Aardappelzetmeel goed voor je lijf? Doe de test.

Onderwerpen en discussies over voeding

Moderator: Y. Lemmers

Ladyrun
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20-02-2013 14:16

Bericht door Ladyrun » 26-01-2014 10:49

Jeanetta schreef: Ik nam 2x daags 20 gram. Volgens Yvonne moest je niet naar de kh kijken omdat die niet als kh worden verwerkt in je lichaam als je het met koud water inneemt maar dat het in je darmen boterzuur vormt.
Waarom neem je zoveel?
Dan doe je dus maar 5 dagen met 1 pakje? Tenminste in het pakje dat ik heb zit 200 gram. Volgens mij kunnen daar wel 100 theelepeltjes uit.
Loop nooit harder dan je beschermengel kan vliegen

Mijn dagboek

Sylvia67
Berichten: 1300
Lid geworden op: 26-08-2010 22:38

Bericht door Sylvia67 » 26-01-2014 11:12

Ik heb de azm gisteren wel in huis gehaald maar ben er nog niet mee begonnen, kijk nog even de kat uit de boom omdat het goed gaat met mijn GOK patroon, en volg nog even dit onderwerp, lees er nog wat meer over. (het enige is dat ik wel beter zou willen slapen..... )
Dagboek Sylvia

Afbeelding

Startgewicht: 97 kilo

Jo en zo
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-11-2013 11:15

Bericht door Jo en zo » 26-01-2014 11:39

3 dagen groen eten is juist NIET de bedoeling....doordat je gewoon je aardappel,rijst,whatever in je uurtje,krijgt je verbranding een boost. Groen lijkt veilig en de manier om af te vallen,uiteindelijk zorg je ervoor dat je lichaam op spaarstand komt te staan en dat is precies wat je niet wilt,toch?

Ik ga door met het proefje....darmen doen weer een beetje leuk mee maar nog niet terug op vollekracht.
Slaap niet diep of lang of met bijzondere dromen,eerder omgekeerd...meer onrustig en lichter.
De trek is weg,ik stel geen ontbijt oid uit tot iktrek krijg. Ik reageer daar niet goed op op de langere termijn....in de avond juist veel eten en in de ochtend weinig? Is nie goe nie voor mij nie :)

Gergith
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-12-2009 09:05

Bericht door Gergith » 26-01-2014 11:40

Vandaag vierde dag met AZM.
Eerste dag ging geweldig, kon goed naar het toilet - misschien de nawerking/bijwerking van de Forlax die ik dagelijks nam.
Ik gebruik het AZM nu zonder Forlax (voorgeschreven voor de stoelgang omdat ik daar altijd problemen mee heb gehad)
Dag 2 en 3 alleen AZM - geen gerommel of winden maar ook geen stoelgang. Goed geslapen steeds en minder hongergevoel, dus ook minder gegeten.
Dag 4: Dikke buik, zwaar gevoel en een gevoel of ik "moet", maar het gaat niet. Goed geslapen maar nu hoofdpijn. Dus heb ik vanmorgen maar weer de Forlax genomen om van dat vervelende gevoel in mijn buik af te komen.
Gewicht daalt nu dus niet :evil:
Toch drink ik ca. 2 liter water en 2 keer 250 ml groene thee.
Ik wil deze week toch nog doorgaan, maar neem dan maar 1 - 2 keer per dag een koffielepel AZM

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 26-01-2014 12:15

Omdat ik nergens afhankelijk van wil zijn ben ik in het weekend even gestopt met de azm.
Morgen ga ik er weer vrolijk mee door.

Het gerommel in m'n buik was weg en hopelijk blijft het ook weg.
Vannacht weer heerlijk geslapen maar dat kan komen doordat ik GABA inneem sinds deze week.
Stoelgang goed en eigenlijk is daar geen verandering in geweest.
Nu moet ik wel zeggen dat ik maar 1 theelepeltje azm inneem.

Gewicht is iets naar beneden van de week.
Ik merk (nog) niet dat ik er minder honger van krijg.
Alhoewel....gisteren had ik wel HONGER! En ik had het dus niet ingenomen.
Ik heb in de middag 2 eieren met spek extra gegeten. Dus na de lunch.....
Maar vandaag op de weegschaal was ik er niks van aangekomen gelukkig.

Ik ga hier nog wel een poosje mee door.

Jeanette
Berichten: 819
Lid geworden op: 29-05-2013 12:40

Bericht door Jeanette » 26-01-2014 19:22

Ladyrun schreef:
Jeanetta schreef: Ik nam 2x daags 20 gram. Volgens Yvonne moest je niet naar de kh kijken omdat die niet als kh worden verwerkt in je lichaam als je het met koud water inneemt maar dat het in je darmen boterzuur vormt.
Waarom neem je zoveel?
Dan doe je dus maar 5 dagen met 1 pakje? Tenminste in het pakje dat ik heb zit 200 gram. Volgens mij kunnen daar wel 100 theelepeltjes uit.
Dat was de hoeveelheid die Melchior besprak. :?

Jo en zo schreef:3 dagen groen eten is juist NIET de bedoeling....doordat je gewoon je aardappel,rijst,whatever in je uurtje,krijgt je verbranding een boost. Groen lijkt veilig en de manier om af te vallen,uiteindelijk zorg je ervoor dat je lichaam op spaarstand komt te staan en dat is precies wat je niet wilt,toch?
En ik heb niet uitsluitend groen gegeten hoor!!! ;) Maar bedankt voor de waarschuwing.
dagboekje
it might take a year or just a day but what's meant to be will always find its way

Jo en zo
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-11-2013 11:15

Bericht door Jo en zo » 26-01-2014 20:19

Jeanetta, goed bedoelde tip inderdaad,kan net even dat handvatje zijn wat je zelf niet zag.;)
Je had hem zelf al stevig te pakken,prima!

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 27-01-2014 07:36

Sifra schreef:Omdat ik nergens afhankelijk van wil zijn ben ik in het weekend even gestopt met de azm.

(...)

Ik ga hier nog wel een poosje mee door.
Gelukkig, want ik zie 'afhankelijk zijn' van voeding die goed voor je is toch niet als iets slechts eerlijk gezegd :D Ik zie dat iets dat je levenslang zou kunnen doen, net als gewoon gezond eten kan AZM (weet ik nog niet hoor, want ik ben ook nog in de testfase) een mooie toevoeging zijn.
We zijn gewoon afhankelijk van goede voeding....
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

mistyp
Berichten: 263
Lid geworden op: 17-01-2010 19:25

Bericht door mistyp » 27-01-2014 07:56

Gisteren de azm overgeslagen. Had slecht geslapen, de hele nacht een droge keel en niet helemaal fit.
Ik weet het aan de 2 glaasjes witte wijn en het glaasje limocello wat ik bij de Italiaan heb gehad.
Later op de dag kwam ik erachter dat het daar niet aan lag. Had gewoon last van het griepje wat momenteel heerst.
1 voordeel ik ben wel lekker leeggelopen.

Vanmorgen weer met frisse moed aan de azm begonnen. Eens kijken wat het doet.
Groetjes José

Afbeelding

Gebruikersavatar
cicilia
Berichten: 72
Lid geworden op: 08-12-2009 09:02

Bericht door cicilia » 27-01-2014 11:03

Vanmorgen een nieuw pakje gehaald, wat overigens weer de laatste was. Is iedereen aan de azm haha.
Ben blij dat ik geen honger gevoel heb. En ben lekker afgevallen, meer dan een kilo en dat is lang geleden.

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 27-01-2014 11:14

macsis schreef:
Sifra schreef:Omdat ik nergens afhankelijk van wil zijn ben ik in het weekend even gestopt met de azm.

(...)

Ik ga hier nog wel een poosje mee door.
Gelukkig, want ik zie 'afhankelijk zijn' van voeding die goed voor je is toch niet als iets slechts eerlijk gezegd :D Ik zie dat iets dat je levenslang zou kunnen doen, net als gewoon gezond eten kan AZM (weet ik nog niet hoor, want ik ben ook nog in de testfase) een mooie toevoeging zijn.
We zijn gewoon afhankelijk van goede voeding....
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk maar ik vind het altijd nuttig om te zien wat er gebeurt wanneer ik iets niet inneem.
Slaap ik hetzelfde, stoelgang hetzelfde of juist niet?
Dat doe ik (bedenk ik nu) eigenlijk met alle supplementen en zelfs met medicijnen. Eigenwijs noemen ze dat.... ;)
Natuurlijk ben ik met dat laatste wel heel voorzichtig.

Vandaag heb ik een zg 'vastendag' (5:2 dieet) en heb ik vanmorgen dus niets gegeten.
M'n buik maakte al lawaai nog voor ik m'n azm had ingenomen. ??
En dat is niet van de honger wat dat heb ik niet.
Tegen een uur of half 2 - 2 uur ga ik m'n eerste maaltijd eten.

Rewitha
Berichten: 8
Lid geworden op: 28-07-2013 18:02

Bericht door Rewitha » 27-01-2014 11:18

Geen idee welke kant het opgaat met dat AZM... ik heb een giga snaaizin... :? :? Stoelgang is wel normaal gelukkig.
Afbeelding



Doe wat je wil, maar 'beschadig' niemand.

Gergith
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-12-2009 09:05

Bericht door Gergith » 27-01-2014 12:18

Vijfde dag:
Elke nacht goed geslapen, dit is al een hele vooruitgang.
Geen hongergevoel, maar ik denk dat dit ook komt doordat ik zo "vol" zit.
Kan nog steeds niet naar de WC.
Daarom heb ik vandaag geen AZM genomen maar mijn vertrouwde middel.
Hopelijk kan ik vandaag want dit is niet fijn, krampen en vreselijke hoofdpijn.
Misschien de hoofdpijn van de kwade stoffen in mijn darmen?

Gebruikersavatar
ikkes
Berichten: 523
Lid geworden op: 30-11-2012 15:45

Bericht door ikkes » 27-01-2014 13:20

Een nieuwe week voor de azm. De weegschaal geeft nu 1 kg meer aan! Daar word ik niet vrolijk van. Ben wat winderiger dan vorige week. Snaaizin is gister en tot nu toe meegevallen. Vannacht wel slecht geslapen. Stoelgang is nog steeds goed. Tot zover de update. :knipoog:

moeska
Berichten: 1323
Lid geworden op: 18-04-2010 10:18

Bericht door moeska » 27-01-2014 13:38

Vanmorgen begonnen met 1 theelepel. Ik ga dat in. Deze week rustig opbouwen naar 3 theelepels. Altijd een slechte stoelgang gehad dus ik ben benieuwd.
altijd blijven lachen, wat er ook gebeurt
mijn dagboek

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 27-01-2014 14:00

Verstopping en AZM: blijf in het begin gewoon je eigen middelen gebruiken om soepel naar het toilet te kunnen. Pas als de AZM zijn werk gaat doen, kun je je eigen middelen afbouwen.

Zo'n verstopping wens ik niemand toe.
@ Gergith: ja, verstopping kan leiden tot krampen, winderigheid en hoofdpijn. Beterschap.

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 27-01-2014 15:04

Appeltje schreef:Verstopping en AZM: blijf in het begin gewoon je eigen middelen gebruiken om soepel naar het toilet te kunnen. Pas als de AZM zijn werk gaat doen, kun je je eigen middelen afbouwen.

.
Ja ik denk dat dit een heel goed advies is ! Ik ben ook gewoon mijn colon clean blijven gebruiken, maar heb inderdaad minder snaaizin en ik slaap erg goed (nou had ik nooit echt problemen, maar was wel paar keer wakker, nu ga ik vrijwel iedere nacht aan een stuk door tot de ochtend).

Overmatige winderigheid is weer weg en als er al eens eentje komt dan is die geurloos.
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gergith
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-12-2009 09:05

Bericht door Gergith » 27-01-2014 15:35

Appeltje schreef:Verstopping en AZM: blijf in het begin gewoon je eigen middelen gebruiken om soepel naar het toilet te kunnen. Pas als de AZM zijn werk gaat doen, kun je je eigen middelen afbouwen.

Zo'n verstopping wens ik niemand toe.
@ Gergith: ja, verstopping kan leiden tot krampen, winderigheid en hoofdpijn. Beterschap.
dank je wel appeltje. Ik ben iets kwijt, haha.
Ga morgen een kleinere hoeveelheid AZM nemen met mijn vertrouwde middel

Ladypanda
Berichten: 578
Lid geworden op: 25-07-2013 09:04

Bericht door Ladypanda » 27-01-2014 17:22

Ik wist niet dat je door verstopping ook hoofdpijn kon krijgen, dan is dat raadsel bij mij ook opgelost. dank je appeltje. ik gebruik azm nog steeds en geen gerommel meer in mijn buik en al een paar dagen gewoon wc bezoek gehad. en ja, ik gebruik cc er ook bij
Mijn dagboek
op gewicht, fase 2

Muurbloempje
Berichten: 187
Lid geworden op: 13-03-2013 11:57

Bericht door Muurbloempje » 27-01-2014 20:03

Ik ben nu 5 dagen bezig met AZM. Ik heb langzaam de hoeveelheid opgevoerd. Sinds ik meedoe met de nieuwsjaarsactie van Karin en weer beter GOK is mijn ontlasting twee keer per dag. Met AZM merk ik nu dat ik wel twee keer ga, maar het duurt even voordat de aandrang zich omzet in daadwerkelijk kunnen afgaan. (Nou heb ik die vieze praat weer netjes opgeschreven)
Mijn hongergevoel is veel minder. Ik heb af en toe nog wel mondhonger dwz dat mijn mond zin heeft in een lekker smaakje, maar dan is een piepklein stukje dus genoeg, als ik goed naar mijn lijf luister.
Ik vind het glaasje water met AZM niet vies en drink het twee keer per dag. Helaas heb ik nog steeds wazige en wilde dromen, terwijl ik gehoopt had op meer rust in de nacht. Mijn humeur is wel veel beter/gelijkmatiger. Ik ben nog niet veel afgevallen, maar hoop dat het deze week beter gaat. Ik ben ook niet aangekomen.
Groetjes Muurbloempje

Mijn dagboek

Afbeelding

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 28-01-2014 08:36

Gisteren weer begonnen met azm, nu een volle theelepel met kop erop.
Gisteren was ook mijn zg. vastendag (5:2 dieet) en voor de eerste keer had ik echt helemaal geen trek.
Tussen de middag was mijn eerste maaltijd en heb ik een klein beetje yoghurt en 1 cracker met kaas gegeten.
En s'avonds een bescheiden warme maaltijd. (bloemkool met een stukje kip)
Verder natuurlijk wel genoeg drinken!!
Normaal gesproken had ik op zo'n dag heel veel honger en nu dus niet.
Dat schrijf ik dus toe aan de azm. :D
En geen gerommel meer in m'n buik, nog steeds normale ontlasting.
Slapen doe ik ook hetzelfde en dat betekent heel vaak naar de w.c.
Vannacht wel 6 keer. :shock: Beetje veel.

Net weer een volle theelepel met kop erop ingenomen in een glas lauw water.
Nu weer gewoon GOK vandaag.

Gebruikersavatar
Rooltje
Berichten: 207
Lid geworden op: 08-04-2013 09:49

Bericht door Rooltje » 28-01-2014 13:02

Ik ben vandaag ook met de AZM begonnen.
Gebruik geen medicijnen en ook geen CC.
Ben benieuwd of het ook helpt tegen mijn vage overgangsklachten.
Begonnen met vanmorgen een koffielepel en vanmiddag een koffielepel. Vind het niet vies, beetje smaakloos, misschien een druppeltje stevia met een smaakje erin doen als het me echt tegen gaat staan.

Ladypanda
Berichten: 578
Lid geworden op: 25-07-2013 09:04

Bericht door Ladypanda » 28-01-2014 13:03

Ik kan in ellk geval mededelen dat mijn suiker waarde nu nog mooier is, en sinds vorige week woensdag niet meer hoger dan 6,5
Mijn dagboek
op gewicht, fase 2

Marian!
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01-02-2010 11:26

Bericht door Marian! » 28-01-2014 14:08

Ook van mij even een update, ik twijfel nog steeds ben nu 3 dagen bezig en heb de afgelopen 2 nachten heel slecht geslapen dus dat is nog geen vooruitgang. Wat wel veel beter gaat is mijn stoelgang tjonge ik weet niet wat ik mee maak normaal meestal om de dag een klein beetje en nu pffff elke dsg een enorme hoeveelheid dat voelt heerlijk. CC had bij mij een averechtse werking dus dat was geen optie. Verder is er zo'n pond aan gewicht af dus dat is ook netjes. Vannacht had ik besloten om het experiment niet verder door te zetten, maar nadat ik me gewogen had en het toilet met een bezoek vereerd had toch maar besloten nog even door te gaan.

Sylvia67
Berichten: 1300
Lid geworden op: 26-08-2010 22:38

Bericht door Sylvia67 » 28-01-2014 14:08

Ladypanda schreef:Ik kan in ellk geval mededelen dat mijn suiker waarde nu nog mooier is, en sinds vorige week woensdag niet meer hoger dan 6,5
Netjes! Fijn!
Dagboek Sylvia

Afbeelding

Startgewicht: 97 kilo

Gebruikersavatar
Rooltje
Berichten: 207
Lid geworden op: 08-04-2013 09:49

Bericht door Rooltje » 29-01-2014 07:47

Dag 2 voor mij. Kan niet echt zeggen dat ik minder hongergevoel heb. Goed geslapen (maar dat deed ik al) en niet enorm gedroomd. Wel een lichte hoofdpijn bij het opstaan.

Gebruikersavatar
Atpbgs
Berichten: 303
Lid geworden op: 04-01-2014 14:09

Bericht door Atpbgs » 29-01-2014 09:59

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen zondag begonnen met AZM. Op mijn werkdagen neem ik een theelepel alleen in de ochtend en s'avonds voor de maaltijd in.

Op zich gaat dat goed, voor mijn gevoel minder honger maar helaas is mijn weegschaal er minder blij mee. Nu ben ik ook ongesteld dus ik hoop dat het extra gewicht van ruim -1,5 kg daarin zit en niet in AZM. Ik ga nog even door om te kijken wat het doet, ik ga op zich wel regelmatig naar de wc dus dat hebben we dan maar weer gewonnen@
Groet'n @nnelies




Mijn dagboek

Afbeelding

Gebruikersavatar
LIEFKE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2011 22:25

Bericht door LIEFKE » 29-01-2014 10:52

Het is zo stil rondom AZM:?
Ik ben nog steeds bezig, maar weet niet of het bij mij wel zo goed voelt,
help ik even wat aanmoediging nodig ik voel mij net een opgeblazen olifant, en mijn lichaam houdt heel erg vocht vast?
Denk dat ik maar ga stoppen en gewoon alleen mijn colon clean neem.
Vindt het ook vervelend dat ik er steeds aan moet denken van het weekend weg geweest, en dan vindt ik het best lastig.en eigenlijk ook een beetje raar nog steeds AZM ????
Graag wil ik van jullie horen hoe het jullie vergaat.
Lieve groetjes Mia.

Muurbloempje
Berichten: 187
Lid geworden op: 13-03-2013 11:57

Bericht door Muurbloempje » 29-01-2014 11:05

Ik ben nu bijna een week bezig met AZM en ik merk nu dat ik me er iets beter bij ga voelen. Niet meer zo opgeblazen en minder honger! Wel ga ik juist iets moeizamer naar de WC, maar de voordelen zoals beter humeur meer energie en toch afvallen, wegen daar niet tegenop.
Groetjes Muurbloempje

Mijn dagboek

Afbeelding

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 29-01-2014 11:09

LIEFKE schreef:Het is zo stil rondom AZM:?
Ik ben nog steeds bezig, maar weet niet of het bij mij wel zo goed voelt,
help ik even wat aanmoediging nodig ik voel mij net een opgeblazen olifant, en mijn lichaam houdt heel erg vocht vast?
Denk dat ik maar ga stoppen en gewoon alleen mijn colon clean neem.
Vindt het ook vervelend dat ik er steeds aan moet denken van het weekend weg geweest, en dan vindt ik het best lastig.en eigenlijk ook een beetje raar nog steeds AZM ????
Graag wil ik van jullie horen hoe het jullie vergaat.
Lieve groetjes Mia.
Als ik je stukje zo lees, dan zou ik zeggen:"Stop er gewoon mee" het is geen 'moeten', je moet wel doen waar je je prettig bij voelt. Je kunt alles lezen wat hier geschreven is maar niets wat er staat kan voor jou van toepassing zijn, alle jubelverhalen of juist negatieve verhalen helpen je niets, je moet op je eigen gevoel afgaan........
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Gebruikersavatar
LIEFKE
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2011 22:25

Bericht door LIEFKE » 29-01-2014 11:32

Dankjewel Marcis voor jou reactie!!!
En inderdaad moet ik naar mijn gevoel luisteren, blijf jullie volgen. "SUCCES"

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Bericht door macsis » 29-01-2014 12:19

LIEFKE schreef:Dankjewel Marcis voor jou reactie!!!
En inderdaad moet ik naar mijn gevoel luisteren, blijf jullie volgen. "SUCCES"
Ik heb er zowaar een keer aan gedacht om mijn 'middag portie AZM' in te nemen applaus
Als ik het nu ook vanavond nog ineen heb ik het een keer drie keer per dag gedaan......kijken hoe het gaat.
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Bericht door Sifra » 29-01-2014 13:03

De afgelopen dagen heb ik best wel veel gelezen over wat er over dit onderwerp te lezen is.

Wat erover wordt gezegt is dat het lichaam minimaal 4 weken nodig heeft om er ook wekelijk baat bij te hebben.

Dit is dus duidelijk iets van de lange adem maar zeker wel de moeite waard.

Ik zit inmiddels op 2 x per dag azm en dan een koffielepel met kop erop.
Gisteravond veel darmgassen :? maar wel vanmorgen een aantal x naar het toilet.
Gewicht was iets omhoog gegaan maar is nu ook weer naar beneden.
Ik merk niet van het meer dromen omdat ik altijd al heel veel droom.

Gebruikersavatar
Atpbgs
Berichten: 303
Lid geworden op: 04-01-2014 14:09

Bericht door Atpbgs » 29-01-2014 13:13

Dank je wel Sifra voor de info, even doorzetten dus@
Groet'n @nnelies




Mijn dagboek

Afbeelding

Jo en zo
Berichten: 186
Lid geworden op: 12-11-2013 11:15

Bericht door Jo en zo » 29-01-2014 13:13

Ergens heb ik opgeslagen dat wanneer je iets verandert...je lichaam 7 weken nodig heeft om deze verandering te kunnen verankeren.

Ik doe dit nu ruim anderhalve week,ga mijn dosering niet verhogen dit is prima zo.
Ik kan nu fijn en makkelijk naar de wc -letterlijk en figuurlijk een opluchting- het tempert niet mijn trekgevoel...krijg juist zin in nog lekkerder GOKstyle. Ook wel meer zin in zoet...dat vangen we op met fruit,honing en af en toe een stukje chocola in het uurtje. De eetlust neemt toe,maar dit kan ook heel goed komen doordat ik mijn buik en darmen ook voor het eerst echt leeg kan maken. En het heerst nu denk ik ook...lees en hoor veel berichten over zin in eten,van het gokpadje af voor 1 of meerdere dagen. Heb ik trek,eet ik wat meer groen...heel simpel.

Ik slaap niet rustiger,ook niet perse veel onrustiger, ben overdag wat meer moe dan anders (wattenhoofd) maar niet toe aan powernaps,daar ben ik weer te onrustig voor. Wil nog te veel doen,lezen,schrijven....beetje gejaagd zeg maar. Ik voel me hier goed bij,ga lekker door.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Maximale hoeveelheid aardappelzetmeel van ca. 30 gram

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-01-2014 14:06

Vanuit dit forumdraadje:
http://opgewicht.forum2go.nl/rauwe-rijst-t12296.html
de volgende reactie:

Appeltje heeft veel links gevonden.
Ik ben er ook verder ingedoken.
Omdat ik hier nogal verschillende reacties lees hierbij een advies voor de maximale hoeveelheid.
Dat zal waarschijnlijk een persoonlijk dingetje zijn. Je buikgevoel zal het je aangeven. Naar je buik luisteren dus ;-)


Hoeveel AZM?
Bron: http://chrysalisyog.homestead.com/grains.html

Code: Selecteer alles

How much RS (= Resistent Zetmeel) should we consume? 
Data indicates that RS is safe and well tolerated up to about 40-45 grams per day. Consuming more than this might result in diarrhea and bloating, since high amounts can overwhelm the fermenting ability of our colonic bacteria. 
Omdat we via andere voedingsmiddelen ook al minieme hoeveelheden resistent zetmeel binnen krijgen, lijkt me een dagelijkse hoeveelheid van maximaal ca. 30 gram aardappelzetmeel een goede richtlijn.

Liever in 2 à 3 porties per dag innemen, dan in 1 keer.
1 afgestreken eetlepel AZM is 7 gram
Dus max. 4 afgestreken eetlepels per dag.
Neem je meer dan kunnen de darmbacteriën de omzetting naar boterzuur niet aan en dat leidt tot diarree en een opgeblazen gevoel.
Sifra schreef:Een vraagje aan Yvonne, naar aanleiding van je draadje over aardappelzetmeel.
AZM geeft rauw ingenomen geen koolhydraten.
Geld dat ook voor rauwe rijst?
Ik maak nl wel eens rijstmelk met rauwe rijst, water ,stevia en wat vanille.

Appeltje schreef:De vraag aan Yvonne blijft staan, ik geef enkel wat aanvullende informatie, omdat ik de materie bijster interessant vind.
AZM gedraagd zich als resistant starch http://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch
In deze pagina staat rijst er niet bij.

http://www.precisionnutrition.com/all-a ... ant-starch
Je zoekt voor RS veel amylose.

http://www.bravofoods.nl/professioneel/ ... -rijst.php
Knip, plak: Alle rijst heeft een amylosegehalte van tussen 17 en 28%, zodat het altijd ruimschoots aanwezig is, zelfs in de minst kleverige basmati.

Ter vergelijking, de aardappel: knip plak: Iedere zetmeelkorrel bestaat uit twee soorten moleculen, amylose (20-30%) en amylopectine (70-80%).
bron: http://www.pippens.nl/recepten/aardappelpuree/
Maar of beide percentages met elkaar vergelijkbaar zijn, betwijfel ik.

http://www.livestrong.com/article/46506 ... ose-foods/
Helaas ook geen rauwe rijst.

Ik mis in dit geval rauwe rijst in de NEVO tabel. Gekookt staat hij er wel in. De NEVO tabel gaat vervolgens uit van analyse calorieën, niet van wat er in het lichaam gebeurt. Dus AZM krijgt van hen ook 320kcal/100 gram. Tja. Hier eindigt mijn zoektocht Wink
Rauwe rijst kun je beter niet eten.
Vooral door het fytinezuur in de rijst. Dit vermindert de opname van allerlei belangrijke mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium en zink.

Ook rauwe aardappelen zijn af te raden.
Rauw aardappelzelmeel is puur zetmeel.
Dat gaat onverteerd de maag door en in de darm wordt er door de darmbacteriën o.a. boterzuur van gemaakt.
En juist dat boterzuur blijkt een weldaad voor de darmen en het lichaam te zijn.
Sifra schreef:Dankjewel Appeltje, ik ga dit iig door spitten. :-)
Ik vind dit ook heel erg interessant en ben ook al op internet aan het zoeken en aan het lezen.

Ik had al wel gelezen dat gekookte en afgekoelde rijst ook een resistent zetmeel bevat maar daar zitten natuurlijk wel veel koolhydraten in.


http://authoritynutrition.com/resistant-starch-101/
_________________

nog een paar links


http://freetheanimal.com/2013/12/resist ... wbies.html

http://www.lifetime-weightloss.com/blog ... for-h.html
Doe er je voordeel mee ;-)

Gebruikersavatar
macsis
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10-09-2011 08:00

Re: Maximale hoeveelheid aardappelzetmeel van ca. 30 gram

Bericht door macsis » 29-01-2014 15:26

Yvonne Lemmers schreef:
Hoeveel AZM?

Liever in 2 à 3 porties per dag innemen, dan in 1 keer.
1 afgestreken eetlepel AZM is 7 gram
Dus max. 4 afgestreken eetlepels per dag.
Neem je meer dan kunnen de darmbacteriën de omzetting naar boterzuur niet aan en dat leidt tot diarree en een opgeblazen gevoel.
Kijk dat is mooi om te weten !!
Groetjes, Naomi
Afbeelding
mijn dagboekje

Marjan K
Berichten: 121
Lid geworden op: 27-06-2012 00:23

Relaas azm

Bericht door Marjan K » 29-01-2014 16:32

Rauwe rijst? Hoe krijg je dat weg? Het moet wel leuk blijven en lekker natuurlijk.
Ben zaterdagochtend begonnen met 1 tl. azm, zondag ook, maandag geskipt omdat ik me opgeblazen voelde. Gebruik verder nooit cc of zo, wel gevoelig voor verstopping. Vandaag die stopdag. (met goed gevolg)
Op maandag toch weer begonnen en sindsdien 's-morgens op nuchtere maag 1 tl.
Op mijn weegdag zondag zat ik 2 ons boven streefgewicht voor deze week (volgens de frisse starters van 2014 lijsten van Karin74).
Gaat nu prima, val af en voel me kiplekker. Slapen doe ik altijd als een roos dus wellicht volgende week een schepje (azm) erbovenop. Letterlijk en figuurlijk.
Heb absoluut geen zin in tussendoortjes of zin om te snaaien. Denk er nog niet aan.
Ik zeg: doen!
:lol:

Gebruikersavatar
ikkes
Berichten: 523
Lid geworden op: 30-11-2012 15:45

Bericht door ikkes » 29-01-2014 17:22

Heb gister en vandaag niet ingenomen. Gister zo verschrikkelijk gesnoept, niet normaal. Komt dat door de azm? Ik weet net niet. Vandaag nergens last van. Ga morgenvroeg weer een lepeltje proberen. Kijken hoe het "valt".

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Rauwe rijst

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-01-2014 17:41

Rauwe rijst is ook niet om te eten.
Ik ken vanuit mijn diëtistenpraktijk een Antilliaanse dame die er aan verslaafd was.
Ze at een pakje rauwe rijst per dag. Het deed haar denken aan vroeger bij haar moeder thuis.
Ze was overigens niet dun, dus rauwe rijst stilt geen honger ;-)

Zo ook een verhaal gehoord van een dame die rauwe biefstuk at.
Daar was ze aan verslaafd.
Waarom? Omdat ze van haar moeder altijd rauwe gehaktballetjes mocht proeven en de vingers van haar moeder mocht aflikken na het kneden van gehaktballen. Vanaf de slager fietste ze vaak al-etend met een biefstuk in de hand naar huis.

Vreemde kostgangers ;-)

Zo zie je maar weer dat je niet alleen aan koolhydraten verslaafd hoeft te zijn, maar evenzo zeer aan een bepaald vreemd voedsel gedrag om emotioneel terug te gaan naar een bepaald soort 'geborgen' gevoel.

Clau
Berichten: 8008
Lid geworden op: 21-05-2010 22:12

Bericht door Clau » 29-01-2014 17:46

Ik wil eigenlijk ook wel beginnen met AZM zit echter met nog een paar vragen:
Als je AZM op nuchtere maag drinkt, kun je dan daarna direct wat eten?
En ik moet op nuchtere maag mijn schildkliermedicatie innemen, hoe zit dit met de werkzaamheid van deze medicatie als ik direct hier achteraan de AZM inneem?
Mijn DAGBOEK
Nieuw begin, nieuwe start.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-01-2014 17:52

Ik zou dan de AZM innemen halverwege de ochtend.
Dan is je maag al geleegd van het ontbijt.

Lijkt me trouwens een goed idee voor je Clau.
Het zal je gezondheid ten goed komen vermoed ik.

Begin met een theelepeltje per dag.
En dan max. 30 gram per dag. Zelf even de max. dosering bepalen.
Doen en ermee doorgaan.
Ik zie je graag weer naar de 80 zakken ;-)

Wellicht wil je zoontje ook wel.
Dat zou zijn gezondheid best eens ten goede komen.
Je zou er een druppeltje stevia door kunnen doen.

Succes!

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Re: Rauwe rijst

Bericht door Sifra » 29-01-2014 19:12

Yvonne Lemmers schreef:Rauwe rijst is ook niet om te eten.
Ik ken vanuit mijn diëtistenpraktijk een Antilliaanse dame die er aan verslaafd was.
Ze at een pakje rauwe rijst per dag. Het deed haar denken aan vroeger bij haar moeder thuis.
Ze was overigens niet dun, dus rauwe rijst stilt geen honger ;-)

Ik had de vraag ook niet gesteld omdat ik rauwe rijst wil eten! :shock: Lijkt me niet echt
lekker.
Maar omdat ik weleens rijstmelk maak.
Dat gaat als volgt: de rijst eerst 24 uur weken in water, hierdoor verdwijnt het fytinezuur!!!
Dan goed afspoelen.
Dan in een blender met 4 x zoveel water, wat stevia of vanille voor de smaak, dan door een kaasdoek zeven.

Daarom wilde ik graag weten of ONgekookte rijst ook resistent zetmeel bevatte ipv koolhydraten.
Net zoals bij het azm.

Ik heb wat gezocht en gevonden waardoor ik geen melk meer ga maken van ongekookte rijst.

http://www.livestrong.com/article/41518 ... -raw-rice/

Hier staat dat er bacterien in rauwe rijst kunnen zitten die de darm kunnen irriteren.
Dan dus maar met gekookte rijst rijstmelk maken en dat alleen in het uurtje nemen.

Gebruikersavatar
carjans
Berichten: 13921
Lid geworden op: 03-01-2012 14:08

Re: Rauwe rijst

Bericht door carjans » 29-01-2014 20:59

Sifra schreef:
Yvonne Lemmers schreef:Rauwe rijst is ook niet om te eten.
Ik ken vanuit mijn diëtistenpraktijk een Antilliaanse dame die er aan verslaafd was.
Ze at een pakje rauwe rijst per dag. Het deed haar denken aan vroeger bij haar moeder thuis.
Ze was overigens niet dun, dus rauwe rijst stilt geen honger ;-)

Ik had de vraag ook niet gesteld omdat ik rauwe rijst wil eten! :shock: Lijkt me niet echt
lekker.
Maar omdat ik weleens rijstmelk maak.
Dat gaat als volgt: de rijst eerst 24 uur weken in water, hierdoor verdwijnt het fytinezuur!!!
Dan goed afspoelen.
Dan in een blender met 4 x zoveel water, wat stevia of vanille voor de smaak, dan door een kaasdoek zeven.

Daarom wilde ik graag weten of ONgekookte rijst ook resistent zetmeel bevatte ipv koolhydraten.
Net zoals bij het azm.

Ik heb wat gezocht en gevonden waardoor ik geen melk meer ga maken van ongekookte rijst.

http://www.livestrong.com/article/41518 ... -raw-rice/

Hier staat dat er bacterien in rauwe rijst kunnen zitten die de darm kunnen irriteren.
Dan dus maar met gekookte rijst rijstmelk maken en dat alleen in het uurtje nemen.
Nog een tip: je kan ook amandelmelk maken. van b.v. 250 ml water met 50 gram (voor) gehakte amandelen en dat ook in de blender en eventueel zeven.
Groetjes Carla J

Mijn dagboek

Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. Gew. 56/57 kg, v.a. 09-'12

Lukke
Berichten: 4732
Lid geworden op: 08-02-2013 18:49

Bericht door Lukke » 29-01-2014 21:02

Hallo.

Ik ben zins zaterdag met aardappelzetmeel begonnen.
Nog geen resultaat en ik voel me opgezet.
Kan het echt zo zijn dat je na vier weken pas resultaat boekt?
Een fijne avond iedereen.

:zwaaien:

Gebruikersavatar
pepper68
Berichten: 2399
Lid geworden op: 24-10-2011 21:37

Bericht door pepper68 » 29-01-2014 21:10

Ik ben er mee gestopt Lukke, raakte helemaal verstopt. Ik hoop dat het voor jou wel werkt (y)

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 29-01-2014 21:12

Lukke, het eerste proefkonijn Mariet had twee weken aanlooptijd nodig. :) zie de link naar het blog van Melchior.

Lukke
Berichten: 4732
Lid geworden op: 08-02-2013 18:49

Bericht door Lukke » 29-01-2014 21:13

pepper68 schreef:Ik ben er mee gestopt Lukke, raakte helemaal verstopt. Ik hoop dat het voor jou wel werkt (y)
Ik ben ook verstopt maar zou dat hier door komen denk je?

Lukke
Berichten: 4732
Lid geworden op: 08-02-2013 18:49

Bericht door Lukke » 29-01-2014 21:14

Appeltje schreef:Lukke, het eerste proefkonijn Mariet had twee weken aanlooptijd nodig. :) zie de link naar het blog van Melchior.
Hallo Appeltje.

Lang niet gesproken ;)
Bedankt voor de tip ik ga het zo even lezen.
Ik heb het gelezen we geven het dus nog even de tijd.
Een fijne avond.

Gr.

Gebruikersavatar
pepper68
Berichten: 2399
Lid geworden op: 24-10-2011 21:37

Bericht door pepper68 » 29-01-2014 22:04

Ik weet het niet maar mijn ervaring is toen ik stopte dat mijn stoelgang een dag later weer lekker op gang was. Het zal voor iedereen anders werken, er zijn ook genoeg positieve ervaringen.

Plaats reactie