Door sporten meer vetmassa gekregen? Help ?

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Door sporten meer vetmassa gekregen? Help ?

Bericht door nael » 09-04-2015 11:42

Hallo, ik ben een "gokster" van het eerste uur, Yvonne en haar manier van eten heeft mijn leven veranderd, daar zal ik haar eeuwig dankbaar voor zijn. Hierdoor blijf ik veel makkelijker op mijn gewicht. Ik hou me niet meer echt aan de richtlijnen van fase 1 maar weet nu waar mijn "eetprobleem" zit.

Ik was nooit een type voor de sportschool, ik wandel heel graag, regelmatig en ook bijna wekelijks een lange afstandwandeling.
Daar ik steeds meer last kreeg van mijn onderrug, kreeg ik van de fysio het advies om mijn rug wat sterker te maken, en misschien wat meer krachttraining te gaan doen. ZO gezegd, zo gedaan, toch maar een sportschool gezocht, en boven verwachting vind ik het zo leuk en gezellig dat ik de laatste maand wel 3 x per week heb gesport!
Nu heb ik in de 1e week een zgn fittest laten doen, waarbij je vet- en spiermassa en zo wordt gemeten, en vanmorgen na 4 weken dus weer.

En ik had er wel op gerekend dat ik wat zwaarder zou zijn, en mezelf bewust thuis ook niet meer gewogen... en nu bleek ik inderdaad bijna 2 kilo zwaarder maar volgens de uitdraai zou dit vetmassa zijn ?! Hellup!
De instructeur vroeg naar mijn eetpatroon en snapte het ook niet, hij vroeg of ik er voor openstond om eens een gesprek met de voedingsdeskundige op de sportschool te hebben, maar die werkt volgens Diplan, dus brood en halvarine en muesli en zo, en met alle respect, maar die kant wil ik dus echt nooit meer in !
We hebben afgesproken de komende week zo door te gaan, en dan kijken wat het resultaat van de meting volgende week is, en dan eventueel aanpassingen gaan doen, mbv de voedingsdeskundige, maar dan wel op mijn eetmanier.
Ik begrijp dat mijn lichaam moet wennen aan het sporten, maar dit is toch wel een hele vreemde reactie, of niet?

Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds ik sport niet echt meer ben gaan eten, mss een cracker extra, of soms een bakje kwark, maar kan ik daar meer vetmassa van krijgen? Eet ik gewoon te weinig nu?
Ik baal hier stevig van, en zou willen vragen of iemand dit misschien herkend of weet wat nu wijsheid is?

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn meeste kh uit groenten en fruit komen, veel groenten en 3-4 stuks fruit per dag, meestal voor mijn ontbijt in een smoothie en dan soms savonds nog wat fruit, overdag niet. Ik eet nog altijd heel weinig brood/aardappelen/rijst en zo, misschien moet ik dat toch meer gaan eten.?

Mijn gebruikelijke eetpatroon;
Ontbijt ; een goedgevulde smoothie, met paar stuks fruit, halve avocado, bladgroenten.
Lunch 2 GG crackers dik belegd, of bv omelet of salade met kip of vis.
Avondeten veel groenten met vis of vlees, vaak nog fruit.
Soms een bakje GY of kwark na.
Tussendoor handje noten of id, altijd GOK proof.


Heeft iemand misschien tips ? Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank !

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Re: Door sporten meer vetmassa gekregen? Help ?

Bericht door carjans » 09-04-2015 11:55

Hallo,

Miss heeft het te maken met de verhouding sport en voeding.

Te weinig sport ten opzichte van teveel voeding (c.q. calorieen).

Voor het verminderen van je vetpercentage zal de verbranding wss hoger moeten worden. En dat is miss wat je sportinstructeur je wel kan zeggen.


Wat betreft de koolhydraten, en er is een verschil tussen goede en verkeerde koolhydraten, is de stelling hoe minder koolhydraten hoe beter.
Heb je koolhydraten nodig?
Jawel, maar je hebt maar heel weinig koolhydraten nodig om goed te functioneren, heel veel minder dan we dagelijks binnen krijgen. Als je kijkt naar oervolken dan zie je dat we juist heel goed functioneren met Minder Koolhydraten.

Stamleden van volken die weinig koolhydraten eten, omdat ze nog leven van de jacht en wat de natuur biedt, zijn atletisch gebouwd en rennen harder dan wij!

Als je minder koolhydraten eet, dan eet je weer zoals de natuur het heeft bedoeld, daarom voel je je al snel zoveel beter!

Verder wil ik nog zeggen; kijk hoe je je voelt, je energie en je uiterlijk........miss is dat veel belangrijker dan het gewicht en een getalletje van je vetpercentage ;)

Bewegen is (y) dus blijf daar vooral mee doorgaan.
Veel suc6
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 09-04-2015 12:01

Hallo Carla, bedankt voor de reactie!

En dat vind ik nu zo lastig, want in de sportschool begint men natuurlijk meteen over "meer koolhydraten eten want die heeft je lichaam nodig".
Ik eet al jaren zo, en voel me er prima bij. Dus ik zou denken dat mijn lichaam ze niet nodig heeft uit wat anders dan groenten en fruit, maar de meningen hierover zijn sterk verdeeld. Dus luisteren naar het lichaam lijkt mij het beste in deze. En ik mis de overige kh totaal niet.

Neemt niet weg dat ik best wel eens heel af en toe een stukje zelfgemaakte appeltaart of id neem. (smiley plakken lukte niet! )

En sinds het sporten moet mijn lichaam natuurlijk wel meer inspanning leveren, maar je zou dan toch eerder verwachten dat de kilo's erbij komen door meer spieren en niet door meer vet? Dat is zo vreemd.

En inderdaad, ben het er zeker mee eens dat het maar een "getalletje" op de weegschaal is, maar meer vet dat is toch eigenlijk zeker niet de bedoeling. lol

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 09-04-2015 13:41

Men komt er momenteel steeds meer achter dat, zelfs bij (top) sporters, je de grote hoeveelheden KH (stapelen) niet meer nodig hebt om te presteren.

Lees artikelen (via google) bij Novak Djokovic en Tim Noaks.

Waar het nu om gaat........bij jou......is dat je het vet gaat verbranden, ik zelf hou ik niet van Cardio, maar dat schijnt dus wel een goede te zijn...?????, vraag dat dus b.v. aan je sportcoach/begeleider.

Dus hoe minder KH/Calorieen, hoe beter het is. Wel natuurlijk je 3 maaltijden blijven nemen met je 3 tussendoortjes.........maar de porties niet zo groot maken. Alles met maten en verantwoord. Wel eiwitrijk want dit zal je de vulling geven en een voldaan gevoel.

Maak gebruik van 'natuurlijke' vetverbranders of voeding die je bloedsuikerspiegel laag houden.
Groene thee (eventueel met een smaakje) is een vetverbrander en kaneel is een bloedsuikerspiegel verlagend stofje.

Verstandig is ook om tussendoor goed te blijven drinken en kies dan voor dranken die niet calorierijk zijn...........water en thee b.v.

Nog een tip; internet met o.a. google is een goed medium om dingen te ontdekken en te lezen die over sport, voeding en KH gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=QjQDFVE5exI#t=65
Dit is een leuk filmpje van Tim Noaks

Ook ik ben met bewegen en GOK goed (afgevallen) op gewicht gekomen. Het GOK heeft mij de energie gegeven en mijn manier van denken laten veranderen. Ik fiets 4 dagen, woon/werk, 30 a 40 km en dat gewoon met een 3x daags verantwoord dagmenu en 2 a 3x een verantwoord tussendoortje. Als je wilt kun je gerust langs komen in mijn dagboekje.
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 09-04-2015 21:33

Weer bedankt Carla, daar heb ik wat aan !
Ik ga zo meteen eens rondneuzen in je dagboekje, maar als ik het goed begrijp zou jij denken dat het verstandig zou zijn om de vetten voorlopig wat te minderen?

IK wandel regelmatig, en in de sportschool besteed ik mijn tijd aan fitness, BBB (behoeft geen uitleg denk ik, haha) en Megawalk, dit is een intensieve training op een crosstrainer. Alleen maar cardio vind ik idd saai, maar ik wil wel van de verhoogde vetmassa af als het enigszins kan, want dat lijkt me mijn gezondheid niet ten goede komen.

Tevens ga ik ook eens wat googlen hierover, mijn Engels is niet zo denderend dat ik dit filmpje helemaal goed begrijp, maar er zal vast ook wat info over in het Nederlands te vinden zijn.

Groetjes
Lean

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 10-04-2015 10:35

Nee, dat heb je dan niet goed begrepen van de vetten :)

Het zijn de vetten die nu in je lichaam zijn opgeslagen, die moet je gaan verbranden.

De 'goede' vetten in je voeding blijf je gewoon nemen. Dan wel weten wat 'goede' vetten zijn natuurlijk, net als het verschil weten van 'goede' en verkeerde' koolhydraten. ;)

Mijn Engels is ook niet zo denderend. Maar met google of andere zoekmachines, boeken, tijdschriften of andere media kom je een heel eind.

En dan natuurlijk gewoon GOK, 2 maaltijden tot net aan de 5 gram KH en je derde maaltijd met het 4x 1/4e systeem. En wanneer je eenmaal een tijdje bezig en een acceptabel gewicht hebt, dan heb je een goede basis, en kan je vandaar uit gaan uitbreiden, tot een eetpatroon die jou bevalt en waar jij het goed op doet. Maar eerst goed de basis van GOK gaan doen, zelfs met sport.................zo heb ik het ook gedaan.
Tenslotte ben je maar een 'gewone' huis, tuin en keuken sporter en heb je al die fratsen niet nodig die een top of intensievere sporter doet.

Goede voeding is voor iedereen goed, verkeerde vulling is voor niemand goed ;)

Fijne vrijdag en een goed weekend.
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 10-04-2015 12:27

Weer bedankt, Carla !

Wat goede en slechte vetten en koolhydraten zijn, dat weet ik ondertussen (volgens mij zelf dan haha) wel na een aantal jaren gokken. Daar zit het probleem niet. Ik heb je dan denk even verkeerd begrepen wat de vetten betreft.. excuus...

Maar zou graag willen weten wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van de verhoogde vetmassa na een maand sporten bij een zelfde manier van eten.
Misschien moet ik het gewoon even los laten, op dezelfde manier door gaan met eten, met mss af en toe iets extra's tussendoor, en hopen dat het zichzelf weer oplost. Misschien is mijn lichaam gewoon geschrokken van het sporten en weet even niet wat het hiermee moet.

Ik heb ook nog even in jouw dagboekje rondgeneusd, wat ideeen opgedaan waarvoor dank! Daaruit lees ik ook dat jij ook nagenoeg geen kh haalt uit brood/ rijst ed. Dat is ook meer mijn manier al jaren.
Ik wil komende weken wel fruit iets gaan minderen, eet nu 3 a 4 stuks per dag, dan de groenten maar wat opvoeren, en kijken of dat verschil maakt.

Komt vast goed!
Ook een heel fijn weekend gewenst !

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Bericht door carjans » 10-04-2015 14:11

Fruit is gezond en heeft goede vezels. Ik ben wel van mening dat je het fruit net zoals de overige KH niet direct nodig hebt, of wel zeer beperkt.

Ik ben nu al een tijdje bezig met smoothies en daar gaat ook fruit in, maar het is altijd maar 1 stuks en de rest is groenten. Ook neem ik dan (bijna) bij de andere maaltijden geen fruit meer. En als er in het recept van de smoothie 1 banaan staat dan doe ik een halve.

Wat betreft het vetmassa............dan inderdaad maar zo doorgaan, wat meer gaan verbranden door een normale beweging en op je voeding letten die niet calorie-rijk en koolhydraatrijk is, maar wel eiwit-rijk. Drink groene thee (eventueel met een smaakje).

Hou je bloedsuikerspiegel laag zodat de omzetting niet naar vet kan gaan als je er geen (voldoende) energie uit haalt. Neem b.v. een profwielrenner die neemt zijn koolhydraten verhouding in naar de verhouding van zijn activiteit op die dag. Die heeft aan het eind van zo'n dag-rit zijn koolhydraten verbrand. Want ook een wielrenner wil geen vet op zijn lichaam. Er zijn nu dan ook al heel veel wielrenners bezig met minder koolhydraten (de beruchte pasta's) en vallen zij zelfs af................dus worden ze lichter en kunnen sneller rijden. Wat ze niet willen is spiermassa verliezen. Maar dat heeft dan ook weer te maken met de trainingen en dan de eiwitten uit voeding.

Ga uitzoeken en ondervinden..........dat is waar ik al een tijdje mee bezig ben. Vandaar dat ik zoveel lees en dit dan weer gebruik voor mijn eigen voordeel.

Maar intussen doe ik ook nog andere dingen hoor :lol: Want het huishouden etc gaat ook gewoon door hoor ;)
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

kaatjekat
Berichten: 515
Lid geworden op: 18-08-2009 12:47

Bericht door kaatjekat » 21-04-2015 16:45

Ik vind eerlijk gezegd ook dat er veel teveel waarde wordt toegekend aan die metingen, waarschijnlijk met een weegschaal? Die meet namelijk via de weg van de minste weerstand met stroomgeleiding en dat komt neer op van je linkervoet via je blaas naar je rechtervoet. Als je gedronken hebt of je blaas is vol krijg je een heel andere uitslag dan wanneer je weinig hebt gedronken en net bent wezen plassen. Meet je ook met een apparaatje wat je vasthoudt dan gaat het van je ene arm via je borst(en) naar je andere, vrouwen hebben nu eenmaal veel vet op die plaats. Als je het het écht wilt weten raad ik je aan plooimetingen te laten doen, regelmatig over een langere periode en door iemand die er verstand van heeft. En verder ben ik het met Carla eens, je hebt dat toch helemaal niet nodig als huis-tuin-en-keuken sporter, geniet er lekker van en voel je lijf veranderen! :lol:
Wie niet waagt, die niet wint!

Gebruikersavatar
nael
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-02-2010 21:43

Bericht door nael » 21-04-2015 17:51

Ook bedankt voor de reactie !

Daar heb ik het bij de meting ook over gehad;
De eerste meting was namelijk voor het sporten, inderdaad via een weegschaal, en de tweede meting was na het sporten, dus inclusief misschien wel een liter extra water die er toen nog zeker niet uit was.
Dat heeft de instructeur wel meegenomen in de berekening, en ook rekening gehouden met de weerstand. (heb ik geen verstand van, maar neem aan dat hij dat goed heeft gedaan).
Heb over een paar weken hier weer een afspraak staan.

En inderdaad, het is eigenlijk ook niet echt belangrijk, heb je helemaal gelijk in, en ik blijf toch wel gokken, want is voor mij DE manier, maar vond het wel vreemd.

Ik ben ondertussen toch weer terug gegaan naar 1 x per dag fruit, en voornamelijk rood fruit, gewoon om te kijken of het verschil maakt.

Plaats reactie