Nicoline () hoge bloedsuikerwaarden sinds GOK

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nicoline L
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-01-2012 10:45

Nicoline () hoge bloedsuikerwaarden sinds GOK

Bericht door Nicoline L » 13-10-2014 08:47

Mijn man en ik volgen sinds een week of drie GOK.
Mijn man heeft een overgewicht van 15 kilo, ik zit net tegen overgewicht aan en GOK daarom maar gezellig mee.

Manlief heeft diabetes type 2, gebruikt 's morgens 500mg Metformine, en 's avonds 850 mg Metformine. Doorgaans is zijn bloedsuiker hiermee 's morgens rond de 7.

Sinds we GOKken valt mijn man eindelijk af, eerdere dieten hadden geen resultaat, hoewel hij soms weinig calorieën at.
Maarrr.. sinds hij GOKt, voelt hij zich erg gedeprimeerd. We hebben nu een paar dagen zijn bloedsuiker maar weer eens geprikt, en die blijkt vreemd genoeg te stijgen. Vanmorgen was hij nuchter 9.6.

Dit baart ons zorgen, omdat zijn suiker nooit zo hoog is nuchter. Hoe kan dit, en hoe kunnen we dit verhelpen?? Kan iemand tips geven??

Bij voorbaat dank!!

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 13-10-2014 12:15

Hoi Nicoline,

Mijn advies is om een dagboek te beginnen (http://opgewicht.forum2go.nl/dagboeken- ... n-f99.html)

Het is heel lastig om te beoordelen wat de oorzaak is als we niet weten wat jullie eten. Is het uurtje in balans? Worden er tussendoor of in de groene maaltijden toch teveel koolhydraten gebruikt?
Wel goed om te horen dat je man afvalt!

Sterkte!

Groetjes van Martine

Gebruikersavatar
Nicoline L
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-01-2012 10:45

Bericht door Nicoline L » 13-10-2014 13:20

Dank je wel Martine, voor je reactie.

Thuis houden we in een map bij wat we zoal eten op een dag.
Ik zal je schrijven wat we gisteren hebben gegeten:
's morgens twee crackers uit het rode boekje van Yvonne, belegd met roomboter en kaas.
Tussen de middag een omelelet met een paar kerstomaatjes en spek.
's Avonds een ovenschotel van linzen, prei en een puree van zoete aardappels.
Gehaktballetje er bij.

Vanmorgen dan een suiker van 9.6, terwijl mijn man gewend is om gewoon brood te eten, suiker, drop etc en dan een suiker heeft van 7.0

Hoe kan het dan dat zijn suiker juist stijgt nu?
Hij wordt met de dag gedeprimeerder, maar is wel gemotiveerd om verder te lijnen.
Hij heeft ook geen honger tussen door.

We drinken twee bakjes koffie op een dag, veel groene thee met Jasmijn (van Piramide, die is heerlijk) of water.

Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat hij mogelijk een beginnende infectie heeft ergens, of dat er iets aan de hand is met zijn alvleesklier.

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 13-10-2014 13:49

Aan een menu van 1 dag valt weinig af te lezen.

Dit is het onderdeel van het forum waar mensen zich voor kunnen stellen, en dit is ook voor iedereen leesbaar, dus ook voor niet leden.

Ik adviseer je dus dringend om echt een dagboek bij te houden op het besloten deel van het forum.

Lees blz 35 van het basisboek nog eens door over de balans in je uurtje. De maaltijd die je beschrijft bevat veel koolhydraten. Linzen en zoete aardappels. Het fruit staat er niet bij, maar heb je wellicht ook nog gehad?

In je dagboekje kun je wellicht nog wat meer menuutjes plaatsen van afgelopen dagen! (y)

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 13-10-2014 14:52

Een reden voor een hoge bloedsuiker in de ochtend, kan zijn dat het lichaam compenseert voor een te lage bloedsuiker in de nacht.

Daarom is het interessant om eens gedurende de dag te meten wat zijn waarden zijn. Als je gedurende de dag rond de 5 of lager zit, dan is het best mogelijk dat er sprake is van een nachtelijke hypo. En daar reageert het lichaam op met overmatige stress, zodat je hogere bloedsuikers krijgt, maar ook klamme lakens en vermoeidheid.

Kijk maar eens hier http://www.dvn.nl/files/site/Hypo_Hyper ... 202004.pdf

Ik hoop dat dat het is, anders moet je even langs de huisarts.
Succes.

Gebruikersavatar
Nicoline L
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-01-2012 10:45

Bericht door Nicoline L » 13-10-2014 17:05

Dank je, daar kan ik wel wat mee.

Gebruikersavatar
Nicoline L
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-01-2012 10:45

Bericht door Nicoline L » 14-10-2014 10:55

Nu, we zijn er achter hoe het komt dat mijn man met een bloedsuiker van 9.6 zat: het doosje bloedsuikermeters was inmiddels langer dan een half jaar open, en blijkt dan niet meer betrouwbaar te zijn. ik heb nieuwe strips gekocht, en de bloedsuiker van mijn man was gistermiddag 6.5 en vanmorgen nuchter 6.3!!

Da's dus even een heel ander verhaal, want het betekent dat hij nu lager zit dan anders. (Zonder GOK zat hij rond de 7)

Blijft wel dat hij slecht slaapt en zich depri voelt. Ik hoop dat het gewenning is...

Appeltje
Berichten: 5177
Lid geworden op: 11-06-2012 19:42

Bericht door Appeltje » 16-10-2014 10:54

Fijn dat het antwoord zo simpel is. Heb je het boek Opgewicht gelezen, ook het onderdeel over:
* supplementen
* hazenslaapjes

En is het KH-uurtje in balans? Heb je al een dagboekje, dan kijk ik mee.

Gebruikersavatar
Nicoline L
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-01-2012 10:45

Bericht door Nicoline L » 18-10-2014 00:02

Manlief en ik vallen nu in een mooi tempo af, zonder honger!!

Met de suiker gaat het prima, ondertussen gebruikt 'hubby' nog maar een derde van de Metformine medicatie, hoewel die laatste tablet er volgens mij ook wel af kan. De suikerwaardes zijn keurig, dus na het weekend nemen we maar weer contact op met de huisarts of die laatste dosis ook geschrapt kan worden.

De somberheid en slaapproblemen hebben we weten op te lossen met L-tryptofaan, wat serotonineverhogend werkt. Blijkbaar daalt bij manlief de serotoninespiegel sterk nu hij fors minder koolhydraten eet.

Ben erg blij met het tot nu toe behaalde resultaat. We gaan lekker door!

Gebruikersavatar
ikbenik
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-01-2014 13:45

Bericht door ikbenik » 07-11-2014 09:28

Ik ben ook diabetespatiënt en heb het in het begin ook gehad dat mijn suikerwaardes veel hoger werden.
Ik had inderdaad nachtelijke hypo's, ben minder insuline gaan spuiten bij het diner en mijn langwerkende insuline ook met 2 verminderd en nu gaat het dus veel beter gelukkig!
Ik ben Miranda, diabetespatient met hoge bloeddruk.
Al heel, heel ,veel lijnpogingen gedaan en hopelijk nu eindelijk 1 die bij mij past.Ik ben ook begonnen met ontzuren.

Plaats reactie