Profielwerkstuk: effecten van fast food op je hongersysteem

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Profielwerkstuk: effecten van fast food op je hongersysteem

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-03-2010 15:21

Even het vervolg op het profielwerkstuk van Lisa Burgers en Sander Cobussen: De effecten van Fast Food op je hongersysteem.

Het is zware kost, het hongersysteem is ook heel erg ingewikkeld en nog lang niet helemaal te bevatten.
De conclusie van het werkstuk zal jullie niet verbazen

zie http://opgewicht.web-log.nl/opgewicht/2 ... kstuk.html

Na afloop hebben ze ook verklaard dat ze na een Mac Donalds maaltijd altijd hongerig thuiskwamen en iets MOESTEN eten.
En met het Yvonne Lemmers dieet hadden ze hier helemaal geen last van.

Even ter attentie: Lisa en Sander zijn 2 niet-dikke leerlingen.
Lisa at altijd al minder dan ze zou willen - ze wilde niet aankomen - en had eigenlijk altijd honger. En Sander sport heel veel en heeft ook altijd honger op zijn "normale" koolhydraatrijke eetpatroon.

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 29-03-2010 16:24

Yvonne!
Wat geweldig!!!
Dat de jeugd al zo goed bezig is met deze zaken....

Heb het even snel (dus globaal) doorgenomen, ga er binnenkort goed voor zitten.
Jammer dat de avondmaaltijd meting i.v.m. sluiting lab op dat tijdstip moest plaatsvinden, was wel benieuwd naar de hersteltijd van de 3 diëten zonder die nacht ertussen....

Binnenkort meer, maar voor nu vooral groot enthousiasme over dit leuke onderzoek!

Groet, groet,

Gerard

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 29-03-2010 19:33

Gefeliciteerd Yvonne!!

Ik ga het vanavond op mijn gemak even helemaal lezen, maar wat leuk dat jouw methode Lisa zo aansprak dat ze ook na het werkstuk door gegaan is met GoKken.

Dit gaat hun school rond en komt straks op de universiteit ook weer ter sprake. Daar gaat weer een sneeuwballetje!
Carpe Diem! :-)

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 05-04-2010 15:57

Een 'mooi' filmpje over junkfood: http://www.youtube.com/watch?v=RHZtxsThyD4
Onvoorstelbaar, die kinderen weten niet eens wat fatsoenlijk eten is...

Geen makkelijke materie, zeg... Vooropgesteld dat Lisa en Sander absoluut een mooi stukje werk hebben verricht maar ik heb wat aanvulling omdat ze denken dat de rol van ghreline niet strookt met Yvonnes principes. Jammer dat ze niet wat preciezer analyseren wat fast food is, want er valt wel meer over te vertellen dan dat het koolhydraat- en vetrijk is. Mogelijk zouden ze dan tot de conclusie gekomen zijn dat koolhydraten en glucose niet precies hetzelfde zijn.

Glucose is weliswaar het 'werkkoolhydraat' van het lichaam maar komt in de voeding praktisch altijd voor in sucrose of HFCS, dus in combinatie met fructose. Dat is essentieel, want fructose verstoort de werking van leptine (wordt minder aangemaakt waardoor minder verzadigingsgevoel) en ghreline (aanmaak wordt minder afgeremd waardoor eerder weer honger).

Hoewel niet de enige stof (zuiveleiwitten doen het ook) kan ik me voorstellen dat glucose de belangrijkste signaalstof is voor ghreline. Hoelang duurt het ongeveer voordat de omzetting van voedsel in glucose goed op gang komt? Twintig minuten à een half uur? En dan wordt er dus leptine aangemaakt, die de eetlust afremt. En er wordt een aantal uren geen ghreline aangemaakt. Maar dan moet je natuurlijk geen hamburger, frites en een grote coke naar binnengewerkt hebben, want dan werkt dat mechanisme niet meer...

Ik denk dus wel dat het terecht is om naast de rol van insuline ook die van leptine en ghreline te betrekken in het overgewichtverhaal, hoewel insuline m.i. cruciaal blijft. Sprietsma heeft het nog steeds bij het rechte eind, hoewel hij nog niet wist van ghreline. En jouw verhaal blijft uiteraard ook recht overeind, Yvonne!

Kees

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

honger

Bericht door Yvonne Lemmers » 05-04-2010 16:41

Ik heb het praatclubje "de krakende crackertjes" een verzoek gedaan om deze week met het thema HONGER bezig te gaan:
te volgen op http://opgewicht.forum2go.nl/de-krakend ... -t809.html
  • Graag wil ik het volgende opmerken:
    - Diana valt af door tussendoor eens wat meer te eten. Had je eerst honger tussendoor en at je dan niet?
    - Beertje heeft ook wat meer tussendoor gegeten en viel vervolgens goed af. Ook eerst meer honger?
    - Problemo kreeg honger van aspartaam, is er mee gestopt en valt nu af.
    - Saskia staat al een tijdje stil. Heb je veel honger tussendoor? en neem je dan toch niets?

    MIJN VRAAG:
    Zou een lijf wat tussendoor honger heeft en waarop je met wilskracht reageert met "niets nemen"
    in de verdediging gaan door geen vetten af te breken en juist gewicht vast te houden?

    Oorzaak Ghreline (het hongerhormoon)??

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd op honger reageer. Wat noten of een gekookt eitje zijn voor mij ideale hongerstillers.
    En de ene dag heb ik behoefte aan een tussendoortje en de andere dag niet. Ik ben nu al een aantal jaren volgens fase 2 aan het 1-2 kg aan het jojoën rond mijn ideale gewicht.

    Uit mijn praktijk heb ik ook weleens mensen horen beweren dat als ze iedere week een appelflap of een soesje aten dat ze dan afvielen en anders niet...

    Misschien dat HONGER deze week hier in jullie praatclubje onderwerp van gesprek moet worden. Zo'n clubje geweldige proefpersonen en wie weet zijn we weer een stapje verder naar de ultieme afvalmethodiek: ZORG DAT JE GEEN HONGER HEBT.

    Wie heeft er vaak honger tussendoor?
    Neem je dan juist iets of juist niets tussendoor?
    Heeft het invloed op het gewicht?
    MIsschien dagelijks even wegen en kijken of er een conclusie getrokken kan worden?
    [/list:u]

    -------------------------------
    Ik denk dus wel dat het terecht is om naast de rol van insuline ook die van leptine en ghreline te betrekken in het overgewichtverhaal, hoewel insuline m.i. cruciaal blijft. Sprietsma heeft het nog steeds bij het rechte eind, hoewel hij nog niet wist van ghreline. En jouw verhaal blijft uiteraard ook recht overeind, Yvonne!
    Zelf heb ik ook het idee dat insuline dé sleutelrol speelt met een lage bloedsuiker als sturend signaal (en niet een hoge bloedsuiker).


    Wie weet komen de krakende crackertjes tot een heel mooi resultaat.

    Ook anderen mogen vanzelfsprekend meedoen en reageren.

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 05-04-2010 20:48

Het onderzoek van de jongelui doorgelezen, hmm, tja. Het is een beetje onaardig van mij als ik zeg dat het niet helemaal doordacht is, beetje halfslachtig en wat korte onderzoeks periodes en jammer dat het bloedonderzoek ook wat kraakt MAAR het zou idd razend interessant zijn als er een echt gedegen onderzoek naar gedaan zou worden. Maar op deze leeftijd al zo'n onderzoek wegzetten en de rapportage hierover is alleen maar petje af hoor !

Wat jou vraag betreft Yvonne over honger/insuline.
Als ik trek/honger voel opkomen neem ik idd iets te eten, iets vets of iets eiwitrijk of een combi van die twee. Ik let er wel op dat er 1,5 uur tussen de maaltijden en het tussendoortje zit. Ik blijf wel gewoon rustig afvallen. Ik moet het nog even checken maar ik krijg een reuze trek van zilverviesrijst . Had ik zolang ik deze mannier van diëten gebruik nog niet zo'n ouderwetse honger gehad ! Ook als ik flinke lichamelijke arbeid verricht gaat de drang naar iets te eten omhoog en geef daar ook gewoon aan toe :D . Het wordt dan meteen weer rustig in buik en hoofd ! Mischien voelen we ons wel het best bij een stabiel niveau ?
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: honger

Bericht door Kees » 06-04-2010 06:22

Yvonne Lemmers schreef:Uit mijn praktijk heb ik ook weleens mensen horen beweren dat als ze iedere week een appelflap of een soesje aten dat ze dan afvielen en anders niet...
Grappig, ik las kort geleden dat niet alleen te veel maar ook te weinig insuline in omloop overgewicht kan veroorzaken. Even de tijd zien te vinden om me daar eens in te verdiepen.

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 08-04-2010 02:43

Het blijft een geweldig gegeven dat twee jong volwassenen zich op dit onderwerp gestort hebben.
Want wat klip en klaar naar voren komt in dit onderzoek, is dat het geen zin heeft om bij Mac Donalds te eten, want je komt met honger thuis.
Dat is toch wel de mooiste conclusie.


De bloedproeven die ze gedaan hebben lijken me erg spannend voor jongelui in deze leeftijd. Hoewel resultaten als verwacht waren, niet echt spectaculair.
Maar de aandacht - ze hebben de aandacht op iets gevestigd.
Dat zal de grote winst zijn. Macdonald is flauwekul voedsel. Misschien nog eens wat verder onderzoeken? Of hebben we genoeg gehad aan "Super Size Me"?
Een beetje flauw is het wel om Yvonne's website als "niet betrouwbaar" te omschrijven.
Kijk dan naar dat rare artikel 2 regels daarboven - van vet voedsel krijg je sneller weer honger...nou, dat is wetenschappelijk zeg...
Voor mij een voldoende voor het richten van de aandacht op dit onderwerp. Of ze zelf al deze materie helemaal begrepen hebben, dat betwijfel ik een beetje. Het is echt hele complexe materie.

Maar nu verder...

Yvonne pakt toch even de aandacht voor Ghreline op. De hormonen Ghreline en Leptine spelen wel een rol in de lichamelijke processen rond het eten. Maar zoals het met veel zaken rondom de diepste principes en werking van alle elementjen die samen onze hele stofwisseling en spijsvertering verzorgen - we weten er nog bijna niets van af.

Zelf volg ik een aantal websites van amerikaanse "goeroe's", sommige zijn wel bedenkelijk en heel vaak erg commercieel van opzet. (Dr. Mercola, Jonny Bowden, David Wolfe, NaturalNews, Price-Pottenger Foundation, Health Book Summaries,) Ze houden echter wel overal de vinger op de pols. Ook al is het vaak een gekleurde vinger. Na het ontdekken van het hormoon in 1999 zie je een aantal jaren van hevige verwachtingen, maar het ebde wat weg, en nu is het redelijk rustig. De pharmaceutische industrie heeft nog geen claim kunnen leggen op een financieel aantrekkelijke toepassing van of rond Ghreline. Wellicht dat ze nu bezig zijn, zonder dat we het weten....

Ik ben ook heel benieuwd wat Yvonne nu gaat onderzoeken, een spannende weg, wie weet!

Gerard

Doortje58
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-02-2010 09:40

Bericht door Doortje58 » 08-04-2010 09:02

Yvonne, ik neem ook altijd een tussendoortje als ik honger heb, zoals noten, kaas of een paar kleine worstjes.

Het komt steeds vaker voor dat ik geen honger heb, en dus niks neem.

De Paasdagen heb ik redelijk meegedaan, wel afbakbroodjes, en stokbrood bij het gourmetten, verder redelijk normaal geGoKt, heb me bewust niet meteen gewogen, maar was vanmorgen toch weer 6 ons kwijt................dus..........ik ga als een speer!!!! :lol:
*
*
Afbeelding

Plaats reactie