    Ik ben het met de vorige opmerking volledig eens.
    Zelf werk ik al ruim 20 jaar in de diabeteszorg en heb ook een boek geschreven: ‘Andere gezonde voeding. Lage bloedglucosewaarden, hoge vetverbranding’. Ik ben diëtist en diabetesverpleegkundige en kan op grond van mijn ervaring zeggen dat ‘gezonde’ voeding lang niet voor iedereen werkt. Iedereen met type 2 diabetes en overgewicht reageert veel beter op een voeding met minder koolhydraten. Alle lab.uitslagen verbeteren en iedereen voelt zich fitter. Hoofdpijn- en veel darmklachten verdwijnen ook.
    In mijn praktijk en online diabetes- gewichtsbegeleiding komen hoofdzakelijk mensen die al een traject bij een diëtist met regulier advies achter de rug hebben zonder resultaat. Met vaak letterlijk: “Ik weet het bij u niet meer”, hoe motiverend is dat als een diëtist dat tegen je zegt?
    Met een koolhydraatarmere voeding lukt het dan altijd wel.
    Je gaat helemaal niet zo veel extra eiwit eten, soms zelfs niet (alleen in verhouding misschien). Maar dat is geen enkel probleem als er geen nierproblemen zijn. Verder kom ik steeds vaker tegen dat we niet minder vet maar gezonder vet moeten gaan eten.
    Gezond vet heeft het lichaam o.a. nodig om ontstekingsremmende stofjes van te maken.
    Om ook Dich een kort anwoord te geven: volgens mij heeft dit niets te maken met een positieve evolutie-ontwikkeling maar een gecompenseerde overlevingsstrategie. De evolutie kan ons snel industrieel veranderend voedingspatroon niet bij-benen. “Je bent wat je eet, je moet weer eten wie je was”, vind ik zelf wel terffend.
    Harriët Verkoelen, diëtist, diabetesverpleegkundige.[/list:u]

    **HEERLIJK OM TE LEZEN, NIET?????**
*
*
Afbeelding

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 24-08-2010 09:54

zeker weten heeerlijk om te lezen; meteen het antwoord op mijn reactie op fruit!!! dank je wel!!
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

Plaats reactie