Jong geleerd....???

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Jong geleerd....???

Bericht door Gerard Poot » 22-03-2010 12:01

Afbeelding

Heerlijk mooi zonnig weekeinde - even bij Gokkende dochter langs, kijken op ze nog op de rit is, en of ze verstandig met haar kind omgaat.

Dus even een plaatje van trotse opa Gerard met kleinkind Lynn.

Ziet er goed uit toch?

Of toch niet....

Gerard

vliegje
Berichten: 398
Lid geworden op: 08-02-2010 14:55

Bericht door vliegje » 22-03-2010 12:05

Tja wat klopt er niet in dit plaatje..... PEPSI??? en wat zit erin de fles???

Maar opa en kleinkind zien er beide super uit!!!
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden gaat af van de toekomst.

lolo
Berichten: 207
Lid geworden op: 23-11-2009 23:26

Bericht door lolo » 22-03-2010 13:04

Mag toch hopen Gerard dat er niet daadwerkelijk pepsi in dat flesje van die kleine super girl zit. Dat zou jou toch tever gaan neem ik aan.

Maar idd een mooie lente foto van twee lieverds.

Maria :wink:
BREEK DE DAG,
TIK EEN EITJE!

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 22-03-2010 13:59

Nee, dames.
Er zit inderdaad geen cola in. Maar wie kent deze flesjes - waar komen ze vandaan en gok eens in welk jaar deze op de markt gebracht zijn....

Ik ben benieuwd.

Soms is de werkelijkheid erger dan je denkt....

Groet, groet,
Gerard

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 22-03-2010 14:53

Gerard Poot schreef:Maar wie kent deze flesjes - waar komen ze vandaan en gok eens in welk jaar deze op de markt gebracht zijn....
Geen idee... Ik ken vooral die bidons, die met een reclametekst al dan niet gevuld uitgedeeld worden op beurzen en drukke stations enzo. Babyzuigflesjes gaan doorgaans niet zo gek lang mee dus ik vrees dat dit exemplaar heel recent op de markt gebracht is. Ik ben dus ook benieuwd.

Kees

vliegje
Berichten: 398
Lid geworden op: 08-02-2010 14:55

Bericht door vliegje » 22-03-2010 15:01

made in China????? @ 1996???
Elke minuut dat je je druk maakt om het verleden gaat af van de toekomst.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 22-03-2010 16:01

Uit je eigen toko stammende uit je koolhydratenperiode???

Wat zul je trots op Lynn zijn!
Je ziet er echt uit als een hele lieve trotse opa.
Prachtige bretels trouwens!

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 22-03-2010 16:56

Haha na het schattige koppie van je kleindochter vielen me je bretels op en daarna pas de Pepsi .. Ik hoop dat die flesjes uit 1953 stammen .. :shock: zo'n beetje als de kerstman ..

Overigens kan ik me vergissen maar je gezicht ziet er een stuk slanker uit op deze foto dan op die je bij je profiel hebt .. klopt dat :?: :?:
Carpe Diem! :-)

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 22-03-2010 18:43

Afbeelding

Ze komen uit 1992. Geproduceerd door Munchkin Inc. in opdracht van Pepsi. Zoals algemeen bekend is er een jarenlang gevecht gaande tussen Pepsi en Coca Cola. Op een gegeven moment is Coca Cola actief overgegaan tot plaatsen van soft drink automaten in scholen. Big business, ook voor de scholen - die er erg goed voor betaald kregen. Pepsi (Dr. Pepper / 7-Up) kwam met een tegenaanval, door o.a. Munchkin Inc. de opdracht te geven iets voor de babymarkt te ontwikkelen. Hoewel meer als reclame opgezet, leidde dit tot enorme problemen - meestal als eerste opgemerkt door tandartsen.....

Deze flesjes waren los te koop voor Usd 2.99 in de supermarkten.

Onvoorstelbaar dat een bedrijf dit zieke product kan verzinnen!
We hebben het wel over 1992, ik denk dat dit in nederland niet toegestaan zou zijn, of misschien weggehoond zou zijn.
Ik vermoed dat een gemiddelde nederlander - ook in die tijd - het niet in het hoofd gehaald zou hebben om een baby cola te geven.

Deze flesjes zijn nu gelukkig slechts te koop op Ebay, als aandenken aan één van de vele verschrikkingen van de wereldwijde softdrink explosie van de vorige eeuw.

Maar het is ook een waarschuwing - we zien toch vaak dat grenzen overschreden worden voor het winstbelang! Moeten we als ouders niet altijd opletten voor dit soort wolven in schaapskleren - vooral in de voedingsindustrie....???
Zien jullie ook al die frisdrank automaten op scholen staan? In sportkantines?

Gerard

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 31-03-2010 11:56

Afbeelding

Tja, om het dan nog maar even verder inzichtelijk te maken. Ik heb een aantal originele advertenties uit Amerikaanse bladen opgekocht, dit is de enige die ik nog niet origineel heb.
Huiver bij het zien van zoveel domheid - deze advertentie werd in 1955 gebruikt door 7-Up.
De babyflesjes waren uit 1992 - dus 37 jaar verder, niets geleerd!
De obesitas epidemie in de USA wordt vaak toegeschreven aan foute landbouw beslissingen van president Nixon rond 1970, maar dat is een heel ander verhaal....

Hoe vinden jullie dit?

Griezelig hoor.

Gerard

Banjerina
Berichten: 75
Lid geworden op: 26-02-2010 19:33

Bericht door Banjerina » 31-03-2010 21:50

bizar!! Zo'n reclame!

Verzamel je artikelen uit die tijd rondom frisdrank?

Super foto met de kleine!

Morgen weer naar de Lidle voor de griekse yoghurt..ook ik ga nu met avocado proberen..naar recept van jou...nog nooit gegeten...

Groetjes :D :D

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 01-04-2010 00:03

Ik verzamel allerlei rariteiten uit de oudere en recente geschiedenis van de voedingsindustrie, dit zijn de markante voorbeelden. Maar ik heb inderdaad ook reclames van baby's die vaders /moeders aanmoedigen om te gaan roken, doktoren die sigaretten aanprijzen...

Maar ja, kijk nu eens naar het volgende plaatje:

Afbeelding

Dit moet wel heel erg gezond zijn! Helemaal nu met de hype rond anti-oxidanten en Goji-bessen, de o zo gezonde passievrucht...een hele handvol gezondheid prijkt zo mooi op dit pak van de firma met de veelbelovende naam Healthy People.

Totdat we eens gaan kijken wat er op de declaratie staat, wat nu echt in het pak zit:
(In de volgorde van hoeveelheid - grootste volume eerstgenoemd:)

- water
- witte druiven sap
- ananas sap
- goji bes sap (5%)
- passievrucht sap (3%)
- natuurlijk aroma...
en nog wat kleine toevoegingen als citroenzuur, vitamines.

Volgens mij staat er een verkeerde naam op het pak, moet het zijn Witte Druiven / Ananas Sap. Dus de foto klopt ook al niet.

Zo zie je maar weer, dat er rare dingen gebeuren in de wereld van de voedingsindustrie, ik kijk m'n ogen uit - en wij slikken alles maar....
Persoonlijk vind ik dit niet kunnen.

Wat vinden jullie?

Groet, groet,

Gerard

Renate
Berichten: 3235
Lid geworden op: 10-11-2009 19:35

Bericht door Renate » 01-04-2010 00:22

Onlangs zat ik op een cursus over voeding en daar was ook een mevrouw wiers man in de drop zat.

Zij vertelde dat ze helemaal "gek" worden van de regeltjes.
Bij het minste geringste worden ze op de vingers getikt als er iets niet klopt op de verpakking.

Ze gaf als voorbeeld dat ze een drop hadden ontwikkeld zonder suiker. Deze verpakking heeft maar 1 dag in de winkel gelegen en direkt kregen ze alweer de opdracht deze te verwijderen.
Wat blijkt? In drop zit van nature -natuurlijk- al suiker en ja... dan kan je dus geen suikervrije drop ontwikkelen!

Dus maak je niet al te druk hierover.... er is al controle genoeg!

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor... het is allemaal valse informatie welke we voorgeschoteld krijgen. Pas als je etiketten gaat lezen, word je wijzer.

Wat ik wel grappig vond aan de cursus..... er werden allemaal produkten getoond die ik helemaal niet kende. Mijn karretje in de winkel bestaat meestal alleen uit verse groente/fruit/vlees/specerijen en melk(produkten). Dus al die pakjes/zakjes/drinkpakken.... geen idee hoe het smaakt.

Ik maak trouwens de laatste tijd mn sapjes weer zelf met de sapcentrifuge... dan weet je tenminste dat je echt wortelsap drinkt :wink:

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 01-04-2010 07:20

Helemaal mee eens Renate,

Veel levensmiddelen - in de flauwekulsector - worden pas na controle door advocaten op de markt gezet. Grote bedrijven hebben juridische afdelingen die checken of alle declaraties en reclame uitingen "binnen de wet" vallen.
Het vervelende doet zich dan voor, dat alles dan volgens de regeltjes mag, maar wel tegen de grenzen van het betamelijke aanschurkt.

Ik verzet me tegen naamgeving als "Healthy People" , hiermee worden minder nadenkende mensen over de streep getrokken. Als informatie op het pak dan ook nog voor mensen met een normaal verstand zoals ik - je hoeft hier namelijk echt niet intellectueel voor te zijn - kunnen lezen dat hoeveelheden anders voorgesteld worden dan erin zit, dan word ik boos.

Het publiek weet veel niet - een mooi voorbeeld is de aardbeiensmaak. De vraag daarna is wereldwijd zo groot, slechts een paar procent van die vraag kan met echte teelt worden voorzien. Voor de rest worden aroma's geproduceerd. Maar nu doet een bedrijf een ontdekking; uit zaagsel van een australische boom kun je via een "geheim" procedé de smaak van aardbeien nabootsen. En je snapt wat dat betekend - het is van een boom dus een natuurlijk product. Op de pakken netjes vermeld - "natuurlijk aroma".

Nu zullen we niet dood gaan van zaagsel van een australische boom. Wel heb ik nu een natuurlijk wantrouwen tegen producten die door witjassen in blinkende laboratoria in elkaar geflanst worden. Waar veel geld omgaat, aandeelhouders vet uitbetaald moeten worden loop je nu eenmaal het risico dat grenzen overschreden worden.

Het is goed dat consumenten dan ook kritisch blijven kijken naar dit soort zaken.

Daarom geniet ik zo van het programma: De Keuringsdienst van Waarde.
Hier worden mooie tipjes van de sluier opgelicht. Een kijkje in de wondere wereld van de voeding en de voedingsindustrie.

Gerard

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 01-04-2010 07:26

En nog heel even over je karretje; je schetst precies het goede beeld. Michael Pollan - mijn favoriete schrijver / journalist heeft dit zo mooi verwoord; als je de supermarkt ingaat, blijf dan aan de buitenkant lopen en haal daar je spullen vandaan. Alles wat in het midden staat moet je vermijden.

Klopt bijna altijd.

Aan de buitenkant staan de versproducten en de koelschappen, in het midden alle meuk.

Heel opmerkelijk geconstateerd...

Gerard

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 01-04-2010 08:20

behalve de koffie en de thee!! Gerard.

Toen ik dat pak sap zag, dacht ik gelijk aan keuringsdienst van waarde. Daar werd inderdaad uitgelegd waarom het juridisch juist was wat er op het pak staat.

Leuke foto van jou met je kleindochter.
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 01-04-2010 08:40

Scherp opgemerkt, Annemarie!
Je bent een praktisch mens....

Tja, die kleindochter - ze blijft me toch wel wat eng vinden... mannen met baarden he! Je ziet het aan de manier waarop ze kijkt.
Vooral grote mannen met baarden zijn toch wel eng.

En dan heb ik nog geeneens mijn Sinterklaas pak aan.

Gerard

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 364
Lid geworden op: 08-10-2009 12:30

Bericht door Alexandra » 01-04-2010 11:57

Denk je niet dat ze het vooral interessant vindt, zo´n baard?
En dat ze stiekem al aan het uitrekenen is wanneer ze sterk genoeg zal zijn om overeind te komen en er eens lekker hard aan te trekken?? :twisted:

Het klopt, van de buitenranden van de supermarkt!! Nooit eerder opgemerkt, maar inderdaad doe ik over de buitenrand langer dan over de binnenstraatjes, terwijl ik altijd loop te zoeken naar de kinderen die tussen de koekjes, snoepje of chips lopen te watertanden!

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat die kwetsbare groenten en fruit niet het dichtst bij de kassa liggen, zodat ze ten eerste niet ergens onder kunnen komen en je ook niet zo ver terug hoeft te lopen wanneer je vergeet iets te wegen .. dat gebeurt mij nogal eens :roll:
Carpe Diem! :-)

janine59
Berichten: 1069
Lid geworden op: 26-10-2009 08:46

Bericht door janine59 » 01-04-2010 12:03

Misschien omdat je dan begint met gezonde dingen te pakken wat je een goed gevoel geeft? Zo ga je vrolijk verder shoppen..puur psychologisch dus!

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

reclame en Dr. Frank

Bericht door Yvonne Lemmers » 01-04-2010 14:00

Gerard, als je deze site nog nooit bezocht hebt dan kun je hier je hart ophalen.
zie http://www.distrifood.nl/web/Winkelinri ... rzicht.htm

Overal wordt over nagedacht om de consument tot koop over te laten gaan.
Een van de verkooptrucjes is lekkere vers-gebakken-broodlucht vanuit de bakkersafdeling via kanaaltjes bij binnenkomst in de supermarkt op te dringen.

Mac Donalds
Gisteren hoorde ik op mijn praktijk 2 interessante verhalen:
Het schijnt dat een hamburger van Mac Donalds 1 jaar lang houdbaar is buiten de koelkast. Iemand heeft dat weleens uitgeprobeerd en na een jaar zag het broodje hamburger er nog hetzelfde uit...
Dat moet je eens met een stuk onbewerkt vlees doen en een brood van de natuurvoedingswinkel.

Poolse vrouwen steeds dikker
Poolse vrouwen die in navolging van hun hier in Nederland werkende mannen overgeleverd zijn aan de Nederlandse supermarkten blijken binnen enkele maanden kilooooooooo's aan te komen.
Een Aldi met chocokoekjes voor 35 cent en chips, koeken, dranken voor weinig geld... dat is natuurlijk het paradijs voor hen.
De Poolse mannen dijen niet zo uit, want die leveren zoveel fysiek werk dat ze de koolhydraten wel opverbranden. Maar o wee als ook die minder werk te doen hebben.

Anti-oxidanten
En nog iets uit het reclamewereldje.
Ik ken iemand die ontwerpt etiketten.
En voor hem is het dus de kunst om een etiket zo te maken dat het uitlokt om verkocht te worden.
Vandaar dat hij bij voedingsmiddelen ALTIJD vraagt of er anti-oxidanten inzitten. Als het niet direct een JA is dan wordt er doorgevraagd en als er ook maar een minieme hoeveelheid van een voedingsmiddel inzit met anti-oxidanten werking (bijv 3 zwarte bessen op 1 liter vocht) mag er de aanduiding ANTI-OXIDANT op!
En kan hij vrolijk aan de gang met een inspirerend etiketje... kassa!

Gerard heb je in je archief ook nog wat bizarre etiketten/reclames van bijv een avocado??

Bijeenkomst
En komen jullie ook op 8 mei naar Alexandra?
Ik kom ook en Gerard is niet de enige man in het gezelschap.
zie http://opgewicht.forum2go.nl/nieuwe-baa ... t1269.html

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 01-04-2010 17:26

Het zal dringen worden bij Alexandra - aan een tafel voor 10 personen...maar ja, we willen natuurlijk wel de Clash of the Titans meemaken daar in Nieuwegein.

Zoveel heb ik ook weer niet hoor Yvonne, ik ga voor de extreme voorbeelden. Eyeopeners. Als je zo'n speenflesje met Cola erop tevoorschijn haalt krijg je geweldige reacties. Maar ook andere advertenties die ik heb; Een baby die spreekt: "Gee, Mommy you sure enjoy your Marlboro."
Yes, you need never feel over-smoked...that's the Miracle of Marlboro!

Zou nu niet meer kunnen, maar toch...precies zoals je schreef, kan er anti-oxidanten op - Kassa! We moeten ons continue wapenen hiertegen.
De distrifood site kwam ik inderdaad ook al tegen op Foodlog. Tja, we moeten de massa toch te eten geven. Allemaal Bio gaat niet lukken.
Dat is een onderdeel van Mijn Grote Verdriet. Ik laat dit zoveel mogelijk los, probeer in mijn kring met familie, vrienden en bekenden - en ook op dit forum - een steentje bij te dragen.

Dat Happy Meal verhaal - check op: http://www.nu.nl/opmerkelijk/2208818/ha ... -goed.html

Ik betwijfel een beetje de echtheid, misschien ga ik dit ook eens uitproberen.

Allemaal leuke zaken voor de Denktank !!!

Mensen doe mee - geef input! Hoe wakkerder wij zijn, hoe weerbaarder tegen die geweldige voedselindustrie.

Gerard

Plaats reactie