Tournesol (59) Succes bij huisarts, bloeddruk en chol.

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tournesol
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-05-2009 20:13

Tournesol (59) Succes bij huisarts, bloeddruk en chol.

Bericht door tournesol » 16-05-2009 11:02

Ik ben nu ruim 3 weken bezig met dieten (ruim 3 kg kwijt), de eerste 16 dagen gewoon weinig koolhydraten en de laatste dagen volgens de methode van Yvonne, sinds ik haar boek gelezen heb.

Half maart was ik voor controle van mijn bloeddruk bij de huisarts; de bloeddruk was constant te hoog ondanks de pillen die ik slikte. Ook het cholesterolgehalte van mijn bloed was te hoog, n.l. 259 terwijl dat (in Belgie hanteren ze andere getallen, geloof ik) 190 mocht zijn.
Afgelopen week ging ik weer naar de huisarts en die viel zowat van haar stoel toen ze mijn bloeddruk opnam en de uitslag van de nieuwste cholesteroltest ontving: bloeddruk 120/75 en cholesterol gedaald naar 175!
Ik vertelde haar van het dieet en, ook omdat ze zelf ook wel wat kilootjes kwijt wil, beloofde ze me om eens naar dit soort dieten te kijken. Ze wist er eigenlijk niets van af.
Ik vond dit toch wel iets om te melden. Ik kan het dieet (tot nu toe) prima volhouden en hoop, dat me dat de komende maanden ook gaat lukken. Ik verblijf de komende maanden, tot eind augustus, in Frankrijk en daar is het leven wat losser dan hier, met veel ontmoetingen en feestjes met vrienden en bekenden daar. Ik doe mijn best om het vol te houden.

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 22-05-2009 09:44

Wat geweldig, en dat heb je dan in maar een paar weken voor elkaar gekregen? Het gaat bij mij nog steeds tegen mijn gevoel in, dat meer vet goed kan zijn, je bent ten slotte je hele leven opgegroeid met de booschap dat je zo min mogelijk vet moet eten
.
In Frankrijk eten ze sowieso veel beter dan hier. Mijn schoonzusje is met een Fransman getrouwd en daar eten ze gewoon 2 x per dag een warme maaltijd, en het valt mij altijd op dat ze zo weinig brood erbij eten. Maar een paar kleine brokjes van een baguette terwijl ze verder zoveel meer groentes en salades eten bij het vlees of vis. Ook viel het mij zo op dat ze zo rijkelijk de olijfolie over haar gerechten deed. En haar hele gezin is prima op gewicht. Alleen hun manier van ontbijten vind ik niets. een groote kom chocomelk met een dubbele koek is daar heel normaal voor een ontbijt. Maar ik heb ook eens een oude franse meneer gesproken die vertelde dat hij elke dag met een kom groentesoep begon, maar dat is in Frankrijk denk ik ook verleden tijd....

groetjes
Petra

Gebruikersavatar
tournesol
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-05-2009 20:13

Bericht door tournesol » 22-05-2009 16:28

Hallo Petra,

Leuk dat je reageert, jammer dat er niet zo veel mensen aktief zijn op het forum. Maar het stimuleert juist als je de verhalen van anderen leest en als je reakties krijgt op je eigen verhaal.
Voor mij zijn ook de avonden het moeilijkst: dan wil ik van alles gaan eten (niet vanwege de honger, maar voor de gezelligheid en uit gewoonte) en ik vraag me eigenlijk af of dat een probleem is als ik alleen voedsel zonder kh eet?

Ik ben inmiddels in Frankrijk en heb zojuist boodschappen gedaan: allemaal lekkere (toegestane) levensmiddelen in huis gehaald, zoals allerlei soorten vlees, roomboter, franse kaas, creme fraiche, sla, komkommer en tomaten. Vanuit Nederland heb ik een hele doos crackers bij me, want ik ben bang dat ik die hier niet kan krijgen.
Ik ga er hier weer tegenaan. Tot nu toe gaat het goed, al ben ik de laatste week niets meer afgevallen. Maar dat komt wel weer. Mijn bloeddruk is nog steeds in orde, dus dat geeft ook een fijn gevoel. En energie heb ik ook genoeg. Ik ben gisteren zelfs in 1 dag, helemaal alleen naar Zuid-Frankrijk gereden. Dat was me nog nooit gelukt!

Iedereen succes met het dieet (dat eigenlijk geen dieet is, want ik eet heerlijk).

Y. Lemmers
Berichten: 145
Lid geworden op: 10-12-2007 20:06

Re: Succes bij de huisarts

Bericht door Y. Lemmers » 22-05-2009 20:42

tournesol schreef:Ik ben nu ruim 3 weken bezig met dieten (ruim 3 kg kwijt), de eerste 16 dagen gewoon weinig koolhydraten en de laatste dagen volgens de methode van Yvonne, sinds ik haar boek gelezen heb.

Half maart was ik voor controle van mijn bloeddruk bij de huisarts; de bloeddruk was constant te hoog ondanks de pillen die ik slikte. Ook het cholesterolgehalte van mijn bloed was te hoog, n.l. 259 terwijl dat (in Belgie hanteren ze andere getallen, geloof ik) 190 mocht zijn.
Afgelopen week ging ik weer naar de huisarts en die viel zowat van haar stoel toen ze mijn bloeddruk opnam en de uitslag van de nieuwste cholesteroltest ontving: bloeddruk 120/75 en cholesterol gedaald naar 175!
Ik vertelde haar van het dieet en, ook omdat ze zelf ook wel wat kilootjes kwijt wil, beloofde ze me om eens naar dit soort dieten te kijken. Ze wist er eigenlijk niets van af.
Ik vond dit toch wel iets om te melden. Ik kan het dieet (tot nu toe) prima volhouden en hoop, dat me dat de komende maanden ook gaat lukken. Ik verblijf de komende maanden, tot eind augustus, in Frankrijk en daar is het leven wat losser dan hier, met veel ontmoetingen en feestjes met vrienden en bekenden daar. Ik doe mijn best om het vol te houden.
Wat geweldig dat je zulke goede resultaten boekt.
En dat alles door een ander eetpatroon! Zo merk je wat (teveel) koolhydraten in een lichaam veroorzaakt. Met het vetproducerende hormoon insuline in de hoofdrol
Groetjes,
Yvonne Lemmers

VAN KOOLHYDRATEN KRIJG JE HONGER.
Zegt het voort, zegt het voort...

Y. Lemmers
Berichten: 145
Lid geworden op: 10-12-2007 20:06

Avond-trek

Bericht door Y. Lemmers » 22-05-2009 20:48

tournesol schreef:
Voor mij zijn ook de avonden het moeilijkst: dan wil ik van alles gaan eten (niet vanwege de honger, maar voor de gezelligheid en uit gewoonte) en ik vraag me eigenlijk af of dat een probleem is als ik alleen voedsel zonder kh eet?

Iedereen succes met het dieet (dat eigenlijk geen dieet is, want ik eet heerlijk).
Zie voor het antwoord bij het onderwerp
"Stel hier je vraag aan Yvonne / vragen van Tournesol"
Groetjes,
Yvonne Lemmers

VAN KOOLHYDRATEN KRIJG JE HONGER.
Zegt het voort, zegt het voort...

Gebruikersavatar
tournesol
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-05-2009 20:13

De afgelopen week

Bericht door tournesol » 10-06-2009 10:04

De afgelopen week ben ik doorgegaan met het opgewicht programma, maar helaas nog steeds niets afgevallen, zelfs weer iets aangekomen.
Ik beweeg nog steeds veel en was gisteren dan ook erg teleurgesteld dat ik nog steeds geen vooruitgang op de weegschaal zag. Ik was van plan om me eens flink te buiten te gaan aan iets koolhydraatrijks. Ik heb werkelijk een uur lang zitten bedenken waar ik nu eens zin in zou hebben, maar kon absoluut niets bedenken. Ik kon me niet eens voorstellen dat ik een stuk chocolade zou gaan eten, terwijl dat vroeger altijd mijn troostvoedsel was. Ik heb dus ook geen kh gegeten en dat vind ik zelf toch wel zo bijzonder dat ik zeker weet dat ik gewoon door zal gaan met het programma. Ik voel me prima en mijn bloeddruk is nog steeds goed.
Deze week nog geprobeerd iemand te overtuigen van het programma op basis van mijn goede resultaten van bloeddruk en cholesterol bij de huisarts, maar die dame keek me zo ongelovig en bijna verwijtend aan, dat ik er maar mee gestopt ben. Helaas.

Tournesol

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: De afgelopen week

Bericht door Tea » 10-06-2009 13:00

tournesol schreef:De afgelopen week ben ik doorgegaan met het opgewicht programma, maar helaas nog steeds niets afgevallen, zelfs weer iets aangekomen.
Ik was van plan om me eens flink te buiten te gaan aan iets koolhydraatrijks. Ik heb werkelijk een uur lang zitten bedenken waar ik nu eens zin in zou hebben, maar kon absoluut niets bedenken. Ik kon me niet eens voorstellen dat ik een stuk chocolade zou gaan eten, terwijl dat vroeger altijd mijn troostvoedsel was. Ik heb dus ook geen kh gegeten en dat vind ik zelf toch wel zo bijzonder dat ik zeker weet dat ik gewoon door zal gaan met het programma.
Fantasties dat je geen kh gegeten hebt. Ik vond het erg grappig zoals je dat beschreef, "ik heb werkelijkeen uur lang zitten bedenken". Dat voelde denk ik wel als een grote overwinning op de koolhydraten!
Neem je helemaal geen chocolade? Ik eet vaak een stukje na mijn eten in het koolhydraten uurtje. Het valt me wel op dat ik vroeger melkchocolade en witte chocolade erg lekker vond en puur veel te bitter. Nu vind ik extra pure chocolade lekker en gewoon puur zelfs zoeter. Kun je nagaan hoe je smaak veranderd.
Ik heb gister voor het eerst macadamia's geproefd, errug lekker, alleen jammer dat ze zo duur zijn.

Ik ga vandaag proberen een fijn lijntje brood te bakken in mijn oven. Ik heb geen broodbakmachine dus ik ben heel benieuwd of het gaat lukken.

Fijne tijd in Frankrijk en gewoon doorgaan met dit programma, je voelt je fantasties, dus die kilo's gewoon laten voor wat het is.
Groetjes Tea

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 13-06-2009 22:35

En Tea, is je broodje nog gelukt?

Mijn dochter wilde mij woensdag verassen door er een voor me te bakken ( ik had nog een pakje van fijnlijntje in de kast liggen). Maar weet dat kind veel, ze had gewoon de boel door elkaar gehusseld en in een bakblik in de oven gezet. Er staat inderdaag helemaal geen baktijd of temperatuur of iets dergelijk op. Met het broodje van mijn dochter kon je iemand doodmeppen helaas.

groetjes
Petra

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 16-06-2009 19:21

petramar schreef:En Tea, is je broodje nog gelukt?

Mijn dochter wilde mij woensdag verassen door er een voor me te bakken ( ik had nog een pakje van fijnlijntje in de kast liggen). Maar weet dat kind veel, ze had gewoon de boel door elkaar gehusseld en in een bakblik in de oven gezet. Er staat inderdaag helemaal geen baktijd of temperatuur of iets dergelijk op. Met het broodje van mijn dochter kon je iemand doodmeppen helaas.
Hey Petra,

Ik heb erg gelachen om dat doodmeppen :D . Een poos geleden heb ik ook eens bolletjes gebakken zonder te weten dat je moet kneden, laten rusten, weer kneden enz. daar kon je dus ook een ruit mee ingooien!!!!!
Nu had ik een filmpje via internet gezien over een brood bakken. Die bakker deed precies voor hoe het moest en vertelde op hoeveel graden en hoelang het brood in de oven moest.
Ik ben apetrots op het resultaat, het was echt een mooi "volwassen" brood. Aleeeeeeeen een beetje te zout :lol: . Maar ik eet het toch lekker op met roomboter en brie of roomkaas, heerlijk.

Wat lief dat je dochter dat voor je wilde doen, hoe oud zijn je kinderen?
Je werkt veel hoor, hoe doe je dat allemaal, en dan ook nog hardlopen.
Ik werk nu 16 uur maar ga binnenkort weer 20 werken. 1 1/2 jaar geleden ben ik van 3 dagen naar 2 gegaan omdat ik teveel last kreeg van de bijwerkingen van mijn medicijnen. Maar het gaat nu weer prima dus ga ik weer naar 2 1/2 dag. Mijn baas is gelukkig heel flexibel hierin.

Groetjes Tea

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 19-06-2009 23:20

Hoi Tea,

En hoe lang moet het dan in de oven en hoe heet, want ik heb nog steeds geen idee. En dan ga ik het nog een keer proberen. '
Wij hebben in het verleden een broodbakmachine gehad maar die heeft het begeven. Nou had ik gehoopt met de kinderen voor vaderdag een nieuwe te kunnen kopen maar de kinderen weten precies wat ze voor papa willen kopen: EEN IJSMACHINE.
Ik heb ze er niet vanaf kunnen praten. Mijn man wordt namelijk regelmatig door anderen bij de ijsboer hier in het dorp gesignaleerd. Dan zeggen ze, oh, ik kwam je man nog tegen, dan zeg ik, ja laat me raden waar. Een ijsmachine is dus wel toepasselijk, maar ik ben er niet zo blij mee dat begrijpen jullie wel.

Mijn kids zijn nu 10 en 12, en ik heb ook een hele tijd tussen de 16 en 24 uur gewerkt. De reden dat ik nu ineens meer werk is omdat ik die baan zo graag wilde hebben. Het voordeel is dat mijn man (eigen bedrijf dus nooit thuis) nu noodgedwongen 3 keer per week op tijd thuis moet zijn om te koken. En dat is voor iedereen goed.
Ja, ik heb best een heel druk leven, maar de baan is zo leuk dat het veel goedmaakt. Ik zoek alleen nog een strijkfee, want door die stapel kom ik echt niet meer heen.

groetjes
Petra

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 20-06-2009 12:50

petramar schreef: En hoe lang moet het dan in de oven en hoe heet, want ik heb nog steeds geen idee. En dan ga ik het nog een keer proberen. '

Een ijsmachine is dus wel toepasselijk, maar ik ben er niet zo blij mee dat begrijpen jullie wel.

Ik zoek alleen nog een strijkfee, want door die stapel kom ik echt niet meer heen.
Oké, hier komt het dan: Je stort al het meel op je aanrecht of bakplaat en dan maak je in de berg een rondje. Het rondje steeds groter maken en daar het water in gieten. Dan ga je met je vingers langs de rand meel en dan mengen met het water totdat je alles hebt gemengd. Nu 15 minuten kneden. Dan onder een vochtige theedoek 30 min. laten rusten.
De bol helemaal vanuit het midden platdrukken om het gas eruit te drukken. Invouwen en oprollen en heen en weer rollen totdat de aanhechtnaad mooi glad is.
Weer laten rusten onder een vochtige theedoek, deze keer één uur. Dan bakken in je oven op 220 C en 30 minuten. Let op met het zout hoor.

Af en toe in je koolhydratenuurtje een lekker zelfgemaakt ijsje is toch niet zo erg. Ik zou er Turks yoghurtijs in proberen te maken of biogarde ijs. Weet helemaal niet of dat kan hoor :roll: .

Kun je niet een strijkservice je strijk laten doen. Ik weet van een buurvrouw met 6 kinderen en 3 dagen een baan buitenshuis dat ze de strijk door iemand laat doen.

Een heel fijn weekend en een leuke vaderdag.
Succes met je brood.
Groetjes Tea

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 24-06-2009 21:13

Dank je wel voor de handleiding broodbakken Tea, die gaan we zeker uitproberen. En de heren zijn nu beneden bezig met het ijs, dat wordt moeilijk voor mij want ik ben er ook gek op. Gisteren op Yvonne's bijeenkomst een flesje stevia gekocht, misschien kan ik dat 's uitproberen in yoghurtijs, wie weet?
Ik heb bij de Boerenbont hier ook mixen voor koolhydraatarm brood zien staan, dus die ga ik 's uitproberen.

groetjes
Petra

Plaats reactie