Tea (45) weegschaal

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Tea (45) weegschaal

Bericht door Tea » 29-05-2009 10:22

Vanmorgen op de weegschaal gestaan. Dat is voor mij een moeilijk moment. Als het getal op de weegschaal teleurstellend is dan kan ik de hele dag een rothumeur hebben en soms zelfs denken, schijt aan alles ik pak een zak chips of een pak koek!!!!!
Vandaar dat ik de weegschaal probeer te vermijden.

Maaaaar....... vanochtend toch de stap gewaagd en ik ben na mijn grote terugval weer helemaal terug. In geen jaren het getal 66,9 zien staan.
Fantastisch gevoel en natuurlijk nog meer gemotiveerd om lekkere koolhydraatarme recepten te maken.

Deze week iedere dag in mijn koolhydratenuur een recept uit het boek van Yvonne gegeten en natuurlijk mijn fruit en toetje en chocolade niet te vergeten. Iedere dag zeker een dik half uur gesport.
Het enige grote nadeel is dat ik zoveel energie heb en daardoor zoveel dingen wil doen, maar er zitten dus tekort uren in mijn dag.

Het eten heeft me natuurlijk deze winst van 5,7 kilo eraf gebracht, maar zonder het boek van Jan Geurtz had ik het niet gered.

Het is werkelijk een opluchting om te kunnen zeggen: "Ik ben niet meer eetverslaafd". En dat natuurlijk ook te voelen, dus niet stiekem in je achterhoofd denken, ik zal toch wel weer een vreetaanval krijgen.

Oja, wat ik nog even kwijt wil, ik lees wel eens dat er mensen dit forum een beetje rustig vinden. Waarom schrijven jullie dan zelf niet wat meer op het forum. Ik vind het fijn om verhalen van andere te lezen, dat geeft mij steun.

Liefs Tea

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

De Weegschaal

Bericht door Ilonka! » 29-05-2009 11:05

Hallo Tea,

Wat een geweldig resultaat en stimulans om door te gaan, gefeliciteerd!!
Ik durfde deze week ook niet op de weegschaal te gaan staan, want ik zit in de week dat ik ongesteld moet worden...........dan heb ik dus nu geen honger, maar wel een onbestemd gevoel dat ik moet eten, gek hè, toch die hormonen die meespelen. Toen ik nog Sonja Bakkerde hield ik me dan de hele dag goed aan het menu, maar 's avonds ging ik dan gigantisch de fout in, elke keer maar weer en daar werd ik niet echt vrolijk van, want het resutaat was dan dat ik soms wel 2 kg was aangekomen.
Nu neem ik dan wel wat, 2 vezelkracker met kaas of zalm en dan ga ik niet de fout in. Ik eet wel meer, maar verantwoord en het reultaat was vanmorgen op de weegschaal dat ik gelijk ben gebleven. Daar ben ik dan deze week tevreden mee.

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: TEA: weegschaal

Bericht door Kees » 30-05-2009 01:00

Tea schreef:Maaaaar....... vanochtend toch de stap gewaagd en ik ben na mijn grote terugval weer helemaal terug. In geen jaren het getal 66,9 zien staan.
Kijk, dat geeft de burger moed! Niet dat ik er zo heel veel aan deed maar ondanks de paar serieuze pogingen om gewicht te verliezen bleef het tussen de 96 en 98 schommelen met een uitschieter naar 99 kg ruim een maand geleden. Toen was ik het zat, heb het boekje van Yvonne besteld en ben ik gewoon begonnen.

Resultaat is dat ik de laatste dagen al een paar keer onder de 94 kg uitkwam (ik weeg me iedere dag) en een paar cm taille eraf. En dat is echt jaren geleden, op twee jaar geleden na Als gevolg van een longontsteking. Toen was ik in 10 dagen 10 kg kwijt. Die methode zal ik vanwege gezondheidsoverwegingen niemand aanraden... Maar het geeft echt een kick om te zien dat het werkt en vooral dat ik er helemaal zelf de baas over ben en dat ik niet geleefd word door een keurslijf van dieetvoorschriften. Sinds kort heb ik een weegschaal waarmee je ook vocht- en vetpercentage kunt meten. Kennelijk klopt het allemaal want ook mijn vetpercentage wordt lager.

Nu ben ik net terug van een barbecuefeestje met allemaal ex-collega's. Dat was vreselijk gezellig en erg lekker en niet eens zo gek veel koolhydraten maar ik vrees dat het kh-uurtje 'iets' langer is geworden dan de voorschriften. De kans is groot dat de weegschaal me morgen wat tegenvalt maar ik bekijk het maar met een klinische blik. Er is immers een verklaring voor en morgen pak ik de draad gewoon weer op. Ik heb afgelopen etmaal wel lekker veel gefietst, dus da's wel weer goed.

Kees

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 30-05-2009 08:47

Hoi Tea,

Wat een goed nieuws joh, TEA geweldig. Dit geeft mij ook weer moed. Ik ben nog steeds niet aangekomen of afgevallen. Het boekje van Geurtz ligt hier klaar om te lezen.

En we hebben nog een overeenkomst. Ook ik ben een aantal jaar geleden heel veel gewicht verloren door een longontseking. De dokter dacht maar steeds een zware griep. Na 6 dagen met hoge koorts apathisch naar het plafond te hebben liggen kijken werd ik naar het ziekenhuis gestuurd voor een foto. Ik was zo verzwakt dat ik niet eens zelf meer naar de rontgen kon lopen. En ja hoor, longonsteking en ook bijna 10 kg lichter.

Ben deze week trouwens niet online geweest. Ik heb een hele drukke week achter de rug. Zat 3 dagen in Noordwijk om een conferentie met 150 man te organiseren. Heeeel goed hotel, ontbijt was geweldig, lekker roerbakei met spekjes, maar daarna lukte het toch niet helemaal meer. Als de grote groep ging lunchen (buffet) had ik met mijn collega's het heel druk met de voorbereidingen voor de middagsessie en kwamen er broodjes onze kant op. Het ging me net iets te ver om de zalm tussen alle broodjes uit te vissen en het brood te laten staan. Ik heb de regels dus gewoon even aan de kant geschoven. Ja hoor, ik had alles goed voorbereid daar behalve mijn eigen maaltijden (les voor de volgende keer). Ik had het ook te druk om bij het eten stil te staan, het was echte een week van rennen en vliegen. Gelukkig is alles goedgegaan dus we hebben het niet voor niets gedaan. Dit weekend ga ik aan de slag met dhr. Geurtz. en dan denk ik vanaf volgende week ook echt af te gaan vallen!!

groetjes
Petra

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 30-05-2009 09:43

Zoals ik al wist; bij mij dus een kilo en twee centimeter buik erbij. Voel me opgeblazen. Maakt niet uit voor een keer omdat ik nog steeds het gevoel heb de baas te zijn. Ik pak de draad wel weer op.

Wat die longontsteking betreft is de overeenkomst nog groter. Tijdens een hittegolf midden in de zomer kreeg ik het wel heel warm, op een donderdag. Ik koelde 's avonds ook niet af en bleek een graad of 40 koorts te hebben. Zondag was de koorts nog steeds niet weg. Ik kon haast niet drinken tegen het vochtverlies. Het zweet liep letterlijk mijn poriën uit. Op de huisartsenpost werd geen oorzaak gevonden. Ik had eigenlijk ook geen andere klachten dan die koorts en dat het ergens in mijn borstkas niet goed voelde. Maandag naar mijn eigen huisarts, een waarnemer. Ik weet nog goed dat ik zijn grondhouding niet goed vond, niet vol interesse, niet nieuwsgierig. Bezinking laten prikken, uitslag woensdag. Bellen: "bezinking is wel heel erg hoog'. Ja, dat wil ik graag geloven met die koorts... Eind van de middag telefoon, de huisarts was zelf ziek geworden. Of ik niet een dag later kon? Ik liep toen een week rond met 40 graden! Nu is het speelkwartier voorbij, hoor... Enfin, de huisarts waar ik toen terecht kon had het binnen 5 minuten door en me antibiotica voorgeschreven. Goed, je hóeft er niet per se aan dood te gaan maar tijdens de 2 maanden die mijn herstel vergden besefte ik pas hoe mijn lichaam gesloopt was door 10 dagen koorts.

Waarom ik dit vertel? Ik wist op dat moment wel zoveel van de fysiologie van het afvallen dat die 10 kilo lichter voor zeker driekwart verlies van spiermassa was. 'Bewijs' daarvoor was dat ik zo goed als niets van mijn buik kwijt was. Crash diëten zijn daar een milde vorm van, hoewel je uiteindelijk natuurlijk ook wel vet gaat verliezen. Maar ik was toen wel vastbesloten om nooit meer een crash dieet te gaan doen.

Ik zal dit weekend ook nog wel wat roosteren op een houtskoolvuurtje. Maar het kh-uurtje gaat niet langer dan een uur duren en met stokbrood en sauzen uit flesjes doe ik ook wat rustiger aan. :-)

Kees

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 31-05-2009 13:03

Het ging me net iets te ver om de zalm tussen alle broodjes uit te vissen en het brood te laten staan. Dit weekend ga ik aan de slag met dhr. Geurtz. en dan denk ik vanaf volgende week ook echt af te gaan vallen!!
Hey Petra,

Het zou wel lachen zijn als je dat werkelijk had gedaan, de zalm van alle broodjes "vissen". Ik kan me voorstellen dat je dat niet gedaan hebt en gewoon de broodjes gegeten hebt. Dit zijn natuurlijk moeilijke dagen om je aan alles te houden. Ik werk gewoon op kantoor dus dan is het stukken makkelijker.
Ik ben benieuw hoe je dat een volgende keer gaat oplossen, pakjes vezelcrackers meenemen?????

Heb je ook nog (vr)eetaanvallen gehad de laatste tijd? Ik hoop dat je wat kunt met het boek. Het werkt voor mij echt, ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven dat het zo simpel is en dat ik daar pas na zoveel jaren worstelen achter ben gekomen.

Veel succes met lezen, lekker in het zonnetje
Groetjes Tea

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 31-05-2009 21:40

Hoi Tea,

Ja de volgende keer moet ik gewoon vooruit denken, niet alleen voor die 150 deelnemers aan de conferentie maar ook voor mezelf :wink: . En ja, toen ik na 3 dagen keihard werken thuiskwam donderdagavond heb ik wat je kunt noemen een vreetbui gehad. Dat zijn typisch van die "gevarenmomenten"voor mij. Keimoe, en dan moet je maar een ding doen,nl. naar bed gaan, maar juist op dat soort momenten ga ik vaak de fout in.

Wat wel nog heel leuk was in Noordwijk. We hadden het een en ander aan buitenactiviteiten gepland waaronder Tai Chi op het strand om 7 uur 's ochtends. Ik liep mee om foto's te maken, maar toen bleek dat de instructrice nog een hulpje bij zich had die mij aanbood de fotos voor mij te maken zodat ik zelf mee kon doen. Het was echt heel leuk en ontspannend. 60p hadden zich opgegeven om mee te doen, het was heel mooi weer. Echt een goede start van de dag.

Vandaag met het gezin en opa en oma 40 km gefietst hier in de buurt. Zelfs onze jongste van 10 is niet gaan piepen (wat we wel hadden verwacht) en we hadden toch een stevige wind tegen op grote stukken.

Morgen ga ik met mijn boek in de tuin. Ben benieuwd........

Gebruikersavatar
Yvonne Lemmers
Site Admin
Berichten: 1725
Lid geworden op: 10-12-2007 19:43

Re: TEA: weegschaal

Bericht door Yvonne Lemmers » 02-06-2009 13:20

Tea schreef:

Maaaaar....... vanochtend toch de stap gewaagd en ik ben na mijn grote terugval weer helemaal terug. In geen jaren het getal 66,9 zien staan.
Fantastisch gevoel en natuurlijk nog meer gemotiveerd om lekkere koolhydraatarme recepten te maken.


Het enige grote nadeel is dat ik zoveel energie heb en daardoor zoveel dingen wil doen, maar er zitten dus tekort uren in mijn dag.
---
Het eten heeft me natuurlijk deze winst van 5,7 kilo eraf gebracht, maar zonder het boek van Jan Geurtz had ik het niet gered.
---
Het is werkelijk een opluchting om te kunnen zeggen: "Ik ben niet meer eetverslaafd". En dat natuurlijk ook te voelen, dus niet stiekem in je achterhoofd denken, ik zal toch wel weer een vreetaanval krijgen.
---
Oja, wat ik nog even kwijt wil, ik lees wel eens dat er mensen dit forum een beetje rustig vinden. Waarom schrijven jullie dan zelf niet wat meer op het forum. Ik vind het fijn om verhalen van andere te lezen, dat geeft mij steun.

Liefs Tea
Goed nieuws Tea!
Ga zo door. Het zelfvertrouwen spat er van af. Super. Het boek van mij (GRIP OP KOOLHYDRATEN) en Jan Geurtz (De verslaving voorbij) hebben je goed gedaan.
En laat de ontwenningsscheuten maar langs vliegen... zo te horen kunnen ze je niet meer overhalen om weer terug vallen in je oude eetpatroon.

En de verhalen op het forum doen mij ook goed. Het overtuigt mij ook weer dat we met zijn allen op de goede weg zijn. Nu nog - via de media - overbrengen op onze koolhydraat(vr)etende medemensen en dan kunnen we met recht zeggen dat we "op weg zijn naar een betere gezondheid".

Wie helpt me mee om het uit te dragen?
Het zal nog wel lang duren voordat we iedereen overtuigd hebben. De beste reclame zijn de mensen die het aan den lijve ondervonden hebben. Dus vandaar mijn motto: ZEGT HET VOORT ZEGT HET VOOR!

En als iemand zich geroepen voelt om mijn boek ergens te promoten (bij een of ander TV of radio-programma, website, forum) doe dat vooral. Ik ben niet zo'n hoog van de torenblazer, maar ik ben wel reuze trots op mijn boek. En dat er zoveel mensen enthousiast zijn en voelen dat ze GRIP OP KOOLHYDRATEN hebben, zich beter voelen, vertrouwen hebben in de toekomst, eindelijk af kunnen vallen, de bloedsuikerwaarden weer normaal worden, de cholesterolwaarden verbeteren, de bloeddruk lager wordt, meer energie hebben, beter bewegen, de veters weer kunnen strikken, van de "lovehandles" af zijn... dat is mijn beloning voor al mijn inspanning. :wink:

En laat ik nu juist vandaag last hebben van emotionele scheuten... precies een jaar geleden had ik de laatste chemokuur in mijn lijf. En die scheuten gaan ook vanzelf voorbij... daar heb ik geen snee brood met hagelslag voor nodig, gewoon een half uur pianospelen en de tranen de vrije loop laten gaan doet wonderen... Weer een periode afgesloten. Er is zo'n uitdrukking dat overal "een jaar overheen moet" en dat klopt wat mij betreft ook. Al die data waar een jaar terug met spanning naar toegeleefd werd komen nu met emotionele scheuten terug. Weet je nog: vorig jaar deze tijd...

Gelukkig kan ik heel goed in het NU leven. En het NU is heel wat anders dan TOEN. Dus we gaan lekker door met in het NU leven en het jaar in gedachten vandaag afsluiten en alle emotionele scheuten over me heen laten komen... het kan er allemaal maar uit zijn.

Je merkt het ook aan dit verhaal. Morgen praat ik weer anders, dan is het voorbij en kan ik de hele wereld weer aan!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 03-06-2009 21:53

Nou Yvonne, ik kan me er (gelukkig) niets bij voorstellen om zoiets te moeten meemaken maar ik heb er bewondering voor dat je juist zo'n periode benut om een boek te schrijven en de draad weer positief op te pakken, petje af.

groetjes
Petra

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Re: TEA: weegschaal

Bericht door Ilonka! » 04-06-2009 17:17

Hallo Yvonne,
Ik ben ontroerd door dit berichtje van jou. Ik heb echt bewondering voor de manier waarop jij met je ziekte bent omgegaan en die emotionele momenten horen er ook bij en daar kom je weer sterker uit.Twee dierbare collega's van mij hebben hetzelde traject als jij afgelegd en ook bij hen heeft hun positiviteit hen enorm geholpen! Een derde collega moet momenteel chemo ondergaan............en gelukkig gaat ook zij er positief mee om. Dat is een sterke kracht!
Ken jij het boekje van Eckhart Tolle "De kracht van het nu" Tijdens mijn burnout heb ik daar veel aan gehad.

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: TEA: weegschaal

Bericht door Tea » 05-06-2009 15:04

Gelukkig kan ik heel goed in het NU leven. En het NU is heel wat anders dan TOEN. Dus we gaan lekker door met in het NU leven en het jaar in gedachten vandaag afsluiten en alle emotionele scheuten over me heen laten komen... het kan er allemaal maar uit zijn.
Lieve Yvonne,

Heerlijk dat het zo goed met je gaat. En wat knap dat je deze periode op zo'n manier kunt afsluiten. Het is moeilijk om in het Nu te leven, fijn dat je dat goed kunt.
Ik ben geabonneerd op een soort inspiratiemail, onderstaand stukje komt uit zo'n mailtje:

Onze pogingen om 'meer in het Nu' te zijn

creëren weer een nieuwe zoektocht, een nieuwe strijd.

Je bent altijd al in het Nu; hoe zou je eraan kunnen ontsnappen?

Zelfs het streven om in het Nu te zijn speelt zich af in het Nu.

Zelfs het gevoel niet in het Nu te zijn, speelt zich af in het Nu.

Met andere woorden: Is juist de poging om in het Nu te komen

eigenlijk niet een uiting van verzet tegen het Nu?


Erik van Zuydam


Het zijn vaak stukjes die je tot nadenken zetten.

Bedankt voor al je antwoorden, adviezen en steun.
Liefs Tea

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: TEA: weegschaal

Bericht door Kees » 07-06-2009 09:54

opgewicht schreef:En laat ik nu juist vandaag last hebben van emotionele scheuten... precies een jaar geleden had ik de laatste chemokuur in mijn lijf. En die scheuten gaan ook vanzelf voorbij... daar heb ik geen snee brood met hagelslag voor nodig, gewoon een half uur pianospelen en de tranen de vrije loop laten gaan doet wonderen... Weer een periode afgesloten. Er is zo'n uitdrukking dat overal "een jaar overheen moet" en dat klopt wat mij betreft ook.
Alle respect dat je je er zo goed doorheen geslagen hebt, Yvonne. Heel mooi ook dat jouw eigen methode heeft geholpen om je weer lekker in je vel te gaan voelen.
Wie helpt me mee om het uit te dragen? Het zal nog wel lang duren voordat we iedereen overtuigd hebben. De beste reclame zijn de mensen die het aan den lijve ondervonden hebben.
Ik ben al wat mensen tegengekomen die oren hadden naar Opgewicht. Het sluit ook mooi aan bij voortdurende mijn studie naar het metabool syndroom en mijn opvattingen over de gezondheidsaspecten van voeding. Op mijn nieuwe weblog heb ik zojuist een link naar die van jou gemaakt.

Kees

Plaats reactie