Antwoord op Foodlog.nl:

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Antwoord op Foodlog.nl:

Bericht door Doortje58 » 03-06-2010 11:37

De waarheid achter ‘Dr. Frank’

You can see the comment at the following URL:
http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/d ... _dr_frank/

Wat zijn mensen toch aan het rotzooien met eten. Dat is gewoon niet goed.
Ik ben gewichtsconsulente in opleiding en het beste dieet is nog altijd: 55%
koolhydraten, 20% vet en 25% eiwitten. Te veel eiwitten is heel slecht voor
o.a. de nieren. Voeding moet je in de juiste verhouding binnen krijgen.
Ik heb zelf overgewicht gehad en toen ik volgens deze verhouding ging eten
ging het overgewicht ervan af en is er af gebleven en er nooit meer
bijgekomen, terwijl ik jarenlang aan overgewicht leed. Sinds zeker 10 jaar
ben ik niet meer aangekomen en blijf ik netjes op gewicht.
Ik vind het heel vreemd dat dokter Frank van B nooit rechtstreeks antwoord
geeft en alechts knipt en plakt. Maar hij dacht: wat dr. Atkins kan, kan ik
ook. Hij was ook dokter, ik ben het ook en dus ga ik er voor en doe
hetzelfde. Heel slecht voor je image.

Is zeker volgens de oude school opgeleid??? :roll:
*
*
Afbeelding

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 03-06-2010 12:04

Ach, die lieve Zoe is een gewichtsconsulente in opleiding.
Zie ook haar verdere post op Foodlog met haar vollemaansgezicht hypothese en het "Hoera Sonja Bakker" verhaal.

Ik weet niet of dit iets over haar intelligentie zegt, of over haar opleiding.
Daar weet ik in beide gevallen te weinig van af.

Foodlog is mijns insziens geen plek voor studenten in opleiding.
Alleen als ze vragen hebben. En leergierig zijn.
Eerst Foodlog grondig doorlezen, dan ervaren hoe weinig je nog maar weet.
Daarna jaren leren, pas dan op Foodlog van je af schreeuwen.

Succes Zoe.

Gerard
(Misschien wil ik ook wel gewichtsconsulent worden!)

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 04-06-2010 08:23

Wat ik mij afvraag :?: :?: als je denkt in de patroon van
55%
koolhydraten, 20% vet en 25% eiwitten.
Wat vind je dan van de methode van Yvonne want die heeft ook niet het patroon zo als aangeleerd als je gewichtsconsulente in opleiding bent of dietiste wordt.
Dr. Frank heeft nooit gepretendeerd iets nieuws te hebben bedacht, heeft ook aangegeven dat er meerdere low carb dieten zijn.

Maar ik denk dat je als Gewichtsconsulente toch voorbij gaat aan de koolhydraten verslaving of ga je inderdaad de light producten, ontbijtkoek en eierkoeken uit jou menu's schappen??

Ik wil dan bij jou wel een consult Gerard!
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 04-06-2010 12:59

Ach ja, Zoe komt mopperend binnen, geeft er weinig blijk van eerdere argumenten bestudeerd te hebben en preekt domweg de leer die steeds meer tot de bekende ellende leidt.

Ik heb absoluut niet de pretentie om Zoe te overtuigen maar ik kon het niet nalaten om mijn argumenten even tegen die van haar af te zetten.

Kees

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 04-06-2010 13:47

Nee, dat wilde ik ook niet Kees, maar de vragen kwamen zo naar boven drijven.

Ben benieuwd of ze er op antwoord!
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 04-06-2010 23:23

@Kees.
Heel mooi gereageerd Kees - en ook nog heel erg vriendelijk.
Hoop dat Zoe haar hoofd diep buigt en heel lang zwijgt....

Besefte me vanmiddag in de auto wel ineens dat we wereld vol zit met deze Zoe's.
Zoe staat model voor al die vooringenomenheid, onwetendheid en een levenshouding waarin je niet willen openstaan voor continue leerprocessen en zucht naar de allerlaatste inzichten. Ik ben een leek op veel van deze gebieden, toch zie zelfs ik alle veranderingen en verschuivingen aan de horizon. Ik zoek ze op, besnuffel ze en probeer met mijn beperkte kennis tot een oordeel te komen. Waarbij ik de deur altijd wagenwijd laat openstaan voor recentere ontwikkelingen en inzichten. Het is per slot van rekening complexe materie, en altijd in beweging.

Ik vermoed dat nog vele Zoe's onze "open minds" zullen terroriseren, al dan niet goed bedoelend.
Laat maar komen, die tegenstromen, die twijfel.
Daar is per slot van rekening de mooiste wetenschap uit ontstaan....

Gerard

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 10-06-2010 20:28

Ik heb nog een hele lange weg te gaan, maar ga in elk geval ook een opleiding gewichtsconsulente doen, of voedingsconsulente of leefstijlcoach hoe je eht maar noemen wil, maar ik zal waar en wanner ik maar kan de gokmethode proberen uit te dragen hoor. Het getuigt toch van kortzichtigheid als je niet openstaat voor andere methodes?
Ik begeleid als vrijwilliger ook mensen op de weegclub, zelfs degenen die via het voedingscentrum willen eten en denken dat ze gezond bezig zijn. Ik moedig ze aan om verder te kijken dan hun neus lang is maar laat ze wel het dieet volgen wat ze willen het is toch niet aan mij om dat af te kraken. Is dat niet ook je taak als consulente?
Wie niet waagt, die niet wint!

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 11-06-2010 07:51

Nou, ja als je de opeiding gewichtsconsulente van het LOI volgt moet je in ieder geval volgens het voedingscentrum je opdrachten maken. Maar mij lijkt dat wat je het beste ligt moet volgen. Het blijkt dat er veel, heel veel mensen een koolhydraten probleem hebben.

Valt me trouwens op dat Zoe niet meer reageerd (lijkt op mijn dochter die toevallig ook Zoë heet) Zit zeker in de naam!
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 11-06-2010 07:54

Nee hoor, ik ga een hbo niveau opleiding doen bij Chivo in Driebergen. :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 11-06-2010 08:23

Dan is het goed! Succes daarmee, en ik ben wel eens benieuwd hoe een hbo opleiding over het GOKKEN denkt.
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 11-06-2010 08:44

kaatjekat schreef:Ik moedig ze aan om verder te kijken dan hun neus lang is maar laat ze wel het dieet volgen wat ze willen het is toch niet aan mij om dat af te kraken. Is dat niet ook je taak als consulente?
Ook geneeskundige behandelingen kun je in principe alleen maar adviseren en nooit opleggen. Je 'slachtoffer' heeft altijd het laatste woord. Als er dingen van je gevraagd worden die jij absoluut niet in de aanbieding hebt kun je beter adviseren om iemand anders op te zoeken.

Kees

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 11-06-2010 09:30

Ja Kees, daar ben ik inmiddels door mijn werk voor de weegclub ook wel achter. je wil niet weten hoeveel er daar nog vol overtuiging bakkeren en optimel en andere light dranken drinken en vooral veel sultana's en eierkoeken eten en dan denken dat ze gezond bezig zijn. :roll: ik probeer ze de ogen te openen zodat ze kritischer naar al dat soort producten kijken en sommigen staan daar ook wel voor open, maar oude gewoontes en denkbeelden zijn erg hardnekkig.
Wie niet waagt, die niet wint!

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 11-06-2010 10:58

kaatjekat schreef: Ja Kees, daar ben ik inmiddels door mijn werk voor de weegclub ook wel achter. je wil niet weten hoeveel er daar nog vol overtuiging bakkeren en optimel en andere light dranken drinken en vooral veel sultana's en eierkoeken eten en dan denken dat ze gezond bezig zijn.
Caloroieënn**kers zijn het! :shock: Geduldig blijven uitleggen, dunkt mij. Dertig, veertig jaar van indoctrinatie veeg je zomaar niet van tafel. Ik krijg heel veel mensen uit het Midden-Oosten over de vloer. Da's nog een graadje erger. Ze elimineren letterlijk zoveel mogelijk vet uit hun eten. Als je een keer op huisbezoek gaat puilen de kasten uit van de witte broodjes en als je gaat zitten staat er ongevraagd ineens een glas mierzoete tweedrank of iets dergelijks voor je neus als je even met je ogen geknipperd hebt. Meestal neem ik uit beleefdheid maar één slok en laat ik de rest staan. Het is overigens niet aan te bevelen om je glas leeg te drinken, want dan heb je niet genoeg gehad en wordt er weer bijgetapt, uiteraard ongevraagd. Dit tafereel speelt zich meer dan eens af bij diabeten, bij voorkeur met morbide obesitas...

Kees

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 11-06-2010 17:14

Ik denk ook dat het niet weg te vegen valt zolang de gezondheidsraad en het voedingscentrum nog steeds het vetarm prediken boven koolhdraatbeperkt.

Tot die tijd wordt het vechten vrees ik!
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 11-06-2010 18:02

Daarom moeten we "het woord" ook zoveel mogelijk verkondigen! :wink: En minder kh komt toch wel steeds meer in de belangstelling merk ik, helemaal nu Dr. Frank ermee op tv is geweest. Als het volk maar hard genoeg roept moeten de medici/wetenschappers uiteindelijk ook die kant op gaan denken. Hoop ik. :roll:

Bovendien gaan er resultaten komen, iemand die gokt en van wie het cholesterol drastisch mooi gezakt is bijvoorbeeld en diabetici (2) die ineens horen dat hun waardes zodanig zijn dat ze eigenlijk geen diabetes meer hebben. Ik heb ze bij de weegclub meegemaakt, van dit forum weet ik het niet, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn of gaan komen!

Ik ben met gok "maar" 6,5 kilo afgevallen maar dat is wel 10% van mijn gewicht, waardoor mijn bmi (ja ik weet 't, het is maar een getalletje) toch mooi op het randje van eindelijk gezond zit.
Dit is het eerste "dieet" waar ik geen probleem mee heb en ik ben 50 en heb er al heel wat lijnpogingen op zitten. Altijd gedacht dat ik een "emo-eter" was, mooi niet! Ik heb geen snaaibuien meer en soms eet ik nog wel eens chips omdat ik er zin in heb, maar ik merk steeds meer dat dat een 'oud" gevoel is waar mijn hersens nog niet klaar mee zijn, want echt smaken doet het niet eens meer. En ik heb ze allemaal geproefd hoor, alle soorten zoutjes met zakken vol tegelijk en maar graaien voor de buis. :oops: Nu taal ik er amper meer naar.
Ooooooh... ik ben zo blij met gok!!! :lol: :lol: :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 16-07-2010 19:30

kaatjekat schreef: Ooooooh... ik ben zo blij met gok!!! :lol: :lol: :lol:
Haha Karin, heerlijk die uitroep!!
Ik roep het ook nog steeds, zo vaak als ik durf zonder een "daar heb je haar weer"-reactie terug te krijgen.

Liefs,
Alexandra
Carpe Diem! :-)

Karin Kooy
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-04-2010 15:49

Bericht door Karin Kooy » 16-07-2010 20:50

Het voedingscentrum gaat nooit toegeven dat kh beperkt beter is. wat denk je dat er met de economie gebeurt als er bijna geen brood en melk meer wordt genuttigd? Deze zakt in elkaar waar je bij staat. Dit wil het voedingscentrum natuurlijk niet op zijn geweten hebben.

we weten allemaal wat er met buckler bier is gebeurt na de opmerking van Youp van 't Hek,

Karin
Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 17-07-2010 08:22

Ik weet niet of nou direct de hele economie inzakt, de boterhammen moeten worden vervangen door kh arm brood en allerlei crackers en er zal meer roomboter, eieren, kaas, vlees, groenten enzo gegeten worden. Dat is gewoon een omslag in wat er geproduceerd moet worden.

Ik denk eerder dat het niet gaat gebeuren omdat Unilever en consorten een enorme vinger in de pap hebben! Er gaan miljarden om in de voedingsmiddelenindustrie (het ik-kies-bewust-logo is gewoon te koop voor heel veel geld!) en evenzovele bedragen zijn uitgegeven om wetenschappelijk onderzoek te laten doen waar de uitkomst ten gunste van wat ze produceren al vastligt, DAT gaan ze heus niet opgeven!!!
Het voedingscentrum is alleen maar eerlijk over eten als het de portemonnee van de sponsor betreft... :roll:

Maar WIJ gaan gewoon lekker door met doen waar we ons goed bij voelen toch? :wink:
Ik heb vorige maand een medische apk gehad, de praktijkverpleegkundige vertelde dat de diëtistes waar onze huisarts mee samenwerkt ook al overtuigd zijn van het beperken van suiker en geraffineerde koolhydraten, geweldig toch? Het is een piepklein begin, maar zo gaat het nou eenmaal.
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
jes
Berichten: 22
Lid geworden op: 10-01-2010 17:09

Bericht door jes » 18-07-2010 22:58

http://www.amberalbarda.nl/laat-je-niet ... en-leggen/

'n aardig artikel, hetzelfde wat jij zegt Kaatjekat.

Groet
Jes

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 16-08-2010 12:13

Heb zojuist bij Selexys het boek van Amber doorgebladerd. Wat mij opviel is haar aandacht voor biologisch voedsel en zaken rondom voeding. Deed me een beetje aan Skinny Bitch denken, heb ik ook zo om moeten lachen...

Wat wel leuk was, dat nu bij Selexys op één rek in het midden het nieuwe kookboek van de GOK Queens stond, geflankeerd door het boek van Albarda..
Deed me weer aan vroeger denken, maar toen met Dr. Frank...

Goed dat dit soort boeken verschijnen, en Amber legt de vinger wel op de juiste plek!
Gerard

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 16-08-2010 12:28

Ik ga maar eens wat meer lezen over deze Albeda.
Volgens Mike Donkers doen we ons lichaam al een heel groot plezier om eten te kopen wat niet uit de supermarkt komt. Veel de locals te bezoeken en de biologische winkels ...
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 16-08-2010 17:02

Ik heb t boek aangeschaft en echt.... het is het back to basic waarop zij hamert (en gelijk heeft :wink: )

Wij vergeten achter ons eten aan te hollen :D en proppen ons vol met van alles en dan ook nog wat we zelf niet verbouwen, maar laten verbouwen in fabrieken!

Ik las net op http://www.succesboeken.nl/boek/9789020 ... _vetleugen
het volgende: Ons organisme functioneert vandaag de dag nog precies zo als in het stenen tijdperk.
Daarom moeten we net zo eten als de Neandertaler: veel plantaardige eiwitten, mager vlees en samengestelde koolhydraten, maar geen suiker, wit meel, en dierlijk vet. De Neandertalers moesten bewegen om te kunnen eten. Als wij eten en bewegen als zij, worden we slank en gezond, of we willen of niet.


En dat is wat zij ook beschrijft. Zij is zelf ziek geworden en hierdoor kilo's aangekomen en door anders te gaan eten/leven voelt ze zich weer veel beter.
Ik begrijp alleen nog niet hoe ze hashimoto heeft "overleeft", maar daar kom ik ook vast wel achter.

Dussssssssssssssssss :P Eigenlijk is het best simpel toch? Allemaal weer terug naar een eigen tuintje en zelf je groente verbouwen en regelmatig op de veluwe gaan jagen voor een stukje vlees :wink: :?

eucalypta
Berichten: 614
Lid geworden op: 07-02-2010 15:30

Bericht door eucalypta » 16-08-2010 18:32

Renate schreef: Dussssssssssssssssss :P Eigenlijk is het best simpel toch? Allemaal weer terug naar een eigen tuintje en zelf je groente verbouwen en regelmatig op de veluwe gaan jagen voor een stukje vlees :wink: :?
Hoho, niet allemaal naar de Veluwe hoor! Allemaal een geit/schaap/koe in de gang??
Enne...die moestuin maar even niet als je in Delft woont....
Groetjes, Corrie

Verander wat je niet kunt accepteren. Accepteer wat je niet kunt veranderen

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 16-08-2010 19:12

Zie ik daar in de verte het Paleo ideaal weer verschijnen?
Een eetpatroon trouw aan ons genoom van 2,5 miljoen jaar geleden tot 10.000 jaar geleden (begin van de landbouw).
En...kopen we ook nog het "Handboek voor een Vinex Jager" dan kunnen we als echte hunter/gatherer in moderne woonwijken ons paleolitische ideaal verwezenlijken. Gebraden duif, cavia, rat, reiger....

Norbert Treutwein - geweldige schrijver, leuk boek!

Ga toch deze week nog even dat boek van Albarda kopen - lijkt me een goede investering....
Gerard

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 16-08-2010 19:14

Gerard Poot schreef:Gebraden duif, cavia, rat, reiger....
Ik mis in dit rijtje nog iets..... juist...... DE muis :lol:

Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Bericht door Clau » 16-08-2010 21:13

Renate schreef:
Gerard Poot schreef:Gebraden duif, cavia, rat, reiger....
Ik mis in dit rijtje nog iets..... juist...... DE muis :lol:

Afbeelding
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-08-2010 21:39

"Handboek voor een Vinex Jager"
Een geweldig boek! Ik kende de beide heren al een beetje van hun blogs, dus ik moest dat boek hebben. Geen moment spijt van gehad.

Leuk je weer terug te zien!

Kees

Gebruikersavatar
trampel
Berichten: 112
Lid geworden op: 29-07-2010 22:45

Bericht door trampel » 16-08-2010 21:50

Wat is krom aan deze redenatie?
Vroeger werden de mensen nog geen 40 jaar
Nu worden er steeds meer 100 jaar

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-08-2010 22:11

trampel schreef:Wat is krom aan deze redenatie?
Vroeger werden de mensen nog geen 40 jaar
Nu worden er steeds meer 100 jaar
Dan noem je wel twee uitersten. Vroeger was de kindersterfte, vooral die van nul tot twee, gigantisch hoog. Dat drukt de gemiddelde levensverwachting enorm. Als de helft van de kinderen zo jong sterft zit je zomaar op een gemiddelde van 40 in plaats van 80. Ga eens een wandeling maken op een oud kerkhof. Daar zie heel wat stenen waarop een tamelijk respectabele levensduur af te lezen is. Die kindjes zie je er nauwelijks of niet, maar ze waren er wel. Na aftrek van die kindersterfte is de levensverwachting wel gestegen maar minder spectaculair. Dat het stijgende aantal honderdjarigen in die tendens past ben ik met je eens.

Kees

Gebruikersavatar
trampel
Berichten: 112
Lid geworden op: 29-07-2010 22:45

Bericht door trampel » 16-08-2010 22:21

Ik denk dat mijn opmerking verkeerd overkwam
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de mensen tekorten aan bepaalde vitamines hadden,en dat alles biologisch niet heilig makend is dus
Daarnaast hadden de mensen een veel harder leven als wij achter onze computer
Je kunt gewoon geen vergelijk trekken
We proberen het vaak,maar het is geen realiteit
Natuurlijk zijn natuurlijke produkten beter voor lijf en leden
Maar we moeten goed oppassen dat we niet doorslaan
Want de kracht van gok is net dat kh uurtje
Koolhydraten zijn een bouwstof die ons lichaam nodig heeft,kijk maar eens naar haarverlies bijvoorbeeld dat optreed bij te weinig koolhydraten
Alleen is onze voeding te gerafineerd geworden met verkeerde koolhydraten
Er is te voor komen te staan,en alles waar te voorstaat is echt niet goed
Als we koolhydraarvrij zouden eten met 9000 cal zouden we ook niet afvallen
Want dat krijgen we weet te veel van een andere voedingsbron binnen
Dan komt te weer ervoor te staan
Als we eerlijk zijn leert yvonne ons juist de goeden middenweg,voor een bepaalde groep mensen,waar ik ook bij hoor
Er zijn gegarandeerd ook mensen waar kh arm niet bij werkt
Want buiten alles zijn ook all lichamen verschillend

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 16-08-2010 22:36

trampel schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de mensen tekorten aan bepaalde vitamines hadden,en dat alles biologisch niet heilig makend is dus
Duidelijk. Ben ik ook met je eens.
Want de kracht van gok is net dat kh uurtje
En hiermee ook. Ik pik door tijdgebrek wat items uit je betoog.

Strikt beschouwd hebben we koolhydraten niet nodig omdat het lichaam ze zelf kan maken maar het is wel makkelijker om te leven met een beperkte koolhydratenconsumptie. Als die koolhydraten ook nog volwaardig zijn ben je goed bezig.
Als we eerlijk zijn leert yvonne ons juist de goeden middenweg,voor een bepaalde groep mensen,waar ik ook bij hoor
helemaal mee eens!
Er zijn gegarandeerd ook mensen waar kh arm niet bij werkt
Want buiten alles zijn ook all lichamen verschillend
Daar zit wel iets in, hoewel ik de neiging heb om alle voedingsleer die ik tegenkom af te zetten tegen het paleodieet. Zijn we nog steeds in wezen oermensen of degenerees?

Kees

Gebruikersavatar
trampel
Berichten: 112
Lid geworden op: 29-07-2010 22:45

Bericht door trampel » 16-08-2010 22:49

Duidelijk,net als alle leefwijzes zijn er nuances,ook bij het gokken
Ons probleem zijn niet puur de koolhydraten,maar een verslaving er aan
Daarom kunnen wij het niet bij een zakje chips houden zoals zoveel mensen wel kunnen
Het is als roken,de meeste mensen doen een teug,gaan over hun nek en hoeven niet meer
Terwijl een ander deel van de mensen verslaafd raakt,zoals ik
En dat zit gewoon in ons,onze genen of hoe je het wilt noemen
Zoetstoffen zijn ook niet slecht,alleen,omdat wij verslaafd zijn,gaan we hier ook mee de mist in
Heel veel mensen drinken een blikje cola light per maand,als wij beginnen,nemen we een halve liter per keer

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 17-08-2010 09:21

Trampel, dat heb je heel mooi gezegd!
Mooie discussie - daar is deze Denktank voor.

Ik maak de laatste tijd ook veel discussie mee over "gemiddelde levensduur" en moet me dan ook vaak verdedigen.
Er zijn er weinig die de daadwerkelijke statistieken kennen, Kees heeft het mooi vernoemd.
Ik verlaat dit pad meestal, daar de feiten niet gekend zijn en je tegen meningen moet opboksen.
Hoeveel mensen ken je, die ouder zijn dan 55 en zonder medicamenten door het leven gaan? Dat zou pas echt een teken van welvaart zijn.
Wij leven in een land waar de gemiddelde ouderdom met zware gebreken gepaard gaan.
Zie ook het gruwelijke grote aantal scootmobieltjes en rollators in ons straatbeeld. Een groot deel van deze mensen had qua constitutie en leeftijd nog normaal moeten kunnen lopen.
Nee, een groeiende hoeveelheid degeneratieve ziekten wordt geaccepteerd en niet bevochten. Deze ziekten worden begeleid met medicijnen en techniek, in plaats van met vuur en zwaard bestreden te worden.

Je opmerking over biologisch was erg goed - er is wederom geen wetenschappelijk bewijs dat biologisch eten zal leiden tot een langer leven. Persoonlijk eet ik biologisch omdat ik al die gemanipuleerde etenswaren zat ben. Ik hoef geen yoghurt met perziksmaak, waar de smaak gecreeërd is op de Frankenstein wijze in het laboratorium door fermentatie van een paddenstoel; de Sporobolomyces Odorus. Op de declaratie mag dan - wettelijk okéé - natuurlijk aroma vermeld staan, terwijl er geen perzik in te vinden is.
Frankenfood dus.
Alleen maar in de markt gezet om ons zo veel mogelijk van te laten vreten, als het kan nog met een "ik kies bewust" logo erop.

Daarom Bio voor mij!
En...zag ik ergens het woordje Paleo weer voorbijflitsen?

Gerard

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 17-08-2010 09:32

Precies en dat bedoel ik nu ook, dank je Gerard.

Ik wil kaas eten van melk van een koe en niet gemaakt in een fabriek. Heb je de achterkant wel eens gelezen van een zakje geraspte kaas? Nou geen idee wat er allemaal in zit, maar echt geen kaas hoor!
Of runderknakworsten, waarin nog geen 15% "rund" in zit... wat zal er dan allemaal inzitten? :roll:

En dat soort eten moeten we dus gaan vermijden. Puur natuur, dan weet je wat je eet en je krijgt je vitamines/mineralen binnen waardoor je minder behoefte hebt/krijgt aan ander eten want je bloedsuikerspiegel blijft op peil.
En...... je krijgt geen E-nummers binnen :wink: , waardoor je niet je lever oa een opdonder krijgt!

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 17-08-2010 09:46

trampel schreef:Koolhydraten zijn een bouwstof die ons lichaam nodig heeft,kijk maar eens naar haarverlies bijvoorbeeld dat optreed bij te weinig koolhydraten
Vlgns mij komt dat door een tekort aan vitamine B (of een vitamine B opnamegebrek) en niet door de kh. :wink:
Ook al zal je meer dan 10.000 kh per dag eten, maar dan uit geraffineerd voedsel, dan zal je er nog last van hebben.

Gebruikersavatar
trampel
Berichten: 112
Lid geworden op: 29-07-2010 22:45

Bericht door trampel » 17-08-2010 10:23

Heerlijke discussie,ik geniet
Zeker omdat het allemaal zonder venijn gaat
De runderworstjes ed met zo weinig rundsvlees,dat soort dingen zijn voor mij de echte uitschieters,naar de verkeerde kant
Net zoals een snitzel die voor 50% uit meel bestaat
Maar dat heeft meer met gezond verstand te maken,ook yoghert met allerlei nepsmaakjes
Oja,mijn partner is 57 en slikt geen medicijnen
Ik ben 56 en slik wel

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Lang en gezond leven

Bericht door Yvonne Lemmers » 17-08-2010 11:51

Het recept voor een lang en gezond leven:

- Dagelijks minder caloriën eten dan je "nodig hebt", dus bij een normaal bewegingspatroon ongeveer 1800 kcal (vrouw) en 2200 kcal (man)
- Goede voeding, geen nonfood
- Veel water drinken
- Voldoende rust en beweging
- Tevredenheid en een dosis geluk!

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 17-08-2010 12:45

Dank je Yvonne - perfecte lijst!
Zelf heb ik je laatste punt bovenaan staan!
Tevredenheid en geluk - samen met de zingeving, dat positieve gevoel waarmee je iedere dag weer met plezier tegemoet ziet.
Het is net of dat gevoel je cellen een extra pantser meegeven.
Energie stroomt dan uitbundig door je hele lijf...
Je kunt de wereld aan!

Hier kun je over discussiëren hoor...maar dat positieve gevoel doet wonderen bij mij.

Een vrolijke Gerard

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 17-08-2010 13:02

trampel schreef:De runderworstjes ed met zo weinig rundsvlees,dat soort dingen zijn voor mij de echte uitschieters,naar de verkeerde kant
Maar ze zijn wel lekker :lol: :oops:

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 17-08-2010 15:06

ook voor mij gezondheid en geluk bovenaan!!!!
genieten van kleine mooie dingen die zo dichtbij zijn!!!!
en dan op me 47ste ontdekken hoe eenvoudig en simpel je heeeeeeeeeerlijk kunt eten en weer een gezond gewicht kan hebben met heeel veel energie en een lijf wat wonder boven wonder weer meer aan kan!!!!!!!!
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

Gebruikersavatar
trampel
Berichten: 112
Lid geworden op: 29-07-2010 22:45

Bericht door trampel » 17-08-2010 22:03

Renate schreef:
trampel schreef:De runderworstjes ed met zo weinig rundsvlees,dat soort dingen zijn voor mij de echte uitschieters,naar de verkeerde kant
Maar ze zijn wel lekker :lol: :oops:
Daar hebben we een koolhydraten uurtje voor

Plaats reactie