Een aangepaste menukaart...

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Een aangepaste menukaart...

Bericht door Gerard Poot » 04-04-2010 23:25

Zaterdagmiddag vloog ik weer her en der door nederland - moest toch op een gegeven moment wat eten. Mijn ontbijt van 09.00 uur had het al lang volgehouden! Om 15.30 uur bij Barneveld een wegrestaurant ingedoken. Had voor de avond mij KH uurtje gepland, dus wat ik ook nam - geen brood erbij.
Dan kom je gauw bij salades of in mijn geval - een omelet.
Graag zonder brood, doe er maar wat extra groente bij.
Daar kwam het bord, alleen een omelet. Geen brood. Extra groente? Niet dat ik weet.

Ik voorzie een groeiende consensus voor koolhydraat arme lunches. Toegegeven, ik frequenteer regelmatig de horeca, bij voorkeur voor de lunch. In het verleden bestond mijn lunch dan uit 2 kroketten brood, hamburger speciaal met patat of een gehaktbal op brood. De standaard lunchkaart. Ik kan deze wel dromen!
Inmiddels weet ik waar ik in mijn woonplaats terecht kan voor geweldige geitenkaas / spek maaltijdsalades. Geen brood a.u.b....

In een gesprek met een uitbater laatst in een nieuw Grand Café ter plaatse noemde hij dat zijn bedrijf "zich wilde gaan onderscheiden" van andere Grand Café's.

Tja, dan zou ik zeggen - maak op je lunchkaart 4 tot 6 koolhydraat arme gerechten. Profileer je daarmee.
Natuurlijk zit een chefkok niet te wachten op meegaan met alle dieetgrillen van nederland, maar er is een groeiend besef dat brood echt minder kan en koolhydraten nu een belangrijker onderwerp zijn dan calorieën.

Wie help me mee, om nu goede tips te verzamelen, zodat ik deze kan voorleggen aan deze uitbater. Het is niet de bedoeling om met gloednieuwe recepten te komen, meer ombuigen naar KH beperkt tot zonder.

Denk aan:
- Vervanging voor brood bij de maaltijdsalades
- welke soepen mogen wel of niet - ook weer zonder brood.
- ombuigen reguliere recepten - kroket brood wordt dan ???

Ik ben culinair echt een onbenul, dus leg deze vraag - heel serieus - hier neer. We hebben nog een Stevia klus te klaren, moeten aspartaam laten verdwijnen uit Nederland. Dan kan deze horeca missie er ook nog wel bij.

En als dit gaat lukken, deze na-zomer, met z'n allen lunchen in de Havenkom van Almere ( - Haven) uiteraard!

Gerard

ann
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-02-2010 17:03

Bericht door ann » 05-04-2010 19:19

Als vervanging van brood bij een salade zou je bv een cracker van Parmezaanse kaas kunnen serveren.

Volgens mij kunnen heel veel soepen mits ze niet gebonden en zijn en het gemaakt is van groenten van de groene lijst.

En ja een kroket vervangen blijft lastig en ragout mag niet ivm met de bloem die er doorheen zit.

Ik maak zelf vaak lauw warme salade's.
bv gebakken champignons, blokjes bleekselderij, spekjes stukjes kip etc/ lekker op smaak brengen met een klein scheutje witte wijn knoflook olijfolie is echt heerlijk

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Horeca

Bericht door Yvonne Lemmers » 05-04-2010 22:35

Ieder horecamens weet heus wel hoe heerlijke koolhydraatarme gerechten samen te stellen.
Salades, carpaccio's, tapas, eiergerechten, biefstuk met sla etc.

Het probleem van de horeca zal de inkoop zijn.
Om een zo gevarieerd aanbod te houden zal er veel en gevarieerd ingekocht moeten worden. Én al die eiwitrijke gerechten en verse groenten zijn niet onbeperkt houdbaar. Bij wat mindere clandizie zal er behoorlijk wat in de afvalbak verdwijnen zonder ooit uitgeserveerd te zijn.
Afbakbroodjes, kroketten, tosti's zijn nu eenmaal bijna onbeperkt houdbaar en zeer eenvoudig te bereiden.
Ook zal er meer koel- en diepvriesruimte moeten zijn.

Dat is dus een hele omslag.
Advies aan de horeca om een klein assortiment aan te bieden met wekelijks een ander aanbod.
En veel dagmenu's op van die heerlijk ouderwetse krijtborden.
Pas gewoon het menu aan aan de voorraad op dat moment.
- 1 groente/kaasgerecht
- 1 vleesgerecht
- 1 kipgerecht
- 1 vegetarisch
- diverse kleine tapas
- laat mensen zelf hun salades samenstellen uit bijv 4 ingrediënten van een hele lijst (net als zelf een swirl-ijsje samenstellen)

Voordeel voor de klant dat het altijd weer iets anders is... en daar houden mensen van. Verandering van smaak doet eten!

Kun je hier iets mee Gerard??

Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-03-2010 16:47

Lekker uit eten

Bericht door mentos » 06-04-2010 12:19

Inderdaad laat mensen zelf kiezen, zelf eet ik dit vaak bij de Griek (op een zondag) allerlei kleine GOKproof gerechtjes, vaak zijn dit de warme en koude voorgerechten door elkaar. Dit is dan wel meteen ook in mijn KH uurtje. Maar ik eet dan super lekker en mijn vriend doet gewoon gezellig mee met al die kleine gezellige hapjes. De klant betaald en als ze echt geld willen verdienen boeit het hun niet wat ze uitserveren op tafel....
Ik zie wel eens andere klanten kijken als onze tafel helemaal vol staat... Ha ha, ik kan er alleen maar om lachen, ik heb dit toch zelf in de hand... En als je een lieve glimlach geeft (dames gooi je charme in de strijd) bereik je bij de obers erg veel :oops: , ze zijn dan echt wel tot veel bereid. Of word ergens vaste klant. Dit zijn we namelijk ook bij die Griek.
Groetjes M

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 06-04-2010 14:57

Nou, ik ga toch een stapje verder. Ik ben nog niet zo overtuigd dat de gemiddeld kok door heeft waar de veranderingen gaande zijn.
Heb afgelopen jaren veel gesprekken gevoerd in de horeca, maar daar heb ik niet al te veel vertrouwen in. Wel dat men betrokken is bij hun product en hun bedrijf, daar ligt het niet aan.
Maar kennis op gebied van koolhydraten - twijfels.

Op veel gebieden worden hypes goed in de gaten gehouden, zie je nu alle nederlandse kinderen zwabberend op twee wieltjes skateboarden...

Dan zou ik zeggen maak een menu waar eens niet automatisch een schaaltje brood bij komt. En maak er dan een service van!
Brood is voor veel mensen passé.

Ik wil voorstellen verzamelen, en daarmee de horeca ingaan om reactie te peilen. Ook daar een bewustwording teweeg brengen. Het gebeurt me gewoon nog teveel dat ik vraag om brood te vervangen en dan komen ze toch met brood aan. Deze informatie raakt kennelijk zoek in de 15 meter van mijn tafel tot het uitgifte loket.

Dus...ga door met uitgewerkte voorstellen.
Buig bestaande recepten om. Ik heb inmiddels al een cracker van parmezaanse kaas, diverse soepen.

Wie heeft nog meer tips?

Dit is het publiekelijk toegankelijke deel van het forum, dus ik ga iedere kok die ik tegenkom een link sturen...

Gerard

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 06-04-2010 15:38

Koolhydraat-arme pasta ipv witte?

De rookkaas-crackers uit het boek zijn ook lekker, goedkoop en hebben een aparte zachte smaak.

Bij de borrelhapjes is het makkelijk, een borrelgarnituur met olijven, diverse noten (en niet alleen gezoute pinda's), verse worst, stukjes verschillende kaas, op kleur brengen met wat komkommer, wortel, radijs .. Alles behalve de gefrituurde meuk.

De (kh-arme) rosé wat meer aanprijzen? Alle kleine beetjes helpen toch?

Kaasfondue!!!!!
En dan niet dippen met brood natuurlijk, maar met groenten als tomaat, bleekselderij, wortel, rettich ..

En dan Raclette natuurlijk!
Ook hier niet over de aardappelen storten, maar over allerlei soorten vleeswaren. Zure augurken en sla erbij.

Ik storm thuis nog wel verder brain en kijk waar ik nog meer mee kan komen .. Goed idee weer Gerard, ik denk overigens dat je bij de wat alternatieve restaurants eerder gehoor krijgt dan bij grotere restaurants. Of bij de Mac :lol:
Carpe Diem! :-)

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 06-04-2010 17:02

Toen ik onderlaatst een "winterse maaltijden" etentje had met een vrijwilligersorganisatie, had ik medegedeeld dat ik kh-arm wilde eten.
Dit was besproken met de kok en ik zou dus geen aardappelen krijgen.

En echt, ik geloofde mn oren niet, de kok kwam vragen aan mij wat ik wilde eten! Kon hij zelf niet bedenken dat zuurkool ook goed is..... Okay hij heeft dan kale zuurkool met biefstukreepjes klaargemaakt, maar als nagerecht stond er wel weer een bak ijs met slagroom voor mn neus! Ik heb dit dan ook geweigerd....... niet te geloven!!!

Toevallig heb ik a.s. weekend wederom een etentje en deze jonge kok kookt echt fantastisch!
Maakt van spierinkjes bijv. frietjes in puntzakje (ok... deze worden wel gefrituurd...) en van zoveel natuurlijke dingen een feest op tafel.
Normaliter weet ik dat ik na een etentje buikpijn heb en de volgende dag een hoger getal op de weegschaal zie, maar bij hem... nergens last van, hij gebruikt alleen maar natuurlijke produkten, en ook de weegschaal geeft geen schommeling!

Maar wat zou het heerlijk zijn om straks lekker en verantwoord te kunnen uit te gaan eten..... net als de rookvrije restaurants, waarop we ook zo'n tijd op hebben zitten wachten!

Waar kan ik mn handtekening zetten? :lol:

Gebruikersavatar
Hiltsje
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-01-2010 13:33

Bericht door Hiltsje » 06-04-2010 18:31

Gerard,

Vorige week heb ik ergens geluncht. Ik heb toen een luchsalade genomen (Gemengde salade, geitenkaas, cashewnoten, pijnboompitjes en een bosvruchtendressing).

Die dressing was waarschijnlijk niet helemaal GOK-proof, maar de rest wel. Met een andere dressing (Olie, mosterd, azijn/citroensap?) is ie dat wel. Er werd stokbrood met roomboter bij geserveerd, het stokbrook heb ik overgeslagen, maar gelukkig had ik twee crackertjes van huis meegenomen.

Er stond ook een Caesersalade (gebakken bacon, croutons, oude kaas, cherry tomaat, komkommer, kipfilet) op de kaart. De croutons kun je gemakkelijk weglaten. Er zat en honing/mosterddressing bij. De honing zou je kunnen vervangen door Stevia zodat je toch een enigzins zoete dressing krijgt. Met de tomaatjes moet je er om denken dat je niet boven de 50 gram per salade komt.

Ik zou het al heel wat vinden als een horecazaak ook Atkins/GG bran crackers aanbiedt ipv brood.

Qua soepen denk ik aan alles wat helder is, geen vermicelli bevat en gemaakt is van echte bouillon (heldere kippensoep, heldere champignonsoep, runderbouillon). In plaats van een soepstengel een paar crackertjes erbij :-))

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 06-04-2010 23:02

Geweldige ideeën zie ik hier ontspruiten...

Ik ben al hard aan het schrijven - ga door, ga door....

Dank, dank,

Gerard

Odette
Berichten: 179
Lid geworden op: 21-12-2009 17:18

Bericht door Odette » 07-04-2010 17:12

Als ik onderweg moet lunchen zorg ik dat ik zelf wat bij me heb: een bakje cottagecheese, een paar gekookte eieren, een stuk hartige taart, wat groenvoer.

Voor het avondeten zeg ik tegen de ober dat ik geen friet/brood eet en dat ik graag extra (warme) groente erbij heb. Soms krijg je het er gratis bij, soms betaal je een kleinigheid extra. Een champignonnetje, uitje en wat paprika is in elke keuken en is gemakkelijk te wokken. Ik eet echt niet wat ik niet wil.

Verwachten dat er Atkins crackers geserveerd worden?? Denk het niet...

In de tijd dat Montignac populair was zag ik ook mensen die de friet lieten staan.
Greetz van Odette die op geheel "eigenwijze" let op koolhydraten

Gebruikersavatar
Emmeke
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-12-2009 19:46

Bericht door Emmeke » 07-04-2010 17:32

Odette schreef:
In de tijd dat Montignac populair was zag ik ook mensen die de friet lieten staan.
Bij ons was er zelfs een restaurant waar je kon aangeven dat je a la Montignac at, dan kreeg je dingen als stokbrood en friet er niet bij geserveerd. (goeie ouwe tijd ;))

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 08-04-2010 02:10

Goeie ouwe tijd...Yes!
Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Graan gaat de komende 10 jaar volledig op de schop hoor!
Er is inmiddels genoeg wetenschappelijk bewijs en de publicaties in de USA liegen er niet om nu.
Zullen we die goeie ouwe tijd weer eens terugvorderen, Emmeke?

Gerard

Gebruikersavatar
Emmeke
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-12-2009 19:46

Bericht door Emmeke » 08-04-2010 08:34

Volgens mij ben je daar al druk mee bezig Gerard :mrgreen:

Ik zit even in een dipje waar ik elke ochtend weer uit GoK, maar tegen de avond... Gisteravond cakejes gebakken vanuit het recepten-topic hier op het forum, zodat ik een GoK-snoep variant heb. Stapels nootjes besteld bij dieetwebshop, dat zijn portieverpakkingen, voor mij gemakkelijker om niet te veel te nemen.
Gisteren in het obesitasprogramma mijn frustraties ten opzichte van de dietiste besproken (tegen iedereen die maar luisterde: fysiotherapeute, obesitasverpleegkundige, receptioniste en psychologe) Met de psychologe een afspraak gemaakt, omdat ik, nu ik opeens geen diabetes meer heb, mijn persoonlijk doel meer dan bereikt heb. Dus ben ik klaar... :roll:

Natuurlijk weet ik dat ik verder moet, maar daar heb ik nu moeite mee. Mijn verstand weet veel, maar "iets" in mij wil snoep.
Ik wil terug naar wat ik eerder zei: ik kies ervoor om dit te eten, omdat het voor mij op dit moment het beste is!

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 08-04-2010 09:39

Heee Emmeke,

Ga even naar je dagboek, daar heb ik gereageerd!

Groet, groet,
Gerard

marit
Berichten: 31
Lid geworden op: 19-04-2009 17:23

Bericht door marit » 19-04-2010 10:32

Nou Gerard je bent op dreef :D
Dit is ook erg lekker en heeeel simpel.

Plakjes tomaat met mozzerela en in de oven. Dat op een lekkere atkinsachtige cracker desnoods. Heerlijk!
Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 19-04-2010 10:52

Ooh, tomaat met mozzarella! Zooo lekker.
Jammer dat we niet meer dan 50 gram tomaat mogen. Buiten het uurtje.
1 tomaat (ik heb em net even gewogen) weegt al gauw 80 gram.

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 19-04-2010 12:00

Haal het vocht en de pitten uit de tomaat, scheelt in gewicht en de KH ook nog, doe het zelfde met komkommer, piiten er uit halen, is het gelijk niet zo nat allemaal.

Het zijn niet veel minder KH natuurlijk, maar alle beetjes helpen.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 19-04-2010 12:49

Kijk, dAt is nou eens een goede tip van die tomaten. :D :D
Heel bruikbaar.

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 19-04-2010 17:53

Zeg dames, zijn jullie hier niet wat te rigide mee bezig? Ik ga echt mijn tomaatje niet afwegen hoor .. Ik wil ook graag onder de 5 gram kh blijven buiten mijn uurtje, maar om nou 3/4 tomaat te gaan eten, en dat kwartje dan in de koelkast te bewaren .. ?? :wink:
Carpe Diem! :-)

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 19-04-2010 18:13

Ik weeg de tomaatjes ook niet hoor, maar gaf dit als tip, weegt he tin ieder geval minder zonder vocht en pitjes, ik weeg eigenlijk bijna nooit wat af.

"GoK"een beetje met mijn ogen :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 19-04-2010 18:36

Ja dat doe ik ook, behalve voor de yoghurt.
Carpe Diem! :-)

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 19-04-2010 20:33

Ja ik zal dan wel rigide zijn ( :o ) maar ik weeg het wel af.
Als het niet zo belangrijk was, zou Yvonne dat dan voor niets opgeschreven hebben? Richtlijnen zijn er toch om op te volgen of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Het is niet zo dat ik m'n avondeten ga afwegen maar dat van die tomaat dus wel. Niet meer dan 50 gram dus. :D

Yanky
Berichten: 130
Lid geworden op: 16-04-2010 23:20

Bericht door Yanky » 19-04-2010 20:39

Ik weeg ook alles af... als ik GOK dan gaat het verkeerd
Dan zou ik veel meer yoghurt krijgen als ik mag :roll:
Groetjes Michele

Mijn Dagboek http://opgewicht.forum2go.nl/post589998.html#589998"

24/5 81 kg
31/5 78,8 kg
7/6 79,4 kg

** Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn.**

janine59
Berichten: 1069
Lid geworden op: 26-10-2009 08:46

Bericht door janine59 » 19-04-2010 20:51

Ik weeg alleen de yoghurt, verder niets!

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 19-04-2010 21:19

Sifra, toch je eigen keus als jij het af wilt wegen dan moet je dit gewoon doen hoor,

Maar met jarenlange ervaring weet ik wel een beetje de de maten en gewichten van veel spullen, zo ook de yoghert, eerste keer van die emmertjes van de Lidl even gekeken hoeveel 100 gram is en nu op de GoK dus, zal misschien wel eens wat grammetjes schelen, te veel of te weinig, maakt mij echt niet uit hoor, evenals de noten, ik neem gemengde en weet daar ook van hoeveel het ongeveer is. :lol:

Neem ook altijd hetzelfde maat schaaltje, kan daar dus ook aardig de hoeveelheid aan zien, veel meer gaat er niet in.

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 20-04-2010 10:31

Bij de yoghurt moet ik ook echt wegen, ik ben er nog niet aan gewend dat ik aan dat kleine schaaltje genoeg heb en zou anders gewoon doorscheppen.

Ik bedoel rigide niet lelijk hoor Sifra, ik zou er alleen zelf te geobsedeerd door raken als ik zo streng zelfs mijn tomaatje moest gaan afwegen. De norm voor een niet-kh maaltijd is idd 5 gram, maar er zijn mensen die op 4 gram al reageren en snel weer honger krijgen, en er zijn er die daar met 6 gram nog geen last van hebben.

Een fijne dag weer allemaal!
Groetjes,
Alexandra
Carpe Diem! :-)

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 20-04-2010 11:22

Ik had het ook niet lelijk opgevat Alexandra. :lol:

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 20-04-2010 11:28

Da's mooi, ons kent ons!! :D
Carpe Diem! :-)

Arlene
Berichten: 148
Lid geworden op: 27-11-2009 15:43

Bericht door Arlene » 20-04-2010 13:22

Ha Gerard,

Wat een ontzettend leuk idee van die lunchroom. Je zou haast zelf beginnen.

Volgens mij heb ik als broodvervanger nog niet het lijnzaad/ roomkaasbrood voorbij zien komen. Staat bij de recepten.
Dat kan je met van alles beleggen: zelfgemaakte eiersalade, bouillonsalade, zalm met kruidenkaas.

Ook kun je denken aan wraps van sojameel met allerlei verschillend beleg. Dat kan warm en koud.

En wat dacht je van een quiche met wat salade erbij.

Notencake voor bij de koffie.

Kijk de receptenpagina maar na, er staan genoeg ideeën.
Groetjes Arlène
Afbeelding

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

Gebruikersavatar
Mushanga
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-04-2010 21:26

Bericht door Mushanga » 29-04-2010 16:33

Ik ging laatst eten bij een haute cuisine restaurant. Heb gevraagd om een koolhydraatarm viergangendiner en dat zou "geen probleem zijn".

Ik kreeg leuke gerechtjes maar ze gingen af en toe wel de fout in. Fruit als dessert en topinamboer/aardpeer als "groente" (bevat echt veel zetmeel).

Ik heb achteraf verteld dat ik heerlijk heb gegeten maar dat het nog niet geheel koolhydraatarm was. Ze waren ontzettend verbaasd over het fruit!

Ik ga trouwens best regelmatig uit eten (want dat is mijn allergrootste hobby) en dat gaat wel goed sinds mijn low carb dieet. Ik geef heel duidelijk instructies. Bij een lunchroom bijvoorbeeld: uitsmijter ham kaas maar absoluut zonder brood! Bij de Argentijn: nee dankje, ik hoef geen patat of aardappel erbij. Bij de Thai: graag een wokgerecht zonder noodles of rijst maar wel met groente en vlees.

Het gaat altijd prima maar je kunt beter aangeven wat je niet wilt eten in plaats van te zeggen dat je geen koolhydraten eet (want dan kijken ze je vragend aan...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-04-2010 16:56

Mushanga schreef:
Het gaat altijd prima maar je kunt beter aangeven wat je niet wilt eten in plaats van te zeggen dat je geen koolhydraten eet (want dan kijken ze je vragend aan...)
En zo is het... zeg wat je bedoelt... zorg dat de koks niet te veel na hoeven te denken... grote kans dat je dan op je bord krijgt wat je wilt!

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 16:10

We hebben het er bij Alex al even over gehad, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom het zo'n missie voor je is Gerard, al vind ik het wel een leuk initiatief. Ik begrijp natuurlijk wel dat je kh arm wilt promoten, maar je kunt in vrijwel elk restaurant de kh toch gewoon achterwege laten? Waarom moet daar een vervanger voor komen?
Maar ik denk wel mee hoor, alleen niet op zo grote schaal als jij bedoelt:

Ik hoef geen croutons in mijn sla, geef mij maar pijnboompitjes.
Ik hoef geen gebonden soep, een roomsoep (nee, niet helder) is zeer smakelijk.
Op de meeste kaarten staat wel een kaasplateau als toetje, maar misschien dat er yoghurt op zou kunnen staan, dat heb ik tenminste nog nooit gezien. Behalve in een grieks restaurant, maar dan zit er weer honing door.
En sausjes op bechamelbasis vervangen door creme fraiche of slagroom. Dat dan weer wel. :wink:
Jenny had heel lekker brood gebakken en ik meen Renate ook, of was het Corinna? Dus wel kh arm brood voor degeen die dat lekker vind bij zijn soepje of sla.
En om te snacken wat meer rauwkost in dunne plakjes ipv toast.
Kun je hier iets mee?

En anders zul je toch tot de zomer moeten wachten en de kok of eigenaar van je favo restaurant het kookboek van Yvonne en Thea cadeau doen.
:wink:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
jikkielief
Berichten: 65
Lid geworden op: 10-08-2010 11:51

Bericht door jikkielief » 03-09-2010 10:58

Ik meende ergens te hebben gelezen dat het bekende brood met kruidenboter mandje juist word geserveerd "om de honger op te wekken" zodat klanten meer gaan eten.

GOK is wat mij betreft eigenlijk wel aardig uitgaans proof. Brood en aardappels etc inderdaad altijd skippen.

Of je uurtje inplannen als je uitgaat, dat kan natuurlijk ook.
Als het hier is, is het overal. Als het daar niet is, is het Nergens

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 03-09-2010 11:37

jikkielief schreef:Ik meende ergens te hebben gelezen dat het bekende brood met kruidenboter mandje juist word geserveerd "om de honger op te wekken" zodat klanten meer gaan eten.
Daar zou ik niet raar van staan kijken. Misschien gooien ze nog wat extra vetsin door de kruidenboter!
Ik was laatst in een pannenkoekhuis en daar kregen we ook stokbrood met kruidenboter :?
Ik vind dat niet echt in een pannenkoekhuis thuis horen.
Thea Bremer

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 03-09-2010 11:40

Hah, dat vind ik ook niet Thea, en trouwens, dat foefje zou bij mij niet werken. Als ik vooraf brood met boter eet, heb ik wel genoeg aan een voorafje, wat fruit en een kop koffie toe, haha....
Wie niet waagt, die niet wint!

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 03-09-2010 11:44

Ik heb het ook niet genomen hoor! Ook geen pannenkoek trouwens. Een boerenomelet zonder brood !
Wel een klein yoghurt ijsje na, maar het koekbakje waar ze het in serveren weer netjes laten staan.
Thea Bremer

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 03-09-2010 11:48

Leuk h,e je kunt gok echt overal gewoon toepassen... :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 03-09-2010 11:51

Ja hoor :lol: Ideaal!
Thea Bremer

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 04-09-2010 09:13

Ja en dan te bedenken dat er mensen zijn die zeggen, intressant dat gokken, maar daar ga ik nog niet aan beginnen hoor, ik heb nog vakantie en ik moet nog naar een feestje, ik vind het juist ideaal, je kan overal meedoen er zijn altijd wel de juiste hapjes of mogenlijkheden om gewoon mee te eten!!
Mijn zoon ( die ook gokt ) had laatst een buffet op z'n werk samen met een collega ( die ook gokt ) stonden ze hun bordje te vullen met lekkere gokproef dingetjes ( juist bij een buffet is er veel wat wij mogen ) en naast hun stond iemand die sonja bakkert hahaha hij kwam niet meer bij, zo'n zielig bordje eten had die man....echt genieten vind ik dat die leuke verhalen!!!!!
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 04-09-2010 11:50

:wink:
Wie niet waagt, die niet wint!

Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Bericht door Clau » 04-09-2010 14:45

schitterend.. had dat gezicht wel eens willen zien.. van die man die Sonja Bakkert...
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 05-09-2010 13:34

Dames en heer,
Wat een overvloed aan discussie in combinatie met tips.
Er zijn inderdaad een aantal belemmerende factoren, deze heb ik voorbij zien komen. Ik eet veel buitenshuis, niet in de duurdere gelegenheden (arme muzikant). Dus weet wat het is om KH arme keuzes te maken, de broodjes weg te laten etc..
Kan ook niet zeggen dat er veel kennis is bij de koks - die ik regelmatig spreek.
KH arme diëten, foodlog.nl - de meeste commerciële keukenprinsen weten hier weinig vanaf.

Aan de andere kant zien we een overheid die langzamerhand doorkrijgt dat door het nemen van bepaalde maatregelen er invloed kan uitgeoefend worden op de "algemene volksgezondheid". Een goed voorbeeld is zout.
Als de inname van zout p.p.p.d. van 9 gram naar 6 gram zou gaan, scheelt dat vele miljoenen in de gezondheidszorg. Die berekeningen worden gemaakt. Tegenwerkingen zijn er uiteraard van de producenten, want als jij je zoutgehalte verlaagd, dan is jou product minder lekker en gaat je collega er met de omzet vandoor.

Ondanks alle kritieken op diverse fora op "gezondheidslogo's" als bijvoorbeeld IKB verwacht ik door groeiend inzicht dat de industrie straks bakzeil zal moeten halen en er niet meer mee weg komt met producten die verdachte gezondheidsaspecten hebben.
Dit kost enige tijd, maar gaat gebeuren.
Zo ook de consensus, met name voor mensen met een ontwricht metabolisme hebben - dus al verziekt zijn door ons overdadige westerse eetpatroon - enorme baat hebben bij Low Carb inname.
Die algemene bewustwording is inmiddels ingezet, over 15 jaar zullen overal in restaurants Low Carb menu's verkrijgbaar zijn.

Geef het tijd, en vertel het nu verder...

Oei, ik wordt nog positief op deze mooie zondagmiddag!

Gerard

Gebruikersavatar
jikkielief
Berichten: 65
Lid geworden op: 10-08-2010 11:51

Bericht door jikkielief » 06-09-2010 09:30

Nou Gerard ik ben nog niet zo positief.

Zo is op magische wijze de koffieroom uit de schappen verdwenen. Sonja is terug op TV (met haar mooie ronde gezichtje)

En zo kreeg ik laatst nog een opmerking over mijn heerlijke bordje witlof met ham en kaas: "wat ziet dat er ongezond uit" (persoon in kwestie zat net vruchtensap te drinken en had een boterham met pindakaas gegeten.)
Als het hier is, is het overal. Als het daar niet is, is het Nergens

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 06-09-2010 11:13

Jikkielief, ik ben het helemaal met je eens...
Maar ik ben benieuwd of dit een discussie waard is, of laten we alles maar gebeuren?
De industrie doet toch zijn stinkende best om samen met de overheid "het volk" zo gezond mogelijk te houden?
Of worden we nog steeds collectief in de maling genomen?

Daarentegen zijn de feiten zo helder - er is aangetoond dat (geraffineerde) suiker en bloem een goede brandstof voor de ontwikkeling van kanker is.
En de overheid zal toch wel spoedig een totale ban over transvetten uitspreken?
Of vergis ik me weer...
Gerard

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Dwarse Rozendaal van Elsevier

Bericht door Yvonne Lemmers » 06-09-2010 14:41

Op mijn weblog www.opgewicht.eu staat een link naar een filmpje van Dwarse Rozendaal met de boodschap:
  • Koolhydraten zijn slecht voor hart en bloedvaten en vetten niet.

    En let op uitsmijter:

    Bedenk als je een toastje met roomboter eet,

    dat de roomboter het gezondste is![/list:u]
    Het bekijken waard!
    Én doorsturen naar aanhangers van koolhydraten, light en mager.
    Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 07-09-2010 08:19

Tja, niks maar aan toe te voegen :D .
Het nummer van Elsevier heb ik helaas gemist :lol: . Zou er iemand een kopie van dat artikel hier op het forum kunnen zetten ?
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 07-09-2010 13:14

Nou Yeppe, het is een quote uit de American Scientific van Mei dit jaar (nog wel verkrijgbaar via Ebay).
Maar deze informatie is al in veel boeken openbaar gemaakt, daarvoor zou ik niet de moeite doen om dit artikel op te snorren.
Het leuke is wel dat dit "stropdas-medium" het als topic opneemt, en zo een grotere groep mensen zal bereiken....
Maar de "kenners" zijn hier al van op de hoogte.

Het gevaar zit nu wel in de vrijbrief die - mede door prachtige foto's van eieren, vette worstjes etc. etc. - nu gegeven wordt voor vetconsumptie.
Eieren zijn prima, maar wat heeft de kip gegeten?
Mais? - nou, dan kom je van de regen in de drup, want dat beinvloed je omega 3 / 6 verhouding de verkeerde kant op.
Lijnzaad? - prima, veel omega 3 - geeft goede vetten!
Wie checkt zijn ei op wat de kip gegeten heet?
Hoera voor het ei, maar dat subtiele onderscheid, dat kent de onkundige luisteraar / lezer niet.
Prima dat je vet promoot, maar wees kritisch op welk soort vet.

Men gooit nu extra worstjes op de barbeque want een meneer met stropdas zegt dat dat goed is....
Waarmee de onkundige een stoot transvet inneemt zonder dat hij zich dat bewust is.

En koolhydraten zijn op zich niet zo slecht, maar weet er goed mee om te gaan! Maar dat is weer een onderwerp op zichzelf...
Gerard

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 07-09-2010 15:56

Ben het met je eens Gerard dat het heel jammer is dat die meneer-met-stropdas zoals jij het mooi verwoord "ons" nu laat denken dat elk vet gezond is! Beetje knullig en een gemiste kans.
Wie niet waagt, die niet wint!

Gillette
Berichten: 351
Lid geworden op: 17-06-2010 11:03

Bericht door Gillette » 08-09-2010 08:19

Dus?
Geen mais eieren,zover begrijp ik je Gerard,ik heb altijd vrije uitloop eieren maar weet eerlijk gezegd niet wat die kippetjes hebben gegeten... :?

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 08-09-2010 10:10

Gillette schreef:Dus?
Geen mais eieren,zover begrijp ik je Gerard,ik heb altijd vrije uitloop eieren maar weet eerlijk gezegd niet wat die kippetjes hebben gegeten... :?
Precies, bij het lezen van het stukje van Gerard, dacht ik dit ook.

Hoe kom je hier eigenlijk achter?

Zelf maar kippen in de achtertuin? :lol: DAT zullen de buren leuk vinden.

Plaats reactie