Sjass (45) BRCA2 afvallen met GOK

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjass
Berichten: 250
Lid geworden op: 12-02-2010 14:14

Sjass (45) BRCA2 afvallen met GOK

Bericht door Sjass » 24-11-2016 05:56

Hallo allemaal,
Sinds heel korte tijd is duidelijk geworden dat in onze familie (van vaders kant) het BRCA2 gen voorkomt. Van de familie van mijn oma, mijn vaders moeder dus) is inmiddels iedereen, vrouwen en mannen, aan kanker overleden. Van mijn ooms en tantes zijn er twee aan kanker overleden, en mijn vader heeft prostaatkanker. Ik heb zelf 50% kans om dit kapotte gen ook te hebben, dit gaat heel binnenkort onderzocht worden.
Uiteraard gaan we als gezin en familie dus een heftige periode tegenkomt. Als mij iets heftigs overkomt heb ik graag de touwtjes in handen, dat kan natuurlijk niet altijd, maar ik heb altijd graag het gevoel dat ik iets kan doen. Iets doen betekent in dit geval dus afvallen. Overgewicht geeft een groot risico(extra misschien dus in mijn geval) op kanker. Aangezien ik 45 jaar ben, 1.60 en 83 kilo weeg is dit dus iets waar ik mee aan de slag kan.
Jaren geleden ben ik flink afgevallen met GOK, maar zoals bij zo velen heb ik deze manier van eten laten versloffen en ben ik weer behoorlijk aangekomen. Tijd dus om er iets aan te doen!
Ik maak een dagboeken aan waar ik niet alleen mijn eten opschrijf, maar ook mijn angsten en onderzoekstraject. Ik doe dit bewust niet op een forum gerelateerd aan BRCA, omdat ik deze Fora heel heftig en confronterend vind. Liever ben ik bezig met iets dat ik zelf in de hand heb. Ik sta graag positief in het leven, en wil ook op een positieve manier hiermee omgaan. Dat zal vast niet altijd lukken, maar ook dat zul je wel teruglezen in mijn dagboekje.

Lieve groetjes, Sjass

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 24-11-2016 11:25

Hoi Sjass,

Wat goed dat je voor je gezondheid én dus voor jezelf kiest! Inderdaad geeft overgewicht veel meer risico's op gezondheidsproblemen, zeker wanneer je al 'erfelijk belast' bent.
Zelf ben ik begin deze maand 45 geworden en woog ik ooit meer dan 90 kilo. Met gok ben ik al bijna 3 jaar opgewicht, een verademing na een leven lang lijnen...

Maak vooral een dagboekje aan en houd daarin dagelijks je menuutjes bij. Op deze manier krijg je snel tips en adviezen bij jouw menuutjes, want andere gokkers - beginners en ervaren - lezen met je mee en helpen je waar nodig. Ook kun je al je persoonlijke vragen kwijt in je dagboekje.
Kijk vooral ook rond in dagboeken van anderen om inspiratie op te doen en je te laten motiveren! (y)

Een dagboek aanmaken kan hier:
http://opgewicht.forum2go.nl/dagboeken- ... -f110.html

Succes!!

Cabogirl
Berichten: 3304
Lid geworden op: 25-11-2010 19:49

Bericht door Cabogirl » 25-11-2016 23:42

Hoi Sjass, welkom terug!
Heftig zeg, heel veel sterkte met het onderzoekstraject.
Afbeelding
05-'02 maagband 116 kg
11-'10 start GOK 82,3
01-'16 gastric bypass 97,7
Mijn Dagboek

Plaats reactie