Gezond leven

Voorstelverhalen van ervaren lijners, die dus nu overgaan op Grip op Koolhydraten als koolhydraatbeperkte energieke eetmethode.

Moderator: Y. Lemmers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marielou
Berichten: 1
Lid geworden op: 11-03-2019 20:16

Gezond leven

Bericht door Marielou » 13-03-2019 21:50

Hallo, mijn naam is Wies. Ik ben 62 jaar, gehuwd en moeder van 3 kinderen.
Jarenlang heb ik samen met mijn man en kinderen vele voedingsstijlen uitgeprobeerd en uiteindelijk weer verworpen. Een gezonde voeding heb ik altijd belangrijk gevonden. Voor mij hield dat in: geen kant en klaar maaltijden, dagelijks verse groenten en fruit, weinig vet en genoeg beweging. Mijn man en ik zijn beiden absoluut geen sporters, wel houden we van wandelen. Ondanks constant opletten was mijn man veel te zwaar (134 kg). Toen bij hem diabetes type 2 en een te hoge bloeddruk werd geconstateerd, moest er echt iets veranderen aan zijn/onze eetgewoontes. Zelf slikte ik al jaren bloeddrukverlagers ondanks dat ik eigenlijk niet echt te zwaar was. Door het volgen van een zeer vetarm dieet met dagelijks een salade bij de warme maaltijd, is hij uiteindelijk 30 kg kwijtgeraakt. Maar de (verplichte) dagelijkse portie sla kwam ons na 1,5 jaar de oren uit, dus hebben wij dit uiteindelijk achterwege gelaten. Ook ik had mijn 'ideale' gewicht bereikt (53 kg) dus het was goed zo. Geleidelijk kwam ik weer wat kilo's bij die er niet meer af wilden. Mijn man bleef echter afvallen (door nog steeds onbekende oorzaak) en verloor ongewild nog eens 20 kg. Hierdoor kreeg hij steeds meer problemen met zijn benen en had altijd koude voeten. Hij bleek last te hebben van neuropathie in zijn benen, door te snel te veel afvallen. Waarschijnlijk raakt hij dit probleem ook nooit meer kwijt. Van een diëtiste kregen wij het advies onmiddellijk te stoppen met alle 'light' producten. Wij moesten roomboter, volle melk, volle yoghurt, 30+ kaas e.d. gaan gebruiken. En vooral letten op extra eiwitrijke voeding. Dat was dus precies het tegenovergestelde van wat ik al die jaren geleerd had. Alhoewel ondanks alle 'light' producten ook mijn gewicht omhoog was gegaan, mijn bloeddruk te hoog bleef en ik steeds vaker te horen kreeg dat mijn cholesterolgehalte aan de hoge kant was. Ik begreep er helemaal niets meer van. Wat was nu wel en wat was nu niet goed. Zelfs de praktijkondersteunster was/is fel tegen het gebruik van roomboter/kokosolie, het eten van veel eieren e.d. Eind vorig jaar hoorde ik via mijn zus over GOK. Nieuwsgierig als altijd kocht ik meteen een boek (Grip op Koolhydraten Dagmenu's, Richtlijnen en recepten) en verdiepte me in de methode. De hoeveelheid eieren is nog steeds schrikken en mijn man weigert vaak alweer een ei te eten, want hij is bang voor verstoppingen. Beiden zijn we opgevoed met de waarschuwing om echt maar 1 of 2 eieren per week te eten i.v.m. je cholesterol. Ook moet ik heel erg wennen aan de hoeveelheden boter en olie. Maar ik probeer het verleden los te laten en gewoon te doen wat er in de boeken staat (ondertussen heb ik er 3). Afgelopen zondag ben ik serieus begonnen, maar het voedzaam vezelbrood bak ik al enige maanden. Het is erg lekker en zelfs mijn man vindt het lekker. Vandaag heb ik bijna de magnetron in brand gestoken met het bakken van crackers. Ik had ze wel al in de oven geprobeerd, maar de volgende dag waren ze niet meer krokant. In het algemeen zijn de recepten heel erg lekker. Er mag zelfs na de avondmaaltijd een toetje gegeten worden!!! Toetjes hadden we al jaren niet meer gehad. Mee en mee zullen we wel wennen aan deze veranderingen en ik hoop dat de hoeveelheid eiwitten mijn man en mij goed zullen doen. Ook mag mijn gewicht nog ongeveer 5 kg omlaag. Maar mijn man moet op gewicht blijven. Dus het belangrijkste boek heb ik eigenlijk nog niet :) Ik wens iedereen een gezonde gezellige week en veel succes met het GOKKEN. Groetjes Wies

Plaats reactie