Aardappelzetmeel goed voor je lijf? Doe de test.

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 20-01-2014 17:52

pepper68 schreef:Ik heb het vanochtend meegenomen uit de supermarkt. Denk dat ik straks ook maar es moet beginnen. Ben jij ook begonnen met 1 afgestreken theelepel Jeanette?

Gr. Lisa
Ja door de colonclean 2x daags. Jemig Lisa het werkt écht hoor! Ik blijf naar het toilet gaan! (y) Ik hoop zo dat dit écht de oplossing gaat blijken te zijn.
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

Gebruikersavatar
jacquelk
Berichten: 1
Lid geworden op: 15-01-2013 20:21

Bericht door jacquelk » 20-01-2014 19:26

Gisteren begonnen met 1 (grote) theelepel. Vandaag 3 x flinke theelepel. Vanmorgen met colonclean. 2 uur later pas gegeten. Middag en avond ruim een uur voor de maaltijd. Voel me vooral opgeblazen. Toiletgang gaat niet echt soepel :-( Terwijl dit met alleen colonclean of darmreiniger prima ging.
Morgen opnieuw. Zal ook even moeten wennen.
je kansen liggen voor je, dus kijk vooruit en hou je ogen open!

Gebruikersavatar
cicilia
Berichten: 72
Lid geworden op: 08-12-2009 09:02

Bericht door cicilia » 20-01-2014 19:45

Vanmorgen ook begonnen met 1 eetlepel, vanmiddag 1 eetlepel en vanavond ook.
Geen honger maar wel gerommel in de buik en een opgeblazen gevoel. Ben benieuwd hoe ik me morgenochtend voel. Ik ga door met het experiment :D

Gebruikersavatar
irisje79
Berichten: 114
Lid geworden op: 06-09-2012 21:39

Bericht door irisje79 » 20-01-2014 21:15

Zaterdag begonnen 1 tl.
Zondag heb ik 2 keer een tl genomen.
Vandaag ook 2 keer een tl.
Ik moet zeggen dat ik helemaal geen hongergevoel heb gehad. Zelfs het tussendoortje van ongeveer 4 uur overgeslagen, omdat ik er gewoon geen zin in had.
Wel moet ik veel naar de wc om te plassen.
En heb wat geborrel in de buik.
Ik ben benieuwd. We gaan er gewoon mee verder. Ik ben benieuwd of mijn honger gevoel uit blijft. Dat zou wel heel mooi zijn :D
Groetjes Iris

Afbeelding



Mijn dagboekje

Ladypanda
Berichten: 578
Lid geworden op: 25-07-2013 09:04

Bericht door Ladypanda » 20-01-2014 21:16

irisje79 schreef:Zaterdag begonnen 1 tl.
Zondag heb ik 2 keer een tl genomen.
Vandaag ook 2 keer een tl.
Ik moet zeggen dat ik helemaal geen hongergevoel heb gehad. Zelfs het tussendoortje van ongeveer 4 uur overgeslagen, omdat ik er gewoon geen zin in had.
Wel moet ik veel naar de wc om te plassen.
En heb wat geborrel in de buik.
Ik ben benieuwd. We gaan er gewoon mee verder. Ik ben benieuwd of mijn honger gevoel uit blijft. Dat zou wel heel mooi zijn :D
Kijk dat heb ik nu ook. gelukkig maar, ik dacht al dat het aan mij lag. en... niet geheel onbelangrijk lijkt me, mijn suiker is nu nog lager . terwijl ik al mooi stabiel was rond de 6/6 nu zat ik op 4.8
Mijn dagboek
op gewicht, fase 2

Roelien
Berichten: 424
Lid geworden op: 22-03-2013 14:43

Bericht door Roelien » 20-01-2014 22:01

Ik volg dit draadje wel even... ben heel benieuwd naar de bevindingen op iets langere termijn. Ik ben nog niet "om".
Met GOKken heb je al amper hongergevoel en om het dan op deze manier nog meer tegen gaan, staat me tegen. Je lichaam heeft toch voeding nodig en geeft dit op een bepaald moment aan. Voor mij voelt het als je lichaam voor de gek houden.
Als het gaat om de stoelgang te verbeteren wordt het al een iets ander verhaal... maar dan nog...
U hoort het, ikke is nog wat kritisch.
Maar wellicht moet ik in de toekomst mijn mening herzien.
Ik wacht het rustig af en lees lekker mee.
Wie echt WIL, vindt een oplossing
Wie niet wil, vindt een excuus...

mijn dagmenu's

Gebruikersavatar
pepper68
Berichten: 2399
Lid geworden op: 24-10-2011 21:37

Bericht door pepper68 » 21-01-2014 08:55

IK heb het maar 1 dag gedaan. Vandaag stop ik er weer mee. Kon vanochtend niet naar de wc, nog steeds niet. Heb een beetje buikpijn en had juist extra honger.

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 21-01-2014 09:05

pepper68 schreef:IK heb het maar 1 dag gedaan. Vandaag stop ik er weer mee. Kon vanochtend niet naar de wc, nog steeds niet. Heb een beetje buikpijn en had juist extra honger.
Jammer...
Ik geef het - ook al zou ik wat klachten krijgen - toch iets langer, maar ja dat ben ik he?
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 21-01-2014 09:10

Roelien schreef:Ik volg dit draadje wel even... ben heel benieuwd naar de bevindingen op iets langere termijn. Ik ben nog niet "om".
Met GOKken heb je al amper hongergevoel en om het dan op deze manier nog meer tegen gaan, staat me tegen. Je lichaam heeft toch voeding nodig en geeft dit op een bepaald moment aan. Voor mij voelt het als je lichaam voor de gek houden.
Als het gaat om de stoelgang te verbeteren wordt het al een iets ander verhaal... maar dan nog...
U hoort het, ikke is nog wat kritisch.
Maar wellicht moet ik in de toekomst mijn mening herzien.
Ik wacht het rustig af en lees lekker mee.
Als dit is hoe jij het voelt zou ik het ook beslist niet doen.
Mijn eetlust is altijd goed, al kan ik me netjes beheersen. De hoeveelheden die ik eet zijn prima, vaak zelfs veel, zal heus niet minder worden.

Ik kijk eerlijk gezegd meer naar hoe mijn lichaam in het algemeen functioneert en dat is gewoon goed. Ik ben - nou moet ik dat afkloppen haha - eigenlijk nooit ziek, nee zelfs niet verkouden !! Maar dat heeft volgens mij niets met gok maar met geluk te maken.
Toch vind ik de voordelen van dit goedje - als het bij mij werkt - zo interessant dat ik het toch ga doen.....en dan eens kijken of het (nog) beter wordt of dat ik geen verschil merk........zelf hoop ik op een nog gelijkmatigere stoelgang en wie weet enige extra gewichtsverlies, want het is en blijft natuurlijk gewoon slecht om 25 kilo te veel mee te slepen...

Ik zal overigens niet al te veel in detail treden en buiten dat, het is mijn lijf en dat werkt nou eenmaal weer anders dan van andere mensen....dus aan mij om je 'over te halen' zul je niet veel hebben, ik hou dat grotendeels - op wat algemene zaken na - toch liever voor mezelf 8)
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
irisje79
Berichten: 114
Lid geworden op: 06-09-2012 21:39

Bericht door irisje79 » 21-01-2014 10:48

Kon vanmorgen weer goed naar de wc.
Wel moet ik bekennen dat ik nu wat buikpijn heb en idd gerommel in de darmen.
Heb geen hongergevoel vandaag, dat dan wel weer.
Heb vandaag nog niks genomen ik neem mijn portie vanmiddag. Twee uur na de lunch en dan vanavond weer. (durf nog niet dit drie keer per dag te nemen)
Groetjes Iris

Afbeelding



Mijn dagboekje

ilja
Berichten: 1166
Lid geworden op: 05-08-2010 17:03

Bericht door ilja » 21-01-2014 10:55

:zon: gisteren begonnen met 3 x een tl in een glas water
vanmorgen 20 gr op nuchtere maag
iets meer winderig :?:
Een glimlach verschijnt waar het vet verdwijnt !
Mijn dagboek
Afbeelding

Ladypanda
Berichten: 578
Lid geworden op: 25-07-2013 09:04

Bericht door Ladypanda » 21-01-2014 11:38

hier op dit moment ook een negatief detail. kan niet naar de wc. in elk geval heel slecht. weet niet of ik er mee door moet gaan. of er weer colon clean bij gaan gebruiken, maar denk niet dat dat de bedoeling is. wel is mijn suiker lager en was vanmorgen in gewicht gedaald.
Mijn dagboek
op gewicht, fase 2

Gebruikersavatar
Niekje3006
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-11-2013 21:51

Bericht door Niekje3006 » 21-01-2014 11:55

Ook ik ben vandaag met de AZM proef gestart. Vind het niet vies eigenlijk smaakloos dus prima te doen. Net de 2e lepel genomen ruim voor de lunch straks. Heb erna 1 glas koud water gedronken en wilde net een beker groene thee nemen maar bedacht me dat AZM alleen met koud water gedronken mag worden, dat heb ik dus ook gedaan maar wilde er meteen een beker warme thee achteraan drinken en dat is dan denk ik niet goed of wel?

Gebruikersavatar
LIEFKE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2011 22:25

Bericht door LIEFKE » 21-01-2014 12:03

Vanmorgen begonnen met 1theelepel AZM
Ben benieuwd!!!! :D

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 21-01-2014 12:10

Niekje3006 schreef:wilde net een beker groene thee nemen maar bedacht me dat AZM alleen met koud water gedronken mag worden, dat heb ik dus ook gedaan maar wilde er meteen een beker warme thee achteraan drinken en dat is dan denk ik niet goed of wel?
Dáár zit ik ook een beetje mee te worstelen. Mag je gelijk thee drinken na inname van AZM?

Wel maf zeg dat er zoveel verschil in zit. Ik kan het wel van de daken juichen! Sinds ik gok ga ik zo slecht naar het toilet :cry: en nu gewoon iedere dag! Geen rommelende darmen en vannacht écht heerlijk liggen dromen!! Het moet niet gekker worden. Ik ben dol enthousiast over deze oplossing.

Inderdaad heb ik ook het gevoel dat ik mijn lichaam in de maling neem. Maar mijn lichaam heeft mij jaaaaren in de maling genomen door te doen alsof ik trek had! :lol: Gevolg -----> meer dan 110 kg. Nu neem ik wraak op mijn lichaam!! 8) Aanpakken die vetten! Iets anders krijgt het de kans niet voor!
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

inephil
Berichten: 45
Lid geworden op: 13-05-2012 13:22

AZM

Bericht door inephil » 21-01-2014 12:44

Hmm, dit is mijn derde dag dat ik met AZM ben begonnen en mijn darmen maken wel heel veel lawaai.
1 theelepel opgelost in koud water op nuchtere maag, flink glas water er achteraan.
Uurtje later een eigengemaakte cracker met kaas.
Stoelgang is oké maar dat was íe ook al voor die tijd.
Wel lekker geslapen en inderdaad de afgelopen twee ochtenden wakker geworden terwijl ik nog lekker lag te dromen. (Ik dacht dat ik niet droomde want ik onth
Ik kijk het nog even aan maar ik vind dat gepruttel van mijn darmen niet fijn. Was juist zo blij dat ik daar van af was door het GOKken.
Iemand een tip?
Een keertje zondigen mag, maar niet iedere dag!

Afbeelding

Gewichtig dagboekje

Mijn website

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 21-01-2014 12:58

* Rommelende darmen: langzaam opbouwen, desnoods de hoeveelheid halveren. Als dat goed gaat weer een beetje meer.
* veel plassen: als je meer drinkt, dan ga je ook meer plassen
* toename gewicht: ja, je gaat meer vocht vasthouden. Dit is ook geen snelle oplossing, dit is een trucje dat je minimaal 6 weken moet volhouden, wil je er iets zinnigs van zeggen. Je bent namelijk bezig je hele darmflora aan het ombouwen.
* verstopping: hierover heb ik op de website van Melchior nog niets gelezen.
* hete thee na AZM: Je lichaam weet redelijk snel de thee op lichaamstemperatuur te brengen. Zelf twijfelde ik vanochtend en heb mijn eerste kop thee verdund met koud kraanwater. Daarna wel een hete erachteraan :)

Bij vragen en twijfel, lees vooral de link naar het blog van Melchior en lees de stukken van Marietsebiel en jo tB en de reactie van Melchior erop.

Ladypanda
Berichten: 578
Lid geworden op: 25-07-2013 09:04

Bericht door Ladypanda » 21-01-2014 13:03

goed appeltje. ik ga het 6 weken volhouden. zo snel kunnen we inderdaad geen resultaten verwachten natuurlijk. vraag blijft, moet ik nu wel of niet colonclean erbij gebruiken. deed ik namelijk niet tijdens de azm test
Mijn dagboek
op gewicht, fase 2

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 21-01-2014 13:22

Appeltje je bent geweldig!!! :bravo:
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

Jo en zo
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-11-2013 11:15

Bericht door Jo en zo » 21-01-2014 13:44

Ik neem op de nuchtere maag een cocktail van 1 dessertslepel AZM en 2 dessertslepels CC en drink hierna 2 grote glazen koud water weg.
Vervolgens ga ik door met waarmee ik bezig was...dit betekent de ene keer gelijk ontbijt erachteraan of wat alter. Ik paser verder nietsop aan.

Vannacht heerlijk en diep geslapen,de 2 nachten ervoor een paar keer wakker geschrokken om ervolgens zo weer in te slapen.
Sinds de start met de cocktail kan ik zonder een centje pijn fluitend naar de wc: de aandrang is terug (ja,zelfs dat kan bij mij verdwijnen,rare ikke!) van geen enkel windje/geluidje/geborrel naar af en toe een windje en ik voel borreltjes en hoor kleine geluidjes..ik word daar blij van! Alles beter dan obstipatie en alle bijkomende klachten. Het leeft weer daar binnen :)

Na 3 dagen geeft dit bijlange na nog geen duidelijk of helder beeld. De week ervoor geen CC gebruikt om uit te proberen -werkt niet ben ik achter- en ongesteld,heeft haar invloed op mijn lichaam. Tot nu toe tevreden en hoop oprecht dat dit mijn gouden kaartje is voor een blije buik!

Vrijdag is weeg dag,dan weet ik meer over eventueel gewichtsverlies.Plasgedrag is hetzelfde (veel,maar ik drink ook rustig 3 tot 4 liter water) en ga de dosering voorlopig niet verhogen.

Persoonlijk nootje mbt hongervermindering: Via Gok geeft het lichaam de juiste signalen af voor inname,trek en honger. In feite breng je jezelf terug bij je eigen basis. Een middeltje innemen om dit te remmen lijkt mij niet wenselijk, zeker met enge ziektes als anorexia of bolimia wat op de loer ligt of mensen die door willen/kunnen slaan. Stukje gezond verstand en slim nadenken is op zijn plaats...

Jo

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 21-01-2014 13:49

Appeltje; (of iemand anders ;) ) Melchior heeft het over "resistant starch/RS" ik snap daar niet veel van. Kon er dit over vinden; http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrit ... starch.htm

Kan iemand dit in simpel Nederlands uitleggen?
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

Gebruikersavatar
ikkes
Berichten: 523
Lid geworden op: 30-11-2012 15:45

Bericht door ikkes » 21-01-2014 13:56

Ik merk tot. U toe niet veel. Heb vannacht wel goed geslapen, maar offday van de azm komt? We gaan het zien. Ik ga rustig door.

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Re: AZM

Bericht door macsis » 21-01-2014 14:34

inephil schreef: Ik kijk het nog even aan maar ik vind dat gepruttel van mijn darmen niet fijn. Was juist zo blij dat ik daar van af was door het GOKken.
Iemand een tip?
Nee, helaas niet......Ik had altijd borrelende darmen en veel last van winderigheid in mijn 'tarwe tijd' dus als het niet tijdelijk is (in dat artikel staat het wel 'meestal tijdelijk') dan ga ik er weer mee stoppen.....Want juist dat ik op visite ben en dan steeds voller word van lucht (je wilt het toch niet 'en plain publique' doen) dan schiet het zijn doel voorbij voor mij.
Maar ik geef het wel een paar weken hoor, dat dan weer wel.
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 21-01-2014 14:43

Jeanetta schreef:Appeltje; (of iemand anders ;) ) Melchior heeft het over "resistant starch/RS" ik snap daar niet veel van. Kon er dit over vinden; http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrit ... starch.htm

Kan iemand dit in simpel Nederlands uitleggen?
RS ofwel Resistant Starch is een niet verteerbare koolhydraatketen (dus, gaat niet gek doen als bloedsuiker verhoger) en dit gaat rechtstreeks naar je darmen, waar je vriendjes de darmbacterien dit als lekkernij verorberen :D En als al die beestjes zich te goed doen aan al dat lekkers (de RS) dan gebeuren er mooie dingen in je darmen. Ik zal even knippen en plakken uit het artikel (daar heb ik ook bovenstaande gepikt hoor, ik weet niet alles maar kan wel goed lezen/spieken) :lol: :lol:

Flatulentie (meestal reukloos, meestal tijdelijk)

Dalende nuchtere bloedsuikers

Minder hoge postprandiale bloedsuikerexcursies

Sterk gedempte eetlust

Dalende bloeddruk

Verlies van overtollig lichaamsgewicht

Beter, gelijkmatiger humeur

Verdwijnen van pathologische angsten (gut-brain axis?)

Levendige, vaak ‘romantische’ dromen (gut-brain axis?)

Hogere inspanningstolerantie

Spontaan stoppen met nagelbijten (nagelbijten is mogelijk een manier om SOB’s binnen te krijgen).



Nu ik weer even:
Maar het komt er dus op neer dat je lijf dit niet gaat opnemen in het bloed.........dat het dus linea recta naar je darmen gaat....

Wat er dus gebeurt, die bacterien zetten de RS om in boterzuur...en dit is dus zo goed voor je gezondheid.



boterzuur--> ik ga weer knippen en plakken:

Het heeft ontstekingsremmende eigenschappen (in de darm en systemisch).

Het reguleert de differentiatie en proliferatie van de darmcellen (anti kanker).

Het draagt bij aan de elektrolytenbalans.

Het houdt de tight junctions in de darm gezond en beschermt dus tegen ‘leaky gut’ (en daarmee tegen auto-immuniteit).

Het verbetert de motiliteit van de darm (je gaat ’s ochtends af als een reiger, met een beetje pech nog voor de koffie).

Het reguleert het immuunsysteem door stimulatie van de vorming van T-regulatoire cellen.
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 21-01-2014 14:58

Ladypanda schreef:goed appeltje. ik ga het 6 weken volhouden. zo snel kunnen we inderdaad geen resultaten verwachten natuurlijk. vraag blijft, moet ik nu wel of niet colonclean erbij gebruiken. deed ik namelijk niet tijdens de azm test
De colonclean staat los van het AZM. :)
Dus als je voorheen CC gebruikte en dat beviel goed, dan hoef je voor het AZM testen dit niet te laten staan.
Gebruikte je het niet, maar heb je nu wel behoefte om je stoelgang een boost te geven, ga het dan vooral gebruiken. Het voordeel van de combinatie is dat je door de CC automatisch al twee glazen water extra drinkt.
Nadeel is dat zowel CC als AZM kan leiden tot winderigheid. In alle gevallen betekent dat: even terugschroeven van de dosering.
;)

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 21-01-2014 15:14

Dank je wel Macsis (y)

Doorklikkend in het artikel zie ik dat Slimpasta of Miracle Rice of Miracle Noodles (webshop Grip op koolhydraten) hetzelfde effect wordt toegedicht. In de beginfase dus voorzichtig met de combinatie van AZM en deze noodles, als je gevoelig bent voor winderigheid.

Ook inuline geeft een extra schepje erboven op, voor mogelijke winderigheid. Dit zit in colon clean, maar ook in witlof, schorseneren, artisjok en aardpeer. Ui, knoflook, asperge. (ik heb deze bronnen niet kunnen verifiëren, maar die van de aardpeer weet ik zeker).

Daarnaast bevatten bonen en hele granen zoals parelgerst ook RS. Gebruik ze gerust, tenzij je gevoelig bent voor winderigheid in de opbouwfase.

Succes iedereen!

Ladypanda
Berichten: 578
Lid geworden op: 25-07-2013 09:04

Bericht door Ladypanda » 21-01-2014 15:14

Appeltje schreef:
Ladypanda schreef:goed appeltje. ik ga het 6 weken volhouden. zo snel kunnen we inderdaad geen resultaten verwachten natuurlijk. vraag blijft, moet ik nu wel of niet colonclean erbij gebruiken. deed ik namelijk niet tijdens de azm test
De colonclean staat los van het AZM. :)
Dus als je voorheen CC gebruikte en dat beviel goed, dan hoef je voor het AZM testen dit niet te laten staan.
Gebruikte je het niet, maar heb je nu wel behoefte om je stoelgang een boost te geven, ga het dan vooral gebruiken. Het voordeel van de combinatie is dat je door de CC automatisch al twee glazen water extra drinkt.
Nadeel is dat zowel CC als AZM kan leiden tot winderigheid. In alle gevallen betekent dat: even terugschroeven van de dosering.
;)
dank je wel. zal het vanaf morgen weer gaan gebruiken
je bent super , thanxx
Mijn dagboek
op gewicht, fase 2

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 21-01-2014 15:18

macsis schreef: \daar heb ik ook bovenstaande gepikt hoor, ik weet niet alles maar kan wel goed lezen/spieken) :lol: :lol:




Spontaan stoppen met nagelbijten (nagelbijten is mogelijk een manier om SOB’s binnen te krijgen).


Het reguleert de differentiatie en proliferatie van de darmcellen (anti kanker).

Het draagt bij aan de elektrolytenbalans.

Het houdt de tight junctions in de darm gezond en beschermt dus tegen ‘leaky gut’ (en daarmee tegen auto-immuniteit).

Het verbetert de motiliteit (is dit peristaltiek?) van de darm (je gaat ’s ochtends af als een reiger, met een beetje pech nog voor de koffie).

Het reguleert het immuunsysteem door stimulatie van de vorming van T-regulatoire cellen.
Jeanetta schreef:Appeltje; (of iemand anders ;) ) Melchior heeft het over "resistant starch/RS" ik snap daar niet veel van. Kon er dit over vinden; http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrit ... starch.htm

Kan iemand dit in simpel Nederlands uitleggen?

Hartstikke bedankt Macsis ik ben ook heel goed in spieken hihi maar jemig wat is dit taaie kost zeg! Nog steeds geen simpel Nederlands. :lol: Ik wil het zo graag begrijpen allemaal, maar ik ben bang dat alle rood gemaakte woorden mijn boerenverstand te boven gaan. :oops: :lol:

Maar ik begrijp het nu wél beter hoor dankzij jouw uitleg. (y)
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 21-01-2014 15:33

Elektrolyten
In het menselijk lichaam zijn de belangrijkste elektrolyten: Ca2+, Mg2+, Na+, K+, Cl– en HCO3– en PO43 -. Deze elektrolyten spelen o.a. een rol bij de handhaving van de osmotische waarde en de zuurtegraad van het bloed. (bron Wikipedia)
Dus goed voor het opnemen van je mineralen.

SOB's of SBO's (ik vermoed typefout)
Gunstige bacteriën komen van nature in grote hoeveelheden voor in de darm van mensen die, zoals onze voorouders, dagelijks intensief in contact komen met de aarde en de daarin aanwezige Soil Based Organisms (SBO’s). Moderne mensen hebben ze ook, maar vermoedelijk in veel geringere hoeveelheden. (bron: paleo hack Melchior Meijer)

Proliferatie: gaat ook mijn pet even te boven. Heeft heel duidelijk met darmen te maken, is ook een onderdeel van een fase van coeliakie.
Tight junctions: laat ik ook even liggen

Motiliteit : Een ander gebruik van het begrip is het vermogen van een organisme tot het verplaatsen van voedsel door het lichaam, zoals peristaltiek. (bron: Wikipedia motiliteit)
Het gaat puur om het vermogen om te bewegen, niet om de beweging zelf = mobiliteit.

T-regulatoire cellen: term behoort tot immunologie, niveau universiteit, laat ik even liggen.

Probeer eens alle rode woorden weg te laten. En dan weer een vloeiende zin te lezen. Volgens mij snap je het dan prima! :)

Gebruikersavatar
Magda H
Berichten: 311
Lid geworden op: 09-10-2013 21:02

Bericht door Magda H » 21-01-2014 15:36

Vandaag is de derde dag en inderdaad mijn darmen zijn weer hevig aan het rommelen en de stoelgang is niet geweldig. Maar ik vind dat je zo'n test toch wat langer moet volhouden om te zien of het daadwerkelijk iets doet.
Ook was ik wat zwaarder vanmorgen en heb ik wat meer hongergevoel.
Morgen maar eens cc erbij gebruiken.

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 21-01-2014 15:38

Appeltje schreef:
Probeer eens alle rode woorden weg te laten. En dan weer een vloeiende zin te lezen. Volgens mij snap je het dan prima! :)
Klopt hoor Appeltje! Maar ik moest een beetje gniffelen. Ik vroeg om uitleg in simpel Nederlands :loll:

Maar ik ben wél serieus, dit boeit me mateloos en ik wil het wél écht begrijpen. Dat is nog niet zo eenvoudig volgens mij hebben we het hier over biologie op hoog niveau. Pffft....
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

Gebruikersavatar
pepper68
Berichten: 2399
Lid geworden op: 24-10-2011 21:37

Bericht door pepper68 » 21-01-2014 15:55

Oké misschien ben ik wel té snel geweest met mijn oordeel :oops:
en heeft het tijd nodig. Buikpijn is weg, wel naar de wc geweest maar was niet echt veel. Ik zal er serieus nog eens een poging aan wagen.
Ga er wel extra CC bij nemen.

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 21-01-2014 16:34

Jeanetta schreef:. Dat is nog niet zo eenvoudig volgens mij hebben we het hier over biologie op hoog niveau. Pffft....
Dat klopt, op het blog van Melchior praten medici met gespecialiseerde diëtisten en onderzoekers op het grensvlak van voeding en fysiologie, maar ook met levensgenieters die graag in de natuur zijn en natuurlijk voedsel eten. Het niveau is academisch en ze maken graag gebruik van wetenschappelijke literatuur op het gebied van voeding en het effect op het lichaam.

Maar zoek eens op boterzuur in google en het effect op het lichaam. Dan kom je er ook wel. Dat is namelijk wat onze darmbacteriën er mee doen: omzetten naar boterzuur. :)

@ Pepper, bedenk dat je na een antibioticakuur, waarbij je darmflora een stevige knauw heeft gehad ook enkele dagen bezig bent voor het enigszins normaal is en zes weken voor het geheel weer normaal is. Dat geldt hiervoor ook, je bent je darmflora langzaam aan het opschuiven van "slechte jongens" naar "goede jongens". Dus denk ik dat die zes weken nog helemaal niet zo slecht gekozen is. ;)

Gebruikersavatar
Marjon64
Berichten: 421
Lid geworden op: 15-02-2013 21:21

Bericht door Marjon64 » 21-01-2014 17:43

Zondag begonnen met 's morgens een glas te nemen met een flinke theelepel. Een erg vol gevoel dat wel verder merk ik dat ik meer moeite heb met het naar de wc gaan hoop maar dat dat naarmate weer beter wordt! Probeer het dus eerst een week eenmaal daags en dan 's morgens op de nuchtere maag. Daarna maar kijken of ik het uit ga breiden.

inephil
Berichten: 45
Lid geworden op: 13-05-2012 13:22

Borrelende darmen

Bericht door inephil » 21-01-2014 18:27

Dank Appeltje voor de bemoedigende woorden. Ik ga vrolijk door met dit experiment. Maar ga het wel iets rustiger opbouwen. 6 weken is te overzien. Ben benieuwd.
Een keertje zondigen mag, maar niet iedere dag!

Afbeelding

Gewichtig dagboekje

Mijn website

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 21-01-2014 20:24

Vanmorgen ben ik er ook mee begonnen.
1 afgestreken theelepeltje azm op een glas water.
Niet vies, ook niet lekker.
Nu, in de avond maakt m'n buik lawaai!
Of het daar nou van komt of niet zal ik wel nooit te weten komen, alhoewel ik bij de andere reacties veel deze bijwerking tegenkom.
Morgen het volgende lepeltje.
Ik doe het dus heel voorzichtig aan omdat mijn darmen heel gevoelig zijn.

Verder heb ik er (nog) niks van gemerkt.

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 22-01-2014 07:49

Appeltje schreef:winderigheid in de opbouwfase.
Daar hoop ik dus maar op, want ik was net zo blij dat ik eindelijk gewoon 's avonds de deur uit kan zonder die opgeblazen buik altijd........ik geef het dus een week of 2/3....als het dan nog zo is dan ben ik daar blijkbaar ook overgevoelig voor...

Bij Colon clean merkte ik het ook wel, die winderigheid, maar heb het dan daarna snel weer een tijdje gelaten dus nooit gekeken of het enkel de 'opbouwfase' was......we gaan het zien.
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
cicilia
Berichten: 72
Lid geworden op: 08-12-2009 09:02

Bericht door cicilia » 22-01-2014 09:10

winderigheid valt bij mij mee.
Heb wel een harde buik.
Geen trek, heb vanmorgen wel een crackertje gegeten met kaas.
Ik ga het 6 weken volhouden wil wel weten wat het met me gaat doen.
Kan me deze week niet wegen.
Ben benieuwd hoe het met jullie gewicht gaat.

Gebruikersavatar
Magda H
Berichten: 311
Lid geworden op: 09-10-2013 21:02

Bericht door Magda H » 22-01-2014 09:10

Het is vandaag de vierde dag dat ik azm neem. 's morgens een koffielepel en 's avonds. Sindsdien erg veel last van m'n buik en slechte stoelgang. Winderigheid valt mee. Had gister tegen lunchtijd zelfs een knorrende maag terwijl ik daar juist helemaal geen last van had sinds gok. Ook kreeg ik gisteravond voor het eerst sinds gok een onbedwingbare eetaanval en ik moet niet eens ongesteld worden. Ik slaap wel dieper daarentegen. De stoelgang vind ik nog het vervelendst want sinds ik gok ging dat juist zo goed. Wat denken jullie? komt dat weer goed of ben ik er overgevoelig voor? Moet ik het de tijd geven of misschien cc erbij gaan nemen?

Gebruikersavatar
cicilia
Berichten: 72
Lid geworden op: 08-12-2009 09:02

Bericht door cicilia » 22-01-2014 09:42

Stoelgang gaat hier ook niet lekker.
Heb in drie dagen nog maar een keer gehad.
De structuur is ook heel anders. Normaal een super dikke (even gekke praat) maar nu lijkt ie uit verschillende delen gevormd en lijkt wel wat vettig. Maar nogmaals het is nog maar een keer gebeurd. Daarom heb ik denk ik last van mijn opgezette buik.

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 22-01-2014 10:04

Kleine update....

Gewicht.
Ik ben niet zo van het wegen, dus dat doe ik normaliter maar eens per maand. Soms zelfs nog minder.

Toevallig ben ik vorige week weer eens op de schaal gesprongen en vanmorgen bedacht ik me dat het wellicht handig was om eens te kijken wat het met mijn waterhuishouding zou doen......ruim een kilo vocht kwijt.

Trek.
Gistermiddag totaal niet aan een tussendoortje gedacht, maar gisteravond ineens van die psychische honger (zo noem ik het maar, mijn lijf had gisteravond echt voldoende voeding gehad)......maar na een heel klein stukje super bittere chocolade in combi met een handje nootjes was het helemaal over....

Stoelgang.
Ik merk nog niet zoveel verschil, ben de colon clean wel gewoon blijven gebruiken, de 'zaak' verloopt soepel en streeploos :blij:

Darmgassen.
Het lijkt nu al minder dan gisteren eerlijk gezegd en als ik er dan eens even eentje (een flinke) moet laten :fluiten: dan is die - voor mij althans - geurloos........

Kortom, dit geeft de burger moed om gewoon nog even een tijdje door te gaan.....ik zit nu op 2x per dag (gisterochtend, gistermiddag en daarna ben ik het helemaal vergeten). Vandaag ga ik proberen het 3x per dag te nemen (volle theelepel)
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
cicilia
Berichten: 72
Lid geworden op: 08-12-2009 09:02

Bericht door cicilia » 22-01-2014 10:16

Ik neem 3 x 2 theelepels per dag, misschien te heftig in één keer haha

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 22-01-2014 10:30

cicilia schreef:Ik neem 3 x 2 theelepels per dag, misschien te heftig in één keer haha
Ik denk dat het voor heel veel dingen geldt: langzaam opbouwen.....
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Jo en zo
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-11-2013 11:15

Bericht door Jo en zo » 22-01-2014 10:40

Het gaat goed en meer dan prima :)

1x daags een cocktail van AZM en CC

Stoelgang gaatvoor de vierde dag op een rij super,ik weet niet wat me overkomt,erg fijn! Geen pijn,geen last,gewoon aandrang en net zo makkelijk als plassen,wauw!

Het kan komen door AZM of pestocrackers -nieuw in mijn eetpatroon- maar ik heb sinds lange tijd juist trek! En veel trek ook. Op 2 crackertjes red ik het niet tot de lunch,vandaag&gister tussendoortje genomen bij de koffie en het hongergevoel blijft...raar....

Ik schrik van mijzelf als ik mijn spiegelbeeld toevallig ergens opvang...het lijkt erop alsof ik heel snel veel smallerwordt en de spieren een flinke groei doorgaan,hmmmmm, nog even wachten opvrijdag,mijn weeg/meetdag

Vandaag moe,geen diepe nachtrust gehad en ook geen mooie romantische dromen. Het tegenovergestelde eerder en vanaf 04.00 uur soezend wachten tot de wekker gaat...nu niet vooruit te branden en dat doen we dan dus ook maar even niet :)

brugrhee
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-08-2013 15:14

Bericht door brugrhee » 22-01-2014 10:41

Ook ik heb het vanochtend gekocht. Zal het zo dadelijk bij de lunch innemen. Ik ben benieuwd. Ik heb de datum 5 maart erop geschreven. Wil het 6 week gaan volhouden.
Geniet nu, het is later dan je denkt!

Mijn dagboek
Afbeelding

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 22-01-2014 10:43

Ik ben het ook aan het proberen.
Sinds maandag 1 koffielepel azm. Ik doe het op dit moment alleen nog maar 's morgens.
Heb geen honger, maar kan wel vaker het ontbijt overslaan.
Hoor wel af en toe gerommel in mijn buik. Stoelgang is normaal heel wisselend, de ene dag meerdere keren en de andere dag niet of heel moeilijk. Nu elke dag gehad 's morgens een tijdje naar het innemen.
Heb alleen een naar gevoel onder in de buik maar heb meer het idee dat het mijn eierstokken/eileiders zijn die aan het werk zijn. Heb hier sinds ik 12 jaar geleden hormonen heb gebruikt af en toe last van.
Groetjes José

Afbeelding

Gergith
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-12-2009 09:05

Bericht door Gergith » 22-01-2014 11:48

Ik heb alle berichten eens doorgelezen en ik ga morgen ook beginnen.
Nu, na alle verhalen begint mijn buik/darmen al te werken.
Ook een manier misschien, hoef ik geen AZM meer te gebruiken :lol:
Ik gebruik al heel wat jaartjes Forlax, voorgeschreven door de huisarts.
Heb al van alles geprobeerd om de stoelgang normaal te krijgen, geweekte pruimen, ontbijtkoek, lauwwarm water, lijnzaad, kiwi, koffie op nuchtere maag enz.
Mijn zus drinkt op nuchtere maag een kop koffie en rookt een sigaret en dan zoekt ze het kleine kamertje op. Maar om met roken, dat ik nooit heb gedaan, te proberen om een vlotte stoelgang te krijgen gaat mij toch te ver :!:
Ik ben wel reuze benieuwd wat dit met mijn lijf gaat doen.
Mijn cholesterol is te hoog, bloeddruk vaak te hoog, hou vaak vocht vast en val heel slecht af sinds 2004.
Toen werd er een ernstige vorm van slaapapneu vastgesteld en slaap ik sindsdien met een masker. Gelijk met het gebruik hiervan werd ik zwaarder, 16 kilo in totaal. Afvallen ging niet en niemand had en heeft een verklaring. Ook de specialisten niet.
GOKken gaat mij slecht af. Ik heb hiermee heel veel hoooonger :?:
Ook ben ik teveel bezig met wat en wanneer te eten.
Ik moet echt mijn draai nog vinden hierin.
Fijne dag

ilja
Berichten: 1166
Lid geworden op: 05-08-2010 17:03

Bericht door ilja » 22-01-2014 12:34

:zon: tot heden alleen veel last van winderigheid
dit heb ik nooit gehad
is dit normaal ?
Een glimlach verschijnt waar het vet verdwijnt !
Mijn dagboek
Afbeelding

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 22-01-2014 12:49

ilja schreef::zon: tot heden alleen veel last van winderigheid
dit heb ik nooit gehad
is dit normaal ?
Lees het artikel even dan zie je o.a. het volgende staan:

Wie dagelijks drie keer per dag een theelepel tot een eetlepel (Honig!) aardappelzetmeel door koud water roert en opdrinkt, kan de volgende dingen merken:

Flatulentie (meestal reukloos, meestal tijdelijk)


en ook:

Michael (voor zover ik weet gezond) merkte echter helemaal niks, terwijl Folkert (ook gezond) zo’n niet aflatende en bovendien sterk bedorven flatulentie produceert dat zijn vrouw heeft gedreigd hem te verlaten. Ofwel: Your fartage may vary :-)

http://melchiormeijer.wordpress.com/201 ... -van-2013/

dus....wat is normaal? Dat is voor iedereen anders.......
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
LIEFKE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2011 22:25

Bericht door LIEFKE » 22-01-2014 13:16

Zo vandaag 2x 'n theelepel!!!
Ben toch wel benieuwd wat het met mijn lijfje gaat doen.
Ik mijn lijf houd al een tijdje vocht vast hoop dat het hierdoor minder wordt?
Ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Plaats reactie