meer studies naar vetten vs hart- en vaatziekten

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

meer studies naar vetten vs hart- en vaatziekten

Bericht door kaatjekat » 19-06-2010 19:11

Hoge dosering vitamine C geeft lager risico hart en vaat ziekten
In een gecombineerde studie waarbij de resultaten van negen verschillende studie geanalyseerd werden kwam naar voren dat mensen die meer als 700 mg vitamine C extra via supplementen namen een 25% lager risico liepen op het ontwikkelen van hart en vaat ziekten, vergeleken met mensen die geen supplementen gebruikten.
Bron: Hoge dosering vitamine C geeft lager risico hart en vaat ziekten

Hart en vaat ziekten: Een verbazingwekkende ontdekking.
Behoort u tot de meerderheid die gelooft dat vette voeding slecht voor u is en kan leiden tot hart en vaatziekten? Het is zeker een reeds lang gevestigd geloof, en het is er één waardoor de voedingsindustrie met laag vetgehalte producten een nieuwe miljarden markt kon aanboren! Deze ontwikkeling gaat in feite al terug tot begin vijftiger jaren en naar een onderzoeker genaamd Ancel keys die een heldere overeenkomst demonstreerde tussen vet consumptie en hart en vaatziekten. Hij paste zijn overtuiging aan een paar jaar later en legde de oorzaak bij de verzadigde vetten. Maar een nieuwe industrie was al ontstaan en al niet meer te stoppen. Niet dat zijn recentere hypothese beter was. Meer recentere studies tonen dat verzadigde vetzuren onze aderen niet verstoppen, in feite kunnen ze zelfs cholesterol verlagen. Zo wat veroorzaakt atherosclerose dan? (het versmallen van de slagaders) En waarom heeft dit epidemische vormen aangenomen? De Duitse Arts Matthias Rath en de Nobelprijs winnaar Linus Pauling kwamen met de beste theorie en het is wat niemand verwachtte. Zij stelden dat atherosclerose zelfs geen ziekte was, in feite is het is de manier van het lichaam om beschadigd bloedvat te herstellen. De gezondheid van de slagaders hangt gewoonlijk af van vitamine C, en de mensen zijn onder de zeer weinig schepselen op de planeet die vitamine C niet zelf kunnen produceren. Zowel Rath als Pauling stelden dat atherosclerosis veroorzaakt wordt coor vitamine C gebrek. Het volledige rapport is verkrijgbaar via de website; What Doctors Don't Tell You.
Wie niet waagt, die niet wint!

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: meer studies naar vetten vs hart- en vaatziekten

Bericht door Kees » 21-06-2010 21:45

Karin, ik geloof al jaren dat een of twee gram vitamine C per dag een veel gunstiger invloed op je gezondheid heeft dan welke statine dan ook. Daarnaast snap ik mensen die roken en desondanks die peperdure en nauwelijks tot niet werkbare statines in het verzekeringspakket eisen niet maar dat terzijde.

Atherosclerose zou je kunnen zien als een vorm van scheurbuik, de gebreksziekte die vele schepelingen in vroeger eeuwen sloopte door uitval van tanden, darmbloedingen en allerlei rare ontstekingen. Als ik me niet vergis vonden de Britten als eerste een passende remedie door de lang houdbare citrusvruchten aan boord mee te nemen. Dat gaf hen de bijnaam 'Limeys' maar toen waren we al in de 18e eeuw aangeland.

De uiterst lage dosering vitamine C (in België onlangs verhoogd, of zijn dat nog plannen?) die tegenwoordig wordt aanbevolen is in staat om de meest dramatische gevolgen van scheurbuik te voorkomen maar niet de subtielere die doorgaans op wat oudere leeftijd optreden. De verschraling van ons voedsel door massaproductie en raffinage versterken die degeneratieve effecten. Er is m.i. te weinig aandacht voor gezónd oud worden.

Mag ik over vet op dit moment even kort zijn? Er bestaat een even groot verschil tussen als misverstand over consumptief vet en lichaamsvet. Zolang je dat niet in acht neemt heb je het nergens over. Daar bedoel ik jou niet mee, Karin, maar ik zie 99% van de discussies over vet de mist ingaan door die begripsverwarring.

Overigens werk je link naar wddty niet.

Kees

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 21-06-2010 22:35

Dank voor je oplettendheid Kees, ik heb de link weggehaald. :lol:

Ik heb vandaag een email van mijn ex-cardioloog gekregen waar o.a. in staat dat ook over artheriosclerose de heren medici verdeeld zijn w.b. de oorzaken. Zijn ze het ergens nog WEL over eens? :roll:

Ik ga me steeds meer verdiepen in vitamines, ben er al jaren van overtuigd dat door verschraling, te vroeg oogsten en opslag er niet veel meer in onze voeding zit, maar het wordt steeds interessanter! :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 22-06-2010 18:30

kaatjekat schreef:Ik heb vandaag een email van mijn ex-cardioloog gekregen waar o.a. in staat dat ook over artheriosclerose de heren medici verdeeld zijn w.b. de oorzaken. Zijn ze het ergens nog WEL over eens?
Er is een verschil tussen medici (steeds vaker dames, overigens) en wetenschappers maar je kunt rustig stellen dat er nergens grotere tegengestelde meningen over bestaan als over cholesterol, vet en HVZ.

Wat vitamines, mineralen, spoorelementen etc. betreft ben ik het met je eens. Verdedigend wordt er soms op gewezen dat de meetmethoden verbeterd zijn om het verschil met 'vroeger' te verklaren maar de eerste die mij uitlegt waarom er nu consequent minder vitamines in onze voedselproducten wordt gevonden moet kennelijk nog opstaan. Het zou toch logisch zijn dat dan het gemiddelde gelijkgebleven was? Dat de oude methoden consequent teveel maten wil er bij mij niet in. Maak dan een conversieslag, zou ik zeggen, maar dat gebeurt ook niet.

Kees

Plaats reactie