Diëtisten op bijles?

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mushanga
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-04-2010 21:26

Diëtisten op bijles?

Bericht door Mushanga » 29-04-2010 16:16

Ik kwam dit berichtje tegen.
Diëtisten laten zich niet in hoek duwen door Dr. Frank
Door: Mary

Diëtisten laten zich door Dr. Frank niet zomaar zeggen dat zij niet voldoende op de hoogte zijn op het gebied van voeding. Dr. Frank heeft namelijk met de opmerking dat diëtisten allemaal op bijscholing moeten, gereageerd op uitkomsten van een onderzoek van Nieuws voor diëtisten onder ruim 800 diëtisten. Uit dit onderzoek bleek dat het merendeel van de diëtisten het dr. Frank-dieet niet verantwoord vinden.

Diëtisten Anne Mesman-de Winter van Voedingsadviesbureau de Winter en Mara Looij van Dieetplaneet vinden het jammer dat dr. Frank van Berkum de kritiek op zijn afvalmethode zo achteloos wegwuift. ‘We hebben allemaal hetzelfde doel: mensen gezonder maken. Het zou logischer zijn als hij onze kritiek met argumenten zou weerleggen in plaats van te stellen dat diëtisten dan maar op bijscholing moeten’, zegt Mesman. ‘Diëtisten staan open voor nieuwe inzichten maar blijven wel kritisch.’ Looij legt uit dat het Dr Frankdieet niets nieuws onder de zon is: ‘Dat een koolhydraatarm dieet helpt bij het afvallen is al veel langer bekend. Het principe van het Dr. Frank-dieet is bovendien: beperk je energie-inname tot 1200 kilocalorieën per dag, zo’n 800 minder dan normaal. Tja, daarmee valt iedereen af.’
Bovendien heeft volgens de diëtisten het Dr. Frank-dieet een aantal serieuze schaduwzijdes. Het verschilt daarin overigens niet van andere “effectieve” afvalmethodes. Om te beginnen is zo’n dieet niet vol te houden. En het Dr. Frank-dieet helpt slechts op de korte termijn en werkt daarbij ook nog eens het zogenoemde jojo-effect in de hand.
Verder leidt het dieet volgens Mesman en Looij tot tekorten. Het bevat veel verzadigd (ongezond) vet en onvoldoende vitamine B1, B6, C, E, foliumzuur, calcium en magnesium. Door het gebrek aan vezels en de hoge inname van vlees is er bovendien kans op obstipatie en botontkalking. Ook is er volgens hen een verhoogd risico op nierstenen en jicht.

Inmiddels heeft ook de Vereniging tegen de kwalzalverij een klacht ingediend tegen Dr. Frank.

Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Diëtisten op bijles?

Bericht door Kees » 08-05-2010 20:28

Ook het Voedingscentrum heeft openlijk toegegeven dat niet bewezen is dat verzadigd vet schadelijk is voor de gezondheid. De kromspraak waarmee dat gebeurde vond ik tenenkrullend. Doe dat volmondig en duidelijk om je geloofwaardigheid niet voor de zoveelste maal te grabbel te gooien, denk ik dan...

Helemaal mee eens dat de beroepsgroep van diëtisten zich niet in een hoek moet laten drukken. Maar de argumenten die vele diëtisten hanteren vind ik uitermate zwak, achterhaald, star en niet getuigen van moderne inzichten en wetenschappelijke onderbouwing. De talrijke terugkoppelingsrapportage met "moet meer brood eten", die mij onder ogen komt, stemt mij absoluut niet tot enthousiasme over de uiteindelijke resultaten van deze beroepsgroep. In dat opzicht ben ik het nogal met Frank van Berkum eens.

Volgens de VtdK is alles wat niet 100% bewezen is en tegelijkertijd naar de pijpen van de farmaceutische industrie danst automatisch hekserij, raddraaierij of iets anders in die geest, maar in ieder geval kwakzalverij. Gezien de vele folkloristische manifestaties van de officiële geneeskunst vind ik de VtdK de arrogantie ten top en een karikatuur van zichzelf.

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 16-05-2010 14:15

Ha die Mushanga!

Ben weer terug van even weggeweest...

Ik denk dat er weinig terreinen zijn in de medisch / biologische wetenschap waar zoveel nieuwe inzichten ontstaan dan in die van de voedingsleer. Combineer dit met een razende ontwikkeling van grootmachten die letterlijk miljarden mensen te eten moeten geven, door kwantiteit alleen haalbaar met indrukwekkende industriële processen. Hierbij speelt geld de grootste rol en niet de volksgezondheid. Ik ben redelijk zwart/wit in deze, totaal niet optimistisch.

Dus er ontstaat schade, gezondheidsklachten veroorzaakt door met name tekorten.
Dan komt de diëtist in zicht, die per dossier een geweldig CSI gevoel moet hebben om daadwerkelijke oorzaak boven water te halen.
Zet je een dik persoon simpelweg op calorische halvering, dan kun je mogelijk het afvallen wel bevorderen, maar loop je ook het risico van de regen in de drup te komen. Vaak is het jarenlang gevoerde menu een toonbeeld van leegheid op het gebied van goede bouwstoffen, vitamines en mineralen.
Meer groenten eten dan - prima, maar zit er nog genoeg kwaliteit in deze groente? Het verbouwen van onze groenten is ook een onderdeel geworden van groot industriële aanpak, kwantiteit voor kwaliteit.
Het zit 'm niet zo in die caloriëndans.

Als je als diëtist nu niet dagelijks voor de computer zit, en je een goede eigen menig vormt van alle nieuwe ontwikkelingen en inzichten dan mis je domweg de boot.
Lesboeken ouder dan 5 jaar zijn achterhaald.

Gevestigde organisaties als het Voedingscentrum worden door het grote geld aangestuurd, daar zitten mensen alleen maar om hun eigen salaris veilig te stellen.
Met de daarbij behorende loze publicaties.
Dit is al tientallen jaren zo, pas achteraf - vele jaren later - kunnen we de schade opnemen!
Al die mensen die Joris Driepinter braaf gevolgd hebben met 3 glazen melk per dag in de zeventiger jaren zitten nu met broze botten in het bejaardentehuis!
Van overheidswege gevoerde campagne...

Leve de diëtisten die bovenstaande wel in de smiezen hebben!
En dat zijn echt niet alle docenten van de opleiding die jij nu volgt...
Investeer tijd in onderzoek op internet en lees de nieuwste publicaties.
Vorm je eigen mening en ga ten strijde!

Gerard

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 15:45

Gelukkig komt er steeds meer belangstelling voor kh arme eetwijzen. De stelling van de dietisten dat het dieet van Dr. Frank "maar" 1200 kcal. is en dus logisch dat je daarmee afvalt is wel grappig. Want als je met sonja bakker 1200 kcal. binnenkrijgt barst je de hele dag van de honger, haha. Dat hebben ze dan weer niet door. :roll:
Er zijn legio dietisten die geinteresseerd zijn in nieuwe ideeen en een andere aanpak, net zoals er evenzovele zijn die voor de grote concerns werken en er belang bij hebben te adviseren tegen gezond en voor het grote geld. De middenmoot blijft gewoon vertellen wat ze geleerd heeft en denkt verder helemaal niet door.
De economie is nog altijd nr. 1, gezondheid hobbelt ergens achteraan jammer genoeg.

Joris Driepinter heeft mijn broer een giga allergie opgeleverd met alle narigheid van dien en 'Poets je tanden, eet een appel" (hing in de tandartspraktijk op megagrote posters) heeft mijn arme gebit verpest.
En inderdaad Gerard, hoe smakelijk is een tomaat nog tegenwoordig? Alles wordt op uitgeputte en/of overbemeste grond verbouwd, geoogst voordat het zelfs maar een beetje rijp is en hup meteen de koelcel in gebonjourd. Rijpen doe je maar thuis... en veel voedingsstoffen zullen er niet meer inzitten.
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
Mushanga
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-04-2010 21:26

Bericht door Mushanga » 19-05-2010 13:22

kaatjekat schreef:Gelukkig komt er steeds meer belangstelling voor kh arme eetwijzen. De stelling van de dietisten dat het dieet van Dr. Frank "maar" 1200 kcal. is en dus logisch dat je daarmee afvalt is wel grappig. Want als je met sonja bakker 1200 kcal. binnenkrijgt barst je de hele dag van de honger, haha. Dat hebben ze dan weer niet door. :roll:
Haha ja dat is wel waar, ik kon dat ook niet volhouden om zo weinig te eten!

Maar ik moet zeggen dat ik 1200 kcal per dag bij een low carb dieet ook erg weinig vind. De kritiek op Sonja Bakker was vooral dat je bij 1200 kcal niet genoeg voedingsstoffen binnen zou krijgen.

Ik denk dat het helemaal niet nodig is om zo weinig calorieën binnen te krijgen als je koolhydraatarm eet.

Maar dat zou ik nog moeten uitzoeken :)
Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 19-05-2010 13:43

Ik heb een paar keer mijn dagmenuutjes bijgehouden en ik eet genoeg en best gezond al zeg ik het zelf, maar ik kom echt niet hoger uit dan max 1295, incl. alle vette sausjes van creme fraiche met kaas, gebakken eieren met spek, of gekookte met mayo en handjes noten.
Wie niet waagt, die niet wint!

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 19-05-2010 14:11

Gisteren gelezen op internetnieuws:

Mevrouw Obama is met de voedingsgiganten in zee gegaan om ervoor te zorgen dat de mensen in Amerika minder dik worden.
Zo moeten er minder calorieën en minder vet in het voedsel gaan zitten. Ook de porties moeten kleiner.
Goed streven zou je zeggen......maar er wordt niets over eiwitten gezegd.

Dat betekend dus:
Minder vet eten = minder verzadigingsgevoel, kleinere porties = minder verzadigingsgevoel, minder calorieën = minder verzadigingsgevoel.
Dan heb je dus MEER honger en ga je MEER eten.
En over een jaar zijn de mensen in Amerika NOG zwaarder.

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 19-05-2010 14:14

Tja, wat weet zij er nou van! Schoenlapper blijf bij je leest zou ik zeggen... :roll:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
Jen
Berichten: 151
Lid geworden op: 11-01-2010 21:48

Bericht door Jen » 19-05-2010 15:01

Sifra schreef:Gisteren gelezen op internetnieuws:

Mevrouw Obama is met de voedingsgiganten in zee gegaan om ervoor te zorgen dat de mensen in Amerika minder dik worden.
Zo moeten er minder calorieën en minder vet in het voedsel gaan zitten. Ook de porties moeten kleiner.
Goed streven zou je zeggen......maar er wordt niets over eiwitten gezegd.

Dat betekend dus:
Minder vet eten = minder verzadigingsgevoel, kleinere porties = minder verzadigingsgevoel, minder calorieën = minder verzadigingsgevoel.
Dan heb je dus MEER honger en ga je MEER eten.
En over een jaar zijn de mensen in Amerika NOG zwaarder.
Ja, ik zag het op het nieuws voorbijkomen maar wat mij dan aan het denken zet is: wat doen ze allemaal met de voeding om het minder vet, en minder calorierijk te krijgen ? (wat halen ze eruit en wat stoppen ze ervoor in de plaats ?) Lijkt me ook niet heel erg natuurlijk......
Het leven stelt op zich niets voor het is wat je er zelf van maakt.......

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 20-05-2010 09:52

Minder vet is meestal meer koolhydraten.
En we weten dat dat nou juist NIET moet. :shock:

Plaats reactie