Light frisdrank schadelijk tijdens zwangerschap

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
tonno51163
Berichten: 87
Lid geworden op: 01-04-2010 09:16

Light frisdrank schadelijk tijdens zwangerschap

Bericht door tonno51163 » 12-07-2010 14:45

En blijven beweren dat het onschadelijk is :?

http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/7 ... html?p=3,2
AMSTERDAM - Toekomstige moeders die dagelijks frisdranken met kunstmatige zoetstoffen drinken lopen meer risico op een vroegtijdige bevalling.


Onderzoek

EU Onderzoek bij 60.000 vrouwen toont een verband aan tussen de hoeveelheid geconsumeerde light frisdranken en een vroegtijdige geboorte.

Toekomstige moeders die dagelijks light-dranken drinken, hebben 38 procent meer kans om voor 37 weken zwangerschap te bevallen.

Bij degenen die meer dan vier blikjes per dag drinken, stijgt het risico met 78 procent.


Methanol

Wetenschappers denken dat methanol, een stof die in sommige van deze kunstmatige zoetstoffen zit, een rol speelt in het vervroegen van een geboorte.

Deze stof is een gekende toxine, die zich kan omzetten tot formisch zuur in het lichaam.

Het kan ook leiden tot de vorming van formaldehyde, een chemische stof die gebruikt wordt om dode lichamen te bewaren.

Ook blijkt de kunstmatige zoetstof aspartaam het risico op een vroegtijdige bevalling te vergroten.


Light

Veel toekomstige moeders schakelen tijdens de zwangerschap juist over op kunstmatige zoetmakers omdat ze ervan uit gaan dat dit gezonder zou zijn.

Britse gezondheidsexperts adviseren toekomstige moeders deze chemische stoffen in voeding te vermijden.


peetje1983
Berichten: 8471
Lid geworden op: 05-07-2010 12:26

Bericht door peetje1983 » 12-07-2010 15:20

had het ook gezien, zorgelijk vooral omdat het om babys gaat in dit geval
liefs Petra

mijn dagboekje staat in dagboeken 4, kom gezellig langs en laat een berichtje achter!

mijn dagboek

startdatum 22 april 2010

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Light frisdrank schadelijk tijdens zwangerschap

Bericht door Kees » 15-07-2010 06:29

Langzaam maar zeker schuift aspartaam in het rijtje DDT, DES, Softenon, Planta, transvetten aan. Aanvankelijk geïntroduceerd als dé oplossing worden de nadelige gevolgen voor onze gezondheid pas op termijn duidelijk. De bezorgdheid uit de hoek van de neonatologie begrijp ik maar ik zie er meteen een voorbode in van nog veel meer onheil. Een zwangerschap duurt immers maar 40 weken en wordt gestructureerd gemonitord waardoor discrepanties eerder aan het licht komen dan bij volwassenenonderzoek.

Aspartaam is een onnodige toevoeging aan ons voedsel en tenminste een omstreden stof voor onze gezondheid. Dat is reden genoeg om voedingsproducten met aspartaam te vermijden, zo er al geen argumenten genoeg zijn voor een verbod.

Kees

Karin Kooy
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-04-2010 15:49

Bericht door Karin Kooy » 15-07-2010 17:03

en dan lees je vandaag in de telegraaf dat aspartaam geheel veilig is. Dit na vele malen onderzoek doen.

Ik ben benieuw wat ze dan onderzocht hebben? ik geloof er niets van dat het veilig is. Na mijn idee is veel niet veilig wat kunstmatig gemaakt wordt. Wat doen mensen zichzelf aan.

Karin
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 15-07-2010 18:33

Karin Kooy schreef:Na mijn idee is veel niet veilig wat kunstmatig gemaakt wordt.
Dat ben ik met je eens. Toch een kanttekening. Veel van ons voedsel maakt een chemisch proces door voor het eetbaar dan wel smakelijk is. Boter, zuurkool, haring, rundvlees, worst, augurken, karnemelk, brood, wijn, kaas hebben allemaal een biochemisch proces achter de rug voordat je ze koopt zoals je ze kent.

Wat me tegenstaat is de "verrijking" zonder dat daar een traditie, een ervaring achter zit die van vader op zoon, van moeder op dochter overgedragen is. Het enige oogmerk is tegenwoordig doorgaans om meer omzet te draaien, zonder dat onze gezondheid of ons welbevinden in de verste verte een beweegreden geweest is.

Kees

Karin Kooy
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-04-2010 15:49

Bericht door Karin Kooy » 16-07-2010 20:38

Beste Kees,

Waar ik moeite mee heb zijn de producten die geheel uit de fabriek komen. dus waar niets natuurlijks voor nodig is en compleet chemisch.

Groet,

karin
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-07-2010 08:32

Karin Kooy schreef:Waar ik moeite mee heb zijn de producten die geheel uit de fabriek komen. dus waar niets natuurlijks voor nodig is en compleet chemisch.
Ik ook, maar ik probeer wel onderscheid te maken. Niet alles uit de fabriek is slecht. Als vuistregel kun je aanhouden dat hoe langer de ingrediëntenlijst is, des te minder het product nog iets weg heeft van de oorspronkelijke, natuurlijke bestanddelen.

Om een paar voorbeelden te noemen. Mijn pindakaas bestaat uit gemalen pinda's met zeezout. Zelf getrokken bouillon is heerlijk maar omdat ik er vaak de tijd niet voor heb vind ik een potje instant bouillon wel erg handig. Tomatenpuree is een perfecte basis voor rode sauzen. Pasta kun je zelf maken maar het is heel veel werk. Kant en klaar uit een pak is wel zo gemakkelijk. Ik neem dan wel een goede kwaliteit en die koolhydraatarme pasta's zijn ook best lekker.

Inderdaad, allemaal voorbeelden van weinig bewerkte voedingsmiddelen met een uiterst beperkte ingrediëntendeclaratie.

Kees

tonno51163
Berichten: 87
Lid geworden op: 01-04-2010 09:16

Bericht door tonno51163 » 17-07-2010 13:08

Kees schreef: zonder dat onze gezondheid of ons welbevinden in de verste verte een beweegreden geweest is.
Wat mij vreselijk tegenstaat, is dat de indruk wordt gewekt, door de fabrikanten, dat het juist wel om onze gezondheid en ons welbevinden gaat.
Tegenwoordig staan bijna overal gezondheidsclaims op, omdat dat zo lekker verkoopt.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 17-07-2010 13:52

tonno51163 schreef:Tegenwoordig staan bijna overal gezondheidsclaims op, omdat dat zo lekker verkoopt.
Juist voedingsmiddelen met gezondheidsclaims zijn vaak uitgesproken chemische fabrieksmeuk. In hoeverre heeft bijvoorbeeld Optimel nog te maken met wat de koe ooit geproduceerd heeft? Of die mierzoete probioticadrankjes of -yoghurtjes? Om over al die 'veranwoorde' tussendoortjes nog maar te zwijgen. Een hele generatie is volgegooid met linolzuur omdat het goed voor hart en bloedvaten zou zijn. Netto heeft dat vetzuur waarschijnlijk heel wat hartinfarcten en ander cariovasculair onheil op zijn geweten. Nee, we zouden er voor onze gezondheid veel beter aan gedaan hebben door gewoon speklapjes, boter, reuzel en andere volwaardige voedingsmiddelen te blijven eten, precies zoals onze (over-)grootouders deden. Dit uiteraard wel gebruikmakend van het jaarrond beschikbaar zijn van verse groente en fruit.

Kees

Gebruikersavatar
linda in de zon
Berichten: 118
Lid geworden op: 28-07-2010 15:52

Bericht door linda in de zon » 08-01-2011 13:52

Het is een erg late reactie op het laatste bericht maar afgelopen week las ik in de volkskrant over de onafhankelijke beweging "foodwatch" (of foodwatchers) die claims op producten wil weerleggen bij onwaarheden. Ze zijn hier ook over in gesprek met de grote producenten om dit te corrigeren. bv mona met aardbeien yoghurt waar vrijwel geen aardbei in zit en actimel met bacterien die in iedere yoghurt te vinden zijn.
Ze hebben donateurs nodig maar willen die niet van de voedingsindustrie of overheid om toch vooral onafhankelijk te kunnen blijven. Erg interressant. Het schijnt dat de organisatie bij onze oosterburen begonnen is en daar al diverse resultaten behaald heeft.
Bmi van 28 naar 23,5
Start augustus 2010 - op gewicht januari 2011
Januari 2015; start met het opfrissen van mijn GoK, stiekum 4 kilo aangekomen de laatste 1,5 jaar.

tine
Berichten: 309
Lid geworden op: 22-03-2010 16:17

Bericht door tine » 28-08-2011 19:53

ik probeer dat ook wel eens aan andere zwangeren te vertellen maar het gaat er vaak niet in! Ik neem heel bewust geen zoetstoffen, eigenlijk ook voor mijn zwangerschap ook al niet. Toch geloven mensen niet dat het kwaad kan. Jammer is dat!
nieuwe poging!

Plaats reactie