Te hoog cholesterol??

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Marian!
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01-02-2010 11:26

Te hoog cholesterol??

Bericht door Marian! » 28-04-2010 15:56

Ik kom net van de praktijkassistente van de huisarts af, er was onlangs bloed geprikt voor cholesterol en suiker, dat doen ze hier sinds dit jaar bij alle mensen boven de 50 als jaarlijkse controle (op vrijwillige basis dan). In 2001 was dat bij mij voor het laatst gedaan en toen zat ik onder 5 zei de toenmalige huisarts, aangezien ik toen nog geen idee had heb ik ook niet verder gevraagd. Maar goed nu de uitslagen van vandaag:

Cholesterol totaal 6.8
HDL cholesterol 2.33
Cholesterol ratio 2.9
triglyceriden 0,9
LDL cholesterol 4.2

Glucose nuchter 4.4

De assistente maakte zich toch wel een beetje zorgen om de 6.8, moest volgens haar maximaal 6.5 zijn. En dan komen natuurlijk de vragen eet je wel mager enz. enz, ik heb dat maar in het midden gelaten. Even later zegt ze tja het cholesterol uit je voeding is wel goed. Daarna werd er een risicoscan gemaakt en was er geen aanleiding om tot behandeling over te gaan, nou dat had ik toch maar niet zo gedaan maar goed daar is dus geen sprake van.

Mijn vraag is nu, misschien dat Kees of Yvonne daar een antwoord op weet, is het verstandig om de roomboter wat dunner te smeren en bijvoorbeeld de Griekse yoghurt te laten staan. Ik ben nu toch wel een beetje in verwarring gebracht.

Groetjes
Marian

Pinjo
Berichten: 69
Lid geworden op: 29-11-2009 09:40

Bericht door Pinjo » 28-04-2010 19:37

Marian, Kees heeft er een heel mooi stuk over geschreven hier op het forum.
KLIK HIER

Lees maar eens. :wink:

Marian!
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01-02-2010 11:26

Bericht door Marian! » 28-04-2010 22:18

Dank je Pinjo, ik heb het gelezen, maar ik blijf het een ingewikkelde materie vinden. En de reguliere geneeskunde blijft maar hameren op alles mager en dan begin ik wel eens even te twijfelen, maar ik wil deze ingeslagen weg gewoon blijven volgen. Het blijft lastig als de meningen zo haaks op elkaar staan.

Groetjes
Marian

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-04-2010 00:07

Hoi Marian,

Ik heb tot nu toe 2 keer een zelfde soort vraag voorgeschoteld gekregen.
Kees heeft er een mooi beknopt antwoord op gegeven dat eenieder kan gebruiken om huisarts/praktijkondersteuner voor te leggen.
Hieronder de info:

--------------------------------------------------------------------------------

De cholesterolbloedspiegel is niet de oorzaak van ziekten maar een reactie op lichamelijke stress.

Ik zeg dus niet (vergeef me als ik me een enkele keer vergis) dat cholesterol helemaal niets zegt. Er is alleen geen verband aangetoond tussen de cholesterolspiegel en hart- en vaatziekten.

Statines (cholesterolverlagende medicijnen) werken hoogstwaarschijnlijk door ontstekingsremmende eigenschappen.

In o.a. ontstekingen, een vorm van lichamelijke stress, moet je het m.i. zoeken.

Na een operatie is het cholesterol bijvoorbeeld gigantisch hoog.

Je moet dus veel meer weten om te kunnen beoordelen waardoor het LDL bij iemand is gestegen.

Misschien heeft betreffende persoon net een of andere infectie achter de rug, een periode van andersoortige stress.

Hoe is het met de triglyceriden?

Is er sprake van diabetes?

Ik sluit niet eens uit dat verbranding van eigen lichaamsvet een hoger LDL e.d. kan veroorzaken, niet eens zozeer omdat het verzadigd is maar omdat er allerlei troep uit dat vet vrijkomt met ontgiftings- en ontstekingsreacties tot gevolg. Daarnaast lijkt het me handig om na te gaan wat er precies gegeten wordt.


Veel vleesdieren worden tegenwoordig gefokt met een overmaat aan granen, waardoor hun lichaamsvet helemaal niet meer zo verzadigd is als vroeger.

Je kunt in ieder geval niet zonder meer zeggen dat dierlijk vet verzadigd is.

--------------------------------------------------------------------------------

Wellicht is het zeker zinvol om over een tijdje, als je lichaam in rust is weer eens cholesterol te laten meten.

Ook kan ik Colon Clean (= psyllium/inulinevezels, zie boek) aanraden.
Die oplosbare vezels binden vetten en gifstoffen en werkt op die manier gelijk cholesterolverlagend.

zie ook http://opgewicht.forum2go.nl/karin-fh-d ... -t146.html en lees daar vooral de berichten van Kees.


---------

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en dat je alle vertrouwen hebt om gewoon door te gaan met de ingeslagen weg!

Kees, wat vind jij van de waarden van Marian???

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 29-04-2010 08:29

Marian, ik zou me niet druk maken. Je LDL (slechte chol) is laag, dus mooi. Je HDL (goede chol.) is enorm hoog, da's prachtig! De ratio is de verhouding, die is bij jou laag, dus mooi.
Als je goede chol. hoog is is je totaal cholesterol ook hoog, daarom zegt die totaalwaarde eigenlijk niks.
Triglyceriden zijn het vetgehalte in je bloed, moet onder de 2,0 zijn, is bij jou hartstikke laag.

Ik heb FH (erfelijke vorm van hoog cholesterol) en mijn waardes zijn minder mooi dan de jouwe, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te stoppen met gok (heeft nl. tot nu toe totaal geen invloed gehad op mijn cholesterol waardes) en ik ga al helemaal geen medicijnen slikken. De werking van statines is zeer omstreden, helemaal als je bedenkt dat cholesterol niet zo slecht is als jarenlang werd beweerd.
Houd in gedachten dat je HDL het evt. aangekoekte vet in je aderwanden opruimt en dat is bij jou echt hoog (bij mij is het 1,7 en daar ben ik al tevreden mee!)

Ik weet wel dat het in principe niet veel zegt over ons westerlingen, maar de eskimo's eten alleen maar dierlijk en -vet en hebben geen last van hart en vaatziekten!

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat ongefilterde koffie Kahweol en Cafestol bevat en die zorgen voor verhoging van het LDL. En aangezien ik een Nespresso apparaat van mijn dochter heb gekregen... het verklaart een hoop, haha!

Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen. :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Marian!
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01-02-2010 11:26

Bericht door Marian! » 29-04-2010 08:52

Yvonne en Kaatjekat,

Dank jullie wel voor jullie antwoord, ik ben ook zeker niet van plan om te stoppen met GoK, geen haar op mijn hoofd (en dat zijn er best veel) die daar aan denkt, daarvoor voel ik me veel te goed. Kaatjekat ik drink ook Nespresso, wel niet veel, ik beperk me tot 2 kopjes, bij uitzondering een keer 3 per dag.

Colon Clean gebruik ik ook elke dag en dat blijf ik zeker ook doen.

Gelukkig was het niet aan de orde om medicijnen te gaan gebruiken, maar dat zou ik zeker ook niet gedaan hebben, niet met deze waardes in ieder geval. Wel wilde ze me naar de diëtiste sturen, maar daar ben ik al een keer geweest toen mijn man dezelfde diagnose kreeg, nou dat is zonde van mijn tijd, dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

Nou ja volgend jaar wordt er opnieuw gekeken en tot die tijd ga ik me maar niet druk maken.

Vandaag krijgt mijn man overigens de uitslagen van zijn onderzoek, hij zit al een paar jaar zo op die grens en hem wilde ze destijds al aan de medicijnen hebben, ik heb hem nog steeds kunnen overtuigen het niet te doen, ik ben benieuwd wat dit weer gaat worden vandaag. Helaas kan ik hem nog niet overtuigen om te gaan Gokken, hij gebruikt nog steeds "netjes" zijn Becel pro-active boter en flesjes.

groetjes
Marian

Plaats reactie