Ilonka () van Sonja via Erica nu bij Yvonne

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Ilonka () van Sonja via Erica nu bij Yvonne

Bericht door Ilonka! » 23-05-2009 13:37

Hallo allemaal,

Ik ben Ilonka en nieuw op het forum. Er is al een berichtje van mij geplaatst op de site van Yvonne: Van Sonja naar Erica(Prodimed) naar Yvonne.

Eigenlijk heb ik al vanaf mijn pubertijd met mijn gewicht geworsteld. Ik had altijd snel honger en ging dan snoepen. Rond mijn 30 ste ben ik flink afgevallen met de Weight Watchers. Ik woog toen met 1.63 m 58 kg, een prima gewicht voor mij. Maar die kilo's slopen er weer aan, wel heel langzaam. Toen ik 45 was heb ik een burnout gekregen in een heftige vorm, zo ik kon 3 maanden de deur niet meer uit, zodra ik de voordeur open deed begon alles te draaien. Gelukkig ben ik daar met goede begeleiding weer bovenop gekomen, maar ik werd wel steeds zwaarder:(

Toen ik mezelf in oktober 2007 met mijn klas op de foto zag(ik werk in het basisonderwijs en heb momenteel een groep 3) schrok ik echt heel erg............vreselijk zo dik als ik was tussen al die kleine hummeltje:( Ik woog toen 90 kg...........dat deed voor mij echt de deur dicht!

Ik heb me in november 2007 opgegeven voor het online programma van Sonja Bakker en ik was ik juli 2008 mooi 25 kg afgevallen! Na de grote vakantie wel weer 2kg aangekomen, maar ik dacht, dat krijg ik er wel weer af............maar dat lukte niet meer...........ik klapperde steeds van de honger, en vond mezelf slap en zonder doorzettingsvermogen. Afgelopen januari, na kerst en Oud en Nieuw, was er in een half jaar weer 8 kg bij in plaats van nog een aantal kilo's eraf.

Toen heb ik contact gezocht met een voedingsdeskundige bij mij in de buurt en zij adviseerde mij Prodimed, een proteinedieet, waardoor de kilo's weer snel verdwijnen...............dat gebeurde inderdaad, maar toen ik aan 't afbouwen was, kreeg ik weer zo'n honger en ik baalde zo van mezelf dat ik geen doorzettingvermogen had!
Maar mijn voedingsdeskundige vertelde mij dat dat niks met een gebrek aan doorzettingsvermogen te maken had, maar dat ik zeer waarschijnlijk niet goed tegen teveel koolhydraten kon en dat ik daar honger van kreeg! Een openbaring voor mij, dat had niemand mij ooit verteld!

Al googelend kwam ik bij Yvonne, ik heb haar boek besteld en in één adem uitgelezen! Ik heb hem nu al 2 keer gelezen en het ligt binnen handbereik om recepten en andere dingen in op te zoeken.

In de meivakantie was ik 2 weken op Kreta en ben toen wel 2kg aangekomen..........maar eenmaal thuis heb ik draad van Yvonne's programma weer opgepakt en die kilo's zijn er binnen 2 weken alweer af!

Waar ik wel moeite mee heb zijn de vette producten............ik ben zo gewend dat dat niet mag, dus ik combineer het. Wel roomboter, maar magere melk in mijn koffie bijvoorbeeld, dat vind ik lekkerder. Wel geitenkaas 50+, maar daarnaast Milner 30+.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daarmee.

Ik heb eigenlijk nog nooit op een forum geschreven, maar deze keer heb ik de sprong gewaagd! Het is leuk om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemden:)

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: Even voorstellen: Ilonka

Bericht door Tea » 25-05-2009 20:35

Waar ik wel moeite mee heb zijn de vette producten............ik ben zo gewend dat dat niet mag, dus ik combineer het. Wel roomboter, maar magere melk in mijn koffie bijvoorbeeld, dat vind ik lekkerder. Wel geitenkaas 50+, maar daarnaast Milner 30+.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daarmee.

Ik heb eigenlijk nog nooit op een forum geschreven, maar deze keer heb ik de sprong gewaagd! Het is leuk om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemden:)

Hoi Ilonka,

Leuk dat je de sprong gewaagd hebt. Ik had ook nog nooit op een forum geschreven, maar ik hoopte nu eindelijk steun te krijgen voor mijn eetworsteling.

Ik eet ook lekker roomboter op mijn vezelkrackers, maar ik drink geen koffie dus ook geen koffiemelk.
Ik eet feta en op het pakje staat 45+. Ik ben ook dol op mon chou, brie, roomkaas, hüttenkase, boursin. Gewone kaas, zo'n rond bolletje dat is geloof ik edammer. Ik weet niet eens hoeveel +. Wat ik wel weet is dat het vele malen lekkerder is dan de slankie. Zeker als je het warm maakt voor over een gerecht, dat was net schoenleer. Ik heb dus niet zoveel moeite met meer vet zoals je ziet. Zoveel krijg je ook niet binnen vind ik, want je eet vele malen minder dan voorheen.

Groetjes Tea

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Uit mijn systeem.......

Bericht door Ilonka! » 25-05-2009 22:36

Hallo Tea,

Het is denk ik voor mij nog het idee dat vet eten niet goed is. Dat zit er zo ingebakken, dat verdwijnt niet zomaar. Maar je hebt helemaal gelijk, ik eet ook minder. Dat is iets waarover ik me blijf verbazen, dat ik geen honger heb! Deze week zit ik in een voor mij altijd moeilijke periode van ongesteld worden en dan had ik altijd zo'n vreselijke trek in alles wat ik tegenkwam...............dat gevoel is er nog wel op de achtergrond, maar ik zit 's avonds echt zo vol, dat er niks meer bij kan)

Het is een goed idee om gewoon de kaas te kiezen die ik lekker vind ongeacht hoeveel +, dat moet uit mijn systeem...........en aardbeien met slagroom staan op mijn verlanglijstje, maar slagroom durfde ik nog niet aan).....ik ga 't dan eens proberen om de slagroom zonder suiker te eten.........in Zwitserland b.v. wordt daar nooit suiker in gedaan!

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Y. Lemmers
Berichten: 145
Lid geworden op: 10-12-2007 20:06

Re: Uit mijn systeem.......

Bericht door Y. Lemmers » 25-05-2009 23:05

2009-05-Ilonka schreef:en aardbeien met slagroom staan op mijn verlanglijstje, maar slagroom durfde ik nog niet aan:).....ik ga 't dan eens proberen om de slagroom zonder suiker te eten.........in Zwitserland b.v. wordt daar nooit suiker in gedaan!

Groetjes van Ilonka
Hallo Ilonka,

Welkom op het forum.
Je hebt een echt lijnverleden.
Waarschijnlijk bevalt je nieuwe koolhydraatbeperkte manier van eten je zo goed dat je niet meer op zoek hoeft naar het zoveelste dieet.
Zoals ik in mijn boek ook uitleg: ER IS GEEN WEG TERUG. Waar zou je naar toe terug willen? Dat heb ik weleens bij een telefonisch consult aan iemand gevraagd. En bij ieder gesprek zei ze dat dat een eye-opener was. Ze voelt zich nu zo goed en ze heeft net als jij een lijnverleden met diverse diëten dat ze inderdaad weet: ER IS GEEN WEG TERUG. DIT VOELT GOED EN DAT WIL IK GRAAG ZO HOUDEN.

En wees inderdaad niet bang voor vet. Het is lekker en het geeft zo'n verzadigd gevoel dat je lange tijd geen honger hebt.

Schakel in je hoofd om van "calorieën tellen" naar "letten op koolhydraten". Dat maakt het makkelijker.
Dat moet je nieuwe systeem worden!!!


En bewaar de aardbeien voor je uurtje! En slagroom gezoet met stevia smaakt ook prima.

Succes!
Groetjes,
Yvonne Lemmers

VAN KOOLHYDRATEN KRIJG JE HONGER.
Zegt het voort, zegt het voort...

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 30-05-2009 20:42

Hoi Ilonka,

welkom op dit forum. Ik herken het heel erg, dat je moet wennen aan vet eten. Ik heb dat zelf ook, het zit er zo ingebakken dat je mager moet eten. Vooral met het ontbijt vind ik het soms lastig. Dan verlang ik gewoon naar een boterham of cornflakes met melk. Het begint nu wel een beetje te wennen, maar buiten een gebakken eitje of een vezelcracker met kaas heb ik nog niet zoveel ideeen gehad om te varieren. Ik heb toevallig de ingredienten in huis gehaald om de kaastaart te maken, die zal ik denk ik morgen gaan maken.

Veel succes ermee.
groetjes
Petra

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: Uit mijn systeem.......

Bericht door Tea » 31-05-2009 13:11

...........en aardbeien met slagroom staan op mijn verlanglijstje
Hey Ilonka,

Heb je al van je aardbeien met slagroom genoten lekker in het zonnetje?

Wat goed dat je je gewogen hebt in zo'n moeilijk tijd als ongesteld zijn. Als het dan mis is op de weegschaal dan heb je nog eerder de neiging om er de brui aan te geven (tenminste ik wel). Fijn dat je gelijk gebleven bent, dat geeft weer moed.

Hoe langer je op deze manier eet hoe lekkerder en makkelijker je het gaat vinden. Is mijn ervaring hoor. En ik ben niet iemand die graag in de keuken staat.

Veel succes de komende week en geniet van je aardbeien met of zonder slagroom!!!
Groetjes Tea

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Bericht door Ilonka! » 02-06-2009 21:44

Hoi Tea,

Inderdaad in het zonnetje heb ik genoten van de aardbeien met slagroom!mmm, heerlijk!...........gezoet met Tagatesse. Dit is een veilige zoetstof, net als Stevia en ik heb het besteld bij de Dieetwebshop.nl. dat was een goede tip van Yvonne en gezoete slagroom smaakt toch lekkerder dan ongezoete. Eén schep Tagatesse is net zo zoet als 2 scheppen suiker, dus daar moet je wel even aan denken.

Deze week wil ik toch proberen weer af te vallen en ik heb vandaag mijn eetpatroon wat aangescherpt, want ik heb toch het idee dat ik in het KH uurtje te veel eet en als tussendoortje te veel kaas, noten en olijven............ Dus ik ben nu al 2 weken ongeveer 66,5 kg, maar er moeten toch nog een paar kilo's verdwijnen.Ik ben 1.63 m en volgens de BMI is dat wel net een gezond gewicht, maar mijn buikomvang is 80 cm en dat is nog te veel.
Daar zit bij mij wel het probleem, alles wat nog te veel is zit op mijn buik, brrrrr En dan krijg ik van allerlei mensen van die alles behalve optimistische verhalen te horen, dat dat er toch nooit meer afgaat, ookal val ik nog een paar kilo's af.Dat komt omdat ik nu 50 ben en rond de overgang zit en dan krijg je meer manlijke hormonen en dus meer buikvet..............maar ik laat me er niet door kisten! Ik ga stug door!

Dat boek over verslaving lijkt mij trouwens erg interessant, dat ga ik ook maar eens lezen............handige tips op moeilijke momenten en in een moeilijke periode zijn altijd welkom!

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Bericht door Ilonka! » 04-06-2009 18:06

petramar schreef: Ik heb toevallig de ingredienten in huis gehaald om de kaastaart te maken, die zal ik denk ik morgen gaan maken.

Hoi Petra,

Ik ga de kaastaart dit weekeinde uitproberen, lijkt me niet zo ingewikkeld. Ik heb al een aantal salades gemaakt, de sperziebonen met vis en de veldsla met champignons en geitenkaas zijn aan te bevelen, heerlijk! Maar dat doe ik alleen op m'n vrije dagen, áls ik naar school moet neem ik vezelcrackers met kaas mee en wat rauwkorst.
De kaastaart lijkt mij ook handig om mee te nemen en lekker als ontbijt!
Nu neem ik of vezelkrackers als ontbijt of muesli, maar bij dat laatste heb ik dan eigenlijk mijn KH uurtje al gehad en dan moet ik nog de hele dag.....
De pizza lijkt me best veel werk, die maak ik een keer als ik veel tijd heb!


Vandaag was ik bij de huisarts en die gaf me een compliment omdat ik er zo goed en slank uit zag, maar toen ik hem mijn voedingspatroon uitlegde begon hij toch te sputteren dat ik zo vaak vezelkrackers eet en zo weinig brood en hij waarschuwde tegen te veel vet.
Maar het grappige is dat mijn bloeddruk momenteel een stuk lager is en dat ik de medicatie van hem mag afbouwen) Heel tegenstrijdig dus en ik neem het maar met een korreltje zout..........ik moet nog wel bloed laten prikken voor cholesterol en suiker, ik ben benieuwd naar de uitslag!
Maar ik voel me prima, vooral sinds ik de multivitamine van Vitals MI-7 slik, na een paar dagen had ik al veel meer energie!

Succes het uitproberen van de recepten!
Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Y. Lemmers
Berichten: 145
Lid geworden op: 10-12-2007 20:06

Bericht door Y. Lemmers » 04-06-2009 23:51

2009-05-Ilonka schreef:
Vandaag was ik bij de huisarts en die gaf me een compliment omdat ik er zo goed en slank uit zag, maar toen ik hem mijn voedingspatroon uitlegde begon hij toch te sputteren dat ik zo vaak vezelkrackers eet en zo weinig brood en hij waarschuwde tegen te veel vet.
Maar het grappige is dat mijn bloeddruk momenteel een stuk lager is en dat ik de medicatie van hem mag afbouwen:) Heel tegenstrijdig dus en ik neem het maar met een korreltje zout..........ik moet nog wel bloed laten prikken voor cholesterol en suiker, ik ben benieuwd naar de uitslag!
Maar ik voel me prima, vooral sinds ik de multivitamine van Vitals MI-7 slik, na een paar dagen had ik al veel meer energie!

Groetjes van Ilonka
Goed nieuws Ilonka,

Het is logisch dat de huisarts zo denkt... hij - en met hem (bijna) heel Nederland denkt nog steeds in de gezondheidsclaim van het IK KIES BEWUST-logo termen van MINDER SUIKER, MINDER VET EN MINDER ZOUT.

Maar wat is er mis met vezelcrackers?
En eet je wel meer vet dan eerst??? Tel maar eens op wat je toen at... en vergeet niet de slechte vetten te tellen (in koeken, chips, snacks etc) die je nu waarschijnlijk niet meer eet.

En nogmaals: als je minder KH eet, laat je vocht los (net als met een plaspil, die vaak gebruikt wordt om de bloeddruk naar beneden te krijgen) en daalt de bloeddruk (vooral de onderddruk, die het meest bepalend is voor de "gezondheid" van je vaten).
En neem van me aan dat je bloedsuiker en cholesterol er ook op vooruit gegaan zijn. Het is namelijk allemaal gerelateerd aan TEVEEL EN TEVAAK KOOLHYDRATEN.

Fijn gevoel hè als je je zo goed voelt!
Dat is de grote stimulans om vooral dóór te gaan.
Groetjes,
Yvonne Lemmers

VAN KOOLHYDRATEN KRIJG JE HONGER.
Zegt het voort, zegt het voort...

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 05-06-2009 15:32

Maar wat is er mis met vezelcrackers?

En eet je wel meer vet dan eerst??? Tel maar eens op wat je toen at... en vergeet niet de slechte vetten te tellen (in koeken, chips, snacks etc) die je nu waarschijnlijk niet meer eet.
Toen ik aan de lerares (diëtiste) van het LOI schreef over deze manier van eten, begon ze ook over crackers ipv brood. Je moet goed op je jodium letten vertelde ze...... maar er zit toch ook zout in de crackers?

En ze had het ook over het vet, ivm je cholesterol. Ik ben heel benieuwd naar jouw waarden, wanneer krijg je de uitslag Ilonka?

Groetjes Tea

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Brood!!!

Bericht door Ilonka! » 05-06-2009 21:12

Hoi Tea,

Ik kan dinsdag pas bloed laten prikken, dus de uitslag zal ik over een week wel hebben.
Tja mijn huisarts heeft hetzelfde denkpatroon als de diëtiste waar ik 6 jaar geleden bij terecht kwam, van haar moest ik 7 boterhammmen op een dag eten!! Je begrijpt dat dat dus helemaal niks werd. Zij had er erg veel moeite mee dat ik die 7 boterhammen niet wilde eten, want nog niks wetend over KH, had ik uit ervaring wel ontdekt dat ik erg moest oppassen met zetmelen en dat ik anders haast niets afviel. De moeizaam afgevallen kilo's kwamen er tijdens mijn burnout weer met rente bij:(

Dus ik trek nu lekker mijn eigen plan en inderdaad, in vezelcrackers zit ook zout, dus ik zie het probleem niet. Ik vind ze ook nog echt lekker, met roomboter, geitenkaas, zalm of een gekookt eitje, mmmm!
En het allerbelangrijkste, ik voel me top en daar gaat het om!

Als je die LOI cursus hebt afgerond, ben je dan ook van plan er iets mee te doen? Lijkt me best een interessante cursus, zo kun je je eigen ervaring ook goed meenemen en de verschillende denkpatronen vergelijken.
Ik ben nu een boek van Atkins aan 't lezen. Heel veel dingen komen overeen, maar ik ben wel erg blij met het KH uurtje! Atkins is wel erg streng............de methode van Yvonne spreekt me meer aan.

Succes met je cursus!
Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: Brood!!!

Bericht door Tea » 06-06-2009 11:11

Als je die LOI cursus hebt afgerond, ben je dan ook van plan er iets mee te doen? Lijkt me best een interessante cursus, zo kun je je eigen ervaring ook goed meenemen en de verschillende denkpatronen vergelijken.
Ik ben nu een boek van Atkins aan 't lezen. Heel veel dingen komen overeen, maar ik ben wel erg blij met het KH uurtje! Atkins is wel erg streng............de methode van Yvonne spreekt me meer aan.
Hallo Ilonka,

Ik ga al mijn huiswerk van de cursus maken en dan een certificaat aanvragen. Toen ik vorig jaar september begon, wilde ik er echt mijn werk van maken omdat het toen niet zo lekker op mijn huidige werk ging. Maar inmiddels vind ik dat weer heel erg leuk en de cursus sluit nu niet meer aan bij mijn eigen ideeën over eten. Ik heb wel veel geleerd over koolhydraten, vet, eiwitten enz. Zo was het ook makkelijker om de theoriën van Yvonne te begrijpen en in te zien dat ze gelijk heeft.
Het is ook een beetje een zooitje bij het LOI, de examens zijn heel bizar. Ik ga me die stress dus niet meer op de hals halen en maak het gewoon af voor een certificaat.
Ik heb ook een poosje bij slank-klup Benelux gezeten en vanwege mijn cursus zou ik in de toekomst de groep overnemen. Als ik dat nu nog zou doen dan zou ik niet meer volgens de richtlijnen van de slank-klup willen werken, maar volgens de ideeën van Yvonne. Ik denk alleen niet dat de klup dat goed zou vinden :lol:

Ik heb Atkins niet gelezen maar ik heb een poosje "Weet hoe je eet" gedaan. Daar heb je ook weinig koolhydraten in je menu. De eerste 6 weken eet je geen brood en krackers, geen aardappelen, rijst of macaroni. Ik hield het 6 weken vol en had toen zo'n zin in allerlei lekkere dingen dat ik natuurlijk volledig doorsloeg :oops: !!!! Dan is dit een veel betere oplossing.

Groetjes Tea

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 07-06-2009 09:27

yvonne lemmers schreef:Het is logisch dat de huisarts zo denkt... hij - en met hem (bijna) heel Nederland denkt nog steeds in de gezondheidsclaim van het IK KIES BEWUST-logo termen van MINDER SUIKER, MINDER VET EN MINDER ZOUT.
Dat IKB-logo slaat helemaal nergens op. Het staat op heel veel primair ongezonde voedingsmiddelen zoals patat, taart, ijs en zout poeder met een smaakje (soep). Het gaat om de minst slechte keuze vergeleken met soortgelijke producten. Producten met dat logo wekken eerder mijn wantrouwen omdat suiker en vet meestal gecompenseerd worden met chemicaliën. Je moet voor de aardigheid eens op ikkiesbewust kijken hoe vaak het woordje 'gezond' daar gehanteerd wordt terwijl ik heel veel van de producten absoluut niet in een gezond voedingspatroon zou adviseren.
En nogmaals: als je minder KH eet, laat je vocht los (net als met een plaspil, die vaak gebruikt wordt om de bloeddruk naar beneden te krijgen) en daalt de bloeddruk (vooral de onderddruk, die het meest bepalend is voor de "gezondheid" van je vaten).
Die bloeddrukdaling is voor mij een extra stimulans. Als het een beetje meezit hoef ik straks geen medicijnen meer te gebruiken. Overigens, ik dacht tot voor kort ook dat de onderdruk belangrijker was, domweg omdat ik dat zo geleerd had. Mijn huisarts verzekerde me dat de bovendruk belangrijker is volgens de nieuwste inzichten. Gelukkig daalt die bij mij ook gestadig.

Kees

Gebruikersavatar
Heleen
Berichten: 28
Lid geworden op: 14-04-2009 20:48

Bericht door Heleen » 07-06-2009 11:43

Goedemorgen allemaal,

Leuk dat het forum actiever wordt nu, altijd leuk om verhalen van anderen te lezen. Ikzelf ben nu zo'n 2 maanden verder en 3 kilo kwijt. Op zich hoefde ik niet veel af te vallen, zoals ik nu ben vind ik het goed. Het lemmers menu wordt steeds meer en makkelijker een gewoonte, zo af en toe heb ik een dag dat ik er niks van bak maar daar maak ik me niet zo druk om. (laatst hier thuis een verjaardag, met barbecue en lekkere roseetjes :D ) Ondanks dat er in kilo's niet zo veel af is begint mijn lijf er veel beter uit te zien en ook anderen zeggen dat ik er goed uit zie. Dus dat is mooi meegenomen :)
Het belangrijkste van deze eetwijze is dat ik me ook beter voel. Ik ga nu ook starten met de multivitamine (had nog van alles staan en dat wilde ik eerst opmaken) Ben wel heel benieuwd hoe het dan gaat met mijn pms klachten, daar slik ik tot nu toe capsules met theunisbloemolie voor maar om die nu ook naast de multivitamines te slikken vind ik wel een beetje teveel van het goede dus ik ga daar mee stoppen en kijk wel hoe dat gaat.

Groetjes,

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Cursus

Bericht door Ilonka! » 07-06-2009 17:06

Ik heb wel veel geleerd over koolhydraten, vet, eiwitten enz. Zo was het ook makkelijker om de theoriën van Yvonne te begrijpen en in te zien dat ze gelijk heeft.
Hallo Tea,

Wel slim om inderdaad de cursus af te maken en een certificaat te behalen en je kunt altijd nog iets gaan doen met je verworven kennis, de boodschap van Yvonne uitdragen bijvoorbeeld:)

Ik doe op school ook een bescheiden poging. Ik heb 2 meisjes in mijn klas die allebei veel te dik zijn en daar heb ik met de ouders ook over gesproken. Ze zijn 7 jaar en barsten letterlijk uit hun gympakjes!Het helpt een beetje, in plaats van roze koeken en stroopwafels als tussendoortje om 10 uur, nemen ze nu iets gezonds mee, komkommer, een kaasje, fruit. Want dat zegt de juf! je ziet ik heb enige invloed:)
Maar 's middags thuis drinken ze cola en eten chips, elke dag!!! Toen ik daar met de ouders over sprak zei er eentje: ja maar juffrouw, het is zo zíelig als ze dat niet meer mag hebben, ze vindt het zo lekker en ik verwen haar zo graag. Goed bedoelt natuurlijk, maar ik heb geprobeerd uit te leggen dat het nog veel zieliger is als zij straks nog dikker is!
Via de huisarts zitten ze allebei nu ook op FitKid, ik denk maar zo, alle kleine beetjes helpen.


Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

bloeddruk

Bericht door Ilonka! » 07-06-2009 17:19

Mijn huisarts verzekerde me dat de bovendruk belangrijker is volgens de nieuwste inzichten. Gelukkig daalt die bij mij ook gestadig.

Mijn huisarts zei precies hetzelfde, de bovendruk, daar gaat het nu om! Gelukkig daalt het bij mij ook allebei :D

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Bericht door Ilonka! » 08-06-2009 17:51

Heleen schreef: Ikzelf ben nu zo'n 2 maanden verder en 3 kilo kwijt. Op zich hoefde ik niet veel af te vallen, zoals ik nu ben vind ik het goed. Het lemmers menu wordt steeds meer en makkelijker een gewoonte...... Ondanks dat er in kilo's niet zo veel af is begint mijn lijf er veel beter uit te zien en ook anderen zeggen dat ik er goed uit zie. Dus dat is mooi meegenomen :)
Het belangrijkste van deze eetwijze is dat ik me ook beter voel. Ik ga nu ook starten met de multivitamine .......
Hallo Heleen,

Wij hebben wel een paar overeenkomsten in ons afvalpatroon. Zoals ik in een vorig bericht van jou las, heb ik net als jij een proteine dieet gevolgd. Ik ben daarmee vanaf januari heel snel 10 kg afgevallen. Maar toen ik het moest afbouwen, kreeg ik weer honger :( (van de koolhydraten :cry: ) en kwamen de zakjes mij m'n neus uit!!
Toen ontdekte ik het boek van Yvonne en na dat gelezen te hebben, snapte ik eindelijk de signalen van mijn lijf!!
Ik ben nu 2 maanden bezig en ook niet zoveel afgevallen, 2kg en momenteel zit ik op een plateau............maar ik voel me wel super, mede ook door de mutivitamine MI-7 van Vitals. Die kan ik je echt aanraden en als je info wilt hebben over ander producten kun je hen altijd mailen en krijg je snel antwoord.

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: Cursus

Bericht door Tea » 09-06-2009 16:26

Het boekje van Jan Geurtz kreeg ik net vandaag in de bus en dit weekeinde ga ik het lezen, ik ben benieuwd!

Ik doe op school ook een bescheiden poging. Ik heb 2 meisjes in mijn klas die allebei veel te dik zijn en daar heb ik met de ouders ook over gesproken. Ze zijn 7 jaar en barsten letterlijk uit hun gympakjes!Het helpt een beetje, in plaats van roze koeken en stroopwafels als tussendoortje om 10 uur, nemen ze nu iets gezonds mee, komkommer, een kaasje, fruit. Want dat zegt de juf! je ziet ik heb enige invloed:)
Maar 's middags thuis drinken ze cola en eten chips, elke dag!!! Toen ik daar met de ouders over sprak zei er eentje: ja maar juffrouw, het is zo zíelig als ze dat niet meer mag hebben, ze vindt het zo lekker en ik verwen haar zo graag. Goed bedoelt natuurlijk, maar ik heb geprobeerd uit te leggen dat het nog veel zieliger is als zij straks nog dikker is!
Via de huisarts zitten ze allebei nu ook op FitKid, ik denk maar zo, alle kleine beetjes helpen.
Hoi Ilonka,

Heb je het boek van Jan Geurtz al gelezen? Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Wat goed van je om die ouders te benaderen. Dat mensen in deze tijd nog steeds op die manier hun kind willen verwennen. Lekker samen thee drinken met wat kaas en komkommer een snoeptomaatje of een vezelcracker kan toch ook. En je kind verwennen met aandacht door een spelletje met ze te doen of iets anders leuks is denk ik toch belangrijker.
Jammer dat deze ouders nog steeds niet in de gaten hebben wat het voor het kind gaat betekenen als ze dikker en dikker zullen worden. Bij gym langs de kant staan, eventueel gepest worden enz. enz.

Ik heb ook wel eens de neiging om mensen aan te spreken en over hun manier van eten vragen te stellen, maar dat is best wel moeilijk. Er zijn ook mensen die er niets van willen weten. Onze buurman is ook dik, hij werd zondag 27 jaar. Veel familie en veel dikke mensen. De helft was gewoon veel te zwaar. De bbq bestond uiteraard uit vlees, wit stokbrood, witte bolletjes en rundvleessalade. Geen frisse groene verse salade, geen fruit, geen volkorenbroodjes, niks van dat alles. Jammer hoor. Ik probeer mijn buurvrouw wel eens te laten proeven van gerechten die ik klaarmaak. Dat is niet eenvoudig, ze lusten bijna niets.

Gelukkig eten mijn dochters wel bijna alles. Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je gewend bent te eten en wat je ze geleerd hebt te eten.

Groetjes Tea

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: Cursus

Bericht door Kees » 09-06-2009 18:28

Tea schreef:Ik heb ook wel eens de neiging om mensen aan te spreken en over hun manier van eten vragen te stellen, maar dat is best wel moeilijk. Er zijn ook mensen die er niets van willen weten.
Het is deels onwetendheid maar voor een groot deel ook het vastklampen van achterhaalde principes door de gevestigde orde, m.n. Gezondheidsraad, Voedingscentrum en het diëtistengilde (nee, gelukkig niet allemaal). Ik kan het zo af en toe niet laten om de discussie met hen aan te gaan. Dan krijg je als antwoord dat ze wetenschappelijke bewijzen volgen. Kennelijk hebben ze niet door dat ze alleen die wetenschappelijke publicaties te zien krijgen die door de voedingsindustrie geselecteerd zijn.

Voor de goede orde ben ik me ervan bewust dat ik er voor moet waken om ook niet klakkeloos na te praten wat er allemaal te lezen is op, om en buiten het Internet. Maar dat de 'officiële leer' niet werkt staat voor mij als een paal boven water. En dat zal ik uitdragen ook, bij voorkeur door de nuchtere feiten te hanteren. Probleem is dat die soms botsen met wat er van me als professional verwacht wordt. Maar dat moet dan maar.

Kees

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: Brood!!!

Bericht door Tea » 19-06-2009 10:27

2009-05-Ilonka schreef:
Ik kan dinsdag pas bloed laten prikken, dus de uitslag zal ik over een week wel hebben.
Hoi Ilonka,

Heb je de uitslag al, je ziet dat ik erg benieuwd ben!!!!!!!!
Groetjes Tea

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Re: Brood!!!

Bericht door Ilonka! » 21-06-2009 23:27

Tea schreef:[
Heb je de uitslag al, je ziet dat ik erg benieuwd ben!!!!!!!!
Groetjes Tea
Hoi Tea

Ik heb donderdag gebeld en alles was prima, ik kan woensdag een uitdraai ophalen met alle getallen, die wil ik nu wel eens precies weten :lol:
Ik houd je op de hoogte.............

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

uitslag

Bericht door Ilonka! » 26-06-2009 12:45

Hallo Tea,

Gisteren heb ik een uitdraai opgehaald van het bloedonderzoek, volgens de dokter, via de assistente, was alles prima, maar die cijfertjes zeggen mij niet zoveel, dus ik heb eerst eens op internet opgezocht wat dan normaal is :wink:
HDL Cholesterol: 1.8
LDL Cholesterol: 3.6
triglyceriden: 1.3
glucose: 5.1 ('s morgens na 't ontbijt)

Volgens de berekening van internet was dat inderdaad oké.
Ik ben zelf heel blij met mijn bloeddruk: 124-80 en dan ook nog met de helft van de medicatie! Ik kan mij niet heugen dat ik zo'n lage bloeddruk had!!Er wordt wordt nu vooral naar de bovendruk gekeken, dat inzicht is weer veranderd.
Eigenlijk zou ik het helemaal zonder medicatie willen proberen..........maar Metropolol is een bèta blokker, die ook preventief helpt tegen migraine en nu ik minder neem heb ik wel weer meer hoofdpijn :cry:

Groetjes van Ilonka
Blijf altijd positief!

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: uitslag

Bericht door Tea » 26-06-2009 14:30

2009-05-Ilonka schreef:
HDL Cholesterol: 1.8
LDL Cholesterol: 3.6
triglyceriden: 1.3
glucose: 5.1 ('s morgens na 't ontbijt)

Volgens de berekening van internet was dat inderdaad oké.
Hallo Ilonka,

Heb net een hoofdstuk geleerd over hart en vaatziekten en dus over cholesterol.
Ik weet natuurlijk niet of er inmiddels al weer nieuwe inzichten zijn in cholesterol waarden maar dit is wat ik in mijn boek erover kan vinden.

Je goede cholesterol is HDL dat voert het teveel aan cholesterol af naar de lever. De lever zorgt ervoor dat de cholesterol in de darmen terecht komt. Deze waarde moet niet lager zijn dan 0,9
Je LDL is het cholesterol wat makkelijk hecht aan je vaatwanden, dit noemen ze het "slechte" cholesterol.
Die waarde mag niet hoger zijn dan 3,5
Het normale triglyceridegehalte moet lager zijn dan 2,2

Als je deze waardes bij elkaar optelt en dan deelt door je HDL dan krijg je je cholesterol HDL-ratio. Deze ratio moet kleiner dan 5 zijn.
Hoe hoger deze ratio, des te hoger de kans op hart en vaatziekten.

Bij jouw is je ratio 3,7 dus dat is prima. Ondanks dat je LDL hoger dan 3,5 is. Je HDL cholesterol is eigenlijk de enige die hoog mag zijn. Deze wijsheid heb ik uit het boek voor gewichtsconsulente hoor en niet van internet. Ik neem aan dat er toch nog wel iets goeds in het boek staat :D

Fijn voor je dat alles goed is, leuk bericht zo voor de vakantie.
Geniet er lekker van en rust lekker uit :P .

Wij gaan woensdag 1 juli naar Gran Canaria. Moet maandag en dinsdag nog werken, dat is wel even slikken. Ik heb maar 2 weken vakantie en dan werk ik liever ervoor dan meteen als ik woensdags weer terug kom.
We gaan met z'n zessen. Onze dochters met beide vrienden. Dat is voor mij wel even nadenken voor iedereen. Mijn man vertrouwt altijd volledig op mijn inpak kwaliteiten. En nu die jongens meegaan moet ik daar natuurlijk ook nog bij nadenken of ze alle papieren enz. :roll: wel in orde hebben.
Komt vast allemaal goed en het weer is daar heerlijk.
Fijne vakantie, groetjes Tea

Gebruikersavatar
Ilonka!
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-05-2009 13:36

Re: uitslag

Bericht door Ilonka! » 26-06-2009 15:41

Hoi Tea,

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Handig hoor zo'n aanstaande gewichtsconsulente op het forum :lol: Ik ben inderdaad blij met deze uitslag en het is een stimulans om het vol te houden zodat het zo blijft.

Mijn menstruatie is weer voorbij en meteen ook de drang om te eten terwijl ik dan geen buikhonger hebt, rare dingen hoor die hormonen :wink:
Maar je bent er elke maand wel mooi klaar mee.............
Netzo als de vorige maand ben ik niks aangekomen, ondanks dat ik te veel, maar wel KH arm, gegeten heb.......maar afvallen lukt nog steeds niet :cry: en ik wil er toch nog een paar kilo buikvet af hebben :?

Als alle drukte op school, gepaard gaande met veel stress, voorbij is, hoop ik dat ik de kilo's op weegschaal weer zie dalen.....

Heerlijk naar Gran Canaria zeg! Lekker uitrusten en genieten van zon, zee en van elkaar! Succes met inpakken en vergeet de vezelkrackers niet :)
Een hele fijne vakantie!
Groetjes van Ilonka




[
Blijf altijd positief!

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Re: uitslag

Bericht door Kees » 26-06-2009 18:26

Tea schreef:Als je deze waardes bij elkaar optelt en dan deelt door je HDL dan krijg je je cholesterol HDL-ratio. Deze ratio moet kleiner dan 5 zijn.
Hoe hoger deze ratio, des te hoger de kans op hart en vaatziekten.
Het wetenschappelijke bewijs voor dat verband, Tea, is uiterst zwak, zo het al bestaat. Die flintertjes 'bewijs' zijn omgebogen naar de belangen van de margarine- en later de farmaceutische industrie, die miljarden aan deze hypothese, want meer is het niet, verdienen. Er is meer bewijs voor de schadelijkheid van onverzadigde vetten, zeker de kunstmatig geharde. Die verlagen je totale bloedcholesterol. Hoe dat hoogstwaarschijnlijk werkt leg ik zo uit.

Ik weet heus wel wat de officiële leer is en ik word ook geacht die te verkondigen maar dat doe ik, meer door dan ondanks van mijn professionele integriteit, mooi niet.

Atherotische plaque bestaat uit dode cellen, vet, cholesterol, macrofagen en bindweefsel. Het is het afvalproduct van ontstekingsprocessen. Logisch dat er ook wat cholesterol in zit, omdat cholesterol nodig is om stressreacties in het lichaam te bestrijden, dus ook ontstekingen. Er zit hoogstens 1% cholesterol in die plaque, dus er pleit maar weinig voor cholesterol als veroorzaker van cardiale ellende.

Daarbij verandert de betekenis die aan de cholesterolwaarden wordt gehecht met de regelmaat van de klok. Na de laatste bijstelling is ineens eenderde van Nederland ziek omdat de referentiewaarden voor cholesterol zijn verlaagd. Kassa voor Unilever en de fabrikanten van cholesterolverlagers, denk ik dan, maar voor mij is het esteblishment er niet geloofwaardiger op geworden. Het enige 'bewijs' is dat statines de kans op hartziekte significant een heel, heel klein beetje verlagen. Meer is er niet maar daar is wel het hele "vet/cholesterol is slecht" verhaal aan opgehangen.

Op zich lijkt het me wel terecht dát er enige betekenis aan wordt gehecht maar zolang cholesterol als oorzaak van hartziekte wordt beschouwd en niet als indicator van iets (wat?), doe ik niet veel meer dan er mijn schouders over ophalen.

Gaandeweg kom ik steeds meer tot de conclusie dat negatieve stress en onnatuurlijk voedsel veel meer de oorzaken van gezondheidsproblemen zijn dan een lapje vlees met een vetrandje van de bioslager, grof volkorenbrood met roomboter en volvette kaas en andere industrieel onbewerkte voedselproducten die mijn betovergrootouders naar hartelust aten zonder een spoortje hartziekte te krijgen.

Roerend met je eens ben ik wel weer dat de hoeveelheid die je eet een belangrijke rol speelt. Van dat industrievoer blijf je eten maar dat komt vast omdat dat goed voor de omzet is. Geniet dus tijdens je vakantie vooral van eerlijk en traditioneel voedsel waar de lokale bevolking generaties lang gezond mee gebleven is. Ik wed dat dat al gauw vetter en machtiger is dan door ons Voedingsvaticaan gepredikt wordt maar stukken lekkerder! :-)

Kees

Plaats reactie