Ziek van suiker - hypoglykemie

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Ziek van suiker - hypoglykemie

Bericht door Kees » 23-03-2010 07:43

Artikel in de Viva, 04 november 2002

'ik wist gewoon zeker dat die moeheid met eten te maken had'

Bij E. W. (27) is een paar jaar geleden hypoglykemie geconstateerd. Sindsdien eet ze vrijwel suikerloos. 'Ik ben al jaren op dieet. Het is voor mij de normaalste zaak van de wereld om na te denken bij wat ik eet. Ik let erop, maar ben er niet panisch in. Vorige week nog heb ik tijdens de vakantie een aantal dagen achter elkaar slecht gegeten: een keer naar de snackbar, een paar keer uit eten... Dan heb ik achteraf wel last en dat weet ik van tevoren al! Dan voel ik me een paar dagen gammel en moe en kan ik me moeilijk concentreren. Maar dat is een kwestie van eigen schuld, dikke bult.

Al jaren moest ik veel eten, omdat ik misselijk en draaierig werd van de honger. Maar tijdens mijn afstuderen begon het echt uit de hand te lopen. Om de anderhalf uur moest ik iets eten. Ik werd er doodmoe van en kwam op een punt dat ik er niet meer tegenaan kon eten. De huisarts heeft me op van alles getest, ook op suikerziekte, maar ze kon niets vinden. Daarmee was voor haar de kous af, maar voor mij niet. Ik werd niet beter. Toen vroeg ze of ik dan misschien stress had. Maar ik wist gewoon dat het met dat eten te maken moest hebben. Mijn vader heeft veel baat gehad bij een orthomoleculair arts en met hem heb ik toen ook een afspraak gemaakt. Die man had medicijnen gestudeerd, was cardioloog geweest, hij was dus niet zomaar iemand. Een orthomoleculair arts kijkt of alle voedingsstoffen in je lichaam optimaal aanwezig zijn. Hij controleert bijvoorbeeld het vitaminegehalte in je bloed. Hij kwam al snel met de diagnose hypoglykemie.

Ik dacht dat die arts in de goede richting zat, omdat het met eten te maken had. Ik wilde dat serieus proberen en niet half. Ik ben toen radicaal gestopt met suiker eten. Ik ben alle etiketten gaan lezen, heb de jam en hagelslag de deur uit gedaan en mijn dagelijkse boodschappen deed ik voortaan bij de natuurwinkel. Of ik het erg vond? Nou, ik had het zo gehad met die moeheid dat ik echt wel mijn best wilde doen. Het vooruitzicht van beter worden zorgde ervoor dat het me niks kon schelen dat ik geen suiker meer mocht. En nog steeds niet. Ik ben daar heel makkelijk in. Ik kreeg wel afkickverschijnselen, was heel gespannen en nerveus. Ik kon niet stil zitten.

Ik ben ingenieur en bekijk de dingen rationeel en wetenschappelijk, maar ik heb last van iets waarvan de reguliere geneeskunde zegt dat het niet bestaat. Er wordt gezegd dat het psychisch is, dat het allemaal in mijn hoofd zit, maar ik weet heel goed waar ik last van heb en wat ik ertegen moet doen. Ik trek me niets van dat soort kreten aan, laat de mensen maar lekker denken. Een paar jaar geleden werkte ik maar één dag in de week omdat ik moe was en geen energie meer had. Vorig jaar ben ik op wandelvakantie geweest in Schotland. Te gek, toch?"

Over hypoglykemie
Over deze aandoening hoor je de laatste jaren steeds meer. Hij wordt door de reguliere geneeskunde niet erkend, maar steeds meer mensen blijken er in meer of mindere mate last te hebben. Je bloedsuiker heeft te veel pieken en dalen doordat je lichaam teveel insuline aanmaakt. Op het moment dat je bloedsuiker daalt, kun je een 'hypo' krijgen: trillen, duizeligheid, zweten, hartkloppingen, wazig zien, een paniekerig gevoel, oorsuizen en geen oriëntatiegevoel hebben zijn een aantal symptomen.


Eén dag geen suiker helpt niet
Hoe zit het met verhalen als die van E. en M.? We vroegen het aan Michelle Jongschaap, mesoloog bij het Integraal Medisch Centrum in Amsterdam. Zij meet met behulp van verschillende geneeswijzen allerlei waarden in je lichaam, waaronder de suikerspiegel. Volgens haar is suiker voor iedereen verslavend. 'Elke keer als je suiker eet, stijgt je bloedsuikerspiegel en maakt je alvleesklier insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Maar je alvleesklier kan overwerkt raken en teveel insuline afgeven. Dan wordt je bloedsuikerspiegel te laag en kun je last krijgen van moeheid en trillerigheid. Daardoor krijg je behoefte aan zoet en ga je weer suiker eten. Je hebt op dat moment suiker nodig om je beter te voelen, terwijl je je juist door suiker niet lekker voelt! En je kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen,' aldus Jongschaap. 'Dus trillerig zijn, duizeligheid, geen concentratievermogen meer hebben. Wat logisch is, want je lichaam is gewend aan een bepaald voedingspatroon en als de chemische huishouding verandert, reageert het daarop. Het is niet ineens in orde als je een dag geen suiker eet. En het verslavingsgevaar ligt op de loer, omdat je met het voedsel van tegenwoordig meer suiker binnenkrijgt dan je denkt.'


'ik had continu behoefte aan zoet, kon absoluut geen maat houden'

M. K. (19) kreeg in september vorig jaar overal op haar lichaam rode, jeukende buitjes. "Het begon in mijn hals en verspreidde zich al snel naar mijn armen. Ik kreeg antihistamine, maar het werd steeds erger. Mijn hele lichaam was rood van de bulten, mijn gezicht zat onder het eczeem, mijn ogen waren zo dik dat ik soms niets meer zag en er kwam geel spul uit. Ik moest wel krabben, ik kon het niet tegenhouden, waardoor mijn huid stuk ging en ik uiteindelijk mijn armen en benen niet meer kon bewegen. Ik was zo ziek dat ik mijn bed niet meer uit kon komen. Ik ben echt door een hel gegaan.

De huisarts kon er niets aan doen. Die was op een gegeven moment klaar om me prednison voor te schrijven, een middel dat alle bacteriën in je lichaam doodt, ook de goede. Dat krijg je alleen als ze niet weten wat ze met je aan moeten. Ik weigerde. Ik was toch altijd al sceptisch over de reguliere geneeskunde en ik ben toen naar een praktijk voor Mesologie gegaan. Ik zag geen andere uitweg. Een mesoloog meet met behulp van verschillende geneeswijzen allerlei waarden in je lichaam.

Er wordt onder andere homeopathie gebruikt, Chinese geneeswijzen, acupunctuur en reguliere geneeskunde. Bij mij kwamen ze tot de conclusie dat mijn nieren niet meer functioneerden als uitscheidingsorgaan van schadelijke stoffen. Ik had als kind al gevoelige nieren. Wat zich al die jaren had opgestapeld, kwam er nu via mijn huid uit. Mijn huid was een soort derde nier geworden. Zo kwamen ze ook tot de conclusie dat ik intolerant ben voor alle geraffineerde suikers. Dus voor kristalsuiker, maar ook voor dextrose, fructose en alle zoetmiddelen, zoals aspartaam en sorbitol.

Ik ben dus allergisch voor datgene waar ik jarenlang verslaafd aan ben geweest.Ik kon niet stoppen met eten, had continu behoefte aan zoet. Het ging met ladingen naar binnen, ik kon geen maat houden. Maar ja, suiker is echt een soort gif. Ik ben er zo gevoelig voor geworden omdat ik er zoveel van gegeten heb. Ik eet nu dus alleen nog maar biologisch voedsel en drink alleen water, soms een vruchtensapje. Geen vlees, broodbeleg, ijs, snoep, koekjes, kant-en-klaarmaaltijden enzovoort. De eerste drie maanden vond ik het echt vreselijk. Daarna was ik eraan gewend en nu vind ik het niet erg meer. Het is net als tanden poetsen, het hoort erbij.

Maar het leren accepteren en ermee leven, was een moeilijk proces. Ik heb maandenlang continu jeuk en pijn gehad, ik schaamde me op straat voor mijn lichaam, ik sliep amper, was doodmoe en depressief en ik voelde me machteloos. De tijd dat ik ziek op bed lag, was, ik me niet eens bewust van wat er allemaal om me heen gebeurde. Het ging langs me heen. Al mijn energie ging op aan het verdragen van de jeuk. Maar het was bijna niet vol te houden en -daardoor raakte ik soms in paniek. Maar eigenlijk ben ik een optimist. Ik probeer altijd negatieve dingen om te zetten in iets positiefs. Ik ben op een gegeven moment gaan nadenken over het waarom van mijn ziek zijn, heb veel gelezen over alternatieve geneeswijzen. Ik heb nagedacht over wie ik eigenlijk ben en wat ik wil met mijn leven. Het was een soort bewustwordingsproces. Nu kan ik alles weer aan. Ik ben weer aan het solliciteren naar een baan in de zorg, ik zit bij een politieke jongerenorganisatie. Er is meer op de wereld dan eten, ik moet me op andere dingen richten dan op die suikerintolerantie. Ik wil me niet in de luren laten leggen door deze lastige allergie."

'Het verslavingsgevaar ligt voor iedereen op de loer'


Steeds jonger last van ouderdomssuiker
Michelle Jongschaap vertelt dat suikers worden opgeslagen in de lever. En je kunt nog zo vetvrij eten, maar ook suiker wordt omgezet in vet. Behalve dat je dikker wordt, vervetten ook je organen, waardoor je meer risico loopt op hart- en vaatziekten. Suiker heeft verder een negatieve invloed op het maagdarmkanaal. Teveel suiker zorgt voor gisting, dat kan een schimmel vormen en resulteren in candida. De splitsing van suiker kost water, dus als je weinig drinkt en veel suiker eet, droog je uit. Geraffineerde suikers zorgen voor een te snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Daardoor gaat de alvleesklier hard aan het werk om insuline af te geven, wat zorgt voor de opname van suiker. Als je alvleesklier jarenlang te hard moet werken, bestaat het risico dat die op een gegeven moment geen insuline meer kan aanmaken. Dan is er sprake van suikerziekte. 'Het is niet voor niks dat de gemiddelde leeftijd van ouderdomssuiker, diabetes type twee, onder de veertig jaar ligt. Eigenlijk mag je het niet ens meer ouderdomssuiker noemen.'

De een heeft meer last van wat suiker in het lichaam doet dan de ander, maar volgens Jongschaap hoef je niet extreem te eten om een aandoening zoals hypoglykemie te ontwikkelen. 'Dat kun je ook krijgen als je normaal eet, maar bijvoorbeeld veel stress hebt. Dat is een belangrijke factor, want stress zorgt voor adrenaline en dat heeft hetzelfde effect op de bloedsuikerspiegel als suiker.'

Dat een onschuldig schepje suiker in de thee tot ziekte en verslaving kan leiden, daar sta je niet zo fgauw bij stil. Maar misschien wordt het daar wel tijd voor. Jongschaap waarschuwt niet voor niks: 'Suiker is het nieuwe gevaar van de westerse maatschappij.'


Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 23-03-2010 08:34

Toppie Kees

voor mij is suiker ook altijd vergif geweest, maar toch nam ik evengoed altijd lekkers als ik op verjaardagen was....ik ben nu van plan me nooit meer te laten verleiden door iets zoets...
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 23-03-2010 09:41

Mijn moeder heeft last van Het prikkelbare darmsyndroom, toen ik haar van de week vertelde dat de darmen van zowel mezelf als mijn man zo lekker rustig geworden zijn[met 2 winden op een dag heb je het wel gehad :D ] was haar belangstelling hevig gewekt. P.d.s verpest vaak haar dag....Moet dan aan de pijnstillers wat enigsinds verlichting geeft. Heeft al veel uitgeprobeerd wat haar dagelijkse voeding betreft maar niks mocht baten. Vet minderen, bepaalde levensmiddelen uit de weg gaan..NIKS.. helpt. Deze week gaat ze dus beginnen met Gokken, niet om af te vallen maar om te kijken wat voor een uitwerking het op haar darmen heeft. Ik ben razend benieuwd !!Voor het afvallen hoeft ze het niet te doen want ze heeft al jaren een keurig gewicht.
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Smile
Berichten: 867
Lid geworden op: 27-10-2009 10:45

Bericht door Smile » 23-03-2010 10:50

yeppe, ik ben zeer benieuwd of je moeder zich beter gaat voelen!!

hou je ons op de hoogte?

groetjs Smile

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 23-03-2010 11:10

yeppe schreef:Het prikkelbare darmsyndroom
Met name de wat ingewikkelder koolhydraten zorgen voor gasvorming in de darmen. Ik ben benieuwd hoe je moeder reageert op de vezelcrackers e.d. Daar zitten veel onverteerbare vezels in maar je hoort vaak dat mensen met een prikkelbare darm daar niet goed tegen kunnen.

Kees

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 23-03-2010 11:25

Ik heb een klant op mijn praktijk die zich doodschaamde voor al die "vieze windjes" zoals ze het zelf zo mooi omschrijft.
Ze kwam ook via de huisarts voor het IBS (prikkelbaar darmsyndroom)
Ze was vorig jaar niet dik maar ze wilde toch wat van de buik af. En ze ging over op light en vetarm, met als gevolg de hele dag door brood, ontbijtkoek, eierkoek en optimel en light dranken.
én ze kwam 10 kilo aan. (Terwijl ze 60 jaar lang niet op de lijn gelet heeft en "gewoon" gegeten en een goed gewicht behield.)

Ze eet nu volop Gg-bran vezelcrackers en geniet van het ouderwets lekkere eten. "'En een keer een fiberrik met wat roomkaas erop... dat is toch een traktatie." Ze geniet en haar darmen hebben RUST!!!!
De opgeblazen buik was al heel snel verdwenen en de overige kilo's gaan er ook langzamerhand af.

Zo zie je maar weer dat een mens niet beter af is als het ineens overgaat op "IK KIES BEWUST" producten!!!!
Ga voor ouderwets.
Roggebrood geeft ook veel minder problemen dan tarwe!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 23-03-2010 11:41

Smile schreef:yeppe, ik ben zeer benieuwd of je moeder zich beter gaat voelen!!

hou je ons op de hoogte?

groetjs Smile
Natuurlijk doe ik dat ! Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel eens zou kunnen helpen maar ik vind dat het initiatief altijd van de ander uit moet gaan. Nou en gisteravond was het dan zo ver..
Ik heb het een en ander met haar doorgesproken en haar het boek gegeven zodat ze er wat aan kan wennen en vragen aan me kan stellen[wij wonen naast elkaar]. Zaterdag begint ze, we hebben al wel afgesproken dat ze geen appelstroop eierkoeken en peperkoek gaat eten.
Ik ga van de week ook darmreiniger halen voor haar. We gaan het de eerste week een beetje streng aanpakken maar wel MET fijnlijntje brood en koolhydraatarme cackers.
Ik merkte bij mezelf al super snel dat mijn darmen rustiger werden dus het lijkt mij met meest motiverend om zo snel mogenlijk resultaat te boeken. Daarna hebben we afgesproken kan ze steeds 1 ding tegelijk uitproberen en te kijken hoe ze daar lichaamlijk op reageert. Mijn moeder is voor de rest een kerngezonde actieve vrouw van 74 die alleen paracetamol gebruikt voor het prikkelbare darmsyndroom. Het plezier in eten is ze hierdoor de laatste jaren kwijt geraakt . We gaan dus aan de slag !!
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Odette
Berichten: 179
Lid geworden op: 21-12-2009 17:18

Bericht door Odette » 24-03-2010 09:41

GO!! Yeppe en moeder...
Greetz van Odette die op geheel "eigenwijze" let op koolhydraten

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 24-03-2010 10:07

Ik heb wat lijnzaadcrackers voor haar gebakken[ met colon clean] en wat kaneel/griekse yoghurt broodjes een bakje notenmuesli en een emmer griekse yochurt aangeleverd :D wat koolhydraat arme Wasa crackers, wat Atkins crackers en een paar fijnlijntjes. Aan de slag dus !! :D
De lijnzaad/sesam/zemel/colon cracker was heel goed in de smaak gevallen.
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 24-03-2010 12:38

Even zo tussendoor - leuk om te lezen dat vele forumleden aan distributie van Griekse Room-yoghurt doen! Ik ging gisteren bij de Lidl ook met een tray van 6 stuks de deur uit. Bij een vriend met een geweldige partiële expansie ontbijt staan maken...
Leuk hoor, dat Gokken....
Gokken = Enthousiasme!

Yeppe, leuk verhaal!
Gerard

yvonne45
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-03-2010 18:29

Bericht door yvonne45 » 24-03-2010 15:20

Hey Kees,
Wat een herkenbaar verhaal. Was zelf ook tot aan het GOKken een duidelijk geval van suikerverslaving/ hypoglykemie. Heerlijk om nu alleen al die behoefte niet meer te voelen. Ben nu 3 1/2 week bezig en het enige dat nog lastig is, zijn de "gewoonte"momentjes en de verveel-ogenblikken. Tja...valkuilen. Nu zet ik gewoon lekker een kan thee en dat haalt al de behoefte weg. Alleen daarom ben ik al blij met het GOKken!

Gr Yvonne
Een dag is geen dag als er niet gelachen is!
Afbeelding

Marian!
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01-02-2010 11:26

Bericht door Marian! » 24-03-2010 22:28

Yeppe ik ben er van overtuigd dat het je moeder gaat helpen, ook ik kampte met problemen met mijn darmen, had altijd een opgeblazen gevoel en moest voortdurend winden laten, erg genant. Maar sinds ik GOK is het allemaal over, wat een rust in mijn leven, en in mijn darmen.

Ik wens je moeder dan ook alle succes en ik hoop voor haar op een spoedige verbetering, zodat ze rustig kan genieten van haar oude dag.

groetjes
Marian

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 25-03-2010 09:42

Dank je wel Faber ! De eerste dag is super verlopen, ze heeft gesmuld van alle lekkere dingen :D . Mijn moeder is echt een hartig eter dus dit is voor haar geen probleem. Haar buik is rustig gebleven. Ze was wel wat angstig voor de vetten omdat ze daar het probleem in zocht, dus de kaas werd 30+, geen roomboter meer, maar halvarine,geen volle kwark etc en nu smult ze van de volle varianten. Wordt vervolgd !!
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 26-03-2010 11:26

Nou die heeft dus het ei van Columbus gevonden. Ze voelt zich nu al super ! En dat zo snel...Je weet niet zei ze vanmorgen wat een opluchting dit geeft. Mijn moeder draagt een b.h met maagband en normaal heeft ze daar s'avonds last van, komt dan strakker te zitten en nu zat hij gisteravond zelfs los ! Ze zat gisteren op 4 windjes :lol: , normaal op 60 a 70 per dag :oops: . Is het niet GEWELDIG !!!! Haar vriendin die altijd met haar gewicht in gevecht is heeft meteen het boek van Yvonne besteld.......
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 26-03-2010 14:14

Jeetje wat fijn voor haar zeg!! 8)
Thea Bremer

Odette
Berichten: 179
Lid geworden op: 21-12-2009 17:18

Bericht door Odette » 26-03-2010 14:24

Alleen al die windjes...wat een winst!!
Greetz van Odette die op geheel "eigenwijze" let op koolhydraten

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 26-03-2010 16:01

Goed nieuws gefeliciteerd hoor! En dat ze al zo snel resultaat heeft, heerlijk!
Carpe Diem! :-)

Gebruikersavatar
tinytien
Berichten: 19
Lid geworden op: 19-02-2010 02:26

Bericht door tinytien » 26-03-2010 16:03

Heb mijn verhaal al bij het voorstellen getikt, maar hier nog even in het kort want het heeft alles met darmen te maken...

Na m'n galblaasoperatie 3 jaar geleden kon ik amper nog normaal eten verdragen. M'n buik zette meteen helemaal op en binnen een half uur moest ik naar de wc rennen en dat 3 tot 6 keer per dag!
Ik dorst amper nog op visite of uit eten te gaan door die vreselijke diarreeaanvallen en sinds ik Gok produceer ik gewoon 1 prachtdrol per dag. :D

Dus voor iedereen met darmproblemen: ga Gokken, het helpt echt! :wink:
Afbeelding

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 26-03-2010 16:06

yeppe schreef:Nou die heeft dus het ei van Columbus gevonden. Ze voelt zich nu al super ! En dat zo snel...
Wat een geweldig resultaat en al zo snel! Klinkt in ieder geval uitermate hoopgevend.

Kees

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 26-03-2010 17:15

@Tinytien, ja mijn moeder haar sociale leven wordt/werd ook vaak door diaree ontregeld, ga dan maar eens op stap, hoeveel afspraken ze er wel niet voor af heeft moeten zeggen :cry: . We hebben vandaag samen boodschappen gedaan. Lekkere biologische spullen gekocht en wat een heerlijkheden liggen er nu toch in onze boodschappen karren , een waar feest ! Eten waar je blij van wordt noemen we het al :D. Morgen ga ik voor haar Fijnlijntje brood halen, ze had het al van mij geprobeerd en ze vind het heerlijk.
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 27-03-2010 06:35

Beste Kees,
Ik zit nog een beetje te stoeien met het begrip hypoglykemie. Het wordt door Michelle Jongschaap neergezet als een aandoening, maar is het niet een "staat van zijn"?
Hypoglykemie is toch de situatie waarin het bloedsuiker niveau onder 3 is geraakt, waardoor al die fysieke sensaties optreden zoals beschreven?

Ik moet eerlijk zijn, dat al die terminologieën lastig zijn. Is hypoglykemie niet een onderdeel van diabetes - en hyperinsulinemie een voorbode van diabetes? Dan zit je toch al een aardig stuk in het diabetes traject, is er al sprake van insulineresistentie. De stofwisseling is al ontregeld, door meer insuline te maken weet het lichaam de bloedsuiker waardes op een acceptabel niveau te houden, maar op de achtergrond is wel sprake van een verhoogd insuline niveau. Hierdoor wordt - bij ongunstig eetpatroon met veel koolhydraten / suikers - het eerste vetrandje zichtbaar boven de broekriem. Dit proces kent veelal een neergaande lijn, alvleesklier gaat het langzamerhand opgeven, insuline daalt en bloedsuiker stijgt. Constatering is niet via reguliere diabetes check - want een bloedglucosemeter geeft alleen maar de hoogte van de bloedsuikerspiegel aan - wordt ontregeling hiervan tijdig geconstateerd, dan kun je proces stoppen c.q. vertragen, wordt verhoogde bloedsuikerniveau niet geconstateerd dan ga je het traject van stijgende fysieke ongemakken in.
Ik heb begrepen dat controle op insuline niveau - eigenlijk een betere constatering van de voorbodes diabetes - geen usance is in de artsen praktijken.

Bij behandeling van diabetes kun je hypoglykemische situaties krijgen als je teveel insuline spuit. De beroemde hypo's.

Of stel ik het zo te simpel?

Ben benieuwd naar je reactie, onderscheid aandoening of staat!

Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 27-03-2010 12:10

Geloof me, Gerard, ook ik heb regelmatig twijfels over de correctheid van mijn kennis, kunde en opvattingen waardoor ik even vaak nieuwe dingen tegenkom. Laten we er maar voor openstaan, discrepanties ter discussie stellen, zoals jij nu doet, en hopen dat er iets moois uit voortkomt.

Kennelijk zijn sommige mensen zo gevoelig voor koolhydraten dat ze bij toediening van geringe hoeveelheden al in een hypoglycaemie geraken. Dat is geen diabetes type 1 en ook geen 2 omdat die respectievelijk gekenmerkt worden door afwezigheid van insuline en ongevoeligheid voor insuline (later vaak gevolgd door verminderde aanmaak).

Ik las toevallig zojuist een discussie waarbij Yvonne nogal aangevallen werd op haar criteria om te bepalen of je aan koolhydraatverslaving lijdt. Heel veel, zo niet bijna alle mensen kunnen drie vragen met 'ja' beantwoorden en zouden dus in meer of mindere maten koolhydraatverslaafd zijn. Ik denk inderdaad dat dit zo is en schaar me daarmee achter Frits Muskiet. De gemiddelde mens kan een geringe hoeveelheid koolhydraten nog wel verwerken maar met geraffineerde koolhydraten gaat het mis, zeker in grote hoeveelheden.

Zonder dat ik bijzonder gepredisponeerd ben voor diabetes kende ik wel de after lunch dips, zoals zovelen onder ons. Toen ik op mijn gezondheid begon te letten vanwege, jawel, daar is ie, het vetrandje ter hoogte van de gordel, had ik daar enorme last van na de vetarmere, koolhydraatrijkere lunches. Overbodig om te zeggen dat het vetrandje daardoor alleen maar groter werd maar daar gaat het nu even niet om. Of toch wel, want zowel die dips als die gewichtstoename waren natuurlijk het gevolg van hyperinsulinemie en een begin van insulineresistentie.

Terug naar die hypoglycaemie. In feite is dit het tegenovergestelde van diabetes omdat die juist gekenmerkt wordt door hoge bloedglucosewaarden Ook de gevoeligheid voor insuline is precies tegenovergesteld. Kern is echter de lage bloedsuiker, zeg inderdaad van minder dan 3 mmol/liter. Heeft voor mijn gevoel net zoveel met diabetes te maken als type 1 en 2 onderling met elkaar te maken hebben. Ik zie hypoglycaemie als een verschijnsel, een syndroom dat voor kan komen bij te veel insuline of insulinestimulerende medicatie, bij doorschieten van insuline na overvloedige maaltijden en bij mensen die supergevoelig op koolhydraten reageren. Bij die laatste groep moet de aandoening nog een passende naam krijgen.

Kees

Gebruikersavatar
Nina
Berichten: 18
Lid geworden op: 17-01-2010 12:29

Bericht door Nina » 27-03-2010 15:43

Ik kies bewust!

Volle kwark, Roomboter
vezel cracker
vette vis en
soms minder vet omdat dat ook lekkere vis
Sinds mijn jeugd elke dag een gekookt eitje.
Verse groente (in een potje zit suiker en veel zout)
vers fruit

Daarbij komt als ik "gewoon" eet erg veel last van winderigheid krijg dus dat vermijd ik. Ik voel me goed bij dit "dieet". Van mezelf mag ik in het weekend tussen de middag 2 broodjes hebben in het KH-uurtje. Het afvallen gaat langzaam maar ik denk dan maar zo dat het er dan ook langzaam aan komt :-)
Rust is de Meester van Beweging

]Afbeelding

Banjerina
Berichten: 75
Lid geworden op: 26-02-2010 19:33

Bericht door Banjerina » 27-03-2010 20:44

Beste Kees en Gerard,

Heel hartelijk dank voor jullie fantastische uitleg rond bloedsuiker schommelingen!

Ik heb mijn man erbij geroepen en laten lezen, zijn reactie was: Dit is waar jij last van hebt! ( Nu last van had, sinds 26 feb aan het gokken)

Na 10 jaar geleden zwangerschapsuiker, en 4 jaar geleden te snelwerkende schildklier, en najaar 2009 weer allerlei klachten maar én schildklierwaardes OK én suikerwaardes OK niets aan de hand volgens huisarts...ik moest rustiger aan doen!

Nu weer actief, nergens last van en eet heerlijk!

Nogmaals dank. :D :D :D

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 28-03-2010 20:49

Ja Banjerina, het is zelf ook heel erg leuk om op deze manier voor jezelf de zaken helder te krijgen! Je komt er steeds meer achter dat mensen diabeet zijn en eigenlijk helemaal niet weten wat er precies aan de hand is.
Het schrijnende is dat er wel veel aan te doen is, maar dat is een klus.

Ik ga die klus graag aan, wetende als je niets doet dat amputitie van ledematen onder de mogelijkheden gaat vallen...brr, moet er niet aan denken.

Dus ook ik blijf zoeken naar de eenvoud in de uitleg, en Kees helpt me daar goed bij!

Mooie lente groet,

Gerard

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 28-03-2010 21:21

Beste Kees,

Tja, en zo is mijn vetrandje een ontplofte airbag geworden...dus ik ben nu enkele stadia verder....

Maar laat even hypoglycemie rusten, ik zoek wat helderheid over die koolhydraten / suikers. Stel ik neem nu meer dan 5 gram KH in, mijn lichaam detecteert KH en gaat insuline aanmaken.
Als nu de KH komen van een avocado, reageert mijn lichaam dan anders hierop dan een stokbrood oude kaas?

Stel dat ik nog geen diabeet ben, maar wel die vetrandjes heb, (een vroeg stadium van hyperglycemie (Gerard bedoelt hier waarschijnlijk hyperinsulinemie, YL) ) dan weet de geproduceerde insuline een deel van de energie (bloedsuiker) weg te zetten in de cellen die ze nodig hebben (o.a. spieren). Maar de pancreas geeft nogmaals insuline af, want ik heb weer een gevulde koek genomen.
De situatie van teveel insuline ontstaat dan en het lichaam gaat dan m.b.v. deze insuline de niet voor directe energie-behoefte aanwezige bloedsuiker opslaan in de vetcellen.
Of is er altijd een proces bezig van zowel transport naar de spieren als opslag in de vetcellen?
Of ligt het heel helder - spieren volgetankt, op naar de vetopslag.
Daarnaast zal ook de inmiddels ontstane verminderde opname mogelijkheid van de cellen en rol kunnen spelen, de insulineresistentie.
Ik begrijp dat er een insuline productie probleem is, daarbij raakt de pancreas oververhit en geeft het langzamerhand op en aan de andere kant een ontwikkeling van de cellen die een insuline opname probleem krijgen; insulineresistentie.
Om het allemaal maar weer even moeilijker te maken....

Als ik dit herlees, dan zie ik een warrig verhaal, maar ik probeer zaken helder op mijn netvlies te krijgen. Er zijn nogal wat opties, het stadium van wel of niet diabeet, hyperinsulinemie, de insulineresistentie de hoeveelheid eten en soort koolhydraten en soort suikers.

Kees, zie jij hier wat in - een overzichtelijke uitleg?

Heb het eerste boek binnen van Sprietsma - Zink, wacht even op die andere, Overgewicht, geloof ik. Moest tweedehands komen. Daar wil ik eerst mee beginnen.

Ik leer nu meer dan de afgelopen 4 jaar bij de - overigens aardige - artsen / praktijkondersteuners.

Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 29-03-2010 07:22

Naar mijn idee zit je een aardig eind in de goede richting, Gerard. De soort koolhydraten maakt zeker uit voor de manier waarop je lichaam, c.q. de insulinehuishouding reageert. Die verschillen worden uitgedrukt in de glycaemische index. Koolhydraten die ingepakt zijn in vezels en vergezeld gaan van de natuurlijke spoorelementen geven een veel minder heftige reactie dan de zogenaamde snelle koolhydraten, doorgaans de geraffineerde. Helemaal gaat de vlieger niet op, zoals het fructoseverhaal ons leert maar dat moet je omwille van de duidelijkheid van de hoofdlijnen maar even laten liggen.

Als de spieren volgetankt zijn met glycogeen wordt de rest van de overtollige koolhydraten in vet omgezet. Er zal altijd wel een minimaal transport zijn omdat cellen ook in rust wat voeding nodig hebben maar ook dit terzijde.

Insulineresistentie ontstaat door een structureel verhoogd insulineniveau in het bloed. Voornaamste reden daarvan is natuurlijk het eveneens verhoogde glucoseniveau en dan spelen er nog wat factoren mee, zoals vooral die spoorelementen, die het echt boeiend maken maar ook daarover later. Door dat verhoogde insulineniveau heb je constant honger en zie daar: het beginnetje van de vicieuze cirkel.

In een verder gevorderd stadium van diabetes zie je obesitas bij mensen die constant honger hebben, bijna niets eten, een hekel aan lichaamsbeweging hebben en het, ondanks al dat lichaamsvet, koud hebben. Beweging helpt nauwelijks omdat het vet toch die cellen niet uitkomt vanwege de insulineresistentie. Gevolg is honger, nog meer insuline in omloop, nog meer insulineresistentie. Inderdaad, totdat die pancreas er de brui aan geeft en ook nog eens minder gaat produceren.

Als een eerste opzetje moet je het hier even mee doen. Ik denk dat jij heel veel gaat hebben aan 'Overgewicht' van Sprietsma. Ik heb er veel aan gehad door eerst de grote lijnen te bestuderen en naast datgene te leggen wat ik al wist. Door steeds meer in de details te duiken werd de materie steeds boeiender en oorzaken en gevolgen helder.

Onvoorstelbaar dat verreweg de meeste artsen, diëtsten en praktijkondersteuners geen benul van de oorzaken van overgewicht hebben en overgewicht zien als de oorzaak van diabetes, terwijl het gewoon andersom is. Overgewicht als een 'gedragsprobleem' zien etc. Natuurlijk speelt het mee en bestaat er zoiets als troostvoedsel en heeft eten heel veel met emoties te maken. Maar ook dat kun je omkeren. Je kunt je diep ongelukkig voelen van verkeerd eten waardoor je hormoonhuishouding ontregeld raakt. In ieder geval kan het geen kwaad om te beginnen met de fysiologische kant van deze gewichtige zaak waardoor je je én beter voelt door gezondere voeding én meer grip op je eetgewoontes krijgt.

Ook niet helemaal een consistent verhaal maar er moet vandaag ook nog gewerkt worden...

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 29-03-2010 09:16

Jaaa, maar dit is wel erg leuk Kees!
Zo heel langzamerhand vallen die vele puzzelstukjes in elkaar. Volgens mij is het heel goed om eerst die grote lijn even te volgen. Om nu al invloed van bijv. de continue lage graad van ontstekingen erbij te halen (volgens Frits Muskiet één van de grote gevaren van de volksgezondheid - een sluipmoordenaar dus), of de verminderde opname van mineralen door de fytaten uit het graan.
(Wat was ook weer het motto van de WHO; Fiat Panis...)
Beide leuke topics om te bespreken, allemaal voeding gerelateerd en leveren als zodanig hun bijdrage aan ontwikkeling van diabetes.

Misschien een idee om een lijst samen te stellen van producten die qua getallen een hoge KH positie hebben, maar door door aanwezigheid van mineralen / sporenelementen minder belastend zijn. Om zo als voorbeeld witte Lassie rijst af te wegen tegen Quinoa. Beide hoog, maar Quinoa zit boordevol mineralen.
Of ben ik nu alweer te breed bezig?
Ik denk aan het gevaar dat door uitsluitend naar het KH getal te kijken, soms goede voedingstoffen uitgesloten kunnen worden.

Ook ik moet nu snel kantoor opwarmen, om 10 uur eerste bespreking!

Gerard

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 18-05-2010 17:35

Gerard Poot schreef: Ik moet eerlijk zijn, dat al die terminologieën lastig zijn. Is hypoglykemie niet een onderdeel van diabetes - en hyperinsulinemie een voorbode van diabetes? Dan zit je toch al een aardig stuk in het diabetes traject, is er al sprake van insulineresistentie. De stofwisseling is al ontregeld, door meer insuline te maken weet het lichaam de bloedsuiker waardes op een acceptabel niveau te houden, maar op de achtergrond is wel sprake van een verhoogd insuline niveau. Hierdoor wordt - bij ongunstig eetpatroon met veel koolhydraten / suikers - het eerste vetrandje zichtbaar boven de broekriem. Dit proces kent veelal een neergaande lijn, alvleesklier gaat het langzamerhand opgeven, insuline daalt en bloedsuiker stijgt. Constatering is niet via reguliere diabetes check - want een bloedglucosemeter geeft alleen maar de hoogte van de bloedsuikerspiegel aan - wordt ontregeling hiervan tijdig geconstateerd, dan kun je proces stoppen c.q. vertragen, wordt verhoogde bloedsuikerniveau niet geconstateerd dan ga je het traject van stijgende fysieke ongemakken in.
Ik heb begrepen dat controle op insuline niveau - eigenlijk een betere constatering van de voorbodes diabetes - geen usance is in de artsen praktijken.

Bij behandeling van diabetes kun je hypoglykemische situaties krijgen als je teveel insuline spuit. De beroemde hypo's.
Gerard ik ben helemaal niet medisch onderlegd, dus kan geen antwoord geven op je vragen, maar de opmerking "een staat van zijn" bevalt me wel.

Ik ben wegens een vader met hartinfarct op 39 jarige leeftijd en een moeder met hoog cholesterol grootgebracht met gezond eten, mager vlees, 2x vis, max. 3 eitjes per week, veel groenten en volkorenbrood. Dubbele boterhammen met enkel beleg, eerst hartig dan zoet, je kent het vast wel.

Ik heb al mijn hele leven last gehad van flauwtes, duizelingen, drukkend gevoel op mijn borst, licht in mijn hoofd en het gevoel van mijn stokje te gaan, een uurtje of anderhalf na mijn (brood)maaltijd. Waardoor ik gauw weer (kh) ging eten om dat gevoel kwijt te raken.
Ik heb inmiddels geleerd dat dat hypoglykemie of hyperinsulinemie heet. Het suikergehalte in je bloed wordt gemeten bij de huisarts, niet het insulinegehalte. Mijn suikerwaardes zijn regelmatig gecontroleerd, maar altijd netjes bevonden. Voor mij is dit een soort omgekeerde diabetes...

Sinds ik begonnen met met gok heb ik er nog maar 1x last van gehad, na het eten van een suikervrije kauwgom een paar weken geleden.
Mijn collega viel het op dat ik niet meer de hele dag zat te eten, er is een rust in mijn lijf gekomen dat wil je niet weten!
Wie niet waagt, die niet wint!

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 18-05-2010 18:39

dat heb ik dus precies zo, heeeeeeeeeerlijk die rust, want ook ik at de hele dag en ook ik ben opgevoed met de door jouw bescheven manier van gezond eten...

alle dagen ben ik blij dat ik Yvonne gevonden heb!!!!
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

Happy Mie
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-02-2010 07:39

Bericht door Happy Mie » 13-01-2011 21:22

herkenbaar, die vraatzucht : mij kenden ze ook als iemand die heel de dag op zoek was naar eten ! komt nogal abnormaal en zielig over.
gelukkig ben ik nu gered ! bedankt Yvonne ! toeval deed me op je website terecht komen, door dat ik zelf zocht naar oplossingen.
van de reguliere geneeskunde moet je het niet hebben.
mijn vriendin heeft de ziekte van Cusshin : loopt al 20j naar specialisten en diëtisten : haar problemen (vb waterophouding en constante (jawel) diarree zijn nu voorgoed voorbij !
EEN PAD ONTSTAAT DOOR ER OP TE LOPEN

Afbeelding

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 13-01-2011 22:57

Happy Mie schreef:herkenbaar, die vraatzucht : mij kenden ze ook als iemand die heel de dag op zoek was naar eten ! komt nogal abnormaal en zielig over.
gelukkig ben ik nu gered ! bedankt Yvonne ! toeval deed me op je website terecht komen, door dat ik zelf zocht naar oplossingen.
van de reguliere geneeskunde moet je het niet hebben.
mijn vriendin heeft de ziekte van Cusshin : loopt al 20j naar specialisten en diëtisten : haar problemen (vb waterophouding en constante (jawel) diarree zijn nu voorgoed voorbij !
Wow wat heerlijk !
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Happy Mie
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-02-2010 07:39

Bericht door Happy Mie » 14-01-2011 09:34

en nog dit : als ze één keer verkeerd GOKT (=niet Gok't) zijn de symptomen zó terug ! bij mij ook trouwens, ik merk het dadelijk aan mijn ogen en dat ik slecht zie dus,

ergens doet iets mij vermoeden dat het wel eens kanker kan vermijden, of op zijn minst de risico's verlagen.

man, man, man, wat voel ik mij toch goed in mijn vel, tegenwoordig, en goedgezind !

tralalaaaa ... mijn dag begon al met een heerlijke variant op de Yeppe-crackers (ipv sesamzaadjes gebruik ik geschaafde amandelen en ik zit de microgolf op "crisp" : dan werkt microgolf samen met crisp en dan lijkt de bovenkant licht geroosterd ! njammie)
EEN PAD ONTSTAAT DOOR ER OP TE LOPEN

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 14-01-2011 13:38

Toeval deed me op je website terecht komen, door dat ik zelf zocht naar oplossingen.
Het mooiste overkomt je...
Het minste is bedacht...



Afkomstig van een van mijn favorieten bij youtube: wees niet bang
http://www.youtube.com/watch?v=51mc_ytjbF8
http://www.youtube.com/watch?v=RsXRViEF ... ature=fvwp

Happy Mie
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-02-2010 07:39

Bericht door Happy Mie » 14-01-2011 14:16

héy ! Yvonne zelf ! blij je weer te horen, en dank voor het linkje, ik heb net héél de tekst aanhoord : pràchtig en zeer toepasselijk.
voor mijn nieuwjaarskado kocht ik mezelf een Actifry : momenteel staan daar vier stukjes kip in te garen, je kan dat werkelijk voor veel gebruiken

ik heb leren MINDER te eten, wij Belgen zijn echte bourgondiërs en eten véél te véél ! thuis vroeger : je bord leeg eten ...
eigenlijk komt een mens met weinig toe, hoor, als je een "tam" leven hebt ... (net terug van een goeie wandeling met de hond, dat wel)

gaat het goed met je, Yvonne ?

liefs,
annemie
EEN PAD ONTSTAAT DOOR ER OP TE LOPEN

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 14-01-2011 14:39

Hoi Annemie,

Het gaat erg goed met me.
Wel weer even terug in fase 1 want in de decembermaand heb ik er op mijn buik 2 kilo bijgegeten en gedronken. Inmiddels al weer 1 kilo minder op de weegschaal.

Alle 4-maandelijkse ziekenhuiscontroles kom ik glansrijk door. Mijn oncoloog en zijn vrouw zijn inmiddels ook aanhangers van me geworden. :lol: :lol: Zijn vrouw heeft het boek gelezen en kookt uit het kookboekje en hij krijgt geen ontbijtkoek meer van zijn vrouw. Ik heb een goede band met hem en ook hij adviseert me vooral mezelf goed in acht te nemen. Dus dat doe ik ook. Hij was ook degene die me zei:"En daarna ben je een ander mens". En dat voelt ook zo.
Inmiddels ben ik alweer 3 jaar 'een ander mens'.
Ik voel me prima, heb dit jaar voor mezelf goede besluiten genomen om vooral mezelf te kunnen blijven, want er komt heel wat op me af. Heb nooit kunnen bedenken dat mijn boekje zo'n impact heeft op mensen :wink: Zoals je wel ziet begint 'afslanken met minder koolhydraten en meer eiwitten' in Nederland goed door te dringen.
Hoe is dat in België?

Ik lees dat jij ook goed gaat!
Jij hebt ook je eigen voedingswaarheid gevonden :lol:

Eet smakelijk!

Gebruikersavatar
jikkielief
Berichten: 65
Lid geworden op: 10-08-2010 11:51

Bericht door jikkielief » 15-01-2011 22:55

Yvonne Lemmers schreef:
Toeval deed me op je website terecht komen, door dat ik zelf zocht naar oplossingen.
Het mooiste overkomt je...
Het minste is bedacht...


Zooro zei:

when the student is ready, the teacher will appear.
Als het hier is, is het overal. Als het daar niet is, is het Nergens

LiLaLotje
Berichten: 22
Lid geworden op: 15-02-2011 16:06

Bericht door LiLaLotje » 17-02-2011 08:19

Wat een herkenning zeg. Ik denk al jaren dat ik hypoglycemie heb. Het is dan nooit vastgesteld door iemand, maar dat hoeft van mij ook niet. Van koolhydraten krijg ik honger en word ik verschrikkelijk moe. Zo erg dat ik soms s middags 3 uur lig te slapen of als een zombie door het huis loop Het zorgt bij mij voor eetbuien waarna ik NOG vermoeider ben en daarnaast chagrijnig, depressieve gevoelens, moe, moe en nog eens moe. geen troep meer voor mij. Het is fijn om herkenning te lezen hier!
Afbeelding

I'm like a piano, thinking in black and white
But when played, experiencing a whole range of emotions...

Happy Mie
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-02-2010 07:39

Bericht door Happy Mie » 17-02-2011 09:19

hier in België verspreid ik het woord : vermageren doe ik echter nauwelijks, wel is het opgeblazen gevoel weg en voel ik me fitter ... waarom ik niet vermager, neen, daar geraak ik niet uit ...
een grote val waar ik tot nu toe intrapte is het drinken van cola-light : ik bleef maar een hongergevoel hebben en het moet wel daaraan liggen : met het drinken van water gaat het hongergevoel weg, volgens mij wekt cola-light of andere light dranken dat op.

@ yvonne : ik zorg er voor (zoveel mogelijk) dat mensen hier jouw boek kopen ... hier zijn boeken zat over low-carb en ze volgen dat, en het werkt, maar het steekt tegen, ze stoppen er weer mee, de kgs komen er bij ..
één alternatief : het Lemmersboek met het Lemmers-uurtje ! wat een verademing

I spread the word, vol overtuiging ...

lang leve Yvonne ! yipijééé
EEN PAD ONTSTAAT DOOR ER OP TE LOPEN

Afbeelding

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 26-02-2011 12:56

Heerlijk toch dat het zo'n vlucht heeft genomen Yvonne! Ik kan me voorstellen dat het veel voor je is met je baan en je ziekte en je boeken en wat daar allemaal bij kwam kijken, maar moet je eens zien wat een bereik je hebt en iedereen (ok, bijna iedereen) is tevreden met deze manier van eten... Ik moet zeggen dat ik nu ruim anderhalf jaar met plezier gok, soms een beetje fase 2 doe, maar over het algemeen nog steeds lekker fase 1 en het bevalt me uitstekend. Ik ga lekker door en schommel nog steeds in gewcht, maar heeeeeeeeeeel langzaam een beetje omlaag. Ik weeg inmiddels 55,2 en heb bedacht als het zo doorgaat ben ik over 4 jaar op mijn streefgewicht, haha... :wink: Niet dat dat me nou nog zoveel interesseert, maar het klinkt leuk.
Ik ben inmiddels ook overgestapt naar meer biologische producten (niet alles, alleen wat er in de supermarkt voorradig is en dat is al heel wat) en erachter gekomen dat in biologische vleeswaren veel minder rotzooi toegevoegd is. Het komt wel goed met ons. :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Facebookgroep.

Bericht door Yvonne Lemmers » 22-12-2014 09:33

Nog steeds actueel.
Jammer dat Kees en Gerard niet meer zo actief zijn op dit forum.

GOK is nog steeds groeiende.
De Facebook groep van GOK is naast dit forum een prima overlegmogelijkheid voor GOK-kers.
Goed voor je dagelijkse inspiratie en motivatie.
Alleen forumleden hebben toegang tot deze FB-groep.

Als je een Facebook account hebt én forumlid, kun je een verzoek doen om toegevoegd te worden aan de besloten facebookgroep 'Grip op Koolhydraten'. Leuk ook voor je dagelijkse inspiratie.
http://opgewicht.forum2go.nl/lid-worden ... 12506.html

Plaats reactie