Els Keuning (29) Na straight away nu over op GOK

Voorstelverhalen van ex-shakers (zoals PRODIMED, CAMBRIDGE (CB), SANASLANK) die overstappen naar Grip op Koolhydraten.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Els Keuning
Berichten: 229
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16

Els Keuning (29) Na straight away nu over op GOK

Bericht door Els Keuning » 23-07-2013 16:55

Beste GOK forum leden,

mijn naam is Els Keuning. Ik ben 29 jaar en woon met mijn vriend, 3 konijnen en een kat in Dronten (flevopolder).

Ik heb een fulltime baan als verkoopster van laboratorium methoden aan bedrijven in de levensmiddelen sector. Dit betekend veel verantwoordelijkheid en erg wisselende dagen. In sommige perioden bezoek ik veel klanten en ben ik veel op de weg, in andere perioden werk ik veel thuis.

In de avonden bring ik veel tijd door bij mijn paard en ik ben een 4 a 5 keer per week in de sportschool te vinden. Hier volg ik groepslessen uit het less mills programma. Dit zijn: Bodybalance (combi thai shi, pilates en yoga), CXworX (core training) en bodypump.

Om gaatjes te vullen in mijn tijd houd ik van het bakken van cakes en andere lekkere dingen en we gaan graag naar het bos wandelen.

En uiteraard worden huishouden en de tuin ook bijgehouden wanneer nodig.

Hoe kom ik hier terecht. Al van jongs af aan ben ik een vreetzak eerste klas. Ik eet alles wat los en vast zit, zit nooit vol en er komt geen einde aan. Als kind heb ik mensen al versteld doen staan van het feit dat ik zoveel op kan. Waar het vandaan komt geen idee. Thuis aten we altijd vrij normaal. Ontbijten en lunch met brood en s' avonds aardappelen, groenten (gekookt) en een stukje vlees met yoghurt en vla na. Tussendoor een koekje of fruit Een hele gewone nederlandse maaltijd zeg maar.

Vanaf het moment dat ik wel eens alleen thuis mocht blijven at ik alle keuken kastjes leeg. vleeswaren, kaas, snoep, koekjes of chips. Ik pakte van alles een beetje zodat mijn moeder het niet merkte.

Dik werd ik niet. Ook niet al puber of daarna. Ik leinde wel eens maar niet volgens een schema of programma, dan at ik gewoon zo weinig mogelijk.

Ik begon wat aan te komen toen ik ging werken. Maar niet veel. Ik fietste naar mijn werk, sporte eigenlijk dagelijks dus ik verbrande mijn eten wel. Ik werkte op een laboratorium waar je tijdens het lab werk niet kunt/mag eten.

Wanneer ging het mis? Toen ik van het lab over ben gegaan naar een verkoop functie. Ik hoefde niet meer op de fiets naar mijn werk. Dat was dik 1,5 uur per dag beweging minder. Daarnaast was ik laaiend enthousiast over mijn nieuwe baan en vond het belangrijk zo goed mogelijk te presteren. We gingen verhuizen en verhuizen in combi met een drukke baan zorgen ervoor dat ik minder ben gaan sporten. Mijn eetpatroon veranderde niet, mijn lijf wel. Plus de stress van mijn werk welke ervoor zorgde dat ik nog meer ging snoepen.

Ik heb Sonja Bakker gedaan. Die hoeveelheden waren veel te weinig dat hield ik niet vol. Ik dacht; wat nou als ik eens gewoon alleen gezond eet? Al het snoep koek en chips heb ik weg gegooid en ben om gegaan naar alleen gezonde en magere producten. Inclusief brood en veel fruit. Gelukkig lust ik graag groenten en fruit en als ik honger had maakte ik een boterham, kreeg ik in ieder geval ook voedings stiffen binnen. Ik viel af maar bleef honger houden. Zo heb ik best een tijd heen en weer gehopt tussen gezond eten en me volproppen. Ik had mezelf niet in de hand zodra ik weer gewoon ging eten. Ik hou van gezond eten en mijn maaltijden waren ook gezond. Alleen alles wat er tussendoor kwam.....

Toen we onze vakantie aan het voorbereiden waren deze zomer heb ik besloten het roer om te gooien. We gingen 2 weken trekken in Noorwegen. 2 weken lopen van hut naar hut in de Bergen (Jotunheim). Onderdeel van de voorbereiding was backpack kopen en zorgen dat we alles hebben wat we nodig hebben. Zo weinig en licht mogelijk. We bespaarden op elke 100g bij het uitzoeken van spullen. Toen besefte ik me hoe dubbel dat was. Op iedere 100g bagage besparen en dan zelf een 10-15kg overgewicht hebben.

25-5-2013 ben ik gestart met het crash diet straight away (ik wilde zoveel mogelijk kilo's snel kwijt voor mijn vakantie). Mijn eerste shake en een reep poging. Ik vond dat altijd maar dom, doe maar gewoon dan komt het wel goed. Maar ja gewoon doen kan ik niet.... Straight away is een koolhydraat arm diet met maaltijdvervangers. Ik neem 3 maatlijdvervangers (shakes, soep en repen) per dag en 1 maaltijd bestaande uit groenten en vlees. Totaal is dit 900kcal per dag. Dit is me goed bevallen. Goed vol te houden zonder al teveel honger en ik had ook nog voldoende energie om te sporten in de avond. In 7 weken ben ik 10,4kg afgevallen. Tijdens mijn vakantie gewoon gegeten incl vrij veel koolhydraten. Maar blijkbaar ook weer verbrand want mijn gewicht is gelijk gebleven.
Nu nog een week op dit programma en dan vind ik het genoeg geweest. Dinsdag bezoek ik mijn coach en ben ik benieuwd wat er de laatste 2,5 week nog af is gegaan.
Dan volgt eerst een opbouw week om te voorkomen dat je lichaam na een periode weinig koolhydraten de koolhydraten als vet op gaat slaan. Dan, over 2 weken ben ik klaar. En dan? Iets moet anders in mijn dagelijkse eetpatroon.

Mijn straight away coach wees me op de GOK method. Ik ben op ointernet gaan zoeken en heb deze week het basis boek gelezen. En besloten het maar te gaan proberen. Gewoon met fase 1 beginnen en zien hoe het bevalt. Misschien val ik rustig aan nog wat af en zo niet dan is dat ook niet erg. Ik voel me goed u en heb een gezond gewicht.
Reden dat ik me hier vast aan heb gemeld is om vast wat infomratie op te doen en kijken of hier antwoorden staan op de vragen die ik nog heb. Voorlopig zal ik vooral veel lezen en nog wat stilletjes zijn maar daarna zal ik vast vragen plaatsten over wat me nog niet duidelijk is of gewoon handigheidjes te achterhalen.

Mijn excuses voor dit hele lange verhaal. Als jullie nog meer willen weten dan hoor ik dat graag ;)

Groetjes Els

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

HIIT

Bericht door Yvonne Lemmers » 29-07-2013 14:30

:welcome: op het forum Els.

Je klinkt vastberaden en zo te lezen is het jou vooral te doen om de honger in toom te houden.
Dat gaat je met GOK fase 1 en daarna fase 2 vast lukken.
Prettige bijkomstigheid is dat je je lijn kunt behouden en lekker veel energie overhoudt om lekker in je vel te zitten.
Het zal je opvallen dat je ook minder slaap nodig hebt. Die extra tijd zul je vast wel kunnen gebruiken in je werkzame jonge leven.
Extra veel sporten hoeft niet.
Google eens op HIIT. Korte intensieve workouts die goed zijn voor je stofwisseling. Een aanrader!

Succes met GOK en veel leesplezier hier op het forum.

Els Keuning
Berichten: 229
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16

Bericht door Els Keuning » 30-07-2013 08:56

Hi Yvonne,

dank je wel voor je reactive.

Bij ons op de sportschool bieden ze de les mills GRIT aan. Dit is HIIT.

Reden dat idie les niet volg is omdat ze na het volgen van deze les 1 a 2 dagen rust aanraden voor herstel. Gezien ik erg graag sport en het vooral zo leuk vind ben ik al 4 a 5 dagen per week in de sport school te vinden (varierend van 30 min tot 2 uur sporten). Daarnaast zou ik binnenkort ook het hardlopen weer graag op willen pakken. Ben bang dat het dan een beetje teveel word.
Als ik deze HIIT les zou willen volgens zou ik iets anders moeten laten vallen.
Maar ik kan gewoon eens een les mee doen om te kijken of het me bevalt en dan mijn keuze om het niet te doen her overwegen.

Gr Els

Weusten
Berichten: 507
Lid geworden op: 28-07-2013 22:42

Bericht door Weusten » 12-08-2013 09:56

Hoi Els. Wat goed dat je al zoveel bent afgevallen.
Ik weet zeker dat je met GOK nog wat extra kunt afvallen.
Lekker eten en geen honger. Succes :D :D

Els Keuning
Berichten: 229
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16

Bericht door Els Keuning » 12-08-2013 10:41

In mijn eerste week gok was ik alweer 2,5 kg kwijt. Misschien niet helemaal eerlijk (tijdstik van wegen etc. maar in ieder geval niet aangekomen dus dat gaat goed. Woensdag weer wegen maar voor mijn gevoel ook deze week wel weer wat kwijt geraakt....

Dat lekker eten zit wel goed. Geen honger gaat wat minder........

Weusten
Berichten: 507
Lid geworden op: 28-07-2013 22:42

Bericht door Weusten » 12-08-2013 10:59

Misschien eet je wel te weinig, Yvonne.
Je moet eigenlijk eten tot je genoeg hebt en misschien voldoende tussendoortjes.
Ik heb begrepen dat het niet de bedoeling is dat je honger hebt tussendoor.
Je kunt een dagboekje aanmaken en de profs kijken dan met je mee.
Je krijgt altijd bruikbare tips.
Succes (y)

Els Keuning
Berichten: 229
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16

Bericht door Els Keuning » 12-08-2013 11:19

Dagboekje heb ik al gemaakt.

Bedankt voor je reactie!

Plaats reactie