Petra (43) wil van stomme eetbuien af!

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Petra (43) wil van stomme eetbuien af!

Bericht door petramar » 13-05-2009 23:36

Hallo,
Ik ben Petra, 43 jaar, getrouwd en moeder van 2 kinderen. Net als zovelen, heb ik hier gelezen, worstel ik al heel lang met mijn gewicht, maar eigenlijk nog meer met mijn eetgewoontes, noem het maar gewoon eetstoornis. Bij mij ging het vaak overdag gewoon wel goed, ik at, normaal, ook niet te weinig, maar ging dan 's avonds helemaal los.

Nog belangrijker dan een slanker lichaam is voor mij dat ik van die stomme eetbuien afkom, en dat ik me beter voel, dat gewicht volgt dan vanzelf ook wel. Ik ben inmiddels wel veel te zwaar, 90 kg bij 1,67m
Dus om een gezond gewicht te krijgen moet ik eigenlijk zeker 25 kg afvallen.

Ik heb het boek van Yvonne gelezen, en 3 dagen geleden ben ik begonnen. Ik voel me nog een beetje onzeker over de hoeveelheden die ik kan eten, maar ik heb de afgelopen 3 dagen geen last van honger gehad. Het lijkt met fijn om op dit forum ervaringen te kunnen delen

groetjes
Petra

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: Even voorstellen, Petra

Bericht door Tea » 17-05-2009 17:52

worstel ik al heel lang met mijn gewicht, maar eigenlijk nog meer met mijn eetgewoontes, noem het maar gewoon eetstoornis. Bij mij ging het vaak overdag gewoon wel goed, ik at, normaal, ook niet te weinig, maar ging dan 's avonds helemaal los.

Nog belangrijker dan een slanker lichaam is voor mij dat ik van die stomme eetbuien afkom, en dat ik me beter voel, dat gewicht volgt dan vanzelf ook wel.

Hallo Petra,

Leuk dat je op mijn verhaal hebt gereageerd. Ik had jouw verhaal ook gelezen en zag dat je met dezelfde dingen worstelt als ik. Bij mij is het afvallen ook minder belangrijk dan de rust in mijn hoofd en dat ik me beter voel en meer energie heb. Ik wilde wel reageren maar ik wist niet of jij ook steun wilt hebben van een gelijk gestemde worstelaar. Leuk woord hé.

Ik heb op aanraden van Yvonne het boek van Jan Geurtz: "De verslaving voorbij" gelezen. Erg goed boek zeker een aanrader voor je.
Ik heb het dit weekend gelezen, ben vrijdagavond begonnen. Ik mocht pas stoppen met mijn verslaving na het lezen van het boek. Je begrijpt dat dat een vrijbrief was om nog eens veel naar binnen te proppen. Belachelijk natuurlijk maar nu kan ik er naar kijken als een vergissing.
Als je het boek gelezen hebt zul je begrijpen wat ik daarmee bedoel.
Ik heb het boek eerst aangevraagd in de bib en nu via bol.com gekocht.
Wil het graag nog voor steun kunnen pakken en nalezen.

Groetjes Tea

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

steun

Bericht door petramar » 19-05-2009 20:59

Hoi Tea,

Ik kan altijd steun gebruiken Tea, mijn man hoort al 20 jaar van mijn problemen en hij weet het ook niet meer, en de kinderen val ik er al helemaal niet mee lastig. Ik ga het boek zeker lezen.

Ik ben net zooooo de fout in gegaan. Ik moet een eind rijden van mijn werk naar huis. Ik had in de plaats waar ik werk een bakje noten gekocht met de bedoeling deze in kleine porties mee naar het werk te nemen omdat ik met noten geen maat kan houden (en als je maar een beetje bij je hebt heb je dat probleem niet) Ik was veel te laat van het werk vertrokkenen, en ondanks een goede lunch was dit net te lang voor mij om te overbruggen.Ik heb in de auto de noten voor een groot gedeelte opgegeten (ben er gewoon beroerd van).

Verder gaat het best ok, Heb nog niet op de weegschaal gestaan, maar ik heb ook nog niet echte het gevoel na een week wat kwijt te zijn, denk dat ik het toch hier en daar nog niet helemaal goed heb gedaan. Ik moet wat oplossingen verzinnen voor tussendoortjes, en ik denk dat ik bij de avondmaaltijd (mijn kh uur) toch te veel eet.

Maar na week 1 ben ik erg positief en ik ga zeker door.

groetjes
Petra

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Re: steun

Bericht door Tea » 20-05-2009 20:50

Ik kan altijd steun gebruiken Tea, mijn man hoort al 20 jaar van mijn problemen en hij weet het ook niet meer.

Hoi Petra,

Mijn man hoort ook al zo'n 23, 24 jaar mijn problemen aan en hij weet de oplossing ook niet. In het begin wilde hij mijn probleem graag oplossen, zoals mannen graag doen, maar hij kwam er al snel achter dat het onbegonnen werk was.
Toen ik hem vertelde over jouw en je man zei hij: Dan stuur je toch dat gedicht wat bij ons op het toilet hangt. Dat had ik zelf ook al bedacht en ik vond het leuk dat hij vertelde dat hij er altijd veel steun aan heeft.
Dit is dus voor je man:


Stil zijn

Je denkt misschien
dat je wat moet zeggen
je denkt misschien
dat je me moet opvrolijken
je wilt me misschien weer
zien lachen
en genieten
je denkt misschien dat je me moet
troosten
en adviseren.
Wat ik vraag is dit:
wil je nog eens
en nog eens
luisteren naar mijn verhaal
naar wat ik voel en denk.
Je hoeft alleen maar stil te zijn,
mij aan te kijken
mij tijd te geven.
Je hoeft mijn verdriet
zelfs niet te begrijpen
maar als het kan
slechts te aanvaarden
zoals het voor mij voelt.
Je luisterend aanwezig zijn
zal mijn dag anders maken.



(Marinus van den Berg)


Mooi hé.

Hoe voelde je je over jezelf toen je al die nootjes hebt opgegeten. Dat is in het boek van Jan Geurtz heel belangrijk.
Ik hoop dat je je niet te lang schuldig hebt gevoeld.

Ik ben na het weekend natuurlijk ook weer opnieuw begonnen en ik heb ook nog veel honger tussendoor. Van mijn vorige start weet ik nog dat dat langzaam steeds minder wordt. Ik bedoel het hongergevoel.
Ik snap het volkomen dat je denkt dat je bij het koolhydraten uur teveel eet. Ik had in het begin het idee, ik moet flink eten want nu mag het en straks niet meer. Dat wordt nu iets minder.

Heb jij ook dat je weer veel lekkerder slaapt en weer meer energie krijgt?
Fijn dat je positief blijft en door gaat.
Ik vind het leuk om elkaar op deze manier te steunen.

Lieve groet,
Tea

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 21-05-2009 10:41

Tea en Petra,

Hoewel ik heel af en toe in no-time een tablet chocola naar binnen kon werken kan ik niet zeggen dat ik echte vreetbuien had. Wel at ik vaak de hele dag door. 's Morgens begonnen met een biscuitje, dropje of iets dergelijks kon ik niet meer stoppen totdat de trommel of de pot tegen het middaguur leeg was. Dat deed ik weliswaar samen met collega's (thuis had ik dat minder dan op mijn werk) maar mijn aandeel was groot. Ik vond het eigenlijk makkelijker om er helemaal van af te blijven waardoor ik een poos geleden al vermoedde dat het iets met koolhydraten te maken had.

Ontbijten deed ik stevig, een stuk of drie boterhammen of een flinke bak yoghurt met muesli. Alles wel volkoren maar toch flink wat koolhydraten en door de yoghurt ging een lepel honing. Daardoor werd kennelijk mijn hongergevoel een à twee uur later opgewekt waardoor trek in koekjes en drop etc.

Toen ik net begonnen was had ik de neiging nog om grote hoeveelheden te eten en miste ik een paar uur na de maaltijden iets. Geen echte honger, maar toch... Dat heb ik nu veel minder, terwijl de hoeveelheden die ik eet stukken minder groot zijn.

Het was even wennen maar voor mij was het een openbaring dat ik met veel minder eten toch geen honger heb en nu zelfs aan het afvallen ben. Niet iedere dag maar mijn broeksriem moet echt een gaatje strakker dan een paar weken geleden. Reden genoeg om door te gaan!

Kees

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 21-05-2009 20:16

Het was even wennen maar voor mij was het een openbaring dat ik met veel minder eten toch geen honger heb en nu zelfs aan het afvallen ben. Niet iedere dag maar mijn broeksriem moet echt een gaatje strakker dan een paar weken geleden. Reden genoeg om door te gaan!
Hoi Kees,

Fijn dat je aan het afvallen bent. Vind jij het ook moeilijk om precies te voelen wanneer je vol zit? Ik heb net een recept gemaakt uit het boek van Yvonne. Broccolli pureren met mon chou en dan in een oven schaal met geruld gehakt erover. De smaak viel iets tegen, maar het vulde erg goed. Nu zit ik 2 uur na het eten nog steeds vol. Ik denk dat ik teveel gegeten heb. Dat is nog wel een probleem voor mij. Ik voel volgens mij net iets te laat wanneer ik vol zit, zodat ik teveel eet.

Ik had trouwens niet alleen vreetbuien maar wat jij beschrijft van de hele dag door snoepen ken ik ook heel goed. Als je dat nu bekijkt is dat ook wel logisch. Je hebt constant behoefte aan koolhydraten. Je schreef dat je het makkelijker vond om er helemaal van af te blijven, dat is natuurlijk ook zo, maar als ik iets een hele tijd niet mag ga ik er alleen maar meer naar verlangen.

Nou heel veel succes met het komende weekend.
Groetjes Tea

Gebruikersavatar
petramar
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-05-2009 21:41

Bericht door petramar » 22-05-2009 09:34

Hoi Tea en Kees,

Ik hou me vast aan jullie ervaring dat het beter wordt, maar ik vrees dat ik nog steeds te veel eet. Gisteren geweldig begonnen met gebakken eitje + plakje bacon.
We gingen met de familie een dagje naar burgers bush dus ik had een paar hazelnootjes bij me in een zakje en daar heb ik een heerlijke salade op met sla, spinazie, mozarella, paprika. Ik twijfelde een beetje over de dressing, daar zit dan vaak ook weer zoetigheid in, maar ik moet zeggen, ik was allang blij dat ze een salade hadden en dan heb ik ook weer geen zin om moeilijk te gaan doen over de dressing. Ik blijf toch wel de behoeft hebben om zo onopvallend mogelijk te werk te gaan ;-)

Eind van de dag bbq'en met de familie. Vrees dat ik daar toch iets te veel genomen heb. en ik heb ook wat van de rijstsalade en de aardappelsalade gepakt. Heb de familie daarna naar de ijsboer gestuurd terwijl ik de boel ging opruimen.
En dan zit ik weer de rest v.d. hele avond te vechten tegen de lekkere trek (avonden zijn sowieso altijd het moeilijkst voor mij geweest)

Een vraagje voor Yvonne, Als je vooral 's avonds vecht tegen de trek. Is het dan misschien beter om het kH uur tussen de middag te nemen? Tot nu toe heb ik daar meestal de avondmaaltijd voor gebruikt.


Bedankt voor je gedichtje Tea!

groetjes
Petra

Y. Lemmers
Berichten: 145
Lid geworden op: 10-12-2007 20:06

Bericht door Y. Lemmers » 22-05-2009 21:10

petramar schreef: Een vraagje voor Yvonne, Als je vooral 's avonds vecht tegen de trek. Is het dan misschien beter om het kH uur tussen de middag te nemen? Tot nu toe heb ik daar meestal de avondmaaltijd voor gebruikt.

groetjes
Petra
Zie voor het antwoord bij het onderwerp
"Stel hier je vraag aan Yvonne / Tussendoortjes"
Groetjes,
Yvonne Lemmers

VAN KOOLHYDRATEN KRIJG JE HONGER.
Zegt het voort, zegt het voort...

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 23-05-2009 10:14

petramar schreef:Een vraagje voor Yvonne, Als je vooral 's avonds vecht tegen de trek. Is het dan misschien beter om het kH uur tussen de middag te nemen? Tot nu toe heb ik daar meestal de avondmaaltijd voor gebruikt.
Dat heb ik zo af en toe ook. Eén van de tips van Yvonne was om je koolhydraten nog meer te beperken. Had ik spontaan al gedaan en dat werkte bij mij zeker.

Kees

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 23-05-2009 19:50

Hoi Petra en Kees,

Hebben jullie ook zo'n moeite om te voelen wanneer je vol zit? Vanavond heb ik dus weer teveel gegeten. Als ik dan van tafel op sta en zo'n 5 minuten later voel ik me gewoon erg vol. Maar als ik aan tafel zit dan denk ik oh, dat kan nog wel en dat kan er nog wel bij. Ik denk dat ik nog steeds een beetje worstel met het idee dat ik daarna bijna niets meer kan eten en dan bang ben om honger te krijgen.

Vanmorgen begonnen met 100 gr Hüttenkase en een eetlepel zemelen en lijnzaad. Daar heb ik de hele ochtend op gedraaid, heb geen honger gehad. Toen 1 kracker met brie en komkommer en 1 met mon chou met komkommer en daar weer de hele middag op gedraaid. Ik snap niet dat ik dan 's avonds tijdens het eten teveel kan eten. Of ik ben zo gevoelig voor koolhydraten dat ik nadat ik ze doorgeslikt hebt al meteen weer honger krijg :oops: . Vanavond 2 kiwi's en 1 banaan gegeten, rollade schijf, sperzieboontjes, worteltjes met een beetje honing, 2 eetlepels turkse yogurt met 2 eetlepels vla en 2 eetlepels stracciatella yoghurt. En toen nog een klein stukje pure chocolade. Die ene kiwi heb ik nog genomen omdat ik dacht dat ik niet vol zat!!!!!!

Als ik 's avonds nog trek in iets heb dan neem ik 10 nootjes en soms nog 5 plakjes komkommer met 5 kleine stukjes kaas.

Ik ben benieuwd naar wat jullie voor avondeten nemen. Ik heb mijn koolhydraten uurtje ook wel eens tussendemiddag. Dan neem ik wel eens 1 of 2 plakjes brood met pindakaas en banaan, hmmmm smullen vind ik dat.

Oja, Petra, heeft je man nog wat aan het gedicht gehad?

Groetjes Tea

Kees
Berichten: 679
Lid geworden op: 24-04-2009 08:35

Bericht door Kees » 24-05-2009 11:10

Tea schreef:Hebben jullie ook zo'n moeite om te voelen wanneer je vol zit? Vanavond heb ik dus weer teveel gegeten. Als ik dan van tafel op sta en zo'n 5 minuten later voel ik me gewoon erg vol.
Tea, pas een minuut of 20 nadat je gegeten hebt krijgen de hersenen een signaal dat het genoeg is. Tot dat moment is je maagcapaciteit de enige limiet. Aan die wetenschap heb ik erg veel om tijdig te stoppen met eten en even wat geduld te hebben.
Ik ben benieuwd naar wat jullie voor avondeten nemen. Ik heb mijn koolhydraten uurtje ook wel eens tussendemiddag. Dan neem ik wel eens 1 of 2 plakjes brood met pindakaas en banaan, hmmmm smullen vind ik dat.
De afgelopen paar dagen heb ik me minder gematigd dan ik achteraf gewild en gekund had. Barbecuen kan best koolhydraatarm maar, zonde om weg te gooien, werden de hoeveelheden kip en vlees toch best groot en met een paar glazen wijn rem je natuurlijk ook de vetverbranding. Resultaat is een paar dagen stilstand, qua gewichts- en taille-afname. Dat is geen ramp maar het zomerse weer heeft een nadeel: het nodigt uit tot een bourgondisch tuinleven. :roll:

Ik eet ongeveer om de andere dag een omelet met wisselende ingrediënten zoals mozzarella, paprika, champignons en tuinkruiden, de ene keer als ontbijt, de andere keer als lunch. Soms ook alleen een behoorlijk bord rauwkostsalade met stukjes feta. Dat wissel ik af met vezelcrackers, waar ik er doorgaans twee van neem met boter, vleeswaar en kaas. De zelfgemaakte tonijnsalade (boekje) vind ik ook erg lekker. Ik neem een iets grotere hoeveelheid zonder vezelcracker. Bij de warme maaltijd gekookte groente en/of een rauwkostsalade, stuk vis, vlees of kip en een enkele aardappel. Soms neem ik er een klein beetje saus uit een flesje bij waar meestal wel koolhydraten zitten. O ja, fruit is doorgaans het begin van mijn warme maaltijd en kh-uur.

Ik moet nog wat meer variatie aanbrengen. Komende dagen maar eens een preiquiche maken en ik ga eens kijken hoe het me bevalt om af en toe van de lunch mijn kh-uur te maken.

Kees

Y. Lemmers
Berichten: 145
Lid geworden op: 10-12-2007 20:06

koolhydratenuur

Bericht door Y. Lemmers » 25-05-2009 13:33

Hoi Tea, Kees en Petra,

Kijk eens naar mijn antwoord bij het onderwerp 'koolhydratenuur" bij "stel hier je vraag aan Yvonne"

Ik vind het fijn om jullie verhalen te lezen.
Op die manier weet ik hoe het leeft bij de mensen.
NEEM HET MIJ NIET KWALIJK ALS IK NIET DIRECT REAGEER OP EEN VRAAG OF ONDERWERP.
Er zijn dagen dat ik even geen computer aanzet om mezelf de rust te gunnen om niet alleen maar met KOOLHYDRATEN bezig te zijn.
Naast mijn forum en weblog (die ik zelf onderhoud) ben ik ook nog druk bezig met consulten en telefonische consulten. En daarnaast nog met de boekverkoop en GRIP OP KOOLHYDRATEN-bijeenkomsten.
Dit weekend was het een heerlijk weekendje tenniscompetitie en van het mooie weer genieten. Zelf weer de nodige koolhydraten op dit weekend (jaja fase 2) en nu heerlijk weer terug naar AF. En dat is helemaal geen straf... ik krijg er heel veel energie voor terug.
Nu nog even duimen voor mijn zoon die vandaag een 4,5 moet halen voor zijn wiskunde. Daar hangt het vanaf of hij slaagt of niet :!:
Groetjes,
Yvonne Lemmers

VAN KOOLHYDRATEN KRIJG JE HONGER.
Zegt het voort, zegt het voort...

Gebruikersavatar
Tea
Berichten: 88
Lid geworden op: 11-04-2009 12:25

Bericht door Tea » 29-05-2009 10:10

En dan zit ik weer de rest v.d. hele avond te vechten tegen de lekkere trek (avonden zijn sowieso altijd het moeilijkst voor mij geweest)
Hoi Petra,

Hoe gaat het nu met je? Heb je nog steeds zoveel moeite met de avonden?
Het gaat lekker bij mij. Door het eten maar ook doordat ik het boek van Jan Geurtz heb gelezen. Dat maakt voor mij toch echt een wereld van verschil. Eerder dacht ik altijd dat ik toch wel weer (vr)eetbuien zou krijgen, maar dat denk ik dus nu helemaal niet meer. Het voelt gewoon zo anders. Heb je het boek al in huis?

Groetjes Tea

Plaats reactie