Iko (59) lijnverleden van 30 jaar! 32 kilo in 14 maanden!

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
iko
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-10-2009 11:39

Iko (59) lijnverleden van 30 jaar! 32 kilo in 14 maanden!

Bericht door iko » 28-10-2009 12:25

Hallo Yvonne,

Dankjewel voor je snelle antwoord!

Ik hoop van ganser harte dat meer diabeten hier hun ervaringen gaan posten!

Ik ben 6 jaar geleden op zoek gegaan naar een oplossing, nadat ik voor de zoveelste keer door de arts naar huis was gestuurd met de mededeling dat ik moest afvallen omdat het anders helemaal fout zou gaan. Helaas werd er niet bij verteld HOE dat dan moest! Ik heb een "lijnverleden" van bijna 30 jaar :!: waarin ik zo ongeveer alles geprobeerd heb wat er bestaat. Ik heb op allerlei manieren calorieën geteld, heb vele afslankclubs bezocht, allerlei minder gangbare manieren geprobeerd, pillen geslikt, shakes genomen, me suf gesport en zelfs een maagballon gehad. Ik viel elke keer wel de nodige kilo’s af, na de maagballon was ik zelfs 30 kg kwijt. Maar elke keer weer kwamen de kilo’s er weer gewoon aan! Het overbekende jojo-effect! En het ergste was, dat er na elke nieuwe poging weer een paar kilo extra bij kwam… strafport noemde ik dat! Ik ben er van overtuigd dat als ik nooit was begonnen met lijnen, ik nooit zo zwaar was geworden!
Na een jaar "shoppen", overal mijn probleem neerleggend, kreeg ik van een diëtiste van de DVN een aantal 'opties’ , waar in den lande mee geëxperimenteerd werd'. Eén daarvan was lowcarb á la Atkins. Ik heb het boek ongeveer uit mijn hoofd geleerd, héél veel informatie op het net verzameld en mijn behandelaars de vraag gesteld of zij mij hierin wilde begeleiden. NEE, dus! Maanden later, nog meer info rijker, heb ik meegedeeld dat als zij mij niet wilden helpen, ik die hulp wel ergens anders zou gaan halen. Dat bleek de goede toon..! Men ging zich informeren (o.a. in Eindhoven was/is een internist die patiënten met Atkins begeleiden), ik vond een diëtiste die ervaring had met lowcarb, mijn bloed werd gecheckt en er was geen medische reden om het niet te doen, en zo ging ik van start. De resultaten waren verbluffend... ik viel eindelijk af, cholesterol was nog nooit zo goed geweest (!!). Na 27 kg afvallen werd ik geveld door een nekhernia, moest zoveel medicatie gebruiken dat mijn suiker helemaal ontregeld was en het dus onverantwoord was om door te gaan. Hoge bloedsuikers en in ketose (staat van vetverbranding) zijn is gevaarlijk!

Insuline is een groeihormoon, en groeien deed ik.... 20 kilo in 6 jaar! En ik wás al veel te zwaar. Met (zo)veel insuline in je lijf is het onmogelijk om af te vallen. Dus... moet je eerst de voorwaarden scheppen om af te kunnen vallen, moet je op de een of andere manier zien minder insuline te gebruiken. Insuline gebruik je, omdat koolhydraten je bloedsuiker verhogen .
Conclusie: minder koolhydraten is minder insuline.... dus lowcarb!!
En met zoveel minder koolhydraten in je voeding, val je af!

Maar als je denkt, nu zijn de dames en heren behandelaars wel overtuigd… niks is minder waar!
Ik ben een half jaar geleden wéér met het idee gekomen, en kreeg wéér aan alle kanten nul op het rekwest! Ik moest zelfs doorverwezen worden naar de internist om de hulp van een diabetesverpleegkundige te kunnen krijgen (terwijl ik daar eigenlijk niks te zoeken had!). Omdat ik zelf de nodige ervaring had werd het uiteindelijk ‘gedoogd’ dat ik zou starten! Diabetesverpleegkundige verleende alle medewerking, diëtisten in het ziekenhuis weigerden botweg! Wéér een probleem! Uiteindelijk, na veel zoeken, een diëtist gevonden in de regio (Zeeland), die ervaring had met lowcarb!
Na een half jaar soebatten kon ik eindelijk weer beginnen!
Ik ben nu ruim twee weken bezig, en kwam dus “grip op koolhydraten” tegen… vorige week lanceerde “dokter Frank” in de Telegraaf zijn “een kilo per week plan” …..! Allemaal “lowcarb” met proteïnes!
Eindelijk…. je kunt je niet voorstellen hoe het voelt om eindelijk je eigen “ervaringsverhaal” bevestigd te zien door de “echte” deskundigen! Ik hoop écht dat, na Zweden, Nederland ook om gaat!

Ik heb 5 jaar geleden een website gemaakt om mijn ervaringen te delen met anderen, met lotgenoten, om hun gevecht wellicht iets minder moeizaam te maken als het mijne!
Ik ben van plan die website weer te gaan actualiseren met de situatie van nu! Daar wordt nu aan gewerkt! Overigens… als ik de data veranderde, zou het verhaal nog even actueel zijn!

Groeten
Ineke
P.S. Het adres van de website komt een volgende keer!
P.S.2 Mocht dit verhaal op een andere plek op dit forum horen, dan merk ik het wel!
'turn your cant's into cans and your dreams into plans'....

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 02-11-2009 21:03

Iko,

Ik herken veel in jouw verhaal, helaas.

Ik ben vorige week begonnen met wegen en meten en woensdag met het programma kwa eten te volgen.

Morgenochtend ga ik weer wegen, maar ik weet zeker dat er al gewicht af is, ik voel mij al zo veel beter als de laatste mnd. fit, en heb veel meer energie.

Meten doe ik extra een paar keer om te kijken hoe mijn lichaam reageert en ik kan al minder insuline spuiten en neem nu halve Methformines i.p.v. 3x per dag een hele.

Ik ga je proberen te volgen hoe het met je gaat en wens je veel succes met het programma van Yvonne, ik noem het express geen dieet, want dat vind ik het eigenlijk niet, het is gewoon een andere levensstijl aan leren en het bevalt tot nu toe heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg goed. :D

Gebruikersavatar
iko
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-10-2009 11:39

daar ben ik weer!

Bericht door iko » 07-01-2011 10:22

Niet dat ik echt weg ben geweest... :) !
14 maanden geleden ben ik in eerste instantie gestart met Atkins. Koolhydratenbeperking leek en lijkt mij de enige optie, zeker voor diabeten zoals ik. Met Atkins had ik ervaring en het was vertrouwd en dat is, als je aan zo'n klus begint, wél zo prettig! Nadat ik een paar weken bezig was las ik over GOK. Ik kocht het boek en zat uren op het forum te lezen. In een koolhydraten 'regime' van max 20g/Kh per dag (Atkins) is GOKken al een enorme versoepeling. Ik had toen het idee dat ik me dat (nog) niet kon permitteren. Vlak daarna kwam de dr.Frank hype! Mijn Atkins was al lang geen échte Atkins meer, doordat ik er een 'gezondere' variant van had gemaakt. Dr.Frank zie ik dan óók als een gezondere variant. Onder het motto van 'onderzoek alles en behoud het goede...' heb ik wel de nodige ideeen van de menu's van Dr.Frank gebruikt.
Mijn grootste angst was (en is) dat ik met meer koolhydraten meer insuline nodig zou hebben en dus eerst een flink eind op dreef wilde zijn voor ik dat uit ging proberen.
Welnu.. we zijn 14 maanden verder, ik ben 32 kg afgevallen, voel me prima, en nu is het tijd om mijn volgende stap te zetten!... GOKken!!
Daar ben ik deze week mee begonnen! En dat gaat niet zonder slag of stoot... :? Een soort schuldgevoel na mijn koolhydratenuur en de glucosemeter in de aanslag.... ! Die glucosemeter geeft me vertrouwen in de toekomst! Eigenlijk reageer ik volkomen 'normaal' (net als een niet diabeet) met een verhoging na het koolhydratenuur, maar later weer terug naar een normale glucosewaarde (zelfs laag!). Het vertrouwen van de weegschaal zal komende weken blijken, maar ik heb er vertrouwen in! Komende weken jaarcontroles van mijn diabetes en, wie weet, nog meer goede berichten!
Dus.... ik ben van een passieve een aktieve GOKker geworden en heb er zin in!!

groetjes
Ineke
'turn your cant's into cans and your dreams into plans'....

peetje1983
Berichten: 8471
Lid geworden op: 05-07-2010 12:26

Bericht door peetje1983 » 07-01-2011 10:23

wauw wat een positiviteit :lol:

Gokken gaat je zeker lukken, succes!
liefs Petra

mijn dagboekje staat in dagboeken 4, kom gezellig langs en laat een berichtje achter!

mijn dagboek

startdatum 22 april 2010

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 07-01-2011 10:33

Geweldig Ineke!
Laat je straks ook de uitslagen van de jaarcontrole even weten!
Wij zijn hier erg nieuwsgierig! :wink:
Thea Bremer

Sifra
Berichten: 3330
Lid geworden op: 04-03-2010 14:10

Re: daar ben ik weer!

Bericht door Sifra » 07-01-2011 10:45

iko schreef: Welnu.. we zijn 14 maanden verder, ik ben 32 kg afgevallen, voel me prima, en nu is het tijd om mijn volgende stap te zetten!... GOKken!!
Ineke
Wat een prachtig resultaat al zeg!
Veel succes met GOKken.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Re: daar ben ik weer!

Bericht door Yvonne Lemmers » 07-01-2011 11:19

iko schreef:Niet dat ik echt weg ben geweest... :) !
14 maanden geleden ben ik in eerste instantie gestart met Atkins. Koolhydratenbeperking leek en lijkt mij de enige optie, zeker voor diabeten zoals ik. Met Atkins had ik ervaring en het was vertrouwd en dat is, als je aan zo'n klus begint, wél zo prettig! Nadat ik een paar weken bezig was las ik over GOK. Ik kocht het boek en zat uren op het forum te lezen. In een koolhydraten 'regime' van max 20g/Kh per dag (Atkins) is GOKken al een enorme versoepeling. Ik had toen het idee dat ik me dat (nog) niet kon permitteren. Vlak daarna kwam de dr.Frank hype! Mijn Atkins was al lang geen échte Atkins meer, doordat ik er een 'gezondere' variant van had gemaakt. Dr.Frank zie ik dan óók als een gezondere variant. Onder het motto van 'onderzoek alles en behoud het goede...' heb ik wel de nodige ideeen van de menu's van Dr.Frank gebruikt.
Mijn grootste angst was (en is) dat ik met meer koolhydraten meer insuline nodig zou hebben en dus eerst een flink eind op dreef wilde zijn voor ik dat uit ging proberen.
Welnu.. we zijn 14 maanden verder, ik ben 32 kg afgevallen, voel me prima, en nu is het tijd om mijn volgende stap te zetten!... GOKken!!Daar ben ik deze week mee begonnen! En dat gaat niet zonder slag of stoot... :? Een soort schuldgevoel na mijn koolhydratenuur en de glucosemeter in de aanslag.... ! Die glucosemeter geeft me vertrouwen in de toekomst! Eigenlijk reageer ik volkomen 'normaal' (net als een niet diabeet) met een verhoging na het koolhydratenuur, maar later weer terug naar een normale glucosewaarde (zelfs laag!). Het vertrouwen van de weegschaal zal komende weken blijken, maar ik heb er vertrouwen in! Komende weken jaarcontroles van mijn diabetes en, wie weet, nog meer goede berichten!
Dus.... ik ben van een passieve een aktieve GOKker geworden en heb er zin in!!

groetjes
Ineke
Geweldig bericht Ineke!

Je mag trots op jezelf zijn.
Je hebt duidelijk je eigen weg bewandeld en dat geeft vertrouwen en kracht voor de toekomst. Wat zul jij een ander mens geworden zijn.
In een vorig bericht meldde je dat je het gewicht van je pasgeboren kleinzoon afgevallen was...
Ik denk dat je nu inmiddels 2 à 3 keer je kleinzoon bent afgevallen :lol:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ook stond je 14 maanden geleden in dubio om een maagverkleining te ondergaan.
Je hebt inmiddels met je eigen volharding en met hulp van een koolhydraatbeperkte voedingswijze een ware transformatie ondergaan.
Ik denk ook dat je geestelijk enorm sterk geworden bent.

Overigens denk ik dat je ook met 14 maanden strikt leven volgens de richtlijnen van fase 1 Grip op Koolhydraten dit resultaat geboekt zou hebben. :wink:

Goed plan om nu een aantal weken, door het meten van je bloedsuikerwaardes,
je geest het vertrouwen gaat geven dat je met een dagelijks koolhydratenuur een normale bloedsuikerverhoging krijgt
en je lichaam met een normale insuline-aanmaak de bloedsuikerwaarde weer binnen een normale tijd
binnen de normaalwaardes brengt.
Je hebt dan én geen last van after-dinner-dips, geen last van honger en je houdt een energiek lichaam en géén vetproducerend lichaam.

[list]Ineke,
Succes met GOK-ken de rest van je leven.
Lekker wandelen en fietsen met je kleinzoon!
Oma heeft er energie genoeg voor :lol:
En ga onwijs genieten van je dagelijks koolhydratenuur...
(en natuurlijk ook van alle andere koolhydraatarme eetmomenten.)[/list:u]

skippy
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-08-2010 17:08

Bericht door skippy » 07-01-2011 12:27

mens, ik krijg bijna tranen in mijn ogen van jouw verhaal.....en nÓg sputteren artsen tegen en doen het af als onzin...om GEK van te worden. ik werk in de gezondheidszorg en artsen lachen me recht in mijn gezicht uit als ik er over begin. heel triest...zet hem op meis, je bent een voorbeeld voor velen!!!!!

Gebruikersavatar
iko
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-10-2009 11:39

Bericht door iko » 07-01-2011 16:06

wow..... van al deze reacties krijg ik weer tranen in mijn ogen....!! Dank!

En Yvonne... zeer waarschijnlijk heb je helemaal gelijk, dat dit met GOK ook gelukt was! Ik had toen een 'knop om gezet', en was zóó bang dat ik weer terug zou vallen, en 'een beetje Kh', nog teveel zou zijn! Maar... ik ben nu waar ik ben en ... wát ik ben! Inderdaad op alle fronten sterker!
En die kleinzoon is weliswaar bijna net zo hard gegroeid als ik afgevallen, maar de mannetjes samen (3,5 en 2) ... :lol: kan ik wel hebben!!
Ik ben er nog niet, maar het gaat verder lukken... zeker in dit warme bad hier!!

Groetjes Ineke
'turn your cant's into cans and your dreams into plans'....

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 07-01-2011 16:29

Heel veel succes verder met Gokken lekkere eigenwijze oma . En dan bedoel ik op een positieve mannier eigenwijs hè ! Super meis ik kreeg gewoon kippenvel van je verhaal. Hoeveel wil je er nog af ?
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 07-01-2011 23:01

Geweldig Ineke dat je zoveel afgevallen bent en straks je uitslagen hier neerzetten hoor, ben ook heel benieuwd er naar.

Veel succes verder met Gok hier, bravo, geweldig resultaat heb je bereikt.

Karen
Berichten: 21241
Lid geworden op: 06-03-2010 13:51

Bericht door Karen » 08-01-2011 17:44

woooohh meis...wat een positief verhaal...dit had ik net ff nodig..bedankt!!!!
DAGBOEK KAREN

met GOK 22 kilo afgevallen!!

skwakie
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-12-2010 12:12

Bericht door skwakie » 11-01-2011 09:13

Wat een doorzettingsvermogen heb jij! Petje af hoor. En haha, strafport, tja zo had ik mijn extra kilo's die ik na een dieet aankwam nooit gezien!
Wat kan jij beeldend schrijven. Ik blijf je volgen want met zoveel positiviteit als dat jij hebt kan ik niet achterblijven!
Succes met GOKKEN en het gaat ons lukken!
Simone

Gebruikersavatar
gubetje
Berichten: 77
Lid geworden op: 04-09-2009 18:11

Bericht door gubetje » 11-01-2011 11:59

Fantastisch Ineke, wat een verhaal!!!!!!Wat een bemoediging!!!!!!!!!
We gaan er met zijn allen voor . Ik wou, dat ik al zo ver was als jij.
Maar in ieder geval een geweldige stimulans voor me.
:lol: Hele fijne dag nog en geniet van je kleinkinderen, dat doe ik ook van de mijne :lol: Allemaal kadootjes voor ons.
]Afbeelding

Dag aan dag draagt Hij je

Gebruikersavatar
iko
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-10-2009 11:39

Bericht door iko » 26-01-2011 10:00

Hallo,

Gister op controle bij de internist geweest en... zoals beloofd wat uitslagen!
Diabetes:
HbA1c was 5.7 Dat is al een half jaar zo!
Ik gebruik nog 18# langwerkende insuline (dat was 15 maanden geleden 60#),
géén maaltijd insuline (was 3x30#)
2x metformine.
Het plan is om de insuline te gaan vervangen door 1 á 2 tabletten, waaronder het (voor mij in ieder geval) nieuwe Januvia. Heeft iemand daar al ervaring mee??
De planning moet nog goed besproken worden, want er worden wel veel stappen min of meer tegelijk gezet, (overstap GOK, stoppen met roken en daarbij dan nog medicatie verandering) om de effecten van een en ander nog goed te kunnen beoordelen.

Cholesterol 4.6 (nog steeds iets te hoog)
Gewicht -/- 32,9 kg.
Dat is dus een mooi lijstje, toch?

Het GOKken gaat prima! Ik geniet van mijn koolhydratenuurtjes, vooral fruit heb ik toch wel heel erg gemist! Enne.... vorige week écht gestopt met roken :!: :!: (met acupunctuurbegeleiding) en het gaat nog steeds prima! :D

groetjes,
Ineke
'turn your cant's into cans and your dreams into plans'....

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 26-01-2011 10:27

Gefeliciteerd met je goede uitslagen, toch helemaal door je zelf gedaan, knap.

Veel veranderingen tegelijk dat wel, maar hoop dat het goed gaat allemaal voor je, neem aan dat je zelf goed de waardes in de gaten houdt en desnoods een beetje bij spuiten als het niet goed gaat.

Merk wat je noemt, Januvia gebruik ik niet, wel van gehoord in advertenties ed. in de DiaBC, ik vind het wel knap hoor helemaal geen daginsuline meer.

Kun je nagaan wat GoK doet voor je, hoeveel kilo wil je er nog af hebben?

Dat zal zonder insuline overdag ook een stukje beter gaan hoop ik, succes verder en laat af en toe wat horen hoe het allemaal gaat en ook sterkte gewenst met stoppen met roken, je pakt het drastisch aan allemaal, maar je hebt gelijk hoor, je gaat je alleen maar beter en beter voelen op den duur, zeker ook met stoppen met die peuken. :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
gubetje
Berichten: 77
Lid geworden op: 04-09-2009 18:11

Bericht door gubetje » 26-01-2011 11:05

Wauw wat een geweldige berichten!
Dat stimuleert enorm. Ik ben ook benieuwd of mijn hoge bloeddrukmedicatie naar beneden kan straks.
Dus ik ga giga doorzetten ook. Wat een superresultat en wat zul je enthousiast zijn.
]Afbeelding

Dag aan dag draagt Hij je

Inge71
Berichten: 161
Lid geworden op: 13-01-2011 09:29

Bericht door Inge71 » 26-01-2011 11:38

Wow! Wat mooi!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 26-01-2011 11:56

Wat een heerlijke berichten, ook nog eens gestopt met roken :shock: .
Super hoor , wat een aanpak !
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-01-2011 23:12

Bericht door Alice » 28-01-2011 15:49

Dag Ineke,

Mooi verhaal Goed te lezen dat je de insuline misschien helemaal vaarwel mag zeggen.

Zelf heb ik ook al een aantal aanvaringen met internist en dvk's achter de rug. Dietistes waren helemaal faliekant tegen KH minderen. Je voelt je dan wel erg alleen. In 2009 is bij mij diabetes vastgesteld en dat is al een schok. Je gaat je erin verdiepen en de conclusie is: van kh gaan je bls omhoog. En dat is toch wat je binnen krijgt als je volgens de voedingscentrum richtlijnen eet. (dat is wat mijn behandelteam wil)

Was zelf al begonnen met minderen van de kh maar ik kwam weer aan. Bls wel van 15 naar 5,9 verlaagd! Ik praat er niet meer over met hen ga door en ga het gokken maar eens proberen.

Maar... maar jij gaat helemaal lekker 32,9 kilo kwijt Geweldig!

Carla!
Berichten: 8124
Lid geworden op: 25-10-2009 20:14

Bericht door Carla! » 28-01-2011 16:34

Gewoon doen Alice, doe ik zelf ook, als je luistert naar hun eet je 7 boterhammen op een dag, met alle gevolgen van dien.

KH minderen is echt nog niet overal goed doorgedrongen hoor, komt wel langzamerhand meer begrip voor en medestanders.

Ga het gewoon proberen, goed je bls in de gaten houden, hoop dat je een metertje hebt en dan kun je zelf al iets minder spuiten, niet te veel omlaag gaan in één keer, maar kan wel iedere keer iets minderen.

Succes, heb je ook een boekje?

Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-01-2011 23:12

Bericht door Alice » 28-01-2011 16:50

Gelukkig hoef ik nog geen insuline te spuiten. Heb de bls zo ver naar beneden gekregen met mijn aangepaste eetpatroon. Ik heb een metertje en ik moet uitkijken niet te veel te meten. Hoewel.... men zegt dat als je geen insuline spuit het geen zin heeft om te meten. Echt wel! Dan zie je wat wat je in mond stopt met je bls doet. En dat is na een 'gewone' kh hoog. Ik heb nog wel getwijfeld want het kh uurtje vind ik een beetje eng.... deze week voor het eerst in 1,5 jaar een appel op... LEKKER hoor.

Ik heb ook een boekje. Daar zit ik elke avond me op de bank :D

Ik ga ervoor! Net als iedereen hier!

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 29-01-2011 14:07

Een beetje eigenwijsheid op zijn tijd is een zege hoor dames :D !
Ik mag het wel.......
Gewoon aap wat heb je mooie apen spelen en je eigen plan trekken :D .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-01-2011 23:12

Bericht door Alice » 29-01-2011 21:01

Helemaal waar Yeppe! :D

Plaats reactie