Een aangepaste menukaart...

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 08-09-2010 15:34

Ja, dat is altijd het geheim van de smid!
Omdat wij niet weten waar de meeste dieren die wij consumeren mee gevoed worden, weten wij ook niet wat wij daarmee zelf binnen krijgen.

Dus...dan komt de bio-winkel weer om de hoek kijken, maar eigenlijk kun je overal toch wel eieren rechtstreeks van een boer krijgen?
Dan weet je toch ook wat ze gegeten hebben?

Het is in ieder geval weer iets waar je ook rekening mee zou moeten houden. En zo is voedsel vergaren inmiddels een hele klus aan het worden.

Het meest ideale geval is voedsel kopen bij iemand die je zelf een hand kunt geven. Dan kun je hem gelijk de juiste vragen stellen.

Ik zal binnenkort met de totale uitslag komen van mijn haar-onderzoek naar toxische belasting van mijn lichaam.
Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat ik 2x de aanvaardbare norm van tin in mijn lijf heb zitten. Hoe kom ik in godsnaam aan een overdosis tin in mijn lijf?
Twee opties, het kan verwerkt hebben gezeten in mijn 9 amalgaamvullingen. Naast lood werd ook wel iets tin gebruikt. Maar het meest waarschijnlijke is het tin uit de lasnaden van conservenblikjes. En dan vooral de zure stoffen als bijv. tomatenpuree etc., die ervoor zorgen dat tin uit deze lasnaden in de voeding terechtkomt.
Zo zie je maar weer, sinds 1 jaar gebruik ik voor het grootste deel glas om warme voeding in op te slaan en ook later in de koelkast te zetten.
Plastic en conservenblikjes zijn in deze toxisch onbetrouwbaar.

Het lijkt allemaal zo gemakkelijk...
Gerard

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 08-09-2010 17:04

Ik ben nog nooit een glazen potje tomatenpuree tegengekomen. :shock:
In dat opzicht hebben we weinig keus.

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 08-09-2010 18:10

Ha Sifra,
Hebben we wel hoor - De Rit organics!
100 gram tomatenpuree in glazen potje.

Ik gebruik deze sinds kort, ze zijn er volgens mij ook met 200 gram.
De bio-winkel dus weer...
Gerard

Gillette
Berichten: 351
Lid geworden op: 17-06-2010 11:03

Bericht door Gillette » 09-09-2010 08:28

Dankjewel voor je antwoord Gerard.
Je hebt gelijk in eigenlijk alles wat je zegt maar mij gaat het toch te ver om zoveel research te doen op dit moment.
Ook dat is een keuze en misschien verander ik die ook wel in de toekomst,voor nu zou het mijn leven nog gecompliceerder maken en dat zie ik even niet zitten!
Ik ben inderdaad wel zeer benieuwd naar de uitslagen ven de test!

groetjes,Esther

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 09-09-2010 10:51

O.k. de tomatenpuree dan wel maar dan hebben we ook nog de kidneybonen, die hebben ze ook alleen maar in blik. (of niet Gerard?)
En daar ben ik dol op. :oops: Ik weet het, heel erg oranje.
Maar ze horen wel helemaal thuis in chili con carne.
Hmmm. Met mango natuurlijk. Als het dan toch oranje is.....

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 09-09-2010 11:24

Ja, hoe ver moet je gaan...
Ik frequenteer een ongelofelijk aardige natuurarts, (praktijk voor complementaire zorg) en leer erg veel over voeding. Ik moet eerlijk toegeven dat mijn verzekering consulten tot een maximum van 4 x per jaar vergoed, dus ga ik 4 x per jaar.
Eigenlijk een betaalde cursus. We doen een paar kleine medische handelingen, mijn BMI is inmiddels gedaald naar 26 - bloed ziet er goed uit.
Zij geeft aan dat nieuwe klanten eigenlijk grotendeels afhaken op de voedings adviezen die ze geeft. En inderdaad, als je de 4 A4tjes letterlijk zou volgen die ze aan je geeft op het eerste consult, nou, nou, dan moet je wel sterk in je schoenen staan wil je niet afhaken.
In overleg met haar voer ik stapsgewijs een aantal zaken in, maar geef mezelf veel ruimte voor ook niet biologische waren en geniet heel erg van de met behulp van Honig vervaardigde Chili con Carne van mijn dochter, met foute spaghetti....

Ik wil nogmaals benadrukken, dat je algehele fysieke welzijn voor een klein deel afhankelijk is van je voeding. Maar het grootste deel zit toch echt in jou vermogen om al jou lichaamscellen met positiviteit op te laden, bij voorkeur iedere dag, door een goede zingeving van je leven. Klinkt misschien wat vaag, maar positiviteit is belangrijker dan onbespoten appeltjes. En stress - vooral langdurige stress is pas echt dodelijk voor je gezondheid.

Onderzoek alles, glimlach bij alles wat je ontdekt, pas toe waar jij je goed bij voelt en geniet van het leven.
Zo word je pas echt oud.

Gerard

eucalypta
Berichten: 614
Lid geworden op: 07-02-2010 15:30

Bericht door eucalypta » 09-09-2010 11:45

Gerard Poot schreef: Onderzoek alles, glimlach bij alles wat je ontdekt, pas toe waar jij je goed bij voelt en geniet van het leven.
Zo word je pas echt oud.
Helaas ben ik niet zo handig als Clau, maar dit is er één voor op een tegeltje! Applaus
Groetjes, Corrie

Verander wat je niet kunt accepteren. Accepteer wat je niet kunt veranderen

Mar=ka
Berichten: 285
Lid geworden op: 16-08-2010 13:48

Bericht door Mar=ka » 09-09-2010 11:51

Inderdaad een tegeltekst voor bij de koelkast! :lol:
Groetjes,
Mariska

Begonnen met Gok op 20-8-2010

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 09-09-2010 12:20

@ Gerard, wat fijn dat je iemand hebt gevonden die je met raad en daad ter zijde staat. En dat het ook nog wordt vergoed. :)
Die heb ik vroeger ook es gehad maar dat werd helaas niet vergoed.
Ik ben ermee gestopt omdat ik blut was. :shock:

Chili con carne maak in NIET met een zakje. Honig: bleee. :x
Gewoon gehakt, een ui, paprika, bruine bonen en kidneybonen, kruiden als knoflook en oregano, specerijen als: laurier komijn, chilipoeder en wat zout en peper.
Dan op het laatst de mango schillen, in blokjes snijden en erdoor doen.
Zo eten, niets erbij. Geen rijst, geen spaghetti of iets dergelijks.
Verrukkelijk. :wink:

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 09-09-2010 17:08

Sifra - je hebt helemaal gelijk - maar haar kookkunst was op het niveau baggerschuit, we zagen wel een voorzichtige progressie.
En sociaal als ze altijd is - je was verplicht mee te eten.
De moddervette spaghetti is inmiddels culinair tot boven de rand van de prullenbak gestegen, en haar gedegen onderzoek van de S. Bakker methode heeft vruchten afgeworpen.
Sommige zaken die ze in haar enthousiasme aanbied zijn zowaar eetbaar!

Het zijn processen hoor, ze ziet nu langzamerhand in dat er ergens een relatie ligt tussen haar kookkunst en de omvang van haar en haar man.
(Hij is ook nog bezig met stoppen met roken...auw!)

Ze wil toch nog een paar weken Cambridgen, zelfs vanmorgen een uur lang in de auto aan haar proberen uit te leggen dat je lichaam daardoor juist in de hamsterstand gaat. Uithongeren leidt niet tot permanent afvallen!
Het is zoooo lastig haar te overtuigen, want ze heeft altijd gelijk.
(Heeft ze van haar moeder :))

Maar Sifra - dat recept van jou ga ik uitproberen, met die mango erdoor!
Dank, dank!
Gerard

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 09-09-2010 22:51

Gerard Poot schreef: Maar Sifra - dat recept van jou ga ik uitproberen, met die mango erdoor!
Dank, dank!
Gerard
En als je hebt klaargemaakt nodig je je dochter en haar man uit om te komen eten. :lol:
Is zooo makkelijk te maken.
En dan geef je haar gewoon het recept mee. :wink:

Plaats reactie