Kinderen en OPTIMEL... wat vinden jullie ervan???

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Gebruikersavatar
Eva8
Berichten: 20
Lid geworden op: 16-02-2010 20:24

Kinderen en OPTIMEL... wat vinden jullie ervan???

Bericht door Eva8 » 22-04-2010 16:11

Wat vinden jullie hier nu van?!? Bij mijn kind op school wordt schoolmelk gevoerd en nu hebben ze dus ook optimel.
Nou zijn mijn kinderen allergies voor melk maar het pakje kwam mee naar huis en dan zie je dat er zoetstoffen inzitten!!
Dat is toch super slecht voor kinderen van 4 en 6 jaar??
Ik zit er hard over na te denken om een klacht bij Campina in te dienen.
Hieronder de tekst op hun site over het drankje:
  • Optimel drink framboos

    Optimel drink is een lekker frisse en fruitige yoghurtdrank met 0% vet en geen suiker toegevoegd: maximale smaak, minimale calorieën.

    Optimel drink framboos van Campina op School zit in een kartonnen verpakking van Tetra Pak en bevat 200 ml. De prijs per pakje bedraagt € 0,34. Optimel drink framboos voldoet aan de “Ik Kies Bewust” criteria en draagt het IKB-logo.

    Ingrediënten Optimel drink framboos:
    Magere yoghurt; vloeibare melkbestanddelen; oligofructose; 0,9% frambozensap; maïszetmeel; voedingszuur: citroenzuur; aroma; kleurstof: karmijnzuur;
    zoetstoffen: aspartaam, acesulfaam-K; calcium; vitamine B2, B6 en B12.
    [/list:u]


Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 22-04-2010 16:44

Ik Kies Bewust producten is fabrieksmeuk die soms, maar meestal niet, iets minder slecht is dan andere fabrieksmeuk. Da' s een.
Ik denk dat je primair die school moet aanspreken en niet de producent. Hoewel een wetenschappelijke onderbouwing voor de schadelijkheid van aspartaam en sommige andere toevoegingen moeilijk rond te krijgen is kan het geen kwaad die school eens te wijzen op www.aspartaam.nl. Er zit tenminste een luchtje aan aspartaam. Verder is schermen met 0% vet ronduit idioot, al is het alleen al omdat mensen, zeker kinderen, vet nodig hebben om gezond te blijven. Die school is helemaal verkeerd bezig.

Kees

tonno51163
Berichten: 87
Lid geworden op: 01-04-2010 09:16

Bericht door tonno51163 » 22-04-2010 21:31

Mijn zoontje had dat ook gekregen, en ook ik was verbijsterd. Onder het mom van "gezond" jonge opgroeiende kinderen volstoppen met zoetstoffen :roll:

Sowieso vind ik die hele schoolmelk maar onzin. Het is hartstikke duur en bovendien vind ik zo'n reclamecampagne op school "not done"
Ik krijg er steeds een heel naar gevoel bij, als Campina weer campagne voert op school. School is geen plek voor commercie.

Pinjo
Berichten: 69
Lid geworden op: 29-11-2009 09:40

Bericht door Pinjo » 23-04-2010 06:22

Ik vraag me af wat er mis is met gewone melk????
Als je kinderen dan toch iets wil geven waarom dan geen pakje melk?
Dit werd vroeger ook op scholen gegeven maar ik zie dit nergens meer.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 23-04-2010 07:50

Pinjo schreef:Ik vraag me af wat er mis is met gewone melk????
Als je kinderen dan toch iets wil geven waarom dan geen pakje melk?
Dit werd vroeger ook op scholen gegeven maar ik zie dit nergens meer.
Een krappe twintig jaar geleden geleden ging mijn dochter naar de peuterspeelzaal. Tot dan een kerngezond kind dat nog nooit een snoepje had gehad en evenmin toegevoegde suiker in haar eten. At gewoon bakken naturel yoghurt met niets erin. Drinken: water, melk of vers vruchtensap. Eenmaal op die peuterspeelzaal was ze meteen verpest. De kinderen kregen daar namelijk Roosvicee, een glucose-fructosestroopje waarin met enige moeite ook nog wat sporen fruit te vinden zijn. "De kinderen lusten geen melk." Ik chargeer misschien iets maar ik was ernstig teleurgesteld in de vele ouders die kennelijk dachten hun kinderen iets gezonds voor te zetten met die vieze zoete troep. Mijn zwager, tandarts, pikte de kinderen die regelmatig een zuigflesje met die rommel kregen, er zo uit, aan het ringvormige patroon van cariës in de peutermondjes.

Zelfde geldt voor Liga, goedkope kinderkoekjes met een hoog percentage suiker. Die kreeg ik op de kleuterschool als bijvoeding. Het was dan ook het tijdperk van de bleekneusjes die bijgevoerd moesten worden, oftewel de vijftiger jaren. Mijn broer heeft af en toe nog weleens een nachtmerrie van de 'vakantiekolonie' waarin hij een aantal weken verbleef. Dat was een soort detentiecentrum voor bleekneusjes die tijdens hun verblijf discipline en eetmores werd bijgebracht. Vreselijke oorden... Maar dat terzijde.

Wat ik maar wil zeggen dat het begint bij de ouders, die van alles en nog wat wordt wijsgemaakt door de commercie en schoolleiding en -bestuur die er even hard intrappen. Op dit moment ontluikt er een strijd tegen de frisdrankautomaten in scholen. Die steun ik van harte. Zet er waterkoelers voor in de plaats.

Kees

tonno51163
Berichten: 87
Lid geworden op: 01-04-2010 09:16

Bericht door tonno51163 » 23-04-2010 09:12

Kees schreef:Wat ik maar wil zeggen dat het begint bij de ouders, die van alles en nog wat wordt wijsgemaakt door de commercie en schoolleiding en -bestuur die er even hard intrappen. Op dit moment ontluikt er een strijd tegen de frisdrankautomaten in scholen. Die steun ik van harte. Zet er waterkoelers voor in de plaats.
AMEN :!:

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 23-04-2010 12:05

Op de school van mijn kinderen zijn voorbereidingen gaande met de allerbeste bedoelingen om kinderen minder rotzooi (lees: Sulatana's en Liga's) en meer fruit te laten eten. Op zich een loffelijk streven, alleen wil ik mijn kinderen geen fruit laten eten als tussendoortje. Dat eten ze 's avonds bij het diner nl. Ze krijgen van mij 4x per week kaas & worst mee en vooruit, 1x per week zoonlief 2 eierkoeken en dochtertje fruit (initiatief van haar juf: woensdag is fruitdag).

Ik begrijp de goede bedoelingen maar ik baal ervan als ik straks gedwarsboomd ga worden in mijn bewuste keuze en zachte dwang ze minder kh te laten eten, vooral als tussendoortje (na een appel hebben ze zo weer trek!).

Heel ver in mijn achterhoofd speelt al het idee om ze ook wat vaker gewoon water mee te geven voor diezelfde 10 uur-pauze .. maar dat durf ik nog niet hardop te zeggen. "Iederéén heeft toch Wicky, Fristy, Chocomel, Taksi mee ...?"

Lastig hoor.

Even terug naar de Optimel Eva, ik zou de school erop aanspreken. Campina zal zich er niet veel van aantrekken ben ik bang. Succes!
Carpe Diem! :-)

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 23-04-2010 14:19

Alexandra schreef:Op de school van mijn kinderen zijn voorbereidingen gaande met de allerbeste bedoelingen om kinderen minder rotzooi (lees: Sultana's en Liga's) en meer fruit te laten eten.
Daar lijken ze het licht enigszins gezien te hebben. Ik begrijp die over het paard getilde rol van fruit niet. Natuurlijk, in schrale tijden met veel weck was een sinaasappel, een banaan of een appel een welkome aanvulling op het schrale dieet, maar dat gezondheidsimago is momenteel even doorgeslagen als achterhaald. Moet je kijken hoeveel meter frisdrank er in een modale supermarkt in beslag genomen wordt door fruitsap. En dan die zogenaamde 'koelvers' rage. Voor veel te veel geld wordt daar 'licht gepasteuriseerde' nep verkocht. Lekker hoor, maar meer dan twee porties fruit hoeft echt niet.
"Iederéén heeft toch Wicky, Fristy, Chocomel, Taksi mee ...?"
Wedden dat die binnenkort vervangen zijn door fruitsap? Qua suikers even slecht als die junkfooddrankjes.

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 23-04-2010 14:32

Alexandra - jouw spagaat is ook mijn spagaat...

Ik troost me met de gedachte dat over twee (misschien 3) generaties (als mijn kleindochter haar kinderen naar de school zal brengen) alle inzichten inmiddels zo helder en duidelijk zullen zijn dat deze kinderen dan op Ebay curieuze Roosvicee en Wicky reclames zullen kopen. " Jeetje, verkochten ze deze troep toen?"
Zoals ik nu advertenties koop uit de 50-er jaren met baby's aan flesjes 7-Up lurkend afgebeeld....

Dat zal plaatsvinden als wij in ieder geval duidelijk stelling nemen.
De grote regie ligt in handen van ons, de ouders.
Ook bij mijn eigen kinderen zie ik een ontluikend besef dat sommige zaken minder goed zijn je zijn. Ik probeer het voorzichtig te brengen, zodat niet iedere inname door een kinder-ballotage moet, ze moeten nog wel genieten van eten.

Bewust werk ik aan het omkatten van ons eigen ingesleten eetpatroon naar een betere voeding; "Optimaal voor lijf en leden".
Vul maar in; biologisch, duurzaam, vitamines en mineralen bevattend, zo weinig mogelijk toevoegingen etc..
Voedsel dat zo min mogelijk schade aan lijf en leden veroorzaakt. (Een enorm proces!)
Het meeste gaat buiten de kinderen om, de wortel is nog steeds hetzelfde, alleen nu biologisch. De soep ziet er hetzelfde uit, maar is wel degelijk heel anders qua samenstelling.
Hierin hoop ik dat de buitenwereld, de feestjes, eten bij vriendjes en vriendinnetjes, studieweekeinde, school etc., minder tot geen grip zal krijgen op de totale gezondheid van mijn kinderen.

Mooie post, Eva8 - dit is de bewustwording waar we mee aan de slag moeten!

Groet, groet,

Gerard

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Netwerken

Bericht door Yvonne Lemmers » 23-04-2010 15:31

Afgelopen woensdag was er een soort bijscholingsdag van alle SPOM-leerkrachten van het basisonderwijs (350 dames en heren).
Om de 90 minuten durende lunchpauze - waar 650 luxe belegde broodjes uitgestald lagen - in te vullen, was een aantal mensen uitgenodigd om hun bedrijf onder de aandacht te brengen, puur voor de zelfontplooïng van de leerkrachten. Vanzelfsprekend ben ik op de uitnodiging ingegaan, want waar tref je zoveel leerkrachten/netwerken bijeen. Naast me was een kraam met biologische producten, ook een kraam met kiemgroenten, 3 sportscholen, ayurveda en nog een aantal aardige stands.

Voordat de beurs begon waren er al minimaal 4 mensen van de andere kramen. Ik heb in 90 minuten veel mensen te woord gestaan. Een groot aantal kenden me al, hadden het boek en konden dus ook anderen enthousiasmeren.
Ik had ook een stapeltje artikelen bij de hand om uit te delen op het moment als mensen over cholesterol begonnen etc. En er bij gezegd, zoveel als je wilt kopiëren en uitdelen aan anderen.
Ook Stevia groots in beeld gebracht!

We hebben er weer minimaal 10 medelijners bij. Maar het allerbelangrijkste doel om mezelf daar te presenteren was om het koolhydratenverhaal onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep.

In de lerarenkamers op de basisscholen in Beneden-Leeuwen, Druten, Appeltern, Maasbommel, Alphen, Dreumel en Wamel zal het onderwerp koolhydraten en light etc vanaf nu vaak ter sprake komen.
Ik verwacht niet dat Optimel op die scholen aan de kinderen aangeboden zal worden...

vliegje
Berichten: 398
Lid geworden op: 08-02-2010 14:55

Bericht door vliegje » 23-04-2010 15:59

Fantastisch nieuws toch???!!!!
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden gaat af van de toekomst.

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 23-04-2010 16:10

Enne .. kunnen we je inhuren voor een praatje op een zeker Montessorischool in Nieuwegein? :wink:
Carpe Diem! :-)

Karin1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-04-2010 08:56

school en drinken/eten

Bericht door Karin1962 » 23-04-2010 19:22

Gelukkig is schoolmelk en dus ook de Optimel een keuze, die ouders kunnen maken. Je kunt je kind gewoon zelf meegeven wat jij verantwoord vindt.
Op mijn school doen we nu mee met een schoolfruitproject, 10 weken lang, 1 keer per week elke keer een ander stukje fruit. Dit om kinderen kennis te laten maken met fruit. Veel kinderen krijgen zoveel rotzooi mee naar school....En dan te bedenken dat 1 op de 7 kinderen op dit moment te dik is. Ze eten anders dan vroeger en bewegen minder. Voor veel kinderen is voedsel een genotmiddel geworden. Ik ben bang dat dit inmiddels een nationaal probleem is. Maar ik merk dat e.e.a. heel gevoelig ligt bij ouders als je erover begint...
Groet,
Karin
Pluk de dag en geef hem door

Gebruikersavatar
nojojosé
Berichten: 23
Lid geworden op: 21-03-2010 17:37

Bericht door nojojosé » 23-04-2010 19:43

Hallo Eva,

ik weet niet of je eraan gedacht hebt om een "open brief" aan de school en ouderraad te schrijven. Deze kan dan meteen in hun nieuwsbrief worden meegenomen.
Het is even werk daarom succes, lijkt mij de moeite waard.

groetjes nojoJosé
Lach naar het leven en het leven lacht naar jou.

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Re: school en drinken/eten

Bericht door Alexandra » 24-04-2010 16:50

Karin1962 schreef: Maar ik merk dat e.e.a. heel gevoelig ligt bij ouders als je erover begint...
Het was van de week "Kijkdag" bij zwemles en op een gegeven moment stonden er zo'n 20 kinderen aan de rand van het zwembad, allemaal van die sprietige 5 tot 7-jarige scharminkels. Bij wijze van spreken danhè, gewoon gezonde jonge kinderen. Ik maakte tegen de moeder naast me de opmerking dat de Nieuwegeinse jonge kinderen er blijkbaar positief uitspringen: geen mollige pootjes of ronde buikjes. Ze keek me even goed aan en zei toen: Ja over het algemeen wel, maar mijn dochter heeft dus een veel te dikke buik, ze wordt gepest met haar dikzijn.

Ai. Pijnlijk.

Ik had het echt niet gezien (ze stonden met hun rug naar ons toe) maar ik voelde me zo opgelaten. Ze had inderdaad een buikje, bolle wangen, stiekies om haar polsen :wink: .
Gelukkig was ze niet beledigd ofzo, die moeder, ik heb haar nog iets gevraagd van "eet ze veel brood" en nog iets gezegd over overgevoeligheid voor koolhydraten en daar vroeg ze toen nog wat over door. Maar het leek (voor mij) net alsof ik juist haar eruit gepikt had om een belerend praatje te kunnen houden, ik voelde me echt heel ongemakkelijk...
Carpe Diem! :-)

Gebruikersavatar
Rianne1
Berichten: 216
Lid geworden op: 27-01-2010 11:47

Bericht door Rianne1 » 24-04-2010 18:21

Even off topic
Alexandra,ik heb van de winter iemand gefeliciteerd met haar zwangerschap omdat haar buik steeds groter werd. Droeg ook kleding die een zwangere zou kunnen dragen. Bleek ze helemaal niet zwanger te zijn :oops: :oops:
Ik kon ter plekke wel door de grond zakken........... Super vervelend. Gelukkig pikte ze het goed op :shock: Z'n opmerking zou ik dus nooit meer maken.
Het positieve is dat ze hard aan het werk is om weer in shape te komen.
Weet alleen niet hoe.................

Misschien heb je haar wel de goede richting opgeduwd :)
Onderricht anderen vanuit de leegte van je wezen en de volheid van je hart {The Tao Box}

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 24-04-2010 19:13

Maar dames, ik zie een heel groot positief punt in jullie "vergissingen".
Jullie communiceren tenminste!
Onze maatschappij is daar steeds minder op ingericht.
Het is toch raar dat je met andere mensen begint te praten?
Ik op mijn vierkante meter en jij op jou vierkante meter.

Veel praten, veel communiceren - misschien wordt het dan weer leuk om met elkaar om te gaan. Gaat die vreemde angst voor een ander verdwijnen.
En als je veel communiceert, krijg je ook dit soort - al dan niet pijnlijke - vergissingen...

Tja, lekker off-topic, inderdaad...

Gerard

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 24-04-2010 23:21

Je hebt gelijk hoor Gerard. Ik probeer altijd om bewust met een open blik mensen aan te kijken en ik sta er vaak versteld van wat voor reacties dat op kan leveren.
Op kantoor (2000 man over 4 enorme verdiepingen, open space en zogenaamde flex-plekken), zie ik vaak mensen die dagen lang hun eigen kopje koffie halen zonder op of om te kijken. Wanneer ik dan ga (ik heb met mijn afdeling een vaste werkplek, geen flex) en ze vraag of ik iets voor ze mee kan nemen dan kijken ze eerst heel verbaasd, zo van "wat krijgen we nou en wie ben je dan?" maar de volgende keer komen ze wel terug en vragen of ik wat wil drinken.

Wat een kleine moeite om wat contact te krijgen met je collega's.
Mijn directe collega's vinden het niks (ik ga er ook niet voor niets weg!) die blijven liever op ons eilandje zitten mopperen over die open space. Vroeger hadden we een eigen kamer, dat was beter :(

Eeens kijken of ik dit nog terug kan breien naar de Optimel, nee dat gaat niet lukken :wink:
Carpe Diem! :-)

lolo
Berichten: 207
Lid geworden op: 23-11-2009 23:26

Bericht door lolo » 25-04-2010 08:58

Van communiceren hebben ze op mijn werk ook nog nooit gehoord. Heb het 3 jaar geprobeerd, nu gooi ik de handdoek in de ring. Sommige mensen hebben zo'n muur om zich, die is met een bulldozer nog niet weg te krijgen.Nee ik kies nu of voor ander werk of voor Frankrijk. Denk het laatste want daar kan ik op de boederijcamping van mijn lief ook aan de slag. Maar ben het beu, dat botte gedrag van mensen. Ben blij dat we hier heel erg gezellig kunnen praten, open minded zijn en blij zijn met het meeste commentaar wat altijd goed bedoeld is.

Bonne dimanche.
BREEK DE DAG,
TIK EEN EITJE!

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 25-04-2010 10:22

Oh Lolo, heb je De beslissing gemaakt en vertrek je naar Frankrijk?
Wat spannend joh! En romantisch ..

Leuk, zo'n boerderijcamping en dan weet je zeker dat je (voor 99%) met blije mensen in vakantiestemming te maken krijgt. En die ene zeurpiet, ach, dat trek je dan wel.

Lang leve internet, we zullen je hier niet hoeven missen iig!
Carpe Diem! :-)

Gebruikersavatar
Eva8
Berichten: 20
Lid geworden op: 16-02-2010 20:24

Bericht door Eva8 » 25-04-2010 20:14

las net na een beetje googelen dat iemand anders ook een boze mail na campina had gestuurd en daaronder het antwoord van campina:

Geachte dames/ heren,

In uw brochure "Campina op School", stelt u onder het hoofd "Lekker voor vandaag, goed voor morgen" dat
"Campina op School zorgt elke dag voor een vertrouwde en gezonde onderbreking van een intensieve dag. Lekkere gekoelde zuiveldrankjes; boordevol goede voedingsstoffen die kinderen in de groei nodig hebben."
En onder het hoofd "Vernieuwd assortiment" zet u met stip "Nieuw! Optimel drink framboos 200 mln. - 0% vet en zonder toegevoegde suiker."

Op de verpakking van Optimel heeft u echter onder "Ingredienten" vermeld dat er Aspartaam aan de inhoud van het pak is toegevoegd.
Dat bent u overigens verplicht om te vermelden, maar waarom noemt u dat niet in uw brochure ?
Uw informatie in de brochure lijkt nu op een halve waarheid, waarom niet de hele waarheid vermeld ?

In de toegevoegde lijst met een scala van wetenschappelijke studies en publicaties over Aspartaam vindt u waarschijnlijk voldoende studiemateriaal en informatie waaruit o.a. blijkt dat de chemische stof Aspartaam helaas niet wordt afgebroken in het lichaam en bij regelmatig gebruik in meer of mindere mate schadelijk kan zijn voor de gezondheid van gebruikers van Aspartaam, in het bijzonder voor opgroeiende kinderen, hetgeen blijkbaar aanleiding heeft gegeven voor de diverse waarschuwingen voor een dagelijks gebruik van deze chemische stof !

Staat het gebruik van zo'n giftige stof dan ook niet haaks op uw overigens nobel streven naar "zuiveldrankjes boordevol goede voedingsstoffen die kinderen in de groei nodig hebben" en is het gebruik niet in strijd met uw zorg voor "een gezonde onderbreking van een intensieve dag" ?
Gaarne uw reactie.

Met vriendelijke groet,

G. L.


Reactie van Campina

Geachte mevrouw / heer Lasonder,

Bedankt voor het doorgeven van de onderstaande informatie over de stof Aspartaam. Voor de keuze van onze producten houden wij de adviezen van het voedingscentrum aan. Op hun site staan meerdere artikelen die het tegendeel beweren over Aspartaam zoals het volgende bericht:

Aspartaam is een prima alternatief voor suiker. Deze zoetstof is uitgebreid onderzocht en veilig bevonden. Er is geen verband met gezondheidsklachten en aandoeningen. Producten die zijn gezoet met Aspartaam, zoals frisdrank en zuivel, zijn daarom een prima keus om onnodige calorieën te voorkomen – zowel bij volwassenen als bij kinderen.

Zoetstoffen, zoals aspartaam (E951), worden pas toegelaten in Europa na een reeks onderzoeken waaruit blijkt dat de toepassing geen aanwijsbaar gezondheidsrisico oplevert. Pas als onomstotelijk is bewezen dat ze veilig zijn, krijgen ze een E-nummer.

Geen verband met kanker

Toch doen over de zoetstof aspartaam allerlei geruchten de ronde, vooral op internet. Daarbij wordt de zoetstof in verband gebracht met allerlei ziekten en kanker, zoals leukemie. Dit is onterecht. Eind 2006 werd dit nog eens bevestigd door het Amerikaanse National Cancer Institute met de uitslag van een onderzoek onder ruim 500.000 mensen. Hieruit blijkt geen verband tussen het drinken van frisdrank met aspartaam en kanker. Ook KWF/Kankerbestrijding onderschrijft de veiligheid van aspartaam.

Kunstmatige stoffen goed onderzocht

Aspartaam is niet de enige toevoeging (additief) waartegen wantrouwen bestaat. Veel mensen denken dat stoffen die van oudsher in voedsel voorkomen, veiliger zijn dan stoffen die zijn gemaakt in de fabriek. Dit is een illusie. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen ‘natuurlijke’ en ‘kunstmatige’ stoffen. Het verwerkt ze op dezelfde manier. Kunstmatige toevoegingen, zoals aspartaam, zijn uitvoerig onderzocht op hun veiligheid. Er is dus niets op tegen om suiker te vervangen door aspartaam. Met het oog op preventie van overgewicht is dat zelfs een goede keus.

Discussies rondom Aspertaam zullen blijven. Of het wel of niet goed is voor kinderen ook. Zoals eerder vermeld houden wij de adviezen van het voedingcentrum aan. Zij vinden optimel een goed light zuivelproduct. Gelukkig dwingen wij niemand om Optimel te drinken en is het aan de ouders of ze hun kinderen dit wel of niet laten drinken.

Wij hopen en vertrouwen erop u hiermee voldoende en correct te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Rozan de Wit
Campina op School Klantenservice


Van hun kant hoef je dus nergens op te rekenen, het dateert al van september vorig jaar.

Karin1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 23-04-2010 08:56

Bericht door Karin1962 » 25-04-2010 20:44

Lang leve de onbeperkte oppermacht van het voedingscentrum....maar niet heus :-(
Pluk de dag en geef hem door

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 25-04-2010 21:04

Hee Eva,

Geweldig speurwerk!
Mooie communicatie tussen grootmacht en bezorgde burger.
Je begrijpt dat dit gevecht (nog) niet te winnen is, maar twijfel zaaien is een mooi begin.
Campina legt fijntjes de eindbeslissing bij de ouders neer.

Blijf het vuurtje aanblazen hoor, nog een paar jaar smeulen en dan ben ik er van overtuigd dat de fik erin gaat.
En aspartaam eruit!

Dank voor je mooie post, Eva!

Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 25-04-2010 21:35

Dit soort discussies verloopt moeizaam omdat aspartaam niet onomstotelijk bewezen schadelijk is. Jammer voor Campina, maar aspartaam is ook niet onomstotelijk bewezen onschadelijk. Ik zou graag wat onderzoeken willen zien waarin de heilzaamheid van dergelijke knutselproducten van Campina aangetoond wordt. Daar gaat het om maar ik ben bang dat we daar lang op kunnen wachten.

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 26-04-2010 08:59

Ja Kees, en in het verlengde van discussie schadelijk / niet schadelijk:

- Zetten we allemaal onze (warme) kliekjes weg in glazen schalen i.p.v. in één van de plastic bakken waar ieder gezin er ladingen vol van heeft?
(Mogelijk migratie schadelijke stoffen vanuit plastic naar het voedsel toe)
- Dekken we warm voedsel af met plasticfolie?
- Komt je voedsel in contact met aluminiumfolie (ovenrecepten)?
- We hebben toch geen fluor meer in de tandpasta?
- En de grote klapper - oudejaarsavond - we blijven toch wel binnen terwijl er buiten op straat geweldig giftige (vuurwerk)dampen ingeademd worden?
- En hoe zit het met die zwaar giftige vlamvertragers die overal in huis te vinden zijn op kleding, meubilair?

Het leven is een buitengewoon gevaarlijke onderneming.
Het houdt niet op met aspartaam, onze eigen keuken is al een broeinest van ellende...

Of ga ik nu te ver?

Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 26-04-2010 18:47

Om over die plastic flesjes water en frisdrank nog maar te zwijgen, Gerard.

Even voor de plaatsbepaling. ik vind dat we nergens meer zijn als we de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naast ons neerleggen. Dat vind ik zo goed als een poot onder onze beschaving ten grave dragen. Waar ik krachtig bezwaar tegen maak is tegen misbruik van wetenschappelijk onderzoek. Resultaten manipuleren, verdoezelen, verzwijgen, verbieden, extra benadrukken etc. etc. vind ik kwalijk. Wetenschap dient onafhankelijk te zijn. Dat klinkt idealistisch maar als een pillenfabrikant claimt dat zijn product toch echt werkt dan moet dat controleerbaar zijn en dat is het steeds minder.

Zelfde geldt natuurlijk voor de schadelijkheid van keukengerei e.d. Het gaat natuurlijk om de optelsom van alles wat we naar binnen kieperen. Laten we daar voorzichtig mee zijn.

Maar laten we niet doorschieten. De scheiding tussen natuurlijk en synthethisch is heus niet zo groot. In de natuur spelen zich tal van chemische processen af, terwijl heel veel van ons voedsel niet te eten zou zijn zonder biochemische processen. Kun je op zich al een aardige boom over opzetten maar het ging me nu even om de nuancering. Was ook mijn kritiek op dat E-nummerboekje van Bouillon! Wij verwachten terughoudend- en bescheidenheid van industrie en overheid. Laten wij ons dan niet schuldig maken aan gratuite beweringen. Hoe vaak ze ook herhaald worden op ons geliefde medium; daardoor worden ze niet geloofwaardiger.

Wat aspartaam betreft daag ik je uit om bewijzen ter tafel te brengen over de schadelijkheid. Geloof me, ik heb dat een aantal nachten (tja...) geprobeerd maar het is me niet gelukt om meer dan een paar keer "het zou kunnen dat..." boven water te halen, terwijl het me moeiteloos lukt in luttele momenten heel veel gefundeerde kritiek over fructose-glucosestroop op te halen.

Waar rook is, is vuur, dus wat mij betreft geen aspartaam, evenmin als tabak, wegens domweg niet nodig. Ik ben er langzamerhand van overtuigd dat duurzaam, gezond en weinig kunst- en hulpmiddelen in onze voeding hand in hand gaan en kan dat onderbouwen met een aantal argumenten. Ik zit dus heus een stuk in dezelfde richting als jij. Maar ik blijf kritisch naar weerszijden en probeer het beetje introspectief vermogen dat ik kan opbrengen te koesteren. :-)

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 26-04-2010 22:46

Kees, dit is precies waar ik naar toe wil.
Je beschrijft een proces dat bij jou heeft plaatsgevonden. Een proces waar ik nu middenin zit. Voor mij ook geen aspartaam meer, dat is heel helder. Maar het is zoveel, zoveel om rekening mee te houden. We leven in een bizarre wereld, waar de industrie rond 1906 himmelhochjauchzend de nieuwe wereld aankondigde waarin synthetisch samengestelde stoffen alle problemen zouden oplossen. En zijn we inmiddels 100 jaar later van de regen in de drup gekomen.
Hier kan toch geen normaal mens meer een touw aan vastknopen?

En een diep gevoel - na veel gelezen te hebben hierover - zegt mij dat de werkelijkheid schrikwekkender is dan we met z'n allen denken.
Sprak gisteren een chemicus. Vroeger was het creëren van een nieuw molecuul een proces van vele jaren. Nieuw medicijn - 10 jaar om het te "designen", en dan nog 10 jaar om uit te proberen volgens de richtlijnen. Nu draait een forse computer één dag, molecuulstructuur is samengesteld. Hiermee is de eerste 10 jaar al ingehaald.
Is dit om blij van te worden?
Klinkt natuurlijk heel positief, en zonder chemie stort nu eenmaal alles in elkaar.

Ik spreek nogmaals mijn zorgen uit over de enorme toename van kinderen met stoornissen in het autistisch spectrum. Zie grote problemen met ontregeld gedrag in het algemeen bij kinderen, vaak gemedicaliseerd. Zie een enorme toename van kanker bij (met name) jonge vrouwen. Ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat we in probleemgebieden aan het geraken zijn m.b.t. algehele gezondheid.
Maar zeg alsjeblieft dat ik het niet goed zie.....

Maar nu heb ik een gezinnetje, lees op dit forum.
Wat moet ik nu doen om op een redelijke wijze met mijn kinderen een gezonde toekomst tegemoet te gaan?
Of zal ik - zoals vaak gebeurd - als bij mij de grote K wordt geconstateerd dan opeens mijn toevlucht nemen tot groene thee, en gelijk biologisch gaan inkopen?
Gauw naar de natuurgenezer toe?
Hoe verstandig ga ik nu leven om de grote K zo ver mogelijk uit te stellen en misschien wel te overleven?

Naast Optimel is er nog zoveel waar we rekening zouden moeten houden.
Het is een oerwoud, Kees.
Ik wil graag met alle kanten rekening houden, de wetenschap respecteren. Maar ook Bouillon met zijn vertaling van dat kleine franse boekje van Corinne Gouget (http://www.santeendanger.net) - hoe over de top dit dan ook is.

Maar waar moet mijn dochter van 27, getrouwd, één kind, nu mee beginnen? Wat moet ik haar vertellen? Moet ik het haar wel vertellen?
Ze is nu zo gelukkig, gezapig huwelijk, één keer per twee weken op bedevaart naar Ikea. Droomleventje toch?
Ze blijft zoetjes in haar koffie gooien....
Om over de rest van haar culinaire uitspattingen maar te zwijgen.

Dat houd me bezig Kees.
En ik vind dit verrekte moeilijk.

Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 27-04-2010 06:25

Misschien, Gerard, speelt ook de leeftijdfase een beetje een rol. Ik kan letterlijk wakker liggen van het in puin schieten door de Taliban van een paar kolossale eeuwenoude boedhabeelden, de VS die met behulp van Monsanto de millennia-oude graancultuur van Mesopotamië (Irak) naar de Filistijnen helpen en nog veel meer misdadigheid tegen de menselijkheid. Waarom moet het allemaal kapot?

Monsanto is in de nieuwe wereldorde het aanknopingspunt naar onze voeding. Die weg moeten we helemaal niet op willen. Ik vraag me regelmatig af of de mensen die aan dergelijke touwtjes trekken zelf die genetisch gemanipuleerde fabriekstroep eten. Ik geloof er helemaal niets van.

Kernvraag is of we er beter van worden en dat bedoel ik natuurlijk niet financieel. Natuurlijk was vroeger niet álles beter maar we hebben wel heel veel waardevols weggegooid. Dat proces is nog steeds gaande. Sla ik een boekje over voeding op een willekeurige bladzij open om meteen iets te lezen over 90% mais die ergens in Afrika door insecten wordt vernietigd. Hoezo mais in Afrika, denk ik dan. Plantje hoort in Zuid-Amerika thuis. Gisteravond het treurige nieuws op tv over al die overleden bijenvolken tgv vergif. Kunnen we zonder bijen? Beetje meer respect voor de natuur, misschien?

Ook voor mij geen aspartaam. Bakken en braden doe ik al tijden niet meer op teflon. Na een paar jaar heb je die uiterst giftige anti-aanbaklaag namelijk volledig opgegeten. Tja, je moet even leren hoe je met zo'n plaatstalen koekenpan om moet gaan maar dan sta je ook met veel meer plezier te koken.

Zomaar wat losse gedachten, hoewel ik altijd alles wel in verband met het grote geheel zie. Begint respect voor de natuur bij jezelf?

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 27-04-2010 07:58

Ja hoor, ik zit in diezelfde levensfase die jij omschrijft Kees.
We kunnen samen zo op een fietsvakantie in Noord-Frankrijk gaan!

Als ik 's morgens vroeg door die prachtige natuur van de gecultiveerde bossen van Almere fiets is het bijna onvoorstelbaar dat deze zeebodem nu bevolkt wordt door prachtige en vele vogels, vossen, herten en nog veel meer. Een ecosysteem - weliswaar geholpen door de stadsbiologen - waar ik enorm van kan genieten. Maar ik blijf altijd die snelweg horen, het geluid van de vooruitgang en welvaart. Allemaal mensen die hard op weg zijn naar hun kantoren om verder te bouwen aan de toekomst van deze wereld.

Was het maar waar.
Overal zijn daar de Monsanto's en wordt louter uit eigenbelang gehandeld.
Zelf ben ik erg gevoelig voor de wereldverbetering op micro niveau.
Het feit dat zoveel mensen niet meer met elkaar durven communiceren. Het collectieve sociaal autisme dat nu aan het ontstaan is.
Dat stemt mij erg verdrietig.

Ik heb zelfs deze week de Mad Max trilogie gekocht. Dit is echt ultiem fout sentiment, hoor. Helemaal toegegeven! Mel Gibson, godbetere...maar het thema, geweldig!
Maar gaan we daar niet naar toe? Over 30 jaar alle olie op, vechten voor de laatste druppels.
Als ik dit mogelijke scenario wel eens laat vallen bij medeburgers, dan is steevast de reactie - daar hebben ze tegen die tijd wel wat op gevonden.
Ik ben daar nog niet zo van overtuigd.

Jij leest ook op Foodlog, Kees. We kunnen toch niet meer terug.
Onze consumptie is nu te groot voor een stap terug of opzij?
We kunnen voor onszelf wel besluiten nemen, maar die kleine agrarische boeren zijn nu vervangen en de bedrijven die daarvoor in de plaats zijn gekomen kunnen niet anders dan mee in de schaalvergroting.
Voor velen is het nu buigen of barsten. Wie gaat dan de mensheid voeden?
Ja, Monsanto staat al handenwrijvend klaar.

De maatschappij is te complex geworden, zelfs knappe koppen hebben geen oplossingen meer. Ik maak me niet direct zorgen om mijn laatste jaren op deze aardkloot. Het zijn mijn kleinkinderen waar ik me zorgen om maak, en gezien het tempo van het verval inmiddels ook mijn kinderen.

Maar goed, ik ga mezelf nu in mijn nekvel pakken. Kees. Even weg uit mijn eigen negatieve spiraal.
Op naar de lunchroom en daar verder met wereldverbetering op micro-niveau.

Toch heerlijk om zo af en toe te filosoferen...

Gerard

Gebruikersavatar
Weopj
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-02-2010 12:06

Bericht door Weopj » 27-04-2010 10:29

Eigenlijk gaat het compleet off-topic. Maar ik heb geboeid de verhalen van Kees en Gerard gelezen. (toegegeven, dat doe ik wel vaker, ik reageer alleen nooit)

Ik ben een 23-jarige studente, doordat ik het geluk heb om een honors programma te volgen naast mijn studie op de Technische Universiteit in Eindhoven ben ik in aanraking gekomen met classes waarin nieuwe duurzame technieken en energieën besproken worden.

Als je je dan bedenkt dat er nog niet 1 duurzame energiesoort zo ver is ontwikkeld dat het olieprobleem opgevangen kan worden, dan begin ik me ernstig zorgen te maken. Uiteraard is het mooi om elke professor vol lof over zijn eigen vakgebied te horen praten, dat is niet meer dan logisch. Maar hoe hard al deze professoren en onderzoekers ook werken, er zijn nog steeds te weinig subsidies voor onderzoek en de overheid werkt nog steeds niet hard genoeg mee om het olieprobleem daadwerkelijk voor te blijven.
Waar heeft dit mee te maken? Met grote bedrijven die er een stokje voor steken, met het maatschappelijke belang dat blijkbaar nog niet is doorgedrongen tot alle lagen van de bevolking.

Maar waar start je als individu als het gaat om "wereldverbetering"?
Ikzelf probeer zuinig te zijn met energie, een auto heb ik niet, en zolang ik er geen nodig heb wil ik er ook absoluut geen hebben. Mijn huis hangt vol met spaarlampen, maar die zullen binnenkort ook vervangen moeten worden door zuinigere LEDlampen.

Voedsel.. ik ben bezig een eigen moestuintje aan te leggen in mijn achtertuintje. Daarnaast koop ik de meeste groenten bij de boer in een dorp. (Een stuk goedkoper dan bij de AH en ook een stuk lekkerder)

Maar er heerst bij mij een gevoel van: "HALLO!! Let allemaal op, jullie moeten in actie komen! Voor niets gaat de zon op! En het energie/olieprobleem gaat zichzelf niet oplossen!

Maar hoe? Hoe krijg je mensen in beweging als ze er zelf nog niet de lasten van ondervinden?

En ja, ik heb de Al Gore documentaire gezien, en vorige week "The age of stupid" (Ook een aanrader als je je bekommert of interesse hebt in dit onderwerp)

Liefs,

Weopj

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 27-04-2010 20:57

Vanmorgen fiets ik de zomerroute naar mijn werk (=3 km langer dan de kortste maar wel door bos en langs een zandverstuiving). Zie ik een heel groot konijn met heel lange oren dat verrekte hard wegloopt. Inderdaad, een haas... Naast een stel honden in de verre ochtendschemering (bleek een roedeltje reeën te zijn), de opgeschrikte bosuil die de scheiding in mijn haar er een keer zowat uitvloog (wat een slagschip...) en de vele buizerds die ik regelmatig op dat bospaadje tegenkom, unieke natuurervaringen. Mijn werkdag kan dan niet meer stuk voordat ik er überhaupt aan begonnen ben! Een eekhoorntje of een specht (groot, klein, bont, groen) is natuurlijk ook goed. :-)

Weopj, wat verschrikkelijk leuk dat je reageert op onze bezorgdheid. Hoewel ik het misschien hartverwarmend moet noemen, want ook een eufemisme, omdat ik je zorgen over de zorgeloosheid van de mensheid deel. Onze economie is voor zo goed als 100% op aardolie gebaseerd en dat gaat natuurlijk een keer mis. Alle energie en hoe we ons duurzaam kunnen voeden zou juist daarin gestopt moeten worden.

En inderdaad, na het lezen van Michael Pollan begin ik ook wel weer zin te krijgen om een moestuin van mijn achtertuin te maken. Alleen, al dat onkruid...

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 28-04-2010 06:03

Nou Kees, ik zou graag met je willen ruilen - de door jou zo mooi geschetste ochtendrit is taal naar mijn hart!
Het blijft altijd fascinerend om te zien dat ondanks onze ongebreidelde annexatiedrift de natuur zijn eigen weg gaat. Godlof zijn er organisaties die handjes meehelpen, en komen er meer mensen die het weer ontdekken.
Maar het is ook voor mij heel lang geleden dat ik een snoek in een beek heb zien staan, een stekelbaarsje gevangen heb....mijn (jonge) kinderen weten volgens mij alleen wat kikkervisjes zijn.

Weopj, ik heb jou post twee maal gelezen en was verrast over jou heldere verhaal. Als 50-er kan ik enorm genieten van studenten die verder kijken dan hun neus lang is, en als die ook nog hun eten scoren bij een lokale boer, naast een ingerichte groentetuin achter het huis dan jubel ik zelfs!

Ik weet zo net nog niet of dit off-topic is.
Hier nog een raarder voorbeeld.
In mijn woonplaats is een kleine binnenring waar een flauwe bocht in zit. In principe mag je daar niet harder rijden dan 50, maar toch krijgen jachtige species het voor elkaar om daar net iets te hard te rijden, macht over het stuur te verliezen en de middenberm in te vliegen. Meestal is het dan einde rit, wat kleine schade en dan door. Het probleem is dat er precies op die plek in de middenberm een lantaarnpaal staat. Ik rij vaak over deze binnenring en verbaasde mij afgelopen 20 jaar er steeds weer over dat die lantaarnpaal regelmatig weg was, en banden sporen de rest van het verhaal vertelde. Ik heb eens wat navraag gedaan. De afgelopen 10 jaar is deze paal 40 (ja, lees veertig) keer overhoop gereden. Laat die paal toch weg, of verplaats deze. Nee, dat kan niet, wettelijke verplichtingen..bla, bla...
Dus in deze 10 jaar tijd is door starheid in het systeem in combinatie met dom en zelfs verboden rijgedrag voor honderduizenden euro's schade ontstaan. Er gaan nu, na vele tientallen jaren geluiden op om deze lantaarnpaal te gaan verplaatsen.

Zo zie ik het ook met veel problematieken rond wat wij nu besproken hebben. Voedsel, de natuur, onze toekomst in het algemeen. We leren niet, systemen zijn star en idioten blijven te hard rijden. Maar misschien moeten meer burgers vaker aan de bel trekken. Goh, zet die paal ergens anders neer. Zou dat helpen? Aspartaam - zullen we dit nu niet eens weglaten uit uw producten? Lijkt ons veel beter...
(Sprak gisteren heel toevallig een toxicoloog en die vertelde dat aspartaam voorlopig weer Europees goed bevonden was, dus weer een paar jaar achterstand)

Maar Weopj, ik zie ook een maatschappij waar jij het dan misschien wel voor elkaar krijgt om bij een bio boer te gaan inkopen, en zelf groente te verbouwen. Echter het grootste deel van de huidige bevolking is nu in een inkomens-spagaat aan het raken, man & vrouw werken nu vaak continue, jonge gezinnen moeten ongelofelijk organiseren om alles draaiende te houden, zeker als er zich kinderen aandienen. En in zo'n wereld, moet je dan ook nog je Tefal pan eruit gooien, biologisch aankopen, op alle etiketten kijken en opletten of de school wel de juiste melk uitdeelt?

Zelf bezoek ik al twee jaar een natuurarts (complementaire zorg). Ik krijg 4x per jaar vergoed door mijn verzekering en zo heb ik heb de afgelopen 2 jaar prachtige voedings- en levenstijladviezen gekregen. Ze is erg aan de rechterkant van het bio-spectrum, dus tot aan de tandpasta en shampoo toe vermanende vingertjes. Prima, ik heb geweldige (en vaak veel te lange) sessies met haar.
Opvallend voor haar is het feit dat ze bedrijfsmatig verwacht had een grotere klantenkring in een buurt met relatief hoger opgeleide bevolking te krijgen. Maar in werkelijkheid haken de meeste klanten af na de eerste sessie. Het blijkt dat implementatie van voedings- en levenstijlveranderingen gewoon een te grote opgave is voor velen. Met name preventief. De blijvers cliënten met de echte problemen, vervelende ziektes waarvoor als laatste redmiddel andere circuits opgezocht gaan worden. Meestal te laat.
Ook de recessie speelt een rol, bij financiële tegenslag ga je je toch niet enthousiast op preventieve levensstijl veranderingen werpen toch?

Zo draaien we het wel weer een beetje on-topic!
Ga nog even wat slapen...

Gerard

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 28-04-2010 11:23

Kees schreef:
Om over die plastic flesjes water en frisdrank nog maar te zwijgen, Gerard.



Daar ben ik het helemaal mee eens maar....wat is dan het alternatief???
Een glazen flesje is in geen velden en wegen meer te vinden. ALLES zit in plastic of in blik.
Of moet ik naar iets anders dan glas op zoek? :?: :?:

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 28-04-2010 13:17

Dit is inderdaad wel een typische draad voor een denktank ....
Leuk om hier op verder te borduren.

Ik merk dat de verandering in levensstijl, gecombineerd met bepaalde ecologische en toxische bewustwording bij mij in ieder geval veel stof tot nadenken geeft. Ik heb niet alle antwoorden en weet dat ik mijn lichaam niet 100% kan uitsluiten voor toxische belasting van buitenaf.

Daarnaast is een lichaam zo'n verschrikkelijk briljant systeem, dat het altijd weer op zoek gaat naar de fase van evenwicht en met een redelijke intoxicatie wel raad weet.

Met betrekking tot de enorme toename van al die plastic flesjes is no. 1 - vervang ze dagelijks. Bacterievorming bij hergebruik, hoe goed je denkt af te spoelen kan problemen geven.
Plastic flesjes vol butsen en "vouwen" geven eerder deeltjes af dan intacte nieuwe flesjes. Dus na één dag - weggooien....
Tenminste; zo doe ik het!

Gerard

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 28-04-2010 13:32

Er zit vaak Bisphenol-A in plastic. Zelfs in babyflesjes, en dat terwijl er berichten zijn van de giftigheid ervan.
Dat wil ik niet wil ik me niet eens aan wagen.
Eigenlijk moeten we al het plastic uitbannen.
Maar volgens mij is dat onmogelijk. ALLES zit in plastic. Sinds we plastic apart moeten inzamelen zit mijn vuilnisbak nog maar voor de helft vol. De rest is plastic. :shock:
Kijk shampoo in plastic, schoonmaakmiddelen, o.k. maar levensmiddelen...nee. Maar meestal heb je weinig keus. Helaas.
Bijv. water. Probeer dat maar eens te kopen in iets anders dan plastic.
Zelfs in kartonnen pakken zit er aan de binnenkant plastic. Dat moet natuurlijk anders wordt het karton week, maar toch...

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 02-05-2010 22:45

Ik denk persoonlijk dat wij in dit land helemaal geen water uit plastic flesjes of pakken nodig hebben, gewoon kraanwater is prima om te drinken.

Zelf ook gedaan hoor, heel veel van die tray's met flesjes in huis gesleept en ook in de afvalzak waar je plastic in moet verzamlen, wordt iedere 14 dagen opgehaald en het is ongelooflijk inderdaad hoeveel zakken er dan liggen op de verzamelplek.

Ik heb nu een roestvrijstalen, makkelijk te reinigen fles gekocht, doe daar gewoon kraanwater in, zet dit in de koeling en smaakt dan prima.

Je kunt ook nog water door een waterfilter eerst doen, deed ik ook, maar ik denk dat dit ook niet zo goed is, wie weet dit misschien?

Maar het topic begon over Optimel op school, geeft niet dat het over andere dingen ook gaat, heel interessant allemaal, maar ik vind het werkelijk schandalig dat ouders dit tegenwoordig allemaal maar opgedrongen krijgen.

Mijn kinderen zijn al groter gelukkig, maar ik ben net als Gerard toch hoe langer hoe meer bezorgd over de kleinkinderen generatie en de nu jonge kinderen van vandaag de dag.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 03-05-2010 09:51

Juist! Daar had ik nog niet aan gedacht: roestvrijstaal! Ga er vandaag nog naar kijken.
Want thuis drink ik natuurlijk gewoon uit een glas, maar als ik wegga neem ik altijd water mee.

Ik heb nog geen kleinkinderen om me zorgen over te maken (gelukkig) maar mijn zus krijgt over een maand haar eerste kind, een jongetje, en ik zit haar al te bestoken met allemaal goede raad van haar oudere zus. (Ik ben 16 jaar ouder).
Zoals: geen Bisphenol-A in je babyflesje hoor! :roll:

tonno51163
Berichten: 87
Lid geworden op: 01-04-2010 09:16

Bericht door tonno51163 » 03-05-2010 09:54

Sifra schreef:Zoals: geen Bisphenol-A in je babyflesje hoor! :roll:
Maar je hebt toch helemaal geen flesjes nodig?
Moedermelk zit in een borst en die kan de baby daar moeiteloos rechtstreeks uit drinken (sorry, ik kan het niet laten, ik ben erg borstvoedingsminded, en naar mijn idee past dit wel in dit topic)

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 03-05-2010 10:59

Je hebt helemaal gelijk Tonno, maar toen ik kinderen kreeg is het mij niet gelukt om borstvoeding te geven hoe graag ik het ook had gewild.
Dus hoe borstvoedingminded iemand ook kan zijn, het gaat nou eenmaal niet altijd zoals we het willen. Helaas.

miesje1959
Berichten: 7467
Lid geworden op: 24-03-2010 18:55

Bericht door miesje1959 » 03-05-2010 11:09

Voor mij was dat ook niet weggelegd,.......vond het verschrikkelijk.

Maar ja,....bij gebruik van bepaalde medicijnen,.........géén borstvoeding helaas.
Groetjes Astrid

mijn eetdagboek

Afbeelding

Gebruikersavatar
Meesje
Berichten: 393
Lid geworden op: 07-02-2010 21:40

Bericht door Meesje » 03-05-2010 13:09

Ik ben ook heel erg borstvoedingminded. Ik heb mijn kinderen ook succesvol en met veel plezier zelf gevoed. En borstvoeding zit idd al in een heel goede verpakking.
Het is wel heel erg vervelend als je graag zelf had willen voeden en het kon om diverse redenen niet of het wilde gewoon niet lukken. Gelukkig zijn we weer heel wat jaren verder en is er meer kennis rondom borstvoeding, meer dan bijv. 10-20 jaar geleden. Er is ook meer hulp door en voor moeders die graag zelf (willen) voeden.
Mocht het toch allemaal niet gaan zoals je het wilt, dan is er gelukkig een goed alternatief. En ook de kennis van flesvoeding en de plastic flessen is goed. Je moet je er alleen wel zelf goed in verdiepen en je niet zomaar iets laten aanpraten. Er is veel bekend, alleen niet iedereen weet het.

Meesje
Groetjes, Meesje

Dagboekje: http://opgewicht.forum2go.nl/meesje-opn ... t2083.html

startgewicht 13 nov 2016: 82,2 kg
3 dec: 80,6 kg

streefgewicht: 70 kg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-04-2010 09:19

optimel op school

Bericht door Chris » 03-05-2010 23:54

Optimel op school ,tja het idee alleen al .Het lijkt wel of iedereen vooral hetzelfde moet doen .Slimme manier van aanpak want het is toch wel verdrietig als Pietje in de klas het wel mag en zijn vriendje Wim niet .
Zo speelt campina ook nog eens lekker op het gevoel van de mensen die vaak ook niet nadenken omdat ze te druk zijn ,en waarschijnlijk blij met het feit dat ze even niet aan iets te drinken meer hoeven denken.
Hoe gemakkelijk wil je het hebben.
Maar dat het goed is daar geloof ik geen snars van .

Gebruikersavatar
Eva8
Berichten: 20
Lid geworden op: 16-02-2010 20:24

gekookt kraanwater?!

Bericht door Eva8 » 06-05-2010 21:57

Ik lees ook aardig wat over water, daar heb ik nog een vraag over.
Is gekookt kraan water nou gezonder dan gewoon koud water? of even gezond als bronwater uit een flesje? Ik vul nu meerdere keren per dag mijn water koker omdat ik niet van koud water hou en het idee heb dat het gezonder is maar is dat echt zo? of kun je dan beter een water filter van britta gebruiken?!?
Heb er al op zitten googelen maar dan wordt ik ook niet wijzer....

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: gekookt kraanwater?!

Bericht door Kees » 08-05-2010 20:04

Eva8 schreef:Ik lees ook aardig wat over water, daar heb ik nog een vraag over.
Is gekookt kraan water nou gezonder dan gewoon koud water?
Ja en nee. Bacteriologisch is kraanwater zo goed als steriel. Niets mee aan de hand dus. Ga je uit van de Ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunst, dan is warm water in vele gevallen te prefereren boven koud.

Zelfde geldt voor het gebruik van waterfilters. Volgens de officiële normen voldoet kraanwater aan alle gezondheidsnormen. Leg je de lat hoger en wil je nog minder stoffen in je water die er eigenlijk niet in thuishoren dan kun je het gebruik van een waterfilter overwegen.

Daarmee geef ik je geen eenduidig antwoord maar wat je naar binnen werkt of wat je coûte que coûte wilt mijden is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid.

Kees

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Pakjes drinken zijn uit, waterflessen zijn COOL

Bericht door Yvonne Lemmers » 17-05-2010 11:15

IDEE IDEE
Afbeelding

Schoolmoeders verzamelt u en ga samenspannen!!!

Spreek met elkaar af om de kinderen géén pakjes drinken mee naar school te geven.

Koop de allermooiste drinkbeker of waterfles (bijv van SIGG) en geef je kind water mee én een mooi bakje met seizoensfruit.
Bijvoorbeeld appels, sinaasappels, mandarijntjes, aardbeien, kersen, pruimen, kiwi's.
Of ter afwisseling eens uit blik perziken of ananas.
Als er eenmaal een begin is in de klas - dus een aantal kinderen begint met de trend - dan zullen er snel meerdere moeders overstag gaan.
Misschien een idee om het via de leerkracht voor te stellen. Of via een oudervergadering.
In hun hart zouden alle moeders het misschien wel willen, maar omdat het nu eenmaal in onze dikmakende maatschappij gewoon is om kinderen om de paar uur van koolhydraten te voorzien, durven ze het niet.
We willen nu eenmaal niet te veel opvallen of apart doen met kans om buiten de groep vallen en aangekeken te worden...

Enkele voordelen op een rijtje:
- kinderen leren water drinken;
- kinderen leren dat water drinken gewoon is en lekker is;
- kinderen krijgen door het pure fruit vezels, vocht, vitamines en mineralen binnen;
- geen kleur-, smaak- en zoetstoffen maar vocht en goede voeding;
- minder bloedsuikerschommelingen bij de kinderen --> minder hyper en minder moe daarna --> brengt rust in de klas en betere leerresultaten;
- goedkoper dan de eenpersoons-weggooiverpakkingen.
- minder afval --> beter voor het milieu
- goed voor gewichtsbeheersing

PAKJES DRINKEN zijn uit,
WATERFLESSEN zijn cool!

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 17-05-2010 13:12

Prima idee Yvonne, nu de uitvoering nog maar iemand moet er mee beginnen en net zoals je zegt, niemand wil buiten de groep vallen.

Zelf heb ik ook zo'n Sigg flesje, ideaal, dan drink ik tenminste water, anders bijna niet, wel toen ik al die flesjes met water nog kocht maar is helemaal niet nodig, ik zet het gevuld en wel in de koelkast en proef dan geen verschil.

Ik hoop dat het ten uitvoer wordt gebracht je voorstel, misschien ook handig om het op de voorkant van het forum te zetten of een van de andere logs die je hebt.

Brengt mensen die meelezen daar misschien op het idee om het ook zo te gaan doen,

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 17-05-2010 13:26

Ik ben al jaren gastouder en sta er elke keer weer van versteld wat kinderen allemaal te eten en drinken krijgen.
Er lopen hier kinderen rond die voor hun leeftijd te zwaar zijn, maar ook kinderen die lopen te stuiteren van de kleur/geur/smaakstoffen.

Ik wil de kinderen gezonder eten en drinken geven.
Optimel/fristi krijgen ze niet meer bij het eten (als uitzondering met een verjaardag) maar ze kunnen kiezen tussen melk en karnemelk, als ze dat niet lusten (lees willen) mogen ze ook thee en anders maar water.

s 'morgens krijgen ze ranja (erg waterig) met fruit en 's middags ranja met een koekje (en dan geen luxe koekjes of van die zakjes).
Het valt mij wel op dat veel kinderen dit minderwaardig vinden.

Sta er ook va te kijken wat de ouders aan de kinderen geven.
Voorbeeld van een baby van 9 maanden.
Als drinken heeft het vaak appelsap, als koekje langevingers, op brood zit pindakaas en als het zeurt mag ik het een rijstwafel geven.

Ben ik dan zo'n zeikerd dat ik het belangrijk vind dat kinderen gezond eten/drinken.
Als ik om mij heen kijk zie ik al genoeg mensen die te dik zijn, en wat word er van de kinderen als ze nu al te eten krijgen wat ze willen?

Hebben jullie tips en misschien ook recepten (bijv. koekjes) om kinderen lekker maar gezond te laten eten.
_________________
Groetjes José

Afbeelding

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 17-05-2010 13:41

Je hebt gelijk het is vaak heel bedroevend wat er aan kinderen te eten en drinken wordt gegeven.

Kijk eens bij Annemieke, die heeft ook kinderen in de schoolleeftijd en is daar ook mee bezig om haar kinderen goed en verantwoord iets mee te geven.

Maar valt niet mee heden ten dage, want iedereen geeft die rommel en zoals Yvonne al zei, iemand moet beginnen met verantwoord eten en drinken mee te geven.

Stel het anders eens op een ouderavond voor of zo om verandering in het meenemen van voedsel en drinken te gaan invoeren, zal best op bijval uitdraaien maar ook veel niet denk ik, maar wie weet als het goed gebracht wordt d.m.v. een presentatie en wat de gevolgen voor de kinderen zijn in de toekomst.

Ik wens je heel veel succes als je dit wilt gaan doen.

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 17-05-2010 14:57

Mijn oudste dochter kreeg tot haar 4e verjaardag alleen fruit, soepstengels en rijstwafels. Eenmaal op school was dat rap over, want waarom zij als enige....
Met haar verjaardag liet ik haar trakteren op satestokjes met blokje kaas, miniknakworstje, radijsje, minitomaatje etc. Alles in een 1/2 meloen geprikt met een snuitje van karton. De egel werd gewaardeerd, het eten niet: chips moest het zijn!
Je kunt er haast niet onderuit om ongezond mee te doen, want tja, je wil niet dat je kind een uitzondering is en gepest wordt.

Je kunt van ouders die zelf ongezond eten niet verwachten dat ze hun kinderen gezonde dingen meegeven, bovendien is het veel te makkelijk om een pakje wicky uit de kast te trekken, ipv om een beker te vullen met iets waar je over na moet denken en dan ook weer af te wassen...
En veel ouders eten echt ongezond hoor. Ik kom dat op de weegclub heel veel tegen, mensen die zelden zelf koken en dus halen ze chinees, shoarma, broodjes kroket, patat met friakndellen en pizza. Groenten? Ehh... ja, tomaat en komkommer en sla, maar dat is zo nikserig. Radijsjes? Wat zijn dat? Bleekselderij? Nooit van gehoord. Koken? Hoe moet dat? We rukken een wereldgerecht open en doen wat er op het pak staat en dan mag je nog in je handen klappen dat ze verse groenten binnen krijgen. 1 Rode paprika en 2 bosuitjes met zijn vijven.

Laat ze op scholen moestuintjes aanleggen, er is niks zo leuk om de plantjes te zien groeien waar je zelf voor zorgt en jee als er dan tomaatjes aan komen en die kun je ook nog opeten! Da's ff leuk!
Ben je meteen even lekker in de buitenlucht, je leert iets over respect voor de natuur, biologielesje in het echt.
Maar dat is allemaal veel te ingewikkeld en te tijdrovend helaas. We moeten allemaal achter de pc, dan is er tenminste ook geen contact meer met elkaar, lekker rustig voor de juf die straks ook overbodig wordt.
Wie niet waagt, die niet wint!

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 17-05-2010 15:14

Gelijk heb je wel voor een heel groot deel Kaatjekaat, helaas moet ik er wel bij zeggen, treurig allemaal.

In mijn tijd, klinkt misschien een beetje oubollig maar had je een schooltuintje, sjonge jonge wat was je trots als je groente en tomaatjes van mee naar huis mocht nemen en leuk dat het was om er soms 2x in de week, als het allemaal hard groeide of anders 1 x in de week naar toe te mogen gaan.

Mensen die zelf een tuin hebben zouden hun kinderen zelf een moestuintje kunnen laten maken, of in een bak zoals Theetjuh, hoeft niet zo groot natuurlijk, ik denk dat zij het heel leuk zullen vinden.

Mijn dochter heeft dat met haar kids, tomaatjes, aardbeitjes ed, geweldig vinden zij dit., in de tuin.

En dat trakteren, heel herkenbaar, is bij hun op school ook, heb wel een paar keer meegeholpen om ook zoiets te maken als jij beschrijft, maar werd toch ook wel leuk ontvangen in de klas en er zijn altijd en overal wel kinderen / mensen die dit niks vinden maar daar moet je boven staan, want aan de andere kant waren er gelukkig ook veel ouders die het wel een goed idee vonden.

Trouwens hier mogen geen marsen, chips en andere koeken getrakteerd worden meer op school, mandarijntjes, appeltje of zoiets, stukjes, kaas, worst en als het heel erg warm weer is in de zomer dan waterijsjes.

Ik zal eens vragen hoe het met pakjes drinken meenemen gaat, maar dacht dat dit ook al afgeschaft was

Plaats reactie