Wat geef ik de kinderen mee te drinken naar school?

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
annemieke
Berichten: 44
Lid geworden op: 05-12-2009 09:56

Wat geef ik de kinderen mee te drinken naar school?

Bericht door annemieke » 10-05-2010 18:10

naar aanleiding van de gesprekken afgelopen zaterdag.

Ik heb 2 kids die vooral niet moeten afvallen, ze zijn graatmager. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze vooral minder zoetstoffen binnen krijgen. Ik heb daarin al een paar stappen gezet:

- ze drinken steeds vaker thee (zonder suiker). Dat scheelt al een heleboel roosvicee of andere zoete drankjes.

Maar het grootste probleem blijft de schooldagen. Ze moeten voor 2 momenten per dag, appelpauze en lunch drinken meenemen. Het zijn geen liefhebbers van yoghurt, melk en dat soort zaken. Maar wat dan wel? Echt in alle pakjes drinken zitten heel veel suikers of in de zogenaamde gezonde pakjes zit aspertaam.

Ik heb nu het volgende met ze afgesproken. Ze krijgen 1 beker roosvicee mee. Daar zit wel (vrij veel) suiker in, maar in ieder geval geen andere toevoegingen. Ik heb ze van jongs af aan geleerd om de roosvicee redelijk "slap" te drinken. Maar nu de andere pauze. We gaan proberen om gewoon water mee te nemen, misschien wat lekkerder gemaakt met een schijfje citroen en ijsklontjes zodat het wat frisser blijft. Heel erg benieuwd of ze dat lekker genoeg gaan vinden om het ook op te drinken.

Hoe doen anderen dit? Er werd geopperd een soort yokidrink te maken van yoghurt met wat water en stevia. Voor mijn kids zal dat niet werken omdat ze niet van Yoghurt houden (ze zijn op eet/drink gebied nogal moeizaam).

BEn benieuwd naar de discussie!


groetjes

Annemieke
Kijk ik om mij heen, sta ik midden in MIJN leven!

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 10-05-2010 19:26

Kun je niet een smoothie maken van alleen vers fruit?
Thea Bremer

tonno51163
Berichten: 87
Lid geworden op: 01-04-2010 09:16

Bericht door tonno51163 » 10-05-2010 21:02

Mijn kinderen krijgen halfvolle melk mee.
Je zou misschien wat (verdunde/biologische) sap mee kunnen geven, dat is niet ongezond volgens mij.

Gebruikersavatar
Jen
Berichten: 151
Lid geworden op: 11-01-2010 21:48

Bericht door Jen » 10-05-2010 23:13

Annemieke,

Probeer eens waterkefir (die korrels die ik Alex gegeven heb)
Ik heb het nu geprobeerd met Stevia en dat gaat echt perfect.
Het lijkt wel alsof de korrels het nog beter doen als met rietsuiker.
En het smaakt een beetje naar sinas. Heel lekker fris
Mijn kids drinken het ook enne....het is zeker goed voor je ;)

Groetjes

Jen
Het leven stelt op zich niets voor het is wat je er zelf van maakt.......

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 11-05-2010 08:21

Ja kan me voorstellen dat dat moeilijk is Annemieke
Mijn kids dronken altijd dubbel fris minder zoet Limoen/kiwi ( dit had je ook in kleine pakjes ) ik wist toendetijd nog niks van de nadelen van zoetstoffen, maar volgens dit pak, zitten er geen zoetstoffen, maar vraag me af of dat dan echt zo is?!
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

Quintessens
Berichten: 1582
Lid geworden op: 04-05-2010 22:15

Bericht door Quintessens » 16-05-2010 11:14

Weet je, Je kunt niet alles helemaal "verantwoord" doen. Mijn kinderen drinken door de dag heen veel water en evt. thee met iets honing. Als ze naar school gaan laat ik ze gewoon aanmaak limonade drinken. Als het bij die twee moment blijft is er volgens mij niets aan de hand.
Mijn eetlogboek
Stap 1 op naar de 80 kg.| Streefgewicht: 62 kg|Lengte 1.68 m.

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 16-05-2010 13:35

Hee Annemieke!

Leuk dat je dit zo oppakt, naar aanleiding van de gevoerde gesprekken.
Het is hier vooral de keuze van de ouders, in welk stadium van "omkatten" naar gezondere voeding bevinden deze zich. En gaan allebei de ouders ervoor?
Voor mezelf sprekend, ik voer het gevecht alleen thuis. Doordat ik gek ben op boodschappen doen, zorg ik dat de aanmaaklimonade zo min mogelijk belastend is. Of uit de bio-winkel, of Lidl, deze heeft goede en goedkope aanmaaklimonade zonder toevoegingen.

Maar kijk eerst naar je kinderen, hoe zien ze eruit? Zijn het magere sprietjes of begint er zich al wat meer dan puppy-vet af te tekenen?
Zijn ze actief, vrolijk en heb je het idee dat ze goed op wat je ze te eten geeft reageren?
Dan zou ik het zo laten en niet al te krampachtig doen.

Ik denk vaak hierbij aan mijn grote 150 kilo wegende vriend - toen hij bij mij een Demeter verpakking zag schoot hij in een soort psychische kramp. Het lettertype alleen al gaf erg negatieve associaties met die periode in zijn leven dat zijn ouders het hem door de strot hebben geduwd, door hun vernieuwde inzichten.
Resultaat: 40 jaar is hij nu, 150 kilo. En dat is geen pretje.

Nogmaals voor mezelf sprekend, ik kies voor de weg van geleidelijkheid, laat echter directe flauwekul niet meer toe als wokkels, chipszooi etc.. door het niet meer in huis te halen.
Een verandering van reguliere (westerse) smaakbeleving naar een gezondere, mogelijk op basis van biologische producten, is een vijfjarenplan. Vooral voor kinderen nu volop in de basisschool leeftijd!
Mijn oudste van 12 begint al iets te vaak te vragen of sommige zaken "wel goed zijn"... dus ik moet het nog ongemerkter gaan doen.
Kinderen moeten plezier hebben in het eten en niet opgezadeld worden met onze dieet problemen.

Maar Annemieke, het is een blijft een lastige discussie...

Gerard

janine59
Berichten: 1069
Lid geworden op: 26-10-2009 08:46

Bericht door janine59 » 16-05-2010 13:58

Ik ben het niet helemaal met je eens. Door dingen te verbieden wordt het toch juist spannend? Verbieden is wat een groot woord maar de kinderen weten heus wel dat de chips in de winkel ligt. Loop je niet het risico dat ze in de middelbare schooltijd stiekum chips gaan kopen? Wij hebben ons kh uurtje waarin je zelf de keus maakt wat je wilt eten. Is het dan zo erg om me je kind de afspraak te maken dat hij bijv. 1 keer in de week en klein zakje chips mag en op zaterdagavond een glaasje cola?
Die afspraak kun je prima maken door ze erbij uit te leggen waarom je het zo wilt. Mijn zoontje weet heel goed dat heel veel foute dingen juist zo lekker zijn maar om hem nu alles te ontzeggen is volgens mij geen goeie oplossing. Ik krijg hier weleens kinderen die continue om snoep vragen. Ik heb het niet want mijn kind lust geen snoep maar mij bekruipt dan wel het gevoel dat ze thuis nooit een snoepje mogen..
Ik vertel mijn zoon juist veel over voeding en waarom chips ed minder goed zijn dan een stukje worst en dat begrijpt hij heel goed ook al is hij 9.

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 16-05-2010 14:26

Janine, je hebt helemaal gelijk.
Ik ben autoritair in mijn keuzes, ik zal - als ik dan echt chips in huis wil halen - kiezen voor de variant die ik in de biologische winkels aantref.
Zitten in ieder geval minder schadelijke stoffen in...
Cola is geen optie, is een middel om spijkers te ontroesten, hoort niet in een lichaam thuis.
Ik verbied niet, maar haal gewoon niet meer in huis!
Wat knabbelfeestjes betreft, is bij ons nu de pelpinda een toppertje...
En dan kies ik voor een biologisch geteelde zak.

Het effect van het verbieden en daardoor juist de andere kant opduwen kan ik nu nog niet inschatten. Die van 12 gaat straks naar school en zal tussen de pubers komen waar velen inmiddels met chips ontbijten of lunchen.
We praten hier gelukkig goed over, maak je geen zorgen.
Opvoeden was toch ook de kunst van het loslaten?

Gerard

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 16-05-2010 15:37

Verbieden heb ik ook nooit gedaan, heeft geen enkele zin, want ze weten toch wel hoe ze er dan wel aan moeten, uitleggen en ja in de puberteit vonden ze beide alles onzin, maar door schade en schande wijs geworden, letten ze nu toch best wel goed op wat er naar binnen gaat :wink:
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

diana
Berichten: 508
Lid geworden op: 25-01-2010 17:22

Bericht door diana » 16-05-2010 16:06

Eventjes inhaken,

Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen ook op een gegeven moment verwarrend word.Op school krijgen ze les over "gezonde voeding " :roll: Ik denk niet dat ik jullie daar nog iets over hoef uit te leggen he ? :D
Thuis pak ik het anders aan, en probeer zo goed als dat kan, de gok-methode uit te leggen.(ze zijn pas 7 en 9 jaar )
Verbieden vind ik ook niet zo,n "strak ' plan, het is beter om ze te leren zelf de goede keuze te maken, ik merk hier dagelijks dat ze niet "zomaar "meer iets nemen, maar echt eerst eventjes nadenken.Zo merkt ik ik dat ze toch bewuster met voeding om leren gaan.
Afbeelding

vandaag is de eerste dag, van de rest van je leven

Gebruikersavatar
annemieke
Berichten: 44
Lid geworden op: 05-12-2009 09:56

Bericht door annemieke » 17-05-2010 18:34

naar aanleiding van het stukje van Yvonne over water op school, heb ik dat stukje vandaag gestuurd naar de ouderraad, om de discussie te starten!
Kijk ik om mij heen, sta ik midden in MIJN leven!

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 17-05-2010 18:38

Het veranderen van de wereld begint bij jezelf!

Toppie Annemieke
Afbeelding
Thea Bremer

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 15:28

Tja, ik zit zelf met zo'n dilemma... mijn 2 kids zijn dol op chips en aanverwante troep. Nou ben ik zelf nog maar een pas bewuste eter (lees gokker) want ik doe dit sinds juni vorig jaar. Ze zijn 14 en 18 en hebben allebei (zak)geld. Moet ik nu uit principe helemaal geen chips, koek en snoep in huis halen? Dan gaat daar dus hun zakgeld naartoe en heb ik het gevoel dat ik helemaal de controle kwijt ben. Mijn hubbie gokt sinds de kerstvakantie mee, maar eet ook de 'baked' chips van Lays en kauwt nog vrolijk alles van stimorol enzo, dus qua voorbeeld nou niet om naar huis te schrijven. Wie ben ik dan om de trend te zetten hier thuis? Ik vind dit echt heel moeilijk!
Wie niet waagt, die niet wint!

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 20-05-2010 16:38

Ohw jongens :wink: , ik ben afgelopen week me kapot geschrokken!

We waren in het openluchtmuseum in Arnhem, lekker rustig totdat er dus een buslading basisschoolleerlingen het park in kwam.
Natuurlijk, nix mis mee... maar wat ik toen zag :oops:
Je hebt daar een oudhollandsche bakkerij en een oudhollandsche snoepwinkel.

ECHT ieder kind stond daar met geld in zijn/haar hand om iets van die chemische zooi te kopen! Ik kan me niet herinneren dat MIJN kinderen ooit geld meenamen op schoolreisje!

Iets verderop kwamen we een andere school tegen.... wat denk je? Uit grote zakken chips liepen die te eten :oops: , ik wist echt niet wat ik zag!
Ben ik nu zo ouderwets? Ligt het aan mijn opvoedkunde? Mijn kinderen zouden zoiets nooit hebben mee gekregen! Ja een pakje drinken en ipv de boterham dan een kadetje met kaas of worst. En een liga als koekje.
Nu zou ik er anders overdenken, maar als ik zie wat die kinderen meekrijgen..... echt niet te filmen!
Wat ben ik blij dat ze ondertussen volwassen zijn, koek en snoep links laten liggen!!!

Ik kan me voorstellen dat je als ouder nu best wat te stellen hebt met de nieuwe jeugd qua voedingsgewoonte!

janine59
Berichten: 1069
Lid geworden op: 26-10-2009 08:46

Bericht door janine59 » 20-05-2010 16:56

mijn zoontje gaat volgende week op schoolreis en kreeg een briefje mee of we ze wat geld mee wilden geven voor wat lekkers...

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 20-05-2010 17:39

Mijn kinderen kregen ook altijd een brief mee waarin stond dat er eigen snoep mee mocht en een maximaal zakgeldbedrag. En ja, wat doe je dan weer? :roll: Gelukkig kochten ze meestal een beertje of zoiets... meiden he. :lol: Mijn zoon zat op speciaal onderwijs, daar was dat trouwens niet. Maar dat had te maken met het feit dat het een school voor zieke kinderen is, dus diabetes, nierziekte enz. Dan is het verstandiger als er 1 is die niks mag, dat ze allemaal niks mogen, veel relaxter.
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
annemieke
Berichten: 44
Lid geworden op: 05-12-2009 09:56

Bericht door annemieke » 20-05-2010 21:21

BIj ons staat er: geen snoep, geen geld. gewoon appelpauze en broodpauze meenemen...

tsje dat doet onze school dan toch wel weer goed
Kijk ik om mij heen, sta ik midden in MIJN leven!

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 20-05-2010 22:08

Id Annemieke! Wees er maar blij mee.

Ik sta er echt van te kijken dat de kinderen juist worden aangemoedigd om iets te kopen. :(

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 21-05-2010 18:53

Bij onze kinderen op school krijg je een brief, dat ze een lunchpakketje moeten meenemen. GEEN snoep, GEEN GELD, ze krijgen wel een pakje drinken ( vind ik op zich wel logisch) en aan het eind van de dag een waterijsje.
Valt gelukkig nog wel mee. OOk wordt tot en met groep 4 een volkoren koekje of rijstewafels uitgedeeld, om de chocoladekoekjes te verminderen. Fruit wordt wel aangeraden mits het gebruiksklaar wordt meegegeven. En de voorkeur voor een tractatie is gezond en niet te veel snoep.

Toen mijn meiden nog op de peuterspeelzaal zaten, moest elk kind elke week een stuk fruit meenemen en dat werd dan in stukjes gesneden en op een bord op tafel gezet, dat was hun tussendoortje. Vind ik een geweldig plan maar ja de basisscholen hebben geen zin hier in!
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 23-05-2010 14:05

Hee Dames,
Wat een herkenning in jullie verhalen zeg!
Heb ook alle stadia van meedraaien op peuterspeelzalen gehad, ben Sinterklaas geweest bij diverse onderwijssystemen - de afgelopen 25 jaar (mijn oudste is dochter is 27, jongste 10) alleen maar kinderen op school en schoolreisjes zich vol zien vreten.
Opvallend dat maatregelen per school verschillend zijn (waren - verleden tijd), vaak afhankelijk van min of meer toevallig aanwezige inzichten van onderwijzers en / of leiding.

Achter de schermen zie je el voorzichtige veranderingen, maar grootmachten als bijv. Unilever zijn nog steeds in staat vele neuzen dezelfde richting op te krijgen. Met open mond heb ik laatst in Frankrijk in - nee, geen Super, maar een Hyper-marché gestaan en nog soort zo veel varianten nutteloze toetjes in bijna onmetelijke rijen gezien. Heb er foto's van gemaakt, zo diep was ik onder de indruk.

"Zullen we maar gewoon ons best doen het thuis maar een beetje goed te doen" dacht ik maar.
Wij en onze kinderen.
Teveel mensen begrijpen het toch nog niet.
Toch voel ik veranderingen, we beginnen in te zien dat het bij de kinderen al fout gaat. Signalen zijn merkbaar. Heb genoten van Yvonne's waterflessen verhaal.
Ik heb goede hoop, nog een paar jaren...

Gerard

skippy
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-08-2010 17:08

Bericht door skippy » 18-08-2010 17:12

ik heb met mijn zoon (10 jaar en ADHD) afgesproken om geen koek en drinkpakjes meer mee te geven. Ipv drinkpakjes maak ik zelf ijsthee met een beetje stevia en citroensap en ipv een eierkoek geef ik wat fruit of walnoten, amandelen mee. Dit vindt hij prima! De ijsthee is trouwens razend lekker en makkelijk te maken. Ik wil hem zo min mogelijk suikers geven, hij stuitert door de ADHD al genoeg van zichzelf.... :roll: Ik hoop op deze manier dat hij op school wat gelijkmatiger wordt... Voor het ontbijt maak ik nu gebakken eieren met bacon en 2 volkoren boterhammen en een kop thee. En anders kaas of pindakaas maar geen hagelslag of ander zoetigheid meer. Gelukkig vindt hij het prima! :D

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 18-08-2010 20:19

Bij ons is het ook weer aktueel: ik sta 'morgens wentelteefjes te bakken, nu nog van gewoon brood, maar dat wil ik eerdaags stiekum vervangen door koolhydraatarm. Wat niet weet wat niet proeft :wink: .

Voor de ochtendpauze geef ik standaard stukjes worst en kaas mee (en voor Thomas wat komkommer) en de eerste 3 test-dagen hadden ze een water-met-smaakje zonder toegevoegde suiker (wel een zoetstof), Flevosap zonder enkele toevoeging en water, plain water. Dat laatste was een tegenvaller voor ze, helaas :?

Voor de broodpauze krijgen ze nu 2 superdunne crackers van Wasa belegd met boter en ham (+komkommer) en dat gaat erin als koek. Ik heb nog een heel scala aan crackers stand-by staan ter variatie, niet allemaal zo kh-arm als de piggelmeetjes of lijnzaadcrackers maar het is een beginnetje. Drinken was water maar ze werden daar niet blij van. Dus ook maar weer eens melk. Ach, alle kleine beetjes helpen denk ik maar.

We hebben afgesproken dat er alleen nog op woensdag, zaterdag en zondag iets van chips en repen gegeten mag worden bij het 4-uurtje (ons fameuze goûter hè Annemieke). Thomas had dat dus 2 dagen moeten missen en sloeg vanmiddag flink door (hij was alleen thuis). Na 3 happen van zijn avondeten huilde hij echter van de buikpijn en ik weet nog niet of het een reactie op al die meuk was of een poging mij om de tuin te leiden zodat hij zijn (Dreamfield-)pasta met spekjes en spinazie kon laten staan :roll:

Lisa doet een poging aan thee te wennen, ik zal de Sterrenmunt weer eens in huis halen, die lustte Tom ook wel. Maar het drinken om 10 uur en tussen de middag blijf ik lastig vinden voor ze .. :?:

Groetjes!
Alexandra
Carpe Diem! :-)

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 19-08-2010 07:16

Skippy @ Alexandra,
Ben onder de indruk van jullie verhalen!
Dit gevecht is lastig en tevens zo vreselijk belangrijk. Soms sluipt de "gemakkelijke" weg (drinkpakje / koekjes van de Lidl) er zo snel weer in.
Ben zelf deze week heel erg met mijn neus op de feiten gedrukt, een vriendinnetje van mijn oudste dochter (12 jr) is terug na 2,5 jaar in het buitenland gewoond te hebben. Logeert nu bij ons, ze is obees teruggekomen. Ze liepen gisteren voor me in de stad - mijn dochter graatmager - een groot verschil met haar vriendinnetje.
Maar ik zie ook wat zij naar binnen werkt (en drinkt!)....
En..."Dames, ga eens wat doen" resulteert in van computer overstappen op DVD kijken...
Ze zijn volgende week ook nog vrij.
Leve de pubertijd en Twilight.
Gerard

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 19-08-2010 07:30

Ik blijf het ook moeilijk vinden wat ik de kinderen geef.
Al helemaal omdat het om oppaskinderen gaat.
Ik ben ondertussen al wel zover dat de optimel of andere yoghurtdrankjes de deur uit zijn en bij het brood eten alleen melk en karnemelk op tafel komen.
De kinderen willen het lieftst zoet op brood maar dan moeten ze eerst een boterham met "gezond" eten.
Op dit moment zijn plakjes leverworst heel populair.

'S morgens krijgen de kinderen fruit met een bekertje ranja (ik maak de ranja waterig aan).
's middags krijgen de kinderen ranja met een koekje, meestal zijn dit gewone kaakjes. Voor somige kinderen is dit heel minderwaardig er moet op zijn minst toch iets van chocolade opzitten.

Als de kindern tussen door bij mij komen dat ze dorst hebben kunnen ze water krijgen.
In plaats van ranja kunnen de kinderen natuurlijk ook thee krijgen maar dat kiezen ze nooit.
Groetjes José

Afbeelding

nita
Berichten: 4778
Lid geworden op: 09-03-2010 16:22

Bericht door nita » 19-08-2010 13:35

Tja ,hier is het eigenlijk heel geleidelijk gegaan. Ben zelf begonnen met Gokken toen is mijn middelste zoon mee gaan doen. Mijn oudste zoon is ook eens bewust naar eten gaan kijken( film food inc) en steunt mij nu in mijn zoektocht naar puur en eerlijk eten. Dat is wel fijn want als de puber iets niet wil nou vergeet het dan maar.....
Als ik nu zie wat we eerst aan koekjes erdoor jaagden en pakken ice tea etc. Ik koop het gewoon niet meer en als het niet in huis is dan is het er gewoon niet meer. In de kelder staan nog pakken drinken maar ze talen er niet naar. Koop van die 0.75 cl flessen Spa met een sprtdop. Ieder heeft een eigen fles, drinkt die leeg en vult hem weer bij, hup de koelkast in en klaar!!!
Zonder dwang drinken ze nu alle drie veel meer water, eten bijna geen koekjes meer en kijken kritisch naar hun eten. De oudste zit op kamers en wil komend studie jaar toch wel verantwoord blijven eten. Ben benieuwd hoe zijn huisgenoten hierop reageren. De andere twee nemen dadelijk gewoon hun fles water mee naar de middelbare school. Kunnen ze trouwens tegen betaling van 10 ct. vullen met gekoeld water.!!

Ik verbied niks, als ze naar de Mc Donalds gaan moeten ze het zelf weten maar zoals de oudste vorige week zei. Hij had gekeken waar hij meer medelijden mee had de koeien of de kippen had toen maar voor mc nuggets gekozen. Langzame bewustwording is denk ik de beste weg.

Schrik me trouwens ook kapot als ik in een zwemband zie hoeveel jonge kinderen er al duidelijk overgewicht hebben. We kweken echt een generatie die eerder sterft als wij zelf. Hoe triest

Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Bericht door Clau » 19-08-2010 14:22

Wat heb ik qua drinken dan een voorbeeldig kind.
Aaron drinkt echt voor 90% water.
Als hij een x zin in iets anders heeft, dan is het chocolademelk, gewone melk of thee.. maar dat komt echt niet meer dan 1x per week voor!
Ranja, oid.. hooguit 1x per maand.. en dat voor een kind van 5.

Aaron begint nu ook vleeswaren te eten. Leverworst lust hij nu.. maar het aller lekkerst vind hij toch de snijworst. Hij eet nu 's morgens 1 broodje met zoet.. en 's middags 2 met vleeswaren of kaas.

Net aan tafel dacht zijn vader hem te verrassen.. deed hem een beker chocolademelk in.. Aaron boos.. hij wilde water. (en heeft dit ook gekregen, zijn vader heeft de chocolademelk opgedronken)
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

skippy
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-08-2010 17:08

Bericht door skippy » 19-08-2010 19:44

bij ons drinken ze ook veel water. En thee. Ik heb ze in alle soorten in huis (komt omdat ik die leuke mokken van de pickwick wilde hebben, hahahaha) maar ze proberen alles uit en vinden het meestal erg lekker. Inmiddels drinken ze het zonder suiker (oma deed er altijd suiker in voor de kinderen... :evil: ) en als ze wat zoet willen dan pakken ze een thelepeltje honing... (mijn vader is imker.... :D )

Gebruikersavatar
annemieke
Berichten: 44
Lid geworden op: 05-12-2009 09:56

Bericht door annemieke » 20-08-2010 17:22

Alexandra schreef:Voor de broodpauze krijgen ze nu 2 superdunne crackers van Wasa belegd met boter en ham (+komkommer) en dat gaat erin als koek. Ik heb nog een heel scala aan crackers stand-by staan ter variatie, niet allemaal zo kh-arm als de piggelmeetjes of lijnzaadcrackers maar het is een beginnetje. Drinken was water maar ze werden daar niet blij van. Dus ook maar weer eens melk. Ach, alle kleine beetjes helpen denk ik maar.
worden die crackers dan niet te zacht van de boter? Dat was het probleem bij Mylene, die wil dolgraag crackers mee, maar het kost te veel tijd om ze op school te smeren.. ze hebben maar 15 minuten om te eten..Ik zal ook weer eens wat vaker noten meegeven. Ze krijgen wel vaak komkommer en/of worteltjes mee

Lisa doet een poging aan thee te wennen, ik zal de Sterrenmunt weer eens in huis halen, die lustte Tom ook wel. Maar het drinken om 10 uur en tussen de middag blijf ik lastig vinden voor ze .. :?: [/quote]


Thee gaat gelukkig bij ons redelijk goed, vragen er zelfs zelf om, liefst sterrenmunt, minty marocco of rooibos. Sochtends drinken ze nu thee en gene roos vicee mee. Ik had deze week pakjes drinken mee, maar Mylene zelf gaf aan dat ze de Wicky te zoet vond!! Dus vanaf volgende week gaat er weer water mee en 1 pakje drinken (tussen oplossing). Savonds wordt er sowieso alleen water gedronken aan tafel. Bij thuiskomst wel gewoon roosvicee. En in het weekend mogen ze per dag 1 glas fris.


Succes allemaal!
Kijk ik om mij heen, sta ik midden in MIJN leven!

Alcedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 24-07-2010 16:26

Bericht door Alcedo » 23-08-2010 09:17

Mag ik jullie uitnodigen om over dit onderwerp in het forum: "kinderen op gewicht komen en blijven" verder te discusseren? Ik denk namelijk dat het een belangrijk onderwerp is, als wij als volwassenen GOKken, moeten we het dan onze kinderen onthouden of ze er juist in stimuleren?
Afbeelding

Plaats reactie