Nico () De indicatie Diabetus type2 al bijna een jaar kwijt

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Abrahamse
Berichten: 1
Lid geworden op: 09-10-2017 13:35

Nico () De indicatie Diabetus type2 al bijna een jaar kwijt

Bericht door Nico Abrahamse » 10-10-2017 23:15

Mijn naam is Nico, man, 58 jaar oud, getrouwd, vader van twee zoons en opa van twee prachtige kleinkinderen.

Twee jaar geleden kreeg ik te horen dat ik aan diabetus type 2 bleek te lijden. Ik had een flinke griep te pakken die maar niet over wilde en ik na 10 dagen nog doodmoe en gammel op mijn bed lag. Misschien zit er ergens een ontsteking zei de arts, dus laat maar even bloed prikken.
Twee dagen later wordt ik door de huisarts gebeld met de mededeling dat ik zwaar diabetus heb en direct aan de medicijnen moest...... Glucose nuchter was 28 en HbA1c was 94, dus dezelfde dag nog aan de metformine. Na een dikke week voor controle naar de praktijkondersteuner en glucose bleek nog steeds veel te hoog, dus metformine naar dubbele dosis. Daar heb ik "ho stop" gezegd, "dat ga ik dus niet doen", want volgens diverse bronnen is er n
met aanpassing van voeding, overgewicht te verliezen e.d. een goed resultaat te bereiken". Na enige discussie besloten de metformine zo te laten als die is en een dietiste te vinden die me daarbij zou helpen. Ik heb het geluk gehad een dietiste te treffen die mij hierbij fantastisch heeft geholpen en weten te overtuigen van het nut van koolhydraatarme voeding. Ik heb radicaal mijn levensstijl om weten te gooien wat is gelukt omdat mijn doel was om van de medicijnen af te komen en gezond oud te worden.

Uiteindelijk ben ik 30 kg afgevallen en na een half jaar was mijn bloedsuiker weer als een zonnetje en konden de medicijnen afgebouwd worden.
Ik ben nu al bijna een jaar vrij van medicijnen en mijn bloedsuiker is gelijk aan die van iemand zonder diabetus en ben ik van de medische indicatie diabetus af.

Wel ben ik weer een kilo of acht aangekomen en daar blijf ik op hangen, heeft geen enkele invloed op mijn suiker, maar ik ben nog wel ruim 10 kg te zwaar voor mijn lengte. Deze 10 kg wil ik er nog wel graag af hebben, vandaar dat ik me hier heb ingeschreven voor advies, meer ervaring opdoen, meer inzicht te krijgen, etc.

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Re: De indicatie Diabetus type2 al weer bijna een jaar kwijt

Bericht door Yvonne Lemmers » 16-10-2017 22:23

Welkom Nico op dit forum en de facebookgroep.

Een goede zet van je om met koolhydraatbeperking je diabetes om te keren.
En goed dat je nu met grip op koolhydraten ook daadwerkelijk grip op je koolhydraten behoudt.

Je zult merken dat de richtlijnen van grip op koolhydraten niet puur koolhydraatarm zijn. En dat er nog wat andere verschillen zijn, zoals de nadruk om géén kunstmatige zoetstoffen te gebruiken.
Lees jezelf goed in, en ga er mee aan de slag.
Je zult eetrust gaan ervaren, met als resultaat dat je waarschijnlijk toe kunt met kleinere porties en minder eetmomenten. De broekriem kan dan langzaamaan weer een gaatje strakker aangetrokken worden.

Succes met grip op koolhydraten en eet smakelijk!

Plaats reactie