Erik () ruim 30 jaar te klein voor mijn gewicht

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
corky
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-08-2015 17:18

Erik () ruim 30 jaar te klein voor mijn gewicht

Bericht door corky » 01-09-2015 23:47

Mijn naam is Erik. Laat mij even terug gaan naar 3 Juni 2015; Ik kom net van mijn diabetesverpleegkundige die mij net naar een diëtiste heeft doorgestuurd. Het is mijn laatste kans om nog iets aan mijn steeds te hoog blijvende bloedsuikerspiegel te doen voordat over twee weken ik niet alleen langzame insuline spuit maar ook maaltijd insuline (iets wat ik echt niet wil).
Ik ben eind 2008 al bij een diëtiste geweest toen bij mij diabetes was geconstateerd. Toen ben ik tot 97 kg gezakt. In de loop van zeven jaar is mijn gewicht (weer) opgelopen tot 108.5 kg en mijn dagelijkse medicatie tot 2x1000mg metformine+ 2x 80 mg glicazide + 1x 42 eenheden insuline.
Op 10 Juni loop ik bij Manon binnen (mijn nieuwe diëtiste). Ik verwacht eerlijk gezegd de vaste ‘preek’ die ik al ken van schoolartsen sinds ik 9 à 10 jaar ben. Ik vertel hem niet omdat de meeste die dit lezen hem vast al uit eigen ervaring kennen. Na mijn kant (ja het laatste half jaar ben ik heel fout bezig geweest) verteld te hebben vraagt Manon of ik bepaalde etenswaren lust. (o daar gaan we allemaal niet-‘dieet’ dingen die ik wel graag eet) Als ze lacht en zegt; ik denk dat je wel eens baat kan hebben bij een koolhydraatbeperkt dieet. Dan besef ik dat alles wat ze vroeg inderdaad geen of weinig koolhydraten bevat (wel vet en calorieën). Ik krijg van haar een aantal papieren mee met wat recepten en een voorbeeld dagmenu + kha-tussendoortjes.
Die woensdag avond begin ik al en eet mijn eerste dieetmaaltijd met veel smaak. Jammer genoeg moet ik de eerste drie volgende dagen werken waardoor ik minder voorbereidingstijd heb. Na een week GOKken zegt een collega; Wat heb jij? Je bent nog meer ADHD verkoper dan anders. Op dat moment besef ik dat hij gelijk heeft. Ik leg dan uit dat ik met een dieet bezig ben en me eigenlijk al dagen energieker voel en geen honger. Mijn diabetesverpleegkundige heeft mij uitstel gegeven op mijn maaltijdinsuline omdat mijn bloedsuikers al regelmatig onder de 7.0 komen.( dit ipv nuchtere bloedsuiker van 11.7) Na 14 dagen GOKken moet ik terug naar Manon om te kijken of het mij een beetje bevalt. ( twijfel gevalletje ik heb na 10 dagen; opgewicht van Yvonne Lemmers gekocht) Schok voor ons allemaal in 2 weken ben ik 3.5 kilo kwijt: 107.5kg  104 kg.
Midden in week 4 ga ik door een voor mij belangrijke grens: Onder de honderd kilo. Nadeel: in het week einde ga ik naar mijn beste vriendinnen. Voor mij mijn eerste echte test. Op zondag is namelijk een verjaardag en wordt verwacht in ieder geval een klein stukje appeltaart te nemen. (inderdaad ik verplaats mijn uurtje naar de taart en vrees voor de weegschaal op maandag) Op maandag ben ik 2 ons lichter dan ik op zaterdagochtend was. Dan slaat een dag later het noodlot toe; mijn koelkast maakt een carrièreswitch en gaat verder als diepvries. Ik maak de volgende 13 dagen gebruik van mijn diepvries + koeltas en de 24 uurs economie. Voordeel is dat ik nu wel een grote koelkast tot mijn beschikking heb.
Nu ben ik 12 weken bezig en weeg ik 92 kg (15.5 kg kwijt) Verder ben ik mijn insuline aan het afbouwen (van 42 naar 26) en wacht ik met smart tot het moment dat ik mijn insuline weer terug kan brengen naar de apotheek. Maar zeker zo belangrijk voor mij: Mijn beste vriendin(+man) is door mij nu ook een Gokker. Een maat en mijn broer(+vrouw) lezen het boek en overwegen de stap ook.

Ik geef toe ik ben koolhydraatverslaafd en ook nog een echte Gokker.

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 18-09-2015 17:18

Wat een geweldig verhaal om te lezen. (y)

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Vastberaden door Gok-ken!

Bericht door Yvonne Lemmers » 19-09-2015 00:18

Mooi om je verhaal te lezen Erik en wat ga je goed!

Goed dat Manon je op het koolhydraatbeperkte pad gekregen heeft.

Als ik je zo inschat gaat het helemaal goed komen en ben je snel van je medicatie af.
Succes verder en geniet van alle lichamelijke en geestelijke voordelen.

Groeten aan Manon en je GOK-kende volgelingen.
Zorg dat je een lichtend voorbeeld blijft.
Vastberaden door GOK-ken dus!

Gebruikersavatar
corky
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-08-2015 17:18

Bericht door corky » 14-03-2016 20:58

Klein overwinninkje:
Ik heb Midden februari de insuline spuit weg mogen leggen. De afgelopen maand is de bloedsuikerspiegel bij controles redelijk gelijkmatig gebleven. Ik heb net ook het item van 1vandaag gezien en ik was al overtuigd van het feit dat ik uiteindelijk alle medicijnen weg zou doen, dit item heeft mij verder gesterkt in mijn overtuiging.

Nu op naar afbouwen van alles wat ik slik aan pilletjes.

Yvonne, Hartelijk bedankt voor de aanzet, ik ga eindelijk naar een gezonder lichaam toe.

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 17-03-2016 17:05

Wat een geweldig resultaat, gefeliciteerd!!

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Wat fijn voor je Erik!

Bericht door Yvonne Lemmers » 20-03-2016 15:12

Wat fijn voor je Erik!
Koolhydraatbeperkte voeding is dus ook jouw medicijn tegen diabetes.
Blijf daarom vetarme koolhydraatrijke light producten mijden, dan blijf je energiek en hoef je geen insuline te spuiten.

Top!
Dank voor het delen.

Lees ook de blog met daarin de uitzending van 1Vandaag: http://gripopkoolhydraten.nl/keer-diabe ... en-erkend/

Blijven GOK-ken dus om van je koolhydraatverslaving af te blijven :-)

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Re: Erik () ruim 30 jaar te klein voor mijn gewicht

Bericht door Yvonne Lemmers » 30-10-2023 13:08

up

Plaats reactie