Tarwezemelen en glutenvrij eten

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Tarwezemelen en glutenvrij eten

Bericht door nael » 14-09-2015 14:52

Hallo, onlangs ben ik bij iemand geweest voor een PHP (Personal Hormonal Profile) omdat ik wel eens wilde weten of er misschien een hormoon uit balans zou zijn. Ik GOK al jaren, bevalt me prima, heb ook niet echt veel overgewicht, train een paar keer per week met gewichten, maar raak mijn buikvet maar niet kwijt. Frustrerend.

Volgens de test zou mijn oestrogeen uit balans zijn. Ik kreeg het advies bepaalde supplementen te gaan gebruiken welke zouden helpen mijn oestrogeen in balans te brengen. Mijn manier van eten vond ie niet verkeerd, wel vond hij het beter om 6 x per dag te gaan eten, en mijn kh los van eiwitten en vetten te eten, dus bv een rijstwafel met appelstroop of rijst met groenten. EN het fruit los van iets anders te eten.

In mijn ogen eet ik al jaren "tarwevrij" maar de GG crackers zijn gemaakt van oa tarwezemelen, en hem leek het beter ze weg te laten, en zeker niet in combinatie met eiwitten en/of vetten te eten.

Ik vond ze altijd erg makkelijk en prima te eten als ze flink belegd zijn, maar ik heb nu 2 maanden geprobeerd volgens zijn advies te eten, dus 6 x per dag, geen GG crackers, kh los van eiwitten en vetten, en fruit los van iets anders.
Het kost meer tijd om wat te maken en bedenken, maar okee, het proberen waard, ik wilde van mijn buikvet af.
Resultaat na een dikke 2 maanden, 0 komma 0. Gewicht nagenoeg het zelfde, en mijn buikvet zit er ook nog steeds. Baal, baal..

Dus ik ga weer terug naar GOK, en heb dus toch weer crackers besteld, dit vind ik gewoon ook heel gemakkelijk en voedzaam als lunch voor een paar keer per week.

Maar wat is nu wijsheid? Moet ik de tarwezemelen ook als "tarwe" rekenen of is dit verwaarloosbaar ? Qua darmreactie heb ik geen verschil gemerkt met of zonder crackers.
Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 21-09-2015 11:44

De tarwe in de vezelcrakcers zijn voornamelijk niet opneembare vezels. Ze zijn dus goed voor je stoelgang, maar geen belasting voor je darmen.

Ik kopieer een stukje tekst voor je van de facebookgroep:

Fijn omschreven stukje over vetbranding:
Eet niet meer dan 3 maaltijden
Het is een mythe dat je 5 of 6 kleine maaltijden per dag zou moeten eten om je vetverbranding te stimuleren. Je lichaam blijft daardoor namelijk de koolhydraten die het binnen krijgt telkens gebruiken als energie, in plaats van de vetten die je hebt opgeslagen.
Schakel je over op 3 maaltijden per dag (dus zonder tussendoortjes), dan zal je lichaam steeds vaker je vetten gaan aanspreken als het energie nodig heeft. Zo verandert je lichaam van een suikerverbrander, naar een vetverbrander.

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 21-09-2015 12:50

Hallo Martine,
Hartelijk dank voor je reactie !

Goed om te horen dat de crackers geen belasting voor mijn darmen zijn.
Ik vind ze namelijk prima te eten, erg makkelijk, en ze vullen heel goed.

Ik vind het ook lastig dat alles elkaar zo tegenspreekt.
Gok bevalt mij prima, ook al eet ik meestal wel een (kh arm) tussendoortje, daar ik het anders niet red. Mijn ontbijt is meestal tegen 7 uur, en daarmee red ik het niet tot 13 uur, of ik eet ik dan te weinig? EN mijn avondeten is vaak pas tussen 19 en 19.30, voordeel daarvan is wel dat ik dan daarna niets meer eet. Dus geen gesnaai 'savonds .

1 van de redenen waarom hij mij ook adviseerde de kh gescheiden van vetten en eiwitten te eten, is omdat het met mijn vertering nog steeds niet goed gaat. Ik z ie al jaren regelmatig (sorry) stukjes onverteerd eten in mijn ontlasting. Dat zou volgens hem ook een reden kunnen zijn dat ik met niet fit voel, en naar mijn idee veel te weinig energie heb. Ben hier een tijd terug voor bij de huisarts geweest, en mijn bloed is op vanalles onderzocht maar er is niets geks gevonden.

Ook al eet ik heel gezond, mijn voeding zou volgens hem niet voldoende opgenomen worden, en dat zou de klachten kunnen veroorzaken. Ik slik nu ook op zijn advies enzymen capsules erbij.
Tussendoor kh eten, dat strookt tegen mijn (GOK) principes in. Ik heb het even geprobeerd en vind een rijstwafel met stroop erg lekker, maar dan weer snel te lekker en dan eet ik weer te veel, en dat wil ik nu juist niet meer.
Maar mijn gezondheid is uiteraard het belangrijkst en ik wil me zo graag weer fit en vol energie voelen. Naar mijn idee maken de tarwezemelen zeker het verschil niet. Ik eet meestal mijn fruit voor de maaltijd, en verder komen mijn kh vooral uit kh rijke groenten, maar ik eet nagenoeg geen rijst, pasta, en brood.

Mocht je (of iemand anders) nog andere tips hebben, heel graag!
Bij voorbaat hartelijk bedankt !

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 21-09-2015 13:05

nael schreef:Hallo Martine,
Hartelijk dank voor je reactie !

Goed om te horen dat de crackers geen belasting voor mijn darmen zijn.
Ik vind ze namelijk prima te eten, erg makkelijk, en ze vullen heel goed.

Ik vind het ook lastig dat alles elkaar zo tegenspreekt.
Gok bevalt mij prima, maar
1 van de redenen waarom hij mij ook adviseerde de kh gescheiden van vetten en eiwitten te eten, is omdat het met mijn vertering nog steeds niet goed gaat. Ik z ie al jaren regelmatig (sorry) stukjes onverteerd eten in mijn ontlasting. Dat zou volgens hem ook een reden kunnen zijn dat ik met niet fit voel, en naar mijn idee veel te weinig energie heb. Ben hier een tijd terug voor bij de huisarts geweest, en mijn bloed is op vanalles onderzocht maar er is niets geks gevonden.

Ook al eet ik heel gezond, mijn voeding zou volgens hem niet voldoende opgenomen worden, en dat zou de klachten kunnen veroorzaken. Ik slik nu ook op zijn advies enzymen capsules erbij.
Tussendoor kh eten, dat strookt tegen mijn (GOK) principes in. Ik heb het even geprobeerd en vind een rijstwafel met stroop erg lekker, maar dan weer snel te lekker en dan eet ik weer te veel, en dat wil ik nu juist niet meer.
Maar mijn gezondheid is uiteraard het belangrijkst en ik wil me zo graag weer fit en vol energie voelen. Naar mijn idee maken de tarwezemelen zeker het verschil niet. Ik eet meestal mijn fruit voor de maaltijd, en verder komen mijn kh vooral uit kh rijke groenten, maar ik eet nagenoeg geen rijst, pasta, en brood.

Mocht je (of iemand anders) nog andere tips hebben, heel graag!
Bij voorbaat hartelijk bedankt !
Heb dit bericht gelezen, je eerste en het antwoord van Martine.....dus ik dacht het zit wel goed, tot dat ik dit las
omdat het met mijn vertering nog steeds niet goed gaat
en wat je daarna nog allemaal er bij schreef................ik zou zeggen 'stop' met het eten van de crackers...die droge vezels zijn dan echt (ff) niet goed voor jou.

De tarwezemelen zullen inderdaad het verschil niet maken, maar de crackers op zich dan wel. De crackers kunnen juist averechts werken.......en jou een verstopping geven, want hoe je het ook went of keert, ze zijn super droog en slurpen al jou vocht uit de darmen die de crackers nodig hebben om dan de werking goed te kunnen doen en jou een goede stoelgang te geven........maar teveel crackers???????????? Gooi zo'n ding maar eens in een bakje met water...... :roll:


En voor makkelijk kiezen, wordt je niet echt gezonder............investeer en neem een beetje de tijd om je eten klaar te maken b.v. 's avonds voor de volgende dag...............Geen idee wat jou verdere eetpatroon is......maar maak eens een salade voor b.v. de lunch...........dit heeft natte vezels en dat zal jou darmpjes miss wel beter prikkelen......... ;)

Suc6
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 21-09-2015 13:26

Als je mijn berichtje boven gelezen heeft heb ik er nog één



"Stel je bent aan de diarree? wat doe je dan allemaal om dit te stoppen?

Ik zal niet zeggen dat de crackers niet slecht zijn, maar ik lees heel veel op het forum en er zijn heel veel forumleden met een zeer slecht stoelgang.

Afvallen doe je van o.a. uit je darmen en door vet te eten verbrand je vet.......maar overdrijven is natuurlijk ook weer niet nodig, want dan komen de calorieën weer om de hoek kijken................. ;)
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 21-09-2015 14:27

Hallo Carla, jij ook bedankt voor je reactie !

Het is niet zozeer dat ik last heb van verstopping en/of diarree, dat valt wel mee, maar mijn eten schijnt op de een of andere manier niet goed te verteren, ik zie af en toe de pompoenpitjes nog terug..en dat is niet goed.

En makkelijk en gezond kunnen naar mijn idee ook best heel goed samen gaan hoor, en een salade of omeletje maken kost ook zoveel tijd niet, maar 2 crackers met dik beleg vind ik ook net zo lekker en goed vullend.
Overigens wel altijd ook met rauwkost erbij... En zeker als het weer kouder is, heb ik niet altijd trek in salade..

Ook heb ik meestal wel een paar soorten zelf gemaakt brood in de diepvries op voorraad... lijnzaadbrood... goed gevuld brood... wortel/courgette brood.. ook heerlijk... voor de afwisseling.. maar toch weer meer calorieën dan een paar GG crackers... en ja... inderdaad... de calorieën tellen ook zeker hier nog mee..

Ik gok al jaren, eet heel lekker, gezond, en vaak ook nog snel klaar !

IK heb een dikke 2 maanden geen GG of Fiberrik crackers gegeten, een enkele keer een paar zelfgemaakte crackers van enkel lijnzaad...
Als lunch meestal een salade of een omelet, en als avondeten, vis of vlees met veel groenten, rauw en/of gekookt. En dan in combinatie met 1 x per dag een kh moment, niet gecombineerd met eiwitten en vetten. Maar ik merkte eigenlijk geen verschil, alleen dat ik weer snel trek kreeg als reactie op de kh. Dus het leek mij dat de crackers niet echt het "probleem" zouden zijn, en zoveel eet ik daar nu ook niet van, dus ben ik daar toch maar weer mee begonnen.. En nog meer groenten te eten...


Maar als het niet verandert, cq beter wordt, moet ik misschien
toch nog maar eens terug naar de huisarts en daar het verteringsprobleem nog maar eens voorleggen..

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 21-09-2015 14:45

nael schreef:Hallo Carla, jij ook bedankt voor je reactie !

Het is niet zozeer dat ik last heb van verstopping en/of diarree, dat valt wel mee, maar mijn eten schijnt op de een of andere manier niet goed te verteren, ik zie af en toe de pompoenpitjes nog terug..en dat is niet goed.

En makkelijk en gezond kunnen naar mijn idee ook best heel goed samen gaan hoor, en een salade of omeletje kost ook zoveel tijd niet, maar 2 crackers met dik beleg vind ik ook net zo lekker en goed vullend.
Overigens wel altijd ook met rauwkost erbij..
Ik gok al jaren, eet heel lekker, gezond, en vaak ook nog snel klaar !


IK heb een dikke 2 maanden crackers gegeten, muv een enkele keer een paar zelfgemaakte crackers van enkel lijnzaad. Als lunch meestal een salade of een omelet, en als avondeten, vis of vlees met veel groenten, rauw en/of gekookt. En dan in combinatie met 1 x per dag een kh moment, niet gecombineerd met eiwitten en vetten. Maar ik merkte eigenlijk geen verschil, alleen dat ik weer snel trek kreeg als reactie op de kh. Dus het leek mij dat de crackers niet echt het "probleem" zouden zijn, en zoveel eet ik daar nu ook niet van, dus ben ik daar toch maar weer mee begonnen.. En nog meer groenten te eten...
Anders misschien toch nog maar eens terug naar de huisarts en daar het verteringsprobleem nog maar eens voorleggen..
Dan zou het te maken kunnen hebben met miss wat te weinig vetten en of dat je niet goed kauwt/enzymen.........Maar goed, dat zijn maar dingen die ik op dit moment en de eerste indruk kan aandragen...........als je naar de HA gaat dan kan je het inderdaad met hem/haar bespreken............

Het darmenstelsel is een moeilijke materie....miss heb je nog wat aan een boek De mooie voedselmachine. Daarin kun je lezen wat je darmen doen v.a. de eerste hap............ ;)
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 21-09-2015 16:57

Ik gebruik naar mijn idee voldoende gezonde vetten, en ben ondertussen ook bewuster met het kauwen bezig... iss.. wel een issue... snel...snel..
alle beetjes helpen hopelijk... we zullen het zien..

Ik ga gewoon even verder op de gezonde toer... afwisseling... met af en toe een paar crackers...

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 21-09-2015 16:59

nael schreef:Ik gebruik naar mijn idee voldoende gezonde vetten, en ben ondertussen ook bewuster met het kauwen bezig... iss.. wel een issue... snel...snel..
alle beetjes helpen hopelijk... we zullen het zien..

Ik ga gewoon even verder op de gezonde toer... afwisseling... met af en toe een paar crackers...
ik vind het best hoor.......... ;)
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Plaats reactie