Ziek van suiker - na teveel koolhydraten

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lieneke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07-01-2010 19:05

Ziek van suiker - na teveel koolhydraten

Bericht door lieneke » 30-03-2010 14:07

Dat je zo ziek van suiker kunt worden, nadat ik zondag een plakje suikerbrood en een plakje krentjestol met spijs [ ik kon de verleiding niet weer staan] had gegeten, daarna ruim een uur gewandeld denkende gelijk mijn koolhydraten maar aanpakken, ging ook prima kreeg ook geen honger tot zo ver niets aan de hand, tot 12 uur snachts, hart kloppingen, borrelende maag gewoon een paar uur vreselijk beroerd, ook maandag nog maar wel een stuk minder, maandag las ik het stuk van Kees over suiker. Vanaf november ben ik aan het gokken dus heel weinig suiker gebruikt dat je er dan zo heftig op kunt reageren. Ik riskeer het niet weer geen suikerbrood met pasen. Gerard en Kees bedankt voor jullie goede artikelen daar kunnen we wat mee.
groetjes Lieneke

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: ziek van suiker

Bericht door Kees » 30-03-2010 18:41

lieneke schreef:Ik riskeer het niet weer geen suikerbrood met pasen. Gerard en Kees bedankt voor jullie goede artikelen daar kunnen we wat mee.
Ach, af en toe zoet is ook best lekker. Ik heb zowat iedere dag wel een discussie waarbij iemand beweert dat je van al dat vette eten dik wordt, waarbij ik die uitspraak doorgaans feilloos kan fileren na het opvragen van de details van zo'n dieet. Meestal staan ze stijf van de geraffineerde koolhydraten: patat, potato chips, (broodje) hamburger, gebak, koekjes, ontbijtkoek etc. We hebben geleerd om op zoete lekkernijen geen of hoogstens een uiterst dun laagje halvarine te smeren. Als we er een riante laag roomboter op zouden smeren zou dat al een stuk schelen. Je neemt dan toch minder gemakkelijk een tweede plak of portie. Is het spul gemaakt van volkoren meel e.d. dan scheelt dat nog makkelijker een tweede keer. Ben je overgevoelig dan kun je je beter zoveel mogelijk beperken tot het (hartige) beleg in combinatie met weglating van de onderlaag. :-)

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 31-03-2010 11:02

Ja Lieneke - je stipt twee interessante onderwerpen aan.
Zou het wel dat suikerbrood geweest zijn? Eigenlijk moet je nu een identieke setting maken van die avond met die heftige fysieke sensaties om te checken of het i.d.d. die paar hapjes geweest zijn.
Ik probeer een beetje te relativeren hoor, ook ik ben zoals Kees omschrijft af en toe best wel onder de indruk van een klein beetje zoet. En onze flexibele lijven kunnen heel veel aan...
Wie weet heb je voor het slapen gaan nog net even het aanrecht aangeveegd met een iets te lang gelegen vaatdoekje - en is daar wat van binnengekomen...
Blijft wel overeind staan dat suiker echt wel een probleem is, ik zag bij de Lidl ook al weer de verrukkelijke suikerbroden staan. Maar de rest van mijn lang-zal-ze-leven komen die overheerlijke broden mijn huis niet meer in.

En het tweede wat leukere onderwerp is jou uurtje wandelen om wat koolhydraten aan te pakken - is dat zinnig om dat na het eten te doen?
Ik ben geen sportman, lopen is niet mijn ding - als ik m.b.t. calorieën actie onderneem via bewegen dan doe ik dat per fiets een uur voor ik ga ontbijten. Ik heb begrepen dat dat een goed tijdstip daarvoor is, waar je wat winst zou kunnen behalen. (En voor mij is dat de meest vrije periode van de dag - heerlijk om 6.00 uur op de fiets stappen onder luid gejubel van mijn vriendenschare de vogels!)

Misschien dat iemand iets kan vertellen over de fysieke reactie op lopen (fietsen) voor ontbijt / lopen na de maaltijd en effect hiervan?

Gerard

Gebruikersavatar
lieneke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07-01-2010 19:05

Bericht door lieneke » 31-03-2010 14:44

Gerard en Kees bedankt voor jullie reactie. Meestal wandelen we later in de middag voor het avondeten liefs een uur door de uiterwaarden van de IJssel mijn grote Zwitzerse sennen hond mag dan los [ nu even niet omdat het broedseizoen begint.] De hond moet ook eerst z'n maaltijd verdienen. Zo werkt het misschien bij ons mensen ook wel.
Als ik het goed gelezen heb moet de IJssel bij Gerard ook niet onbekent zijn. En over de koolhydraten je gaat toch eerst de energie uit koolhydraten gebruiken het teveel sla je op, en dan pas de energie uit vet of heb ik dat nu helemaal verkeerd. Als je de heledag bijna geen koolhydr. eet zit je beter in je vet verbranding toch. Als deze redenatie klopt is het nog niet zo gek om een flinke wandeling temaken na het eten van extra koolhydraten.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 31-03-2010 17:52

Terechte twijfels, Gerard. Zo heb ik ooit een bord eten weggewerkt terwijl ik me gigantisch kwaad zat te maken. Ik heb dat een heel etmaal moeten bezuren met een totaal van streek geraakt maagdarmkanaal. Ik was daar echt heel ziek van. Erg leerzaam, dat dan weer wel...

Kees

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 01-04-2010 12:11

Kees schreef:Erg leerzaam, dat dan weer wel...
:lol: :lol: :lol:


Mijn broertje was vroeger een `slechte eter` en mijn moeder kreeg van de huisarts het advies om hem dan maar niet te laten eten. Dan eet hij de volgende maaltijd echt wel weer, zei de slimme dokter. Hij zei ook dat wanneer een kind huilend zijn eten naar binnen werkte hij er toch geen ´voeding aan zou hebben´. Net zoiets als kwaad je bord leegeten.

Mijn moeder wilde daar niets van weten natuurlijk, die deed vrolijk overal appelmoes doorheen. Met als gevolg dat mijn broertje van 41 nu nog steeds bijna niets lust .. :roll:
Carpe Diem! :-)

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 01-04-2010 17:46

Alexandra schreef:Hij zei ook dat wanneer een kind huilend zijn eten naar binnen werkte hij er toch geen ´voeding aan zou hebben´. Net zoiets als kwaad je bord leegeten.
Precies, eten is geen benzine tanken. Sindsdien ben ik de maaltijden nog veel meer gaan waarderen als sociaal gebeuren. Eten moet je ontspannen doen en met cachet. Niet lopend door de stad of met een bord op de knieën voor de buis, terwijl de ellende van de wereld zich aan je voorbijtrekt. Aan een gedekte tafel, eventueel een glaasje wijn en een kaarsje erbij en in goed gezelschap is stukken beter voor je ziel en zaligheid. Ik wil maar zeggen dat er vele manieren zijn om je spijsvertering van slag te doen geraken maar die zijn allemaal de een of andere vorm van stress.

Kees

Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-03-2010 16:47

Ik wil ook even zeuren, hi hi

Bericht door mentos » 06-04-2010 12:11

Na ruim vier weken te GOKken, gister van mijn moeder en vader een chocopaashaas en veel eitjes gekregen. Dacht 1 dagje zondigen moet kunnen toch. Dit werd helaas de hele dag zondigen en nu ben ik zo ziek als weet ik wat !!! Hartkloppingen, zeer beroerd, misselijk, het idee te moeten overgeven. Moe, oh wat ben ik moe (en ben aan het werk nu) Ik adem zwaar en kan moeilijk aan mijn lucht. Net had ik het zo koud als wat en sta ik te zweten.
Oh my god, ik ben pas 26 jaar.... Ha ha, dit is mijn straf dus... Echt mijn hele lichaam protesteerd. Ik ben zo blij dat ik dit (per ongeluk) heb gedaan ook al voel ik me zwaar slecht nu. Nu zie ik wat een rotzooi choco, chips, koekjes is !!! Mijn lichaam straft me meteen zwaar af...
Dus waarschijnlijk klopt dat stuk met het suikerbrood en de spijs wel !!! Sorry voor het geklaag, maar nu voel ik me even beter. Nu even frisse lucht van buiten in de deur opening opsnuiven en hopen dat ik me snel beter voel !!!!
Interessante toppic ja,
Groetjes M

vliegje
Berichten: 398
Lid geworden op: 08-02-2010 14:55

Bericht door vliegje » 06-04-2010 12:55

Misschien hangt er een ook wel een griepje in de lucht, maar misschien ook niet...... Heb ook een paar dagen gezondigd waarbij gisteren ook nog. Vannacht werd ik ook ineens heel erg misselijk en zoals mentos beschrijft ook heel erge hartkloppingen, heb de hele nacht boven pot gehangen. Heb ook nog even gedacht dat ik 'slechte kip' had gegeten maar vriendin waarmee ik was die hetzelfde had gegeten had nergens last van. Voel mij nu wel iets beter maar nog steeds niet fit. Dus tja.....is het een griep of reageren we extreem op koolhydraten. (als dat zo is, eet ik het nooooooooiiiiiiitttt meer :wink: )
grtz Andrea
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden gaat af van de toekomst.

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 06-04-2010 15:13

Lieve mensen,
Geniet toch van jullie bio-chemische individualiteit!
Al die lijven zijn zo verschillend en kunnen zoveel verschillende reacties geven.
Natuurlijk kun je fysiek heftig reageren op iets wat je gegeten hebt, probeer het wel steeds in een kader te plaatsen. Mogelijk een griepje? De befaamde vieze vaatdoek? Toch een allergie?
Sowieso is het overschakelen naar een ander voedingspatroon ook een grote verandering voor je lichaam.
Sinds 30 jaar leer ik nu pas luisteren naar mijn lichaam. Voelen hoe je eten valt, of je er energie uit haalt, ervaar ook mijn energie-dipjes.
Ik eet daarmee ook veel bewuster. Heb gisteren één chocolade-ei gegeten, die viel gelukkig goed. (En was lekker ook - Lidl)

Ervaar je dat je moe en ziek van bepaalde voeding wordt - niet meer nemen hoor!
Waar ik na één glaasje wijn me al uiterst vreemd voel, slaat m'n schoonmoeder zonder problemen 5 glazen Martini achterover.
Dus die pret laat ik inmiddels graag aan haar over.....

Na een weekeind schoonmoeder heb ik altijd wel hartkloppingen.
Die zijn daarna gelukkig gelijk weer weg!

Gerard

vliegje
Berichten: 398
Lid geworden op: 08-02-2010 14:55

Bericht door vliegje » 06-04-2010 15:18

Afbeelding
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden gaat af van de toekomst.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

eten met mindfullness

Bericht door Yvonne Lemmers » 06-04-2010 15:25

Sinds 30 jaar leer ik nu pas luisteren naar mijn lichaam. Voelen hoe je eten valt, of je er energie uit haalt, ervaar ook mijn energie-dipjes.
Klinkt als: Eten met mindfullness!

Mindfullness:

Het betekent: wat je doet in het hier en nu, doe het met volle aandacht, doe het bij volle bewustzijn.
Het is het TEGENDEEL van hoe men in het Westen tegenwoordig optreedt: als men het druk-druk-druk heeft, moet alles vlug-vlug-vlug gebeuren. Terwijl men nog met één ding bezig is, denkt men al aan hetvolgende dat moet verricht worden. Gevolg: zijn aandacht is versnipperd, en zijn energie is verstrooid. Er zijn zoveel signalen, beelden, berichten en boodschappen die de moderne mens moet verwerken, dat hij zijn aandacht niet lang op één enkele aktiviteit of iets kan houden. Deze verkeerde gewoonte is doorgedrongen in alle geledingen en leeftijdsklassen van de Westerse kultuur. Het hoeft niet te verwonderen dat veel jongeren "aandachts-en concentratiestoornissen" hebben. Hebben ze even een tijd vrij omdat ze bvb op de bus moeten wachten, dan beginnen ze direkt te sms-sen. Kijken ze naar een film op TV, dan wordt die om de haverklap onderbroken door een reklameblok. Surfen ze op het Internet, dan krijgen ze een veelheid aan informatie en voorstellen. Bewegen ze zich in het verkeer, ze moeten omgaan met een overdaad aan beweging, signalen en lawaai. Gaan ze uit in hun vrije tijd: idem dito. Zijn ze thuis, ze krijgen telefoons en mails binnen, die hun aandacht roepen.

Kortom, voortdurend wordt de aandacht van een mens afgeleid : er zijn immers zoveel beslommeringen en karweien waarmee hij zich "moet"(?) bezig houden. Door al die drukte en dat gejaag, gunt hij zich niet de tijd om innerlijk tot rust te komen, en om te blijven stilstaan bij wat hij in het hier en nu aan het doen is. Veel handelingen zijn aldus machinaal, "op automatiese piloot", met halve aandacht, en bij vernauwd bewustzijn. Dat STOMPT af, omdat men primo eigenlijk "vergeten"is waarom men doet wat men doet (het "moet"); en secundo vindt men geen vervulling in wat men doet: men blijft even LEEG achter als ervoor. Men ervaart geen plezier in wat men doet, geen zingeving, en geen echte voldoening.

afkomstig van http://www.rudiesreflekties.be/Mindfulness.html

Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-03-2010 16:47

een paar uur verder

Bericht door mentos » 06-04-2010 15:26

inmiddels ben ik een paar uur verder en voel me nu een stuk beter kan ik jullie vertellen, vanmorgen was echt niet grappig. Ben verder niet grieperig ofzo... Komt goed , zo meteen weer even wat volle yochurt....
Dank je wel voor reacties..... Liefs M

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 06-04-2010 15:45

Sterkte Mentosje!!

Ik ben niet ziek geweest maar stond - na 2 dagen veel koolhydraten gegeten te hebben - verbaasd van mijn buik!! Ik keek naar beneden en kreeg een flash-back van 4 maanden zwanger zijn !!

Ik voelde me wat dikker, heb niet overdreven veel gegeten ofzo, maar ik zag het effect meteen. Die buik!!

De weegschaal bevestigde het vanmorgen ook, maar dat is natuurlijk niet meteen allemaal vet, ook water en darminhoud.

Snel weer afkicken!!
Carpe Diem! :-)

Anne Herschel
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-03-2010 18:10

Bericht door Anne Herschel » 06-04-2010 16:22

ook ik heb me de dag voor pasen tegoed gedaan aan suikerbrood, brioche en paasbrood. Ik ben het hele weekend niet vooruit te branden geweest. Zaterdag was het het ergst.

Wat ik nog erger vond is dat ik gewoon weer moest afkicken van de suiker. Heb zaterdag en zondag het idee gehad dat ik wat moest snaaien om van dat onrustige gevoel af te komen (geen honger, eigenlijk ook geen trek, maar het idee dat ik iets (lees zoets) moest eten om mijn kaken te laten bewegen).

Moet eerlijk zeggen dat ik, nadat ik zo'n 40 minuten op de wii had gestaan, ik me een stuk beter voelde.

Of he nou psychisch of lichamelijk is geweest, suiker is weer even taboe voor me.

groetjes

anne
Afbeelding

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 06-04-2010 17:14

Alexandra schreef:Ik ben niet ziek geweest maar stond - na 2 dagen veel koolhydraten gegeten te hebben - verbaasd van mijn buik!! Ik keek naar beneden en kreeg een flash-back van 4 maanden zwanger zijn !!
Hey dan lopen we gelijk! :wink: Kunnen we 8 mei onze buiken vergelijken :P

Niet te geloven wat je buik met je doet als je tijden geen suiker e/o veel koolhydraten hebt genuttigd.
Maar ja.... eigen schuld... dikke bult.
Ik weet het en waarom doe ik het dan toch weer? :roll: :oops:

vliegje
Berichten: 398
Lid geworden op: 08-02-2010 14:55

Bericht door vliegje » 06-04-2010 17:16

Zal ik vast truitjes gaan breien voor onze drie kindjes???? :wink:
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden gaat af van de toekomst.

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 06-04-2010 17:32

Doe er dan ook maar sokjes bij :wink:

Maar vandaag was het gelukkig al veel minder.
Ik heb wel tig km gefietst (pal tegen wind!) en me keurig gehouden aan alleen yoghurt met nootjes en twee crackers met kipfilet en kaas.

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 06-04-2010 18:20

Even ter relativering. Afgelopen paasweekend heb ik me behoorlijk conform de GOK-normen fase 1 gedragen. Ik had geen eetafspraken en dan kom je ook niet zo snel in de verleiding. Maar dat wil niet zeggen dat ik me nooit meer te buiten zal gaan aan zoetigheid. Ik móet en zal zo af en toe zelf tiramisu maken om een maaltijd uitermate feestelijk af te sluiten. Laatste keer was voor mijn verjaardag in december maar toen genoten er ook meteen een een stuk of dertig collega's van mee. Helaas had ik geen rekening met de moslims gehouden... :-/ Portiegrootte niet groter dan een flinke bonbon. Dan geniet je mateloos van echte smaak zonder het idee te hebben dat je je echt te buiten gaat/geen maat weet te houden. IKEA is ook zo'n verhaal. De doodenkele keer dat we daar eens een paar uurtjes rondslenteren combineren we graag met een warme hap in het restaurant. Goed eten zonder franje voor een zeer schappelijk prijsje. Ik laat dan wel de portie frites halveren maar laat me die dan ook goed smaken. Dan zit ik ongeveer op de goede verhoudingen van mijn koolhydraatuurtje want de porties vis en vlees zijn echt niet kinderachtig en met de saladebar is ook al niets mis. Je hoeft je heus niet alles te ontzeggen om toch heel goed mee te kunnen doen. Doorgaans gaat het maar om één maaltijd per etmaal, eens in de zoveel dagen, waarbij je echt in de knoop dreigt te komen. Ga je een keer als een beest tekeer met de koolhydraten dan kun je beter een paar dagen tot een week niet op de weegschaal gaan staan. Jammer dan. Weet dan voor de volgende keer dat je heus niet overal nee tegen hoeft te zeggen en dat genieten echt wel kan met wat zoetigheid. Maar kies dan voor kwaliteit en niet alleen maar voor het zoet. Doe roomboter op die plak paas- of suikerbrood en kies een klein stukje uitstekende kwaliteit chocolade en niet een hele reep middelmatige. Niet om te moraliseren maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat aandacht voor je eten en voeding van goede kwaliteit even belangrijk zijn om grip op koolhydraten te krijgen als koolhydraatbeperking op zich. En dat wil ik natuurlijk met jullie delen!

Kees

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 06-04-2010 19:30

Je hebt helemaal gelijk Kees.

Wat mij zo opviel was dat ik het nu voor de eerste keer zo duidelijk aan mezelf zag. Aan mijn buik. Eigenlijk weet ik mijn hele leven al wat gezond is en wat niet (nou ja, met uitzondering van de light-en-mager-fase dan).
En dat ik langzaam wat dikker werd was ook wel duidelijk. Maar nu ik een tijd kh-arm gegeten heb en dan de gevolgen zie wanneer ik dat 3 dagen niet doe, is dat wel een eye-opener.

Ik zweer de stroopwafels ook echt niet af hoor, als je verder gezond bezig bent dan moet dat eens kunnen. Maar dan gewoon 1 en geen 4 of 5 en vooral niet iedere dag. Ik ben me nu veel meer bewust van wat het met me doet, heb het nooit eerder zo duidelijk gevoeld en gezien. Echt, 't is dat je aan me kunt zien dat ik geen 20 meer ben anders waren mensen voor me opgestaan in de bus :wink:

Fijne avond!
Alexandra
Carpe Diem! :-)

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 06-04-2010 20:32

Nou, ik heb me niet aan het koolhydraat-arm plan gehouden en heb me ook niet helemaal klem gegeten aan paasbrood en chocolade eitjes, maar iets er tussen in............... :)
Heb er van genoten, omdat ik wist dat ik vandaag weer helemaal zou gaan GoKken in fase 1. :oops:
Ik ga bewust niet op de weegschaal staan, doe ik volgende week wel weer..............

Waarom zou ik me nu kwellen, met iets wat ik toch wel weet............ :shock:

Hoewel............er zei vanmiddag nog iemand tegen me, hé, ik begin het echt aan je te zien dat je aan het afvallen bent............. :lol:

Tof toch????? :wink:
*
*
Afbeelding

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 06-04-2010 21:06

Zeker tof Doortje! Zeker zulke complimentjes doen je weer goed om door te gaan met deze verstandige etenswijze.

Kees, ik was dan jarig (zelfgemaakte taart dus op) en heb alleen gegeten wat anderen ook eten tijdens een paasbrunch: een eitje, carpaccio, zalm, koffie, jus d orange en een plakje paasstol, dus echt niet onwijs veel ofzo. Maar ik heb het wel op gewoon brood gegeten en normaliter eet ik het of zonder brood of op de GG bran.

Ik heb duidelijk gezien wat brood met me doet; er zitten gewoon te veel kh in en die taart heeft me ook echt geen goed gedaan... heeft me alleen maar buikpijn bezorgd.

Vergeet niet: een ieder reageert lichamelijk anders op deze voedingsstoffen! :wink:

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 06-04-2010 21:21

Renate schreef:Vergeet niet: een ieder reageert lichamelijk anders op deze voedingsstoffen!
Absoluut, maar dat bedoel ik ook met mijn betoog. Richtlijnen zijn er in de eerste plaats voor bedoeld om voor verreweg de meeste mensen op te volgen als je een bepaald doel wilt bereiken maar er zijn altijd uitzonderingen te bedenken op de manier waarop je dat doel moet en kunt bereiken. Dat gedoe moet je onder de knie zien te krijgen en in individuele gevallen kun je op iets heel anders uitkomen als je dat doel wilt bereiken.

Kees

Plaats reactie