Vogel () Kom ik zo eindelijk van mijn suikerverslaving af?

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Vogel32
Berichten: 54
Lid geworden op: 19-04-2014 11:49

Vogel () Kom ik zo eindelijk van mijn suikerverslaving af?

Bericht door Vogel32 » 14-03-2016 17:39

Hoi allemaal,

Voor mij is het niet de eerste keer hier op het forum. Maar omdat ik morgen opnieuw wil gaan starten (en het deze keer ook echt vol wil blijven houden), dan ook maar even een voorstelberichtje.

Ik ben midden dertig, heb een veel te drukke fulltime baan en daarnaast fibromyalgie met hypermobiliteit, zeer regelmatig migraine (meerdere keren per week) en ben gevoelig voor gluten. Ik sport meerdere keren per week op een wat rustiger tempo (geen cardio bijvoorbeeld, maar grondoefeningen en een teamsport). Ik wil eindelijk eens van die suikerverslaving af (ik "eet" namelijk als ik moe ben) en zo meer controle over mijn eetpatroon en gewicht krijgen.

Mijn uiteindelijke doel is om zo'n 15 tot 20 kg af te vallen. Ik let daarbij vooral op hoe tevreden ik ben met mijn lijf i.p.v. alleen op het cijfertje op de weegschaal. Bij eerdere GOK-pogingen heb ik gemerkt dat baksels met amandelmeel bij mij niet goed vallen. Hier moet ik dus nog een alternatief voor vinden. Wel heb ik afgelopen weekend een lekker recept voor eiermuffins gevonden (met ham en groenten, zonder bloem), dus die ga ik vanavond maar alvast eens bakken. Ik ben overigens, ook i.v.m. mijn migraine, geen fan van zoetstoffen en probeer zoveel mogelijk biologisch te eten.

Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik in de ochtend geen tijd heb om mijn eten klaar te maken (ik ontbijt vaak in mijn auto of op mijn werk). Ik ben dus vooral op zoek naar gerechten die ik vooruit kan maken en wellicht ook enkele dagen kan bewaren in de koelkast of in kan vriezen. Ik hoop dat jullie daar nog tips over hebben voor mij. Ik zal vanavond ook nog eens in de boeken duiken (ik heb "op gewicht" en "kookboek 1"), wellicht dat ik daar ook nog van alles uit kan halen.

Wie weet tot snel in een van de dagboeken!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lian
Berichten: 281
Lid geworden op: 22-03-2011 20:17

Bericht door Lian » 27-03-2016 12:48

Hallo Vogel,
Heel verstandig van je om van je suikerverslaving af te willen.
Jammer dat je nog geen reacties gekregen hebt op je berichtje, maar ik hoop je een beetje 'op weg' te kunnen helpen ;)
Tot 1 jaar terug was ik ook super-suiker verslaafd, was altijd moe, overal gewrichts en spierpijn én -net als jij- altijd migraine.
Ook al had ik al eerder een tijdje gegokt (2011/2013), en voelde mij toen stukken beter, en de drang naar suiker nam ook razendsnel af; tóch viel ik weer terug in mijn oude koolhydraatrijke, en snoep gedrag; tót ik een jaar terug de knop omzette en er echt voor ging.

Net als jij heb ik een drukke fulltime baan en sport veel.

Een paar simpele tips voor je ontbijt:
*kook 's avonds 2 eitjes, en eet ze in de auto op (flesje water erbij, thee/koffie uit thermosbeker)
*handje nootjes
*stukjes kaas/worst en paar augurkjes of snoeptomaatjes erbij (niet teveel ivm kh)
*bakje Griekse yoghurt met lijnzaad, wat noten en koekkruiden

Simpel en snel, of niet?

Voor de lunch kan je hetzelfde doen, maar wordt misschien wat saai.
Je kan kiezen voor bv een quiche die je eerder bakt en stukken van invriest.
*Salade van blikje vis (tonijn, zalm), lekker mayodressing apart erbij.
*2 vezelcrackertjes met roomboter en lekker dik beleg
het is allemaal zó klaar, (doe het zelf ook, ik heb het in een lunchbox mee naar mn werk, en kan het in 10 min opeten met twee bakken groene thee erbij)

In boekje 1 staan genoeg snelle en makkelijke tips die in een druk leven passen.

's avonds gewoon lekker je groenten-vlees/vis-vervanger en wat pasta/rijst of aardappeltje, stukje fruit erbij (1/4e-1/4e-1/4e- 1/4e)
en je valt af, bent zo van je suikerverslaving af, voelt je kíp lekker (je zal het zeker merken aan je migraine, en fybromialgie, dit absoluut wordt minder, maar geef het, en gun jezelf de tijd en de rust is mijn ervaring)

Kortom; GUN jezelf GOK, je bent het waard :D
Heel veel succes

Vogel32
Berichten: 54
Lid geworden op: 19-04-2014 11:49

Bericht door Vogel32 » 16-04-2016 21:58

Hoi Lian,

Dankjewel voor je uitgebreide berichtje, daar kan ik wat mee. Ik moet zeggen dat ik het nog wat lastig vind om er weer goed in te komen, maar binnenkort heb ik vakantie dus dan lukt dat vast weer beter. En als eenmaal de start goed gemaakt is, dan loopt het daarna wel (bij mij tenminste).

Ik had laatst nog een kookboek gekregen; "Vegetarisch, koolhydraatarm en glutenvrij" van Celia Brooks. Nou ben ik niet vegetarisch, maar een dagje zonder vlees vind ik ook wel eens lekker. Er staan best lekkere recepten in, dus die zou ik als aanvulling op de GOK-recepten kunnen gebruiken.

Maar hoe zit dat nou met die 1/4e verhouding bij het avondeten. Bereken ik dit op gewicht (dus alles afwegen en dan een zwaar) of op het oog? Als ik het op het oog doe en ik eet een salade dan zijn de 2 ons groenten echt niet op een kwart bord te krijgen ;)

Groetjes, Joyce.
Afbeelding

Ellen1957
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16-03-2016 22:18

Bericht door Ellen1957 » 17-04-2016 22:19

Hoi Vogel,

Goed dat je er tegenaan gaat, tegen die kilo's bedoel ik. Ik las je vraag over de kwarten.
Ik begrijp dat het erom gaat om het op het oog in te schatten. Als je een aardappel eet, dan moet het vlees, bv een gehaktbal, minstens zo groot zijn. Dus je khd-kwart niet te groot maken.
Het vakje van de 'groene' groente kun je onbeperkt vergroten, dus die sla van jou zet je in gedachten maar in een reuzenslakom naast je bord.

Eet smakelijk!
Dagboek Ellen
Ik eet veel eiwitten, weinig vetten en weinig khd.
2018: week 1-6: 89.8 - 89.2 - 88.7 - 87.6 - / - / -
Mijn doel: 87kilo

Plaats reactie