Desiree (31) Shaken, Atkins en tja...ook een hartprobleem.

Voorstelverhalen van ex-shakers (zoals PRODIMED, CAMBRIDGE (CB), SANASLANK) die overstappen naar Grip op Koolhydraten.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Desiree B
Berichten: 185
Lid geworden op: 13-08-2014 14:53

Desiree (31) Shaken, Atkins en tja...ook een hartprobleem.

Bericht door Desiree B » 13-08-2014 17:46

Ook ik zal me hier voorstellen ;)

Ik ben Desiree, 31 jaar en ook al jaren aan het 'lijnen'. Het begon eigenlijk toen ik een jaar of 15/16 was. Ik besefte al een tijd dat ik dikker was dan klasgenoten, ik werd er ook mee gepest en wilde graag afvallen. Het begon met Herbalife. Helaas was dat r*teduur en dus niet te betalen. Ook hield ik het niet lang vol, omdat ik voortdurend trek en daardoor snaaimomenten had. Dat was het dus niet.

Op mijn 21e leerde ik mijn man kennen en ook toen heb ik regelmatig geprobeerd af te vallen. Dan weer met de shakes van WW, dan weer met Slankklup (geen idee of dat nog bestaat) en ook met Atkins. Dat laatste was nog het makkelijkste vol te houden, omdat ik daarbij nooit honger had. Tot een kennis van een oom van me, me ervoor waarschuwde, dat weer een kennis van haar eraan overleden was. Ik wist niet of ik het moest geloven, maar vanaf dat moment durfde ik niet meer en ben ik weer 'gewoon' gaan eten. Met als gevolg dat mijn gewicht nu 109 kg is.

Vorig jaar februari ben ik bevallen van mijn dochtertje Anne. Helaas bleek ik tijdens mijn zwangerschap last te hebben van hartritmestoornissen, een lekkende linkerhartklep (door een vergote hartspier) en een hartpompfunctie van 28% (ter vergelijking: gezonde mensen halen een pompfunctie van 60%). Dit werd voornamelijk veroorzaakt door mijn zwangerschap. Mijn hart kon het bloed niet goed rondpompen. Met 37,5 weken ben ik dan ook ingeleid met een ruggenprik. Daarna verbleef ik nog 3 weken in het ziekenhuis en ben ik uiteindelijk geopereerd en heb ik een ICD (inwendige defibrillator) gekregen.
Ik ben dus nu aan de hartmedicijnen, heb nu weer een pompfunctie van 42% (wat waarschijnlijk niet veel hoger gaat worden) en heb het advies gekregen om nooit meer zwanger te worden, tenzij mijn pompfunctie drastisch verbetert.
Ik heb het idee dat dit toch kan, zolang ik een gezond gewicht heb. Dit heb ik helaas dus niet.

3 weken geleden besloot ik dat het roer om moest en dat ik MOET afvallen. Sindsdien ben ik aan de shakes, maar ik merk dat ik daarmee heel erg schommel wat hongergevoel betreft. Ook druist het heel erg tegen mijn gevoel en geloof in (ik geloof in God), omdat ik vind dat we niet gemaakt zijn om op shakes en bewerkt voedsel te teren.
Tja...wat moet je dan als je voor ruim 2 maanden aan shakes hebt ingeslagen? De shakes verkopen en weer terug naar mijn oude eetpatroon? Nee, dat is het niet. En tja, Atkins was het voor het grootste deel wel, maar fruit helemaal uitbannen? Ik geloof niet dat fruit geschapen is om er niet van te genieten.
Tot ik bij toeval via google op GOK uitkwam. Eerst nog even gelezen over het hoe en wat en eind vorige week het basisboek aangeschaft. Ik heb hem gisteren ontvangen en al een stuk in gelezen. Ook manlief heb ik het voor een deel laten lezen, want ik hoop eigenlijk dat hij mee gaat doen. Voorheen deed hij nooit mee met diëten en anders eten en ik stond er altijd alleen voor.
Na een gesprek via fb met Yvonne, die me op dit forum wees en me ook het een en ander heeft uitgelegd, heb ik ook besloten de kookboeken aan te schaffen (wel via bol.com, want daar hadden we nog cadeaubonnen voor), zodat we ook ideeën op kunnen doen voor wat manlief mee kan nemen naar zijn werk (tja, een broodje meenemen is wel handig, maar niet GOKbestand).

Aanstaande maandag begin ik met GOKken, omdat ik dan weer nieuwe boodschappen in kan halen (helaas zijn de boodschappen voor deze week al volledig gehaald en hebben we een stukje maand over).
Ik ben heel benieuwd hoe dit me bevalt.

Groetjes Desiree

Ps: hmmm...het verhaal is toch langer geworden dan de bedoeling was :lol: :lol: :lol:
Beter ik die het zegt, dan iemand bij haar volle verstand

sandra1976
Berichten: 1513
Lid geworden op: 04-10-2013 08:53

Bericht door sandra1976 » 13-08-2014 19:46

Welkom en succes!
Als je een dagboekje bij gaat houden met wat je elke dag eet dan kan iedereen je helpen.

groetjes sandra

Mipue
Berichten: 386
Lid geworden op: 06-02-2014 11:06

Bericht door Mipue » 14-08-2014 07:55

Hoi Desiree,

Welkom!
Inderdaad een goede tip om een dagboekje te starten zodat we mee kunnen kijken en denken. Zelf lees ik altijd nog veel in de andere dagboekjes, daar kom ik vaak vragen tegen waar ik zelf tegenaan loop, maar doe ik ook leuke en lekkere ideeën voor maaltijden op!
Succes!
:zwaaien:

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 15-08-2014 19:27

Hoi Desiree,

Ik lees veel herkenbaars in jouw verhaal.
Zelf ben ik ernstig hartpatiënt, ik heb een aangeboren hartafwijking en ook ritmestoornissen. Daarnaast ben ook ik gelovig :)
Gok heeft mijn leven én lichaam ten goede veranderd.
Ik slik minder medicijnen, heb mijn streefgewicht gehaald en kan nu beter bewegen.
Lees mijn dagboekje maar eens, of mijn succesverhaal als je nog twijfelt.

Heel veel succes!

Desiree B
Berichten: 185
Lid geworden op: 13-08-2014 14:53

Bericht door Desiree B » 16-08-2014 20:44

Bedankt voor jullie welkomstberichtjes! Het dagboekje ga ik vanaf maandag starten, dan begin ik ook echt. Ik heb gemerkt dat toen ik de afgelopen weken (in mijn shakeperiode) een dagboekje bijhield, het ook allemaal makkelijker was. Plus dat ik hier natuurlijk hulp kan krijgen. Overigens kreeg ik uitslag van die shakes (heb ik nooit eerder gehad met bepaald eten, ik ben niet allergisch voor zover ik weet), dus moest ik er sowieso mee stoppen.

Heb wel al wat boodschapjes gedaan w.o. het maandagmenu, lijnzaad en olijfolie. Ik bakte voorheen altijd in zonnebloemolie en las dat olijfolie beter is, dus daar ga ik voortaan zeker in bakken!
Ik had nog een vraag: ik las dat je met lijnzaad veel water moet drinken. Helaas mag ik van mijn cardioloog maar 1,5 tot 2 liter vocht/water per dag binnen krijgen, omdat mijn hart het volgens hem anders niet weg kan pompen. Is dit een erg probleem?

Ik had trouwens ook nog een vraag aan een GOK-goeroe gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen.

Fijn dat ik een lotgenote heb, Martine. Hoeveel woog je eerst teveel?
Beter ik die het zegt, dan iemand bij haar volle verstand

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 16-08-2014 21:06

In totaal ben ik 32 kilo afgevallen, waarvan de laatste 13 met gok en de andere kilo's met honger lijden. Wel verdeeld over aantal kaarten groens die eerste kilo's.

Wanneer je een vochtbeperking hebt moet je voorzichtig zijn met lijnzaad, tarwezemelen en andere 'droge' vezels. Als je bij deze vezels niet genoeg drinkt werken ze averechts.
Dit geldt ook voor de colon clean/darmreiniger.
Kies liever voor 'natte' vezels, dat zijn vezels in bijvoorbeeld fruit, groenten en peulvruchten. Daar hoeft geen vocht bij om ze te laten werken.

Voordat ik met gok begon had ik ook nog een vochtbeperking, nu leert Ik er nauwelijks meer op!

Desiree B
Berichten: 185
Lid geworden op: 13-08-2014 14:53

Bericht door Desiree B » 16-08-2014 21:11

Ik zag het net idd in je dagboekje. Knap hoor, zoveel gewichtsverlies! Ik denk zelf dat het het beste is als ik lijnzaad in de ochtend neem en dan daarna mijn water verdeeld over de dag neem. Als ik het 's avonds neem, is er geen ruimte meer voor voldoende water (of ik moet 's nachts heel vaak naar het toilet willen :lol: ). Of kan ik dan beter lijnzaadolie nemen of maakt dat geen snars uit?
Beter ik die het zegt, dan iemand bij haar volle verstand

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 16-08-2014 22:30

Dat maakt veel uit! Ik neem iedere ochtend een kleine eetlepel lijnzaadolie.
We gaan verder in je dagboek, dat is meer privé. Dit deel is voor iedereen zichtbaar, dagboeken voor leden ;)

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

1 december 2016

Bericht door Martine1971 » 03-01-2017 15:12

Desiree B schreef:Ik ben een echte schommelaar wat gewicht en eetgewoontes betreft. Vooral omdat ik erg onzeker ben en me vaak te erg laat beïnvloeden wat betreft de meningen van anderen. Plus, dat mijn man er geen been in ziet om af te vallen. Voor hem is het allemaal wel goed.
Toch zal ik het roer om moeten gooien.

Sommigen weten het al, maar ik zal het nog eens vertellen:
Ik kamp al jaren met overgewicht en heb ook hartproblemen en een ICD, waarvoor ik elk half jaar naar het AMC moet voor controle. Bijna 4 jaar geleden ben ik bevallen van mijn dochter, na een ruggenprik en weeënopwekkers te hebben gehad. Mijn cardioloog raadde me aan gezond te gaan eten in combinatie met beweging om af te vallen. Ik had al eerder geprobeerd anders te eten, maar nooit lang volgehouden. Elke keer viel ik na een maand alweer terug in mijn oude gewoontes. Tot ik 3 jaar geleden kwam in aanraking kwam met GOK. Met veel goede moed begonnen en 10 kg afgevallen in 6 maanden tijd. Helaas bewoog ik er weinig bij en vond ik het erg moeilijk te variëren. Vooral omdat ik lang niet alles lust. Ik ben niet iemand die van gerechten met veel ingrediënten houdt (6 ingrediënten die ik gewoon bij de supermarkt kan kopen vind ik wel genoeg), ook omdat mijn man en ik geen budget hebben voor duurdere ingrediënten en dat was ook de reden dat ik na 6 maanden op een plateau terecht kwam. Na weer 1,5 maand viel ik nog steeds niet meer af en viel ik weer terug in mijn oude patroon. Op zich at ik niet veel, maar het snoepen hè...
Een half jaar geleden weer geprobeerd te starten, maar ik kon de motivatie niet echt vinden. Ook steun uit de omgeving was er niet. Tegenwerking had ik ook niet, maar het werd gewoon niet begrepen en omdat ik niet sterk in mijn schoenen sta, vind ik het erg moeilijk het uit te leggen en voor mezelf op te komen.
Gelukkig bleek het met mijn hart wel wat beter te gaan en kreeg ik een paar weken geleden groen licht van de cardioloog om voor kind nr. 2 te gaan, zij het wel onder strenge controle. Helaas zal ik daarvoor wel via PGD (IVF waarbij naar het DNA wordt gekeken), omdat ik draagster van Duchenne ben. Afgelopen maandag heb ik met een gynaecologe in het AMC gesproken over onze kinderwens via PGD. Ik heb op zich groen licht, maar ze raadde me toch aan om af te vallen en aan mijn conditie te werken om zo de slagingskans van de PGD te vergroten, maar ook om de risico's voor mij zo klein mogelijk te houden. Ik weeg nu 106,7 kg, maar om de risico's te verkleinen en de slagingskans te vergroten is 90 kg (of liever nog minder natuurlijk).
Dus heb ik contact met een GOK diëtiste bij mij in de buurt genomen en had ik vandaag mijn eerste afspraak. Ze heeft goed opgeschreven tegen welke dingen ik aanloop en waar ik moeite mee heb. Deze week zou ze een weekmenu voor me maken en volgende week woensdag heb ik mijn volgende afspraak bij haar.
Ook heb ik in de buurt een tweedehands hometrainer op de kop kunnen tikken voor €25,-. Ik probeer er nu elke dag 10 minuten op te fietsen en wil elke week met 5 minuten uitbreiden tot ik op de 30 minuten per dag zit. Buiten wandelen of fietsen is helaas niet mijn ding, omdat ik door omstandigheden moeite heb om naar buiten te gaan (onder de mensen te komen). Vooral alleen.
Ook heb ik morgen een afspraak bij de fysiotherapeut om zo advies te krijgen om op een verantwoorde manier in beweging te komen.
Gelukkig snapt manlief ook dat er nu echt wat moet gebeuren en heeft hij de hometrainer zonder mopperen afgehaald en mag ik hem zelfs in de huiskamer laten staan.

Gebruikersavatar
Martine1971
Berichten: 7928
Lid geworden op: 19-09-2013 15:45

Bericht door Martine1971 » 03-01-2017 15:13

fimh68 schreef:Hoi Desiree,
Je hebt al behoorlijk wat meegemaakt zeg.. Jammer dat je zo weinig steun kreeg uit je omgeving. Hopelijk is dat nu anders. Goed dat je een dietiste hebt gevonden,dat zal denk ik reuze helpen. Heel veel succes, en ik hoop zo dat je snel zwanger zal zijn van jullie 2e wondertje.

Plaats reactie