Kinderen en OPTIMEL... wat vinden jullie ervan???

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 17-05-2010 16:51

Dat is dan een groot pluspunt voor die kinderen als jij mag kiezen wat er gegeten en gedronken wordt.

Kun je dat babytje ook niet iets gezonders geven, beetje sinasappelsap met een klein koekje, is het ook niet helemaal, maar beter als die Sultana's ed. papje van maken, beetje geprakte banaan of zo nog, je weet zelf vast nog wel meer variatie, ik denk dat het heel erg lekker gevonden gaat worden.

Wel een vermoeiende bezigheid 15 kinderen, neem aan niet allemaal tegelijk, maar toch.

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 17-05-2010 17:49

Ik ben met je eens Trendy dat het gezonder is, maar je kunt een kind van een ander niet zomaar je eigen dingen geven als oppas, tenzij je zeker weet dat de ouders dat ook goedvinden. Stel je voor dat je een baby met latexallergie banaan geeft, hij zou kunnen doodgaan!
Misty, je zou met de ouders kunnen overleggen dat het tegen je gevoel indruist en of je iets anders mag geven, dan is er misschien meteen ruimte voor "onderwijs". :wink:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
annemieke
Berichten: 44
Lid geworden op: 05-12-2009 09:56

Bericht door annemieke » 17-05-2010 18:32

hoi hoi

Ik heb het stukje van Yvonne en gekopieerd naar alle leden van de OUdervereniging van onze school, waar ik zelf heel toevallig voorzitter van ben..., en heb het op de agenda voor de volgende vergadering gezet. Ben benieuwd of ik de discussie op gang kan brengen! Ik hou jullie op de hoogte
Kijk ik om mij heen, sta ik midden in MIJN leven!

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 17-05-2010 18:37

Goed van je Annemieke, ik ben heeeeeeeel benieuwd! Wat dat betreft is de basisschool een beter "slachtoffer" dan de voortgezette scholen, daar krijg je geen poot aan de grond met dit soort acties. :roll:
Wie niet waagt, die niet wint!

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 17-05-2010 20:58

Kaatjekaat, je hebt geljk wat de allergie aangaat eventueel, had ik even niet bij stil gestaan, maar misschien als zij het vraagt aan de ouders, wie weet.

Heel goed van je Annemieke, wie weet wat er uit voort gaat komen, succes in ieder geval gewenst.

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 17-05-2010 22:02

Het eten en drinken gaat wel in overleg met de ouders.
Ik ga kinderen niets iets geven/opdringen wat het niet mag hebben of lust.

De meeste van de kinderen komen hier al vanaf dat ze baby waren of zijn.
Het merendeel van de ouders vind het ook niet nodig dat de kinderen (overmatig) zoetigheid krijgen.
Het probleem ligt voor het meest bij de kinderen die op oudere leeftijd bij mij komen en bij de kinderen die naar school gaan.
Sinds vorig jaar pas ik op 2 bso kinderen en moeders heeft gezegd dat ze liever niet heeft dat de kinderen snoep krijgen, omdat het zulke slechte eters zijn.
Slechte eters zijn het zekers 1 stukje brood met gezond gaat er bijna niet in maar als er pasta of ander zoet op is gaat het zo op. Het zelfde met melk drinken dit duurt 3 lang 3 breed maar krijgen ze een beker optimel is het met 3 slokken leeg.

Baby's krijgen over het algemeen eten van huis mee, maar zodra ze overgaan op vast voedsel kiezen de ouders er voor om het door mij te laten verzorgen.
Dit gaat natuurlijk in overleg ivm eventuele allergie enz. Ik heb op dit moment een kindje dat geen kiwi en sinaasappel mag hebben omdat het enige tijd geleden aan de darmen is geopereerd.

Het druist echter heel erg tegen mijn gevoelens in als een kindje van een half jaar langevingers meekrijgt of dat er tegen mij wordt gezegd dat als het kind zeurt ik maar een korstje brood moet geven of een soepstengel.

Vanmiddag had ik het er nog over met een moeder dat ouders geen discussie aan willen gaan met de kinderen over het eten. Deze moeder zei dat ook niet te doen maar liet weten dat zij nog altijd de baas is en niet het kind.
Ik zie teveel gezinnen in mijn omgeving waar de kinderen de baas zijn en dus beslissen wat er gegeten en gedronken wordt.
Dat was in mijn tijd toch wel anders en ik ben toch echt nog niet zo oud (38).

Zoetigheid, in welke vorm dan ook, zit zo ingebakken bij de kinderen laat ze leren dat dit extratje's kadootjes zijn en niet iets wat je er elke dag achteloos in stopt.
Groetjes José

Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 17-05-2010 23:44

Tja, ik ben nooit in discussie gegaan met mijn kinderen toen ze klein waren, nergens over. Wij deden de "Youp van 't Hek" methode:
"waarom? - omdat ik het zeg" en "ja maar ik wil... - je hebt niks te willen". Ik ga een kind van 3 niet uitleggen dat het gevaarlijk is de straat op te rennen, hij moet gewoon een handje geven als we oversteken, punt. Ze zijn nog te klein om oorzaak en gevolg te kennen, daar zijn die hersentjes nog helemaal niet rijp voor.

Zo ook met eten, misschien hard, maar als mijn kinderen een periode hadden van niet willen eten, dan dekte ik de tafel gewoon een keer voor een persoon minder met de mededeling: jij hoeft toch niet te eten, dus hoef ik ook niet voor jou te dekken. Reken maar dat ze de keer erop gewoon hun bord leeg aten. :wink:

Ik ben 13 jaar oppasmoeder geweest, de leeftijden varieerden van 5 maanden tot 12 jaar, maar ze wisten met mij altijd waar ze aan toe waren. Noem het streng of ouderwets, maar kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur.

Toen ze ouder werden was er natuurlijk ruimte om te verschillen van mening, dat is juist leuk, levendig. En ieder kind is weer anders en wordt dus ook anders benaderd. Je kunt je eigen kinderen allemaal dezelfde normen en waarden bijbrengen, je voedt ze toch anders op, omdat elk specifiek mens zijn eigen aanpak behoeft.

Wat jij zegt over wat ze bij jou eten vind ik heel waar. Maar als ze alleen maar brood lusten met pasta zijn ze dat toch wel mooi van thuis uit gewend of niet.
Ik heb eens met mijn zoontje (toen net 3) en mijn moeder ergens op een winkelpleintje geluncht, de serveerster was stomverbaasd dat mijn zoontje een broodje beenham vroeg, haha. :lol:

Helaas nu is hij 18 en snoept zich een ongeluk aan chocolade... :roll: Ik kan met hem praten, boos worden, hem uitleggen waarom het slecht en ongezond is en wat het met je doet, niks helpt. En verbieden gaat niet, hij heeft zelf geld en ik ben er niet de hele dag bij. :twisted:
Wie niet waagt, die niet wint!

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 18-05-2010 07:23

Gelukkig vinden de meeste van mijn ouders ook belangrijk dat de kinderen gezond eten, een keer zoet is niet erg maar niet altijd.
Mijn regel is dan ook eerst 1 broodje met gezond en dan 1 met zoet.
Ik heb ook kinderen die bijna altijd "gezond" kiezen.
Op dit moment is de leverworst weer favoriet.

1 van mijn kinderen kende van huis uit alleen maar melk totdat mama aan Sonja Bakker begon, toen leerde ze de chocomelk en optimel kennen.
En natuurlijk ook de eierkoeken enz.
Ik weet niet of het daar door komt maar dit kindje is nu voor haar leeftijd iets te zwaar.
Ik zie te veel kinderen in de leeftijd van 3 of 4 jaar die (nog) puppyvet hebben, op deze leeftijd hoort dit weg te zijn.
Groetjes José

Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 08:10

Wat dat laatste betreft dat ben ik niet met je eens. Kinderen ontwikkelen zich allemaal anders en de een is zijn 'puppyvet' kwijt als-ie 4 is, de ander pas in de pubertijd. Het is o.a. gerelateerd aan de groeispurten die ze maken.
Mijn zoon is altijd de dikste geweest (niet te, maar t.o.v. de rest) en elke keer als ik me begon af te vragen of-ie niet te mollig zou gaan worden, ging hij de hoogte in. Nu is hij 18 en weegt maar 54 kilo.

Maar dat SonjaB verhaal ben ik wel met je eens, Het is goed dat ze Nederland bewust heeft gemaakt van zijn eetgedrag, maar wat we we ervoor terug hebben gekregen is minder mooi. :roll:
Wie niet waagt, die niet wint!

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 18-05-2010 09:29

Je hebt gelijk dat het ene kind zich anders ontwikkeld dan de ander.
Het heeft natuurlijk ook wel met de genen te maken.

Ik denk dat het "puppyvet" dat de kinderen van nu hebben veel te maken heeft met de hoeveelheid toevoegingen in het eten en met het feit dat de kinderen te weinig beweging krijgen. Met de auto ergens heen gaat sneller dan op de fiets of lopend.
Ik probeer elke dag (als het weer en het aantal kinderen het toelaat) te gaan wandelen. Als we een boodschap gaan doen zijn we toch wel een half uur onderweg. Kreeg laatst van een ouder de opmerking: dat de kinderen dat willen lopen , dat zou die van mij niet willen. Dat is geen kwestie van willen maar doen.

Mijn neefje van 9 is ook erfelijk belast met de genen van zijn opa. Het is echt niet dat hij niet mag snoepen (is gelukkig niet zo'n snoepkont) maar met eten moet er toch wel de rem op.

Ik durf bijna wel voor 90% zekerheid te zeggen dat de meeste kinderen die te dik zijn en lopen te stuiteren dit hebben door: lightproducten, geurstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen en niet te vergeten zoetstoffen.
Groetjes José

Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 09:46

Helemaal mee eens!

Compliment overigens, ik vind het knap dat je er zo mee omgaat en ben ervan overtuigd dat die kids heel wat opsteken bij jou!
Wie niet waagt, die niet wint!

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 18-05-2010 10:27

Ik heb niks tegen op af en toe wat lekkers maar vind het belangrijk dat ze leren om gezond te eten.
Ik denk dat dit komt omdat ik zelf het voorbeeld ben wat de welvaart voor ons doet.
Als kind zijnde was ik erg mager. Kleren kopen van een ramp voor mijn moeder, als de lengte goed was dan was het te wijd en als de wijdte goed was dan was het te kort, ik droeg als kind veel zelfgemaakte kleding.
Toen ik in de pubertijd kwam begon ik te groeien doordat er bij het huiswerk maken ook een zak chips of koekjes naast de boeken lagen.
Toen ik samen ging wonen ging het hek van de dam, elke avond eten wat je lekker vind en als je te moe was om te koken dan haalde je wel wat.

Sinds ik met gokken bezig ben ik mij nog bewuster van al het eten en de troep die er in zit.
Ik weet het is vechten tegen de industrie maar elk beetje helpt.
Groetjes José

Afbeelding

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 18-05-2010 10:36

Ook helemaal mee eens met de laatste antwoorden en je bent er al bijna Misty, goed hoor.

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 10:38

Tja, het verstand komt met de jaren... :wink:
Wie niet waagt, die niet wint!

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 18-05-2010 10:45

Ach ik ben 38 dus dat moet wel goed komen.
Als ik net zo oud als mijn oma word (zij hoopt dit jaar 94 te worden) dan heb ik nog een heel leven voor me waarin ik lekker en gezond kan eten.
Groetjes José

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 18-05-2010 10:47

94! :o En oud worden is erfelijk, wist je dat?
Mijn ouders hebben hun ouders al overleeft, in jaren gesproken.

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 10:50

Hm, dan ben ik de pineut... mijn vader is maar 39 geworden en mijn broer 54...
Wie niet waagt, die niet wint!

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 18-05-2010 12:14

Ooh. :oops: :oops: Ik moet een beetje op m'n woorden letten merk ik.

Maar als je met 39 sterft, dan ben je niet van ouderdom gestorven.
Ook niet met 54.
Denk ik....
Ziekte ofzo?

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 14:25

Geeft niet hoor meis, voel je maar niet :oops: nergens voor nodig.
Mijn vader is aan een hartaanval gestorven omdat de dokter niet wilde komen terwijl hij wist dat hij hartpatient was en mijn moeder meerdere malen had gebeld. Zijn antwoord was: geef hem nog maar een aspirientje.
Tja, ruim 45 jaar geleden...
Mijn broer had kanker in zijn wervelkolom en heeft na 7 jaar aankl*ten (waarvan de laatste 2 jaar bedlegerig en afhankelijk) besloten de stekker eruit te trekken.
Mijn moeder is wel ouder geworden, ruim in de 70. Ze had ook FH en was hartpatiente, maar is overleden na een foutje van het ziekenhuis (door een onnodige ingreep een bacterie opgelopen). Dus er is nog hoop voor mij... :wink:
Wie niet waagt, die niet wint!

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 27-05-2010 12:43

Om nog even terug te komen op water die ik liever niet uit plastic flesjes wil drinken.
Ik heb na veel zoeken een roestvrijstalen fles gevonden. Hehe. Bij de ANWB-winkel.
Er kan 700 ml in en dat is ruim voldoende. Het blijft er ook nog eens behoorlijk koud in terwijl het geen thermosfles is. :lol:
En het gaat ook nog eens veel langer mee dan die akelige plastic flesjes.
Makkelijk schoon te maken.
Ik ben er blij mee.

Mariellen
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-08-2010 16:24

Sigg

Bericht door Mariellen » 31-08-2010 22:46

Ik heb vandaag de SIGG flesjes besteld. 2 x 0,6 voor mijn kinderen en 1 x 1L voor mezelf.
Ik vind het echt een goed initiatief (en alternatief).

Marianne

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 01-09-2010 13:10

Van wat voor materiaal is dat gemaakt?

Karin Kooy
Berichten: 73
Lid geworden op: 16-04-2010 15:49

Bericht door Karin Kooy » 02-09-2010 15:35

is gemaakt van aluminium, ze hebben een coating aan de binnenkant die geen smaakjes aanneemt. Ze zijn licht gewicht.

Kijk maar eens op www.siggflessen.nl

Groet,

Karin
Afbeelding

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 02-09-2010 17:07

Zijn handig en mooi, even een investering maar dan heb je er jaaaaaaaaaaaaren plezier van, makkelijk schoonmaken ook.

Ik heb er zelf 2 al jaren en gebruik deze met veel plezier, ;aatst nog een kleintje er bij gekocht om water voor de hond mee te nemen, zeker in de zomer.

Geen smaakjes er aan en lekker fris water. :lol:

Gebruikersavatar
Jeanine80
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-04-2012 20:14

Bericht door Jeanine80 » 12-04-2012 23:44

tonno51163 schreef:
Sifra schreef:Zoals: geen Bisphenol-A in je babyflesje hoor! :roll:
Maar je hebt toch helemaal geen flesjes nodig?
Moedermelk zit in een borst en die kan de baby daar moeiteloos rechtstreeks uit drinken (sorry, ik kan het niet laten, ik ben erg borstvoedingsminded, en naar mijn idee past dit wel in dit topic)
Beste Tonno,

Ik ben ook borstvoedingminded, maar na 2 bevallingen 2 x niet gelukt om borstvoeding te geven. Ook niet met behulp van lactatiekundige/verloskundige en 2 x een zeer deskundige kraamverzorgster. Heel erg, maar dan zal je wel aan de kunstvoeding moeten!

Jeanine
GOK en XCO, the 2 3-letter-words that changed my life!

Plaats reactie