Gerard (50) Diabetes, voeding en lifestyle

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Gerard (50) Diabetes, voeding en lifestyle

Bericht door Gerard Poot » 23-05-2010 10:06

Enkele maanden geleden ben ik begonnen op dit forum met schrijven. Een groot deel daarvan is terug te vinden bij de rubriek Praatclubjes. Nu wil ik toch hier een verslaglegging plaatsen van de vorderingen en vooral verbeteringen van mijn diabetes.
De reden om in deze rubriek hierover (verder) te willen schrijven is omdat door verandering van eetpatroon en "lifestyle" enorme resultaten bereikt kunnen worden m.b.t. diabetes. Hierbij is Grip op Koolhydraten van Yvonne Lemmers een geweldig hulpmiddel gebleken. ik wil hier graag over vertellen, verslagleggen en communiceren. Door heel veel te lezen, heel veel te experimenteren en over te gaan op Grip op Koolhydraten (Gokken op dit forum genoemd) kan ik nu intens blij zijn met een Hb1Ac van 6.2 (was 12) en werd ik vanmorgen wakker met nuchtere waarde van 6.4 (Ik heb jaren rond de 12 tot 14 gezeten).
Sinds 2003 ben ik geconstateerd zijnde diabeet, dus ik was het waarschijnlijk al heel lang, ik liep met waardes rond van 28...
Ik woog toen 128.6 kilo, ben in de jaren erna afgevallen tot 119 kilo zonder een specifiek dieet te volgen, alleen met grotendeels overschakelen op biologisch eten en elimineren van alle flauwekulvoeding.
Teller bleef onverklaarbaar steken rond de 119 kilo.
Sinds enkele maanden Gok ik, en de teller daalt nu weer, staat nu op 111 kilo, streefgewicht is ergens dit jaar uitkomen op 100 kilo. (Daar is mijn vader redelijk oud mee geworden)

Ik geloof heilig dat diabetes type 2 heel goed te verbeteren is, let wel - ik gebruik bewust het woordje verbeteren, door:

- Je goed bewust te zijn van de factoren waardoor je diabetes hebt gekregen.
- Je al deze factoren totaal verwijderd uit je leven / eetpatroon.
- Je eetpatroon drastisch wijzigt en Gokken als uitgangspunt neemt. (Beheersing insuline niveau's...!!!)
- Bewust wordt van toxische belasting van je lijf via verkeerde voeding.
- In dit proces je hele levensstijl aanpast en verbeterd.

Bij mij heeft dit tot schitterende resultaten geleid, ik ben zelf nog steeds verbaasd dat de ochtendmetingen bij mij op dit moment zo'n mooi rustig beeld geven. Niet meer van die merkwaardige schommelingen. Altijd rond de 6.

Twee zaken die ik nog kort wil benoemen - de medische wereld doet geweldige ontdekkingen op het gebied van de gezondheid. Ook met betrekking tot diabetes. Ik denk wel - dit zijn mijn persoonlijke waarnemingen - dat er erg snel naar tabletten of insuline gegrepen wordt. Probeer eerst te kijken hoever je lichaam nog in staat is enigszins herstellend aan het werk te gaan. Gooi het roer drastisch om, verander je eetpatroon rigoreus. Geen slappe hap methode, dat werkt niet bij diabetes. De huidige gezondheidszorg is zoals heel nederland in elkaar zit. Alles voorzichtig en met beleid.
Nee, mensen - als je diabeet bent en er zijn mogelijkheden tot verbetering moet je op de donder krijgen, eetpatroon wijzigen en afvallen- AFVALLEN!
Als tweede hoor ik mensen vaak verwijzen naar de familiaire belasting, het zit in de genen. Wel, als het inderdaad erfelijk is, dan heb je GEEN MOMENT TE VERLIEZEN!
Gelijk je eetpatroon aanpassen, zorg dan dat je daarmee je probleem zo ver mogelijk voor je uitschuift. Het zal zich hoe dan ook wel een keer openbaren, maar werk eraan dat dit bij voorkeur pas na je dood plaatsvindt, of in ieder geval zo laat mogelijk in je leven.

Ik zal me hier af en toe melden als ik m.b.t. mijn diabetes weer vorderingen heb, of iets interessants te melden heb.

Reageer gerust en stel vragen, dit onderwerp ligt diep in mijn hart verankerd.

Groet, groet,

Gerard

Thea Bremer
Berichten: 3243
Lid geworden op: 20-10-2009 13:44

Bericht door Thea Bremer » 23-05-2010 10:57

Je bent een mooi mens! Afbeelding
Thea Bremer

Gebruikersavatar
realdream
Berichten: 224
Lid geworden op: 01-12-2009 00:03

Bericht door realdream » 26-05-2010 10:53

Een heel duidelijk verhaal! Ik moet dit aan mijn man laten lezen. Hij heeft diabetes II sinds 7 jaar (toen was ie 39) en is ook erfelijk belast. Maar ook duidelijk overgewicht, slechte eetgewoonten e.d. Toen we indertijd bij een diabetisch verpleegkundige kwamen hoopte ik zo dat zij zou hameren op afvallen. Maar nee, volgens haar had dat weinig nut, er was toch geen ontkomen aan dat ie uiteindelijk zou moeten gaan spuiten!!! :evil: . En zover is het inderdaad wel gekomen. Het overgewicht is er nog steeds, en nu hij doordeweeks in een hotel zit vanwege zijn werk is het nog lastiger geworden om "gewoon" te eten.

Maar ik ga hem jouw stuk laten lezen, misschien inspireert het hem. Bedankt!
Afbeelding

32 dagen suikervrij, nog 8 te gaan!
-------------------------------------------------------
Mijn eetdagboek

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 26-05-2010 11:49

Er staat vandaag een mooi stuk in B.N de Stem over de onderliggende verhoudingen tussen Obesitas, Insuline, diabetes, alcohol. Ik zal eens kijken of ik een online versie kan vinden en anders tik ik hier wel een samenvatting van het artikel. Het is gebaseerd op een onderzoek van het VU medisch centrum en fysioloog Wineke Bakker ....Jammer alleen dat de krant er wees zo'n suggestieve kop boven heeft geplaatst.
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 27-05-2010 12:04

Dank je Thea, lief van je!

@Realdream - geen probleem hoor, je kunt altijd contact met mij opnemen. Stuur anders een pb-tje, dan geef ik je even mijn telefoonnummer.

@Yeppe - ben wel benieuwd naar dit artikel...

Gerard

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 27-05-2010 12:25

Drank werkt tegen diabetes
Vrouwen 1 glas en mannen 2 glazen per dag MITS er al van een gezonde levensstijl spraken is , zónder roken, en zonder overgewicht, met bewegen en goed eten !
Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en het Universitair Medisch Centrum Utrecht onder 35.000 volwassenen . TNO en Wageningen Universiteit hielpen de gegevens te analyseren.
Mensen die matig alcohol gebruiken en 3 van de 4 bovengenoemde risicoverlagende leefgewoonten hadden bleken 40% MINDER risico op het ontwikkelen van ziekte le lopen.
Maar nog belangrijker vond ik het stukje waarin stond :
Bovendien maakte het VU medisch centrum bekend dat insuline [het hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt] ertoe bijdraagt dat mensen MET overgewicht diabetes type 2 en hart en vaatziekten kunnen ontwikkelen . Insuline kan bij vetzucht namelijk zijn werk NIET goed doen. Dat blijkt uit onderzoek van fysioloog Wineke Bakker. Insuline zorgt voor vaatvernauwing of verwijding van de kleine bloedvaten . Obesitas verstoort de vaatverwijderde functie van insuline waar dus een vernauwing optreedt . Dit leidt tot een verhoogde bloeddruk en slechte doorbloeding . Hierdoor nemen spieren minder suikers op en blijven deze suikers achter in het bloed. De bloedsuikerspiegel gaat hierdoor omhoog [diabetes type 2] Vervolgens komt iemand met overgewicht in een vicieuze cirkel terecht , want door een verhoogd suikergehalte maakt het lichaam meer insuline aan . Dat leidt weer tot meer vernauwing in de bloedvaten.......

Ik vroeg me al af sinds ik Gok, hoe kan het nou dat ik het nu beina nooit meer koud heb, nou daarom dus :lol: , en dat dagelijkse wijntje, dat komt weer terug als ik weer een gezond B.M.I heb :wink:
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Gebruikersavatar
Meesje
Berichten: 393
Lid geworden op: 07-02-2010 21:40

Bericht door Meesje » 27-05-2010 21:18

Dat eerste gedeelte van het artikel over alcohol en preventie voor ziekten is ook terug te vinden op de site Vrouw van de Telegraaf. Grappig dat er in de zijkant van het artikel meteen reclame voor afkikken van verslaving wordt gemaakt.

Het tweede gedeelte van het artikel waar Yeppe het over heeft is ook te lezen op de site van Nieuws voor diëtisten. http://www.nieuwsvoordietisten.nl/index ... f9a40e3e5a
Het artikel op deze site noemt de werking van insuline bij mensen met obesitas, nl het verhaal over vaatvernauwing en verwijding en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn, zoals dat uit het onderzoek van Wineke Bakker is gekomen. Wat m.i. echter is blijven liggen bij dit onderzoek is de vraag hoe mensen in de eerste plaats zo zwaar zijn gekomen en de relatie met insuline.

In de inleiding wordt het volgende genoemd: "Vetten uit de voeding en uit overmatig vetweefsel kunnen kunnen kleine bloedvaten beschadigen. Hoe die beschadigingen kunnen bijdragen aan aandoeningen als diabetes type 2 en hart- en vaatziekten is onderzocht door Wineke Bakker. Bakker promoveert op 20 mei aan de Vrije Universiteit Amsterdam."

Als ik dit als diëtiste zou lezen en ik was al niet zo enthousiast over het hele kh-beperkte verhaal, zou ik hier bevestiging zien, dat ik mensen toch echt op het vetarme pad moet houden.
Groetjes, Meesje

Dagboekje: http://opgewicht.forum2go.nl/meesje-opn ... t2083.html

startgewicht 13 nov 2016: 82,2 kg
3 dec: 80,6 kg

streefgewicht: 70 kg

yeppe
Berichten: 9826
Lid geworden op: 05-03-2010 09:34

Bericht door yeppe » 28-05-2010 08:15

Het mooie van dit dieet is dat als we het goed toepassen we niet meer vet binnen krijgen nl. Want ook bij dit dieet is het de bedoeling dat je door minder geraffineerde koolhydraten te eten minder trek krijgt dus automatisch minder gaat eten. Zeg dat ik voorheen zo'n 2200 cal binnen kreeg en nu zo ongeveer 1500 [zonder honger :wink: ] EN je past de juiste verdeling toe in je koolhydraten uurtje dan krijg je zowiezo minder vet binnen dan voorheen. Toen Dr. Frank bij radar zat werd hij daar ook op gewezen door Antoinette H. Maar ook zijn antwoordt was dat als mensen het Dr Frank dieet goed volgden ze altijd nog minder vetten binnen kregen dan tijdens de periode voor het dieet. Daar had ze niet van terug 8) .
Met Gokken van eetLUST naar eetRUST .
Mijn dagboek
20 Kg afgevallen dankzij Gok .
https://instagram.com/p/BDqSOThsHW5/

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 30-05-2010 14:32

yeppe schreef:Jammer alleen dat de krant er wees zo'n suggestieve kop boven heeft geplaatst.
Die slaat echt helemaal nergens op maar op het persbericht van de VU valt ook wel wat aan te merken. Ik ga dat hele persbericht eens even zorgvuldig fileren:
We worden steeds dikker doordat we, onder andere, vette voeding niet kunnen weerstaan. Dit vergroot het risico op het krijgen van type 2 diabetes en hart- en vaatziekten.
Keer op keer wordt er gratuit van uitgegaan dat je vet wordt van vet. Kennelijk vergeten ook wetenschappers maar al te gemakkelijk dat junkfood weliswaar vaak vet is maar zeker zo vaak grotendeels uit geraffineerde koolhydraten bestaat (potato chips, broodje hamburger, frisdranken, candybars, patatje oorlog, saucijzenbroodje, gevulde koek, kroket, drinkyoghurt).
Wineke Bakker onderzocht hoe beschadiging aan kleine bloedvaten door vetten uit voeding en overmatig vetweefsel (obesitas) kunnen bijdragen aan het ontstaan van deze aandoeningen.
Vet uit voeding is iets anders dan bloedvet (triglyceriden). Met name een overmaat van geraffineerde koolhydraten wordt supersnel omgezet in triglyceriden. Als dit proces doorgaat ontstaat, o.a. door insulineresistentie, visceraal buikvet. Dat scheidt hormoonachtige stoffen af, die ontstekingen veroorzaken.
Kleine bloedvaten en in het bijzonder de weerstandsvaten regelen de bloeddruk en weefseldoorbloeding in het lichaam. Het hormoon insuline speelt hierin een sleutelrol, dit kan in kleine weerstandvaten vaatvernauwing en vaatverwijding veroorzaken.
Laten we aannemen dat dit klopt.
Overmatig vetweefsel kan de vaatverwijding van insuline verstoren waardoor er een vaatvernauwing optreedt. Dit wordt ‘ Vasculaire Insuline Resistentie’ genoemd. Vaatvernauwing in weerstandsvaten kan voor een verhoogde bloeddruk en slechte weefseldoorbloeding zorgen. Verstoring in de doorbloeding van spierweefsel leidt tot een verminderde opname van suikers en een toename van suikers in het bloed. Uiteindelijk kan dit leiden tot type 2 diabetes.
Dit lijkt me oud nieuws.
Om dit te onderzoeken haalde Bakker kleine weerstandsvaten uit muizen.
Kun je onderzoek bij knaagdieren extrapoleren naar mensen? Dat was bij de cholesterolhypothese het begin van de ellende. Door konijnen helemaal vol te stoppen met cholesterol kregen de arme beesten verstopte bloedvaten. Vergeten werd echter dat gewoon konijnenvoer geen spoor cholesterol bevat. Samen met een aantal andere wetenschappelijke missers leidde dit broddelwerk tot het obesitogene kwaad dat de mensheid teistert.
Deze vaten plaatste zij in een opstelling waar de lichaamstemperatuur en de druk in de vaten werden nagebootst, waardoor de vaten nog normaal functioneerden. De metingen koppelde zij direct aan bloeddruk- en hartfunctiemetingen, maar ook aan eiwitanalyes. Met eiwitanalyses in vaten onderzocht zij precies waar fouten optreden als er bijvoorbeeld veel vet aanwezig is.
Inderdaad, bloedvet, geen voedingsvet.
Bakkers onderzoek leidt tot nieuwe aangrijpingspunten voor behandelmethodes ter preventie van een verstoorde vaatfunctie en kan daarbij de frequentie van type 2 diabetes en verhoogde bloeddruk reduceren bij dikke mensen.
Ik blijf bij mijn stelling dat je met insulineresistentie dichterbij de kern van het probleem bent dan met overgewicht als bron van al het kwaad.

Kees

Gerard Poot
Berichten: 254
Lid geworden op: 17-02-2010 07:53

Bericht door Gerard Poot » 31-05-2010 06:50

Kees, dank je!
Zo ken ik je weer...
De arts die ik vorige week (gelukkig privé) sprak, benoemde diabetes als een vaat / vet probleem.
Tja, en wie ben ik om een 55+ arts tegen te spreken..

Gerard

Annemarie1971
Berichten: 71
Lid geworden op: 17-03-2010 08:10

Bericht door Annemarie1971 » 31-05-2010 18:19

Uhm, ( ik heb even getwijfeld of ik het neer zou zetten Gerard),

Maar jij bent Gerard...... :P

Maar inderdaad, artsen van 55 spreek je niet zo snel tegen.
Kees was weer een goede onderbouwing.....
Afbeelding

Streef 1: 85 kilo behaallt op 08-04-2010 streef 2: 80 kilo behaalt op 18-06-2010

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Bericht door Yvonne Lemmers » 30-08-2017 13:42

up

Plaats reactie