Anita (54) Diabetes 2 sinds april 2015

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Anita1961
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-05-2015 20:05

Anita (54) Diabetes 2 sinds april 2015

Bericht door Anita1961 » 06-05-2015 09:03

Hoi, ik ben Anita, 54 jaar en heb sinds begin april 2015 de diagnose diabetes 2.
Ik heb ook chronisch Henoch Schonlein, een autoimuun ziekte waarbij je eigen lichaam je bloedvaten systeem aanvalt. Is eigenlijk een kinderziekte, als je het krijgt als volwassene wordt het vaak chronisch.
Al 11 jaar kamp ik hiermee, maar heb het al jaren onder controle door strakke leefregels (lees: voldoende rust, onder de 12 graden niet te veel naar buiten) Bij mij triggert de kou en kan ik heel snel een aanval krijgen.

Vorige zomer is voor het eerst een nuchtere bloedwaarde van 16 gemeten, maar omdat ik vanaf mei vorig jaar toch wat kleine aanvallen HSp had, werd het daaraan geweten. Mijn bloedvaatjes zijn dan ontstoken dus was verklaarbaar. De relatief koude zomer en te vaak over mijn grenzen te zijn gegaan maakte dat ik begin december een zeer heftige aanval van HSp kreeg (binnen 5 minuten doodziek, je ziet de bloedingen onder de huid oppoppen dan). Ik kan dan niet meer lopen en het voelt alsof je bloed kookt en kolkt door mn lijf, vooral de benen.

Dus weer te hoge waarden (16). Eind maart weer geprikt, de HSp was weer op zijn retour, maar de hoge waarde bleef.
Nu dus onder behandeling voor de diabetes met medicatie 2 keer per dag.
Na direct mijn voeding flink te hebben aangepast, alle suiker schrappen en andere 'slechte' dingen heb ik de nuchtere waarde terug kunnen brengen naar 7.2.Heel blij hiermee. Ben ook minimaal 30 minuten gaan bewegen, wandelen en bij te koud voor mij- de hometrainer.
Nu wil ik van de medicatie af, of in ieder geval proberen.

Gaandeweg zoekend op internet naar informatie blijken koolhydraten het sleutelwoord te zijn. Dus vandaar dat ik hier nu ben, wil koolhydraatarmer eten om de bloedsuiker onder controle te krijgen en af te vallen.
Ik ben sinds juni vorig jaar al 11 kg kwijt en wil er nog 10 af.
Was toen al begonnen met beter op mijn voeding letten. Ik heb als voordeel dat ik geen verslaving heb, snoepte graag :), maar kan het heel gemakkelijk laten staan. Ik streef naar een kilo per maand, hoeft van mijn niet zo snel.

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 08-05-2015 08:30

Hoi Anita,

Welkom op het forum!
Zo te lezen heb je al een heel groot stuk winst kunnen boeken met je voeding, top (y)
Advies: Houd een dagboekje bij en schrijf daarin dagelijks je menuutjes op. Je zult zien dat dit motiveert en daarbij krijg je advies van mede gokkers (y)

Plaats reactie